PDA

Bekijk Volledige Versie : Dokwerk: Ford transit



plexus
16-12-02, 00:16
... 1 grote lange eindeloze VERNEDERING!

plexus
16-12-02, 01:08
...ja hou maar op woorden schieten tekort! Ik kookte van woede. Wat die mensen inderdaad niet allemaal moeten doorstaan, ieder ander volk was allang gebroken! :mad:

De Rode Roos
16-12-02, 01:09
Ik heb het niet afgezien. Wat het die aflevering met die witte bussen?

lennart
16-12-02, 01:29
De reacties waren nog gelaten en mild vond ik. Het geeft wel aan dat niet de gewone Palestijn het probleem is. Zoals een Palestijn het al zei, de Israeli moeten maar eens over het trauma heen zetten en beseffen dat zij het slachtoffer niet meer zijn.

Dit was trouwens in de West-Bank in augustus, de situatie in Gaza is nog erger. Bovendien is het alleen nog maar erger geworden.

Simon
16-12-02, 09:12
Prachtige film inderdaad !!! Vaak is het zoveel leerzamer de levens van gewone mensen verfilmd te zien dan de zoveelste statement van een politicus die zijn woorden kiest om belangen te verdedigen.

Simon

plexus
16-12-02, 09:52
:regie: ...zoals 1 van die passagiers zei : DE TIJD IS RIJP!

Pixelshade
16-12-02, 10:08
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

"Hoe oud ben je?!", vraagt de militair op een indringende wijze.

"100", antwoordt de jonge chauffeur laconiek.

*De jonge chauffeur krijgt een flinke dreun in het gezicht.*

"Hoe oud ben je?!!!, vraagt de militair nogmaals die zo langzamerhand ongelooflijk geïrriteeerd is.

"101", antwoordt de jonge chauffeur.

*De chauffeur wordt aan z'n shirt de auto uitgesleurd. De jongeman lijkt zich drukker om z'n shirt te maken dan om de hardhandige wijze waarop hij uit de auto getrokken wordt.*

:rolleyes: Dit vond ik , samen met het eind, één van de meest aangrijpende stukjes uit die reportage.

CYA.............

op dat moment kookte ik dus over van woede!

die israelis moeten echt eens zwaar gaan voelen, ze moeten zelf tot op het bot vernederd worden, van mijn part mogen ze nu echt allemaal 1 voor 1 afgeknald worden

Fillastiene
16-12-02, 11:17
Heb de docu ook gezien. Tjeesus, als je dat ziet, stromen ideeen van vrede razendsnel uit je.

En dan vinden 'ze' het gek dat mensen zichzelf opblazen...
...tssss...

Even geen woorden.

Fillastiene

Pixelshade
16-12-02, 12:27
Geplaatst door Fillastiene
Heb de docu ook gezien. Tjeesus, als je dat ziet, stromen ideeen van vrede razendsnel uit je.


precies

NIS
16-12-02, 13:24
Diep en diep triest jongens... Er moet echt een einde aan dit verhaal komen. Laten we hopen, dat de Israeliers tot bezinning komen en Sharon de laan uit sturen. Onder Rabin ging het de goede kant op.. Sharon heeft een superhekel aan de Palestijnen en hij leeft zich uit. Een moordenaar is het. Waarom valt de VS, Israel niet aan... Wel de onschuldige Joden sparen natuurlijk..

Waarom moeten de Israeliers alles op de Palestijnen afreageren. Waarom pakken ze de Duitsers niet terug. Die hebben 6 miljoen van ze vermoord. Wat hebben de Palestijnen ze gedaan? Ze willen gewoon hun stuk land terug, that's all... Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Arabieren hebben de Joden in moeilijke tijden heel erg geholpen. Marokko heeft in de 2e Wereldoorlog heel veel opgevangen. In Spanje leefden ze in vrede met de Mooren. We lijken zo op elkaar, maar nu zijn we zo ver verwijderd van elkaar... Kom tot bezinning jongens en ga een keer voor de vrede!

Als Moslim (lees: Koran) denk ik, dat het goed komt met dat land, maar het duurt me eigenlijk te lang... :(

Donna
16-12-02, 13:58
Ik heb een diepe bewondering voor die mensen uit de reportage. Dat ze ondanks alles toch zo rustig en weloverwogen bleven.

En inderdaad. Aan de 'normale palestijn' ligt het niet. Maar dat zul je sommige mensen nooit kunnen uitleggen. Echt niet.

En ik blijf het zeggen. In de praktijk is er gewoon geen enkel verschil tussen de manier waarop Zuid Afrika georganiseerd was, en de situatie van de Palestijnen nu. Het is gewoon de facto apartheid. En in Gaza is het nog veel erger ja.

*zucht*

NIS
16-12-02, 14:25
Geplaatst door J.M.T.
NIS

Vreselijk - de Israelies moeten zich schamen.

In ieder geval zie je maar weer dat de Media in Nederland alle kanten laat zien.

Het probleem gaat natuurlijk heel lang terug naar het feit dat de Joden door de christenen en arabieren uit Jerusalem/het land daar verdreven werden en landloos werden maar bleven voelen dat het land en de stad Jeruzalem (de tempel en de tempelberg) van hen was ondanks het feit dat zich daar miljoenen andere mensen gevestigd hadden sinds zij dat land moesten verlaten. Na wat er in de 2e ww oorlog gebeurde klampen zij zich daar ook aan vast. Zij voelen zich als minderheid bedreigt en willen hun eigen cultuur in stand houden. Je ziet het resultaat.

Je kunt het vergelijken met wat er nu in Gujarat gebeurt. De Hindoes vechten om een stukje land waar ooit, lang geleden, een voor hen heilige tempel stond die verwoest werd door de moslims en waar zij een moskee op bouwden. Dat hebben de Hindoes die moslims nog steeds niet vergeven of vergeten en nu willen zij dat stuk land terug - dus heerst er oorlog tussen de twee religies.

Iets anders: wat denk jij dat de islam aan Nederland kan toevoegen dat er nog niet is?

Hmmm.. snap je vraag niet helemaal. Bedoel je de 'Moslims' of "de Islam" zelf?

Ikke4real
16-12-02, 15:43
Ik heb de docu niet gezien, maar de reacties doen me denken aan het volgende artikel die paar maanden geleden hier op het PB stond:

Een boze droom die werkelijkheid wordt

Door onze correspondent Joris Luyendijk

BEIT HANINA, 3 APRIL. Op mijn knieën zat ik voor een volle toiletpot. Opeens kreeg ik van een onzichtbare hand een vork aangereikt. Onder luid gelach van mij onbekende omstanders moest ik de drollen uit het water prikken en die langzaam kauwend opeten.
Deze nachtmerrie had ik december vorig jaar en zoals dat gaat was ik hem gaandeweg vergeten. Maar gisteren stond ik eindeloos te wachten bij een Israëlische wegversperring in Oost-Jeruzalem en kwam de droom opeens in detail terug. Het werd mij glashelder waarvan hij de verwerking was.

Het was een doodgewone Israëlische wegversperring. Een lange rij auto's vol Palestijnen tegenover vier Israëlische soldaten van een jaar of achttien met blitse kapsels en het nieuwste model mobieltje. In de duisternis van de vroege avond wenkte een van de soldaten steeds een auto met zijn zaklantaarn. Het was een ding groter dan zijn onderarm. Op het lichtsignaal van de soldaat moesten alle mannelijke passagiers uitstappen en in de koude wind hun middel ontbloten, om te laten zien dat ze daar geen bom hadden verstopt. Intussen hielden de andere drie Israëlische soldaten de mannen en de overige passagiers in de auto, kleine kinderen en oude vrouwen, met hun hypermoderne wapens onder schot.

,,Moet je nou kijken,'' zei mijn taxichauffeur, een jongen van net 22 die als Palestijn niets aankan met zijn universitaire diploma, nog nooit naar het buitenland heeft mogen reizen en al jaren zijn familie in de Gazastrook niet meer heeft mogen opzoeken. ,,Die wegversperringen zijn puur bedoeld om ons te breken en het Israëlische volk het gevoel te geven dat er iets gebeurt tegen de aanslagen. Maar een aanslagpleger kan gewoon door de velden hier, om deze en andere wegversperringen heen. En die soldaten weten dat.''

We keken zwijgend op ons horloge, en toen naar het tafereel voor ons. ,,Weet je hoe lang ik over de rit naar Beit Hanina heb gedaan?'' vroeg de chauffeur. Beit Hanina ligt zo'n tien kilometer buiten het centrum van Palestijns Oost-Jeruzalem. ,,Twee uur. Je kunt nog sneller naar Jordanië rijden.''

En toen had een Palestijn voor ons het gehad. Eerst deed hij keurig zoals het hoort zijn trui omhoog om zijn buik te laten zien. Maar toen hij zich omdraaide om zijn rug te tonen, liet hij plotseling en tot grote hilariteit van de hele rij auto's, ook zijn broek zakken. Toen hij terug was in zijn auto, liep de Israëlische militair op hem af, liet het raampje naar beneden draaien en gaf de man met zijn enorme zaklantaarn drie meppen op zijn hoofd. Vervolgens gebaarde hij: doorrijden.

Het was op dit moment dat ik mij mijn nachtmerrie herinnerde en opeens begreep waar hij uit voortkwam. Ik had die dag medio december vorig jaar samen met een Palestijnse collega uit Jeruzalem een reis gemaakt naar Jenin op de Westelijke Jordaanoever. Toen we Jenin uit wilden, bleek dat de collega helemaal nooit toegelaten had mogen worden tot de stad omdat hij als inwoner van Jeruzalem een Israëlisch paspoort heeft. En Israëliërs mogen niet meer de Palestijnse gebieden in. Terwijl we allebei uitgehongerd waren en vreselijk naar het toilet moesten, liet het Israëlische leger ons zonder uitleg twee uur wachten. Daarna mochten we opeens, weer zonder uitleg, doorrijden. Dachten we. Want 200 meter verder stond de Israëlische grenspolitie die ons opnieuw tegenhield. ,,Maar het leger heeft ons net doorgelaten'', zeiden we, ,,bel anders even.'' De grenspolitieman snoof en liep weg. In de bittere decemberkou liepen we twee uur lang met de handen op de rug doelloos heen en weer, wachtend op een politieman die zou zijn gebeld. Wat doe je op zo'n moment? Je niet laten kennen en onverstoorbaar onderling grapjes blijven maken, of juist kwaad worden en een scène schoppen, met het risico dat mijn collega zes maanden of meer de 'administratieve detentie' (de Israëlische term voor vastzitten zonder proces) in ging. Jij mag best gaan hoor, knikte de grenspolitieman tegen mij. Toen kwam de politieman en mochten we, opnieuw zonder uitleg, doorrijden. De hele weg terug zweeg mijn Palestijnse collega, terwijl ik probeerde mijn gevoelens te benoemen.

Gisteren in de rij bij de wegversperring begreep ik eindelijk wat die gevoelens in de kern waren, en hoe mijn onderbewustzijn die had vertaald: vernedering. Zo'n ervaring als in Jenin had ik eenmaal, maar hoe moet het zijn om al vijfendertig jaar op deze manier door botte Israëlische knulletjes te worden gekoeioneerd?

Dan blijft het op een gegeven moment niet meer bij een boze droom.

Donna
16-12-02, 18:01
Ik heb die overgang van Jeruzalem naar Ramallah ook een keer gezien. Het is gewoon een doorgaande weg die rechtsstreeks Ramallah ingaat. Vanaf de Israelische kant kon je zo doorrijden natuurlijk. Vanaf de Palestijnse kant stond er een enorme rij auto's te wachten.

En ondertussen liepen er allerlei mensen gewoon van Ramallah doodleuk vlak langs de grenspost Jeruzalem in. De een na de ander. Zonder uitzondering mannen. Ik was echt totaal verbaasd en vroeg degene met wie ik was waar dat op sloeg. Zij wist het ook niet. Zei zoiets van: 'These roadblocks are supposed to give us a sense of security because they stop the suicide bombers. But they stop just about everything except the suicide bombers'. Is gewoon gelul dus.

Maargoed, de meeste Israeliers komen daar niet eens dus die hebben dat waarschijnlijk nog nooit gezien.

Wat ze waarschijnlijk ook nog nooit hebben gezien is het hek dat langs de eerste Palestijnse wijk bij Ramallah ligt, en waar nu een Israelische vuilnisbelt langs is gemaakt waar bergen Israelisch vuilnis een uur in de wind stinken ongeveer 5 meter van die Palestijnen hun tuintjes af. Wat dat bijdraagt aan de vreedzame oplossing weet niemand, maar wat het bijdraagt aan de frustratie van die mensen die daar moeten wonen is des te duidelijker lijkt me.

Daar mocht ik van de militair bij dat checkpoint geen foto van maken trouwens, en hij had een nogal groot automatisch geweer bij zich waar ik geen nee tegen durfde te zeggen.

Ansari
16-12-02, 18:25
aah jammer niet gezien. Maar uit jullie jullie verichten kan ik wel afleiden dat wat de israelisch doen nogal wat dramatisch is. (wist ik al). Maar ja de doorsnee Israelier zal zeggen: "het is de schuld van de palestijnen".

En maar huilen als palestijnen in opstand komen

ZwYgStErr
16-12-02, 18:45
Komt er hier misschien nog een herhaling van?

Zo ja, zou iemand zo vriendelijk willem zijn om te vertellen wanneer? :)



Zo nee, he Fuck waarom moet ik dit soort dingen nou altyd missen?

plexus
16-12-02, 18:59
Geplaatst door ZwYgStErr
Komt er hier misschien nog een herhaling van?

Zo ja, zou iemand zo vriendelijk willem zijn om te vertellen wanneer? :)



Zo nee, he Fuck waarom moet ik dit soort dingen nou altyd missen?

16-12-2002-00:00-01:00 op Nederland 3

ZwYgStErr
16-12-02, 20:17
Geplaatst door plexus
16-12-2002-00:00-01:00 op Nederland 3

You are so kind...:)

KomMaar
16-12-02, 21:47
16-12-2002-00:00-01:00 op Nederland 3

Merci

:(

Simon
16-12-02, 21:48
Geplaatst door plexus
16-12-2002-00:00-01:00 op Nederland 3

Zeker kijken of opnemen als je niet kan kijken vanavond. Het is echt een film die je bijblijft. Knap en oprecht gemaakt.

