PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Ik kan best lachen met een goeie Turkenmop''



Marsipulami
12-12-02, 01:07
INTERVIEW. Allochtone politieagenten voelen zich helemaal aanvaard
,,Ik kan best lachen met een goeie Turkenmop''

ANTWERPEN/GENT -- ,,Wij voelen ons absoluut geen ambassadeurs van de Turkse gemeenschap. We zijn gewoon politiemannen. Punt.'' Cuneyt Adiyil, een 29-jarige politieagent in Gent, en Zeki Ozmen, een 33-jarige kwartieragent in Antwerpen, voelen zich geen vreemdelingen in hun korps. ,,We hebben ook geen last van racisme'', benadrukken ze. ,,Er wordt wel eens gelachen met Turken, net zoals er moppen worden verteld over Marokkanen, over Limburgers en over Antwerpenaren'', zegt Cuneyt Adiyil. ,,Wat is daar fout aan? Waarom zou ik niet meelachen als een collega een goede grap over Turken vertelt?''


Na de problemen in Borgerhout weerklinkt de roep om meer allochtonen aan te trekken bij de politie. De Antwerpse korpschef, Luc Lamine, beloofde zelfs zich persoonlijk in te spannen om meer agenten van Turkse en Marokkaanse afkomst aan te trekken.

Nu zijn die in de grote steden nog altijd zwaar ondervertegenwoordigd. Gent telt veertien ,,allochtone'' politiemensen op een totaal van 1.025. In Antwerpen zijn er een veertigtal voor een korps van ongeveer 2.000 politiemensen.

Cuneyt Adiyil en Zeki Ozmen zijn het erover eens dat er best nog wat mogen bijkomen. ,,De allochtone bevolking zou zich dan beter vertegenwoordigd voelen. Het zou helpen om de scheidingslijnen tussen de verschillende gemeenschappen te laten vervagen'', denkt Cuneyt. ,,Maar die ondervertegenwoordiging is er niet alleen bij de politie. Er zijn ook te weinig allochtone artsen.''

-- Wat moet de overheid doen om meer allochtone agenten aan te trekken? Aparte toelatingsproeven opstellen?

Adiyil: ,,Absoluut niet. Er wordt nu al genoeg gedaan. Er bestaat al een vooropleiding voor allochtone kandidaten. Wie echt bij de politie wil komen, kan er geraken.''

,,Als de proeven voor allochtonen eenvoudiger worden gemaakt, zouden hun latere collega's hen juist moeilijker aanvaarden. Ik zou mij er slecht bij voelen als ik zou beseffen dat ik er alleen bij ben omdat ze het mij makkelijk hebben gemaakt.''

Ozmen: ,,Het zou niet fair zijn tegenover de collega's. Ik denk ook niet dat zo'n maatregel nodig is. Er moet vooral worden gewerkt aan de beeldvorming van de politie. Vooral allochtonen moeten meer informatie krijgen over de werking van de politie en over vacatures.''

,,Ik vind de toestand trouwens niet zo slecht. Vier jaar geleden was ik hier de eerste Turk. Nu zijn er toch al veertig allochtone agenten in Antwerpen.''

Adiyil: ,,Een probleem is dat veel jongeren nog altijd moeite hebben met de taal. Ze zijn gewoon nog niet genoeg geïntegreerd. Door de populariteit van de schotelantennes blijven veel Turkse families vooral gericht op Turkije. Ze weten meer van het Turkse voetbal dan van het Belgische. In hun vriendenkring zitten vaak alleen Turken.''

-- Sommige migrantenjongeren vinden Turkse of Marokkaanse agenten ,,verraders''.

Ozmen: ,,Ik hoor dat soort opmerkingen af en toe van pubers. Zij beschouwen mij al eens als een overloper. Maar als ze problemen hebben, komen ze wel bij mij aankloppen. Ik heb in elk geval geen last van dat soort kritiek.''

Adiyil: ,,Ik had wel wat schrik voor de reacties. Maar mijn Turkse vrienden reageerden veel positiever dan ik had verwacht. Voor mijn ouders was het helemaal geen probleem. Zij hebben mij juist gestimuleerd om bij de politie te gaan.''

