PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag aan alle Marokkanen.



BiL@L
15-12-02, 00:19
Wat is voor jou de reden om je niet aan te sluiten bij de AEL? Wat zou een eventuele politieke partij gebasseerd op de visie van de AEL bij jou geen doorslag geven voor een stem aan deze partij? In welke partij zie jij dan jou idealen/evenbeeld beter vertegenwoordigt? Door wie?

Voor alle foute berichtgevingen over de AEL is er een 2 uur durende interview geweest waarin Yahyah alles verheldert. KliK (http://www.benjebangvoormij.nl/showthread.php?s=&threadid=953)

Marsipulami
15-12-02, 13:16
Geplaatst door BiL@L
Wat is voor jou de reden om je niet aan te sluiten bij de AEL? Wat zou een eventuele politieke partij gebasseerd op de visie van de AEL bij jou geen doorslag geven voor een stem aan deze partij? In welke partij zie jij dan jou idealen/evenbeeld beter vertegenwoordigt? Door wie?

Voor alle foute berichtgevingen over de AEL is er een 2 uur durende interview geweest waarin Yahyah alles verheldert. KliK (http://www.benjebangvoormij.nl/showthread.php?s=&threadid=953)

Ik weet wel een paar dingen om reserves te hebben:

Vooreerst de levensgeschiedenis van hun voorman Abou Jahjah. Hij kwam naar België waar hij zijn situatie heeft geprobeerd te regulariseren via aan asielprocedure. In die context heeft hij allerlei verhalen opgedist, zoals ondermeer het feit dat hij door een islamitische rechtbank ter dood was veroordeeld omdat hij een opdracht had geweigerd. Omwille van de vele varianten en tegenstrijdigheden in zijn verhaal werd zijn asielaanvraag geweigerd. Limpio heeft ooit een link op het forum gezet naar het officiele document dat de beslissing inhield van de dienst Vreemdelingenzaken en de argumentatie hiervoor.

Ook achteraf heeft Abou Jahjah geen pogingen meer ondernomen om één en ander te weerleggen of te verduidelijken. Wat het hezbollah verhaal betreft is onduidelijkheid ook troef. Wellicht is de waarheid dat meneer Abou Jahjah wel op één of andere manier iets te maken had met het verzet, maar dat hij eigenlijk niet meer redenen had dan tienduizenden anderen in Libanon om zijn land te ontvluchten. In Barend en Van Dorp hoorde ik hem doodleuk vertellen dat hij zoals vele Arabische jongeren er gewoon van droomde om naar Europa te komen. That's it.

Ik onthoud uit dit verhaal vooral dat meneer Abou Jahjah als het hem beter uitkomt best wel een paar leugens wil vertellen. Op zich denk ik dat hij daarin niet verschillend is van duizenden andere vluchtelingen die naar Europa komen. Er is een Afrikaans (geen Arabisch helaas) spreekwoord dat zegt 'De waarheid schuilt soms in een leugen.' Ik houd er toch enige reserves aan over als ik hem dingen hoor vertellen.

Ten tweede heeft hij toen hij inzag dat zijn asielprocedure tot een negatieve beslissing zou leiden zijn situatie trachten te regulariseren door een huwelijk met een Belgische vrouw. Hij ontkent dat het om een schijnhuwelijk gaat. Maar volgens een interview in de Standaard met die ex-vrouw van hem lijkt het toch erg op een schijnhuwelijk. Hij huwde een maand voordat er een beslissing viel mbt uitwijzing toen alle mogelijke procedures waren uitgeput. Er werdt een appartement gehuurd waar hij ingeschreven stond (samen met zijn vrouw) maar waar hij nooit verbleef. Na relatief korte tijd (en het verwerven van een verblijfsvergunning) werd het huwelijk weer ontbonden. Zulke gang van zaken doen toch kritische vragen rijzen mbt tot de integriteit van de heer Abou Jahjah. Ik heb geen probleem met allochtonen die hun situatie willen regulariseren met een huwelijk, maar het moet dan wel om een echt huwelijk gaan en geen bedrog.