Simon

Pixelshade
16-12-02, 22:12
hmmz nog geen enkele joodse reactie op deze thread gehad, i wonder why :regie:

Orakel
16-12-02, 22:14
:kwaad: Is en blijft een misselijkmakende en mensonterende situatie.
Dat die chauffeur nog zo'n levenslust uitstraalde, chapaeu!
Op zo'n moment baal ik er van dat ik geen internationaal recht heb gestudeerd. Is er dan geen enkele organisatie die bereid is om een klacht neer te leggen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens of het Internationale Strafhof (als dit al ontvnankelijk is). Milosevic wordt ook vervolgd wegens volkerenmoord.
En als de diplomatieke onschendbaarheid die dikke vetklep van een Sharon uit de wind houdt, kan Israel dan niet aangeklaagd worden? Alle nationale en internationale verdragen en wet- en regelgeving worden met voeten getreden. Als je dit ziet, dan moet je je toch in rede afvragen of de EU en de VN niet slechts als window-dressing dienen.
Kan er niet over uit......

lennart
16-12-02, 22:58
Geplaatst door Pixelshade
hmmz nog geen enkele joodse reactie op deze thread gehad, i wonder why :regie:

zie http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=51271

sil
17-12-02, 02:27
Ik heb de herhaling gezien,en heb er absoluut geen spijt van,maar wat mij het meeste aangreep was de moeder die haar dochter verloren had.
Het was een mooie(eigenlijk hoort dat woord hier niet) documentaire

magden_david
17-12-02, 03:42
ik heb hem ook gezien alleen de tweede helft twee keer stom toevallig. kan de tweede helaas niet inruilen voor de eerste dan had ik hem helemaal gezien. op de duitse tv zijn er ook vaak van dit soort docu's het kijken waard. Ik vind het in ieder geval geen goede documentaire omdat hij te eenzijdig was.niets af te doen aan het woor dvan de palestijnen maar ik had graag gezien dat de interviewer niet de pretentie had een overzichtt te geven van de situatie op de grond als hij daarbij ook niet de andere "elementen" aan het woord laat. Israel is niet in oorlog met jan de groenteboer die ook gewoon zijn plekje onder de zon wil hebben, maar in oorlog met de religieuze idioten die zelfmoord en de moord op onschuldigen als heilige plicht zien en de leiders die hun ophitsen onder arafats vleugels. geen enkele docu kan het predicaat onpartijdig verdienen als het niet zoveel mogelijk aspecten in ogenschouw neemt.
Waarom doen de israeli's dit ? welnu er zullen vast klootza.kken bijzitten ongetwijfeld, het zijn maar mensen nietwaar ?

stel nederland moet vrede maken met de duitsers. nederland bezet een stuk duitsland en het gaat er niet vriendelijk aan toe van beide kanten niet. de duitsers hebben territorium verloren in een oorlog en dat willen z egraag terug hebben. vertrouw jij de duitsers als zij 24 uur per dag aan hun volk verkondigen dat de nederlanders de duivel zijn, dat zij de wereld willen beheersen en duitsche kindertjens opeten ? tuurlijk niet.
de palestijn in de straat is de lul van de oorlogszuchtige leiders aan wellicht beide kanten.
Maar ga niet onverbloemd ach en wee roepen voor een overduidelijk eenzijdig verhaal.

ik lees hier dat er personen zijn die intens geroerd zijn, mooi die scenen met die vuistslag was inderdaad walgelijk.
maar die zeer vocale protesten hoor je nooit als een peuter van 5 in de naam van allah door d ekop wordt geschoten, nee dan heet het " vrijheidsstrijd" en is de goede man een martelaar. voraal ahmedmaskin kan daar ongegeneerd over ijlen met zijn buddy yehyaayash.

wanneer de moslims op dit forum net zo hard de foute daden van de palestijnen kunnen veroordelen als ik de foute daden van israel is er pas sprake van een geloofwaardig weegeklach.
enik heb reeds meerdere malen duidelijk laten horen dat ik het met veel aspecten van de israelische politiek niet eens ben en ze moreel verwerpelijk vindt, maar ik moet de eerste moslim nog betrappen op een zelfde vemrogen tot groepsreflectie. vooralsnog lijkt het mij dat de situatie zo is:
als een moslim iets wordt aangedaan dan is de hemel te klein
andersom is er sprake van een "hij zal het wel verdiend hebben" of " kijk de joden doen iets fout !!!"

plexus
17-12-02, 11:05
Geplaatst door magden_david
ik heb hem ook gezien alleen de tweede helft twee keer stom toevallig. kan de tweede helaas niet inruilen voor de eerste dan had ik hem helemaal gezien. op de duitse tv zijn er ook vaak van dit soort docu's het kijken waard. Ik vind het in ieder geval geen goede documentaire omdat hij te eenzijdig was.niets af te doen aan het woor dvan de palestijnen maar ik had graag gezien dat de interviewer niet de pretentie had een overzichtt te geven van de situatie op de grond als hij daarbij ook niet de andere "elementen" aan het woord laat. Israel is niet in oorlog met jan de groenteboer die ook gewoon zijn plekje onder de zon wil hebben, maar in oorlog met de religieuze idioten die zelfmoord en de moord op onschuldigen als heilige plicht zien en de leiders die hun ophitsen onder arafats vleugels. geen enkele docu kan het predicaat onpartijdig verdienen als het niet zoveel mogelijk aspecten in ogenschouw neemt.
Waarom doen de israeli's dit ? welnu er zullen vast klootza.kken bijzitten ongetwijfeld, het zijn maar mensen nietwaar ?

