PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat houdt de Marokaanse Cultuur in ?



rja
10-12-02, 20:47
Analoog aan de vraag, wat houdt de Nederlandse cultuur in.

De vraag : Wat houdt de Marokaanse cultuur in ?

000NobelPrizes
10-12-02, 20:51
Rja, nou heb je de sluizen opengezet.

Nu komt eindelijk al de voor ons belangrijke informatie los die we niet kennen, niet merken, en waar de kranten hier maar niet over willen berichten.

000NobelPrizes
10-12-02, 21:05
Is dat zo? Op welke manier? Ik bedoel, welke argumenten zijn er om die Berbers te discrimineren?

WaZzZuP
10-12-02, 22:07
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Is dat zo? Op welke manier? Ik bedoel, welke argumenten zijn er om die Berbers te discrimineren?


Ze hebben geen pure taal zowel schrijftaal, vaak koppigheid is ook een doorn in de samenleving.



maar Bouchra niet overdrijven tis vice versa.

WaZzZuP
10-12-02, 23:56
Geplaatst door Bouchra A
Je maakt je er maar weer makkelijk vanaf.

ONTKENNEN, VERDOEZELEN en vooral MONDJE DICHT!!! Dat is het motto/dogma.

Wanneer worden Neder-Marokkanen nu eindelijk eens volwassen?


ik ontken niet dat de Imazighen een taal hebben ik bedoel Duh... maar een pure bestaat simpel weg niet wel talloze circa 300 dialecten.

Verdoezelen en mondje dicht ?

ik verdoezel niets ik ontken niet dat de Marokkaanse regering nogal rascistisch opgesteld is tegenover het Oosten van Marokko waar ik ook onderdeel van ben (daarbij horen ook Arabieren bij), daarbij is je complots theorie gesloten.

en op je laatste vraag is er een simpele antwoord.

Als de Marokkanen minder zeuren dan nodig is minder klagen dan behandeld kan worden.

een beter milieu begint bij jezelf.

Pytaghoras
11-12-02, 02:12
Bouchra,

Als je zegt dat de Marokkanen de berbers discrmineren, dan heb je het fout. Want berbers zijn juist de echte Marokkanen. De meerderheid van Marokko is berbers. Wat wel klopt, is dat de arabieren de berbers en andere bervolkingsgroepen discrimineren. Dat heeft niets met het geloof te maken, maar het heeft meer te maken met Nationalisme.

Arabieren in Marokko en Algerij erkennen de Tamazight taal niet. Deze taal bestaat sinds duizenden jaren in noord afrika. De arabieren maaken misbruik van de Islam om arabisch de verspreiden. Ieder Amazigh die tegen een arabische nationalist probeert uit te leggen dat iedereen heeft het recht om zijn taal te behouden en te laten ontwikkelen wordt beschuldigd van afgoderij.

Marokkaanse cultuur o.a.:
- gastvrijheid;
- zorgen voor de ouders en dus niet ergens in een bejaardenhuis droppen

ZwYgStErr
11-12-02, 02:36
Marokkaanse cultuur is koes.koes.... :D

sil
11-12-02, 03:16
Geplaatst door Bouchra A
-Discriminatie van Berbers

De marokkaanse cultuur is dan niet meer dan discrimineren??

limpio
11-12-02, 06:55
Geplaatst door ZwYgStErr
Marokkaanse cultuur is koes.koes.... :D
Ja, waar is CousCous?

taouanza
11-12-02, 11:24
Geplaatst door WaZzZuP
Ze hebben geen pure taal zowel schrijftaal, vaak koppigheid is ook een doorn in de samenleving.



maar Bouchra niet overdrijven tis vice versa.


correctie:een doorn in het oog voor overheersers en kolonisten
AND PROUD

taouanza
11-12-02, 11:32
Geplaatst door rja
Analoog aan de vraag, wat houdt de Nederlandse cultuur in.

