PDA

Bekijk Volledige Versie : M'Hamed Zaghboubi, een populist die wil profiteren van de AEL



Simon
11-12-02, 11:46
M'Hamed Zaghboubi, de Nederlandse Abou Jahjah

'In elke stad een AEL-filiaal'

M'Hamed Zaghboubi wil een Nederlands filiaal beginnen van de in België beruchte Arabisch-Europese Liga.


Door onze redacteur Ahmet Olgun


AMSTERDAM, 10 DEC. Hij wil de Abu Jahjah van Nederland worden. M'Hamed Zaghboubi (32) heeft al contacten gelegd met de in België inmiddels beruchte leider van de Arabisch-Europese Liga (AEL) om in Nederland, zeker in Amsterdam, een filiaal te beginnen. In februari wordt een oprichtingscongres gehouden. ,,AEL heeft goed werk gedaan in België, ze hebben de bewustwording bij migrantenjongeren vergroot'', zegt Zaghboubi bewonderend.

Tot deze zaterdag was Zaghboubi, in 1970 geboren in het Marokkaanse Beni Said, een grote onbekende. Twee jaar geleden richtte hij de stichting Tweede Generatie op. De stichting, ingeschreven op zijn woonadres in het centrum van Amsterdam, ontplooit volgens het register van de Kamer van Koophandel 'sociaal-cultureel werk'. Zaghboubi woont sinds z'n vierde in Amsterdam. Hij heeft de hbo-studie pedagogiek niet afgemaakt. ,,Momenteel ben ik een werkloze migrant.''

Sinds hij zaterdag voor het Belgische consulaat in Amsterdam de herkenkingsbijeenkomst organiseerde voor Mohammed Achkar, de in Antwerpen vermoorde Marokkaan, wordt Zaghboubi 'platgebeld' door journalisten. Naar eigen zeggen heeft zijn stichting zo'n 150 aanhangers. Zaghboubi hoopt en verwacht dat de Nederlandse AEL massaal zal kunnen rekenen op de steun van Marokkaanse jongeren. ,,Er is een ongelijkheid in de samenleving. Marokkaanse jongeren worden achtergesteld'', vindt Zaghboubi. Daar moet nou een keer een einde aan worden gemaakt. Bovenal wil hij met zijn beweging een einde maken aan de reeks 'schofferingen' van Marokkaanse jongeren door politici. ,,Het is toch onvoorstelbaar dat een minister kan roepen dat onze Nederlandse staatsburgerschap moet worden afgepakt, of dat Oudkerk ons kan neerzetten als kutmarokkanen.''

Maar ook al doet een grote meerderheid het goed, de criminaliteit onder Marokkaanse jongeren is wel groot.

,,Vind je dat gek? Sinds de jaren tachtig worden de jongeren eigenlijk klaargestoomd om hun vaders op te volgen op de werkvloer in fabrieken. Het Nederlandse onderwijssysteem heeft gefaald. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen allochtone leerlingen en Nederlandse jongeren. Deze mogen wel gaan studeren, terwijl de meeste allochtonen naar het lagere technische onderwijs wordt gestuurd. Allochtonen worden als een soort Untermensch behandeld.''

Dus de schuld ligt niet bij de migranten?

,,De schuld van de maatschappelijke problemen die allochtone jongeren veroorzaken, ligt bij de Nederlandse samenleving. Absoluut. Daarom moeten we de bewustwording bij Marokkaanse jongeren vergroten. Het zou goed zijn als in elke stad een AEL werd opgericht.''

Daar hebben we toch al die zelforganisaties van migranten toch voor?

,,Daar kunnen de jongeren niet terecht. Die organisaties worden geleid door leden van de eerste generatie. Ze spreken nauwelijks Nederlands en moeten onze belangen behartigen. Ze zitten er voor zichzelf, allemaal stelletjes corrupte lieden. Ze voelen zich bedreigd door jongeren, die vanuit idealisme iets willen en kunnen doen aan de problemen van jongeren.''