,,Vijf jaar geleden leek het een grote stap. Maar als ik had geweten hoe goed ze mij binnen het korps zouden aanvaarden, had ik hem zeker sneller gezet.''

-- Worden jullie vooral ingezet bij problemen met Turken?

Adiyil: ,,Neen, gelukkig niet. Ik draai gewoon mee binnen ons team. Af en toe vragen collega's wel of ik iets kan komen vertalen of even wil tolken. Ik merk wel dat sommige Turken opgelucht zijn als ze zien dat er een agent van Turkse afkomst uit de combi stapt. Toch probeer ik hen altijd eerst in het Nederlands te woord te staan. Alleen als het niet anders kan, schakel ik over naar het Turks.''

,,Maar dat houdt een risico in. Sommige Turken voelen zich dan plots zo op hun gemak dat ze al hun problemen er in één keer willen uitgooien.''

Ozmen: ,,Ik gebruik zolang mogelijk Nederlands. Als ik toch naar het Turks moet overschakelen, zorg ik ervoor dat ik alles onmiddellijk voor mijn collega vertaal.''

,,Ik wil trouwens niet dat ze mij alleen naar Turken sturen. Ik heb getekend voor de volledige job, niet om mij alleen met migrantenkwesties bezig te houden. Ik hoor wel eens van Turken dat ik zorg voor een betere beeldvorming rond migranten. Dat is mooi meegenomen. Maar ik ben in de eerste plaats politieman.''

-- Voelen jullie zich Belg of Turk?

Ozmen: ,,Ik voel mij Belgisch. Ik heb de Belgische nationaliteit, ik werk bij de Antwerpse politie en ik zie hier mijn toekomst. Ook buiten mijn werk heb ik vooral Belgische vrienden.''

,,Mijn ouders zijn vroeger heel bewust in een 'witte' wijk gaan wonen. op school was ik de enige van Turkse afkomst. Zij kozen al voor een sterke integratie.''

,,Ik opteerde er bovendien voor de sterke Turkse familiebanden wat te lossen. Maar ik heb natuurlijk wel dingen overgehouden aan mijn Turkse afkomst, zoals mijn liefde voor klassieke, Turkse muziek.''

Adiyil: ,,Ik voel mij een product van twee culturen. Ik denk niet alleen als Turk, maar ook als Belg. Ik heb de ramadan gedeeltelijk gevolgd. Ik eet geen varkensvlees, maar ik drink wel alcohol. Maandagavond heb ik thuis, samen met mijn broer, frieten en frikadellen gebakken.''

-- Hebben jullie dan nooit last van racistische opmerkingen?

Ozmen: ,,Ik heb tijdens een interventie nog nooit opmerkingen gekregen over mijn afkomst. Ik ben er trouwens niet overgevoelig voor. Ik ga niet achter elke blik of achter elk woord iets zoeken. En binnen het korps ervaar ik helemaal geen problemen. Ik ben hier gewoon Zeki .''

Adiyil: ,,Ik hoor tijdens interventies, zoals na een inbraak, af en toe wel opmerkingen als 'het zal wel weer een Turk geweest zijn'. Ik reageer daar gewoon niet op. Ik moet soms wel mijn collega bedaren die het voor mij wil opnemen.''



12/12/2002 (sdb)

©Copyright De Standaard

limpio
12-12-02, 06:52
Goh zeg, positieve geluiden uit het Antwerps politiekorps.
En dan nog wel van een Turk, dat zal wel een goede Turkenmop zijn.
Een Turk die durft te zeggen dat hij geen racisme ervaart binnen het korps, schandalig.
Das wel heel duidelijk mars, dank je. :rolleyes:

bman
12-12-02, 09:35
Tja, ik wacht stiekem al op de stempels: afvallige, verrader, uncle Tom en boutny etc.etc. Wel raar dat ze in Antwerpen nog zo weinig allochtonen in het kops hebben: geldt dit in Belgie ook voor vrouwen e.d.?