PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergelijking Jahjah en Feminisme?



Maarten
16-12-02, 18:17
Vergelijking Jahjah en Feminisme?

25 jaar geleden was de 2e feministische golf in volle gang. Wat wilden die vrouwen?
1. Gelijke rechten en kansen.
2. Ruimte voor onderzoek over wat “vrouw zijn” inhield, zowel in de persoonlijke levenssfeer, als in de filosofie en de wetenschap e.a.

Ook Jahjah wijst op onderdrukking van een complete groep, en eist eveneens gelijke rechten en kansen, en ruimte voor de eigen identiteit. Dit laatste gold ook voor de vrouwen van toen. Die wilden in feite ook een geheel eigen (nieuwe) cultuur scheppen of ontdekken, en ruimte daarvoor hebben, en daarin zelf de dienst uitmaken, zonder enige inmenging van buitenaf. Die wilden eerst zélf vanalles uitzoeken! Het ging toen net zo goed om eigenheid en identiteit. En ook de gevoelens over onderdrukking, en de bijbehorende gedrevenheid en verbetenheid, die bestonden toen net zo.
Met deze vergelijking wil ik Jahjah, of zijn aanhang, tegelijk steunen en waarschuwen.

Heeft Jahjah goede redenen, en rechtvaardige motieven? Ja hoor, net zo..
Deugen zijn doelstellingen, zoals hij die formuleert? Ja hoor.
Is het menselijk begrijpelijk hoe hij, of zijn aanhang tegen de zaken aankijken, inclusief al die negatieve “onderbuikgevoelens” Ja hoor!
Moet hij dus in Nederland een kans krijgen? Tsja.. in principe wel ja. Demoniseren is onzinnig. De AIVD mag er best naar kijken, maar dat maakt het nog niet tot verdachte beweging.

Maar nou de praktijk. Helaas, ik ben een soort oorlogsveteraan uit de feministische tijd. Ik heb het allemaal mogen mee maken, en God, wat een rotzooi heb ik gezien! Je zult toen maar man geweest zijn. Het stikte werkelijk van de leugens en de halve waarheden. Als man hoefde je niet eens mee te discussiëren, want je stond per definitie aan de foute kant. Als man begreep je namelijk bij voorbaat niks, en je was bij voorbaat niet de moeite van het aanhoren waard. Kritiek ging acúut de vuilnisbak in. Je was man, en dús moest er wat aan je geleerd worden! Het maakte totaal niet uit wie je was, en wat je dacht.

Werkelijk álle misstanden in de samenleving werden aan mannen geweten! Als de vrouwen aan de macht zouden zijn, dan zou alles veel beter worden. Vrouwen hadden betere normen dan mannen, en ook een beter gevoelsleven. Eigenlijk waren het de betere mensen.
Waar het totaal aan ontbrak, dat was het besef dat mannen net zo goed voor hun bestaan moesten knokken. Daar hoefde je niet eens over te beginnen, want dat was een mannenzaak, en geen vrouwenzaak, en dat moesten mannen maar zelf uitzoeken. Er werden complete mens-, en wereldbeelden geschapen, waarin voor normale drijfveren bij mannen nauwelijks plaats was.

Het stikte werkelijk van de leugens over hoe de samenleving in elkaar zat. Analyses van oorzaak en gevolg bij misstanden waren volstrekt eenzijdig. In 100% van de gevallen was de schuldige een man, of “mannen” enz. Een vrouw had nooit ergens schuld aan, maar dan ook écht helemaal nooit. Vrouwen maken er namelijk altijd het beste van, binnen de grenzen die hen gegeven worden. En waar er dan nog fout gaat, daar ligt aan de eeuwenlange vrouwenonderdrukking. Allemaal slachtofferverhalen.

Talloze discussies met mannen gezien, en állemaal even hopeloos. Het stikte altijd van de vrouwen, die over hun stokpaardjes wensten te beginnen, en die vooral pas lol kregen, als ze een man konden inmaken. Waarheid was behoorlijk ondergeschikt aan het doel. In de media was er eigenlijk maar éen man, die wat tegengas gaf: maarten ’t Hart. (nee, niet ik.), maar de rest hield het echt voor gezien. Er was gewoon geen beginnen aan. Ze zaten té vol met hun vrouwenstrijd, en het manifesteren daarvan.
Natuurlijk hadden ze gelijk met hun rechten, kansen, en eigen identiteit, maar in feite werd er een enorme bagger uitgestrooid over alles wat er in de weg stond.
Op zich was de groep misschien niet eens zo groot, maar ze trokken wel alles en iedereen mee. Ook de vrouwen die helemaal niet zo feministisch zeiden te zijn, bleken in discussies al heel snel partij te kiezen, en eigenlijk op dezelfde manier tekeer te gaan.