Ten derde maakt AEL graag reclame voor zichzelf door te stellen dat zij achter het proces tegen Sharon (Sabra en Shatilla) zitten terwijl de slachtoffers en hun advokaten (die zich burgerlijke partij stelden en in feite het proces hebben aangespannen) zich allemaal gedistantieerd hebben van AEL. Het heeft AEL blijkbaar niet verhinderd om het proces van Sharon te gebruiken om geld in te zamelen voor AEL. Dat is een vorm van bedrog en oplichterij van de publieke opinie.

Ten vierde vind ik dat AEL als het oproept om "van Antwerpen de internationale hoofdstad te maken van de strijd tegen het zionisme", dat een deel van de achterban die boodschap verkeerd zou kunnen begrijpen en dat die boodschap vertaald zal worden door sommigen als een oproep tot antisemitisme. Ik vind dat AEL meer moeite moet doen om de kwetsbare positie van de joodse gemeenschap in Antwerpen te beschermen. Ik vind het goed dat AEL wil opkomen voor de rechten van migranten, maar dat men voorzichtig moet zijn met het importeren van de problemen uit het Midden Oosten in de Antwerpse straten. Daar hebben de allochtonen in Antwerpen niets aan en de Palestijnen in het Midden Oosten hebben er nog veel minder aan.

Ten vijfde denk ik dat AEL zelf nog niet goed weet wat het precies wil. Ik hoorde Ahmed Azzuz zeggen dat autochtonen geen lid mochten worden van AEL. Een dag later hoor ik Abou Jahjah zeggen dat ze een heleboel autochtone leden hebben waaronder overtuigde Vlaams nationalisten.

Ten zesde heb ik wel veel sympathie voor AEL in die zin dat ze hun gedachtengang vertalen in een discours over gelijke burgerrechten. Ik denk dat ze terecht een aantal knelpunten naar voren schuiven en dat het goed is om regelmatig met de vuist op tafel te slaan als men als minderheid gehoord wil worden. Toch blijf ik wat op mijn honger zitten wat betreft concrete voorstellen tot verbetering. Tot dusver heb ik alleen nog maar gehoord dat men voorstander is van een verplichte minimumnorm voor bedrijven wat betreft het aanwerven van allochtonen. Nou, zulke voorstellen zijn echt niet zo nieuw of origineel en hebben behalve een aantal voordelen ook een boel nadelen. Het aanklagen van racisme en discriminatie is een goede zaak maar ik zou toch nog wat meer willen weten over hoe men dit heel reële probleem concreet wil verhelpen nadat de georganiseerde betogingen ontbonden zijn en het puin geruimd is.

Ik zie veel verband tussen Abou Jahjah en Pim Fortuyn. Een charismatische figuur die veel sympathie krijgt en waarin velen zich herkennen maar waarvan niemand echt weet wat ie nou werkelijk wil.

Tot zover enkele kritische beschouwingen. Eén en ander neemt niet weg dat ik vind dat AEL een hoopvolle en positieve evolutie op gang gebracht heeft. Het is echter afwachten of het een luchtballon is die snel als een kaartenhuis in elkaar zal storten of dat er iets duurzaams en constructief op gang gebracht werd.

limpio
15-12-02, 13:25
Nu weet ik waarom, mars is ook een Marokkaan.. :stout:

Marsipulami
15-12-02, 13:32
Geplaatst door limpio
Nu weet ik waarom, mars is ook een Marokkaan.. :stout:

Nee hoor een melkchocolade praline met mokka vulling (dixit Dutchie) :fplet:

plexus
15-12-02, 13:58
mars: dat huwelijk zit jou wel erg dwars!

Marsipulami
15-12-02, 19:12
Geplaatst door plexus
mars: dat huwelijk zit jou wel erg dwars!

Jij hebt wel een goed geheugen. ;)