PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders in Djedda aan aanslag ontsnapt



000NobelPrizes
17-12-02, 13:50
DJEDDA - Een Nederlandse familie heeft eind november in de Saudische havenstad Djedda een bomaanslag overleefd. Het gezin ontsnapte aan de dood, omdat een brandbom, die onder hun auto was geplaatst, wegens de regen niet goed werkte. Dat heeft consulair-generaal H. Wagenaar in Djedda dinsdag bekendgemaakt.

De familie was van een winkelcentrum onderweg naar huis, toen het explosief afging. Het gezin verliet de brandende auto ongedeerd en zag het vuur na ongeveer een halve minuut uitgaan. Omdat de terreinwagen van het gezin door ondergelopen straten had gereden, ging de politie eerst uit van een storing in de bedrading. Na onderzoek trof de politie de restanten van een bom aan.

Het consulaat heeft Nederlanders in Saudi-Arabië opgeroepen openbare ruimtes zoveel mogelijk te vermijden en extra alert te zijn. Ook heeft Wagenaar zijn landgenoten tips gegeven hoe zij hun auto kunnen inspecteren op eventuele bommen.

In Saudi-Arabië wonen enkele honderden Nederlanders, van wie ruim honderdvijftig in het westelijk deel van het land. Nooit eerder waren Nederlanders het doelwit van een aanslag in Saudi-Arabië. Bovendien is de aanslag de eerste op buitenlanders in de havenstad aan de Rode Zee.

Wagenaar wil niets zeggen over de identiteit van de slachtoffers. Volgens hem werkt het mannelijk gezinslid al enige tijd voor een grote buitenlandse firma in Djedda. "Ze zijn natuurlijk erg geschrokken en brengen nu de kerst door in Nederland. Maar daarna komen ze zeker terug."

Wagenaar kan niet zeggen of het om een op westerlingen gerichte terroristische aanslag gaat. "Ze hebben de pech gehad dat juist zij op die plaats waren." De consulair-generaal zoekt de reden niet in de persoonlijke sfeer."Ik ken hem persoonlijk heel goed. Hij is echt een voorbeeldige landgenoot, warm en vriendelijk. Er is echt niets met hem aan de hand."

Volgens Wagenaar heeft de aanslag in het conservatieve islamitische koninkrijk een schok veroorzaakt bij de Nederlandse gemeenschap. "Dit verwacht niemand. Persoonlijk voel ik mij hier veiliger dan in Amsterdam." Volgens de consul overweegt niemand door de aanslag te vertrekken. "De gemeenschap is de afgelopen jaren wel geslonken, maar dat komt door de slechtere economische situatie."

lennart
17-12-02, 14:53
Ah ik zocht al meer info over dit verhaal, wat is de bron van dit artikel?
En ik mag hopen dat de Saoudische gemeenschap in Nederland afstand neemt van deze aanslag.