PDA

Bekijk Volledige Versie : culuur is onzin



Barnabas
11-12-02, 21:29
L.s.

Interessante discussie over cultuur en wat nou die marokkaanse cultuur precies is. Ik denk dat een dergelijke discussie weinig zinvol is. Cultuur is namelijk een zeer absract concept dat niet direct aangewezen kan worden. Een voorbeeld zijn de enorme verschillen in gedrag, normen en waarden, perceptie op de realiteit en de verklaring ervan, binnen een en dezelfde cultuur! Elke cultuur kent weer zijn subculturen en binnen de sub-culturen zijn dan weer sub-culturen te onderscheiden.

Ik denk dat het enige zinvolle onderscheidingscriterium, het individu is met zijn of haar individuele eigenschappen. Ik denk dat we gewoon af moeten stappen van de discussie over cultuur, omdat cultuur geen enkele bijdrage kan leveren aan het verklaren van problemen in de maatschappij die nu spelen. Ik sta dan ook niet achter lieden, die claimen dat de huidige integratieproblemen te verklaren en op te losssen zijn door middel van cultuur. De belangrijkste verklarende factoren blijken gewoon socio-economische factoren te zijn. Ik denk dat daar de focus op zou moeten liggen.

Gegroet!!

BiL@L
01-03-05, 22:03
Jah, ik hoor je. Nog steeds dezelfde gedachtegang?