PDA

Bekijk Volledige Versie : Inburgering



Sacerdos
10-12-02, 00:09
Hoi,

Dit is mijn eerste bezoek en tegelijk eerste post op maroc.nl. Ik ben erg blij met een dergelijk initiatief en ben ook erg nieuwsgierig naar jullie mening.

Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie onder een juiste of correcte inburgering verstaan.


Gaat het om het beheersen van de Nederlandse taal?
Gaat het om het begrijpen en kunnen omgaan met de Nederlandse cultuur?
Of is er een andere factor belangrijker?


Misschien vind je zelfs dat een inburgering al dan niet verplicht belachelijk is?

Graag jullie mening.

WKR> Sacerdos

sil
10-12-02, 02:40
ik denk niet dat je veel reactie's krijgt

De Rode Roos
10-12-02, 04:07
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

Allereerst van harte welkom.

Het eerste wat je van een staatsburger in Nederland moet eisen is beheersing van de taal. Mijns inziens valt en staat alles hiermee. Alle andere factoren zijn dermate onderhevig aan de mate waarin je de taal machtig bent dat je kunt spreken van dé bepalende factor in het geheel van inburgering. Overigens bedoel ik met taal dus ook notie nemen van de cultuur van het land waarin je inburgert.

Als je eenmaal de taal goed beheerst zullen er talrijke mogelijkheden jou toelachen om, mét behoud van eigen culturele bagage, op een voor eenieder bevredigende wijze deel te nemen aan de samenleving, die dan multicultureel genoemd mag worden.

Alleen denk ik dat er nog iets anders dan inburgering is en da's namelijk de acceptatie en opname in de gemeenschap van de zijde van autochtonen van de allochtonen. Inburgering wordt namelijk alleen met nieuwkomers geassociëerd. Laat het nou net die groep zijn waar je bijna niets negatiefs over hoort, behalve dan dat ze de Nederlandse taal zo slecht beheersen.

De generatie Turken en Marokkanen die hier geboren en getogen zijn zien zichzelf niet als nieuwkomers. En terecht! Deze lichting is niet uit een ander land hier naartoe gekomen maar kent geen ander moederland dan deze. Hoewel de meesten natuurlijk volmondig beweren dat ze Marokkaans danwel Turks zijn, of zich zo voelen, denk ik dat ze dat gevoel niet correct aanduiden.
Volgens mij is het meer het gevoel hebben dat je tóch niet opgenomen en geaccepteerd wordt door de autochtonen, waardoor je teruggrijpt op een andere identiteit waar je eigenlijk véél minder mee hebt dan de Nederlandse. Het is dus niet zo dat de Marokkaan die hier geboren en getogen is zich niet Nederlands voelt, maar meer dat het gevoel niet wederzijds lijkt te zijn. Hierdoor keren zij zich van de autochtonen af en krijg je het welbekende credo:'we zijn genoeg geïntegreerd, nou jullie nog', en met 'jullie' wordt er op de autochtonen gedoeld. Ik sta hier volledig achter. Ik zou niet weten wat ík meer zou moeten doen om als Marokkaanse Nederlandse moslim geaccepteerd te worden door de autochtoon. En dat wekt frustraties op.

De enige manier om daar wat aan te doen is door met elkaar te praten en elkaar als vrienden te nemen. Je hoeft niet meteen een hele groep te accepteren, maar je kunt toch wel beginnen bij die aardige allochtone buurman. Misschien dat hij het keerpunt in je denkwijze over allochtonen zal zijn. Hoe dan ook, de inspanning aan één van de groepen laten zal geen zoden aan de dijk zetten, maar eerder dat kleine beetje dijk dat er is nog meer laten wegkwijnen.

CYA...........

Wat mooi gezegd! Ik denk er precies zo over. :)

Sacerdos
10-12-02, 04:30
Hey Matt_ttie,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat het begrip allochtoon en autochtoon verkeerd worden gebruikt in de huidige samenleving.

Naar mijn mening is een autochtoon iemand die de Nederlandse taal beheerst en begrip / respect heeft voor de lokale cultuur; waarbij deze persoon het recht heeft op een eigen (niet-discriminerende) mening.

Een allochtoon is volgens mij iemand die de Nederlandse taal niet beheerst. Of niet wenst te beheersen. Of geen begrip kan opbrengen voor de lokale cultuur.

De allochtone bevolking bestaat uit drie groepen in dit geval:

Allochtonen die Nederlands willen leren en de lokale cultuur accepteren, of ze het er mee eens zijn of niet.
Allochtonen die Nederlands willen leren / spreken, maar de lokale cultuur weigeren te accepteren.
Allochtonen die Nederlands niet willen leren en (ik denk) daardoor ook niet kunnen / willen kennismaken met de lokale cultuur.


Concluderend dat een Nederlandse Turk / Marokkaan (bijv.) welk Nederlands spreekt en de lokale cultuur accepteert / respecteert dus autochtoon is! En ik vind dus ook te beschouwen valt als volwaardig Nederlander.

Tevens heb ik veel respect voor de groep allochtonen die "Nederlands willen leren en de lokale cultuur accepteren, of ze het er mee eens zijn of niet".

Voor deze groep allochtonen lijkt me "inburgering" een belangrijk en nuttig middel om deze mensen daadwerkelijk de kans te geven om deel uit te maken van de Nederlandse autochtone (autochtoon, als boven omschreven) samenleving. Dit geldt voor zowel nieuwkomers als mensen die hier al 40 jaar zijn.

-------------------------------------------------------------

Nog even terugkomend op het probleem dat je schetste over acceptatie en integratie

Ik denk dat het grote probleem van tegenwoordig is dat de allochtone bevolking die voldoet aan:

Allochtonen die Nederlands willen leren / spreken, maar de lokale cultuur weigeren te accepteren.
Allochtonen die Nederlands niet willen leren en (ik denk) daardoor ook niet kunnen / willen kennismaken met de lokale cultuur.

Gezien wordt als de gehele groep mensen van bijvoorbeeld Turkse / Marokkaanse komaf. Niet onlogisch daar deze groep erg vaak in het nieuws komt!

Ik denk dat een belangrijke stap om iedereen dichter bij elkaar te krijgen is, het verduidelijken van dit verschil. En dat er wel degelijk een grote groep mensen is van Turkse / Marokkaanse komaf die autochtoon is en dat er ook een grote groep allochtonen is die wel degelijk wil, maar wellicht wat ondersteuning nodig heeft. Hiervoor zal eeniedere autochtoon van Nederlandse komaf zeker respect en acceptatie kunnen tonen, wie dit niet doet discrimineert in feite.

Tegelijkertijd hoop ik dat deze groep mensen (autochtonen van buitenlandse komaf en welwillende allochtonen), ook duidelijk maakt dat er onderscheid is tussen hen en de groep mensen die niet wil integreren en dus niet geaccepteerd wil worden.

De autochtoon van Nederlandse komaf oordeelt op dit moment vaak op basis van onwetendheid, maar dit komt ook vaak doordat het onderscheid niet duidelijk genoeg naar buiten wordt gebracht (iets wat vooral de media valt kwalijk te nemen).

WKR> Sacerdos

Sacerdos
10-12-02, 14:10
De vraag blijft natuurlijk..

Hoe pak je dit aan :)

WKR> Sacerdos