PDA

Bekijk Volledige Versie : Al-Qoebaschool mag engel niet bedekken



MokroMike II
14-12-02, 10:53
Al-Qoebaschool mag engel niet bedekken
door Ellen den Hollander

DEN HAAG | De islamitische Al-Qoebaschool in de Weimarstraat mag de engel op de gevel van de school niet aftimmeren. Dat is nu definitief door de welstandscommissie besloten, omdat de schotten de architectuur van het gebouw zou aantasten.


De school wilde het katholieke beeld aan het zicht onttrekken met houten schotten met daarop de naam van de school. In september ontstond beroering in de wijk omdat de school het beeld – dat volgens buurtbewoners de aartsengel Gabriël en volgens een deskundige op het gebied van christelijke kunst aartsengel Rafaël voorstelt – illegaal had afgetimmerd.
De gemeente heeft de schotten laten verwijderen toen de buurt en de winkeliersvereniging de gemeente hadden gewezen op de illegale schotten. Wethouder Hilhorst vond het ongewenst dat de engel aan het oog wordt onttrokken.
De Stichting Islamitisch Onderwijs Iqra diende daarop in september een officiële aanvraag in om de gevel te mogen aanpassen. De schotten zijn echter te groot en passen niet bij de rest van het gebouw. Ook de voorgestelde verbreding van de luifel paste niet bij de architectuur, vond de welstandscommissie. In een advies aan de gemeente Den Haag stelt de commissie dat de aanpassingen de gevelcompositie zouden aantasten.
De school wilde het beeld aan het oog onttrekken omdat de moslimleerlingen niet met een katholiek beeld moeten worden geconfronteerd.
Het bestuur van de school, de Stichting Islamitisch Onderwijs, was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. In de Haagsche Courant zei schooldirecteur R. Abdur Rahman eerder dat de engel een misleidend symbool is voor de leerlingen. "Als je een dealer van Mercedes bent, wil je ook geen logo van Lada op de gevel."

i love israel
14-12-02, 12:07
toen de school het gebouw betrok hing die engel er vast al. dan vraag ik me dus af waarom men in dit gebouw is getrokken?

Rocky
14-12-02, 12:32
Geplaatst door Bouchra A
Wel erg bekrompen van die moslim-school.

Straks gaan ze hun leerlingen nog blinddoeken .........


Hey jongen,


Hahaha...deze reactie slaat nergens op!

Tïp: Als je op dat blauwe tab klikt (prikbord) kom je bij je leeftijdsgenoten.
Nou dit keer moet het wel lukken na deze aanwijzing.

Rocky
14-12-02, 12:34
Geplaatst door i love israel
toen de school het gebouw betrok hing die engel er vast al. dan vraag ik me dus af waarom men in dit gebouw is getrokken?


Als ze er eentje zouden bouwen dan krijgen ze het weer op hun bord!
Dan is heel Nederland bang voor de kleine moslimextremisten.

Het is ook nooit goed he

Joesoef
14-12-02, 12:45
Geplaatst door Bouchra A
Wel erg bekrompen van die moslim-school.

Straks gaan ze hun leerlingen nog blinddoeken .........

:D

barfly
14-12-02, 13:04
In dit mooie geordende landje mag je inderdaad niet zomaar gevels veranderen. Daarvoor moet je toestemming hebben van de gemeente.
Ik heb een simpele oplossing: trek dat beeld een burka aan :D

Simon
14-12-02, 13:20
Vreemd, er staat toch in de Koran:

2.98 "Al wie een vijand is van Allah en Zijn engelen en Zijn boodschappers en Gabriël en Michaël, waarlijk, Allah is een vijand van zulke ongelovigen."

MokroMike II
14-12-02, 15:34
In de Haagsche Courant zei schooldirecteur R. Abdur Rahman eerder dat de engel een misleidend symbool is voor de leerlingen. "Als je een dealer van Mercedes bent, wil je ook geen logo van Lada op de gevel."



Hahahah....ik vond dit wel een goeie.

Het is overduidelijk dat de mensen die geklaagd hebben over de schotten voor het beeld, alleen uit zijn op treitering van de school. De buurt waar deze school staat is voornamelijk bevolkt door allochtonen. Het zijn maar een paar van die fanatiek LPF zwijnen die de boel op elke mogelijke manier proberen te treineren.

Het gaat hier ook niet om de hele gevel maar puur om het beeld dat er staat. Ik zou zeggen....leef en laat leven. Als die mensen aanstoot nemen aan dat beeld laat het ze dan tijdelijk bedeken. Het is niet zo dat ze het willen verwijderen.

Maar ja, het is in de mode om je allochtone buur (lees: Moslim buur) eens flink dwars te zitten.

Couscousje
14-12-02, 16:43
Geplaatst door barfly
In dit mooie geordende landje mag je inderdaad niet zomaar gevels veranderen. Daarvoor moet je toestemming hebben van de gemeente.
Ik heb een simpele oplossing: trek dat beeld een burka aan :D

Burqa is voor de vrouwtjes, Rafaël is een vent!

Cc

Marsipulami
14-12-02, 17:31
Geplaatst door MokroMike II
Al-Qoebaschool mag engel niet bedekken
door Ellen den Hollander

DEN HAAG | De islamitische Al-Qoebaschool in de Weimarstraat mag de engel op de gevel van de school niet aftimmeren. Dat is nu definitief door de welstandscommissie besloten, omdat de schotten de architectuur van het gebouw zou aantasten.


De school wilde het katholieke beeld aan het zicht onttrekken met houten schotten met daarop de naam van de school. In september ontstond beroering in de wijk omdat de school het beeld – dat volgens buurtbewoners de aartsengel Gabriël en volgens een deskundige op het gebied van christelijke kunst aartsengel Rafaël voorstelt – illegaal had afgetimmerd.
De gemeente heeft de schotten laten verwijderen toen de buurt en de winkeliersvereniging de gemeente hadden gewezen op de illegale schotten. Wethouder Hilhorst vond het ongewenst dat de engel aan het oog wordt onttrokken.
De Stichting Islamitisch Onderwijs Iqra diende daarop in september een officiële aanvraag in om de gevel te mogen aanpassen. De schotten zijn echter te groot en passen niet bij de rest van het gebouw. Ook de voorgestelde verbreding van de luifel paste niet bij de architectuur, vond de welstandscommissie. In een advies aan de gemeente Den Haag stelt de commissie dat de aanpassingen de gevelcompositie zouden aantasten.
De school wilde het beeld aan het oog onttrekken omdat de moslimleerlingen niet met een katholiek beeld moeten worden geconfronteerd.
Het bestuur van de school, de Stichting Islamitisch Onderwijs, was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. In de Haagsche Courant zei schooldirecteur R. Abdur Rahman eerder dat de engel een misleidend symbool is voor de leerlingen. "Als je een dealer van Mercedes bent, wil je ook geen logo van Lada op de gevel."

Pfiieeeuw wat zijn die Nederlanders toch bekrompen, racistische islamofoben. :maf2: Dan maken ze nog misbruik van wetten met heel andere doelstellingen om hun xenofobie te verdoezelen. De Belgische racisten zijn een stuk oprechter dan de Nederlandse racisten. Die geven tenminste toe dat ze iets tegen moslims of allochtonen hebben, zonder al dat hypocriet gedoe, zoals in Nederland.

Marsipulami
14-12-02, 17:34
Geplaatst door Couscousje
Burqa is voor de vrouwtjes, Rafaël is een vent!

Cc

Engelen zijn geslachtsloos :fplet: enne het is niet Rafaël maar Gabriël die in die muur staat.

Rachidaaaa
14-12-02, 17:38
Als die school die engel laat staan....geeft het aan de kinderen de boodschap dat wij moslims geloven dat de engelen er zo uit zien. En aangezien dat niet zo is, brengt het alleen verwarring met zich mee......En beelden zijn sowieso haram, dus het is in strijd met waar de school voor staat....

ben benieuwd hoe een katholieke school zou reageren als er een koranvers op de muur zat....zou de school er niets van zeggen.....

Ma3asalamaa, Rachidaaaaaaaaaaaaaa :rolleyes:

Couscousje
14-12-02, 17:40
Geplaatst door Marsipulami
Engelen zijn geslachtsloos :fplet: enne het is niet Rafaël maar Gabriël die in die muur staat.