Voelt u zich tegengewerkt door andere Marokkaanse organisaties?

,,Ze worden ook gebruikt door de overheid, de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld, om ons jongeren in toom te houden. Kort na 11 september wilde ik een demonstratie organiseren tegen de VS. Een voorzitter van een van die grote Marokkaanse organisaties belde de media en heeft ze voor me gewaarschuwd. Hij vond me te radicaal, te militant. Dat ben ik helemaal niet, maar in de ogen van mensen ben al al snel radicaal bezig als je de waarheid eens durft te zeggen.''

U wilt net als de AEL in België de Nederlandse politie laten volgen door Marokkaanse jongeren. Dat is toch radicaal en bovendien provocerend?

,Wat is daar nou mis mee! Het is mijn volste recht als burger om de instanties als de politie in de gaten te houden en hun misstappen te melden bij de juiste instellingen.''

Is de Nederlandse politie net zo racistisch als die in Antwerpen?

,,Ja, maar subtieler en slimmer dan hun Belgische collega's. Wat ze doen komt op hetzelfde neer als in Antwerpen. Een keer zag ik agenten op het Centraal Station in Amsterdam een Surinamer aanhouden wegens diefstal. Bleek achteraf ten onrechte te zijn en ze lieten hem weer gaan, waarna de Surinamer zei zich gediscrimineerd te voelen. Werd hij uitgescholden: 'Hou je bek dicht, vuile tering-aap.' De politie intimideert en als je erop reageert, ben je degene die in de fout gaat.''

Waarom zouden Marokkaanse jongeren, die grotendeels berbers zijn, zich aangetrokken moeten voelen door een Arabische liga?

,,De islam bindt ons allen, alle jongeren uit Noord-Afrika.''

NRC, 10 december 2002

© Op dit artikel berust auteursrecht

smile
11-12-02, 13:52
Ik begrijp de titel niet: uit de tekst kan ik niet uithalen dat hij een populist is.??????????

MokroMike II
11-12-02, 13:57
Geplaatst door smile
Ik begrijp de titel niet: uit de tekst kan ik niet uithalen dat hij een populist is.??????????

ook dat hij het AEL zou "gebruiken" kan ik er niet uit opmaken.

Simon
11-12-02, 14:43
Nou die titel is mijn commentaar op hetgeen hij te zeggen heeft. Ik vind het een populist die met in vele opzichten makkelijke quotes populair probeert te worden maar die van weinig inzicht en eigen verantwoordelijkheidsgevoel getuigen. Als dit soort statements van de nederlandse AEL zijn te verwachten dan denk ik niet dat ze op veel sympathie hoeven te rekenen. Behalve wellicht bij een groep gefrustreerde mensen. Maar het zou beter zijn als ze een betere voorman kiezen van de AEL in nederland. Want deze heeft weinig nuance in zijn betoog.

Simon

Zwarte Schaap
11-12-02, 15:03
Geplaatst door Simon
Nou die titel is mijn commentaar op hetgeen hij te zeggen heeft. Ik vind het een populist die met in vele opzichten makkelijke quotes populair probeert te worden maar die van weinig inzicht en eigen verantwoordelijkheidsgevoel getuigen. Als dit soort statements van de nederlandse AEL zijn te verwachten dan denk ik niet dat ze op veel sympathie hoeven te rekenen. Behalve wellicht bij een groep gefrustreerde mensen. Maar het zou beter zijn als ze een betere voorman kiezen van de AEL in nederland. Want deze heeft weinig nuance in zijn betoog.

Simon


Wat een bullshit simon om op grond van zo een stukje die man onderuit te halen. Autochtonen zien liever een onmondige oude allochtoon die slaafs de woorden herhaalt van zijn meester.

Simon
11-12-02, 15:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat een bullshit simon om op grond van zo een stukje die man onderuit te halen. Autochtonen zien liever een onmondige oude allochtoon die slaafs de woorden herhaalt van zijn meester.

