PDA

Bekijk Volledige Versie : Chatsessie met Dyab Abou Jahjah: "De legalisering van soft-drugs zou me niet storen."



Marsipulami
13-12-02, 23:06
Vanmiddag op Politics info net:

Chat_Guest = Dyab Abou Jahjah




raskolnikowke in Politici1 vraagt: Vind je dat de polarisering, o.m. door het Blok en de AEL in de hand gewerkt, vruchtbare resultaten kan oogsten?

Chat_Guest zegt: Als de polisaring een inhoudelijke,ideologisch is dan is dat een goede zaak.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Zal de (zweep)partij die in de steigers staat bij een parlementaire stemming over een holebi-thema zich onthouden, tegen stemmen of voor?

Chat_Guest zegt: De standpunten van de nieuwe lijst moeten nog worden bepaald in overleg met de partners. Het is geen AEL partij maar een pluralistische partij

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Iedereen weet dat je een partij gaat oprichten. Waar moeten wij die gaan situeren in het politieke landschap?

Chat_Guest zegt: centrumlinks
EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Hoeveel zetels wil je met je partij halen?

Chat_Guest zegt: dat zullen de kiezers bepalen
pyramus2 in Politici1 vraagt: Hoe denk jij over het cordon sanitaire en de invloed van het Blok op de besluitvorming door andere partijen?

Chat_Guest zegt: cordon sanitair heeft een averechtse werking.
lady_van_ in Politici1 vraagt: wat is voor jou de definitie van een pluralistische partij?

Chat_Guest zegt: partij van verschillende stromingen, overtuigingen die samenkomen rond een gemeenschappelijke programma die relevant is voor heel de maatschappij

Tinke_lat in Politici1 vraagt: Je zegt een centrumlinkse partij, alhoewel de meeste mensen zeggen dat je extremistisch bent... Hoe verklaar je dat?

Chat_Guest zegt: de enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de meeste mensen onze standpunten niet kennen of niet begrijpen.
gcredcool in Politici1 vraagt: aan welke partners dacht je voor de verkiezingen?

Chat_Guest zegt: je hebt drie groepen waarmee we rond de tafel zitten: radicaal links, antiglobalisten en ecologisten (die zich niet meer binnen Agalev thuisvoelen)

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Al een slogan bedacht?

Chat_Guest zegt: neen, nog niet. Misschien kunnen jullie me een aantal voorstellen doen.

Iemand in Politici1 vraagt: Als Jahjah nou geen Belg was geworden door een schijnhuwelijk dan was ie helemaal perfect.

Chat_Guest zegt: dus dan ben ik perfect, want ik heb geen schijnhuwelijk achter de rug.

Verhofstadthater in Politici1 vraagt: weet je al hoeveel percentage niet-moslims op je lijst komen? Of werken jullie niet met quota?

Chat_Guest zegt: we werken niet met een quota

Abby_007 in Politici1 vraagt: Wat vindt Abou Jahjah ervan dat de moordenaars en verkrachters in Sabra en Chatila Arabische Libanezen waren ?

Chat_Guest zegt: Dat waren collaborateurs van Israel en Israel heeft daar ook een directe en duidelijke rol in gespeeld

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Als u de verkiezingen wint en een vindt een cowalitiepartner welke minister post zou u ambiëren?
Chat_Guest zegt: Maatschappelijke integratie

ProScuba4ever in Politici1 vraagt: Kan u mij garanderen dat ik in de toekomst mijn Westerse manier van leven kan behouden omdat ik daarvoor kies? Net zoals Moslims, naar mijn mening, dat ook (moeten) kunnen.

Chat_Guest zegt: Absoluut, dit is vrij normaal. We ijveren dit ook na voor onze gemeenschap. Het zou idioot zijn om dit dan van de autochtone gemeenschap te ontnemen.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Waarom is het zo belangrijk dat migrantenjongeren Arabisch leren in aparte scholen? Het verliezen van een taal staat toch nog niet gelijk met het verliezen van een cultuur?

Chat_Guest zegt: De taal is een belangrijk component voor de identiteit en dat weten de Vlamingen maar al te goed

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: U zegt dat u democratisch bent. Waarom wilt u niet praten met allochtone vertegenwoordigers van de politieke partijen (Polspoel en de smet)

Chat_Guest zegt: Voor dialoog sta ik altijd open, maar om publiekelijk te debatteren, met allochtone politici. Dat hebben we de laatste tijd genoeg gedaan.

jorgen03391 in Politici1 vraagt: Hoe kijk je terug naar de gebeurtenissen in Borgerhout?

Chat_Guest zegt: De belangrijkste gebeurtenis is de moord op Mohamed Achrack. Ik vind dat de aandacht afgeleid is van de kern van de zaak. Kern is de sfeer die er is waar zulke daden kunnen gebeuren.

keizerhans in Politici1 vraagt: Het debat met Karel de Gucht op de VUB ging niet door. Naar verluid was dat omdat u met bodyguards ging komen die gewapend waren. Klopt dat?

Chat_Guest zegt: Dit klopt niet. De Gucht kon niet deelnemen omdat hij bij Ter Zake werd verwacht.

VanBuyten6 in Politici1 vraagt: Dyab wat denk jij van Philips?

Chat_Guest zegt: Multinationals gaan niet correct om met hun personeel. Een spijtige zaak voor de ex-werknemers.

Axel0412 in Politici1 vraagt: Agalev heeft een nieuwe lijsttrekker, ze zeggen dat dat een gematigd antwoord is op uw extremisme. Wat vind u daarvan ?

Chat_Guest zegt: Alweer een afleidingsmanouvre op de agenda. Om een echte debat te vermijden met de verkiezingen opteert men voor een 'alternatief' voor Abu Jahjah en niet voor oplossingen.

gcredcool in Politici1 vraagt: Als je zelf niet zou opkomen, voor welke partij zou je dan stemmen?

Chat_Guest zegt: Dat vind ik echt een moeilijke vraag. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar geen enkele partij. en ik denk niet dat ik de enige ben. Daarom moet er een alternatief komen.

hand10537 in Politici1 vraagt: wat is jouw probleem met de krant de morgen

Chat_Guest zegt: De Morgen heeft een probleem met mij. Stel Yves De Smet die vraag.

keizerhans in Politici1 vraagt: Wat vindt u ervan dat Ward Beysen voor de burgemeesters-sjerp gaat?

Chat_Guest zegt: Hij geniet meteen mijn voorkeur als burgemeester van Antwerpen.

TOBIAS-1 in Politici1 vraagt: Is het racisme bij de politie echt zo erg. Ik zie het niet. En met echte concrete gevallen ben je ook nog niet tevoorschijn gekomen.

Chat_Guest zegt: Dat is een voorbereiding. Er zijn verschillende gedocumenteerd. En daar gaan ze juridische meedoen.

Madame_Bovary2 in Politici1 vraagt: Zijn uw lijfwachten nu clean ?

Chat_Guest zegt: Laten we daar vanuit gaan.

lady_van_ in Politici1 vraagt: Fauzaya is nu niet de eerste de beste hee.. of vind u van wel?

Chat_Guest zegt: Er zijn intelligentere en sterkere vrouwen in de migrantengemeenschap die echt op de tafel durven kloppen. Dat ontbreekt Fauziya.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Wij hebben een traditie van politieke compromissen. Op welk punt ben je echter niet bereid water in de wijn te doen?

Chat_Guest zegt: Op vlak van gelijke rechten zal ik niet toegeven.

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Wat denkt u van incentives om werkgevers allochtonen te doen aanwerven? Is het niet beter eerst dat geld te gebruiken om onze economie weer gezond te maken zodat er *meer* jobs zijn. Dan pas zou men geld kunnen uitgeven om de samenstelling te veranderen?

Chat_Guest zegt: De vesoc-akkoord is reeds uitgevoerd en heeft niet gewerkt, nu is het tijd om met afdwingbare maatregelen te werken. Nl met quotas.

Plex_us22 in Politici1 vraagt: wanneer kunnen we de AEL in nederland verwachten (concreet)

Chat_Guest zegt: Februari.

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Hoe staat u over de negatieve houding van de Islam tov vrouwen?

Chat_Guest zegt: Islam is de allereerste godsdienst die vrouwen recht gaf. Ik moet toegeven dat waarschijnelijk door sommige moslims een negatieve houding hebben tov vrouwen maar dit geldt ook voor sommige christenen en joden etc.... Discriminatie is alom aanwezig,
Chat_Guest zegt: spijtiggenoeg

Axel0412 in Politici1 vraagt: Verhofstadt wil u buiten kieperen. Geen schrik om het land uitgezet te worden ?

Chat_Guest zegt: neen, ze kunnen mij misschien buitenzetten. Maar AEL niet.

_-_-_Sleepers_-_-_ in Politici1 vraagt: Als de politie mij tegenhoudt of gelijk wat, mag ik dan ook zo roepen ertegen en van mijne tetter maken. En indien blijkt van niet. Ga je mij komen redden???

Chat_Guest zegt: Als de politie u beledigt met Makak, dan mag je dat doen. Geef ons een seintje, dan kunnen we een klacht indienen tegen de politie

LapisAnguli in Politici1 vraagt: duidelijke vraag: wat is het belangrijkst vanuit uw standpunt? Meer jobs voor iedereen, of een verandering van samenstelling? Theoretische getallen: 6.000.000 werkenden met de huidige verdeling allochtoon/autochtoon of 5.000.000 met 50% verdeling?

Chat_Guest zegt: Ik vertrek vanuit het logisch standpunt dat de structurele discriminatie moet verdwijnen en voor de rest laat de economie maar draaien

Iemand in Politici1 vraagt: Mogen ook overtuigde Vlamingen lid worden van AEL?

Chat_Guest zegt: Die zijn er al. We hebben zelfs leden die zich Vlaams Nationalistisch zijn.

_-_-_Sleepers_-_-_ in Politici1 vraagt: Wat vindt u van scheiding kerk en staat???

Chat_Guest zegt: Die is er en die moet ook blijven.

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: bent u voor een onafankelijk Vlaanderen?

Chat_Guest zegt: Als het Vlaams volk daarvoor kiest. Ik ben voor een volksraadpleging in dit geval.

Magendie in Politici1 vraagt: Nochtans, in de islam is scheiding kerk en staat niet toegestaan, hoe denkt u hierover?

Chat_Guest zegt: Dat klopt niet. In de Islam bestaat zoiets als de kerk niet.

VanBuyten6 in Politici1 vraagt: Wat vind u van de scheiding der machten in Belgie ?

Chat_Guest zegt: Scheiding der machten moet onaantastbaar blijven. Maar het lijkt alsof het is aan het wankelen; mijn arrestatie lijkt het voorbeeld bij uitstek hiervan.

Tinke_lat in Politici1 vraagt: Wilt u met uw partij ook doorbreken naar het Europees parlement?

Chat_Guest zegt: Future music. Op dit moment gaat ons aandacht en concentratie naar de Kamer en de Senaat. Maar dit sluit niet uit dat we het ook op Europees vlak gaan proberen.

Madame_Bovary2 in Politici1 vraagt: Is AEL ook aanwezig in Limburg ?

Chat_Guest zegt: in mindere mate, maar toch wel aanwezig, ja.
Batist0953 in Politici1 vraagt: U zegt in naam van AEL te spreken, wanneer spreekt u in eigen naam?

Chat_Guest zegt: In persoonlijke contacten spreek ik in naam van Dyab.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Welke houding neemt de AEL aan t.o.v. Irak en een eventuele clash met de VS?.

Chat_Guest zegt: De VS is de aggressor, de zaken van Irak is interne keuken en gaat de Iraqi's aan.

Axel0412 in Politici1 vraagt: AEL kunnen ze niet buiten zetten, maar misschien wel verbieden. Ze proberen te bewijzen dat u terroristische banden hebt. En bewijzen zijn soms rap "gevonden"

Chat_Guest zegt: Een naam is ook 'rap' veranderd. Maar onze ideologie blijft.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Hadden de rellen in Borgerhout vermeden kunnen worden en hoe?

Chat_Guest zegt: Ja, indien de jongeren een kans hadden gekregen om op een normale manier hun verontwaardiging te uiten. Provocatie van derden werkt als een rode lap op een stier.

_-_-_Sleepers_-_-_ in Politici1 vraagt: Wat vindt u van de Sharia. Zou u die ook hier willen invoeren

Chat_Guest zegt: De enige wetten die je hier kan voeren zijn wetten die democratisch ingevoerd worden.

lady_van_ in Politici1 vraagt: "Dat klopt niet. In de Islam bestaat zoiets als de kerk niet." Hier omzeil je duidelijk de vraagstelling!

Chat_Guest zegt: Neen, dat doe ik niet. Scheiding van Kerk en staat is scheiding van instellingen. Maar de religieuze gedachtengoed is nooit gescheiden geweest van de Belgische politiek stelsel; cfr CVP nu Cd&V

TinyNormal0 in Politici1 vraagt: heb je zelf aan de ramadan meegedaan ?

Chat_Guest zegt: Yep

_-_-_Sleepers_-_-_ in Politici1 vraagt: en wat vindt je van de sharia??? Je antwoord wel heel erg ontwijkend.

Chat_Guest zegt: Even duidelijk stellen: Sharia is niet enkel de straffen die krijgt bij overtreden van regels (en zelfs die straffen zijn zeer omstreden in de islamitische leer). De Sharia moet gezien worden zien als een kader waarop een persoon individueel voor kiest of niet. Het heeft te maken met geloof en spiritualiteit

jimm30y in Politici1 vraagt: Iedereen geeft hier recht van spreken net zoals de normale Belg, warom denken jullie meer rechten te moeten hebben?

Chat_Guest zegt: We eisen niet meer rechten, maar gelijke rechten. We hebben nu wel alle plichten, nu nog alle rechten.

Tinke_lat in Politici1 vraagt: U heeft ook al aangehaald dat u een linkse partij wil oprichten... Waarom gaat u dan niet bij de SP.A?

Chat_Guest zegt: Sp.a biedt geen oplossing voor de problematiek waar we voor ijveren. Dan moeten we zelf voor oplossingen zorgen.

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Kunt U 5 positieve elementen (volgens U) van Vlamingen in het algemeen opsommen?

Chat_Guest zegt: gedisciplineerd, bourgondisch, braaf, verbaal vriendelijk, hardwerkend.

terracotamy in Politici1 vraagt: Wat denk je van positieve discriminatie

Chat_Guest zegt: als tijdelijke maatregel om effecten van negatieve discriminatie weg te werken kan ik daarmee leven.

Ghrindayzar1 in Politici1 vraagt: JahJah: hoe waren de reacties van de berber-gemeenschap in belgie over je voorstel om het arabisch als 4de taal in te voeren ?

Chat_Guest zegt: Ik heb dat voorstel niet gedaan, maar de Berberse gemeenschap staat voor een grote deel achter het AEL

_-_-_Sleepers_-_-_ in Politici1 vraagt: U vindt de aanslagen van 11 september 2001 goed. Hebt u openlijk gezegd. Pleit u nu ook voor nog meer aanslagen en zou u er eventueel in Belgie graag zien gebeuren???

Chat_Guest zegt: Ik heb nooit gezegd dat ik die goed vind, maar dat ik ze ergens wel kan begrijpen. Iets goedvinden en begrip tonen zijn 2 verschillende zaken.

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: De werkloosheid onder de allochtonen wordt toegekend aan de discriminatie op de arbeidsmarkt, maar de meeste vreemdeligen zijn ECONOMISCHE vluchtelingen. Is het da beter in het land van herkomst?

Chat_Guest zegt: De meeste 'vreemdelingen' zijn geen vreemdelingen meer maar 2de generatie die de taal perfect spreken en toch geen werk kunnen vinden.

Marsipulami
13-12-02, 23:08
EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: kunt u ons al een voorsmaakje geven van de standpunten van de AEL als toekomsige partij?

Chat_Guest zegt: een beetje geduld uit oefenen want onze standpunten moeten nog worden gefinaliseerd met de partners.

TinyNormal0 in Politici1 vraagt: met welke partijen is voor jullie een coalitie uitgesloten ?

Chat_Guest zegt: Vlaams Blok, VLD

Abby_007 in Politici1 vraagt: Zouden de Arabische olieproducerende landen niet eens mogen investeren in arme moslimlanden ?

Chat_Guest zegt: Die olielanden zijn door het westen gesteunde dictaturen die liever Europa en USA te vriend houden en hun geld daarin pompen.

udul in Politici1 vraagt: Wat vind je van het inburgeringsproject?

Chat_Guest zegt: Verplichte inburgering is een inbreuk op mensenrechten. Maar vrijwillige inburgering op zich is positieve zaak.

Batist0953 in Politici1 vraagt: Waarom laat u uw leven gedeeltelijk bepalen door de Islam?

Chat_Guest zegt: Omdat ik een gelovige moslim ben. Daarom.

pyramus2 in Politici1 vraagt: "onze standpunten moeten nog worden gefinaliseerd met de partners", zeg je. wie zijn die partners?

Chat_Guest zegt: vraag is reeds beantwoord zie vorige antwoorden

Davoede in Politici1 vraagt: Heeft de AEL iets tegen de Joodse gemeenschap in Antwerpen??

Chat_Guest zegt: Wij hebben niets tegen de Joodse gemeenschap, net zo min we iets hebben tegen de andere gemeenschappen. We hebben wel iets tegen de Israelische Staat.

Davoede in Politici1 vraagt: Jahjah : Zou u graag eens in debat gaan met Het Vlaams Blok???

Chat_Guest zegt: Dat heb ik al vaak gedaan. Gisteren nog met De Winter en De Gucht voor de Humo

bouldor0 in Politici1 vraagt: ik heb veel arabische vrienden die u als ik veel liever zouden zien het land uitvliegen,ik zeg zelfs meer mijn vrouw is een arabische en kan u niet uitstaan ze vind u een onruststoker.

Chat_Guest zegt: iedereen is vrij om zijn mening te hebben. ook ik heb een aantal mensen die ik niet kan uitstaan. So?

terracotamy in Politici1 vraagt: Wat zijn de directe maatregels die U zou uitvaardigen moest U aan de macht zijn?

Chat_Guest zegt: Quotas opleggen op vlak van tewerkstelling. 5% van de werknemers zou een niet-Europese origine moeten hebben. Dat is het eerste en tevens het belangrijkste punt.

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Denkt U dat U ook een Cordon Sanitaire gaat krijgen rond uw nieuwe partij. Daarbij: wat denkt u van het cordon rond het Vlaams Blok?

Chat_Guest zegt: Cordon Sanitair werkt altijd averechts. Laten we hopen dat ze zo stom zullen zijn om dat ook rond ons te doen.

TOBIAS-1 in Politici1 vraagt: Ik wil je wel eens uitnodigenl (en ik begrijp je agenda) voor een etentje bij mij thuis. Ik denk dat we dan beter kunnen praten dan op dit geforceerd chatgedoe. Ik woon niet ver van je, en lijfwachten (alhoewel een beetje begrijpelijk) hoeven echt niet

Chat_Guest zegt: Dank je voor de uitnodiging.

lady_van_ in Politici1 vraagt: "5% van de werknemers zou een niet-Europese origine " dat zijn dan enkel die niet Belg zijn? Hoe ga je dat anders wettelijk regelen? alle Mohammed of zo?

Chat_Guest zegt: Dat kan je bepalen op de nationaliteit van de grootouders. (VDAB heeft zulk bestand)

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Hoeveel procent denkt u te behalen bij de verkiezingen. En hoeveel van de "allochtonen" denk je mee te krijgen (1ste en 2de generatie)

Chat_Guest zegt: De meeste van de 2de generatie.

Davoede in Politici1 vraagt: Ik ben Brit, zou ik dan ook voorrang moeten krijgen?

Chat_Guest zegt: Britten zijn hier niet gediscrimineerd.

udul in Politici1 vraagt: Mieke Vogels met hoofddoek slijmerij of medeleven?

Chat_Guest zegt: lelijk

Batist0953 in Politici1 vraagt: Het Vlaams bok beweert dat u reclame maakt voor hen , wat vindt u van die uitspraak?

Chat_Guest zegt: Wij verdedigen onze standpunten los van hoe de anderen dat ervaren

Jonasdm in Politici1 vraagt: Wat is jouw visie op het democratische deel van de Vlaamse Beweging?

Chat_Guest zegt: Ik heb veel sympathie voor de democratische vlaams-nationalisten

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Als u naar de nalionaliteit van de grootouders kijkt, gaat u dan niet tegen "Iedere Belg is gelijk voor de wet" zondigen?

Chat_Guest zegt: Positieve discrimnatie is een tijdelijke maatregel (5 a 10 jaar) om 20 a 30 jaar negatieve discriminatie weg te werken

gcredcool in Politici1 vraagt: Ik was op de palestina-betogingen in Antwerpen en ergerde mij aan slogans over Jihad, Hezbollah,... Wat vindt de AEL van zo'n slogans op betogingen?

Chat_Guest zegt: Wij bekijken die organisatie louter vanuit hun hoedanigheid als verzetsorganisatie. Gedurende de Duitse bezetting van Frankrijk hadden veel Fransen sympathie voor het communistische verzet zonder daarom communisten te zijn

Ghrindayzar1 in Politici1 vraagt: wat vindt het AEL van de uitbreiding van Europa, en met name op de (mogelijke) deelname van turkije ?

Chat_Guest zegt: Hoe meer landen bij Europa betrokken worden, hoe beter. Natuurlijk moeten structuren dan democratiseren. Ik zie niet in waarom Turkije geen lid mag worden. Of is Europa een christelijke club?
Davoede in Politici1 vraagt: Je zegt dat je sympathie voor de democratische vlaams-nationalisten hebt, en wat dan met de VLD???

Chat_Guest zegt: Er zijn een aantal mensen binnen de VLD die ik kan respecteren maar de top valt tegen

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Als u moest kiezen tussen Vlaanderen of Belgie, wat kiest u dan?

Chat_Guest zegt: Ik maak die keuze liever niet. Ik denk dat Vlaanderen kan autonomer worden zonder dat België verdwijnt

1111sara2 in Politici1 vraagt: Wat is je houding t.o.v. de Turkse moslimgemeenschap?

Chat_Guest zegt: Die zijn broeders en zusters van ons in Islam.

Batist0953 in Politici1 vraagt: Volgt iedereen in de AEL uw mening?

Chat_Guest zegt: Ik vertolk een mening van het bestuur. Ik geef niet mijn mening maar de standunten van de organisatie

gcredcool in Politici1 vraagt: zou repressie niet veel moeilijker zijn als de acties, bvb rond Palestina, breder zouden zijn (ook mobilisatie onder belgen), dan kan het stadsbestuur het niet op "dé migranten" steken

Chat_Guest zegt: Wij hebben altijd gezegd dat iedereen welkom is op de betogingen die we organiseren maar soms zijn we gewoon niet akkoord met de standpunten van andere pro-palestijnse organisaties die bvb verzet niet steunen

TinyNormal0 in Politici1 vraagt: is er geen nood aan een unie van het midden-oosten ? hoort Israel daar dan bij en is het ook niet vooral (ook) daar dat Turkije een rol te spelen heeft ?

Chat_Guest zegt: Een Arabaische federale staat zal inderdaad een goede evolutie kunnen zijn maar noch israel noch turkije zijn arabische landen. En zo lang dat de palestijnen hun rechten niet krijgen dan is israel een vijand van de arabische wereld

Tinke_lat in Politici1 vraagt: Vindt u dat de koning in België te weinig macht heeft? Of juist te veel? Of zou er geen koning nodig zijn?

Chat_Guest zegt: Ik heb het niet direct voor monarchieën, maar ik vind niet dat de koning te veel macht heeft in België

VanBuyten6 in Politici1 vraagt: Wat vindt u van het IRA?

Chat_Guest zegt: Zij hebben een rechtvaardige zaak maar soms gebruiken ze de verkeerde middelen

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Verandert de AEL van naam als het in de politiek stapt?

Chat_Guest zegt: AEL blift een volksbeweging en zal wel een lijst steunen maar geen partij worden.

DriftingAlim in Politici1 vraagt: CNN, AL jAZEERA, BBCWORLD, Dyab, de meeste allochtone en autochtone politici halen de lokale pers nog niet eens.... Je werd beschreven als een islamistisch leider. Hoe sta je er tegenover?

Chat_Guest zegt: Ik ben de voorzitter van de AEL, niet meer en niet minder.

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Heb je geen schrik als je in de regerig geraakt dat er een europese boycot ontstaat?

Chat_Guest zegt: Ik zou niet weten waarom zo'n boycot zou bestaan.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Hoe is de AEL intern democratisch georganiseerd? Ben jij verkozen door alle leden ?

Chat_Guest zegt: De leden verkiezen delegés, de delegés vormen een algemene vergadering die verkiest een bestuur en het bestuur verkiest onder haar leden een voorzitter.

EenJongeVlaming in Politici1 vraagt: Cliché vraag: Als het hier zo slecht is volgens u, waarom is er dan nog steeds een vluchtelinge stroom naar ons land?

Chat_Guest zegt: Om het elders nog slechter is.

Democratischnationalist1 in Politici1 vraagt: Beste Abou Jahjah, de grondwet - uw criterium - is geen abstracte constructie, maar het resultaat van een gemeenschappelijke publieke cultuur (in ons geval de Vlaamse). Ondermijnt u die niet door verplichte integratie te verwerpen?

Chat_Guest zegt: Cultuur is een historisch, dynamische gegeven en geschiedenis is nog niet gedaan.

lepanto1571 in Politici1 vraagt: LIBANESE PALJAS, als het hier zo slecht is, waarom vertrek je niet?

Chat_Guest zegt: Omdat ik ook een BELGISCHE PALJAS ben.

Batist0953 in Politici1 vraagt: Is betogen de beste manier om te tonen dat men het niet eens is met iets?

Chat_Guest zegt: Is één van de manieren. En is ook nog een gronwettelijke recht.

Marsipulami
13-12-02, 23:08
LieveV in Politici1 vraagt: Wat met de vergelijking De Winter - Dyab AJ en AEL - Vlaams Blok?

Chat_Guest zegt: Wij zijn voor gelijkheid, zij voor discriminatie.
Madame_Bovary2 in Politici1 vraagt: Is het waar, dat er in de Ardennen trainigskampen bestaan van AEL ?

Chat_Guest zegt: Zijn hallucinaties van een aantal journalisten.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Heeft de islam geen nood aan een centraal leider, zoals de katholieken de paus hebben?

Chat_Guest zegt: Nee, liever niet. Islam is een individuele godsdienst en zo hoort ook een godsdienst te zijn. Het is een spirituele beleving tussen de mens en zijn Schepper.

Davoede in Politici1 vraagt: Denkt u niet dat de uitbreiding van Europa, grote vluchtelingen stromen gaat teweeg brengen??

Chat_Guest zegt: Neen, integendeel. Er zullen meer kansen zijn voor economisch ontplooiing in de nieuwe lidstaten, waardoor de mensen niet genoodzaakt zijn om te immigreren.

LapisAnguli in Politici1 vraagt: Als betogen 1 van de manieren is om te uiten dat men ergens tegen is, wat zou u dan denken van anti-AEL betogingen? Zijn er zo al veel geweest, of valt dat nogal mee?

Chat_Guest zegt: Tot mijn weten zijn er nog geen enkele geweest.

6Samson in Politici1 vraagt: ik heb gevraagt wat met de gelijkheid van de vrouw

Chat_Guest zegt: Is in de grondwet gegarandeerd en dat moet ook zo blijven.

Democratischnationalist1 in Politici1 vraagt: Cultuur is dynamisch, maar deze dynamiek is het resultaat van interactie. Interactie echter is onmogelijk zonder een elementaire kennis van de andere. Is het dan niet normaal dat er een standaardtaal is? De Vlamingen gaan toch geen Arabisch leren.

Chat_Guest zegt: Akkoord, maar we kunnen ook onze taal behouden. Trouwens, wat is er verkeerd aan het feit dat de Vlaming een nieuwe taal zou aanleren (niet dat het moet) Dat is toch een verrijking?

LieveV in Politici1 vraagt: Wil u eens en voor altijd komaf maken met de favel dat AEL arabisch als 4de landstaal wenst?

Chat_Guest zegt: OK OK, laat dat nu duidelijk zijn. AEL heeft nooit het Arabische als 4de landstaal geëist. Dat heeft de Knack gedaan.

LadyX in Politici1 vraagt: `Chat_Guest says: Zijn hallucinaties van een aantal journalisten`...beweert u dan dat het artikel dat in de humo is verschenen hieomtrent pure nonsens is?

Chat_Guest zegt: ja, de reinste onzin wat betreft de AEL in ieder geval. Wat anderen doen, dat weet ik niet.

pyramus2 in Politici1 vraagt: Bent u voor de legalisering van soft-drugs en in hoeverre?

Chat_Guest zegt: Het zou me niet storen.

udul in Politici1 vraagt: De Antwerpse politie is racistisch zegt U.Het Antwerpse gerecht ook?

Chat_Guest zegt: Een groot deel van de A'pse politie is racistisch maar niet de hele korps. Maar totnutoe handelt het gerecht tot mijn weten correct.

Madame_Bovary2 in Politici1 vraagt: Zijn atheïsten voor u taboe ?
Chat_Guest zegt: Een aantal zijn lid van het AEL.

TinyNormal0 in Politici1 vraagt: moslims mogen geen alcohol drinken, mogen ze eigenlijk blowen ?

Chat_Guest zegt: Daar bestaat een onenigheid in de Islamitisch leer over;

mammitaakkhizoe in Politici1 vraagt: Wat vind u als de de Nederlandse AEL Amazigh europese Liga zou heten?

Chat_Guest zegt: Als zo'n liga bestaat, dan heb ik daar niets tegen. Maar onze AEL heet de Arabisch Europese Liga. En daar zijn Amazighen meer dan welkom.

LadyX in Politici1 vraagt: veel angst voor de Islam is gebaseerd op misverstanden, werkt U die niet een beetje in de hand door soms wel erg extreme standpunten in te nemen?

Chat_Guest zegt: Zijn mijn ingenomen standpunten extreem? Of gelooft u wat men over mij schrijft misschien?

mammitaakkhizoe in Politici1 vraagt: Dus u bent direct betrokken met de Nederlandse AEL?

Chat_Guest zegt: De Nederlqndse AEL zal een autonome afdeling worden van het AEL. Wij hebben een federale structuur die garandeert een bepaalde bewegingsvrijheid voor de lokale afdeling zonder de eenheid van de beweging aan te tasten.

mammitaakkhizoe in Politici1 vraagt: Imazighen die bij het AEL aansluiten voelen zich naast het Tamazight ook Arabisch. Geldt dat ook voor u?

Chat_Guest zegt: Binnen AEL hebben we tendensrecht. Er bestaat een vleugel van het AEL in oprichting die heet de Amazighen Moslim Unie. Maar ik ben geen Amazigh alhoewel ik veel sympathie voor de Amazigh-zaak heb.

Democratischnationalist1 in Politici1 vraagt: Hoe staat u tegenover de 'politieke correctheid'?

Chat_Guest zegt: Afschuwelijk.

Davoede in Politici1 vraagt: Denkt u dat u ooit groter gaat worden dan het Vlaams Blok??

Chat_Guest zegt: Vlaams Blok is niet ons referentiekader.

Magendi1 in Politici1 vraagt: Hoe staat u tov niet-islmaitische Arabieren?

Chat_Guest zegt: Er zitten niet-islamitisch Arabieren in de beweging.

8146Eed in Politici1 vraagt: waarom zijn voor jullie blokkiezer altijd racisten, ik ben een blokker, maar geen racist, het beleid trekt op geen ballen,

Chat_Guest zegt: Misschien niet alle Blokkiezers zijn racistisch maar stemmen wel op een racistische partij. En doordat te doen werken ze racisme in de hand.

terracotamy in Politici1 vraagt: Verbiedt de Islam alcoholische dranken?

Chat_Guest zegt: Ja

MozeS8214 in Politici1 vraagt: Dyab, keep up the good work, btw: die islamitische scholen, wordt daar al werk van gemaakt? voor wanneer zal da eventueel zijn?

Chat_Guest zegt: We zijn daar volop mee bezig. We hopen toch binnen een jaar tijd iets concreet te hebben.

