PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims vrezen de Liga



NIS
07-12-02, 09:21
Door Marc Kruyswijk

Moslimorganisaties vrezen de komst naar Nederland van de Arabische Europese Liga (AEL) van de Belgische Libanees Dyab Abu Jahjah. Volgens hen geeft de AEL `verkeerde signalen af door bevolkingsgroepen tegenover elkaar te plaatsen'.

Een verbod op de AEL, zoals het CDA onlangs voorstelde, steunen ze niet. ,,Elke groep, hoe klein ook, moet kunnen opkomen voor zijn eigen rechten'', zegt Mohamed Sini van de stuurgroep Islam en Burgerschap. ,,Je kúnt de AEL ook niet verbieden, want voor zover we weten ovetreedt ze ze de wet niet.''

In België steunen veel vooral hogeropgeleide migranten de AEL. Ook in Nederland kan de beweging op bijval rekenen. Amsterdammers van Marokkaanse afkomst noemden Jahjah gisteren `het Arabisch antwoord op Pim Fortuyn'.

D. el Boujoufi van de Unie Marokkaanse Moslimorganisaties Nederland zegt dat er voor elke groep migranten in Nederland al een aparte organisatie is. ,,Er is daarom geen reden voor migranten zich aan te sluiten bij de AEL.''

Ook stelt El Boujoufi dat het in Nederland niet nodig is de politie te volgen met videocamera's om te controleren of ze zich niet schuldig maakt aan racisme, zoals in Antwerpen gebeurt. ,,Het gedrag van onze politie geeft daar geen aanleiding toe.''

Ook Sini van de stuurgroep Islam en Burgerschap verwacht in Nederland niet snel `Belgische toestanden'. Volgens hem bewijst het poldermodel zijn nut. ,,Het is een verwarrende tijd en veel migranten voelen zich in een hoek gedreven. Een deel van hen schiet dan in de verdediging, zoals Jahjah, maar in Nederland blijven we veel meer met elkaar in overleg, zoeken we niet onmiddellijk de confrontatie.''

Voorman Haci Karacer van Milli Gürüs denkt dat iemand als Jahjah ook in Nederland wel iets kan losmaken. Volgens hem worden migranten hier systematisch vernederd. ,,Maar zie het in de context. In Antwerpen vind ik de reacties wel begrijpelijk, dat is de stad van Filip Dewinter. In Amsterdam zou, mede dankzij het goede bestuur van burgemeester Job Cohen, zoiets niet mogelijk zijn. In Rotterdam ligt dat misschien anders, daar is de sfeer jegens migranten veel harder.''

De organisaties onderschatten de situatie, zegt de Stichting Tweede Generatie. Zij houdt vandaag een manifestatie ter ondersteuning van de AEL. Volgens Tweede Generatie is er ook in de Nederlandse politiekorpsen racisme en is er daarover veel onvrede onder migranten. ,,Ook hier kan de vlam in de pan slaan, want ook hier worden intelligente en hogeropgeleide migranten en mensen van de tweede generatie gediscrimineerd.''

NIS
07-12-02, 09:23
Wat kan ik kwaad worden :boos: op sommige Uncle Tom leiders, die zogenaamd beweren dat AEL niet nodig is in Nederland. Weet je wat er moet gebeuren met deze zogenaamde vertegenwoordigers van mij in dit land? Subsidie stop! Ze betekenen geen moer... Weg ermee en WELKOM AEL bij de intellectuele laag van de allochtonen!!

Simon
07-12-02, 09:58
Waarom subsidiestop? Ze mogen toch hun mening zeggen? Pim Fortuyn was ook voor de een de verlosser en voor de ander een bedreiging. De AEL heeft ook deze werking op groepen. Ik lees net in een andere thread deze woorden van Herman de Ley waar ik het wel mee eens ben:

Het zou een goede zaak zijn mochten er van daaruit andere, soortgelijke ontwikkelingen in concurrentie met de AEL op gang komen. Het huidige bijna-monopolie van de AEL inzake contestatie vanuit de gemeenschap is in de eerste plaats voor de AEL een kwalijke zaak: slechts uit de botsing der ideeën ontstaat het licht.


Simon