stel nederland moet vrede maken met de duitsers. nederland bezet een stuk duitsland en het gaat er niet vriendelijk aan toe van beide kanten niet. de duitsers hebben territorium verloren in een oorlog en dat willen z egraag terug hebben. vertrouw jij de duitsers als zij 24 uur per dag aan hun volk verkondigen dat de nederlanders de duivel zijn, dat zij de wereld willen beheersen en duitsche kindertjens opeten ? tuurlijk niet.
de palestijn in de straat is de lul van de oorlogszuchtige leiders aan wellicht beide kanten.
Maar ga niet onverbloemd ach en wee roepen voor een overduidelijk eenzijdig verhaal.

ik lees hier dat er personen zijn die intens geroerd zijn, mooi die scenen met die vuistslag was inderdaad walgelijk.
maar die zeer vocale protesten hoor je nooit als een peuter van 5 in de naam van allah door d ekop wordt geschoten, nee dan heet het " vrijheidsstrijd" en is de goede man een martelaar. voraal ahmedmaskin kan daar ongegeneerd over ijlen met zijn buddy yehyaayash.

wanneer de moslims op dit forum net zo hard de foute daden van de palestijnen kunnen veroordelen als ik de foute daden van israel is er pas sprake van een geloofwaardig weegeklach.
enik heb reeds meerdere malen duidelijk laten horen dat ik het met veel aspecten van de israelische politiek niet eens ben en ze moreel verwerpelijk vindt, maar ik moet de eerste moslim nog betrappen op een zelfde vemrogen tot groepsreflectie. vooralsnog lijkt het mij dat de situatie zo is:
als een moslim iets wordt aangedaan dan is de hemel te klein
andersom is er sprake van een "hij zal het wel verdiend hebben" of " kijk de joden doen iets fout !!!"

http://www.smilies.nl/nopity.gif

BiL@L
17-12-02, 11:44
Magden_David je maakt een denkfout. De Joden zouden ook zelfmoordaanslagen plegen als de krachten en de strategieen zich nu zouden wisselen.

ronald
18-09-03, 22:13
Geplaatst door BiL@L
Magden_David je maakt een denkfout. De Joden zouden ook zelfmoordaanslagen plegen als de krachten en de strategieen zich nu zouden wisselen.

VPRO trekt documentaire terug van Filmfestival



UTRECHT/HILVERSUM - De VPRO heeft de documentaire Ford Transit teruggetrokken van het Nederlands Filmfestival later deze maand. De omroep is tegen verdere vertoning van de film omdat enkele cruciale fragmenten in scène blijken te zijn gezet.


Producent Augustus Film en de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu Assad hebben tegenover de VPRO toegegeven dat een aantal scènes niet overeenkomt met de werkelijkheid. De documentaire is tot stand gekomen met bijdragen van de VPRO en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. De VPRO heeft de film in november vorig jaar uitgezonden.

Ford Transit gaat over de taxidiensten die de Palestijnen in de bezette gebieden gebruiken om de controleposten van het Israëlische leger te omzeilen. De filmmaker volgt de taxibusjes en hun passagiers langs de stoffige wegen, omleidingen en wegblokkades tussen Jeruzalem en Ramallah.

"Naar nu blijkt is de hoofdpersoon in de film in werkelijkheid geen taxichauffeur en zijn cruciale scènes door acteurs gespeeld", stelt de VPRO in een verklaring. "De regisseur heeft zichzelf veel vrijheid gegund. Dat mag, maar dan moet je je film geen documentaire noemen" , zei een woordvoerder donderdag.

Op het Jeruzalem Film Festival in juli zijn de eerste twijfels over de authenticiteit van de documentaire ontstaan. Toen de geruchten de VPRO bereikten, heeft de omroep contact opgenomen met de producent die direct bevestigde dat sommige scènes zijn gespeeld. De stomp die taxichauffeur Rajai in zijn maag krijgt van een militair is niet echt. Ook het schot dat een Israëlische soldaat lost als het taxibusje van de weg raakt is niet authentiek.

Ford Transit is als documentaire verkocht in vele landen. Ook is de film vorig jaar vertoond op het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). Voor de documentaire kreeg Hany Abu Assad op het Jeruzalem Film Festival de 'Spirit of Freedom Award'. De jury noemde de film onder meer " levensecht, onrustbarend en beangstigend".

Bij producent Augustus Film in Amsterdam was donderdagavond niemand voor commentaar bereikbaar.

