PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus mogelijk betrokken bij cover-up



KomMaar
16-12-02, 20:26
Er is wederom opschudding ontstaan in de katholieke kerk. Terwijl de ellende van pedofiele priesters zich in alle hevigheid voortzet, en in Amerika reeds heeft geleid tot het bijhouden van een lijst van in deze richting afgedwaalde geestelijken (zie: Priest Database (http://www.survivorsfirst.org/db.html) ), lijkt nu voor het eerst de Paus zelve direct in verband te worden gebracht met cover-up beleid. Dit beleid heeft ervoor gezorgd dat priesters die in de ene parochie betrapt zijn, simpelweg worden overgeplaatst naar een andere parochie waar hun gedrag nog niet bekend is.

Recentelijk is een document opgedoken, gedateerd op 25 mei 1999, waarin Paus Johannes Paulus II de order geeft om ene Robert Burns, veroordeeld pedofiel en tevens priester, uit het ambt te zetten. Uit het document blijkt het volgende: The Pope said the former priest "ought to live away from the places where his previous condition is known". But the Pope’s order also offered the man’s religious superior, or "ordinary," an alternative. "The local ordinary... is able to dispense from this clause of the decree if it is foreseen that the presence of the suppliant will cause no scandal."

Inmiddels hebben 58 priesters schriftelijk aan de hier genoemde 'religious superior', kardinaal Bernard Law uit Boston, laten weten het zeer op prijs te stellen als hij zich van zijn bevoegdheden zou ontdoen en als kardinaal zou aftreden. Katholieke theologen en historici spreken dan ook terecht van een daadwerkelijke opstand en van rebellie binnen de katholieke kerk.

sil
16-12-02, 20:46
oud nieuws

Dx_
16-12-02, 22:52
oud nieuws

Yeah so what ? Maakt dat het minder belangerijk ?

Denk je dat het ook oud nieuws is voor degenen die slachtoffer zijn geworden van deze lugubere praktijken ?

Ik geloof niet dat het oud nieuws is, ik geloof dat dit soort praktijken gesprekstof voor maanden zo niet jarenlang is.

De westerse samenleving is klaarblijkelijk niet zo perfect als men probeert voor te doen. Misselijkmakender is dat deze gebreken met de mantel der liefde bedekt worden.

Sommige reacties hier zijn om te kotsen............

MokroMike II
16-12-02, 23:01
Waarom ben ik niet verbaasd als het Vaticaan in verband wordt gebracht met een "cover up" ?

sil
16-12-02, 23:13
Geplaatst door Dx_
Yeah so what ? Maakt dat het minder belangerijk ?

Denk je dat het ook oud nieuws is voor degenen die slachtoffer zijn geworden van deze lugubere praktijken ?

Ik geloof niet dat het oud nieuws is, ik geloof dat dit soort praktijken gesprekstof voor maanden zo niet jarenlang is.

De westerse samenleving is klaarblijkelijk niet zo perfect als men probeert voor te doen. Misselijkmakender is dat deze gebreken met de mantel der liefde bedekt worden.

Sommige reacties hier zijn om te kotsen............

Ik weet heus wel dat de slachtoffers dat hun hele leven meedragen.ook weet ik dat de westerse samenleving niet zo perfect is,Misschien nog wel beter dan jij,,maar hier wordt het alleen maar gepost om een ander pijn te doen,en niet omdat ze het zo erg vinden.

sil
16-12-02, 23:15
Geplaatst door Dx_
Yeah so what ? Maakt dat het minder belangerijk ?

Denk je dat het ook oud nieuws is voor degenen die slachtoffer zijn geworden van deze lugubere praktijken ?

Ik geloof niet dat het oud nieuws is, ik geloof dat dit soort praktijken gesprekstof voor maanden zo niet jarenlang is.

De westerse samenleving is klaarblijkelijk niet zo perfect als men probeert voor te doen. Misselijkmakender is dat deze gebreken met de mantel der liefde bedekt worden.

Sommige reacties hier zijn om te kotsen............

Ik weet heus wel dat de slachtoffers dat hun hele leven meedragen.ook weet ik dat de westerse samenleving niet zo perfect is,Misschien nog wel beter dan jij,,maar hier wordt het alleen maar gepost om een ander pijn te doen,en niet omdat ze het zo erg vinden.
Ik hoop dat ze er anders over denken als het ook bekend wordt als immams zoiets gedaan hebben.want in de koran staat zoiets niet,netzomin als in de bijbel.

Dx_
17-12-02, 22:46
maar hier wordt het alleen maar gepost om een ander pijn te doen,en niet omdat ze het zo erg vinden.

Wat een vreemde en bevooroordeelde redenering is dit.

Marsipulami
18-12-02, 00:29
Ik schaam me rot om de dingen die mijn katholiek-christelijke pseudo-geloofsgenoten hebben gedaan volgens de media. Als ik naar de televisie kijk lijkt het alsof alle christenen perverse criminelen zijn. Ik denk dat er ook nog wel een paar brave en eerlijke christenen zijn -zoals ik. :(

Pytaghoras
18-12-02, 01:39
Ik denk dat er ook nog wel een paar brave en eerlijke christenen zijn -zoals ik.

Je moet je niet schuldig voelen hoor. Iedereen is verantwoordelijk op zijn daden. Het is in ieder geval niet de schuld van het geloof, maar wel van individuen. Ik voel me ook niet schuldig als een gekke in de naam van de Islam een aanslag pleegt.

Ik vind wel dat die priesters extra bestraft worden, omdat ze misbuik maken van de vertrouwen die ze krijgen van die kinderen en de ouders van die kinderen.

Of het een priester is of hoe dan ook, die mensen moeten zeker bestraft worden.