PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD waarschuwt voor kloof moslims en niet-moslims



barfly
09-12-02, 14:07
APS: MINBZ: AIVD waarschuwt voor kloof moslims en niet-moslims

Volgens een voorzichtige schatting van de Algemene Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst (AIVD) worden in Nederland enkele tientallen
jongeren voorbereid op deelname aan de jihad, de gewelddadige
islamitische strijd. De rekrutering van deze jongeren is de
uitdrukking van een sluipende worteling van een gewelddadig
radicaal-islamitische (islamistische) stroming in de Nederlandse
samenleving. Dat staat in de AIVD-nota 'Rekrutering voor de jihad,
van incident naar trend' die minister Remkes vandaag aan de Tweede
Kamer heeft aangeboden. Volgens Remkes is het uitermate onwenselijk
dat in Nederland levende moslims verstrikt raken in het web van
radicale en gewelddadige netwerken en zo betrokken raken bij
gevechtshandelingen of terroristische acties in binnen- en en
buitenland. Daarbij moet volgens hem voor alles worden voorkomen
dat er in de samenleving een kloof ontstaat tussen moslims en
niet-moslims. Dit betekent een brede benadering, waarin het tijdig
onderkennen van rekruteringsactiviteiten van belang is, allereerst
in de islamitische gemeenschap zelf. Ouders, imams en moskeeën
hebben een belangrijke verantwoordelijkheid zelf zo vroeg mogelijk
op te treden tegen rekruteringspogingen. Ook moeten opsporing en
vervolging plaatsvinden en moet het integratiebeleid met kracht
worden voortgezet. Overigens is rekrutering een verschijnsel dat
zich in alle westerse landen voordoet en zeker niet alleen in
Nederland.


Het rekruteringsproces

De jongeren die op dit moment in Nederland worden gerekruteerd zijn
overwegend - maar zeker niet uisluitend - jongeren van Marokkaanse
herkomst die in Nederland zijn geboren of op zeer jonge leeftijd
naar Nederland zijn verhuisd. Zij beschikken vrijwel zonder
uitzondering over de Nederlandse nationaliteit. Deze jongeren zijn
vaak zoekende naar hun identiteit en vinden houvast in een zeer
radicaal-islamitische geloofsbeleving. De jongeren worden
gerekruteerd door immigranten die soms legaal, soms illegaal in
Nederland verblijven en die vrijwel zonder uitzondering een
achtergrond hebben als mujahedeen. Zij hebben veelal
religieus-ideologische en militaire trainingen ondergaan, veelal in
de trainingskampen van Al Qa'ida Afghanistan en enkelen hebben ook
daadwerkelijk deelgenomen aan de islamistische strijd. Onder andere
via bezoeken aan orthodoxe moskeeën proberen zij in contact te
komen met islamitische jongeren.

Ook islamitische centra, koffiehuizen en vooral ook gevangenissen
blijken geschikte locaties te zijn om de eerste contacten te
leggen. Nadat het contact is gelegd wordt de rekruut geïsoleerd van
zijn omgeving en geïndoctrineerd Het rekruteringsproces wordt
afgerond met een getuigenis voor het nageslacht en een
paramilitaire training.


Jihad in het westen?

De AIVD wijst er op dat de islamistische strijd zich in de
afgelopen decennia steeds meer heeft ontwikkeld van een nationaal
georiënteerde beweging, gericht op de vestiging van islamitische
staten in het Midden-Oosten (Iran, Algerije), tot een
internationaal georiënteerde beweging, die zich tegen het westen is
gaan richten. Sinds eind van de jaren negentig zoeken
radicaal-islamitische netwerken ook steeds meer aansluiting bij de
gevestigde islamitische gemeenschappen in het westen. De aanslagen
in New York in 2001 werden gepleegd door van oorsprong
niet-radicaal islamitische immigranten die door leden van deze
netwerken waren gerekruteerd. Inmiddels heeft zich een aanzienlijk
aantal leden van het internationale netwerk van islamistische
strijders in West-Europa gevestigd en georganiseerd. Het feit dat
zij in staat blijken om hier nieuwe strijders voor de jihad te
rekruteren, betekent een verdere toename van de dreiging die
uitgaat van het islamistisch terrorisme naar westerse landen
inclusief Nederland.

000NobelPrizes
09-12-02, 14:27
JMT

Je overdrijft, dude. Zo'n vaart zal het niet lopen met die jihadders hier.
Als je bekijkt dat de eerste twee al meteen werden neergeknald in India (!) is het niet al te snugger volk dat zich laat opzwepen door deze radicale nonsens.

En anders maar wel hoor. Dan schieten ze me toch van de planeet af omdat ik westerling ben? Big deal.

En no offense: maar ik vind dit soort threads net zo 'opruiend' als die threads over Hollanders die giftige afval lozen in de zee en zo. Het zijn onderwerpen die aan allo- en autochtone zijde slechts door extremisten (en niet al te slimme) worden gekoesterd.

barfly
09-12-02, 14:28
Ik vind t ook een verontrustend persbericht, voor mij is duidelijk dat we meer aandacht moeten hebben voor bepaalde situaties die niet wenselijk zijn. Verder denk ik dat de jonge moslims die worden gerecruteerd door extremisten tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
Al zou ik zo gauw niet weten hoe...

barfly
09-12-02, 14:38
Geplaatst door J.M.T.
Barfly,

Lijkt mij een goede taak voor imams om moslim jongeren te begeleiden?

Bijvoorbeeld. Ik vraag me wel af hoe je dan imams controleerd die extremisme verspreiden.

akram
09-12-02, 15:25
[QUOTE]Geplaatst door barfly
[B]APS: MINBZ: AIVD waarschuwt voor kloof moslims en niet-moslims

Volgens een voorzichtige schatting van de Algemene Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst (AIVD) worden in Nederland enkele tientallen
jongeren voorbereid op deelname aan de jihad, de gewelddadige
islamitische strijd.

Het begrip Jihad wordt hier verkeerd uitgelegd. De Jihad is alles behalve gewelddadig.
Ik zou de AIVD advsieren om hun huiswerk te doen vorens een definitie aan een woord te geven waar ze geen benul van hebben

000NobelPrizes
09-12-02, 15:29
Geplaatst door akram
[QUOTE]Geplaatst door barfly
[B]APS: MINBZ: AIVD waarschuwt voor kloof moslims en niet-moslims

Volgens een voorzichtige schatting van de Algemene Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst (AIVD) worden in Nederland enkele tientallen
jongeren voorbereid op deelname aan de jihad, de gewelddadige
islamitische strijd.

Het begrip Jihad wordt hier verkeerd uitgelegd. De Jihad is alles behalve gewelddadig.
Ik zou de AIVD advsieren om hun huiswerk te doen vorens een definitie aan een woord te geven waar ze geen benul van hebben


Is dit weer zo'n vage islam-uitleg in de trant van: "Geweld is beslist niet geoorloofd maar als -- en dan blabla bla, dan volgt er een hele lijst uitzonderingen -- dan mag geweld wel."

Kortom: geweld mag niet maar het wordt wel terecht gebruikt.

Bakslita
09-12-02, 15:32
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Is dit weer zo'n vage islam-uitleg in de trant van: "Geweld is beslist niet geoorloofd maar als -- en dan blabla bla, dan volgt er een hele lijst uitzonderingen -- dan mag geweld wel."

Kortom: geweld mag niet maar het wordt wel terecht gebruikt.

Ja... en sharon verdient een nobelprijs voor vrede!

AIVD zorgt zelf voor een kloof tussen de moslims en niet-moslims!

-Y-

GroteWolf
09-12-02, 15:52
Ik weet niet wat Sharon hier dan mee te maken heeft.

Het probleem van verveelde randgroepjongeren die makkelijk door kwaadwillende Geweld-Jihad strijders te beinvloeden zijn blijft hoe dan ook. Je kunt alleen proberen het goed te monitoren en te voorkomen dat ze aan middelen komen waarmee ze echt kwaad kunnen.

Bakslita
09-12-02, 16:00
Geplaatst door GroteWolf
Ik weet niet wat Sharon hier dan mee te maken heeft.

Het probleem van verveelde randgroepjongeren die makkelijk door kwaadwillende Geweld-Jihad strijders te beinvloeden zijn blijft hoe dan ook. Je kunt alleen proberen het goed te monitoren en te voorkomen dat ze aan middelen komen waarmee ze echt kwaad kunnen.



Ik had het ook niet tegen jou
Maarre ik ben wel benieuwd naar jouw oplossingen hoe dat te voorkomen.

-Y-

Pytaghoras
09-12-02, 16:11
Zo kan je zien hoe hier in Nederland men een vijand probeert te creeren. Kan men mij vertellen waarom er eerder geen aanslagen zijn gepleegd hier in Nederland? Ik zie niet dat hier een gevaar dreigt. Men creert angst voor zowel moslims als niet moslim. Ik ben zelf moslim, en ik ben nooit iemand tegen gekomen die mij probeert te overtuigen voor Jihad.

Ik denk dat nu iedereen hier in Nederland verblinderd raakt van wat hij leest. Zowel moslims als niet-moslims zijn bezig met het verslechteren van de sfeer. Men probeert iets te voorkomen, terwijl hij juist daarmee onbewust de sfeer steeds slechter maakt. Waar loopt het nou naar toe?

barfly
09-12-02, 16:15
Geplaatst door Bakslita
Ik had het ook niet tegen jou
Maarre ik ben wel benieuwd naar jouw oplossingen hoe dat te voorkomen.

-Y-

Ik zou kunnen bedenken om die jongens aan het werk te zetten en ze een kans te geven op een toekomst. Verder zou ik imams willen benaderen net als de moslim gemeenschap.
Oh en ik zou alles wat zich als extremist profileerd nauwkeurig in de gaten willen houden en eventueel terug te sturen naar land van herkomst.
T klinkt misschien raar maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er moslim ouders zijn die hun kinderen ten prooi willen zien vallen aan dit soort praktijken.

hesa
09-12-02, 16:57
Geplaatst door Pytaghoras
Zo kan je zien hoe hier in Nederland men een vijand probeert te creeren. Kan men mij vertellen waarom er eerder geen aanslagen zijn gepleegd hier in Nederland? Ik zie niet dat hier een gevaar dreigt. Men creert angst voor zowel moslims als niet moslim. Ik ben zelf moslim, en ik ben nooit iemand tegen gekomen die mij probeert te overtuigen voor Jihad.

Ik denk dat nu iedereen hier in Nederland verblinderd raakt van wat hij leest. Zowel moslims als niet-moslims zijn bezig met het verslechteren van de sfeer. Men probeert iets te voorkomen, terwijl hij juist daarmee onbewust de sfeer steeds slechter maakt. Waar loopt het nou naar toe?


ben ik mee eens.
hoe maak je mensen bang voor elkaar!
er zijn heel veel nederlanders die dit horen en zoiets maakt ze bang, en bange mensen kunnen rare dingen doen.
we worden door onze eigen media gehersenspoeld en de meesten hebben het niet een in de gaten.

hesa

000NobelPrizes
09-12-02, 17:08
Ik vraag me sterk af of zoiets als het ronselen van Jihad-knokkertjes wel valt op te lossen.

Elk joch dat geen fatsoenlijke opvoeding krijgt, niet aan een baan komt en pissed off is dat hij geen BMW rijdt a la Bill Gates, kan er de pest over in krijgen en zich militant tegen het westen gaan verzetten.

Tegen zulke kronkels in een hoofd is toch geen kruid gewassen? "Ik krijg niet wat ik wil dus jullie moeten dood" is een psychische afwijking waar radicale ronselaars op inspelen. Zoiets is niet op te lossen. Ook niet door alweer de knip open te trekken. Wie zo denkt is gek, en voor diegene is het nooit genoeg, wat je ook ertegenover stelt.

Kortom: ze zijn er, ze komen er, en ze slaan vast nog wel 's toe. Wen er maar vast aan en laat ondertussen je leven niet verpesten.

BiL@L
09-12-02, 17:26
Stoppen met demonisering van de Islam, stoppen met het zwartmakerij van Islam. Islam bestuderen en doceren. Niet marginaal, massaal. Gebeurd dit niet, dan geef je extremisten vrij spel, en is het een eitje om zieltjes te winnen voor de Jihad. 100% zeker.

In eerste instantie heb ik persoonlijk niets tegen Jihad (strijd), het is een onderdeel van het geloof, militair dan wel tegen de eigen begeerte.

AIVD heeft gelijk als men het gelijk ziet als iemands identiteit. Snappen ze dan misschien ook dat door al die zwartmakerij ze iedere verhaal die hen saamhoriheid en verbintenis doet voelen graag met beide armen aan nemen. Het is gewoon algemeen bekend dat het hoogste wat iemand kan behalen de dood is omwille van het verdedigen van het geloof. Echter zoals deze extremisten dat beraadslagen is verre van islamitisch.

Ik heb dit trouwens al vaak gezegt. Heb zelfs een hele plan geschreven om dit te kunnen bestrijden. (Is NOG niet uitgevoerd) De enige remedie is docering. Gecontrolleerde docering, van erkende docenten (imaams).

000NobelPrizes
09-12-02, 17:31
Altijd gedacht dat ik in een relaxt land leefde. Dat dachten de Grieken, Spanjaarden, Grieken, Chinezen, Italianen, Surinamers, Japanners, Zuid-Amerikanen, Portugezen, Eskimo's etc etc etc ook allemaal.

Totdat de Arabieren kwamen tussen wie mensen zitten die het opeens hebben over DEMONISEREN en HEILIGE STRIJD en ZWARTMAKERIJ VAN DEN ISLAM en SATANSGEBROED en meer van dat soort gezwollen teksten, die allemaal op ons slome landje van toepassing schijnen te zijn.

Ik moet er nog steeds aan wennen.

rja
09-12-02, 17:34
Geplaatst door BiL@L
Stoppen met demonisering van de Islam, stoppen met het zwartmakerij van Islam. Islam bestuderen en doceren. Niet marginaal, massaal. Gebeurd dit niet, dan geef je extremisten vrij spel, en is het een eitje om zieltjes te winnen voor de Jihad. 100% zeker.

Ach ja, de bekende reactie, schiet de boodschapper dood.

Dat Marokaanse jongeren wordt gerecuteerd voor de Jihad, is de schuld van de Nederlanders en de Nederlandse media.

Nooit de hand in eigen boezem steken, maar iemand anders de schuld geven.

hesa
09-12-02, 17:43
Geplaatst door rja
Ach ja, de bekende reactie, schiet de boodschapper dood.

Dat Marokaanse jongeren wordt gerecuteerd voor de Jihad, is de schuld van de Nederlanders en de Nederlandse media.

Nooit de hand in eigen boezem steken, maar iemand anders de schuld geven.



iedereen heeft zijn of haar eigen verantwoording, maar ik krijg toch sterk de indruk dat de islam en marokkanen in de media gedemoniseerd wordt.
mensen steeds maar weer hersenspoelen met "enge" berichten is dat niet gevaarlijk?

hesa

000NobelPrizes
09-12-02, 17:45
Geplaatst door hesa
iedereen heeft zijn of haar eigen verantwoording, maar ik krijg toch sterk de indruk dat de islam en marokkanen in de media gedemoniseerd wordt.
mensen steeds maar weer hersenspoelen met "enge" berichten is dat niet gevaarlijk?

hesa


Beste Hesa,

Als jij nu met bewijzen aankomt dat het gehele AIVD-apparaat ongelijk heeft en er niks aan het handje is en er geen radicale jihadknokkertjes hier worden geronseld of bestaan, zal dat direct in de krant gepubliceerd worden, neem dat van me aan.

barfly
09-12-02, 17:49
Stoppen met demonisering van de Islam, stoppen met het zwartmakerij van Islam. Islam bestuderen en doceren. Niet marginaal, massaal. Gebeurd dit niet, dan geef je extremisten vrij spel, en is het een eitje om zieltjes te winnen voor de Jihad. 100% zeker.


Maw we moeten in Nederland iedereen tijdens maatschappijleer of godsdienst les Islam doceren?
Dat komt op mij over als iets door de strot duwen en als dat niet gebeurt dan krijg je bommen. :confused:

BiL@L
09-12-02, 17:50
Geplaatst door rja
Ach ja, de bekende reactie, schiet de boodschapper dood.

Dat Marokaanse jongeren wordt gerecuteerd voor de Jihad, is de schuld van de Nederlanders en de Nederlandse media.

Nooit de hand in eigen boezem steken, maar iemand anders de schuld geven.

Je moet niet zo IJLEN Rja. Als het aan mij gelegen had en ik de tijd en de middelen had dan had ik mijn zelf geschreven plan niet vandaag maar eergister nog in bewerkstelliging gebracht.

Maar maakt niet uit, blijf het geloof van 1.5 miljard mensen maar lekker zwart maken. Eens zien hoeveel dat zal gaan helpen bij het bestrijden van extremiteiten. Loser.

000NobelPrizes
09-12-02, 17:54
Geplaatst door barfly
Maw we moeten in Nederland iedereen tijdens maatschappijleer of godsdienst les Islam doceren?
Dat komt op mij over als iets door de strot duwen en als dat niet gebeurt dan krijg je bommen. :confused:


hahahaha... Tja, Bil@l bedoelt het vast goed, maar dat is inderdaad zijn denkwijze. "Doe wat ik zeg of het is gedaan met je." Maar dat doet hij met de beste bedoelingen, zo denkt hij gewoon.

Hamidcom
09-12-02, 17:55
Het wordt steeds erger in Nederland. Islamofobie en Arabofobie verspreidt zich verder als een olie vlek in het land, terwijl de zogenaamde vertegenwoordigers van buitenlanders (forum o.a) in diep slaap zijn gevallen. Ik denk niet dat iemand nu durft te spreken. Wat Remkes eigenlijk nu wil is een soort moderne inquisitie. Straks worden mensen vervolgd omdat ze aan ramadan meedoen of naar de moskee gaan. Ik hou mijn hart vast.

000NobelPrizes
09-12-02, 17:57
Geplaatst door BiL@L
Je moet niet zo IJLEN Rja. Als het aan mij gelegen had en ik de tijd en de middelen had dan had ik mijn zelf geschreven plan niet vandaag maar eergister nog in bewerkstelliging gebracht.

Maar maakt niet uit, blijf het geloof van 1.5 miljard mensen maar lekker zwart maken. Eens zien hoeveel dat zal gaan helpen bij het bestrijden van extremiteiten. Loser.


Sufferd.. hahaha... wij demoniseren de islam niet, dat doen de massamoordenaars die toeslaan in naam van de islam.

Wij putten ons de hele tijd uit om het verschil te blijven maken tussen een relaxte moslim en een mafkees die in naam van de islam met bommen zoveel mogelijk mensen - inclusief wij straks - probeert dood te maken.

En wat voor zelf geschreven plan heb jij dan wel niet? Een marketing plan om je eigen bedrijf te beginnen en een bijdrage te leveren aan de maatschappij? :)

BiL@L
09-12-02, 18:01
Geplaatst door barfly
Maw we moeten in Nederland iedereen tijdens maatschappijleer of godsdienst les Islam doceren?
Dat komt op mij over als iets door de strot duwen en als dat niet gebeurt dan krijg je bommen. :confused:

Nee joh, ben je gek! :) Op normale basis-scholen of niet-islamitische scholen hoef je hier niets aan te doen.

Dit moet gestimuleerd worden vanuit de overheid. Er moet een samenwerkingsverband ontstaan waarbij een soort van orgaan bestaande uit leden die met beide benen in deze maatschappij staan, die vervolgens structureel en massaal lezingen gaan geven. Wat is toegestaan binnen de islam, wat niet. Waarom niet? Waarom wel? Waar ligt de grens? Is het waar dat als je een bom op je lichaam plakt je naar de hemel gaat? Dat soort dingen moeten onderwezen worden. Daarnaast, gaat de kracht nog veel dieper, het is binnen de Islam verplicht om naar "school" te gaan, om kennis te vergaren, om ouderen te helpen, om vriendelijk en open te zijn tegen je medemens.

Men onderschat gewoon de kracht van de islam, bij VOORAL marokkaanse jongeren die hier in NL geboren zijn.

Ik zal heel kort uitleggen waarom. Een in NL geboren marokkaan wilt net zoals ieder gezonde mens weten wie hij is. Echter op een bepaalde leeftijd komt hij erachter dat hij een toerist is in Marokko, en zo ook behandeld wordt. Komt ie terug in NL dan is hij een allochtoon, met een geloof (meestal nog een grote onbekende) die hem gelijk stelt aan een terrorist.

Diezelfde geloof wil hem (niet alleen hem, Islam staat open voor iedereen) met open armen ontvangen. Hij zal gaan inzien dat dit het enige is waar iemand zijn/haar wortels terug in kan vinden... enz enz enz. Hoeft niet exact zo te zijn, maar in grote lijnen is dit het proces.

hesa
09-12-02, 18:01
Geplaatst door 151 NobelPrizes


Als jij nu met bewijzen aankomt dat het gehele AIVD-apparaat ongelijk heeft en er niks aan het handje is en er geen radicale jihadknokkertjes hier worden geronseld of bestaan, zal dat direct in de krant gepubliceerd worden, neem dat van me aan.



ik zeg niet dat er geen zorgelijke ontwikkelingen zijn.
maar de media hapt maar al te graag toe en de kracht van steeds een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht zetten zal je toch niet ontgaan.
ik vind het bericht van de aivd zorgelijk, maar ook hoe tegenwoordig de berichtgeving over de islam en marokkanen is.

hesa

000NobelPrizes
09-12-02, 18:01
Geplaatst door Hamidcom
Het wordt steeds erger in Nederland. Islamofobie en Arabofobie verspreidt zich verder als een olie vlek in het land, terwijl de zogenaamde vertegenwoordigers van buitenlanders (forum o.a) in diep slaap zijn gevallen. Ik denk niet dat iemand nu durft te spreken. Wat Remkes eigenlijk nu wil is een soort moderne inquisitie. Straks worden mensen vervolgd omdat ze aan ramadan meedoen of naar de moskee gaan. Ik hou mijn hart vast.

Geldt ook voor jou, dreamboy. Islamofobie wordt verspreid door de islamitische moordenaars. Zou je die niet eens een hartig woordje toespreken, in plaats van die schat van een Remkes die soepel genoeg is voor moslims, en zelfs voor starre gekkies als jou en Bil@l?

En je hoeft nergens bang voor te zijn. Hooguit als je in de vuurlinie komt te liggen van een van je moslimbroeders die jou per ongeluk meeneemt als hij het met een malisjnikov op westerlingen hier heeft gemunt.

Mill
09-12-02, 18:01
Geplaatst door BiL@L
Je moet niet zo IJLEN Rja. Als het aan mij gelegen had en ik de tijd en de middelen had dan had ik mijn zelf geschreven plan niet vandaag maar eergister nog in bewerkstelliging gebracht.

Maar maakt niet uit, blijf het geloof van 1.5 miljard mensen maar lekker zwart maken. Eens zien hoeveel dat zal gaan helpen bij het bestrijden van extremiteiten. Loser.

Ik snap die lange tenen nooit zo. Het christendom wordt in dit land al vijftig jaar non-stop belachelijk gemaakt in literatuur, film en cabaret en niet te zuinig. Je ziet toch ook geen zelfmoordenaars uit de Nederlandse 'bible-belt' (Veluwe) klaar staan?

000NobelPrizes
09-12-02, 18:04
Geplaatst door hesa
ik zeg niet dat er geen zorgelijke ontwikkelingen zijn.
maar de media hapt maar al te graag toe en de kracht van steeds een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht zetten zal je toch niet ontgaan.
ik vind het bericht van de aivd zorgelijk, maar ook hoe tegenwoordig de berichtgeving over de islam en marokkanen is.

hesa

Als jij liever hebt dat de media bij aanslagen in Kenia, het WTC, Bali, Tunesie etc etc geen melding meer ervan maken dat het om radicale moslims gaat, moet je ze echt een brief gaan sturen.

barfly
09-12-02, 18:06
Geplaatst door Hamidcom
Het wordt steeds erger in Nederland. Islamofobie en Arabofobie verspreidt zich verder als een olie vlek in het land, terwijl de zogenaamde vertegenwoordigers van buitenlanders (forum o.a) in diep slaap zijn gevallen. Ik denk niet dat iemand nu durft te spreken. Wat Remkes eigenlijk nu wil is een soort moderne inquisitie. Straks worden mensen vervolgd omdat ze aan ramadan meedoen of naar de moskee gaan. Ik hou mijn hart vast.

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er straks gediscrimineerd wordt op basis van geloof.
Het is je waarschijnlijk nog niet opgevallen maar de AIVD maakt zich kennelijk zorgen om jongens die worden gerecruteerd om martelaar te worden en dan net als die Eindhovense jongens in India eindigen...
Lijkt mij dat je dat niet wil maargoed ik ben geen moslim en wie weet heb ik iets gemist, het heeft in mijn ogen in ieder geval niet met demoniseren van een geloof te maken.
En als we het dan toch hebben over een inquisitie dat is volgens mij meer iets dat je kunt vergelijken met de hedendaagse Sharia.

Hamidcom
09-12-02, 18:18
Geldt ook voor jou, dreamboy. Islamofobie wordt verspreid door de islamitische moordenaars. Zou je die niet eens een hartig woordje toespreken, in plaats van die schat van een Remkes die soepel genoeg is voor moslims, en zelfs voor starre gekkies als jou en Bil@l?

En je hoeft nergens bang voor te zijn. Hooguit als je in de vuurlinie komt te liggen van een van je moslimbroeders die jou per ongeluk meeneemt als hij het met een malisjnikov op westerlingen hier heeft gemunt .


Ten eerste moet je goed lezen wat ik schrijf. Ik heb nergens geschreven dat ik bang ben of dat ik voor dit of voor dat ben. Ik maak een constatering. Ten tweede heb jij de neiging om de kwestie persoonlijk te maken. Jij kan of wil niet inzien het westen ziekelijke trekken begint te vertonen. Jij wil anderen bekritiseren, maar jij accepteert zelf geen kritiek. Ik snap je niet en je taal bevalt me ook niet. Je debatteer methodes doen kroegachtig aan. Wat heeft het soepel zijn van Remkes jegens de moslims met de hele kwestie te maken. Bovendien heb jij nog nooit koffee met hem gedronken. Als je iets van politiek begrijpt dan weet jij dat die term geen enkele rol speelt. Bovendien niemand hoeft lief te zijn voor niemand. Niemand vraagt je medelijden zeker de moslims niet. Die hebben een sterkere persoonlijkheid dan je zwakke consumptie en materialistische denkwijze.

hesa
09-12-02, 18:19
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als jij liever hebt dat de media bij aanslagen in Kenia, het WTC, Bali, Tunesie etc etc geen melding meer ervan maken dat het om radicale moslims gaat, moet je ze echt een brief gaan sturen.



ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
maar ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
als een marokkaan in venlo een moord pleegt, wat verschrikkelijk is, wordt de hele gemeenschap ter verantwoording geroepen, worden zijn ouders geintervieuwd in het arabisch en gaat heel nederland ervanuit dat deze mensen geen nederlands spreken, het nieuws stond er bol van. niemand heeft dit nagecheckt of die mensen echt geen nederlands spraken.
en als het nu een nederlander was geweest, dan wordt de venloose nederlandse gemeensschap ter verantwoording geroepen?
marokkanse jongens die zich misdragen daar wordt ik niet blij van, maar heb je wel eens in een voetbalstadion naar de nederlandse jeugd geluisterd en gekeken?
daar wordt ik ook niet blij van.

hesa

barfly
09-12-02, 18:23
Geplaatst door hesa
ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
maar ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
als een marokkaan in venlo een moord pleegt, wat verschrikkelijk is, wordt de hele gemeenschap ter verantwoording geroepen, worden zijn ouders geintervieuwd in het arabisch en gaat heel nederland ervanuit dat deze mensen geen nederlands spreken, het nieuws stond er bol van. niemand heeft dit nagecheckt of die mensen echt geen nederlands spraken.
en als het nu een nederlander was geweest, dan wordt de venloose nederlandse gemeensschap ter verantwoording geroepen?
marokkanse jongens die zich misdragen daar wordt ik niet blij van, maar heb je wel eens in een voetbalstadion naar de nederlandse jeugd geluisterd en gekeken?
daar wordt ik ook niet blij van.

hesa

Laten we dan maar niet beginnen over die arme jongen die in Antwerpen door ene gestoorde Belg werd neer geschoten en de reactie van de Marokkanen daar. (Al dan niet aangemoedigt door ene Abu Jahjah)

000NobelPrizes
09-12-02, 18:26
Geplaatst door hesa
ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
maar ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
als een marokkaan in venlo een moord pleegt, wat verschrikkelijk is, wordt de hele gemeenschap ter verantwoording geroepen, worden zijn ouders geintervieuwd in het arabisch en gaat heel nederland ervanuit dat deze mensen geen nederlands spreken, het nieuws stond er bol van. niemand heeft dit nagecheckt of die mensen echt geen nederlands spraken.
en als het nu een nederlander was geweest, dan wordt de venloose nederlandse gemeensschap ter verantwoording geroepen?
marokkanse jongens die zich misdragen daar wordt ik niet blij van, maar heb je wel eens in een voetbalstadion naar de nederlandse jeugd geluisterd en gekeken?
daar wordt ik ook niet blij van.

hesa

Je draait in hetzelfde kringetje. Heb je wel eens de discussies in de media gevolgd over de voetbalhooligans, welke overlast ze veroorzaken en welke maatregelen er tegen ze worden getroffen? Nee zeker?

Jullie zijn niet uitverkoren tot zwart schaap van de media. Als er misdaden worden gepleegd of andere zaken die niet deugen, komt het in de krant. Dus het is simpel: als je ophoudt met misdaden plegen kom je niet in de krant. Don't kill the messenger. Begrijp jij wat IK bedoel?
Ik betwijfel het. Het heeft nik smet demoniseren te maken, maar met verslaggeving.

De Venlose gemeenschap is NIET ter verantwoording geroepen. De Marokkaanse gemeenschap heeft zelf uitgesproken dat ze de daad betreuren. Staaltje menselijkheid, meer niet.

BiL@L
09-12-02, 18:29
Ach wie nog denkt dat men niet demoniseert is gewoon geindoctrineert. Ik maak er geen woord meer aan vuil. Lees dit maar even. (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=50184)

Donna
09-12-02, 18:30
Geplaatst door Mill
Ik snap die lange tenen nooit zo. Het christendom wordt in dit land al vijftig jaar non-stop belachelijk gemaakt in literatuur, film en cabaret en niet te zuinig. Je ziet toch ook geen zelfmoordenaars uit de Nederlandse 'bible-belt' (Veluwe) klaar staan?


Nee, klopt. Maar die Nederlandse bible belt is wat het woord al zegt: een Nederlandse bible belt.

Hier geboren, hier getogen, geen toerist in eigen land en geen allochtoon in eigen land.

Ik snap juist heel goed wat Bil@l bedoelt. Iemands geloof belachelijk maken is 1 ding, maar wanneer dat in combinatie gebeurt met een debat over integratie, cultuur, omgangsvormen, normen en waarden, de grondwet en noem maar op dan is dat dus totaal onvergelijkbaar met de situatie van Nederlandse christenen. Ik kan me voorstellen dat sommige (of zelfs vele) marokkaanse moslims in Nederland zich erg aangevallen voelen in de kern van hun identiteit, juist omdat in discussies over geloof, cultuur, afkomst, integratie etc. alles door elkaar loopt en je dus ieder aspect van het leven van die mensen ter discussie stelt.

Zegt Remkes in dat stukje nou zo veel anders? Hij stelt ook dat het voor het voorkomen van rekruteringsactiviteiten van groot belang is dat de kloof tussen moslims en niet moslims niet wordt aangewakkerd.

En die kloof is groot en wordt alleen maar groter. En je kunt het nog tien keer overdreven vinden dat vele moslims in Nederland op hun achterste benen staan als je stelt dat hun geloof achterlijk is, en nog zo hard doorgaan met dat te roepen terwijl je weet dat het effect het totale tegenovergestelde is van wat je wilt bereiken. Je denkt toch hopelijk niet dat je een beleidend moslim er ooit van zult kunnen overtuigen dat zijn geloof achterlijk is? Nee, natuurlijk niet. Die moslim wordt alleen maar kwaad en steeds kwader.

Zolang de nuance ontbreekt in de discussie over integratie, en vrijwel ieder aspect van het leven van moslims collectief wordt aangevallen, is het ergens logisch dat jonge jongens zich laten recruteren. Ze worden zo in de armen gedreven van mensen die kwaad willen. Hoe vaker je de islam in zijn geheel 'aanvalt' hoe groter het groepsgevoel (en dus de kloof) wordt.

Maargoed. Het uit de media houden van dit soort berichten is totaal zinloos. Ik vind het wel goed dat dit nu naar buiten komt. Zo krijgt de harde toon van het integratiedebat een duidelijke schaduwkant. De opkomst van een beweging als de AEL is ook niet meer dan logisch. Polarisatie wakkert polarisatie aan. Niet omdat ik dat vind, of daar voor ben, maar omdat het gewoon zo is. En het is ook een signaal naar de islamitische gemeenschap. Maak haast met een Nederlandse imamopleiding, zorg voor goede voorlichting ten alle tijden, hou je ogen en oren goed open.

000NobelPrizes
09-12-02, 18:31
Geplaatst door Hamidcom
[.


Ten eerste moet je goed lezen wat ik schrijf. Ik heb nergens geschreven dat ik bang ben of dat ik voor dit of voor dat ben. Ik maak een constatering. Ten tweede heb jij de neiging om de kwestie persoonlijk te maken. Jij kan of wil niet inzien het westen ziekelijke trekken begint te vertonen. Jij wil anderen bekritiseren, maar jij accepteert zelf geen kritiek. Ik snap je niet en je taal bevalt me ook niet. Je debatteer methodes doen kroegachtig aan. Wat heeft het soepel zijn van Remkes jegens de moslims met de hele kwestie te maken. Bovendien heb jij nog nooit koffee met hem gedronken. Als je iets van politiek begrijpt dan weet jij dat die term geen enkele rol speelt. Bovendien niemand hoeft lief te zijn voor niemand. Niemand vraagt je medelijden zeker de moslims niet. Die hebben een sterkere persoonlijkheid dan je zwakke consumptie en materialistische denkwijze.

Hamidcom
Ik heb het goed gelezen. Je schreef dat je je hart vasthield om straks naar de moskee te gaan, en je hart vasthouden is de Hollandse uitdrukking voor bang zijn, iets vrezen.
Overigens, ik woon in het ziekelijke westen maar ik vind het niet ziekelijk. Ik vind het leuk hier, het bevalt me. Da';s mijn zaak - ik ben hier geboren en mijn familie reikt eeuwen terug. WIj hebben het volste recht ons land in te delen zoals wij dat willen.
Jij vindt die islam te gek, moet ik zeggen dat ik dat ziekelijk vind? Ik kijk wel uit. Ik respecteer tenminste wat jij wilt geloven.

En onderschat niet dat Remkes de opleiding van moordenaars hier wil aanpakken. Om moorden uit naam van de islam te voorkomen, en om de kloof tussen niet-moslims en moslims niet te schaden. Om beide redenen zou iedereen, welk geloof hij ook aanhing, blij moeten wezen.

sil
09-12-02, 18:39
Geplaatst door BiL@L
Ach wie nog denkt dat men niet demoniseert is gewoon geindoctrineert. Ik maak er geen woord meer aan vuil. Lees dit maar even. (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=50184)

Ik heb er een stukje van gelezen,maar het komt op mij over van
"Iedereen mag alles ,maar de moslims mogen niks"dus weer het gewone zielige stukje.
Ik zag het ook bij het journaal,en neem de AIVD serieus.Lig er niet wakker van,maar begrijp ook niet waarom de islam ,moet vechten tegen het verderfelijke westen.

barfly
09-12-02, 18:44
Geplaatst door Donna
Nee, klopt. Maar die Nederlandse bible belt is wat het woord al zegt: een Nederlandse bible belt.

Hier geboren, hier getogen, geen toerist in eigen land en geen allochtoon in eigen land.

Ik snap juist heel goed wat Bil@l bedoelt. Iemands geloof belachelijk maken is 1 ding, maar wanneer dat in combinatie gebeurt met een debat over integratie, cultuur, omgangsvormen, normen en waarden, de grondwet en noem maar op dan is dat dus totaal onvergelijkbaar met de situatie van Nederlandse christenen. Ik kan me voorstellen dat sommige (of zelfs vele) marokkaanse moslims in Nederland zich erg aangevallen voelen in de kern van hun identiteit, juist omdat in discussies over geloof, cultuur, afkomst, integratie etc. alles door elkaar loopt en je dus ieder aspect van het leven van die mensen ter discussie stelt.

Zegt Remkes in dat stukje nou zo veel anders? Hij stelt ook dat het voor het voorkomen van rekruteringsactiviteiten van groot belang is dat de kloof tussen moslims en niet moslims niet wordt aangewakkerd.

En die kloof is groot en wordt alleen maar groter. En je kunt het nog tien keer overdreven vinden dat vele moslims in Nederland op hun achterste benen staan als je stelt dat hun geloof achterlijk is, en nog zo hard doorgaan met dat te roepen terwijl je weet dat het effect het totale tegenovergestelde is van wat je wilt bereiken. Je denkt toch hopelijk niet dat je een beleidend moslim er ooit van zult kunnen overtuigen dat zijn geloof achterlijk is? Nee, natuurlijk niet. Die moslim wordt alleen maar kwaad en steeds kwader.

Zolang de nuance ontbreekt in de discussie over integratie, en vrijwel ieder aspect van het leven van moslims collectief wordt aangevallen, is het ergens logisch dat jonge jongens zich laten recruteren. Ze worden zo in de armen gedreven van mensen die kwaad willen. Hoe vaker je de islam in zijn geheel 'aanvalt' hoe groter het groepsgevoel (en dus de kloof) wordt.

Maargoed. Het uit de media houden van dit soort berichten is totaal zinloos. Ik vind het wel goed dat dit nu naar buiten komt. Zo krijgt de harde toon van het integratiedebat een duidelijke schaduwkant. De opkomst van een beweging als de AEL is ook niet meer dan logisch. Polarisatie wakkert polarisatie aan. Niet omdat ik dat vind, of daar voor ben, maar omdat het gewoon zo is. En het is ook een signaal naar de islamitische gemeenschap. Maak haast met een Nederlandse imamopleiding, zorg voor goede voorlichting ten alle tijden, hou je ogen en oren goed open.

Je zult in grote lijnen best gelijk hebben hoor, dat wil ik wel voorop stellen. Maar waarom komt de (volgens mij grote) groep autochtonen dan niet ter sprake die absoluut niets hebben tegen moslims?
Zoals altijd klinken de meest holle vaten het hardst en lijkt het meteen een meerderheid te zijn.

De Rode Roos
09-12-02, 18:48
Het zijn tientallen jongeren, nogal weinig als je weet dat er in alleen in A'dam-West z'on 1500 harde kern criminelen zijn van Maroc afkomst.

Hamidcom
09-12-02, 18:53
Hamidcom
Ik heb het goed gelezen. Je schreef dat je je hart vasthield om straks naar de moskee te gaan, en je hart vasthouden is de Hollandse uitdrukking voor bang zijn, iets vrezen.
Overigens, ik woon in het ziekelijke westen maar ik vind het niet ziekelijk. Ik vind het leuk hier, het bevalt me. Da';s mijn zaak - ik ben hier geboren en mijn familie reikt eeuwen terug. WIj hebben het volste recht ons land in te delen zoals wij dat willen.
Jij vindt die islam te gek, moet ik zeggen dat ik dat ziekelijk vind? Ik kijk wel uit. Ik respecteer tenminste wat jij wilt geloven.

En onderschat niet dat Remkes de opleiding van moordenaars hier wil aanpakken. Om moorden uit naam van de islam te voorkomen, en om de kloof tussen niet-moslims en moslims niet te schaden. Om beide redenen zou iedereen, welk geloof hij ook aanhing, blij moeten wezen.


Aha nu begrijp ik vanuit welk perspectief jij de zaak bekijkt.
Je voelt je bedreigd in je Hollandse identiteit.
Kijk als jij wilt dat we het over moordenaars moeten hebben, dan kunnen we kort zijn. Er is in Holland iets dat strafrecht heeft. Daarin is iemand pas schuldig als er bewijzen boven tafel komen. Hier gaat de discussie over iets heel anders. Sinds dat Amerika heeft besloten haar vuile oorlog te beginnen tegen het "groene" gevaar, de islam, doet jouw Holland gewoon braaf en onkritisch mee. Holland is een meeloper in de buitenlandse politiek jongen!
Voor alle duidelijkheid, ik zeg dit niet omdat ik geen Nederlander ben. In sommige dingen ben ik Hollander dan jij. Ik woon weliswaar niet zolang in Nederland, maar de geschiedenis van de lage landen ken ik heel goed. Identiteiten staan niet vast. De mens is een sociale dier en hij wordt beïnvloedt door zijn omgeving. Je voelt je zeker als je in je oranje huid kruipt, prima, dat is jouw recht, maar probeer niet mensen te overtuigen dat spruitjes een lekkernij is. Volgens mij hadden je voorvaders dat niet. Ze waren juist opener en mondialer dan jij. Ze hebben de hele wereld afgereisd en meegeleefd met verschillende culturen. Ze zijn niet armer geworden, noch materieel, noch immatereel.

Donna
09-12-02, 18:59
Geplaatst door barfly
Je zult in grote lijnen best gelijk hebben hoor, dat wil ik wel voorop stellen. Maar waarom komt de (volgens mij grote) groep autochtonen dan niet ter sprake die absoluut niets hebben tegen moslims?
Zoals altijd klinken de meest holle vaten het hardst en lijkt het meteen een meerderheid te zijn.

Dat is een goeie vraag. Net zo'n goeie vraag is waarom de overgrote groep moslims die niets tegen het westen hebben en wel de taal spreken en geintegreerd zijn en weet ik veel wat nooit aan het woord komen.

Omdat goed nieuws geen nieuws is denk ik.

barfly
09-12-02, 19:00
Geplaatst door Hamidcom

Aha nu begrijp ik vanuit welk perspectief jij de zaak bekijkt.
Je voelt je bedreigd in je Hollandse identiteit.
Kijk als jij wilt dat we het over moordenaars moeten hebben, dan kunnen we kort zijn. Er is in Holland iets dat strafrecht heeft. Daarin is iemand pas schuldig als er bewijzen boven tafel komen. Hier gaat de discussie over iets heel anders. Sinds dat Amerika heeft besloten haar vuile oorlog te beginnen tegen het "groene" gevaar, de islam, doet jouw Holland gewoon braaf en onkritisch mee. Holland is een meeloper in de buitenlandse politiek jongen!
Voor alle duidelijkheid, ik zeg dit niet omdat ik geen Nederlander ben. In sommige dingen ben ik Hollander dan jij. Ik woon weliswaar niet zolang in Nederland, maar de geschiedenis van de lage landen ken ik heel goed. Identiteiten staan niet vast. De mens is een sociale dier en hij wordt beïnvloedt door zijn omgeving. Je voelt je zeker als je in je oranje huid kruipt, prima, dat is jouw recht, maar probeer niet mensen te overtuigen dat spruitjes een lekkernij is. Volgens mij hadden je voorvaders dat niet. Ze waren juist opener en mondialer dan jij. Ze hebben de hele wereld afgereisd en meegeleefd met verschillende culturen. Ze zijn niet armer geworden, noch materieel, noch immatereel.

Ik ben het met je eens dat Nederland qua politiek wel eens wat kritischer mag zijn naar de VS en ik zelf vind dat Duitsland het veel beter doet, ik snap ook die hang niet naar de VS 't zal wel economisch zijn.
Alleen is het wel zaak voor je binnenlandse problemen je ogen open te houden. En nogmaals, wat mij betreft heeft dat niets met moslims te maken maar met misleiding en extremisme!

000NobelPrizes
09-12-02, 19:04
Geplaatst door Hamidcom
Aha nu begrijp ik vanuit welk perspectief jij de zaak bekijkt.
Je voelt je bedreigd in je Hollandse identiteit.
Kijk als jij wilt dat we het over moordenaars moeten hebben, dan kunnen we kort zijn. Er is in Holland iets dat strafrecht heeft. Daarin is iemand pas schuldig als er bewijzen boven tafel komen. Hier gaat de discussie over iets heel anders. Sinds dat Amerika heeft besloten haar vuile oorlog te beginnen tegen het "groene" gevaar, de islam, doet jouw Holland gewoon braaf en onkritisch mee. Holland is een meeloper in de buitenlandse politiek jongen!
Voor alle duidelijkheid, ik zeg dit niet omdat ik geen Nederlander ben. In sommige dingen ben ik Hollander dan jij. Ik woon weliswaar niet zolang in Nederland, maar de geschiedenis van de lage landen ken ik heel goed. Identiteiten staan niet vast. De mens is een sociale dier en hij wordt beïnvloedt door zijn omgeving. Je voelt je zeker als je in je oranje huid kruipt, prima, dat is jouw recht, maar probeer niet mensen te overtuigen dat spruitjes een lekkernij is. Volgens mij hadden je voorvaders dat niet. Ze waren juist opener en mondialer dan jij. Ze hebben de hele wereld afgereisd en meegeleefd met verschillende culturen. Ze zijn niet armer geworden, noch materieel, noch immatereel.


Je kunt er niets van begrepen hebben, Hamidcom, want ik voel me namelijk helemaal niet bedreigd. Noch door gekke radicale jongens, noch voor mijn identiteit. Ik kruip niet in een oranje vel om mij 'iemand' te voelen.
Die 'dreiging/angst' lijkt een soort van leidraad te worden door elke discussie, en ik probeer die er steeds uit te houden door keer op keer te herhalen dat ik noch bang ben wat te verliezen, noch bang ben voor islam of voor de dood of voor wie of wie dan ook.

Verder: Leuk dat je zoveel van de lage landen weet. Ook: Spruitjes zijn lekker: tom yam en tabouleh en keftedes ook. Ik heb niet zoveel gereisd als mijn vader (die was zeeman) maar wel meer dan mijn opa die 8 kids en diens vader en opa - die hadden niet echt de muntjes om vele reizen te maken.

En ik ben geen jongen, en Amerika heeft de oorlog niet aan de islam verklaard maar aan moordenaars die mensen doden in naam van de islam.

Dutchguy
09-12-02, 19:06
Geplaatst door barfly
Maw we moeten in Nederland iedereen tijdens maatschappijleer of godsdienst les Islam doceren?
Dat komt op mij over als iets door de strot duwen en als dat niet gebeurt dan krijg je bommen. :confused:

Ik ben hier ook niet voor. De Islam interesseert me niet, het Christendom overigens ook niet. Ik voel er dan ook geen cent voor om me daar in te verdiepen. Als men een geslaagde integratie wilt koppelen aan het verbreiden van het gedachtegoed van de Islam zitten we mijns inziens behoorlijk op een verkeerd spoor.

000NobelPrizes
09-12-02, 19:24
Geplaatst door EdV
Ik vind dat BIL@L (met wie ik het zelden eens ben) en hesa grotendeels gelijk hebben. Hesa overdrijft met haar term "hersenspoelen" maar stelt terecht vast dat de berichtgeving vaak ongenuanceerd nadelig uitpakt naar Moslims. Dat is n.a.v. de voorvallen in Venlo gewoon gebeurd want wie interviewde ooit de ouders van andere daders van zinloos geweld? Pas toen de dader een Marokkaan was gebeurde dat en de burgemeester wilde zonodig een gesprek met de Marokkaanse gemeenschap. Belachelijk gewoon!
Wat ik ook belachelijk vind is dat wanneer iemand over Venlo begint er weer direct iemand vindt dat hij Antwerpen erbij moet halen. Venlo wordt echt niet ontkracht door Antwerpen!
Nog idioter is natuurlijk Baslika, die het nog verder zoekt en gewoon Sharon erbij begint te halen, die ook totaal niets te maken heeft met wat zich in Nederland afspeelt.

BIL@L krijgt niet eens de kans om aan te geven wat zijn voorlichtingsplan inhoudt maar ziet direct zijn voornemens onderuit gehaald worden.


Ed


Er lopen een heleboel leuke voetbalsupporters rond, die ook niet meteen aan de touwen gaan hangen als de media verontwaardigde berichten de wereld in sturen over foute voetbalsupporters.

Kranten hebben nu eenmaal een bepaalde functie. Die schrijven niet wanneer een Marokkaan zijn diploma haalt of een baan heeft gevonden. Dat is namelijk de gewoonste zaak in Nederland en niks om over naar huis te schrijven. Hooguit dat de 1,5 miljard euro die wordt besteed aan integratie soms vruchten afwerpt.

Over die burgemeester van Venlo maak je een erg nare fout. Ik heb die man ook aan het woord gezien, en het eerste wat hij zich afvroeg was wat zij ZELF (Venlo) als gemeenschap fout hadden gedaan door ervoor te zorgen dat de vader van die Marokkaan al 25 jaar in de WAO zat, dat hij er nog steeds zulke denkbeelden op nahield en hoe die zoon tot zo'n daad heeft kunnen komen.

Hand in eigen boezem steken vind ik prima. Maar je moet de zaken niet gaan verdraaien om de schuld steeds bij de Hollanders te leggen.

We hebben hier toch niet te maken met een zooi gekken? Marokkanen kunnen ook zelf beslissen en nadenken en van hun fouten leren. Dat tuttelige gedoe de hele tijd alsof ze een andere, hele voorzichtige benadering behoeven: daar zou IK nou pislink van worden als ik Marokkaan was.

barfly
09-12-02, 19:41
Geplaatst door EdV
Wat ik ook belachelijk vind is dat wanneer iemand over Venlo begint er weer direct iemand (Barfly?) vindt dat hij Antwerpen erbij moet halen. Venlo wordt echt niet ontkracht door Antwerpen!
Ed

Mjah je hebt gelijk over dit voorbeeld, dat was een beetje laag, ik was iets te bevlogen..Ik ken immers de situatie in Antwerpen niet voldoende.

Wat betreft voetbal supporters, kom je wel eens op een voetbal wedstrijd? Dat zijn beslist niet allemaal "autochtonen" hoor, ook daar zie je veel "geintegreerde" "allochtonen" ja ik zet eea graag tussen haakjes omdat ik vind dat deze termen opgedoekt moeten worden.

000NobelPrizes
09-12-02, 19:50
Geplaatst door EdV
Beste Nobelprizes!
Geef me a.u.b. even de kans om wat spel- en naamfouten uit mijn stukje te halen. Ik zit ergens met een raar probleem dat ik het bericht eerst moet plaatsen voor ik het weer kan corrigeren.
Als ik fout zit met de burgemeester is dat mijn eigen schuld. Excuses. Een terecht strafpunt voor mij.
Blijft echter dat interview met de ouders van de dader. Ik zei ook alleen maar dat de berichtgeving geregeld ongenuanceerd is en dat ik de irritatie van een hoop Marokkanen best begrijp. Ik wil niets verdraaien.
Ik ben hier niet om Marokkanen dood te knuffelen en tot in het extreme bescherming te nemen en erger me bij tijd en wijle rot aan de wijze waarop sommige van hun stomste vertegenwoordigers de Koran en andere zaken letterlijk willen doortrekken naar de moderne maatschappij die daaraan geen behoefte heeft.

Ik wil alleen dat de informatie over wat goed en fout gaat op een eerlijke manier van twee kanten komt.

Groeten,

Ed


Beste Ed
Ik hield expres dat interview met die ouders erbuiten, omdat dat een stuitend verhaal was van hoe de islam als een deksel over de schuldvraag werd gelegd. Ik nam onmiddelijk aan dat die mensen geen klassieke voorbeelden zijn van moslims, maar erg treurige, trieste mensen die eigenlijk geen raad met zichzelf wisten. Er zullen wel een paar van dat soort mensen rondlopen ja, die nergens verantwoording voor nemen omdat hen dat nooit is geleerd.
Maar laten we ervan uitgaan dat het gros toch wel met gezond verstand in een westerse samenlving staat met moderne wetten, en dat je nooit kunt aankomen met een "die jongen is dood vanwege Allah's wil" en daarmee de kous af beschouwt.

Over die irritatie omtrent berichtgeving in het algemeen zullen we het niet eens worden, maar da's geen probleem, lijkt me. Voor jou en mij al helemaal niet. Echter, dat k'tMarokkaantjes voortdurend de pers halen en de geslaagden niet, tja, da's niets meer of minder dan normale berichtgeving. Ik verwacht van Al Jazeera ook niet dat ze een fijne reportage maken van lieve, geslaagde en betrokken Amerikanen die geen vlieg kwaad doen in de Bible Belt van de States.

Donna
09-12-02, 19:59
De burgemeester van Venlo heeft weldegelijk aangedrongen op goede gesprekken met de Marokkaanse gemeenschap in Venlo. Overigens nog voor dat bewuste interview.

Ik vind dat Ed groot gelijk heeft met zijn opmerkingen over Venlo.

En Nobel, het is weliswaar zo dat er ook 'goede' en 'foute' voetbalsupporters zijn, maar daarentegen is het zelden zo dat de 'goede' voetbalsupporters zich moeten distantieren van de slechte. Op de een of andere manier gaan we er in Nederland gewoon van uit dat de 'goede' het wel niet eens zullen zijn met de 'slechte', sterker nog: harde maatregelen (supporterloze wedstrijden bijvoorbeeld) worden afgewezen omdat de 'goede' niet onder de 'slechte' mogen lijden. Dat ligt anders bij Marokkanen. Of moslims. Die moeten zich tegenwoordig overal van distantieren, en als een kleine groep het voor de rest verpest gaan we geen beleid maken voor de hele groep, maar voor iedereen.

000NobelPrizes
09-12-02, 20:17
Geplaatst door Donna
De burgemeester van Venlo heeft weldegelijk aangedrongen op goede gesprekken met de Marokkaanse gemeenschap in Venlo. Overigens nog voor dat bewuste interview.

Ik vind dat Ed groot gelijk heeft met zijn opmerkingen over Venlo.

En Nobel, het is weliswaar zo dat er ook 'goede' en 'foute' voetbalsupporters zijn, maar daarentegen is het zelden zo dat de 'goede' voetbalsupporters zich moeten distantieren van de slechte. Op de een of andere manier gaan we er in Nederland gewoon van uit dat de 'goede' het wel niet eens zullen zijn met de 'slechte', sterker nog: harde maatregelen (supporterloze wedstrijden bijvoorbeeld) worden afgewezen omdat de 'goede' niet onder de 'slechte' mogen lijden. Dat ligt anders bij Marokkanen. Of moslims. Die moeten zich tegenwoordig overal van distantieren, en als een kleine groep het voor de rest verpest gaan we geen beleid maken voor de hele groep, maar voor iedereen.

Inderdaad, goeie gesprekken om te kijken waar het mis gaat zodat jongeren dit soort dingen gaan doen. Als dit voorkomt in de Chinese of Portugese gemeenschap, worden er geen gesprekken aangegaan omdat die mensen nooit voor problemen zorgen. Dus is dat niet zo raar.
Burgemeester had ook niks kunnen doen, en dan had iedereen weer met vingertje kunnen wijzen om te zeggen dat we ons zelfs na zulke voorvallen niks ervan aantrekken. Als je wilt zoeken, kun je altijd wel wat vinden, dat is niet zo moeilijk.

Het betrekken van de gemeenschap is iets wat zelf is aangegeven voor de moslims. Die hebben duidelijk te kennen gegeven dat wij niets van ze begrijpen en hun leefwijze en criminaliteitsoorzaken ook niet, en zij zelf wel. Dus dan is het niet zo gek dat we niet met de hele gemeenschap gaan praten, maar wel met die vertegenwoordigers. Het is niet zo dat de HELE gemeenschap erop wordt aangesproken.
Ook hier geldt: als je wilt zoeken naar fouten, kun je ze altijd en eeuwig vinden.

Dan hadden we dus geen moslimgemeenschappen moeten toestaan maar het allemaal zelf onder controle houden? ook geen optie.

Donna
09-12-02, 20:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Inderdaad, goeie gesprekken om te kijken waar het mis gaat zodat jongeren dit soort dingen gaan doen. Als dit voorkomt in de Chinese of Portugese gemeenschap, worden er geen gesprekken aangegaan omdat die mensen nooit voor problemen zorgen. Dus is dat niet zo raar.
Burgemeester had ook niks kunnen doen, en dan had iedereen weer met vingertje kunnen wijzen om te zeggen dat we ons zelfs na zulke voorvallen niks ervan aantrekken. Als je wilt zoeken, kun je altijd wel wat vinden, dat is niet zo moeilijk.

Het betrekken van de gemeenschap is iets wat zelf is aangegeven voor de moslims. Die hebben duidelijk te kennen gegeven dat wij niets van ze begrijpen en hun leefwijze en criminaliteitsoorzaken ook niet, en zij zelf wel. Dus dan is het niet zo gek dat we niet met de hele gemeenschap gaan praten, maar wel met die vertegenwoordigers. Het is niet zo dat de HELE gemeenschap erop wordt aangesproken.
Ook hier geldt: als je wilt zoeken naar fouten, kun je ze altijd en eeuwig vinden.

Dan hadden we dus geen moslimgemeenschappen moeten toestaan maar het allemaal zelf onder controle houden? ook geen optie.

Zinloos geweld is een Nederlands begrip. Ga eens op de site van de stichting zinloos geweld kijken, en je ziet een hele lijst met namen van doden. Vrijwel zonder uitzondering doodgeschopt en geslagen door Nederlandse mannen.

Nu is het een Marokkaanse man die zinloos geweld pleegt, en dan is het ineens een cultureel probleem? Khalid is een prima geintegreerde gozer. Hij doet mee aan een Nederlandse trend (nu ben ik wel heel erg cynisch). Gewoon de zoveelste dader van zinloos geweld.

Ik zie werkelijk niet in wat de Marokkaanse of islamitische gemeenschap daarmee te maken hebben, of waarom zij zich daarvan zouden moeten distantieren.

De Friezen hebben zich ook niet van de moordenaar van Joes Kloppenburg hoeven distantieren. Omdat we ervan uitgaan dat ook zij dit afschuwelijk vinden. Kennelijk gaan we er niet van uit dat de Marokkanen dat ook vinden. Want als de dader van Marokkaanse afkomst is, is dat een aangelegenheid van de hele gemeenschap.

Dat is gewoon zo krom als een hoepel.

000NobelPrizes
09-12-02, 20:41
Geplaatst door Donna
Zinloos geweld is een Nederlands begrip. Ga eens op de site van de stichting zinloos geweld kijken, en je ziet een hele lijst met namen van doden. Vrijwel zonder uitzondering doodgeschopt en geslagen door Nederlandse mannen.

Nu is het een Marokkaanse man die zinloos geweld pleegt, en dan is het ineens een cultureel probleem? Khalid is een prima geintegreerde gozer. Hij doet mee aan een Nederlandse trend (nu ben ik wel heel erg cynisch). Gewoon de zoveelste dader van zinloos geweld.

Ik zie werkelijk niet in wat de Marokkaanse of islamitische gemeenschap daarmee te maken hebben, of waarom zij zich daarvan zouden moeten distantieren.

De Friezen hebben zich ook niet van de moordenaar van Joes Kloppenburg hoeven distantieren. Omdat we ervan uitgaan dat ook zij dit afschuwelijk vinden. Kennelijk gaan we er niet van uit dat de Marokkanen dat ook vinden. Want als de dader van Marokkaanse afkomst is, is dat een aangelegenheid van de hele gemeenschap.

Dat is gewoon zo krom als een hoepel.


Niet zo krom. Van mij hoeft de Marokkaanse gemeenschap zich niet te verantwoorden voor wat de raddraaiers doen. Maar ik vind het wel een uiterst verstandige zet gezien de spanningen die op dit moment in onze maatschappij heersen.
Het is daarentegen wel zo dat de hele Marokkaanse gemeenschap opstaat als een van 'hen' slachtoffer wordt van geweld, zoals laatst in Belgie. Dan is de broeder- en zusterschap opeens overal terug te vinden. Of als het gaat om de Palestijnen. Niet dat ik ze met z'n allen op straat zie lopen, maar dat zijn hun eigen woorden.

Maar als een van hun broeders of zusters een misdaad pleegt, hoor ik niks over die banden. Dat vind ik krom, ofwel meten met 2 maten.

Donna
09-12-02, 20:52
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Niet zo krom. Van mij hoeft de Marokkaanse gemeenschap zich niet te verantwoorden voor wat de raddraaiers doen. Maar ik vind het wel een uiterst verstandige zet gezien de spanningen die op dit moment in onze maatschappij heersen.

Over dat eerste zijn we het dan in ieder geval eens. Maar ik snap nog steeds niet waarom die opmerking van de burgemeester zo slim was. Het bevestigt alleen maar het beeld dat veel marokkanen hebben dat ze constant zich moeten verantwoorden voor wat een andere Marokkaan doet.


Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het is daarentegen wel zo dat de hele Marokkaanse gemeenschap opstaat als een van 'hen' slachtoffer wordt van geweld, zoals laatst in Belgie. Dan is de broeder- en zusterschap opeens overal terug te vinden. Of als het gaat om de Palestijnen. Niet dat ik ze met z'n allen op straat zie lopen, maar dat zijn hun eigen woorden.

Maar als een van hun broeders of zusters een misdaad pleegt, hoor ik niks over die banden. Dat vind ik krom, ofwel meten met 2 maten.


Hoeveel Marokkaanse jongens hadden zich verzameld in de straten van Antwerpen Mars?

Een stuk of 200?

Kun je toch moeilijk de hele Marokkaanse gemeenschap noemen. Daarnaast verdenken die mensen de dader van rascistische motieven. Dus een beetje solidariteit vind ik normaal.

000NobelPrizes
09-12-02, 21:03
Geplaatst door Donna
Over dat eerste zijn we het dan in ieder geval eens. Maar ik snap nog steeds niet waarom die opmerking van de burgemeester zo slim was. Het bevestigt alleen maar het beeld dat veel marokkanen hebben dat ze constant zich moeten verantwoorden voor wat een andere Marokkaan doet.




Hoeveel Marokkaanse jongens hadden zich verzameld in de straten van Antwerpen Mars?

Een stuk of 200?

Kun je toch moeilijk de hele Marokkaanse gemeenschap noemen. Daarnaast verdenken die mensen de dader van rascistische motieven. Dus een beetje solidariteit vind ik normaal.

Zucht. Ik zei niet dat iedereen de straat op liep. Ik zei dat ik het aan alle kanten en telkens hoorde dat alle moslims vor hun broeders en zusters opkwamen. Maar ik merkte daarbij op dat dat niet gebeurde als een van hen zelf een misdaad pleegde.

Donna
09-12-02, 21:20
Geplaatst door J.M.T.
Donna,

Er wordt door Nederlanders wél heel veel gedemonstreerd tegen zinloos geweld - in heel veel landstreken - uit welke hoek dat geweld ook komt, er wordt ook gerouwd, er wordt gebeden en kaarsen worden neergezet.

Maar ik heb nog nooit een demonstratie van Marokkanen gezien die zich tegen het geweld dat uit de Marokkaanse hoek komt protesteren en die die k-Mtjes in de tocht meeslepen om hun een lesje te leren.

Wéér en waren heel weinig Marokkanen (10?) in de stille tocht in Venlo maar een paar honderd (?) in Antwerpen.

Als moslimas in vrouwenhuizen zitten omdat zij van geweld vluchten (ook zinloos geweld!) dan zie ik geen optocht van moslimas die tegen de behandeling van die vrouwen protesteren, maar ik heb wél westerse vrouwen gezien die het deden b.v. gedurende 'de straat is van mij' demonstraties. Oh, oh, zeggen de moslimas 'ze' vallen de islam aan! Dat is het enige waar zij zich druk over maken?!

Over zinloos geweld:

Hebben die Nederlanders gedemonstreerd als Nederlanders, of als burgers, als mensen?

Ze hebben toch niet vanuit hun Nederlanderschap afstand genomen van, of gedemonstreerd tegen? En mogen er in die demonstraties ook Marokkanen meelopen? En hoe weet je zo zeker dat ze dat niet gedaan hebben? Moeten we nu aparte Marokkaanse en Nederlandse demonstraties hebben ofzo?

En ik begrijp wel waarom er zo weinig Venlose Marokkanen in die tocht in Venlo meeliepen. Dat zou best wel eens alles te maken kunnen hebben met het feit dat de burgemeester, daags daarvoor, had laten weten eens een woordje te gaan wisselen met de marokkaanse gemeenschap n.a.v. de moord. Dan is de toon toch al gezet?

Over geweld binnenshuis ben ik het roerend met je eens. Daar mag best wat meer solidariteit onderling zijn. Zoals die nieuwe 'moslima-telefoon' die onlangs door een groep moslima's is opgezet, om hulp te bieden aan mishandelde islamitische vrouwen. Alleen hoor je daar zo weinig over, want het leverde een berichtje op pagina 7 op, terwijl de afwezigheid van Marokkanen in de stille tocht in Venlo natuurlijk weer voorpaginanieuws was.

Donna
09-12-02, 21:25
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Zucht. Ik zei niet dat iedereen de straat op liep. Ik zei dat ik het aan alle kanten en telkens hoorde dat alle moslims vor hun broeders en zusters opkwamen. Maar ik merkte daarbij op dat dat niet gebeurde als een van hen zelf een misdaad pleegde.

Zucht?

Ben je me nu al zat? Knap. Normaal duurt het weken voordat prikkers mij zat worden :D

Okee, dat zei je dus niet. Maar je beweert wel dat de hele Marokkaanse gemeenschap opstaat als. Hoe weet je dat? heb je dat onderzocht ofzo?

Ik zie er namelijk maar weinig van hoor. Wat gereutel op een webforum, en de AEL met een lid of 200, dat zou ik toch echt geen solidariteit noemen. Misschien roept men wel constant over solidariteit en broeders en zusters omdat men dat graag zo zou willen zien, maar in de werkelijkheid zie ik er echt weinig van terug.

barfly
09-12-02, 21:34
Geplaatst door Donna
Zucht?

Ben je me nu al zat? Knap. Normaal duurt het weken voordat prikkers mij zat worden :D

Okee, dat zei je dus niet. Maar je beweert wel dat de hele Marokkaanse gemeenschap opstaat als. Hoe weet je dat? heb je dat onderzocht ofzo?

Ik zie er namelijk maar weinig van hoor. Wat gereutel op een webforum, en de AEL met een lid of 200, dat zou ik toch echt geen solidariteit noemen. Misschien roept men wel constant over solidariteit en broeders en zusters omdat men dat graag zo zou willen zien, maar in de werkelijkheid zie ik er echt weinig van terug.

Ehm typisch gevalletje van de spijker op z'n kop :D

Donna
09-12-02, 21:57
Geplaatst door J.M.T.
Donna,

Lijkt mij als Nederlanders én als mensen (is er een onderscheidt?) die bezorgd zijn over wat er in hun samenleving aan de hand is.


Precies, dat is dus exact wat ik bedoel. Ze zijn niet gaan demonstreren omdat een Nederlander iemand had doodgeslagen, en zij zich daar als Nederlander op aangesproken voelen (of mede schuldig aan achten) maar als individuen, mensen, die iets constateren waar ze het niet mee eens zijn. En niet demonstreren omdat ze zich gedwongen voelen zich ergens van te distantieren, omdat die dader toevallig dezelfde nationaliteit heeft.


Geplaatst door J.M.T.
Nee, natuurlijk geen aparte demonstraties/optochten. Dat is juist mijn punt. Er waren te weinig Marokkanen (als mensen/Nederlanders) die meeliepen, terwijl zij dat wél (als Marokkanen) in Antwerpen deden.

Yep. Waarschijnlijk een rascistisch motief voor de moord. Maar in dat geval zou je je niet af moeten vragen waarom er zo veel Marokkanen meeliepen, maar waarom er zo weinig Belgen meeliepen.


Geplaatst door J.M.T.
Wat een burgmeester zegt is toch geen excuus. Je wil meelopen (je doet iets, je bent verontwaardigd) of niet.

Is ook geen excuus, maar een verklaring. Als je op een condoleance register leest dat altijd die marokkanen dit, en ze moeten ze allemaal het land uittrappen (van bezoekers van de site van venlo gemeente) en de burgemeester zegt dan ook nog eens: Ja, ernstig, de dader is Marokkaans, ik zal maar eens een hartig woordje spreken met de Marokkaanse gemeenschap over hoe we dit voortaan kunnen voorkomen, dan kan ik me voorstellen dat de motivatie om mee te lopen behoorlijk zakt. Dan wordt je niet geacht als mens, als individu mee te lopen, maar als Marokkaan. En dat vind ik dus slecht.

000NobelPrizes
09-12-02, 22:03
Volgens mij lopen we niet in 'elkaars' demonstraties mee omdat het ons aan beide zijden niet zoveel kan schelen, die casualties aan de andere kant.
Er zijn spanningen in de groepen. Kun je wel zeggen hoe mooi het allemaal zou moeten om voor mekaar op te komen, maar dat is dus bij lange na niet het geval.

Komt nog wel.