In relaties ging het ook al zo. Zelf had ik er gelukkig geen last van (ik ben ook een poets-, en meedenk-typje..hehe..), maar de overmaat waarmee vrouwen vooral aandacht voor hun eigen emoties, gevoelens wensen e.a. vroegen, zonder eens behoorlijk te kijken naar hoe dat bij hém zat, heeft menig relatie op de klippen doen lopen. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb: “ja, maar je moet toch begrijpen dat zij..”.. En dan werden al haar beweegredenen en wensen uit de kast gerukt, terwijl er naar die van hem niet eens gekeken werd. En dat gedrag was echt standaard.

En móe dat je er van werd.. Als je bijvoorbeeld 10 jaar die enorme verontwaardiging aan hoort over hoe mannen de vrouwen weg zouden houden uit topfuncties, dan was je in 1988 bijvoorbeeld blij, toen de PvdA maar liefst víjf regeringsposten open had staan, en daar geen vrouw voor kon vinden! Een hálf jaar deden ze er geloof ik over om die vol te krijgen. Pas tóen kon je een beetje normaal praten over vrouwen in topfuncties, maar zelfs toen nog maar half.

Wat een puinhoop was die tijd! Ik schrijf je er echt een boek van vol! Járenlang heb ik me echt gebukt voelen gaan onder al die leugens die de strijdvaardigheid vergezelden… Slechts éen keer heb ik een vrouw horen verzuchten, hoeveel dubbele moralen vrouwen wel niet hadden, zowel voor zichzelf, als in de beoordeling van daden van mannen en vrouwen..
Maar wél effe dit: Het feminisme heeft per saldo een héleboel goede dingen opgeleverd, met name kennis over vrouwen. Maar de puinbak was er ook, en daar hoor je maar zelden wat over.

Nou, vul voor vrouwen het woord “Jahjah-Marokkanen” of “Moslims” in, en voor mannen het woord “Autochtonen” of “de westerse samenleving”, en je komt een héel eind!!

Kortom Autochtonen, verwijt die Jahjah-aanhang niet al teveel, als ze wat ál te ongenuanceerd roepen! Onze vrouwen destijds waren eigenlijk geen haar beter, en de meeste daarvan hadden ook nog een behoorlijke opleiding ook! (én veel betere levenskansen.)

Marokkanen mogen best juichen over dit verhaal hoor, hoewel ik de Jahjah-aanhang-, of éigenlijk veel mensen op deze site daarmee wél een hoop verwijten maak. Ook die gaan heel slecht met waarheid, en met schuldvragen om, ook al hebben hun klachten hele rechtvaardige wortels. Ze hebben vooral gelijk over hun positie, maar wat daarna komt is nogal eens erg onevenwichtig. En het stikt al van de leugens over deze samenleving..

Toch moeten Marokkanen uitkijken, want een verschil is er wel: Die vrouwen destijds, dat waren “onze vrouwen”. Daar kon je niet omheen, en je kon ze dus ook niet demoniseren. Nou zijn de Marokkanen hier óok “onze” Marokkanen (x. !), maar helaas kunnen díe wel gedemoniseerd en uitgerangeerd worden. Marokkanen zullen dus wél tegengas moeten geven, hoewel dat in eigen kring natuurlijk weer heel moeilijk ligt.
Verder zijn er nogal wat vrouwen blijven hangen in de feministische agitatie, en dus in een relatieve isolatie. Dat gevaar kan voor Marokkanen gróter zijn…
Ik wens ze graag allemaal veel sterkte en succes, en hoop maar dat er niet al teveel verknald gaat worden.

(Geïnspireerd door een discussie met Matt_ttie, die de moeilijkheden ook al aan zag komen.)

ZwYgStErr
16-12-02, 19:12
:eek: Heb jij het feminsme meegemaakt..???

Of moet ik zeggen U?