TOBIAS-1 in Politici1 vraagt: Ik ben zelf flik. Ik begrijp echt niet dat je ons racistisch noemt. De eerste de beste collega die aan racisme doet heeft de max aan ambras met mij. En ja, ik klaag hem aan bij mijn overheid

Chat_Guest zegt: Als je in A'pen zit, dan heb je veel werk aan de winkel. En ik herhaal, ik heb nooit beweerd dat alle politieagenten racistische zijn.

Democratischnationalist1 in Politici1 vraagt: Hoewel ik het niet altijd met u eens ben, wens ik u het beste. Uw recht op vrije meningsuiting moet gevrijwaard blijven. U bent tenminste rechtlijnig, en dat kan niet van iedereen gezegd worden...

Chat_Guest zegt: Dankjewel

Tom64821 in Politici1 vraagt: voelt u zich Vlaming of Belg?

Chat_Guest zegt: Zolang ik me gediscrimineerd voel, geen van beide. Ik ben wel Belg omdat ik die nationaliteit heb. Maar je moet je eerst aanvaard voelen alvorens je kan zeggen dat je tot die groep behoort.

Zeno20031 in Politici1 vraagt: Hoe zou het komen dat zoveel islamieten (zoals uzelf) de islamlanden ontvluchten om zich in het "boze" Westen te komen vestigen!?

Chat_Guest zegt: Omdat het "boze" Westen door kolonialisme veel van die landen onleefbaar heeft gemaakt en dan weigert men vandaag de verantwoordelijkheid hiervan te dragen. Zie Congo.

Madame_Bovary2 in Politici1 vraagt: Kan een vrouw ooit voorzitter worden van de AEL ?

PI zegt: Beste mensen, het is 17 uur. De laatste vragen worden nu beantwoord

Chat_Guest zegt: Dat zal wel best kunnen. We hebben wel een aantal vrouwen in ons bestuur die verantwoordelijkheid dragen en wie weet wordt bij de volgende verkiezingen een vrouw als voorzitter gestemd

Victory
13-12-02, 23:45
Marsipulami, mag ik weten waarom je dat als topic hebt genomen?

:fpetaf:

Marsipulami
14-12-02, 01:06
Geplaatst door Victory
Marsipulami, mag ik weten waarom je dat als topic hebt genomen?

:fpetaf:

Bwoah..Ik weet niet. Ik heb wel respect voor die meneer en met het grootste deel van zijn stellingnames ben ik het wel eens.

Marsipulami
14-12-02, 01:31
Geplaatst door Bouchra A
Kort en krachtig en duidelijk onderbouwd.

Ik wou dat er meer mensen waren zoals die man. Hij verloochent zichzelf niet. Hij is een democraat, streeft naar gelijke rechten tussen autochtonen en allochtonen. Hij verdedigt gematigde standpunten en laat zich niet met een kluitje in het riet sturen. Zijn manier van denken maakt een aansluiting van de islamitische op de westerse wereld mogelijk en dat vind ik een pluspunt in deze tijden van wederzijds wantrouwen. Enz.... nog vragen ?

limpio
14-12-02, 08:16
Geplaatst door Marsipulami
Ik wou dat er meer mensen waren zoals die man. Hij verloochent zichzelf niet. Hij is een democraat, streeft naar gelijke rechten tussen autochtonen en allochtonen. Hij verdedigt gematigde standpunten en laat zich niet met een kluitje in het riet sturen. Zijn manier van denken maakt een aansluiting van de islamitische op de westerse wereld mogelijk en dat vind ik een pluspunt in deze tijden van wederzijds wantrouwen. Enz.... nog vragen ?
Ai, laat ik dit blad toch vallen.. :maf:
Het artikel is eenzijdig en de informatie is volgens mij onbetrouwbaar omdat er ook al geen duidelijke bron is. Behalve dan de uitleg over zijn huwelijk. Dat lijkt me erg plausibel. Hoe dan ook met dit artikeltje is meneer Jahjah toch wel een heel stuk in mijn achting gedaald.
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=50000&highlight=abou+jahjah

gaypride
14-12-02, 10:41
pyramus2 in Politici1 vraagt: Zal de (zweep)partij die in de steigers staat bij een parlementaire stemming over een holebi-thema zich onthouden, tegen stemmen of voor?

Chat_Guest zegt: De standpunten van de nieuwe lijst moeten nog worden bepaald in overleg met de partners. Het is geen AEL partij maar een pluralistische partij


ik ben zeer benieuwd naar deze standpunten.....
lastig punt lijkt me voor deze partij


lepanto1571 in Politici1 vraagt: LIBANESE PALJAS, als het hier zo slecht is, waarom vertrek je niet?

Chat_Guest zegt: Omdat ik ook een BELGISCHE PALJAS ben.


:lol:
Gp

plexus
14-12-02, 11:52
...ik had ook enkele vragen! Maar die waren helaas niet beantwoord!
Maar moet toegeven begin steeds meer sympathie voor die gozer te krijgen! :duim: