PDA

Bekijk Volledige Versie : Aids wordt vrouwenziekte.



BiL@L
16-12-02, 20:41
Voor het eerst in de ruim 20-jarige historie van de aidsepidemie zijn evenveel vrouwen als mannen besmet.

Aids begon als een mysterieuze ziekte onder blanke mannelijke homofielen in de westerse wereld. Op het ogenblik leeft 95 procent van de patiënten in de ontwikkelingslanden, de helft van hen is vrouw.

Volgens de laatste cijfers van de Verenigde Naties zal de infectieziekte dit jaar aan 3,1 miljoen mensen het leven kosten. Nog eens vijf miljoen mensen zijn dit jaar besmet, waarmee het totale aantal patiënten op 42 miljoen komt.

,,Wat mij het meest opvalt, is dat voor het eerst het aandeel van vrouwen in de wereldepidemie op 50 procent komt'', zegt Peter Pioot, hoofd van UNAIDS. ,,In Afrika komt dat percentage zelfs op 58 procent. Het gezicht van aids wordt zo langzamerhand het gezicht van jonge vrouwen.''

De verklaring voor dit fenomeen ligt in fysieke, sociale en economische redenen, zo stelt de organisatie Stop Aids Now. Door ongelijke machtsverhoudingen hebben vrouwen minder rechten, geen zelfbeschikkingsrecht over hun eigen lichaam en minder mogelijkheden om infectie te voorkomen. Zorgwekkend is ook dat besmette vrouwen een hiv-infectie kunnen overdragen aan hun baby's.

Behalve over het groeiende aandeel van vrouwen in de ziekte, maakt de VN zich ernstig zorgen over de gevolgen van aids voor de voedselproductie. Onder invloed van aids breidt de honger in de wereld zich uit, vooral in zuidelijk Afrika.

Dit deel van Afrika is gewend aan periodieke droogtes - eens in de tien jaar - maar op de huidige droogte hebben vele landen nauwelijks antwoord, omdat ook miljoenen landarbeiders ziek zijn of aan aids zijn gestorven. De landbouwproductie is daardoor aanzienlijk afgenomen.

Volgens de VN staan grote delen van de wereld nog maar aan het begin van de epidemie. China, India en Rusland worden `tijdbommen' genoemd. Hier kan de epidemie Afrikaanse proporties aannemen.

In Oezbekistan zijn de laatste zes maanden meer infecties geregistreerd dan in de afgelopen tien jaar. UNAIDS heeft becijferd dat tegen het jaar 2007 15 miljard dollar per jaar nodig is om de ziekte effectief te bestrijden.

De VN heeft ook beter nieuws in zijn aidsrapportage: preventieve maatregelen blijken vruchten af te werpen, vooral onder jongeren in Cambodja, Thailand, Ethiopië, Zuid-Afrika en het Caribische gebied.

bron: NRC

Joesoef
16-12-02, 21:01
Ik wou dat Moslims imuun waren voor gelul. Dan zou het een stuk gezelliger zijn in de Moskee.

Simon
16-12-02, 21:38
Laatst zag ik documentaire over Ricus Dullaert. Die heeft jarenlang het drugspastoraat in amsterdam geleid en is enige tijd geleden naar zuid-afrika vertrokken om daar hiv en aids besmetten te helpen. Hij merkte op dat de wereld zich erg druk maakt om die vreselijke ramp ... de aanslagen in New York en Washington. Maar voegde hij er aan toe ... dat zelfde aantal mensen sterft hier IEDERE week aan AIDS.

Simon

gaypride
16-12-02, 22:12
Geplaatst door BiL@L


Aids begon als een mysterieuze ziekte onder blanke mannelijke homofielen in de westerse wereld.


bron: NRC

heb je misschien een link voor mij naar dit artikel?
Bij mijn weten begon deze verschrikkelijke ziekte in Afrika onder de heterosexuele bevolking en werd pas ONTDEKT bij homo's in Amerika (blank en zwart en whatever gekleurd)

:confused:
Gp

000NobelPrizes
16-12-02, 22:26
Op het IDFA in Amsterdam draaide eind november ook een documentaire met een Zuid-afrikaanse moslima in de hoofdrol die aids had. Ze zocht naar deze manier om wereldkundig te maken dat ook moslims aids kunnen krijgen, en het geen geval is van "ons overkomt dat niet want zo zijn wij niet."

Simon
16-12-02, 22:33
En al overkomt het moslims niet. Is compassie moslims vreemd?

Wat die opkomst van HIV in de homo community betreft. Ik heb eens een documentaire gezien waarin de opkomst van AIDS gekoppeld werd aan een anti-hepatitus campagne in de homosexuele gemeenschap van San Francisco. Daartegen had men juist velen geinjecteerd en gesuggereerd werd dat het serum het hiv-virus juist verspreid heeft. Het anti-hepatitus serum werd geloof ik in schapen gekweekt die de ziekte bij zich droegen. Is dit een broodje aap verhaal? Zo zou de WHO met deze campagne verantwoordelijk zijn voor de opkomst van AIDS.

Simon

gaypride
16-12-02, 22:43
Geplaatst door Simon
En al overkomt het moslims niet. Is compassie moslims vreemd?

Wat die opkomst van HIV in de homo community betreft. Ik heb eens een documentaire gezien waarin de opkomst van AIDS gekoppeld werd aan een anti-hepatitus campagne in de homosexuele gemeenschap van San Francisco. Daartegen had men juist velen geinjecteerd en gesuggereerd werd dat het serum het hiv-virus juist verspreid heeft. Het anti-hepatitus serum werd geloof ik in schapen gekweekt die de ziekte bij zich droegen. Is dit een broodje aap verhaal? Zo zou de WHO met deze campagne verantwoordelijk zijn voor de opkomst van AIDS.

Simon

Simon ik heb hier niks over gehoord of gelezen, maar ik sluit niks uit.
Toch denk ik dat de verspreiding onder homo's vooral via sex is gebeurd

:cheefbek:
Gp