Mijnheer.... :fpetaf:

Maarten
17-12-02, 09:25
Geplaatst door ZwYgStErr
:eek: Heb jij het feminsme meegemaakt..???
Of moet ik zeggen U?
Mijnheer.... :fpetaf:

Precies!! En als je het nog een keer vergeet, dan druk ik je gewoon onder mijn duim plat! :D
Dan herinner ik me de goede oude feministische tijd weer, en dan pers ik alsnóg een vrouw tot in het Magma!..

Trouwens nogmaals: niets mis met de doelstellingen van het feminisme hoor. Dat deugt gewoon. Maar Feminisme was toen minder een vriendje van emancipatie, dan de vrouwen toen dachten. In feite bestond er een enorm zondebokdenken, dat weinig meer te maken had met wat de meeste mannen nou precies dachten of deden. Natuurlijk hadden ze in veel dingen gelijk - en vond een groot deel van de mannen dat ook - maar tóch werd er een cultus gemaakt van opblazen en overdrijven.
Een deel van de Marokkanen in ons knusse cafeetje hier, doet dat al net zo...

Bedenk, dat het in feite nu óok om emancipatie gaat! Emancipatie geeft gewoon rechten én plichten! Het geeft ook een nieuw soort verantwoordelijkheid: Wil je gelijkheid? Stel je dan ook als gelijke op! Heb je een idee over hoe gelijkwaardigheid moet functioneren? Hou je daar dan zelf als eerste aan!

Vele feministen waren écht erg op dit punt. Wel de lusten, maar niet de lasten! (nee, ik doel niet op seks.) Alle informatie die slecht uit kwam werd onmiddelijk weggeredeneerd. Feminisme was namelijk voor een groot deel stiekum niet op emancipatie gericht, maar op vrouwenbelangen. Op zich is daar niets mis mee, maar zodra het botste met een mannenbelang, dan ontstond er in de discussies meteen een mentaal en verbaal ellebogenwerk, waarbij álles van tafel gelogen werd, wat de vrouwen geen voordeel opleverde. Waarheid? My ass! Feminisme was in praktijk gewoon een belangenbehartigings-denken. Waarheid die slecht uit kwam, werd dus vaak gewoon genegeerd. Die was "niet leuk", en dús deed het niet mee. Discriminatie was er volop. Er was zelfs echt racisme, en die vrouwen werden nog verdedigt ook.

Als man vond ik het allemaal tamelijk beledigend, en vond ik de eenzijdige polarisatie met die halve leugens echt bedreigend voor de gezonde verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Nou, de erfenis van die ellende, die hebben we zeker gehad, en de gevolgen zie je hier en daar nóg.
Nogmaals: de drijfveren en de doelstellingen deugden echt wel, maar de methoden vaak niet.

Het goede van feminisme was o.a, dat er echt aandacht en ruimte kwam voor wat er in mensen (vrouwen) léefde! Ik heb nog wel eens interviews zitten uittypen met vrouwen die hun hele leven braaf geweest waren, maar in feite gevoelsmatig totaal opgesloten zaten. Hartverscheurend hoor, wat er dan uit komt.
Wat vrouwen onderling deden, dat was vooral heel gezond. Ineens mocht álles er zijn, ook de irrationaliteit de boosheid enz. Ineens was niet meer zo belangrijk wat de buitenwereld je voorschreef, maar wat je zélf eigenlijk vond. Vrouwen kregen gewoon een carte blanche om te zijn wie ze wílden zijn. Gewoon de vrijheid om dat zelf uit te maken, om vandaar uit je leven op een creatieve manier vorm te geven.
Emancipatorisch denken bestond natuurlijk al lang, maar toch was het de eerste culturele stroming, die er op die manier actief werk van maakte.

De schaduwkant er van was, dat die aandacht nogal eens gepaard ging met zondebok-, en splijtzwam-denken, waardoor feminisme toch weer bijdroeg aan de versplintering van de samenleving, aan onbegrip bij vrouwen, en aan de vervreemding die past bij puur individualistisch denken.
(in dit verband nog even over Islam: dat is juist een vorm van gemeenschappelijk denken. Een uiterste vorm ervan zelfs.. Ik snap dus echt niet, dat juist felle separatisten zo met Islam dwepen… Daar zit een onlogica in, die op den duur gewoon niet vol te houden is. Zelf geloof ik, dat echte Islam een integrerende manier van denken eist. Anders kom je namelijk nóoit uit op de hele mensheid en alle tijden… )

Maar nou de Marokkanen. Ik geloof, dat bijna alles wat ik over feminisme schreef, op hen van toepassing kan zijn. Ze zijn voorlopig wel (nog?) minder erg, dan vele feministen toen, maar toch hou ik mijn hart vast. Hun positie is gewoon veel kwetsbaarder.
EdV heeft natuurlijk gelijk: het is veel te vroeg voor conclusies, en al helemaal voor veroordelingen.

