PDA

Bekijk Volledige Versie : 461 Pakistani women killed in 2002 in honor killings



barfly
11-12-02, 15:37
ISLAMABAD, Pakistan (AP) _ Pakistan's main human rights
body said Wednesday that at least 461 women were slain this
year by family members in so-called «honor killings»
aimed at punishing behavior deemed immoral, such as sex
outside marriage.
The non-governmental Human Rights Commission of Pakistan
said the 2002 figures _ an increase from about 372 honor
killings reported in 2001 _ showed that women need greater
protection. The government has made repeated promises to
improve women's rights in this impoverished country of
about 145 million.
«Crimes against women continued to rise this year,»
Kamla Hayat, a senior official of the rights commission
told The Associated Press.
Hayat said the number of killings could be much higher,
adding that the group is still compiling a full report on
crimes against women.
But Hayat also noted that the rise in reported cases may
be in part due to family members or neighbors now reporting
crimes that they would have ignored in the past, with
opposition to the killings apparently growing in some
areas.
The 2002 figures _ and the 2001 total _ came from reports
in two provinces, Punjab and Sindh, Hayat said. She said
the commission lacks resources to operate in the provinces
of Baluchistan and North Western Frontier, among Pakistan's
most conservative. That they are not included in the report
suggests the number of actual killings in Pakistan is
higher.
Most honor killings are carried out by husbands, fathers,
brothers and sons to protect the «family honor.»
According to the commission's figures, out of 161 women in
Punjab state, 67 were killed by their brothers, 49 by their
husbands and the rest executed by other family members. In
seven cases, sons killed their mothers.
On Nov. 11, a young woman was hacked to death by close
relatives in Faisalabad on suspicions she was maintaining
«immoral relations» with a man who also was killed.
Also in November, a widow was killed by her brother in the
industrial city of Gujranwala because the brother suspected
she was living with a man outside marriage.
In those two cases, the culprits surrendered to police and
are awaiting trial, according to Mirrat Malik, a research
assistant at the commission.
In June, a woman in Punjab was gang-raped on the order of
a tribal council as punishment for her teen-age brother
having sex with a woman from another clan. In that case,
six men were convicted of attacking her and sentenced to
hang.
But in most honor killings, the perpetrators are rarely
punished.
«Unfortunately, police in Pakistan either don't arrest
such killers or they are not treated as murderers,» Hayat
said. For example, of Punjab's 161 cases, only 27 killers
were arrested _ and no figures were yet available on
convictions.
Officials said the government closely monitors crimes
against women, and that authorities swiftly move whenever
such crimes are reported.
«The government has recently made some changes in the
laws to give more protection to the women, and it will be
unfair to say that the government is quiet on the
subject,» Brig. Javed Iqbal Cheema, Director General at
Pakistan's Interior Ministry told The Associated Press.
However, the situation may not improve soon. Pakistani
religious parties who made a strong showing in the Oct. 10
parliamentary elections favor giving only «limited»
independence to women.
Hayat said there is no time to wait for gradual
improvement. «We need collective efforts to save women
from brutal crimes,» she said.

barfly
11-12-02, 15:39
AMMAN, Jordan (AP) _ Two Jordanian women have been killed
by their brothers to preserve family honor this month,
bringing to 20 the number of women killed this year in such
crimes, police officials said Wednesday.
An 18-year-old Palestinian confessed to stabbing his
sister 40 times on Monday to «cleanse the family's honor»
after she had been briefly held by police for alleged
immoral behavior, a security officer said on condition of
anonymity. His sister was 19.
The brother, who lived in the Baqaa refugee camp 20
kilometers (12 miles) north of Amman, turned himself in
after the killing, the official said.
Last week, a man ran over his 23-year-old sister with a
truck, accusing her of immoral behavior. The family
reported it as an accidental death, but the victim's mother
later told police her sons had planned the killing, the
official said.
An autopsy report of the incident, in South Shouneh, 50
kilometers (30 miles) north of Amman, also contradicted the
report that the woman had fallen off the truck, the
official said. One of the brothers confessed to the
killing, the police officer added.
The officer declined to name the families or give further
details.
Honor killings are common in many traditional Arab
societies where men have the final say in family matters.
About 25 women are killed annually in Jordan for having sex
outside marriage, dating, and even for being raped.
Jordanian officials say the killings have subsided since
Amman amended its penal code last year, imposing the death
penalty on convicted killers, as opposed to a sentence of
up to six months in jail.

Ehm is dit een mode verschijnsel?

Amellady
11-12-02, 20:54
Inderdaad walgelijk!

Net als die gekken in India die zuur in het gezicht van een meisje gooien als ze zich beledigd voelen! En waarom? Omdat ze een huwelijksaanzoek weigeren. En soms weigeren ze niet eens zelf, maar hun vader. Dat doen ze dan onder het mom van 'de waar bederven' Echt te ziek voor woorden zulke dingen! :mad:

000NobelPrizes
11-12-02, 21:01
Ik krijg toch wel een raar smaakje in mijn mond als dit soort threads hier zo geplaatst worden. Als 'bewijs' dat sommigen niet goed met geloof omgaan.
Altijd scherp blijven dus dit soort dingen niet vergeten en plaatsen, daar zie ik nog wel wat in. Maar je kunt weinig anders doen dan "Jakkes" roepen, en degene die dit heeft geplaatst voorziet het verder ook niet van commentaar of zo. Ik vind het een beetje in your face tactiek.

Het komt op mij wat 'opstokerig' over, dit links en rechts om de oren slaan met enge berichten. kan me vergissen hoor.

bman
11-12-02, 21:12
Inderdaad, dit soort berichten worden te vaak (door verschillende partijen) zonder commentaar of stelling geplaatst.

Vreselijk natuurlijk voor die vrouwen, maar dat in heel heel veel landen er schandalig met vrouwen wordt omgegaan met inderdaad bepaalde gebieden in Afrika het MO en vrijwel het gehele subcontinent als epicentrum is helaas geen 'nieuws'.

barfly
11-12-02, 21:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik krijg toch wel een raar smaakje in mijn mond als dit soort threads hier zo geplaatst worden. Als 'bewijs' dat sommigen niet goed met geloof omgaan.
Altijd scherp blijven dus dit soort dingen niet vergeten en plaatsen, daar zie ik nog wel wat in. Maar je kunt weinig anders doen dan "Jakkes" roepen, en degene die dit heeft geplaatst voorziet het verder ook niet van commentaar of zo. Ik vind het een beetje in your face tactiek.

Het komt op mij wat 'opstokerig' over, dit links en rechts om de oren slaan met enge berichten. kan me vergissen hoor.

Je vind dat ik geen persoonlijke noot had mogen meegeven?
Ik heb deze berichten geplaatst omdat ik vind dat er een hoop in de wereld te verbeteren valt en dat ik me druk maak om bepaalde zaken die jij kennelijk als opruien ziet.
Echter ik zal een volgende keer inderdaad minder persoonlijke aandacht besteden aan dit soort berichtgeving.

barfly
11-12-02, 21:22
Geplaatst door bman
Inderdaad, dit soort berichten worden te vaak (door verschillende partijen) zonder commentaar of stelling geplaatst.

Vreselijk natuurlijk voor die vrouwen, maar dat in heel heel veel landen er schandalig met vrouwen wordt omgegaan met inderdaad bepaalde gebieden in Afrika het MO en vrijwel het gehele subcontinent als epicentrum is helaas geen 'nieuws'.

Bij deze zal ik me in deze beperken tot neutrale berichtgeving. Ik ben tenslotte niet iedereen :p

Donna
11-12-02, 21:36
Zucht.........wat een afschuwelijke verhalen. En wat ik eigenlijk nog het ergste vind: deze vrouwen zijn ook internationaal totaal rechteloos. Want de positie van vrouwen in sommige landen is voor internationale organisaties en andere staten enzo vaak geen aandachtspunt.

Wat ik echt erg vind, is dat 'de internationale gemeenschap' vaak wel op de een of andere manier optreedt tegen mensenrechtenschendingen (zoals onderdrukking van een bepaalde bevolkingsgroep in een land, kinderarbeid, etc) maar niet voor de rechten van vrouwen. Kijk bijvoorbeeld naar de EU. De EU bemoeit zich bijvoorbeeld met Turkije, ivm de mogelijke toetreding. En heeft dan kritiek op de behandeling van turkse koerden, en de doodstraf enzo. In het geval van India worden handelsmissies altijd op pad gestuurd met de opdracht ook aandacht te vragen voor het bestrijden van kinderarbeid. De EU bemoeit zich heel actief met de positie van de Romazigeuners in Oost Europa. Maar voor zover ik weet is er, behalve een treurig mandaatloos clubje bij de VN, geen enkele staat of groep staten bezig met de rechten van vrouwen. Sterker nog, tot voor een paar jaar terug was er niet eens discussie over vrouwenrechten, en moesten vrouwenorganisaties een kaartenactie beginnen om politici ervan te doordringen dat 'vrouwenrechten' mensenrechten zijn, en daarin moeten worden opgenomen. Dat daar nog discussie over nodig is!

Dus ik heb een stelling.

- De VN moet resoluties aannemen tegen ieder land dat de vrouwenrechten overtreedt. Bij weigering aan een dergelijke resolutie te voldoen, moet de VN het uiterste recht hebben om militair in te grijpen. Het gebrek aan bescherming van 50 % van de bevolking (namelijk alle vrouwen) rechtvaardigt militair ingrijpen zeker.

Let wel: het is een stelling.

Laat maar horen.

barfly
11-12-02, 21:58
De VN moet resoluties aannemen tegen ieder land dat de vrouwenrechten overtreedt. Bij weigering aan een dergelijke resolutie te voldoen, moet de VN het uiterste recht hebben om militair in te grijpen. Het gebrek aan bescherming van 50 % van de bevolking (namelijk alle vrouwen) rechtvaardigt militair ingrijpen zeker.

Aye!

bman
11-12-02, 23:04
Helaas is vrouwendiscriiminatie maar al te vaak een vorm van discriminatie die gebagataliseerd, ontkend of geaccepteerd wordt. Grappen die over vrouwen 'gewoon' gevonden worden zou je over Turken of Negers nooit 'mogen' maken (want dat is dan weer not done)/ Het gekke(?) is dat sexisme volgens mij de meest voorkomende vorm van discriminatie is, met dit soort gruwelijke incidenten als absolute dieptepunten.

limpio
11-12-02, 23:12
En dit is nog het ergste

But in most honor killings, the perpetrators are rarely
punished.
«Unfortunately, police in Pakistan either don't arrest
such killers or they are not treated as murderers,» Hayat
said. For example, of Punjab's 161 cases, only 27 killers
were arrested _ and no figures were yet available on
convictions.

De straffeloosheid waarmee ze een ander mens kunnen doden.

bman
11-12-02, 23:18
Geplaatst door limpio
En dit is nog het ergste

But in most honor killings, the perpetrators are rarely
punished.
«Unfortunately, police in Pakistan either don't arrest
such killers or they are not treated as murderers,» Hayat
said. For example, of Punjab's 161 cases, only 27 killers
were arrested _ and no figures were yet available on
convictions.

De straffeloosheid waarmee ze een ander mens kunnen doden.

Ja gruwelijk, vooral ook dat vrouwen en meisjes die slachtoffer zijn van *verkrachting* een dergelijk lot te wachten staat. Nou gaan bepaalde culturen nogal vreemd om met verkrachters en hun slachtoffers: het slachtoffer is degene die als zij (het is vrijwel altijd een zij) haar mond opentrekt straf krijgt, zelden de dader. Denk je het lot maar eens in van al die door armoede naar Kuweit en ander golfstaten gedreven diensmeisjes. Die zijn helemaal rechteloos want het zijn ongelovige vrouwen die niet over het Kuweitse staatsurgerschap beschikken.

Maar goed, de VN zou inderdaad eens wat harder tegen dit soort misstanden moeten durven optreden.

ahmedmaskin
12-12-02, 08:53
Eerwraak is een pre-Islamitisch gebruik en door de Islam verboden. Maar wanneer de leiders niet hun verantwoordelijkheid nemen en de mensen niet straffen zoals zij gestraft moeten worden, dan nemen mensen het recht in eigen hand.

bman
12-12-02, 10:08
Geplaatst door ahmedmaskin
Eerwraak is een pre-Islamitisch gebruik en door de Islam verboden. Maar wanneer de leiders niet hun verantwoordelijkheid nemen en de mensen niet straffen zoals zij gestraft moeten worden, dan nemen mensen het recht in eigen hand.