Ach wat een stompzinnige reactie. Ik heb hier ook al aangegeven dat ik Jahjah het gisteren uitstekend vond doen bij BVD dus kom niet met die domme argumenten die mij direct stigmatiseren als "'autochtoon'' die liever een onmondige oude allochtoon zien". Zaghboubi doet nogal wat populistische statements in het interview die iedere nuance ontberen dus er is alle reden hem onderuit te halen. Het lijkt mij alleen maar goed advies voor de AEL om deze gast niet als leider in nederland aan te stellen. Niemand zal hem serieus nemen.

Simon

000NobelPrizes
11-12-02, 15:37
Krijgen we hier nu ook iemand die desnoods met geweld gaat verdedigen dat Marokkanen er niets aan kunnen doen en dat alles wat misgaat de schuld is van Nederland?

Erg constructief. Not.

Niemand komt blijkbaar op de gedachte dat ook voor Hollanders deze maatschappij hard is. Ik ben genoeg (Hollandse) drop-outs tegengekomen of mensen die voortdurend tegen deuren lopen. En ik heb het niet over een paar honderd. Kijk in het hele westen - heeft iedereen nou zo'n glanzende carriere en maatschappelijk aanzien?
Nee dus. Ter illustratie: daarvoor zijn de linkse partijen ook zo populair. Ze zijn zelfs speciaal voor die mensen opgericht. Dus ga na met hoeveel strubbelaars het westen te maken heeft. Dan is het toch niet zo gek dat er onder allochtonen ook strubbelaars zitten? Dat heeft werkelijk niets met uitsluiting of racisme te maken.

Het westen is een maatschappij waar het gewoon kei- en keihard werken is, en soms zelfs DAN lukt het je niet om het bij te benen. Ik vind het klinkklare onzin om dan dit soort Marokkaanse vox populi achterna te lopen die de schuldvraag weer bij anderen legt als niet iedereen uit de allochtonengroep slaagt. Met dergelijk zelfmedelijden kampen de Arabische landen nu al 5 eeuwen, en het zet dus geen zoden aan de dijk, en het op deze manier aanwakkeren is zinloos want het kweekt haat & diversificatie.

Zwarte Schaap
11-12-02, 16:00
Geplaatst door Simon
Ach wat een stompzinnige reactie. Ik heb hier ook al aangegeven dat ik Jahjah het gisteren uitstekend vond doen bij BVD dus kom niet met die domme argumenten die mij direct stigmatiseren als "'autochtoon'' die liever een onmondige oude allochtoon zien". Zaghboubi doet nogal wat populistische statements in het interview die iedere nuance ontberen dus er is alle reden hem onderuit te halen. Het lijkt mij alleen maar goed advies voor de AEL om deze gast niet als leider in nederland aan te stellen. Niemand zal hem serieus nemen.

Simon

Stompzinnig ben je als je iemand bestempelt tot een populistische profiteur terwijl je niets van hem weet. Op grond waarvan bestempel je zo een persoon? Op grond van dat stukje wat jij hier gepost hebt? Hou toch op, een duidelijk geval van een autochtoon die alles wat hem niet aanstaat benoemt als een profiteur, typisch een terminologie van een gefrustreerde autochtoon.

De tijd van nuance is voorbij De autochtone politici en hun schoothondjes zijn zeker genuanceerd, dat merken we al jaren !

Hirschi ali was ook heel genuanceerd, je weet wel je heldin!

Tomas
11-12-02, 16:02
Geplaatst door Zwarte Schaap

Hirschi ali was ook heel genuanceerd, je weet wel je heldin!


Volgens mij haal je mij en Simon nu door elkaar.

Je moet niet alles en iedereen over 1 kam scheren schaap.

Zwarte Schaap
11-12-02, 16:09
Geplaatst door Tomas
Volgens mij haal je mij en Simon nu door elkaar.

Je moet niet alles en iedereen over 1 kam scheren schaap.