Overigens.. hihi.. ik had nog een oma, die de Russische revolutie nog bewust meegemaakt heeft. Op jouw leeftijd lijkt het allemaal eeuwen geleden, maar in feite is het dat niet. Ook WO II niet, of de oprichting van Israel of zo. Alles wat nu levende mensen nog meegemaakt hebben, dat is in feite heel moderne geschiedenis.

Hihi.. schrijf nóg eens een zinnetje... krijg je wéer een hele lap!...

ZwYgStErr
17-12-02, 12:54
Geplaatst door Maarten
Precies!! En als je het nog een keer vergeet, dan druk ik je gewoon onder mijn duim plat! :D
Dan herinner ik me de goede oude feministische tijd weer, en dan pers ik alsnóg een vrouw tot in het Magma!..

Trouwens nogmaals: niets mis met de doelstellingen van het feminisme hoor. Dat deugt gewoon. Maar Feminisme was toen minder een vriendje van emancipatie, dan de vrouwen toen dachten. In feite bestond er een enorm zondebokdenken, dat weinig meer te maken had met wat de meeste mannen nou precies dachten of deden. Natuurlijk hadden ze in veel dingen gelijk - en vond een groot deel van de mannen dat ook - maar tóch werd er een cultus gemaakt van opblazen en overdrijven.
Een deel van de Marokkanen in ons knusse cafeetje hier, doet dat al net zo...

Bedenk, dat het in feite nu óok om emancipatie gaat! Emancipatie geeft gewoon rechten én plichten! Het geeft ook een nieuw soort verantwoordelijkheid: Wil je gelijkheid? Stel je dan ook als gelijke op! Heb je een idee over hoe gelijkwaardigheid moet functioneren? Hou je daar dan zelf als eerste aan!

Vele feministen waren écht erg op dit punt. Wel de lusten, maar niet de lasten! (nee, ik doel niet op seks.) Alle informatie die slecht uit kwam werd onmiddelijk weggeredeneerd. Feminisme was namelijk voor een groot deel stiekum niet op emancipatie gericht, maar op vrouwenbelangen. Op zich is daar niets mis mee, maar zodra het botste met een mannenbelang, dan ontstond er in de discussies meteen een mentaal en verbaal ellebogenwerk, waarbij álles van tafel gelogen werd, wat de vrouwen geen voordeel opleverde. Waarheid? My ass! Feminisme was in praktijk gewoon een belangenbehartigings-denken. Waarheid die slecht uit kwam, werd dus vaak gewoon genegeerd. Die was "niet leuk", en dús deed het niet mee. Discriminatie was er volop. Er was zelfs echt racisme, en die vrouwen werden nog verdedigt ook.

Als man vond ik het allemaal tamelijk beledigend, en vond ik de eenzijdige polarisatie met die halve leugens echt bedreigend voor de gezonde verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Nou, de erfenis van die ellende, die hebben we zeker gehad, en de gevolgen zie je hier en daar nóg.
Nogmaals: de drijfveren en de doelstellingen deugden echt wel, maar de methoden vaak niet.

Het goede van feminisme was o.a, dat er echt aandacht en ruimte kwam voor wat er in mensen (vrouwen) léefde! Ik heb nog wel eens interviews zitten uittypen met vrouwen die hun hele leven braaf geweest waren, maar in feite gevoelsmatig totaal opgesloten zaten. Hartverscheurend hoor, wat er dan uit komt.
Wat vrouwen onderling deden, dat was vooral heel gezond. Ineens mocht álles er zijn, ook de irrationaliteit de boosheid enz. Ineens was niet meer zo belangrijk wat de buitenwereld je voorschreef, maar wat je zélf eigenlijk vond. Vrouwen kregen gewoon een carte blanche om te zijn wie ze wílden zijn. Gewoon de vrijheid om dat zelf uit te maken, om vandaar uit je leven op een creatieve manier vorm te geven.
Emancipatorisch denken bestond natuurlijk al lang, maar toch was het de eerste culturele stroming, die er op die manier actief werk van maakte.