Zagora
18-09-03, 23:49
Werkelijk misselijk om een docu in scene te zetten. En het was nog zo'n schokkende docu ook nog. Gatverdamme Hanny Abu

Simon
19-09-03, 00:11
Ja gedeeltelijk was dat al wel duidelijk tijdens het kijken. Bijvoorbeeld door die bekende Palestijnse passagier. Ik kan even niet op haar naam komen en je hoort ook steeds minder van haar.

Maar dat die chauffeur in het echt geen chauffeur is vind ik wel schokkend. Hoe moet je die film nu zien? Is het propaganda? Was die invalide man in werkelijkheid een atleet?

Simon

Zagora
19-09-03, 00:17
Geplaatst door Simon
Ja gedeeltelijk was dat al wel duidelijk tijdens het kijken. Bijvoorbeeld door die bekende Palestijnse passagier. Ik kan even niet op haar naam komen en je hoort ook steeds minder van haar.

Maar dat die chauffeur in het echt geen chauffeur is vind ik wel schokkend. Hoe moet je die film nu zien? Is het propaganda? Was die invalide man in werkelijkheid een atleet?

Simon

Dat hij passagiers heeft gecast om een docu te maken is op zich niet zo erg. Wat veel fouter is en ook als niets anders kan worden uitgelegd dan regelrechte propaganda zijn de zogenaamde 'echte' momenten, zoals de vuistslag en het beschoten worden door het israelische leger.

Joesoef
19-09-03, 07:10
Foutje bedankt.....

Beetje dom om onrecht aan te tonen middels een vervalste documentaire

Mark
19-09-03, 07:50
Toch knap verzonnen!

Als je de reacties op blz 1 leest dan blijkt wel dat ie nog meer effect heeft gescoord dan the blair witch project.

freya
19-09-03, 10:06
Geplaatst door Brie
Zo blijkt inderdaad maar weer wat een geweldig wapen propaganda kan zijn. (en hoe goedgelovig de zieltjes hier zijn :ergleuk: )

Denk je dat het werkelijk mogelijk zou zijn geweest om zich misdragende soldaten in het echt te filmen? Zonder daarna je materiaal kwijt te raken?
En denk je dat die soldaten bij het zien van een camera zich niet een beetje in zouden houden?

Het feit dat deze beelden in scene zijn gezet, betekent helaas niet dat dit soort dingen niet gebeuren.

Als je dat in een film vast wil leggen heb je 2 keuzes:

1. je hangt maandenlang met je cameraploeg rond bij een checkpoint, in de hoop dat je de kans krijgt iets stiekum op film te zetten

2. je speelt het gebeurde zo natuurgetrouw na.

Zag laatst een andere docu over een Palestijnse filmploeg in Jerusalem, die het werken op alle mogelijke manieren onmogelijk werd gemaakt.
Die mensen hadden ook gewoon een deadline.
Het zijn net echte mensen die Palestijnen. :duizelig:

plexus
19-09-03, 10:13
kijk het feit dat de maker ons misleid, door te zeggen dat dit een docu is..is FOUT..maar verandert dat iets aan de geschetste situatie...dacht het niet...werkelijkheid is tig malen erger!

Tijn
19-09-03, 10:13
Kheb de docu niet gezien, maar wat ik hier lees lijkt wel erg veel op een film van vorig jaar, Ticket to Jerusalem......ook een "fiction documentary".

Wel goed om een beeld te krijgen, maar niet altijd even geschikt om mee te nemen in de discussie. Zo vond ik `t ook jammer dat Michael Moore `t nodig achte om Bowling for Columbine ietsie te finetunen.

freya
19-09-03, 13:28
Geplaatst door Brie
Waarom werd dat dan niet gewoon eerlijk gezegd? Nu waren mensen in de waan dat dit allemaal echt gebeurd is, terwijl het misschien wel heel erg gedramatiseerd is allemaal, of zelfs helemaal verzonnen.

Ik heb zelf de indruk dat er van het laatste sprake is, wanneer ik dat artikel lees.

Tuurlijk is allemaal vezonnen, dat was allemaal de zieke fantasie van die regiseur. Een normaal mens kan zoiets toch niet verzinnen. Daar moet je wel Palestijn voor zijn :loens:

Zagora
19-09-03, 13:31
Geplaatst door freya
Tuurlijk is allemaal vezonnen, dat was allemaal de zieke fantasie van die regiseur. Een normaal mens kan zoiets toch niet verzinnen. Daar moet je wel Palestijn voor zijn :loens:

Gek wijfie. Reconstrueren met behulp van acteurs is niet hetzelfde als een leugen voor waarheid laten doorgaan.

freya
19-09-03, 13:38
Geplaatst door Zagora
Gek wijfie. Reconstrueren met behulp van acteurs is niet hetzelfde als een leugen voor waarheid laten doorgaan.

Dom grietje, ik reageerde op Brie die zei dat het allemaal verzonnen was.

Maarten
19-09-03, 16:08
Geplaatst door Brie
Zo blijkt inderdaad maar weer wat een geweldig wapen propaganda kan zijn. (en hoe goedgelovig de zieltjes hier zijn :ergleuk: )

Zie hier een schóolvoorbeeld van hoe Israelische propaganda werkt!!!

En tevens van hoe simpele zielen als Brie zich kunnen laten manipuleren, en zichzelf zelfs vol overtuiging aan een fantoomwereld kunnen overgeven!

De kritiek gaat namelijk helemaal niet over de betekenis van het getoonde.. De inhoud van de boodschap blijft volkomen onaangetast. Uit vele bronnen blijkt zelfs, dat de wantoestanden aan die controleposten nog veel groter zijn, dan hier bleek. Een paar klappen zijn peanuts. Schoten ook, want daar zijn voortdurend beelden van op het journaal e.a. Er zijn ernstige mishandelingen, doodslag, vrouwen die aan de posten bevallen, voortdurende vernederingen, roof enz!

Maar de maker van de film makte een zéer kwalijke fout, door het verwarren van feit en fictie. Wie een film ziet, die als documentaire gepresenteerd wordt, die moet er op kunnen vertrouwen dat de beelden werkelijkheid zijn. Hier past een zero-tolerance, want hier staat meteen de integriteit van het fenomeen "documentaire" op het spel. Integriteit is een wézenskwaliteit van documentaires.

Nu kun je de inhoud van de docu zonder meer als waarheidsgetrouw aanmerken, en was de ducu in die zin zónder meer integer. Maar een aantal beelden dus niet, en dan is meteen terecht dat de BBC de zaak weigert, en de docu van het festival verdwijnt!
Maar speel niet de heilige. In alle mediaproducten over politiek wordt flink gemanipuleerd. Er wordt voorgekookt en geknipt en gesuggereerd enz.. Denk ook aan de vele zogenaamd spontene interviews, die vaak tot in de details van te voren geregisseerd zijn. Wie ooit een interview deed, die verbaast zich er over hoeveel er gesleuteld wordt. Gemanipuleerd worden we tóch, en daar is dít misschien niet eens een goed voorbeeld van. Er zijn journaal- en NOVA-uitzendingen die beslist veel erger zijn.

Schokkend vind ik wel, dat de chauffeur gespeeld blijkt. Dat maakt véel dingen eigenlijk nep. Maar als je even gaat nadenken: welke chauffeur zou zich hier voor lenen??.. Hoe lang overleeft een hoofdrolspeler in een spraakmakende docu??.. Hoe moeilijk wordt het hem gemaakt aan een controlepost? Een vent die de Israelische zaak een behoorlijke schade toebrengt, hoe wordt die behandeld, als zelfs het geringste al aanleiding kan zijn tot mishandeling, of urenlang treiteren??.. De echte chauffeurs zullen feestelijk bedankt hebben! Ze zijn daar niet gék, wel?

De walgelijke israelische PR maakt hier dankbaar gebruik van. Noem het gerust standaardgedrag wat je dan ziet. Vergelijk ook joods.nl.. Als bijvoorbeeld het woord Jenin valt, dan gaat het bijna áltijd over die teveel gemelde doden, en dus nooit over het feit, dat daar alles in puin geschoten werd. Ook Gretta's 6 miljoen werden accuut een plakplaatje, waarmee álles wat ze te melden had weggedrukt werd. Alles werkt daar zo, en op joods.nl of in de opinie zie je daar complete bloemlezingen van. Of neem de beschuldigingen van antisemitisme aan het adres van de complete VN! je ziet het verschijnsel wekelijks in de media.

Dat lot gaat ook deze docu treffen. Waarschijnlijk komt er zelfs nog iemand over op TV, en daarna zal élke keer als het woord "grenspost" valt, geprotesteerd worden onder verwijzing naar deze docu, waarbij dan verzwegen wordt dat de inhoud weliswaar op delen niet autentiek was, maar wél waarheidsgetrouw! Zó werkt dat!
Driekwart van de israelische PR hangt van dit soort scenario's aan elkaar, driftig gesteund door onze media.

De docu-maker heeft de kwestie van de grensposten een ernstige schade toegebracht. En dat weten de makers. Noem dat gerust bijzonder triest, want de inhoudelijke integriteit van de info mag wel 100% genoemd worden. Het vergt moed om zoiets te maken. En dan zwijg ik nog maar over de bittere noodzaak om de totale israelische misdaad aan het licht te brengen..
Intussen krijgt de zaak waarschijnlijk meer aandacht, dan menig door zijn kop geschoten Palestijnse kind..

Tomas
19-09-03, 16:29
Wat een ontiegelijke sukkel om dat niet te vermelden. Op z'n minst had ie even kunne vermelden dat bepaalde scene gedramatiseerd waren...

Nou kan ik ervan uitgaan dat het een sukkel is, maar mijn primaire reactie is toch net als met Bush en z'n gemanipuleerde bewijs dat Saddam wmd voor het grijpen had, dat het een stukje overdreven propaganda is om nete ietsje meer haat en/of angst te zaaien dan maximaal haalbaar was.

Canaris
19-09-03, 16:47
Maarten , je word meer en meer een bigotte sukkel

Je gaat de Palie propaganda steeds meer ongezouten vreten. Het komt je bek uit , voordat je je mond open maakt

Je generaliseert aan beide kanten , dat de honden er geen brood meer van lusten

Hier de collectieve daders. Hier de onschuldige enorm leidende anderen.

Geen enkele nuance meer in je stukjes te ontdekken.

Je lijkt steeds meer op Ina brouwer, die ons ook wist te vertellen , dat de Sandinsiten de brave onschuldigen waren en de contras de boosdoeners waren

Ik hou ermee op .

Ik raad je aan de stukjes van jaja nog eens te lezen , want hij komt uit zonder aantijgingen , zonder onderstellingen en verwoord zijn stukjes een stuk beter als die ongezouten propaganda babbel van jouw


Jammer

Abdul Karim
20-09-03, 18:06
Kan ik die docu nog ergens te zien krijgen ?

Maarten
20-09-03, 19:02
Geplaatst door Canaris
Maarten , je word meer en meer een bigotte sukkel

Je gaat de Palie propaganda steeds meer ongezouten vreten. Het komt je bek uit , voordat je je mond open maakt

Je generaliseert aan beide kanten , dat de honden er geen brood meer van lusten

Hier de collectieve daders. Hier de onschuldige enorm leidende anderen.

Geen enkele nuance meer in je stukjes te ontdekken.

Je lijkt steeds meer op Ina brouwer, die ons ook wist te vertellen , dat de Sandinsiten de brave onschuldigen waren en de contras de boosdoeners waren

Ik hou ermee op .

Ik raad je aan de stukjes van jaja nog eens te lezen , want hij komt uit zonder aantijgingen , zonder onderstellingen en verwoord zijn stukjes een stuk beter als die ongezouten propaganda babbel van jouw


Jammer

Canaris, het is al láng en breed bekend wat voor een zooitje het aan die controleposten is!
En wat je zag in die docu, dat viel eigenlijk nog mée!..
ik denk bijvoorbeeld ook, dat iedereen de accúut naar een ziekenhuis moet, er meteen ín blijft hoor!
Ik ga ook nog eens een beetje graven naar die berichten over zwangere vrouwen, die net als de rest uren moeten wachten, en dan ter plekke bevallen! Waardoor óf vrouw, óf kind, óf beide er ín blijven! daar zouden er al 83 gevallen van zijn..
Er blijkt ook al járen, dat ze mensen uren nodeloos laten wachten, treiteren, mishandelen en oppakken. De beschrijvingen en klachten kom je echt óveral tegen..

En bekijk de klachten van die Orthodoxe joden ook maar, of van die voorzitter van de Knesset, of Avneri, of af en toe in de Ha'atetz, of gewoon op het Journaal of in de krant enz enz, dan blijkt gewoon óverduidelijk, dat het IDF daar op een verschíkkelijke maniet huishoudt!
En daar was die ducu nog kinderspel bij!
Er is echt geen reden om te veronderstellen, dat het er aan die controleposten beter aan toe gaat dan elders!!!
En als je dat allemaal als palestijnse propaganda af doet - zoals je ook met deze doc lijkt te doen - dan ben je gewoon niet goed bij je hóofd!!..

Vergelijk ook maar dat bericht hier over die redelijk linkse Israelische officier, die door een tamelijk rechtse gevraagd werd, of hij alsjeblieft terúg wilde komen, omat hij "de jongens niet meer goed in de hand had"!.. Ook dát zou propaganda kunnen zijn, maar er is een beetje véel van dit soort "propaganda"! En ook de joodse geluiden maken melding van bijzonder foute boel!

het lijkt er dus sterk op, dat het IDF een bijzonder autonome club is, waar weinig controle op is, en waarin naast normale soldaten zeer veel rechts- tot extreem-rechtse jongens in zitten, die het prima kunnen vinden met de kolonisten, en vaak ook nog kínderen van die kolonisten zijn, die er álles aan doen om die verdrijvingspolitiek te effectueren!

Fan van jaja he? Stuk genuanceerder he? Nou, jaja heeft in een jáar tijn nog NOOIT iets geschreven over die onderdrukking! Dus als jij dat evenwichtiger vindt, dan moet jij een héle foute jongen zijn!..
ga al die kritische joden maar in de beklaagdenbank zetten!

Maarten
20-09-03, 19:07
Geplaatst door Canaris
Hier de onschuldige enorm leidende anderen.


99% van de Palestijnen DOET dus ook niks!!!!!!
Kun je nog een beetje rekenen Canaris, of moet ik het je vóór rekenen??!...

je kunt goddomme zó 15-jarige marokkaantjes van de straat plukken, die zínnigere reacties geven dan Jij!!..