Ben jij dan een autochtoon die liever een oude onmondige allochtoon ziet? Jij bent gewoon een profiteur die aandacht wil. :lachu:

Tomas
11-12-02, 16:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben jij dan een autochtoon die liever een oude onmondige allochtoon ziet? Jij bent gewoon een profiteur die aandacht wil. :lachu:

ik kan me in dat laatste wel vinden.

Simon
11-12-02, 16:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hirschi ali was ook heel genuanceerd, je weet wel je heldin!

Ja inderdaad op basis van dat interview met Zaghboubi en het behoeft amper toelichting wat mij daarin tegenstaat. Het zijn allemaal nietszeggende quotes die alleen maar geuit worden omdat ze appeleren aan het slachtoffergevoel dat mij zo tegenstaat. Eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand blijken er niet uit. Hij heeft zijn studie dan ook niet afgemaakt en is nu werkeloos. Ongetwijfeld ligt dat volgens hem aan het nederlandse studiesysteem dat niet aansluit op de allochtoon. Maar volgens mij is het gewoon een lapzwans.
En Hirshi Ali mijn heldin noemen is al weer zo'n stompzinnige opmerking. Ik heb altijd verdedigd dat ze haar mening mag uiten en omdat ik mij boos maakte hoe zij als afvallige vrouw verketterd wordt door weinig tolerante moslims. Afvallige vrouwen kunnen sowieso maar beter hun mond houden volgens mensen zoals jij. Maar ik zal net zo goed verdedigen dat Jahjah zijn zegje mag doen als dat Hirshi Ali haar zegje mag doen. En kom nu eens met een reactie waaruit enig niveau blijkt want dat daalt bij jou met de dag.

Simon

Zwarte Schaap
11-12-02, 16:48
Geplaatst door Simon
Ja inderdaad op basis van dat interview met Zaghboubi en het behoeft amper toelichting wat mij daarin tegenstaat. Het zijn allemaal nietszeggende quotes die alleen maar geuit worden omdat ze appeleren aan het slachtoffergevoel dat mij zo tegenstaat. Eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand blijken er niet uit. Hij heeft zijn studie dan ook niet afgemaakt en is nu werkeloos. Ongetwijfeld ligt dat volgens hem aan het nederlandse studiesysteem dat niet aansluit op de allochtoon. Maar volgens mij is het gewoon een lapzwans.
En Hirshi Ali mijn heldin noemen is al weer zo'n stompzinnige opmerking. Ik heb altijd verdedigd dat ze haar mening mag uiten en omdat ik mij boos maakte hoe zij als afvallige vrouw verketterd wordt door weinig tolerante moslims. Afvallige vrouwen kunnen sowieso maar beter hun mond houden volgens mensen zoals jij. Maar ik zal net zo goed verdedigen dat Jahjah zijn zegje mag doen als dat Hirshi Ali haar zegje mag doen. En kom nu eens met een reactie waaruit enig niveau blijkt want dat daalt bij jou met de dag.

Simon

Als jij zo graag op niveau schrijft, zou ik graag van jou een gemotiveerde reaktie willen zien wat jij populistisch vindt en hoe hij ermee profiteert? Voorlopig ben je alleen bezig met domme reakties die meer over jou zeggen dan wat over ''de populistische profiteur''. Vooralsnog ben jij de nietszeggende schreeuwlelijk.

Hirschi ali is niet aangevallen om haar afvalligheid , maar om haar leugenachtige beweringen die absoluut niet genuanceerd zijn.

Simon
11-12-02, 21:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als jij zo graag op niveau schrijft, zou ik graag van jou een gemotiveerde reaktie willen zien wat jij populistisch vindt en hoe hij ermee profiteert? Voorlopig ben je alleen bezig met domme reakties die meer over jou zeggen dan wat over ''de populistische profiteur''. Vooralsnog ben jij de nietszeggende schreeuwlelijk.

Hirschi ali is niet aangevallen om haar afvalligheid , maar om haar leugenachtige beweringen die absoluut niet genuanceerd zijn.

Ten eerste heb ik al verschillende keren uitgelegd wat ik populistisch aan vind. Maar om een voorbeeld te noemen. De opmerking "de schuld van de maatschappelijke problemen die allochtone jongeren veroorzaken, ligt bij de Nederlandse samenleving" vind ik net zo onzinnig als iemand die de opmerking zou maken "de schuld van de maatschappelijke problemen in de Nederlandse samenleving ligt bij de allochtone jongeren". Het is nietszeggende lege retoriek. En het klopt taalkundig ook niet want hij zegt in één zin dat die jongeren de problemen veroorzaken en dat de schuld bij de nederlandse samenleving ligt.

Hoe deze persoon daarmee profiteert? Hij is werkeloos en heeft niks omhanden. Als hij leider van de AEL kan worden dan heeft zijn leven weer inhoud en dan gaat iedereen luisteren naar zijn zelfbeklag (hoopt hij).

Simon

sil
12-12-02, 00:12
weer zo'n zielige gefrustreerde allochtoon.
Iedereen is schuldig behalve hijzelf,zijn studie niet afgemaakt,en nu werkeloos.En om dan zijn lege tijd op te vullen,de boel maar gaan opnaaien(weet er geen fatsoelijker woord voor)

smile
12-12-02, 20:40
Geplaatst door Simon
Nou die titel is mijn commentaar op hetgeen hij te zeggen heeft. Ik vind het een populist die met in vele opzichten makkelijke quotes populair probeert te worden maar die van weinig inzicht en eigen verantwoordelijkheidsgevoel getuigen. Als dit soort statements van de nederlandse AEL zijn te verwachten dan denk ik niet dat ze op veel sympathie hoeven te rekenen. Behalve wellicht bij een groep gefrustreerde mensen. Maar het zou beter zijn als ze een betere voorman kiezen van de AEL in nederland. Want deze heeft weinig nuance in zijn betoog.

Simon


Heeeee Simon,


ik geef je gelijk om zo'n mening te hebben (hij is een populist) gebaseerd op dit artikel. Als ik het zo lees, vind ik het maar puberaal gepraat en kan ik jou mening begrijpen.


Maar ik vind dat je wel wat kritischer mag zijn en wel om de volgende redenen:

De schrijver van dit artikel, Ahmet Olgun, is naar mijn mening niet te vertrouwen en zijn artikelen al helemaal niet.

Ik heb al eerder van hem een artikel gelezen (hij schrijft voor de NRC handelsblad) over de manifestatie in Paradiso georganiseerd door "ben je bang voor mij".
Toen ik dat artikel las, leek het wel chaos en een zooitje en eigenlijk geen succes (wat toevallig ook hierin kwam het puberale in voor. Hiermee bedoel ik puberaal taalgebruik en citaten).
Ook citeerde hij mensen verkeerd, om zo een hetze tegen zulke evenementen te creeeren en om zo de bestaande vooroordelen te bevestigen.
Maar veel vrienden van mij waren naar deze manifestatie gegaan en uit hun verhalen bleek iets heel anders; het was het tegenovergestelde van wat hij in zijn artikel schreef. JE BEGRIJPT: HET ARTIKEL WAS NIET OP FEITEN GEBASEERD.

Ik denk dat het voor dit artikel ook geldt.

Wat ik hiermee bedoel, Simon, is dat voor dat je een mening vormt je eerst goed moet nadenken wat je aan het lezen bent en van wie.

Simon
13-12-02, 07:31
Geplaatst door smile

Wat ik hiermee bedoel, Simon, is dat voor dat je een mening vormt je eerst goed moet nadenken wat je aan het lezen bent en van wie.

Nou ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat alles tussen aanhalingstekens letterlijke quotes zijn van Zaghboubi. Het zou wel zeer ernstig zijn als hij zijn woorden verkeerd citeert.

Simon