De schaduwkant er van was, dat die aandacht nogal eens gepaard ging met zondebok-, en splijtzwam-denken, waardoor feminisme toch weer bijdroeg aan de versplintering van de samenleving, aan onbegrip bij vrouwen, en aan de vervreemding die past bij puur individualistisch denken.
(in dit verband nog even over Islam: dat is juist een vorm van gemeenschappelijk denken. Een uiterste vorm ervan zelfs.. Ik snap dus echt niet, dat juist felle separatisten zo met Islam dwepen… Daar zit een onlogica in, die op den duur gewoon niet vol te houden is. Zelf geloof ik, dat echte Islam een integrerende manier van denken eist. Anders kom je namelijk nóoit uit op de hele mensheid en alle tijden… )

Maar nou de Marokkanen. Ik geloof, dat bijna alles wat ik over feminisme schreef, op hen van toepassing kan zijn. Ze zijn voorlopig wel (nog?) minder erg, dan vele feministen toen, maar toch hou ik mijn hart vast. Hun positie is gewoon veel kwetsbaarder.
EdV heeft natuurlijk gelijk: het is veel te vroeg voor conclusies, en al helemaal voor veroordelingen.

Overigens.. hihi.. ik had nog een oma, die de Russische revolutie nog bewust meegemaakt heeft. Op jouw leeftijd lijkt het allemaal eeuwen geleden, maar in feite is het dat niet. Ook WO II niet, of de oprichting van Israel of zo. Alles wat nu levende mensen nog meegemaakt hebben, dat is in feite heel moderne geschiedenis.

Hihi.. schrijf nóg eens een zinnetje... krijg je wéer een hele lap!...

Poeh...Volgens mij hou ik voortaan gewoon me grote bek dicht hoor. :zegniets:

Trouwens ik ben het wel met je eens hoor. Ooops...Ik bedoel Ik ben het met U eens, mijnheer.

En die tyden lijken niet zo heel lang geleden hoor. Mijn vader en moeder hebben het vaak genoeg over vroeger. (Je weet wel vroeger toen alles nog goed was, toen politicussen eerlijk waren en toen kinderen nog naar hun ouders luisterden)
Vooral over -3aam azjoe3- -Het jaar van de Honger-, Ik weet niet in welk jaar dat was en ik weet ook niet hoe het in het Nederlands benoemd wordt. Exuse me for my ignorance. :nerveus:
Maar ik moet altyd aanhoren dat we zo dankbaar moeten zijn dat we elke dag te eten hebben. (Wat ook zo is en wat we ook zijn :)). Maar hij vertelt dus vaak dat hij als jongeheer het de hele dag moest doen met een stuk brood en een ei ofzo...En mijn familie was nog wel de 'rijkste' in onze gemeenschap.

Nog een prettige dag verder...Mijnheer.....:fpetaf:

sil
17-12-02, 17:34
Geplaatst door Maarten
Vergelijking Jahjah en Feminisme?

25 jaar geleden was de 2e feministische golf in volle gang. Wat wilden die vrouwen?
1. Gelijke rechten en kansen.
2. Ruimte voor onderzoek over wat “vrouw zijn” inhield, zowel in de persoonlijke levenssfeer, als in de filosofie en de wetenschap e.a.

ook al aan zag komen.)

Maarten,ik heb het hele stuk maar niet laten staan,maar ik wil wel even zeggen dat ik genoten heb van je stuk.tranen gelachen
ik heb dat vaak zitten denken ,als ik hier de reactie's las.
Maar de vrouwen waren niet allemaal zo erg,als jij hier beschreef,dat waren wel de echte feministe's

Maarten
17-12-02, 20:31
Tuurlijk waren de vrouwen niet allemaal even erg. Er was ook een groot verschil tussen stad en platteland, en verschil per stad, en per bevolkingslaag.. Veel vrouwen deden helemaal niet mee. Zelf zat ik in Nijmegen, sowiso al een verhaal apart. Praten over categorieën en hoofdlijnen is altijd moeilijk… je wekt al snel de schijn van oppervlakkigheid.. Ik probeerde niet meer dan een hoofdlijn te geven vanuit mannenperspectief.. Maar ook in die tijd had je natuurlijk fantastische vrouwen, die voortdurend hele goede dingen deden. Mijn beeld is beslist te negatief gekleurd, hoewel die periode voor vele mannen echt wel een ramp was hoor…

Op zich mankeerde de “echte feministe” nog niks hoor. Dat emancipatorische denken deugt echt wel. Er waren ook extremeren, met wie ik het prima kon vinden. Maar van mannen begrepen ze vaak niet veel. En omdat de aandacht op vrouwen gericht was ontwikkelden ze de kennis over mannen ook nauwelijks, behalve dan via allerlei theorieën die maar half deugden. Het besef van emotioneel/gevoelsmatige gelijkwaardigheid t.o.v. mannen, was vaak zwáar onder de maat. (verder kan ik echt ook pagina’s over de goede resultaten van feminisme schrijven hoor. Ik denk ook dat moslima’s toch meeprofiteren hoor van de sfeer van vrijheid voor vrouwen, die hier geschapen werd.)

Sil, leg eens uit wat je vaker hebt zitten denken bij het lezen van de reacties hier. Is het de controverse tussen feministen en moslima’s? Of iets anders? Wat bedoelde je? En hoe zie je dat?

Maarten
17-12-02, 20:34
Zwijgster – net en keurig beleefd meisje, hihi,, – bedoelde je de hongerwinter van 1944?? Dat is namelijk het enige “hongerjaar” dat ik ken. En je hebt er een Arabische term voor?? Heb jij Arabische ouders die tóen al hier waren??
PS: wees vooral niet méer dankbaar, dan je het voelt. Jonge mensen willen vooral vooruit, en niet blijven hangen bij wat ze al hebben. Die dankbaarheid komt vanzelf wel, als je ziet hoe de dingen zoal in de wereld gaan..

PS: Je onderschrift staat me erg aan. Vergelijk het ook maar met dat van Donna. Alle goede kennis begint bij het besef hoe weinig je in feite echt weet… Omgekeerd zei een psychiater eens over zijn patienten: ze wéten te veel. (en snappen niet wat er niet aan deugt.) Zo, ik zet de opa-mode weer uit, Groet!

sil
17-12-02, 20:57
Sil, leg eens uit wat je vaker hebt zitten denken bij het lezen van de reacties hier. Is het de controverse tussen feministen en moslima’s? Of iets anders? Wat bedoelde je? En hoe zie je dat?

*************************

e controverse tussen de feministen en de moslima's nu,eigenlijk de hele islam zoals ik hem hier op het p.b bemerk.
in de jaren '60 is hier ook een hele revolutie geweest,de tijd van de provo's --feminisme.
het was een rumoerige maar toch heel leuke tijd

ZwYgStErr
17-12-02, 21:31
Geplaatst door Maarten
– net en keurig beleefd meisje, hihi,, –

Hihihi Dank U :)


Geplaatst door Maarten
Zwijgster bedoelde je de hongerwinter van 1944?? Dat is namelijk het enige “hongerjaar” dat ik ken. En je hebt er een Arabische term voor?? Heb jij Arabische ouders die tóen al hier waren??
PS: wees vooral niet méer dankbaar, dan je het voelt. Jonge mensen willen vooral vooruit, en niet blijven hangen bij wat ze al hebben. Die dankbaarheid komt vanzelf wel, als je ziet hoe de dingen zoal in de wereld gaan..

Het was inderdaad in '44/'45. Ik heb me pa ernaar gevraagd, (hij begon meteen weer een heel verhaal, over dat zelfs als je geld had dat er gewoon nix te koop was op de markt. En dat je het meeste alleen met voedselbonnen kon krijgen. Je moest me zien ik zat er echt zo bij...:moe: *Gaap* N3em Abba...)Ze waren toen al niet hier hoor. Maar gewoon in Marokko, platteland.


Geplaatst door Maarten
PS: Je onderschrift staat me erg aan. Vergelijk het ook maar met dat van Donna. Alle goede kennis begint bij het besef hoe weinig je in feite echt weet… Omgekeerd zei een psychiater eens over zijn patienten: ze wéten te veel. (en snappen niet wat er niet aan deugt.) Zo, ik zet de opa-mode weer uit, Groet!


:duim: