PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn westerlingen übermenschen?



Shaheed
18-12-02, 11:42
Hoe komt het eigenlijk dat westerlingen overal op de wereld zich alleen maar druk maken over dingen die westerlingen wordt aangedaan.
Waarom zijn de westerlingen zo hypocriet?
Denken de westerlingen dat alleen zij onschudlige mensen mogen vermoorden?
Die vergeldingsactie van bin laden op het WTC is de meest rechtvaardige aanslag die er is.
Waarom werden wij dagelijks gehersenspoeld door de media over die 3.000 doden.
Dat terwijl er in Irak door de sancties en de bombardementen meer dan 1.000.000 mensen zijn omgekomen voornamelijk kinderen.

En dan heb ik het nog niet eens over Indonesië, Hiroshima, Noord Korea, Vietnam enz....

Hoe je het ook wend of keert het is de westerse blanke man die voor het meeste dood en verderf heeft gezorgd op de wereld.
Wat voor reactie verwacht je eigenlijk op dat soort gedrag? Moet de rest van de wereld die arrogantie maar accepteren en gewoon vinden? Waarom dan?

limpio
18-12-02, 11:51
Ja hoor, het kinderlijke plezier een scheet te laten als iemand anders er ook een gelaten heeft...en stinken.. :lol:

MokroMike II
18-12-02, 11:54
Ja, westerlingen zijn absoluut Übermenschen............als ze Moslim zijn !



:handbang:

limpio
18-12-02, 12:03
Geplaatst door MokroMike II
Ja, westerlingen zijn absoluut Übermenschen............als ze Moslim zijn !



:handbang:
En dan op mijn donder krijgen van de üntermenschen zeker...ben je gek.
Sorry, kon het niet laten. :D

magden_david
18-12-02, 12:05
eens even kijken.
die arrogante verderfelijke imperialistische bloedzuigende westerlingen zijn wel diegene die verantwoordelijk zijn voor:

1:het opzetten van de volkenbond en vervolgens de VN.
2: de grootste geldstroom richting ontwikkelingslanden
3: de grootste financiers van de VN amerika zelfs 25%
4: de grootste financiers van d earme palestijnen want de moslim broeders kan het geen ruk schelen als het op de portemonee aankomt
5: de grootste leveranciers van vaccins en preventieve informatie via de WHO
6: de meest democratische landen, kijk naar de arabische wereld en beslis dan in welk land jij wilt wonen als je van mensenrechten houdt.
7: grootste financiers van o.a. unicef (dacht jij dat de moslim landen dat betaalden ????? die ontvangen vooral).
8: de enige die ingrepen in de balkan oorlog en kosovo, de moslim landen jammerden vooral maar deden geen ruk.
9: de westerse wereld is het minst betrokken bij oorlogen en het meest betrokken bij peace keeping of enforcing acties
10: de westerse wereld is niet heilig maar wel een stuk respectabeler bezig dan de islamitische landen die vooral verwijten maken maar met de andere hand gewillig de centen ontvangen en zelf geen ruk doen.
kritiek geven is makkelijk, zelf iets doen schijnbaar onmogelijk.

Ik kan alleen maar hopen dat de westerse cultuur, hoe gebrekkig ook, de dominante cultuur blijkt te zijn voor de komende millenia.
want op het eind van het verhaal wil iedereen liever een leuk gezinnetje met een auto een t.v. de vrijheid om te zeggen wat je wil de vriheid om kritiek te mogen hebben op je overheid de vrijheid om te geloven wat je wil zonder dat je meteen een fatwa tegen je aan krijgt. wat wil jij liever, dat of een van de honger verrekende, geindoctrineerde analfabete onderontwikkelde martelaar worden voor de mullahs die hoog en droog zitten ?
Want laten we eerlijk zijn, de hele islamitsche wereld klaagt en jammert over d earme palstijnen maar in werkelijkheid zijn het de WESTERSE landen die de poen stoppen in de PA en de hulpgoederen leveren. de arabische landen hebben veel meer behoefte aan martelaars en kindsoldaatjes in de strijd tegen israel dan een rechtvaardige oplossing voor het conflict. zij hebben soldaten nodig, niet een oplossing. dan weet ik al hoe laat het is en welk van de twee werelden mijn voorkeur geniet.

Canaris
18-12-02, 12:09
Hear hear

en dan nog wat

het zijn de verdefelijke westeringen welke mafkezen als Arkan, Vic en co, in hun midden opnemen , religuese vrijheden geven en hun gelul ook nog vrijwillig aanhoren.

magden_david
18-12-02, 12:18
Geplaatst door Canaris
Hear hear

en dan nog wat

het zijn de verdefelijke westeringen welke mafkezen als Arkan, Vic en co, in hun midden opnemen , religuese vrijheden geven en hun gelul ook nog vrijwillig aanhoren.

goed punt !

ik zou maar eens goed kijken naar het VN rapport over mensenrechten in de islamitische wereld, dan is vrij snel duidelijk waarom zoveel moslims hier naar toe komen. vraag jezelf even af, als het westen zo verderfelijk is, waarom vluchten al die arme europeanen en amerikanen dan niet massaal naar moslimlanden toe ?

nou ?

Aicha19
18-12-02, 12:18
Shaheed je hebt helemaal gelijk!

Shaheed
18-12-02, 12:26
Geplaatst door magden_david
goed punt !

vraag jezelf even af, als het westen zo verderfelijk is, waarom vluchten al die arme europeanen en amerikanen dan niet massaal naar moslimlanden toe ?

nou ?

Dat doen en deden ze ook , wat dacht je dat de europeanen in het koloniale tijdperk deden?
En wat willlen de amerikan nu doen in de islamitische landen?
Precies hetzelfde als toen de landen beroven van hen grondstoffen.
Want de westerlingen zijn niets anders dan dieven!

Shaheed
18-12-02, 12:29
Geplaatst door Aicha19


Shaheed je hebt helemaal gelijk!



Cool........eindelijk een autochtone nederlandse die het licht ziet.



:)

magden_david
18-12-02, 12:31
ach kijk een klassiek geval van:
"hmm er zijn 12 punten waar ik niks tegen ik kan brengen dus pak ik punt 13 en faal dan alsnog". oftewel bek vol tanden syndroom.

dus jij beweert dat de westerlingen vluchten naar islamitische landen omdat het daar zo goed toeven is ?
hahahahahahaaaaaaaaa
you crack me up.

oh nee je beweert even later dat ze als kolonisten gingen voor de grondstoffen, kijk das weer wat anders.
kolonialisme is iets waar de arbieren trouwens ook erg goed in waren.

veldtochten oorlogen voor gebied, is toch niets anders dan kolonialisme ?

je lult dus weer eens
geef nou eens inhoudelijke kritiek op de punten die ik heb genoemd in plaats vante gaan zitten mierenneuekn en alsnog falen.

Shaheed
18-12-02, 13:02
[QUOTE]Geplaatst door magden_david
[B]eens even kijken.
die arrogante verderfelijke imperialistische bloedzuigende westerlingen zijn wel diegene die verantwoordelijk zijn voor:

1:het opzetten van de volkenbond en vervolgens de VN.

Ja waarom zouden ze dat nou gedaan hebben?
De westerlingen zullen nooits iets doen
2: de grootste geldstroom richting ontwikkelingslanden

Ja dar lijkt me vrij logisch dat ze hen nu gaan helpen , aangezien het de blanke man is geweest die ervoor heeft gezorgd dat die landen ontwikkelingslanden werden.


3: de grootste financiers van de VN amerika zelfs 25%

Je kunt de VN gerust VS noemen want er is niets zo hypocriet als de VN, het toestaan van bombardementen tegen een land dat de VN resoluties breekt (Irak) maar het tegenhouden van zelfs wapeninspecteurs naar een andere land dat zich nog nooit aan de VN resoluties heeft gehouden. (Israel)

4: de grootste financiers van de arme palestijnen want de moslim
broeders kan het geen ruk schelen als het op de portemonee aankomt

Onzin er wordt wel degelijk geld gestuurd naar de palestijnen door de moslim broeders , zelfsvanuit Nederland steunen wij de palestijnen financieel.
5: de grootste leveranciers van vaccins en preventieve informatie via de WHO

Maar aan de andere kant medicijnen in Afrika zo duur maken dat het voor de gewone man niet te betalen is en daardooor sterft een aids.
Ook tegelijk condooms verbieden door een blanke pastoor, wat ook weer bijdraagt aan de dood van vele afrikanen.
Dan heb ik het niet eens over de medicijnen boycot door de westerse landen jegens het iraaks volk.


6: de meest democratische landen, kijk naar de arabische wereld en beslis dan in welk land jij wilt wonen als je van mensenrechten houdt.

Yep daar heb je gelijk in, maar hoe zijn die arabische leiders daar aan de macht gekomen waren het niet de CIA die ze een handje heeft geholpen en zijn het niet de amerikanen die die mensenschenders bewapenen en beschermen zoals het saoedisch koningshuis.

7: grootste financiers van o.a. unicef (dacht jij dat de moslim landen dat
betaalden ????? die ontvangen vooral).

Wij hebben islamic relief en de rode halve maan dat is te vergelijken met unicef.

8: de enige die ingrepen in de balkan oorlog en kosovo, de moslim landen jammerden vooral maar deden geen ruk.

Onzin de taliban zijn hen moslim broeders gaan helpen in Yoegoslavië en ook diverse andere moslims uit Europa zijn als vrijwilligers naar KOSOVO getrokken.
Sterker nog de amerikan werkten toen samen met Al Qaida, wie zorgde er anders voor het transport vanuit Afghanistan.
Nogal een beetje hypocriet he vind je niet?
Maar ja hypocrisie daar zijn jullie ook niet vies van.

9: de westerse wereld is het minst betrokken bij oorlogen en het meest betrokken bij peace keeping of enforcing acties

De westerse wereld is de oorzaak van oorlog , er is geen volk dat voor zoveel onheil heeft gezorg als de westerse.
Vietnam, Hiroshima, Afghanistan, Irak, Noord Korea enz......en nog steeds zijn de westerlingen bezig met het voeren van een oorlog om het land te plunderen van zijn rijkdom.(Irak)
Het zal de westerse wereld een worst wezen welk land er oorlog voert en zullen er ook niets aan doen tenzij ze er zelf beter van worden.

10: de westerse wereld is niet heilig maar wel een stuk respectabeler bezig dan de islamitische landen die vooral verwijten maken maar met de andere hand gewillig de centen ontvangen en zelf geen ruk doen.
kritiek geven is makkelijk, zelf iets doen schijnbaar onmogelijk.

Wat moeten de arabische landen dan doen, Israel aanvallen om zo hen moslimbroeders te bevrijden van de bezetters.
Ik dacht juist daarom de VN werd opgericht omdat tegen te kunnen houden.

Aicha19
18-12-02, 13:32
Geplaatst door Shaheed
Cool........eindelijk een autochtone nederlandse die het licht ziet.



:)

Al Hamdoulillah, er zijn er al veel meer hoor :zozo: (elke dag meer en meer en meer subhanallah) :D


Salaam!

magden_david
18-12-02, 13:33
Geplaatst door Shaheed
[QUOTE]Geplaatst door magden_david
[B]eens even kijken.
die arrogante verderfelijke imperialistische bloedzuigende westerlingen zijn wel diegene die verantwoordelijk zijn voor:

1:het opzetten van de volkenbond en vervolgens de VN.

Ja waarom zouden ze dat nou gedaan hebben?
De westerlingen zullen nooits iets doen

???? waar heb je het over wat is je punt ???

2: de grootste geldstroom richting ontwikkelingslanden

Ja dar lijkt me vrij logisch dat ze hen nu gaan helpen , aangezien het de blanke man is geweest die ervoor heeft gezorgd dat die landen ontwikkelingslanden werden.


o ? ik denk dat ze de blanke man niet nodig hebben gehad om arm te zijn, een recentelijk rappor van ontwikkelingssamenwerking liet zien dat het ontwikkelingsgeld dat van nederland naar die landen gaat in afrika volkomen nutteloos is gezien de contra-productieve mentasliteit aldaar. en zelfs al zou europa hoofdverantwoordelijke zijn ze doen er iets aan. ook aan die landen waar zij zelf geen debet hebben aan de problemen aldaar.

3: de grootste financiers van de VN amerika zelfs 25%

Je kunt de VN gerust VS noemen want er is niets zo hypocriet als de VN, het toestaan van bombardementen tegen een land dat de VN resoluties breekt (Irak) maar het tegenhouden van zelfs wapeninspecteurs naar een andere land dat zich nog nooit aan de VN resoluties heeft gehouden. (Israel)

dat heet politiek, dus in jouw ogen doet de VN verder neits goeds, ooit gehoord van UNICEF, peace keeping missies, icc, icty, ictr ???

4: de grootste financiers van de arme palestijnen want de moslim
broeders kan het geen ruk schelen als het op de portemonee aankomt

Onzin er wordt wel degelijk geld gestuurd naar de palestijnen door de moslim broeders , zelfsvanuit Nederland steunen wij de palestijnen financieel.

EU aid to Palestine is beyond comparison with contributions from anywhere else, (even not including bilateral EU contributions to Palestine). 45% of economic/ financial aid to Palestine in the framework of the peace process comes from the EU. In 1995, the EU will donate ECU 183 million ($230 million) to Palestine, in comparison to ECU 76 million ($95 million) promised by the Saudis and ECU 64 million ($80 million) by the US. Aid from the EU includes running costs and is based on consultation with the Palestinians. For 1997-8, the EU has already pledged ECU 250 million in grants and ECU 250 million in soft loans.
bron: http://www.passia.org/seminars/95/s1-52.htm een palestijnse website by the way.


5: de grootste leveranciers van vaccins en preventieve informatie via de WHO

Maar aan de andere kant medicijnen in Afrika zo duur maken dat het voor de gewone man niet te betalen is en daardooor sterft een aids.
Ook tegelijk condooms verbieden door een blanke pastoor, wat ook weer bijdraagt aan de dood van vele afrikanen.
Dan heb ik het niet eens over de medicijnen boycot door de westerse landen jegens het iraaks volk.

medicijnen ontwikkelen kost geld, indien men de kosten er niet uithaalt worden er ook geen medicijnen ontwikkelt. simpel he ?

6: de meest democratische landen, kijk naar de arabische wereld en beslis dan in welk land jij wilt wonen als je van mensenrechten houdt.

Yep daar heb je gelijk in, maar hoe zijn die arabische leiders daar aan de macht gekomen waren het niet de CIA die ze een handje heeft geholpen en zijn het niet de amerikanen die die mensenschenders bewapenen en beschermen zoals het saoedisch koningshuis.

tja eigen verantwoordelijkheid is schijnbaar nog taboe in de arabische wereld. Daarbij komt dat dit uitgezonderd irak een leugen is. in de koude oorlog was het de ussr die op de handen van de arabieren waren en de vs op die van israel. Dus wat jij eigenlijk zegt is dat meer dan 1 miljard moslims niet in staat zijn hun eigen lot te bepalen ???
niet echt een compliment he ?


7: grootste financiers van o.a. unicef (dacht jij dat de moslim landen dat
betaalden ????? die ontvangen vooral).

Wij hebben islamic relief en de rode halve maan dat is te vergelijken met unicef.

en waar zijn die werkzaam ?

8: de enige die ingrepen in de balkan oorlog en kosovo, de moslim landen jammerden vooral maar deden geen ruk.

Onzin de taliban zijn hen moslim broeders gaan helpen in Yoegoslavië en ook diverse andere moslims uit Europa zijn als vrijwilligers naar KOSOVO getrokken.
Sterker nog de amerikan werkten toen samen met Al Qaida, wie zorgde er anders voor het transport vanuit Afghanistan.
Nogal een beetje hypocriet he vind je niet?
Maar ja hypocrisie daar zijn jullie ook niet vies van.


dus er kwamen een paar mujahedien, waar waren de legers van arabische landen ?? landen !!!! ??? nergens.

9: de westerse wereld is het minst betrokken bij oorlogen en het meest betrokken bij peace keeping of enforcing acties

De westerse wereld is de oorzaak van oorlog , er is geen volk dat voor zoveel onheil heeft gezorg als de westerse.
Vietnam, Hiroshima, Afghanistan, Irak, Noord Korea enz......en nog steeds zijn de westerlingen bezig met het voeren van een oorlog om het land te plunderen van zijn rijkdom.(Irak)
Het zal de westerse wereld een worst wezen welk land er oorlog voert en zullen er ook niets aan doen tenzij ze er zelf beter van worden.

1: noord korea is een oorlog die door het communisme is veroorzaakt ken je geschiedenis , gefinancierd en bewapend door china !
2: de westerse wereldis oorzaak van oorlog die is mooi , van alle oorlogen die er momenteel gaande zijnzet ik mijn geld erop in dat 70% of meer in moslim gebied is of waarbij moslims partij zijn.

10: de westerse wereld is niet heilig maar wel een stuk respectabeler bezig dan de islamitische landen die vooral verwijten maken maar met de andere hand gewillig de centen ontvangen en zelf geen ruk doen.
kritiek geven is makkelijk, zelf iets doen schijnbaar onmogelijk.

Wat moeten de arabische landen dan doen, Israel aanvallen om zo hen moslimbroeders te bevrijden van de bezetters.
Ik dacht juist daarom de VN werd opgericht omdat tegen te kunnen houden.

wat dacht je van constructief bezig zijn ? ophouden met oorlogspropaganda te voeren ? ophouden met het aanzetten tot rassenhaat ? zelf hun lot in eigen handen nemen ? dictators afzetten ? het kon in roemenie het kan dus ook in die landen. nogal wieddes dat er geen vrede is in het midden oosten als syrie en iran dikke sponsors zijn van het terrorisme. als d egyptische staatskrant predikt dat hit.ler een fijne gozer is. het zijn jammerende eerloze landen met een veel te grote mond

Dutchguy
18-12-02, 14:25
Geplaatst door Shaheed

Die vergeldingsactie van bin laden op het WTC is de meest rechtvaardige aanslag die er is.


Hier ben ik gestopt met lezen omdat ik hier al wist dat ik de rest al niet meer serieus zou kunnen nemen.

Bev
18-12-02, 14:29
Geplaatst door magden_david
Een heel verhaal...

David, je maakt veel te veel woorden aan hem vuil met een dergelijke tegen-argumentatie.

Je had tegen Shaheed kunnen volstaan met
"Wat ben je toch een stout dom pikkie met gevaarlijke instincten"

Van gedachten kan ik in deze niet spreken, dan zou ik hem te hoog inschatten.


Met vriendelijke groet,

Bev

magden_david
18-12-02, 14:32
ach ja, ik heb liever dat ik hem confronteer met zijn eigen gebrek aan kennis dan dat ik hem de ruimte geef om te zeggen " kijk hij reageert niet inhoudelijk".

Bev
18-12-02, 14:40
Geplaatst door magden_david
Een heel verhaal...

David, je maakt veel te veel woorden aan hem vuil met een dergelijke tegen-argumentatie.

Je had tegen Shaheed kunnen volstaan met
"Wat ben je toch een stout dom pikkie met gevaarlijke instincten"

Van gedachten kan ik in deze niet spreken, dan zou ik hem te hoog inschatten.


Met vriendelijke groet,

Bev

Shaheed
18-12-02, 15:58
Geplaatst door kaassietoch

Nee dan Irak, dat is een veel dankbaarder onderwerp in de propagandabrij die Shaheed zich iedere dag weer in de strot laat proppen. Daar speelt de VS, het kwaad, de hoofdrol. Dan is het aantal gestorven kinderen ineens wel interessant want die zijn de westerlingen direct aan te rekenenen. De opgaven die het Iraakse ministerie verstrekt zijn per definitie onbetrouwbaar, Irak zit volgens de unicef statistieken in de middenmoot qua kindersterfte (onder 5 jr.), maar dat weerhoudt onze dappere stijder er niet van om alvast weer de wijzende vinger richting westen te houden. Het gekke is dat de kindersterfte in Irak al voor de boycot ruim was verdubbeld en vlak voor het begin van de golfoorlog zelfs op het laagste punt zat. Geeft misschien een beetje aan dat de grote heldhaftige Iraakse leider als ie echt om zijn volk had gegeven na te zijn verslagen in Koeweit beter de handdoek in de ring had kunnen gooien. Maar nee liever een kat en muisspelletje, die hoge testosteron spiegel he. Oh ja voordat ik het vergeet, het olie voor voedsel programma wordt nog immer gehinderd, vooral transporten naar het noorden, juist waar de Koerden wonen, worden per definitie door Iraakse overheidsfunctionarissen gesaboteerd. En ik hoop niet dat je het vol durft te houden dat er voor Irak geen aandacht bestaat in de westerse media. In die media staan zelfs berichten over westerlingen die een aanval op Irak helemaal niet zien zitten, past niet in je beperkte wereldbeeldje he?
.


Een en al leugens.........

Kortrijkse oogarts Edward De Sutter over misvormingen bij Irakese kinderen sinds de Golfoorlog:

"Als dit geen misdaad tegen de mensheid is dan weet ik het niet meer"

Vrijdag 12 oktober 2001. In heb vanavond afgesproken met oogarts Edward De Sutter. We ontmoeten elkaar in een dorpscafé in de buurt van Kortrijk _ deep in the Flanders. De Sutter trok in april van dit jaar naar Irak en kwam terug met een onthutsend relaas over misvormingen bij Irakese kinderen sinds de Golfoorlog. Ik wilde hem daarover interviewen. Maar in zijn sappig Kortrijksiaans serveerde dokter De Sutter me meteen ook zijn ongezouten mening over de toestand in het Midden-Oosten en de oorlog tegen Afghanistan.

Frank Sonck - http://www.solidair.org
http://users.pandora.be/ohio/guevara/p18-Edward_De_Sutter.jpg


Waarom trekt een oogarts uit Kortrijk plots naar Irak?

Dr. De Sutter. Het is begonnen in 1999 toen we op het internet de website van Iraqi Child Appeal ontdekten. Daar zagen we foto's van Irakese kinderen met zware oogafwijkingen, samen met een vraag om hulp van een plaatselijk oogchirurg, dr. Mohammed Salman. Ik vond het een zeer eigenaardig fenomeen en stuurde de man een e-mail terug met de vraag of we konden helpen. We zijn beginnen corresponderen en uiteindelijk ben ik in april van dit jaar met twee collega's van het AZ Groeninghe in Kortrijk naar Bagdad vertrokken: dokter Roland Bonneux, een anesthesist, en dokter Eddy Brugman, een radioloog.


http://users.pandora.be/ohio/guevara/p19-irak_kind_oog.jpg

Waarom vond u de oproep van dokter Salman eigenaardig?

Dr. De Sutter. Het ging om anoftalmie, kinderen zonder ogen. Dat komt ook bij ons voor maar zeer zelden. Kinderen met meervoudige afwijkingen, bijvoorbeeld zonder armen en met een misvormd hoofdje, missen soms een oog. In de wetenschappelijke literatuur schat men de kans op een eenzijdige anoftalmie 1 op 50.000. Maar in Irak gaat het om tweezijdige anoftalmie, bij gezonde kinderen. Dat is helemaal zeldzaam. Maar dokter Salman toonde ons acht verschillende gevallen die hij in de afgelopen twee jaar ontdekte. Rekening houdend met het aantal geboortes in Irak is dat zonder twijfel buiten proportie.

Maar waarom zijn jullie zelf vertrokken? Irak wordt afgeschilderd als een dictatuur.

Dr. De Sutter. We wilden er ons van vergewissen of dit echt waar was en of we iets konden doen. Kijk, ik heb indertijd de Golfoorlog goed gevolgd. Ik was geen Saddam-fan maar ik vond dat hij zich niet zomaar moest laten doen. Want die oorlog ging om olie, zo simpel is dat. De Amerikanen wilden de opbrengst van de petroleum in hun eigen zak stoppen. De Irakezen hebben hun olie al in 1964 genationaliseerd en sindsdien hebben ze steeds problemen gehad met de Amerikanen en de Britten. Want die maken in de regio de dienst uit. Zij maken ons wijs wie de goeien en wie de slechten zijn.

Tot '97-'98 was er heel weinig berichtgeving over de situatie in Irak. Ik had wel al verhalen gehoord over verarmd uranium maar ik had zeker nog niet het verband gelegd met anoftalmie. Verarmd uranium is pas echt in the picture gekomen toen er problemen bleken met de Franse soldaten in Kosovo. Wat typisch is voor ons Europeanen, we schieten pas in actie wanneer er wat met "onze jongens" gebeurt. Het verschil is wel dat in Kosovo 300 ton verarmd uranium is uitgestrooid en in Irak 3.000 ton.

Die missie in Irak was een echte openbaring voor ons. Als doorsnee Belg wordt je geïnformeerd door Hollywood `en zijn vele slechte werken', door de feuilletons en wat blaadjes. Een Arabier wordt er afgeschilderd als iemand met een kameel en een gesluierde dame. Terwijl Irak een land van ingenieurs, dokters en intellectuelen is. We kunnen er een voorbeeld aan nemen. Irak stond verder dan wij. En toch zijn we er in geslaagd om dit land vijftig jaar achteruit te duwen. Je moet maar durven.

Waarom stond Irak verder dan wij?

Dr. De Sutter. Voor de oorlog kreeg iedereen gratis gezondheidszorgen van de staat. Dat is niet vanzelfsprekend in een land waar de noden, de voorzieningen en de koopkracht van de mensen anders zijn dan bij ons. Maar de gezondheidszorgen waren vooral goed. De meeste artsen kregen een uitstekende opleiding in Engeland, hadden een curriculum om u tegen te zeggen en beschikten over de nieuwste hi-tech. Er zijn bijzonder weinig goed georganiseerde gezondheidsdiensten in het Midden- of Nabije Oosten.

En ook het onderwijssysteem was heel goed én gratis. Als je studies geneeskunde wilde beginnen, moest je uitblinken. De Irakezen hebben niet graag dat je hen een derdewereldland noemt, maar Irak was in feite een derdewereldland dat zijn status aan het ontgroeien was. Het ging een belangrijke regionale macht worden. En dus wat deed het Westen? Er voor zorgen dat Irak niet meer kon meespelen….




Anoftalmie, kinderen zonder ogen, is zeer zeldzaam. Dokter De Sutter vermoedt een verband met het gebruik van verarmd uranium. (Foto http://www.vvov.be/)

Sommigen zullen u verwijten ongenuanceerd te zijn over Saddam Hoessein…

Dr. De Sutter. Ach, dat is een moeilijke discussie. En toch ben ik eerder geneigd "lang leve Saddam" te zeggen. Waarvoor men mij natuurlijk helemaal het gekkenhuis zal binnenrijden (lacht). Saddam is een Arabische nationalist. OK, hij zal wel geen heilige zijn. Maar hij probeert zijn land vooruit te helpen. Saddam was volgens mij de man die het geld dat hij met de olie won opnieuw in zijn land investeerde.

En al die verhalen over paleizen?

Dr. De Sutter. Er waren ziekenhuizen, scholen en universiteiten, ze hebben zelfs dubbele autostrades voor auto's en vrachtwagens - moesten wij dat maar hebben. Dat kan je toch geen achterlijk land meer noemen? Het Westen keek met lede ogen toe hoe een natie aan het opstaan was, geen oligarchie zoals in Turkije, die zich schromelijk verrijkt. Irak was het meest westerse land in de regio. De vrouw was er volkomen vrij om te gaan en staan waar ze wilde. Het Westen is idioot geweest om het enige land dat een beetje in de westerse richting ging met de grond gelijk te maken.

De Arabische natie wil volgens mij zichzelf besturen. Maar het probleem met het Arabisch nationalisme is dat het niet echt doorbreekt. Daardoor krijg je een zeer gefrustreerde Arabische bevolking. Stel het je voor, die mannen kunnen allemaal lezen en schrijven, ze zijn verstandig, ze hebben in sommige gevallen veel meer centen dan jij en ik samen en dan krijg je natuurlijk een spin-off als Osama Bin Laden.

Sinds de aanslagen van 11 september worden islam, fundamentalisme en terrorisme op één hoop gegooid. Maar u spreekt van de Arabische Natie. Is dat niet wat simpel?

Dr. De Sutter. Het is de "Arab street" die opstaat, de gewone Arabier van de straat. Hij keert zich af van het Westen `en zijn vele duivelse werken' en keert terug naar zijn religie. Omdat dat nog het enige is waarmee hij zich kan identificeren. Wat hebben de moslims nodig van het Westen? Auto's en camera's. Maar voor de rest doen ze hun ding. Het zijn geen uilskuikens hoor. Dat westerse verhaal over vijf eeuwen achterstand is belachelijk. Ze leven net als ons in het jaar 2001.

Wat heeft het Westen hen trouwens te bieden? Big Brother? Infantiele tv-spelletjes? We hebben het Ottomaanse rijk verbrokkeld en hun kaart hertekend in functie van onze belangen. En dan is er nog dé artificiële staat bij uitstek: Israël. Dat is voor hen helemaal de doodsteek. De strijd zal misschien nog honderd jaar duren, of tweehonderd. Ofwel zullen de Amerikanen het halen maar dan zal er nog even flink gemoord en gebrand worden.

Bent u niet zeer extreem? In de VS zijn 3.000 mensen omgekomen. Dat kan toch moeilijk passeren?

Dr. De Sutter. Natuurlijk vind ik die 6.000 doden erg. Maar wat zei de Amerikaanse staatssecretaris Albright indertijd over een miljoen overleden Irakese kinderen? "Het was de prijs waard." Wel, nu hebben de Amerikanen 6.000 doden te tellen. Ze moeten nu niet komen schreien. We zullen moeten leren inzien dat de Osama Bin Laden filosofie eigenlijk een bevrijdingsfilosofie is. Wat een zeer moeilijke denkoefening is. Universele rechten van de mens bestaan volgens mij niet. Je moet jouw universele waarden niet per se willen doordrukken in het Nabije of Midden Oosten. Dat heeft geen zin. Voor de Arabieren is het Westen het Rijk van het Kwaad, wij maken hun vitale familiewaarden kapot, pakken hun waardigheid en zelfbewustzijn af. We willen zelfs hun economisch leven regelen.

De islam, het fundamentalisme, dat is eigenlijk het zelfbewustzijn van de islammaatschappij dat aan het groeien is. Ze willen niet langer de honden van het Westen zijn. En er zullen nog tien of honderd oorlogen uitgevochten worden. En de Amerikanen zullen telkens met hun vliegdekschepen komen aandraven. Tot het op de duur niet meer betaalbaar zal zijn. We kunnen de zaken niet langer meer omschrijven met onze filosofische kastjestheorie van de 19e en 20e eeuw.

Wat moet er dan gebeuren?

Dr. De Sutter. Niets. We moeten vooral stoppen met ons ginder te moeien. Kijk naar Afghanistan vandaag. We hebben daar niets verloren. Sinds we er ooit onze neus hebben ingestopt, is het om zeep gegaan.




In Irak is het aantal kinderen onder de vijf die overlijden aan longontsteking of luchtwegeninfecties tussen februari 1989 en februari 2001 met 1.909 procent gestegen. Een rechtstreeks gevolg van het embargo. (Foto http://www.vvov.be/)

Terug naar jullie missie in Irak dan. Wat hebben jullie daar vastgesteld?

Dr. De Sutter. We zijn vijf dagen in Irak geweest. Dokter Salman en zijn paar collega's hebben ons rondgeleid en getoond hoe erg de medische infrastructuur er aan toe is. Ik heb er zelf patiënten onderzocht. Het was een zeer pijnlijke situatie want die dokters zijn zeer goed opgeleid. Ze hebben allen gedoctoreerd, 15 jaar in Engeland gewerkt en hebben meer kennis van oogziektes dan ik.

Maar omdat wij ze alle middelen hebben afgepakt, kunnen ze hun kennis en wetenschap niet meer toepassen. In heel Irak is er bijvoorbeeld nog één laser om ogen te behandelen. In Kortrijk alleen al zijn er waarschijnlijk twaalf. Wij beletten hen dus om goede geneeskunde uit te voeren! Zo maken we dit volk echt wanhopig.

Gaat u hen proberen helpen?

Dr. De Sutter. Wat de Irakezen vooral vragen is vorming en materiaal. Mijn ambitie is niet om daar zelf patiënten te gaan opereren. Zij kunnen dat beter dan ik. We wilden deze maand terug gaan naar Irak maar omwille van het Osama-feuilleton lukt dat voorlopig niet. Daarom proberen we nu drie Irakese dokters voor twee maanden naar hier te krijgen. Wij betalen hun ticket en hun verblijf.

Wij zijn het er intussen over eens dat de problemen niet door de radioactiviteit van het verarmd uranium worden veroorzaakt. Maar verarmd uranium zou wel een rol kunnen spelen als een dioxine-achtig zwaar metaal dat het erfelijk materiaal van baby's beschadigt. Als dat waar zou blijken, kan je echt wel spreken van een misdaad tegen de mensheid. De situatie in Irak zou echt verder onderzocht moeten worden. Eigenlijk zou de Wereldgezondheidsorganisatie dat moeten doen. Dat is al verschillende keren beloofd trouwens. Maar de Irakezen zeggen dat het dossier wordt geblokkeerd door de Amerikanen of de Britten en ik geloof hen.



--------------------------------------------------------------------------------

Alles op een rijtje gezet:

Irak voor de golfoorlog:

Gezondheidszorg

goed
gratis
opleidingen in buitenland
nieuwste hi-tech
Onderwijs

hoog niveau
gratis
Ziekenhuizen, scholen & universiteiten

Wegennet

één voor vrachtwagens
één voor personenwagens
Vrouw

volkomen vrij
Golfoorlog:

gevolgen
scholen, wijken, hospitaals > platgebombardeerd

1.000.000. kinderen vermoord

meer anoftalmie

stijging v/h aantal longaanstekingen en luchtwegeninfecties bij kinderen < 5 jaar met 2 %

volledig embargo
geen geneesmiddelen

geen levensproducten

geen papier, potloden of ander educatief materiaal

VS staatssecretaris Albright over de 1.000.000 vermoorde kinderen: "Het was de prijs waard"

Brandpunt:

Wereldgezondheidsorganisatie onderzoekt (na verschillende beloftes) de situatie in Irak i.v.m.h. verband tussen het gebruik van verarmd uranium en het optreden van anoftalmie nog steeds niet. De V.S. en/of het U.K. blokkeren het dossier...

http://come.to/elchevive

Shaheed
18-12-02, 16:02
Geplaatst door Bev
David, je maakt veel te veel woorden aan hem vuil met een dergelijke tegen-argumentatie.

Je had tegen Shaheed kunnen volstaan met
"Wat ben je toch een stout dom pikkie met gevaarlijke instincten"

Van gedachten kan ik in deze niet spreken, dan zou ik hem te hoog inschatten.


Met vriendelijke groet,

Bev

Nee jou moeten we wel serieus nemen, stomme sukkel.
Alleen je naam al verraad dat je hier niet thuis hoort.

magden_david
18-12-02, 16:04
dat veramde uranium verhaal is inderdaad niet kiosher maar dat embargo had makkelijk voorkomen kunnen worden: de inspecteurs niet het land uit donderen als ze net iets ontdekken wat d eiraqis angstvallig proberen te verhullen.
simpel toch ?
ga een sin noord iraq kijken naar hoe de koerden misvormde kinderen krijgen dank zij saddams experimenten met chemische wapens, hij krijgt wel medicijnen om ze te helpen maar die mogen van baghdad niet naar de koerden toe net zoals het voedsel,die kids sterven een hongersdood en worden dan door saddam door de straten geparadeerd alsof het de schuld is van het westen. en er is natuurlijk altijd wel een zot die het slikt.

en hoe zit het met al die andere punten ?

Shaheed
18-12-02, 16:37
Wat een eikel ben jij ook he kaaskop...dacht je dat ik jou link niet zou gaan controleren?

Under-five Mortality Rate
(per 1,000 live births)


1990 1995 2000 2001

50 117 130 133


Wanneer begon de bocyot...? na 1990 en sindsdien is het kindersterfte alleen maar toegenomen.
In tien jaar tijd is hetzelfs bijna verdrievoudigd.
En dan durf jij nog te beweren dat het niks met die boycot te maken heeft...?
Ik ben ook geen fan van Saddam hoessein , hem mogen ze aan de hoogste boom ophangen die er is.
Maar kom niet zo schijnheilig doen alsof de amerikanen de irakezen willen bevrijden van een tiran.
Het zal hen een worst wezen!

Zolang zij er maar beter van worden, niet te geloven dat jij in die propaganda van die amerikanen trapt , haal toch een keer die stront uit je ogen kaaskop!

lennart
18-12-02, 17:55
De economische boycot is sinds 1998 geintensiveerd vanwege de weigering van Hussein mee te werken aan wapeninspecties. De grootste klapper was toen dus al gemaakt ja. De economische boycot stelde voor 1998 nog niet veel voor. Het olie-embargo bijvoorbeeld was toen nog zo lek als een mandje. Toch zijn die olie-opbrengsten in het geheel niet ten goede gekomen aan de burgerbevolking. Ik kan in ieder geval opgelucht constateren dat we het daar dan over eens zijn. Nou jij nog eikel.


Dat is niet helemaal waar hoor. De economische boycot begon al slachtoffers te maken na 1991 en ging door toen Iraq ging mee werken met de V.N. Nederland als toezicht houder van de boycot heeft hierbij overigens nog goed werk geleverd. Toen 1995 duidelijk werd dat niet het regime maar het gewone volk werd getroffen heeft de V.N. besloten tot het olie-for-food program. Overigens (dankzij de V.S.) was dit niets meer dan een soort honger dieet, waarbij het Iraakse volk afhankelijk werd gemaakt van het regime, dat aan het hoofd van de uitdeling staat. Per hoofd van de bevolking mocht iraak iets van 200$ per jaar aan eten uit het buitenland bestellen. In feite belachelijk dus, net genoeg om mensen in leven te houden, maar niet genoeg om mensen weerbaar te maken. Overigens aan oonbaar door de sancties zijn ook vele mensen gestorven omdat Irak zijn water niet meer kon zuiveren. Dit had dus in feite niets met het regime te maken.

Sven_DP
18-12-02, 18:46
"Die vergeldingsactie van bin laden op het WTC is de meest rechtvaardige aanslag die er is."

Nog eentje die zijn eigen private 'Moeder van alle oorlogen' wil opstarten? Spijtig dat die de laatste tijd zo slecht aflopen nietwaar... :D :D :D

Enne Shaheed, de berichten van de randdebielen van solidair, inclusief die objectieve kinderarts, moet je zeker blijven volgen. Dan zijn de laatsten der Mohikanen, die van de grooooote samenzwering van de satan USA tegen de rest van de wereld. Die jongens en meisjes van onze 'pvda' (NIETS te maken met Nederlandse PVDA, dat zijn 'gewoon' socialisten) propageren nog openlijk het marxisme-leninisme, stalinisme, Pol Pot en co....

David, way to go. :cool:

Lennart, waarmee denk je dat Sadam zijn tientallen paleizen en kastelen gebouwd heeft? Met botermelk?

mrz
20-12-02, 07:29
LOL... Bush zou willen dat ie met zijn oorlog op terrorisme een oorlog van de Ubermensch tegen de rest aan het voeren was. Een belangrijke eigenschap van ubermensch is voor hem helaas dat ze geen wroeging en daarom ook bijvoorbeeld geen angst zoals die bij Bush heerst zouden kennen.

´Über·mensch (de ~ (m.))

1 ideale mens, verheven boven goed en kwaad => supermens

Lekker paradoxale definitie in ieder geval... Dieren houden zich ook niet bezig met goed en kwaad (en is dat slecht? :melig: ) Dus waarom is het niet Untermensch? Terug naar het dier dat de mens is.