PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn Belgen toch wel slim??



Hmama
16-12-02, 22:06
primeur: nul fouten in groot dictee

DEN HAAG (ANP) - Voor het eerst in de geschiedenis van het Groot Dictee der Nederlandse Taal behaalde een deelnemer nul fouten. Geheel volgens traditie was het een Vlaming die met de eer mocht strijken. Guy De Kort uit Turnhout kon de primeur op zijn naam schrijven.

Alle deelnemers maakten samen in totaal 1447 fouten. Vorig jaar lag dat aantal op 1736. Ook bij de prominenten gooiden de Vlamingen hoge ogen. De Belgische schrijver Christophe Vekeman maakte tien fouten, terwijl TerZake-presentatrice Phara De Aguirre op de tweede plaats eindigde met veertien missers. Zij moest die plaats delen met de Nederlandse detectiveschrijver René Appel.

Een andere deelneemster, actrice/presentatrice Katja Schuurman, behaalde 31 fouten en daar was ze tevreden mee. ,,Zonder chagrijnig te zijn ga ik hierna door naar een verjaardagsfeestje. Ik heb zoveel mogelijk woorden uit het Groene Boekje geleerd, al vraag ik me af waarom ze dat een boekje noemen. Het is zo dik, het lijkt wel een bijbel. Maar alle spelregels leren had ook geen zin. Er zijn zoveel uitzonderingen op de regels dat je maar beter woorden in je hoofd kan prenten.''

Het dictee had als titel 'Telefoon!' en ging over het mobiel bellen op plekken waar dat ergerlijk is. ,,Decennialang was de telefoon een zegen; nu echter fronsen niet weinigen de wenkbrauwen wanneer ze kantje boord het vege lijf redden na weer eens te zijn gebruuskeerd door een druk pratende automobilist, die strijk-en-zet beweert dat hij ondanks dat frenetieke gebel veilig rijdt'', was een zin uit het dictee.

lennart
16-12-02, 23:10
Sorry, maar belgen zijn dom. Sommige vooroordelen moet je instant houden.

Sven_DP
16-12-02, 23:26
SNIK. Ik voel me gediscrimineerd !!!!

limpio
17-12-02, 07:05
Geplaatst door lennart
Sorry, maar belgen zijn dom. Sommige vooroordelen moet je instant houden.
Voel ik daar een tikkeltje nijd...gierige kaaskop. :stout:

JobHopper
17-12-02, 10:28
Geplaatst door limpio
Voel ik daar een tikkeltje nijd...gierige kaaskop. :stout:

Wij Nederlanders werken hard. Belgen hebben blijkbaar tijd genoeg om het woordenboek uit het hoofd te leren... :student:

Marsipulami
17-12-02, 12:35
Geplaatst door JobHopper
Wij Nederlanders werken hard. Belgen hebben blijkbaar tijd genoeg om het woordenboek uit het hoofd te leren... :student:

Hoi Job, het is een tijdje gezien dat ik jou nog geleden heb op dit prikbord. ;)

limpio
17-12-02, 13:07
Geplaatst door JobHopper
Wij Nederlanders werken hard. Belgen hebben blijkbaar tijd genoeg om het woordenboek uit het hoofd te leren... :student:
Wij Belgen, werken EN studeren hard, juist dat tikkeltje meer.
Gezien jou lange afwezigheid moet je wel zeer hard gewerkt hebben.
En welkom terug. ;)