De vraag : Wat houdt de Marokaanse cultuur in ?


marokkaanse cultuur betekent thee
daar zijn denk ik alle marokkanen het wel over eens

in gezelschap thee drinken
op familie
op gezondheid
op terug zien van vrienden en geliefden
op goede oogst
op wat allah ons geschonken heeft

000NobelPrizes
11-12-02, 13:50
Beetje magere oogst, dit. Behalve de bekende cliches als eten en familie had ik wel wat meer verwacht. Hele tekstlappen eigenlijk, omdat er voortdurend wordt gebruld dat jullie zo trots zijn op je afkomst.
Maar hier word ik niet veel wijzer van.

Rocky
11-12-02, 18:17
Marokkaanse cultuur: Bruiloft!
Een Marokkaanse bruiloft is geenszins te vergelijken met een Nederlandse bruiloft. Wanneer je een Marokkaanse bruiloft in Nederland wilt plannen, moet je aan een heleboel dingen denken. Wij proberen dit hier zo goed mogelijk uit te leggen.
Een Marokkaanse bruiloft wordt twee of drie dagen gevierd. Omdat dit zolang duurt, zijn de meest Marokkaanse bruidsparen vooraf al voor de Nederlandse wet getrouwd, maar wonen ze nog niet samen in een huis. Dit burgerlijk huwelijk wordt zeker 6 maanden voor de echte bruiloft gesloten, zodat het bruidspaar alle tijd heeft om de Marokkaanse bruiloft voor te bereiden. Zo'n bruiloft bestaat uit drie delen, vandaar ook de drie dagen voor het huwelijk worden uitgetrokken.

Dag 1: Hennadag
Henna wordt in veel islamitische landen gezien als krachtbron. Zo zou het kwade geesten buiten houden, waardoor de bruid met een gerust hart het huwelijk in kan. Daarnaast wordt de henna gebruikt als versiering voor de handen en de voeten. Dit kan gewoon opgesmeerd worden, maar er zijn tegenwoordig ook schoonheidssalons die de meest prachtige versierselen kunnen maken door gebruik te maken van een kleine injectienaald. Dit is wat gevoelig, maar het resultaat is verbluffend.

Dag 2: De feestdag / trouwdag
Op de tweede dag is de officiële trouwdag. Op deze dag draagt de bruid een "gewone" bruidsjurk, zoals je deze in elke bruidswinkel kunt kopen. Samen met haar aanstaande man gaan zij foto's maken. Vervolgens gaan ze naar de feestlocatie, waar ze, begeleid door traditionele zang en muziek, getoond wordt aan de gasten. De bruid en bruidegom gaan hiervoor zitten op speciale koningsstoelen. Vervolgens gaat de bruid zich omkleden en wordt het hele ritueel herhaald. Dit kan drie, vier, vijf keer zijn.
Elke keer draagt de bruid een andere jurk, geheel in Marokkaanse traditie. Dit zijn vaak rechte jurken, rijkelijk versierd, die met een riem op maat gemaakt worden. De gedachte hierachter is dat, hoe meer jurken de bruid draagt, hoe groter de bruidsschat zal zijn.
Aan het eind van de dag draagt ze dezelfde jurk die ze ook aan het begin van de dag draagt. Op dat moment worden de ringen uitgewisseld. Het bruidspaar zal een aantal vragen gesteld worden, waaronder ook de vraag of de bruid een bruidsschat heeft ontvangen. Zo'n bruidsschat, bestaande uit een geldbedrag, is verplicht bij een Marokkaanse bruiloft. Het geld dat de bruid krijgt, dient zij aan zichzelf te besteden, dus bijvoorbeeld aan sierraden of kleding. Het is verboden om het geld uit te geven aan huishoudelijke apparaten of andere zaken voor in en om het huis. Een bruidsschat is een teken van de bruidegom dat hij zijn bruid zelfstandigheid geeft. Daarna snijdt het verse bruidspaar de bruidstaart aan. Daarbij wordt melk en dadels gegeven, wat staat voor reinheid, maagdelijkheid en de dadels voor vruchtbaarheid. Bij het sluiten van het huwelijk dient de vader van de bruid aanwezig te zijn. Zonder toestemming van de vader kan er niet getrouwd worden. Dit wil echter niet zeggen dat er uitgehuwelijkt wordt. Dit is al vele jaren bij wet verboden.
Vervolgens is het de rest van de avond feest met traditionele muziek, hapjes en drankjes.