...dat volgens buurtbewoners de aartsengel Gabriël en volgens een deskundige op het gebied van christelijke kunst aartsengel Rafaël voorstelt...

Dus.

En als engelen geslaGtsloos zijn, waarom worden de namen Rafaël, Gabriël en Michael voor mannen gebruikt en niet voor vrouwen?

Cc

Dutchguy
14-12-02, 19:14
Ik vind dat je hier ook wel een beetje mag verwachten dat het betreffende schoolbestuur een beetje respect toont voor het culturele erfgoed.
Om dat beeld af te gaan timmeren met schotten, ik vraag me af of je dan wel op de goede weg bent.
Die engel is ook een stukje cultuur, ik vind het niet teveel gevraagd om daar een beetje respect voor te hebben.

MokroMike II
14-12-02, 19:27
Geplaatst door Dutchguy
Ik vind dat je hier ook wel een beetje mag verwachten dat het betreffende schoolbestuur een beetje respect toont voor het culturele erfgoed.
Om dat beeld af te gaan timmeren met schotten, ik vraag me af of je dan wel op de goede weg bent.
Die engel is ook een stukje cultuur, ik vind het niet teveel gevraagd om daar een beetje respect voor te hebben.

Ach kom op dutchie,

Ik heb dat beeld gezien......ik wed dat als je aan een van die mensen die geprotesteerd hebben tegen die schotten vraagt om details te geven van het beeld, dat ze dat niet eens zouden kunnen. Dit is puur treiterij.

het is een grauw en onopvallend element in het straatbeeld dat door een bepaalde groep mensen is aangegrepen om hun frustraties te uiten.

Dit is een voorbeeld van totale onverdraagzaamheid en onwil.

Dutchguy
14-12-02, 19:38
Geplaatst door MokroMike II
Ach kom op dutchie,

Ik heb dat beeld gezien......ik wed dat als je aan een van die mensen die geprotesteerd hebben tegen die schotten vraagt om details te geven van het beeld, dat ze dat niet eens zouden kunnen. Dit is puur treiterij.

het is een grauw en onopvallend element in het straatbeeld dat door een bepaalde groep mensen is aangegrepen om hun frustraties te uiten.

Dit is een voorbeeld van totale onverdraagzaamheid en onwil.

Nabil,

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er 2 kanten aan de zaak zitten.

Ik wil best aannemen dat er treiterij in het spel is van gefrustreerde LPFstemmers. Dat is ook te verwerpen en volslagen achterlijk gedrag. Keur ik ook ondubbelzinnig af.

Maar dan aan de andere kant verbaas ik me dat het schoolbestuur dusdanig de pest heeft aan dat beeld dat er persee schotten omheen moeten. Dat snap ik dus ook niet en lijkt ook weinig tolerant. Je kunt toch respect voor een gebouw hebben zonder dat het direct aansluit bij je eigen opvattingen?

Ik vind het een kwestie van geven en nemen en in dit geval vind ik dat beide partijen zich niet direct van hun beste kant laten zien.

barfly
14-12-02, 19:55
Geplaatst door Couscousje
Dus.

En als engelen geslaGtsloos zijn, waarom worden de namen Rafaël, Gabriël en Michael voor mannen gebruikt en niet voor vrouwen?

Cc

Fout van de mensen dat kun je die engelen en God al helemaal niet verwijten :)

Marsipulami
14-12-02, 19:59
Als ik bij dat schoolbestuur hoorde, dan had ik dat beeld al lang (per ongeluk natuurlijk -niet opzettelijk) een duwtje gegeven -bij het poetsen van ramen of zo- zodat hij op de straatstenen aan scherven zou vallen. Vervolgens zou ik aan de buurtbewoners gaan vertellen hoe ontzettend jammer ik het toch vind dat zulk een kostbaar kunstwerk en waardevol cultureel erfgoed voor altijd verloren is gegaan. ( :traan1: = krokedilletranen)


:hihi:

Pixelshade
14-12-02, 20:20
Geplaatst door Marsipulami
Als ik bij dat schoolbestuur hoorde, dan had ik dat beeld al lang (per ongeluk natuurlijk -niet opzettelijk) een duwtje gegeven -bij het poetsen van ramen of zo- zodat hij op de straatstenen aan scherven zou vallen. Vervolgens zou ik aan de buurtbewoners gaan vertellen hoe ontzettend jammer ik het toch vind dat zulk een kostbaar kunstwerk en waardevol cultureel erfgoed voor altijd verloren is gegaan. ( :traan1: = krokedilletranen)


:hihi:

:duim:

Marsipulami
14-12-02, 20:34
Beeldenstormen is trouwens een oeroude culturele gewoonte van calvinistische Nederlanders. ;)


de Beeldenstorm:

Tijdens de opkomst van het protestantisme braken op veel plaatsen in Midden- en Noord-Europa opstanden uit tegen de katholieke Kerk. Daarbij hadden de opstandelingen het vooral gemunt op beelden, altaren, ramen en andere religieuze objecten in kerkgebouwen en kloosters.

De Beeldenstorm in de Nederlanden begon op 10 augustus 1566 in Steenvoorde, vlak onder de huidige Belgisch-Franse grens. Na een hagenpreek trokken de gelovigen naar het klooster in de buurt om er de beelden te verwoesten. In de weken die volgden, verspreidde de vernielzucht zich over het huidige België en vervolgens over Nederland. Honderden kerken, kloosters, kapellen en hospitalen moesten het ontgelden. In Noord-Nederland bleef de schade over het algemeen beperkt door doeltreffend ingrijpen van bestuurders. De daders varieerden van oprechte calvinisten tot raddraaiers.

Honderden kerken en kloosters werden door vaak uitzinnige woestelingen verwoest. De fanatieke calvinistische predikanten jutten hun volgelingen op en war de gezagsdragers openlijk of in stilte met het nieuwe geloof hadden gesympatiseerd, was deoproer het ergst. Veel mensen keerden zich daarop tegen de protestanten en kozen weer de kant van kerk en gezag.

http://histoportal.com/reformatie.htm

barfly
14-12-02, 20:55
Ik kan Marsipulami niet altijd gelijk geven maar nu voel ik er wel wat voor :) Ik heb (érg lang geleden) parallel gewoont aan de Weimarstraat en toen was het al een buurt die sterke moslim eigenschappen had. Ik bedoel inwoners uit Turkije voornamelijk.
En zo'n beeld, dat mol je dan toch gewoon als je geen geld hebt? En als er wel geld is, dan ben ik wel bereid om tegen "geringe" vergoeding met de gemeente in conclaaf te gaan :p

Wizdom
14-12-02, 21:25
Geplaatst door Rachidaaaa
Als die school die engel laat staan....geeft het aan de kinderen de boodschap dat wij moslims geloven dat de engelen er zo uit zien. En aangezien dat niet zo is, brengt het alleen verwarring met zich mee......En beelden zijn sowieso haram, dus het is in strijd met waar de school voor staat....

ben benieuwd hoe een katholieke school zou reageren als er een koranvers op de muur zat....zou de school er niets van zeggen.....

Ma3asalamaa, Rachidaaaaaaaaaaaaaa :rolleyes:

Ik zou zeggen doneer het aan een Khatolieke school die zullen er vast heel blij mee zijn. 2 vliegen in een klap. Khatolieke school blij en Islamtische school blij. Ik weet alleen niet of het verantwoord is om een beeld te schenken. Als dat niet verantwoord is dan moeten degenen die de verwijdering tegenwerken hem zelf komen weghalen.

Wizdom
14-12-02, 21:34
Geplaatst door Dutchguy
Nabil,

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er 2 kanten aan de zaak zitten.

Ik wil best aannemen dat er treiterij in het spel is van gefrustreerde LPFstemmers. Dat is ook te verwerpen en volslagen achterlijk gedrag. Keur ik ook ondubbelzinnig af.

Maar dan aan de andere kant verbaas ik me dat het schoolbestuur dusdanig de pest heeft aan dat beeld dat er persee schotten omheen moeten. Dat snap ik dus ook niet en lijkt ook weinig tolerant. Je kunt toch respect voor een gebouw hebben zonder dat het direct aansluit bij je eigen opvattingen?

Ik vind het een kwestie van geven en nemen en in dit geval vind ik dat beide partijen zich niet direct van hun beste kant laten zien.

Je begrijpt het wellicht niet Dutchguy, maar dat neem ik je niet kwalijk. Binnen de Islam zijn Beelden zondig en als Islamtische school dien je geen Onislamitische symbolen aan je visitekaartje (het entree) te hangen. Beelden zijn overigen voor elke overtuigende Moslims zeer storend vanwege de Liefde voor de Almachtige die geen afbeeldingen wenst. Mensen worden ermee gehypnotiseerd en afgeleid van De Waarheid.

Marsipulami
14-12-02, 21:54
Geplaatst door Wizdom
Ik zou zeggen doneer het aan een katholieke school die zullen er vast heel blij mee zijn. 2 vliegen in een klap. Katholieke school blij en Islamtische school blij.


:giechel: Haha, dat is nog eens een creatieve oplossing.

Marsipulami
14-12-02, 22:32
Geplaatst door J.M.T.
Wat moet dat nou het met Kerstmis in dit land! Al die engelen, engelen, engelen: Haram, haram haram!

Bah!

Als je je niet thuisvoelt in Nederland, dan ga je er toch gewoon weg. Er zijn nog een heleboel streken op deze planeet met een agrarische plattelandscultuur. :fpiraat:

Dutchguy
14-12-02, 22:44
Geplaatst door Wizdom
Je begrijpt het wellicht niet Dutchguy, maar dat neem ik je niet kwalijk. Binnen de Islam zijn Beelden zondig en als Islamtische school dien je geen Onislamitische symbolen aan je visitekaartje (het entree) te hangen. Beelden zijn overigen voor elke overtuigende Moslims zeer storend vanwege de Liefde voor de Almachtige die geen afbeeldingen wenst. Mensen worden ermee gehypnotiseerd en afgeleid van De Waarheid.

Wizdom, verbeter me maar als ik het fout heb maar geldt dit niet alleen binnen de Islam? Dat beeld is een Christelijk beeld en staat als zodanig toch buiten de belevingswereld van een moslim?

Marsipulami
14-12-02, 22:47
Geplaatst door J.M.T.
Wizdom,

CITAAT:
"Je begrijpt het wellicht niet Dutchguy, maar dat neem ik je niet kwalijk. Binnen de Islam zijn Beelden zondig en als Islamtische school dien je geen Onislamitische symbolen aan je visitekaartje (het entree) te hangen. Beelden zijn overigen voor elke overtuigende Moslims zeer storend vanwege de Liefde voor de Almachtige die geen afbeeldingen wenst. Mensen worden ermee gehypnotiseerd en afgeleid van De Waarheid."

ANTWOORD:
Ja wij weten heus wel dat jullie zo denken daarom denken wij dat de islam als cultuur niet in die van Nederland past (tenminste niet jouw islam).

Hoe weet jij in Godsnaam dat God geen afbeeldingen wenst? Alleen maar omdat je moslim bent! Anderen geloven zien dat niet zo - maar die kennen God natuurlijk niet want op Hem heb jij een alleenrecht, van Hem heb jij alleen de enige ware interpretatie, de enige ware instrukties gekregen!

Enfin wij hebben ook recentelijk weer staaltjes gezien van moslim intolerantie. Het blijft heus niet bij een engelenbeeld, nee hoor de islam heeft het recht ook eeuwenoude Buddhabeelden te verwoesten! Achterlijk, destructief, en intolerant betreffende andere culturen!

Ik vind de roep van het grootste deel van de Nederlanders om de islam uit de 'publieke ruimte' te bannen en terug te dringen naar de privésfeer in wezen niet verschillend van het dynamiteren van boeddhabeelden door de Taliban.

Marsipulami
14-12-02, 23:32
Geplaatst door J.M.T.
Marsipulami,

Geen wonder als je engelen wilt verwijderen omdat die "haram" zijn.

Ik zie dat het "haram" engeltje onder smilies verdwenen is! 'What next'!

Ziekelijk!

Volgens mij heb jij last van hallucinaties en lijdt je aan een ziekelijke vorm van xenofobie (respectievelijk islamofobie)


:engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: :engel: