PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD werkt hard aan eigen bestaansrecht



MO_NL
09-12-02, 19:17
Ahlan vrienden en vriendinnen,

Hedenmiddag werd ik gebeld door BNN-radio met de vraag wat ik vond van het rapport van de AIVD.

In het kort zegt het AIVD 2 dingen.

ten 1ste:

Voormalige mudjahideen zijn vanuit Afganistan overgekomen om in Nederland (en West-Europa) jihadstrijders te rekruteren onder de 2de en 3de generatie islamitische (Marokkaanse-) Nederlanders. Dit zou op zo'n grote schaal gebeuren dat er gesproken zou kunnen worden van een structurele ontwikkeling.
Er zouden tenminste enkele tientallen vooral Marokkaans- Nederlandse jongeren in de startblokken staan om zich te laten opleiden tot jihadstrijder (lees terrorist)

ten 2de:

Door bovenstaande ontwikkeling dreigt er een tweedeling te ontstaan in de Nederlandse samenleving tussen moslims en niet-moslims.

De AIVD zegt dat vooral Marokkaanse Nederlanders van de 2de en 3de generatie vatbaar zijn voor deze recruteringen omdat zij leven met een indentiteitscrisis.

De waarheid is echter dat de BVD/AIVD zelf midden in een identiteitscrisis verkeert.

Immers, de koude oorlog is voorbij en daarmee het klassieke oost-west denken. de USSR is niet meer dus de BVD heeft een nieuwe vijand nodig.

Weten jullie nog dat er na 11 september vorig jaar sprake zou zijn van een terroristische actie in Nederland? Daarbij zou dan een tunnel opgeblazen worden met een rode auto. Alle registers werden opgetrokken om hier een stokje voor te steken. Tanks, wegblokkades, sluipschutters, etc.

De boodschap was duidelijk. Nederland was in gevaar. Een ongrijpbaar gevaar waar alleen een geheime dienst met verregaande bevoegdheden een antwoord op zou kunnen geven.

Sindsdien laat de BVD/AIVD geen kans voorbij gaan om te wijzen op het dreigende gevaar.

Zelfs Maroc.NL moest er aan geloven. De heren kwamen onze archieven even doorspitten n.a.v. de laffe moord op onze broeders in Kasjmir.

Dus:

IS er srpake van rekrutering van islamstrijders onder islamitische jongeren? ongetwijfeld! maar of er sprake van een structurele ontwikkeling, en of er enkele tientallen jongeren klaar staan om zich in het strijdgewoel te storten? Denk het niet!

Wellicht kan de AIVD de moeite nemen om een en ander te onderbouwen i.p.v. zich te pas en te onpas te beroepen op geheimhouding.

Door de houding en opstelling van de AIVD dragen ze zelf bij aan het creeeren en vergroten van die kloof waar ze zelf zo bang voor zijn.
Een overheidsinstituut behoort terughoudendheid te betrachten en schadelijke beweringen over minderheden binnen de samenleving met de grootste zorgvuldigheid te formuleren.

:zwaai:

De Rode Roos
09-12-02, 19:38
nogal cliché. Ik heb op de website van de AIVD hun taakomschrijvingen gevonden: hier. (http://www.aivd.nl/asp/get.asp?xdl=../views/aivd/xdl/Page&VarIdt=00000047&SitIdt=00000062&ItmIdt=00011512) Lijkt mij goede doelstellingen.


Zelfs Maroc.NL moest er aan geloven. De heren kwamen onze archieven even doorspitten n.a.v. de laffe moord op onze broeders in Kasjmir.

Die 2 waren geronseld, waarom zou iemand immers naar Kashmir gaan in deze tijden? Kashmir staat niet bekend als een vredige provincie van India.

Dx_
09-12-02, 19:58
De waarheid is echter dat de BVD/AIVD zelf midden in een identiteitscrisis verkeer

de koude oorlog is voorbij en daarmee het klassieke oost-west denken. de USSR is niet meer dus de BVD heeft een nieuwe vijand nodig.

Jammer genoeg niet alleen de AIVD, zelfs onbenullige individuen (zoals hier op het forum) menen in de islam het kwaad te hebben gevonden dat hen bedreigt.( Niet beseffende dat hun eigen duistere kanten het kwaad is dat hen daadwerkelijk bedreigt.)

Wizdom
09-12-02, 20:10
Geplaatst door De Rode Roos
nogal cliché. Ik heb op de website van de AIVD hun taakomschrijvingen gevonden: hier. (http://www.aivd.nl/asp/get.asp?xdl=../views/aivd/xdl/Page&VarIdt=00000047&SitIdt=00000062&ItmIdt=00011512) Lijkt mij goede doelstellingen.



Die 2 waren geronseld, waarom zou iemand immers naar Kashmir gaan in deze tijden? Kashmir staat niet bekend als een vredige provincie van India.

Nee, maar er is geen 'ALL OUT WAR' in Khasmir. Je kunt het vergelijken met Belfast in Noord-Ierland. Is nu iedere Nederlandse vakantie ganger die er tijdens zijn reis vermoord woord een gerekruteerde Khatolieke IRA terrorist.

Dat zogenoemde ronselen van de 2 in Kashmir is nog steed totaal niet onderbouwd. De zogenaamde vermeende recruiters zijn er niet en ook geen link met een organisatie. De hele stelling is gebouwd rondom een gecreeerde atmosfeer van 'ACHTER ELKE BOOM ZIT EEN COMMUNIST'.

Ik heb liever dat ze man en paard noemen dan dat geheimzinnige gedoe rond geheimhoudingshouding want dit is nog erger dan open kaart spelen. Of je houd je mond of je speelt open kaart. Maar ga nu geen verwijten maken en je vervolgens achter geheimhoudings plichten verschuilen!

Simon
09-12-02, 20:22
De openbaarheid is waarschijnlijk bedoelt om tot waakzaamheid op te roepen. Ik geloof best dat de ontwikkeling die de AIVD schetst op waarheid kan berusten simpelweg omdat ik op Forums zoals deze voldoende mensen heb aangetroffen die zich liever vandaag dan morgen willen aanmelden voor de Jihad.

Simon

Dutchguy
09-12-02, 20:27
Geplaatst door Wizdom


Ik heb liever dat ze man en paard noemen dan dat geheimzinnige gedoe rond geheimhoudingshouding want dit is nog erger dan open kaart spelen. Of je houd je mond of je speelt open kaart. Maar ga nu geen verwijten maken en je vervolgens achter geheimhoudings plichten verschuilen!

Ben ik met je eens. Laten de bewijzen dan maar op tafel komen.

NIS
09-12-02, 20:29
Geplaatst door Simon
De openbaarheid is waarschijnlijk bedoelt om tot waakzaamheid op te roepen. Ik geloof best dat de ontwikkeling die de AIVD schetst op waarheid kan berusten simpelweg omdat ik op Forums zoals deze voldoende mensen heb aangetroffen die zich liever vandaag dan morgen willen aanmelden voor de Jihad.

Simon

Jij kan ook overdrijven jongen...

Wizdom
09-12-02, 20:30
Geplaatst door Simon
De openbaarheid is waarschijnlijk bedoelt om tot waakzaamheid op te roepen. Ik geloof best dat de ontwikkeling die de AIVD schetst op waarheid kan berusten simpelweg omdat ik op Forums zoals deze voldoende mensen heb aangetroffen die zich liever vandaag dan morgen willen aanmelden voor de Jihad.

Simon

Die indruk zou je soms wel kunnen krijgen maar in de praktijk is men veel gematigder dan je denkt.

Het is immers een medium waar je ongeremd je emoties kunt en mag tonen. Sommigen doen het op hun manier om de ander te overtuigen. Bij de ander schiet dat iets te extreem door de keelgat.

We hebben bijvoorbeeld een tijd geleden een golf Pim fanatiekelingen gehad. Die is gelukkig weer overgewaaid. Nu hebben we weer een turbulente tijd met met Irak en Israel. In die context moet je het een beetje zien.

barfly
09-12-02, 20:31
Ik ben voorstander van openheid, en dus graag bewijs.

000NobelPrizes
09-12-02, 20:54
Eeeeh... leveren die jihad-strijders ook op bestelling?

Ik ken nog wel een paar mensen die ik de 'paradise hug' van de jihad-strijder gun. Kunnen ze samen reizen.

Simon
09-12-02, 20:58
Geplaatst door Wizdom
Die indruk zou je soms wel kunnen krijgen maar in de praktijk is men veel gematigder dan je denkt.


Nou ik bedoel vooral dat het gedachtengoed hier vrij populair is. Het kan best zijn dat diegenen die het hardste roepen dat ze er achter staan in de praktijd liever in hun bed blijven liggen en dat de afzijdigen die niet te veel zeggen zich wel opgeven. Maar er wordt vrij openlijk over gesproken. Ook over gewelddadige jihad in nederland.

Simon

000NobelPrizes
09-12-02, 21:08
Geplaatst door Simon
Nou ik bedoel vooral dat het gedachtengoed hier vrij populair is. Het kan best zijn dat diegenen die het hardste roepen dat ze er achter staan in de praktijd liever in hun bed blijven liggen en dat de afzijdigen die niet te veel zeggen zich wel opgeven. Maar er wordt vrij openlijk over gesproken. Ook over gewelddadige jihad in nederland.

Simon


Ja gek he? We praten met z'n allen over iets wat niet bestaat.

Is dit het juiste moment waarop ik over mijn leuke UFO's kan beginnen?

Wizdom
09-12-02, 21:14
Geplaatst door Simon
Nou ik bedoel vooral dat het gedachtengoed hier vrij populair is. Het kan best zijn dat diegenen die het hardste roepen dat ze er achter staan in de praktijd liever in hun bed blijven liggen en dat de afzijdigen die niet te veel zeggen zich wel opgeven. Maar er wordt vrij openlijk over gesproken. Ook over gewelddadige jihad in nederland.

Simon

Hoe kom je op "geweldadige Jihad in Nederland". Is dat iets wat je nu net ter plekke verzint of heb je dat ergens gelezen. 'K prik hier regelmatig maar ben dat nog nergens tegen gekomen?

taouanza
10-12-02, 09:41
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Eeeeh... leveren die jihad-strijders ook op bestelling?

Ik ken nog wel een paar mensen die ik de 'paradise hug' van de jihad-strijder gun. Kunnen ze samen reizen.

je mag gerust een hekel hebben aan moslims maar je moet wel uitkijken met wat je zegt want
sommige opmerkingen (zoals hierboven) zeggen MEER over jouw dan diegene waar je het over hebt.

taouanza
10-12-02, 09:49
Geplaatst door Simon
Nou ik bedoel vooral dat het gedachtengoed hier vrij populair is. Het kan best zijn dat diegenen die het hardste roepen dat ze er achter staan in de praktijd liever in hun bed blijven liggen en dat de afzijdigen die niet te veel zeggen zich wel opgeven. Maar er wordt vrij openlijk over gesproken. Ook over gewelddadige jihad in nederland.

Simon

oke stel je voor he
er zijn gasten die zich willen opblazen hiero in holland


waar


waar is de vijand in nederland?

ik weet dat nederland wil meedoen met the big boys
maarre...........ahum :lol:

Simon
10-12-02, 11:35
Geplaatst door Wizdom
Hoe kom je op "geweldadige Jihad in Nederland". Is dat iets wat je nu net ter plekke verzint of heb je dat ergens gelezen. 'K prik hier regelmatig maar ben dat nog nergens tegen gekomen?

Nou dan lees je slecht. Als iemand dreigt dat hier het nodige staat te gebeuren als nederland zo achter de VS blijft aanlopen dan is dat duidelijk genoeg. Ook die engelse moslim extremist die nederland bedreigde mocht hier wel op symphatie rekenen.

Simon

Simon
10-12-02, 11:39
Geplaatst door taouanza
oke stel je voor he
er zijn gasten die zich willen opblazen hiero in holland


waar


waar is de vijand in nederland?

ik weet dat nederland wil meedoen met the big boys
maarre...........ahum :lol:


De vijand is het nederlands beleid dat nogal pro-amerikaans is. Althans zeker als je naar onze huidge regering kijkt. Er is vanuit engeland in extremistische moslim kringen al gewaarschuwd tegen deze koers. Ja natuurlijk wordt nederland ook als vijand gezien door sommige extremisten.

Simon

Wizdom
10-12-02, 11:46
Geplaatst door Simon
Nou dan lees je slecht. Als iemand dreigt dat hier het nodige staat te gebeuren als nederland zo achter de VS blijft aanlopen dan is dat duidelijk genoeg. Ook die engelse moslim extremist die nederland bedreigde mocht hier wel op symphatie rekenen.

Simon

Bron aub ? Ik heb het nergens gelezen. Welke engelse moslim extremist? Bron aub? Symphatie voor achterliggende redenen is iets anders dan bedreigingen ondersteunen. Ik geloof dat geen enkele prikker hier bedreigingen toejuicht! Als dat wel het geval mocht zijn is dat goed verkeerd en dient persoon tot persona non grata te worden verklaard door beheer!

Maar zeg nu zelf elke Maroc.NL hater kan zichzelf anoniem onder een alias verschuilen en allerlei bedreigingen en retoriek het web op slingeren en daardoor de prikkers over een kam scheren. Daar trap jij toch niet in ....

Canaris
10-12-02, 12:15
dat de meeste extreme islamieten geen fan van de AIVD zijn moge duidelijk zijn.

Een land zonder Inlichtingendienst zou voor alle geestelijk gestoorde Fundies een Lui lekker land zijn. Hoe atriculeerde men dat gisteren in de tweede kamer "De gekke Harrie van Europa zijn we toch al"

Voor de overgrote meerheid in dit land is het echter een stuk rustiger slapen , wanneer wij weten ,dat een inlichtingendienst haar werk doet en misschien de laatste barriere is tussen Nederland anno 2002 en nederland anno 800

Alleen al het feit , dat die twee omgekomen jongens zo falikant als onschuldig worden Hoog gehuldigt terwijl er ernst te nemen verdachtsmomenten tegen deze twee zijn, zegt mij al genoeg.

bman
10-12-02, 12:34
Geplaatst door Wizdom
Bron aub ? Ik heb het nergens gelezen.

Dan ben je nogal blind...als ik het me goed herinner is er zelf letterlijk gezegd dat als Amerika Irak aanvalt dat er in Nederland ook maar ziekenhuizen, vrouwen en kinderen moesten worden afgeslacht. Er wordt hier (vandaag nog) goedkeurend gesproken over het in coma slaan van agenten (blauwe honden) die mogelijk een marokkaan te hard hebben aangepakt, "zionisten hoef je niet alleen in Israel te bestrijden maar mag je ook hier te grazen nemen" (was dat niet shaheed?) etc.etc.etc. Hoewel ik ook de uistpraken dat de duivel een blanke man is met blond haar en blauwe ogen, en de blanke mannen de oorzaak van alle kwaad en dat iedereen zich moet opmaken voor de Jihad in het rijtje 'haatpraat' en opruien tot geweld zou willen rekenen.

En die 2 'toeristen' met dat enkeltje Kasmir op zak? Die sukkels zijn hopelijk kenmerkend voor de domheid van hun mede potentiele jihadisten in ons land.

GroteWolf
10-12-02, 14:26
Ik zie werkelijk niet in waarop MO-NL zijn/haar bedenkingen baseert. De AIVD is naar de aard van z'n organisatie geheim anders kunnen ze hun werk niet doen. Er is dus informatie die ze niet kunnen onthullen, evenals Al Qaeda niet even vertelt waar ze werven.

Het stelselmatig ontkennen van dergelijke Jihad praktijken komt alleen maar krampachtig en ongeloofwaardig over. Is het nu zo vreselijk moeilijk toe te geven dat er geworven wordt in een bijzonder goedgevulde vijver van gefrustreerde jongen? En is het zo vreselijk veel gevraagd dat eens te veroordelen als zijnde fout en gevaarlijk?

Blijkbaar is het teveel gevraagd.

Nederland is lid van de NATO en voert op dit moment zelfs het gezag over de troepenmacht in Afghanistan (samen met Duitsland). Ook zullen er binnenkort waarschijnlijk 4 Algerijnen worden veroordeeld en opgesloten in Nederland. Er wordt een onoplosbare situatie gecreerd: Als de AIVD mensen oppakt met kwade plannen tegen Het Westen wordt Nederland ook doelwit van aanslagen (inderdaad geuit door Engelse aanhangen van Al Qaeda). Maar als Nederland er niks aan doet ondergraven we ook onze eigen veiligheid. Het tegengaan van het werven en wellicht oppakken van de wervers kan dus ook risicovol zijn.

In plaats van ons, en dus ook jezelf als Nederlander, eens te steunen in deze moeilijke en wellicht gevaarlijke tijden, schijnt het weer nodig om kritiek te leveren en de AIVD het handelen te verwijten. Jammer. Ik ben het met je eens dat de AIVD uitspraken doet die een tweedeling in de maatschappij niet teggengaan, maar het ontkennen van de realiteit omdat die de gehele Moslim bevolking in een kwaad daglicht zou stellen is niet nodig. Als je maar duidelijk maakt dat het incidenten zijn en ontspoorde jongeren die worden misleid door godsdienstwaanzinnigen.
Een tweedeling is helemaal nergens voor nodig en ook nergens goed voor. Maar als je je niet wilt distantieren van mensen die echt bestaan en die een reele bedreiging voor de veiligheid van mijn dierbaren vormen weet ik wel wie ik die tweedeling in eerste instantie verwijt.

Simon
10-12-02, 15:35
Geplaatst door Wizdom
Bron aub ? Ik heb het nergens gelezen. Welke engelse moslim extremist?

Ik zou het graag opzoeken maar de zoek-functie op deze site is zeer beperkt. Als ik zoekterm "engelse" intyp is de vroegste melding van 29-11 en op 'engels' 25-11 en dit speelde langer geleden. Ik heb al vaker aangegeven tegenover beheer dat ik verder terug zou willen zoeken. Bijvoorbeeld bij http://forum2002.maghrebonline.nl/ kan je zelfs bijdragen van enkele jaren geleden terug vinden. Hier gaat het niet veel verder terug dan enkele weken. Je kan je afvragen waarom men dat niet wil.

Simon

taouanza
10-12-02, 18:21
Geplaatst door Simon
De vijand is het nederlands beleid dat nogal pro-amerikaans is. Althans zeker als je naar onze huidge regering kijkt. Er is vanuit engeland in extremistische moslim kringen al gewaarschuwd tegen deze koers. Ja natuurlijk wordt nederland ook als vijand gezien door sommige extremisten.

Simon

er zijn ook nederlanders die niet blij zijn met amerika en de pro-amerikaanse houding daar wordt je toch ook niet bang van.