Dag 3: De laatste dag
De laatste dag van de bruiloft is de dag waarop de Marokkaanse bruid haar ouderlijk huis verlaat en gaat wonen bij haar man. Dit kan onderdeel uitmaken van de bruiloft, maar dat hoeft niet.
Twee culturen
Wanneer het bruidspaar bestaat uit een Nedelandse jongen of meisje met een Marokkaans meisje of jongen, dan staat het vrij om hier creatief mee om te gaan. Zo kan er voor worden gekozen om tijdens de feestavond ook muziek uit de top 40 te draaien. Daarnaast kan men natuurlijk van de trouwdag op het gemeentehuis ook een klein feestje geven, om de dag toch iets speciaals te geven.

Rocky
11-12-02, 18:22
De Marokkanse cultuur is op een lange termijn gericht. Dit komt omdat er in ons cultuur wordt vastgehouden aan sociale regels en principes. Er wordt altijd vooruit gekeken. men houdt rekening met de mensen om hun heen. Als bijvoorbeeld een ongetrouwde meisje zwanger raakt zal haar familie er alles aan doen om dit geheim te houden. Als dit bekend wordt zal de familie respect verliezen in de ogen van de buitenwereld. Eer, schande, schaamte en reinheid spelen een belangrijke rol in de Marokkaanse cultuur. De Nederlandse samenleving is daarentegen doorgaans kortetermijn gericht. Men durft fouten te maken zonder zich hiervoor te schamen. Men durft voor hun gevoelens uit te komen. Als bijvoorbeeld een Nederlander steelt en hij wordt in de kraag gevat, zal deze niet gauw aan de eer van de familie denken. Dit in tegenstelling tot de Marokkaanse cultuur waar de eer van de familie veel belangrijker is dan het schaamte gevoel.

ZwYgStErr
11-12-02, 18:34
Geplaatst door Rocky
Marokkaanse cultuur: Bruiloft!
Een Marokkaanse bruiloft is geenszins te vergelijken met een Nederlandse bruiloft. Wanneer je een Marokkaanse bruiloft in Nederland wilt plannen, moet je aan een heleboel dingen denken. Wij proberen dit hier zo goed mogelijk uit te leggen.
Een Marokkaanse bruiloft wordt twee of drie dagen gevierd. Omdat dit zolang duurt, zijn de meest Marokkaanse bruidsparen vooraf al voor de Nederlandse wet getrouwd, maar wonen ze nog niet samen in een huis. Dit burgerlijk huwelijk wordt zeker 6 maanden voor de echte bruiloft gesloten, zodat het bruidspaar alle tijd heeft om de Marokkaanse bruiloft voor te bereiden. Zo'n bruiloft bestaat uit drie delen, vandaar ook de drie dagen voor het huwelijk worden uitgetrokken.

Dag 1: Hennadag
Henna wordt in veel islamitische landen gezien als krachtbron. Zo zou het kwade geesten buiten houden, waardoor de bruid met een gerust hart het huwelijk in kan. Daarnaast wordt de henna gebruikt als versiering voor de handen en de voeten. Dit kan gewoon opgesmeerd worden, maar er zijn tegenwoordig ook schoonheidssalons die de meest prachtige versierselen kunnen maken door gebruik te maken van een kleine injectienaald. Dit is wat gevoelig, maar het resultaat is verbluffend.

Dag 2: De feestdag / trouwdag
Op de tweede dag is de officiële trouwdag. Op deze dag draagt de bruid een "gewone" bruidsjurk, zoals je deze in elke bruidswinkel kunt kopen. Samen met haar aanstaande man gaan zij foto's maken. Vervolgens gaan ze naar de feestlocatie, waar ze, begeleid door traditionele zang en muziek, getoond wordt aan de gasten. De bruid en bruidegom gaan hiervoor zitten op speciale koningsstoelen. Vervolgens gaat de bruid zich omkleden en wordt het hele ritueel herhaald. Dit kan drie, vier, vijf keer zijn.
Elke keer draagt de bruid een andere jurk, geheel in Marokkaanse traditie. Dit zijn vaak rechte jurken, rijkelijk versierd, die met een riem op maat gemaakt worden. De gedachte hierachter is dat, hoe meer jurken de bruid draagt, hoe groter de bruidsschat zal zijn.
Aan het eind van de dag draagt ze dezelfde jurk die ze ook aan het begin van de dag draagt. Op dat moment worden de ringen uitgewisseld. Het bruidspaar zal een aantal vragen gesteld worden, waaronder ook de vraag of de bruid een bruidsschat heeft ontvangen. Zo'n bruidsschat, bestaande uit een geldbedrag, is verplicht bij een Marokkaanse bruiloft. Het geld dat de bruid krijgt, dient zij aan zichzelf te besteden, dus bijvoorbeeld aan sierraden of kleding. Het is verboden om het geld uit te geven aan huishoudelijke apparaten of andere zaken voor in en om het huis. Een bruidsschat is een teken van de bruidegom dat hij zijn bruid zelfstandigheid geeft. Daarna snijdt het verse bruidspaar de bruidstaart aan. Daarbij wordt melk en dadels gegeven, wat staat voor reinheid, maagdelijkheid en de dadels voor vruchtbaarheid. Bij het sluiten van het huwelijk dient de vader van de bruid aanwezig te zijn. Zonder toestemming van de vader kan er niet getrouwd worden. Dit wil echter niet zeggen dat er uitgehuwelijkt wordt. Dit is al vele jaren bij wet verboden.
Vervolgens is het de rest van de avond feest met traditionele muziek, hapjes en drankjes.

Dag 3: De laatste dag
De laatste dag van de bruiloft is de dag waarop de Marokkaanse bruid haar ouderlijk huis verlaat en gaat wonen bij haar man. Dit kan onderdeel uitmaken van de bruiloft, maar dat hoeft niet.
Twee culturen
Wanneer het bruidspaar bestaat uit een Nedelandse jongen of meisje met een Marokkaans meisje of jongen, dan staat het vrij om hier creatief mee om te gaan. Zo kan er voor worden gekozen om tijdens de feestavond ook muziek uit de top 40 te draaien. Daarnaast kan men natuurlijk van de trouwdag op het gemeentehuis ook een klein feestje geven, om de dag toch iets speciaals te geven.

Ik ben het niet eens met alles wat je zegt, bijv. de bruidsschat is niet verplicht binnen de Marokkaanse cultuur het is verplicht binnen de Islam, maar omdat het grootste gedeelte van de Marokkaanse cultuur gebasseerd is op de Islam en haar regels, vind ik het niet zooo vreemd dat je dat zo formuleert.

Zwarte Schaap
11-12-02, 19:09
Geplaatst door Bouchra A
-Discriminatie van Berbers


Een dommere reaktie kun je niet geven ! Net zo een domme reaktie van iemand die doordat hij arabisch spreekt, hij dan ook denkt dat hij een arabier is. Ik spreek nederlands dan ben ik volgens diezelfde logica ook een Nederlander terwijl ik gewoon 100 % Riffie ben die arabischtalig is.

Jou reaktie getuigt dat je niets weet van Marokko. Snap je nu nog steeds niet dat Marokkanen vrijwel allemaal berbers zijn en dat het verschil gelegen zit in de taal die ze spreken. En snap je nog steeds niet dat door die onderscheid te blijven maken dat we tegen elkaar worden uitgespeeld? Dat hebben de fransen al voor de koning gedaan. Men noemt dat verdeel en heers politiek. We zijn allen één volk en door de taalverschillen maakt men misbruik van de situatie om zo het volk er onder te houden.

Opkomen voor onze berbercultuur en taal is heel goed, maar verlies de realiteit niet uit oog en laat je niet het instrument zijn die lang geleden door de fransen begonnen is om de berbers van de Islamitische wereld af te scheiden. (ik denk dan aan de berberdahir van in de jaren 30 )

Een aanrader: IMERIAL IDENTITIES Stereotyping, Prejudice and Race in Colonial Algeria van Patricia M. E. Lorcin

taouanza
11-12-02, 19:17
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Beetje magere oogst, dit. Behalve de bekende cliches als eten en familie had ik wel wat meer verwacht. Hele tekstlappen eigenlijk, omdat er voortdurend wordt gebruld dat jullie zo trots zijn op je afkomst.
Maar hier word ik niet veel wijzer van.

hele lappen tekst die jij stuk voor stuk kan afkraken zeker.

ik had het over thee omdat dat volgens mij het enige wat voor alle marokkanen geld
voor de rest bestaat er geen marokkaanse cultuur het zijn marokkaanse culturen
elke streek heeft eigen taal
gewoontes en muziek
dat vind ik zo mooi van marokko het is verschillende werelden in een land.

waar ik trots op ben als marokkaan en als berber
is de weerstand dat de amazighen boden tegen de overheersers
dat ze met weinige middelen altijd zich zichzelf tot het bittere einde hebben verdedigd. mischien zijn ze gedwongen zich tot de islam te bekeren maar velen hebben zich vrijwillig bekeert
sterker nog zij werden de verdedigers van de ware islam zelfs tegen de arabieren zelf die snel na hun overwinning in verderf vielen

en waar ik ook trots op ben is dat de joden vredig samenleefde met de moslims en dat ze in sommige dynastieen zelfs bescherming genoten.

en ik heb zeker niks tegen arabieren
want na bijna 1400 jaar overheersing zijn de berberen nog steeds de meerderheid en zijn ze vertegenwoordigd in alle lagen van de bevolking
en dat kan je niet zeggen van de indianen en aboriginals
plus er stonden nooit borden met
dogs and berbers not aloud.

Rocky
11-12-02, 19:27
Geplaatst door ZwYgStErr
Ik ben het niet eens met alles wat je zegt, bijv. de bruidsschat is niet verplicht binnen de Marokkaanse cultuur het is verplicht binnen de Islam, maar omdat het grootste gedeelte van de Marokkaanse cultuur gebasseerd is op de Islam en haar regels, vind ik het niet zooo vreemd dat je dat zo formuleert.


Dus ik heb gelijk ;)

ZwYgStErr
11-12-02, 19:32
Geplaatst door Rocky
Dus ik heb gelijk ;)

Euhmmm....eigenlijk wel jah... :stomp:

Rocky
11-12-02, 19:38
Geplaatst door J.M.T.
Zwarte Schaap,

Als je over cultuur spreekt dan neem je ook de ontwikkelingen daarvan in acht want anders zit je dom te praten. Er bestonden vele, vele talen in het MO waaronder het Berbers die door de komst van de Arabieren (middels de Islam) verdreven soms zelfs verboden werden. Arabisch is de originele taal van Marokko en vele landen van het MO niet. Dat staat historisch vast en heeft niets te maken met tweedracht zaaien door Fransen of wie dan ook.

Het is juist interessant te weten hoe zich dat allemaal ontwikkeld heeft en daar moet je waarheid niet om verdraaien.

Ook in Libanon werden andere talen gesproken - allemaal vervangen door het Arabisch dat trouwens een mooie taal is maar niet de originele taal van Libanon.

Geef jij maar de schuld aan Islam...alles wat met Islam te maken heeft is slecht voor je...zo denk jij knoert!
Jij bent een Islamofoob...Ja ja ik heb een aantal reacties van jou gezien en jij bent echt gefrustreerd! Ga eens wat vaker naar buiten zal je wel goed doen dat frisse kou.

Hamidcom
11-12-02, 19:46
Ik heb geprobeerd de discussie over cultuur te stimuleren omdat dit woord vaak wordt gebruikt om bepaalde problemen/moeilijkheden in Nederland te verklaren. Uit verschillende reacties blijkt nu dat iedereen iets anders verstaat onder het woord cultuur en dat is op zich al de bron van misverstanden. De ene vindt dat cultuur uit belaadde gewoontes of rituelen bestaat, de andere vindt gerechten van een bepaald land cultuur en een derde vindt dat de grote daden van bekende figuren zoals politici of schrijvers de cultuur van een land vertegenwoordigen..
Als je Nederlanders vraagt over hun cultuur, dan zullen ze je vermeer, Van Gogh, of de afsluitdijk noemen. Dit staat volgens hun los van hun gedragingen en hun houding ten opzichte van het leven. Als individu zouden ze de vrijheid hebben om te kiezen hoe ze hun eigen leven willen inrichten. Maar als het gaat om buitenlanders, wordt alles vanuit dat culturele vizier bekeken. Er wordt nooit gekeken naar de kunst of de helden van die landen en hun glorie. De arabieren zouden hun vrouwen onderdrukken, de zwarten zijn lui van natuur en Turken en Antilliaanse zijn agressief en dat komt allemaal door hun cultuur. Mensen worden geculturaliseerd.
Nu is het zo dat Cultuur met een grote c alles omhelst wat mensen doen en n laten. Vanuit de geboorte tot hun graaf. Wij weten dat het omgaan met geboorte en de dood verschilt van land tot land of van streek tot streek. De houding van mensen tegenover deze levenskwesties is de cultuur met een kleine. Dat wil zeggen dat ze doormiddel van opvoeding, onderwijs en beïnvloeding en door o.a psychosociale, economische en geografische factoren op een bepaalde manier op situaties reageren. Nederlanders hebben geleerd om de dood te rationaliseren. Ze zijn nuchter en huilen zelden bij de dood van een dierbaar. Bij de begrafenis zien ze goed uit en hebben hun nieuwe pakken aan. Marokkanen begrijpen dit niet. Ze reageren veel emotioneler op de dood en scheuren hun kleren uit hun lijf door verdriet. Vrouwen huilen dagen achter elkaar en mannen verwaarlozen zichzelf. Dit alles is een manier om hun verdriet te uiten. In Nederland wordt dat als overdrijven reeacties gezien en worden die vrouwen als hysterisch beschouwd. Beiden handelen conform de aangeleerde normen en waarden die specifiek zijn voor hun samenleving. In Nederland zijn die normen en waarden een mengeling van christendom, calvinisme, humanisme en kapitalisme. In Marokko vinden veel normen en waarden voornamelijk hun oorsprong in de berber en Arabischislamitische traditie. Zoals Nederland heeft Marokko te maken gehad met veel invloeden van buitenaf, de Romeinen vroeger en daarna de arabieren, later de Fransen, de Portugezen en de Spanjaarden. De nauwe relaties met europa en de openheid naar het westen toe en ook niet te vergeten de bijdrage van de migranten hebben ook hun impact gehad op de ontwikkeling van mensen in Marokko.
De postindustriële Nederland is sterk beïnvloed door Amerika. De samenleving is sterk geïndividualiseerd. Productie en consumptie zijn belangrijke waarde geworden. De Marshal hulp is een sterke voorbeeld hiervan. De ontkerkelijking en het geloof in de moderne technologie is te merken in het gedrag van de individuen en de keuzes die ze maken. Het is deze cultuur die mij interesseert en niet met de grote C. Dat is ook interessant maar daarmee kun je niet goed verklaren waarom bijvoorbeeld Nederlanders, Marokkanen niet begrijpen of andersom..

taouanza
11-12-02, 20:08
Geplaatst door Hamidcom
Ik heb geprobeerd de discussie over cultuur te stimuleren omdat dit woord vaak wordt gebruikt om bepaalde problemen/moeilijkheden in Nederland te verklaren. Uit verschillende reacties blijkt nu dat iedereen iets anders verstaat onder het woord cultuur en dat is op zich al de bron van misverstanden. De ene vindt dat cultuur uit belaadde gewoontes of rituelen bestaat, de andere vindt gerechten van een bepaald land cultuur en een derde vindt dat de grote daden van bekende figuren zoals politici of schrijvers de cultuur van een land vertegenwoordigen..
Als je Nederlanders vraagt over hun cultuur, dan zullen ze je vermeer, Van Gogh, of de afsluitdijk noemen. Dit staat volgens hun los van hun gedragingen en hun houding ten opzichte van het leven. Als individu zouden ze de vrijheid hebben om te kiezen hoe ze hun eigen leven willen inrichten. Maar als het gaat om buitenlanders, wordt alles vanuit dat culturele vizier bekeken. Er wordt nooit gekeken naar de kunst of de helden van die landen en hun glorie. De arabieren zouden hun vrouwen onderdrukken, de zwarten zijn lui van natuur en Turken en Antilliaanse zijn agressief en dat komt allemaal door hun cultuur. Mensen worden geculturaliseerd.
Nu is het zo dat Cultuur met een grote c alles omhelst wat mensen doen en n laten. Vanuit de geboorte tot hun graaf. Wij weten dat het omgaan met geboorte en de dood verschilt van land tot land of van streek tot streek. De houding van mensen tegenover deze levenskwesties is de cultuur met een kleine. Dat wil zeggen dat ze doormiddel van opvoeding, onderwijs en beïnvloeding en door o.a psychosociale, economische en geografische factoren op een bepaalde manier op situaties reageren. Nederlanders hebben geleerd om de dood te rationaliseren. Ze zijn nuchter en huilen zelden bij de dood van een dierbaar. Bij de begrafenis zien ze goed uit en hebben hun nieuwe pakken aan. Marokkanen begrijpen dit niet. Ze reageren veel emotioneler op de dood en scheuren hun kleren uit hun lijf door verdriet. Vrouwen huilen dagen achter elkaar en mannen verwaarlozen zichzelf. Dit alles is een manier om hun verdriet te uiten. In Nederland wordt dat als overdrijven reeacties gezien en worden die vrouwen als hysterisch beschouwd. Beiden handelen conform de aangeleerde normen en waarden die specifiek zijn voor hun samenleving. In Nederland zijn die normen en waarden een mengeling van christendom, calvinisme, humanisme en kapitalisme. In Marokko vinden veel normen en waarden voornamelijk hun oorsprong in de berber en Arabischislamitische traditie. Zoals Nederland heeft Marokko te maken gehad met veel invloeden van buitenaf, de Romeinen vroeger en daarna de arabieren, later de Fransen, de Portugezen en de Spanjaarden. De nauwe relaties met europa en de openheid naar het westen toe en ook niet te vergeten de bijdrage van de migranten hebben ook hun impact gehad op de ontwikkeling van mensen in Marokko.
De postindustriële Nederland is sterk beïnvloed door Amerika. De samenleving is sterk geïndividualiseerd. Productie en consumptie zijn belangrijke waarde geworden. De Marshal hulp is een sterke voorbeeld hiervan. De ontkerkelijking en het geloof in de moderne technologie is te merken in het gedrag van de individuen en de keuzes die ze maken. Het is deze cultuur die mij interesseert en niet met de grote C. Dat is ook interessant maar daarmee kun je niet goed verklaren waarom bijvoorbeeld Nederlanders, Marokkanen niet begrijpen of andersom..


je hebt helemaal gelijk

Mill
11-12-02, 20:20
Geplaatst door Hamidcom
Nederlanders hebben geleerd om de dood te rationaliseren. Ze zijn nuchter en huilen zelden bij de dood van een dierbaar.

Ik heb niet zo veel op je verhaal aan te merken, maar dit stukje is echt de ALLERALLERALLERGROOTSTE WAANZIN die ik ooit op dit prikbord, uberhaupt op internet, neen, uberhaupt in m'n hele leven waar dan ook heb gehoord! Nederlanders huilen niet bij de dood van een dierbare, waar haal je het in vredesnaam vandaan jongen?

't Wordt steeds gekker hier...

000NobelPrizes
11-12-02, 21:54
Hamidcom

waarom doe je dat nu weer zo? Waarom leg jij de culturen tegen elkaar? Ik zit met interesse te lezen totdat jij sneer op sneer aan onze cultuur uitdeelt. Want "jullie dit en vinden ons hysterisch en overdreven en huilen niet om doden" etc.

Ik kan hier niks mee.

Grote Wolf heeft onder thread Nederlandse cultuur een goeie opsomming gegeven van typisch Hollandse eigenschappen, en JMT voegde er veel historische zaken aan toe - die dus met elkaar verband houden. En dit zonder het boven de cultuur van jullie te stellen.

Waarom kun je het niet gewoon beperken tot antwoord geven op de vraag, en dat "Jullie Hollanders zus en zo" achterwege laten?

Pytaghoras
12-12-02, 03:11
Het is moeilijk om Marokkaanse cultuur te beschrijven, aangezien het niet om een cultuur gaat. Marokko is rijk aan culturen. Ik hoef b.v.b. alleen maar een paar km van de stad waar ik vandaan kom te reizen, dan kom ik andere mensen tegen, die totaal andere dialict spreken.

Niet alleen de taal, maar ook de tradities in Marokko verschillen per plaats.