Oh? Dus als het allemaal moslims waren geweest dan zou dit soort barbarij niet voorkomen? Ik kan me toch niet gehaal aan de indruk ontrekken dat er voor de introducite van de Islam in Nigeria geen vrouwen door Islamitische rechtbanken werden veroordeeld tot steniging. De Islam is zeker niet de enige oorzaak van vrouwenonderdrukking, maar ze wordt maar wat graag en op zeer zeer grote schaal gebruikt om dit soort achterlijke praktijken te gronden. Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat dit soort praktijken zelfs op de golven van de Islam worden geexporteerd naar gebieden waar dit soort misdaden voorheen nog niet voorkwamen.

ahmedmaskin
12-12-02, 10:40
Geplaatst door bman
Oh? Dus als het allemaal moslims waren geweest dan zou dit soort barbarij niet voorkomen? Ik kan me toch niet gehaal aan de indruk ontrekken dat er voor de introducite van de Islam in Nigeria geen vrouwen door Islamitische rechtbanken werden veroordeeld tot steniging. De Islam is zeker niet de enige oorzaak van vrouwenonderdrukking, maar ze wordt maar wat graag en op zeer zeer grote schaal gebruikt om dit soort achterlijke praktijken te gronden. Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat dit soort praktijken zelfs op de golven van de Islam worden geexporteerd naar gebieden waar dit soort misdaden voorheen nog niet voorkwamen.

Het uitspreken van een vonnis door een rechtbank ten nadele van een vrouw heeft niks te maken met vrouwenonderdrukking. Aangezien de man exact dezelfde straf krijgt voor hetzelfde delict. De islamitische rechtspraak is juist een bron van vrijheid voor de vrouw. Zo wordt uitbuiting en misbruik van vrouwen uitgesloten in de islamitische rechtspraak. Dit in tegenstelling tot de 'westerse' waarden waar vrouwen als lustobjecten worden gezien, en daarop ook worden uitgebuit.

ahmedmaskin
12-12-02, 10:59
Geplaatst door J.M.T.
ahmedmaskin,
CITAAT:

"Dit in tegenstelling tot de 'westerse' waarden waar vrouwen als lustobjecten worden gezien, en daarop ook worden uitgebuit."

Door zekere westerse mannen en door zekere Moslim mannen.

Ja dat klopt zowel de westerse mannen als de 'islamitische' mannen maken zich hieraan schuldig. Maar het verschil ligt hem in het feit dat de islamitische rechtbank tegen dit misbruik optreed en de 'westerse' niet.

Donna
12-12-02, 17:17
Geplaatst door ahmedmaskin
Ja dat klopt zowel de westerse mannen als de 'islamitische' mannen maken zich hieraan schuldig. Maar het verschil ligt hem in het feit dat de islamitische rechtbank tegen dit misbruik optreed en de 'westerse' niet.

Je beperkt je definitie van 'slechte positie van vrouwen' nu tot al dan niet lustobject.

Het zijn van een lustopbject is echter het minst van je zorgen als vrouw.

In vele landen kunnen vrouwen niet eens zelfstandig een rechtszaak voeren, laat staan dat ze rechten hebben. In veel landen hebben getrouwde vrouwen uberhaupt geen formele rechten, ze zijn dus rechtstechnisch 100 % afhankelijk van hun man gemaakt. Het mag dan zo zijn dat in islamitische landen meer kritiek is op 'de vrouw als lustobject', maar wat heb je daaraan als vrouw als je zelf niet eens een advocaat mag inhuren, laat staan in staat bent zelfstandig aangifte te doen?

Lustobject of niet: als vrouw woon ik een miljoen keer liever in Nederland dan in bijvoorbeeld Pakistan of India. Prachtig hoor, die culturele tradities an waarden, maar als dat betekent dat je je recht verliest een zelfstandig persoon te zijn ben ik liever een lustobject.

Tomas
12-12-02, 17:33
Geplaatst door Donna
Je beperkt je definitie van 'slechte positie van vrouwen' nu tot al dan niet lustobject.

Het zijn van een lustopbject is echter het minst van je zorgen als vrouw.

In vele landen kunnen vrouwen niet eens zelfstandig een rechtszaak voeren, laat staan dat ze rechten hebben. In veel landen hebben getrouwde vrouwen uberhaupt geen formele rechten, ze zijn dus rechtstechnisch 100 % afhankelijk van hun man gemaakt. Het mag dan zo zijn dat in islamitische landen meer kritiek is op 'de vrouw als lustobject', maar wat heb je daaraan als vrouw als je zelf niet eens een advocaat mag inhuren, laat staan in staat bent zelfstandig aangifte te doen?

Lustobject of niet: als vrouw woon ik een miljoen keer liever in Nederland dan in bijvoorbeeld Pakistan of India. Prachtig hoor, die culturele tradities an waarden, maar als dat betekent dat je je recht verliest een zelfstandig persoon te zijn ben ik liever een lustobject.

Ik vind object niet het juiste woord.

:wijs: