PDA

Bekijk Volledige Versie : HET VERVOLG......Ben jij ook tegen AEL? Stuur mij dan een e-mail.



karim1972
19-12-02, 01:45
Beste mensen


Ik wilde deze discussie continueren.


VOOR DE DUIDELIJKHEID, DIT IS EEN DISCUSSIE OMTRENT DE "IDENTITIET" , DUS NIET DE ISLAM (of een andere religie)
DEZE TWEE BEGRIPPEN MOETEN WE GOED ONDERSCHEIDEN.


(begin van de discussie kun je op pagina 3 of 4 van "nieuws van de dag" onder "ben je tegen ook tegen AEL? Stuur dan een mail" rustig voor jezelf lezen.)

Even een korte samenvattingen van waar wel gebleven waren:

Deze petitie heb ik in het begin voorgelegd, daarbij een Visie en Filosofie van AEL.(offcieel document)

Utrecht 04-12-2002 werd Dyab Abou Jahjah vrij gesproken door de rechtbank te Antwerpen. Na zijn vrijspraak volgde er een interview met nova waarin hij oprecht overkwam. Of hij ook echt oprecht is is een tweede. Om hier achter te komen dien je ook te weten waar De AEL voor staat en wat haar visie is.
Toen de AEL in het nieuws kwam en er een heleboel ophef over ontstond, ook bij de Imazighen, besloot ik eens op hun site te kijken en hun doelstellingen te lezen. Ik viel zowat van mijn stoel toen ik deze las, ik dacht dat de AEL vocht tegen achterstelling van Marokkanen in België. Nergens uit de doelstelling kon echter een verband worden afgeleid met de Belgische overheid of met de Marokkanen in België. Het enige waar de doelstellingen over lijken te gaan is Arabische nationalisme, de Imazighen worden onder aan de visie even genoemd als zijnde een linguïstische minderheid die naast het Arabisch ook nog Tamazight spreekt, wat een leugen is. Imazighen spreken Tamazight, er is een enkeling die ook Arabisch spreekt. Wat nog frapanter is, de Imazighen worden genoemd bij de doelstellingen voor 'de rest van de Arabische wereld', bij doelstellingen voor Europa wordt met geen woord over ze gerept. Daar wordt enkel gesproken over de Arabische migrantengemeenschap. Het bestaan van Imazighen wordt hierdoor ontkend of op zijn zachtst gezegd gebagatelliseerd.
Opmerkelijk ook is dat in de doelstellingen punten worden genoemd die veel te hoog gegrepen zijn, ze zullen waarschijnlijk nooit worden bereikt omdat de formulering te vaag is en temeer omdat bovendien de essentie ontbreekt. Ik kom hierdoor tot de conclusie dat de AEL gebakken lucht verkoopt, lhawwa, zoals we in het Tamazight zeggen.
De visie van de AEL staat bol van contradicties. Zo zegt de hoofdoelstelling dat ze voor de Arabische migrant in Europa opkomt, in België vormen Imazighen maar liefst 80 % van deze zogenoemde Arabische gemeenschap, toch worden ze niet bij de naam genoemd. De AEL zegt ook dat zij verscheidenheid toejuichen, hoe komt het dan dat zij vanuit een "Arabische" visie en ideologie hun doelstellingen willen bereiken terwijl toch echt de meerderheid niet van Arabische origine is. Volgens de AEL is de "Arabische" identiteit ook hetgeen wat de "moslims" bij elkaar brengt/heeft gebracht, wat complete onzin is. Hoe kan het anders dat de grote meerderheid van de moslims in de wereld niet Arabisch is. Het standpunt dat islam alleen goed is in combinatie met het Arabisme (wat duidelijk in de visie van de AEL wordt beweerd) is voor vele Marokkanen reden om het Arabisch en de Arabische identiteit als onderdeel te zien van de islam.
AEL moet geen organisatie worden die namens de Marokkanen spreekt, veel autochtonen hebben al een slecht beeld van ons en als de AEL namens de Marokkanen gaat spreken en handelen ben ik bang dat het alleen maar erger wordt. Ook vind ik het schandalig dat de media spreekt van een moslim organisatie als zij over de AEL spreken. De AEL mengt Arabische politiek/nationalisme met de islam, hierdoor neemt de vrees voor moslims alleen maar toe.
Daarom starten wij, het team van AMAZIGH.nl, een petitie tegen de AEL.

Wij zijn tegen de AEL om de volgende redenen:
· De AEL misbruikt de islam om zo moslims voor politieke doeleinden achter zich te krijgen
· De AEL ontkent het bestaan van de Imazighen(en Koerden, etc) door ze te bestempelen als Arabieren, derhalve ontkennen ze de problemen die samenhangen met deze ontkenning.
· De AEL houdt er radicale methodes op na, die de situatie van de Marokkanen alleen maar meer op scherp zet, zeker wanneer deze partij vaste voet aan de grond krijgt in Nederland. Wij kiezen voor overleg.
· De AEL is tegen integratie, wij zijn daar niet tegen mits ons wordt toegestaan onze eigenheid te behouden. In Nederland wordt ons deze mogelijkheid geboden.
· De AEL zorgt voor segregatie van de Marokkanen, dit is geen goede zaak. Niet voor de Marokkanen en ook niet voor het land waarin we wonen.
· De hoofddoelstelling van de AEL is Arabisme, niet het verbeteren van de situatie van de Marokkanen.



AEL VISIE EN FILOSOFIE:

Visie en filosofie
De Arabisch Europese Liga(AEL) heeft als voornaamste reden van bestaan de promotie en bescherming van:
- De belangen van de Arabische immigranten gemeenschappen in Europa.
- De belangen van de Arabische wereld.
Ons hoofddoel is het versterken van onze gemeenschap en onze mensen en het hebben van een positieve interactie met anderen gebaseerd op wederzijds respect en tolerantie.

Voor de Arabische migranten gemeenschap staan we voor:

Versterken: alleen sterke gemeenschappen worden als gelijkwaardig behandeld, daarom moeten we toewerken naar het elimineren van de zwakke plekken en het scheppen van alle nodige structuren en gereedschappen om een meer waardige en sterke positie als gemeenschap te bereiken, binnen de grenzen van de wet.
Verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op. Je zult niet vooruitgaan als anderen het werk voor je doen, het is onze verantwoordelijkheid en onze plicht onszelf te organiseren met als doel het vervullen van alle behoeften van onze gemeenschap. Niemand zal onze problemen en de oplossing daarvan beter begrijpen dan wij.
Identiteit: we geloven in een multiculturele samenleving als een plaats waar verschillende culturen naast elkaar bestaan, allen gelijk voor de wet. We willen niet assimileren en we willen ook niet ergens in het midden vast komen te zitten. We willen onze identiteit en onze cultuur behouden terwijl we de wet eerbiedigen en waardige burgers zijn van de landen waar we wonen. Om dat te bereiken is het noodzakelijk voor ons om onze kinderen de Arabische taal en geschiedenis te leren en het Islamitische geloof. We zullen ons verzetten tegen elke poging om ons te weerhouden van ons recht op diversiteit op het gebied van cultuur en identiteit, aangezien we geloven dat het één van de meest elementaire mensenrechten is.
Trots: we willen dat onze kinderen weten wie ze zijn en trots zijn op wie ze zijn. Het verdwaald zijn tussen twee identiteiten leidt enkel tot een disfunctionerende gewaarwording en vervormde communicatie, dit leidt tot intolerantie en conflict situaties. Zelfvertrouwen en een zelfverzekerd zelfbeeld zijn cruciaal voor het tolereren van anderen en een motivatie om adequaat met anderen te communiceren en te samenwerken.

Voor de Arabische wereld staan we voor:

Eenheid: aanmoedigen van economische en politieke integratie in de Arabische wereld binnen een sociaal bewust kader. Dit zou op de lange termijn moeten leiden tot het vestigen van een federale Arabische staat op alle Arabische bodem. Die staat is het ultieme doel van de nationale strijd die de Arabische mensen leveren. Arabische eenheid is ook het antwoord voor het legitiem streven van etnische minderheden, deze kunnen hun eigen zelfbestuur binnen de Arabische federatie vormen.
Democratie: De regels van de wet en de pluriforme en open politieke staat in dienst van de grondwet, maar ook respect voor alle mensenrechten (met name het recht van minderheden op behoudt van taal en religie). Een democratische benadering van de economie en een rechtvaardige welvaartsverdeling zijn onontbeerlijke elementen voor een ruim, democratisch regime. Arabische democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Shoura, het put zijn inspiratie uit een moderne, dynamische en eenstemmige vertaling van de islam.
Identiteit: verdedigen en promoten van onze Arabische identiteit, taal en cultuur is een taak die we aan god, aan onszelf en aan onze kinderen verschuldigd zijn. Onze Arabische natie is tot stand gekomen door de islam en het vormde door de eeuwen heen een wisselwerking met elkaar bij het stichten van de Arabisch- Islamitische beschaving. Alle Arabieren behoren tot die beschaving of ze nou moslim zijn of niet, en het is de plicht van alle Arabieren om de twee meest belangrijkste componenten van hun identiteit te verdedigen: arabisme en Islam.
Arabisme en Islam vullen elkaar aan, de poging om ze te presenteren als tegenspraak is een ziekte die onze natie heeft verzwakt en onze vijanden heeft gediend. Die gecombineerde Arabisch- Islamitische beschaving is onze Arabisch- Christen broeders eigen, zij behoren ertoe op de culturele en de beschavingsniveau's. Het is de Imazighen ook eigen, welke een andere taal spreken naast het Arabisch, maar welke ook behoren tot de Arabisch- Islamitische beschaving en een belangrijke rol hebben gespeeld in het maken ervan.
Daarom zullen we strijden om onze Arabische identiteit te herstellen als een verenigende factor in de natie's bestaan met als doel het moraal van onze mensen op te krikken en het te helpen in haar rol de Arabische en Islamitische doelen te bevorderen. Tegelijkertijd is het noodzakelijk om linguïstische minderheden te laten emanciperen en dient hun recht tot het gebruiken van hun eigen talen en het behouden/ promoten van hun culturen gerespecteerd te worden. Deze beide processen(herleving van de Arabische identiteit en de emancipatie van minderheden) dienen plaats te vinden binnen de grenzen van tolerantie en ruime opvatting.



EN DIT WAS MIJN LAATSTE 7 REACTIES:

1)Beste Rode Rose,

Mohammed Chafic. Hij noemt zich in eerste instantie geen marokkaan, en verder is hij een intelectuele berberse melitant. Hij heeft diverse originele berberse geschiedenis boeken vertaald naar het arabisch. Deze stap heeft hij bewust genomen, omdat er in marokko arabisch wordt onderwezen, en alleen op deze manier kan hij de originele geschiedenis bij de berbers in marokko bekend maken..

Probeer maar meer over deze man te lezen en kom vervolgens mij zijn visie en standpunten voorleggen.
Ik ben bang dat je hem ook de hel wenst en hem lager inschat dan een varken.

Verder geef je aan dat de berberse cultuur niet een hoogstaande cultuur is. Ik kan je vertellen dat het een rijke cultuur is.
13.000 v.C. leefde langs de Noord-Afrikaanse kust de zogenaamde Mekta-mens. Dit is een uniek type dat alleen in Noord-Afrika voorkomt. Hij hoort tot de Homo Sapiens groep, en is dus een moderne mens zoals de huidige mensen (geen oermens dus).
In 8.000 v.C. doemde een nieuwe type op: de Capsien. Deze was eerst alleen op het grensgebied Tunisie-Algerije, maar verspreidde zich al snel over heel Noord-Afrika.
De Mekta en de Capsien vermengde zich, en de nieuwe bevolking die toen ontstond wordt in de wetenschap aangeduid met de term 'Oer-Berbers'. De Mekta-mens wordt gezien als de belangrijkste van de twee, en wordt daarom ook aangeduid met de term 'Proto-Berber'.
Een hele tijd later (weet niet precies wanneer), kwam een nieuwe bevolkingsgroep uit het oostelijk deel van het middellandse zeegebied, via Zuid-Italie en Sicilie. Deze mengde zich al snel met de toenmalige bevolking van Noord-Afrika, de Oer-Berbers.
De Imazighen zijn dus een mengvolk dat bestaat uit drie grote groepen volkeren, plus waarschijnlijk een aantal kleine volkeren, die in elkaar opgegaan zijn.

Aan het begin van 2000 v.C. gebeurde iets bijzonders, in zeer korte tijd heeft zich het Tmazight door heel Noord-Afrika gevestigd. Overal werd nagenoeg hetzelfde soort Tmazight gesproken, het Oer-Tmazight. Hoe dit plaatsgevonden heeft is onduidelijk.

Bronnen:
* The Berbers - Michael Brett
* Die Numider - Heinz Guenter & C.B. Rueger
* Die Berber: Vielfalt und Einheit einer alten nordafrikanischen Kultur - W. Neumann

Het boek Berberes, Aux marges de l'histoire is geschreven door de bekende wetenschapper Gabriel Camps. Hij is een van de belangrijkste geschiedschrijvers van noord africa, dat boek is gebaseerd op de wetenschappelijke ontdekkingen voornamelijk op het gebied van archeologie en antropologie. Dat je de inhoud van dat boek niet vertrouwt vanwege het titel "Berbers", dat i sgeen goede reden. Ik raad je om dat boek te gaan lezen, daarna mag je jou kritiek geven.
Said
Dat Imazighen hun wortels in Jemen hebben (wat ze in marokko, algerije etc. onderwijzen bij het vak geschiedenis), dat is een heel zwakke theorie en is gebaseerd op de mythologische verhaaltjes van Arabische geschiedenis schrijvers. Ga maar eens het boek "Mo_jam el Buldan" (een van de grootste geschiedenis boeken van arabieren) lezen. Dat boek is vol met "1001 nacht"- achtige sprookjes.

13.000 v.C. leefde langs de Noord-Afrikaanse kust de zogenaamde Mekta-mens. Dit is een uniek type dat alleen in Noord-Afrika voorkomt. Hij hoort tot de Homo Sapiens groep, en is dus een moderne mens zoals de huidige mensen (geen oermens dus).
In 8.000 v.C. doemde een nieuwe type op: de Capsien. Deze was eerst alleen op het grensgebied Tunisie-Algerije, maar verspreidde zich al snel over heel Noord-Afrika.
De Mekta en de Capsien vermengde zich, en de nieuwe bevolking die toen ontstond wordt in de wetenschap aangeduid met de term 'Oer-Berbers'. De Mekta-mens wordt gezien als de belangrijkste van de twee, en wordt daarom ook aangeduid met de term 'Proto-Berber'.
Een hele tijd later, kwam een nieuwe bevolkingsgroep uit het oostelijk deel van het middellandse zeegebied, via Zuid-Italie en Sicilie. Deze mengde zich al snel met de toenmalige bevolking van Noord-Afrika, de Oer-Berbers.
De Imazighen zijn dus een mengvolk dat bestaat uit drie grote groepen volkeren, plus waarschijnlijk een aantal kleine volkeren, die in elkaar opgegaan zijn.

Aan het begin van 2000 v.C. gebeurde iets bijzonders, in zeer korte tijd heeft zich het Tmazight door heel Noord-Afrika gevestigd. Overal werd nagenoeg hetzelfde soort Tmazight gesproken..

Bronnen:

* The Berbers - Michael Brett
* Die Numider - Heinz Guenter & C.B. Rueger
* Aux origenes de la Berberie
* Berberes. Aux marges de l'histoire
* 'Advertissement', Encyclopedie Berbere, vol. I
* 'Abizar', Encyclopedie Berbere, vol. I

Gegroet,
Karim.

karim1972
19-12-02, 01:55
2)

Dat het beeld van de berbers slecht is in het westen(i.v.m. criminaliteit), dat wil ik niet ontkennen. Maar dat heeft naar mijn mening te maken met "de idenditeitscrisis". Hoe kan een berber zich ontwikkelen als hij vanaf zijn geboorte door zijn ouders met het berbers wordt opgevoed (wat hij niet kan lezen en schrijven). En vervolgens op zijn 6 jarige leeftijd naar de moskee of arabische les wordt gestuurd om het arabische taal te kunnen beheersen (wat voor hem/haar een vreemde taal is). En tenslotte krijgt het kind ook nogeens te maken met het nederlands (wat ook een vreemde taal voor het kind is). En een paar jaar later het engels..

Kortom, kinderen hebben recht om moedertaal te leren.. Dat zou een goede bijdrage kunnen leveren bij het presteren op school. dat houd in dat een berber net als een turkse kind zijn berberse woordenboek (berbers/nederlands) zou kunnen gebruiken om betekenis van bepaalde woorden op te zoeken..

Maar goed ze moeten, de 'kunstmatige' officiele taal van marokko leren wat voor achterstand en idenditeitscrisis zorgt!


Gegroet,
Karim.


3)
Azul Asma2,

Het ergste is dat je imazighen hier treft die zichzelf en hun idenditeit niet erkennen (wel in woorden maar niet in daden) Dat is al een onwetende probleem oftewel een blindevlek waar iemand niet bewust van is.. Ga eens een steekproef houden bij de berberse bevolking en vraag eens of ze iets weten van hun geschiedenis. Ik kan nu al voorspellen dat de meerderheid meer op de hoogte is van de nederlandse, amerikaanse arabische geschiedenis...

Kortom, Ik hoop dat jij je verstand zowel in de breedte als in de lengte gebruikt. Islamitisch zijn betekent toch niet arabier zijn? arabier/ amazigh/ chinees/ indiaans dat ben je en religie daar kies je voor...
(als jij een chinese kind adopteerd, dan zal hij door jou opvoeding ongetwijfeld een moslim worden..(maar hij is en blijft een Chinees!)

Gegroet,
Karim.


4)
Geplaatst door Elie Hobeika
Karim tot nu toe heb je mijn vraag over de namen genegeerd.
************************************************** *

BesteElie Hbeika,

Amazigh namen zijn geen arabische namen. Dus dat betekent dat je je kind een arabische naam moet geven, omdat de islam dat verbied, meen ik.

Maar goed, ik vind het een onlogische beredenering. Zelfs voor de religie bestonden deze amazigh namen, net als de romeinse, chinese, indiaanse namen..etc.

Als je gelovig bent geloof je in de principes van het geloof zelf en niet in namen.
Hieronder heb ik een artikel voor je waarin je hopelijk wakker schud omtrent discriminatie in Noord-Afrika.

Kleine Simane, geboren op 25 November, 2000, heeft geen legale naam. Zij is niet ingeschreven bij de gemeente door haar ouders. De gemeenteambtenaren weigeren een Amazigh naam in te schrijven, zij eisen dat er een Arabische naam wordt uitgezocht uit een lijst die is samengesteld door de voormalige minister van binnenlandse zaken Driss Basri (1981-1999).


In 1997 werd er een amendement aangegaan tegen de in 1933 gemaakte wet, welke alleen "goede" namen toestond. Daarin werden werd er geen onderscheid gemaakt tussen Amazigh namen en Arabische namen. Dit amendement van 1997 werd goedgekeurd door het parlement, waarin de voorwaarde was dat de namen "Marokkaans en Arabisch" moesten zijn. Een lijst werd opgemaakt door de toenmalige minister van binnenlandse zaken, daarin stonden alleen namen van Arabische en moslim origine. De minister kon de lijst officieel niet doorvoeren omdat alleen het parlement dit recht had. Hierdoor wordt het begrip "Marokkaans en Arabisch" verschillend geïnterpreteerd door de gemeentes. Sommige gemeentes keuren alleen Arabische namen goed, terwijl andere gemeentes meer naar het begrip Marokkaans kijken en dus ook Amazigh namen goedkeuren. In het geval van Simane weigert de gemeente de naam te accepteren, volgens hen is alleen een Arabische naam Marokkaans. Deze zaak wordt aangekaart bij het hoge gerechtshof, zij eisen bij deze zaak de geboorteakte van

Simane. Maar Simane heeft geen geboorteakte omdat haar vader, Simane niet onder een andere naam wil inschrijven dan de naam die gekozen is door hem en zijn vrouw. Zijn Marokkanen dan slechts onderdanen van de staat en geen burgers met rechten?
Mohammed VI erkent verbaal de Amazigh erfenis van Marokko en belooft ook een instituut voor het Tamazight. Maar het parlement heeft wel een wet lopende die ouders het mensenrecht ontneemt om hun kinderen een eigen naam te geven. Geen staatshoofd, geen parlement, geen ambtenaar heeft het recht dit recht te verbieden.
Marokko, vriend van de Verenigde staten en aspirant voor de Europese Unie, heeft een lange weg te gaan naar het erkennen en respecteren van de mensenrechten. Het amendement van 5 jaar geleden moet ingetrokken worden zodat de oude maar veel menselijkere wet terug komt. Iedereen wil een "goede" naam voor hun kind, maar "goed" hoeft niet altijd Arabisch te zijn.


Gegroet,
Karim.


5)
Assimilatie??
De Imazighen zijn al eeuwen lag gessimileerd door de arabische mythologie. Dus de AEL zou de berbers eerst daarvan moeten verlossen..

Nogmaals, de AEL gebruikt de islam als wapen om de harten van de onwetenden te doen smelten en hun politieke doel te realiseren (bij het smelten van de harten, werkt het verstand niet).

Waarom zijn de meerderheid van de imazighen tegen het onderwijzen van het tamazight?? denk hier maar een over na, dan kom je er al gauw achter dat men zijn emoties en de arabische ideologie naleeft!

Gegroet,
Karim.


6)
M.a.w. waar staat het in de islam dat je je kind perse een islamitische naam, ik wil het ook graag lezen, hoewel het onlogisch is.
Wat is islamitisch aan deze namen: Aisa (Jezus), Daoud (David), Ibrahim (Abraham), Nihad (Zij met borsten/M yebbac), Abla (zij met de grote heupen of zoiets), Fahd (Panter), Qamar (maan). Abduallah is ook geen islamitische naam, het is de naam van de vader van de profeet die tientallen jaren voor de komst van islam was.

Zijn de turken, chinezen, pakistaanse, indoenesiche, Zuid-Afrikaanse, etc, moslims die geen Arabisch naam hebben of geen Arabisch spreken, geen moslims?
Er zijn veel Timazighin die een Amazigh naam hebben, Het had net zo goed je moeder kunnen zijn. Had je een schaap geslacht om haar een nieuwe naam te geven? Of zou ze daardoor minder moslim zijn volgens jullie...

Aan de andere kant zijn er ook anderen die beweren dat iedereen moslim is vanaf Adam en Eva. In dat geval zijn alle namen islamitisch dus ook Timuc en Luiza.
Volgens mij, moet de naam wel een goede betekenis hebben, verder stelt de islam geen eisen.


hier een aantal van berberse namen:

mannen

-Masin
-Lounes
-Yougorta

vrouwen

-numidia
-thaziri
-masilia
-Dihya



Gegroet,
Karim


7)
Beste NIS,

Laat a.u.b. Bouchra met rust. Probeer eerst zelf haar inhoud te leveren, voordat je zelf inhoud van haar gaat eisen (wat ze overigens wel doet).

NIS en alle anderen, hierbij zend ik jullie een stuk uit de geschiedenis van Noord-Afrika (de huidige Marokko, Algerije, Tunesie en Libie).

Zo is het begonnen en zo is het tot vandaag de dag...



Verovering Noord-Afrika

De verovering van de Noord-Afrika regio door de Arabieren is, in tegenstelling tot hun verovering van het Oost-Afrikaanse gebied, niet zonder slag of stoot gebeurd. De hele operatie heeft ongeveer een halve eeuw (van het jaar 674 tot 710) geduurd en nam verschillende fases in beslag. De eerste aanvallen bestonden uitsluitend uit militaire expedities die als doel hadden de byzantijnse tactiek te ontmaskeren en het gebied te verkennen. Onder Kalief Othman leidde de gouverneur van Egypte, Abdallah Ibn Saäd de Arabieren naar hun eerste overwinning. Hij versloeg de Byzantijnen in het huidige Tunesië en maakte op die manier de weg vrij voor andere Arabische veroveraars om de gebieden binnen te vallen. Deze veroveringstochten hadden niet enkel de verspreiding van de islam onder de autochtone bevolking tot doel maar moesten ook de drang naar rijkdom van de Arabische veroveraars bevredigen.

De echte veroveringstocht van de Arabische moslims begint pas omstreeks 670 met de expeditie van Oeqba ibn Nafi, die erin slaagt om het zuiden van het huidige Tunesië in te nemen en hier de eerste moslimstad van de Noord-Afrika regio te stichten: Kairouan. Nadat hij in 681 benoemd wordt tot oppercommandant van Afrika, onderneemt Oeqba ibn Nafi een groots opgezette veldtocht naar het westen die hem zelfs tot aan de kusten van de Atlantische Oceaan brengt. Oeqba’s tegenstanders, Koceila, leider van de Berberstam Aouraba, en de Byzantijnen richten echter een coalitie tegen hem op en wanneer de Arabische bevelhebber bij zijn terugtocht gedwongen wordt om zijn troepen op te splitsen, leidt dit tot zijn nederlaag. Na zijn overwinning op Oeqba maakt Koceila zich meester van Kairouan, waar hij gedurende drie jaar zijn heerschappij in stand kan houden.

De tegenaanvallen laten niet lang op zich wachten en de Arabieren slagen er ook in om de stad Kairouan op vrij korte tijd te heroveren. Tijdens deze expeditie komt Koceila om het leven, maar onder leiding van een Berbervrouw, de Kahina, kunnen de Berbers de Arabieren toch tijdelijk terugdrijven. Een tweede poging van de Arabieren om het gebied in te nemen wordt echter wel met succes beëindigd wanneer bevelhebber Zohaïr Ben Kaïs Carthago verovert. Als de Kahina omstreeks 700 overlijdt, betekent dit het einde van het Berber verzet en kunnen de Arabieren zonder al te veel moeite de rest van de Noord-Afrika regio inpalmen. Nadat ze hun heerschappij bestendigd hebben, gaan de moslims een actieve pacificatiepolitiek voeren door de Berbers tot de Islam te bekeren. Die bekeringspolitiek werpt al gauw zijn vruchten af en wanneer de Arabische veroveringsdrang zich uitbreidt tot het Europese continent, bestaat het gros van hun troepenmacht uit geïslamiseerde Noord-Afrikanen. Onder leiding van de tot de islam bekeerde Berber Tariq slagen deze troepen erin om Spanje onder moslimheerschappij te brengen en zelfs om door te dringen tot de steden Bordeaux en Carcassone. Vanaf 732 keert het tij en onder leiding van Karel Martel kunnen de Franken de moslims tot achter de Pyreneeën terugdrijven. Spanje zal de volgende eeuwen wel onder moslimheerschappij blijven.

Dat de bekering van de Berberbevolking tot de islam vrij vlot is verlopen, is onder meer te wijten aan het feit dat de sociale structuren van de berbers enigszins vergelijkbaar waren met die van de Arabieren. Bovendien was het christendom, dat door de Romeinen in het Noord-Afrikaanse gebied was geïntroduceerd, nooit echt diep doorgedrongen. Omdat de Noord-Afrikaanse christenen geïsoleerd leefden van de rest van de christelijke geloofsgemeenschap in Europa en de vrij eenvoudige leer van de islam in schril contrast stond met de verdeeldheid van de christelijke Kerk, oefende de islam een grote aantrekkingskracht op de autochtone bevolking uit. Hierbij komt nog dat het vanuit sociaal-maatschappelijk standpunt nu eenmaal gunstiger was om zich tot de islam te bekeren. Zo kon men bijvoorbeeld sneller carrière maken in het Arabische leger. En ondanks het feit dat de Arabieren ook andere godsdiensten tolereerden, moesten die geloofsgemeenschappen wel een belasting betalen waarvan de moslims vrijgesteld waren. Al deze factoren hebben een rol gespeeld in de relatief snelle islamisering van de Berbers. In tegenstelling tot de Byzantijnse overheersers, die door de autochtone inwoners als uitbuiters werden gezien, lieten de Arabieren de godsdienstkeuze vrij waardoor de Berbers zich meer gerespecteerd voelden en de Arabieren eerder als bevrijders dan als veroveraars zagen. Zo komt het dan ook dat de Noord-Afrikaanse bevolking niet onder dwang maar uit eigen beweging geleidelijk aan naar de islam is overgegaan. Toch begonnen de maatschappelijke verschillen zich al snel af te tekenen. Zo kregen de Berbers bijvoorbeeld minder soldij dan de Arabische soldaten en hielden rijke Arabieren vaak Berbervrouwen als slavin gevangen. Vele Berbers hingen bovendien de stroming van het charidjisme aan, die absolute gelijkheid tussen alle moslims predikte, en kwamen in opstand tegen de Arabische overheerser. Dat verzet duurde ruim een halve eeuw en zorgde ervoor dat het Maghreb gebied ook op politiek vlak enigszins verwijderd raakte van het Midden-Oosten. Opvallend is wel dat de islam, een geloof dat toch meegebracht was door de Arabieren, het verzet van de Berbers tegen die vreemde overheerser juist ging symboliseren. De Berbers beschouwden hun geloof als zuiverder dan dat van de Arabieren, die het volgens hen enkel gebruikten om hun opportunistische doeleinden te maskeren.


The truth is bitter to swallow, voor de onwetende en degene die afdwalen zijn van hun wortels...(waar eeuwen lang onze grootouders trots op waren!)



Gegroet,
Karim.


HIER WAREN WE GEBLEVEN.

Zwarte Schaap
19-12-02, 03:30
Geplaatst door Puk

Ik verwijt je niets Karim, begrijp me goed. Ik snap je wel. Maar het gaat om het heden. Als mens, als volk, hebben jullie nu... op dit moment... rechten. En daar moet rekening mee gehouden worden. Dat is voldoende.

Groet!

Wie zijn verleden niet kent heeft geen toekomst. Marokkanen zijn hoofdzakelijk berbers. Helaas hebben kolonisatoren en dictators met de onwetendheid van de marokkanen(en andere landen) gespeeld.

Ik vind het nog altijd om te huilen als marokkanen zich in 2 kampen laten verdelen van arabier en berber, terwijl ze allemaal gewoon berber zijn. Het arabische is een nuttige taal wat nodig is om een land administratief te kunnen besturen.

Zonder een geschreven taal kun je geen levensvatbare staat in stand houden. De keuze voor de taal van het arabisch is ook een logische keuze omdat wilde je vooruit komen dan moest je toegang hebben tot wetenschap. Dat was het arabisch. Europeanen hebben eeuwen arabisch moeten leren om ook toegang te kunnen hebben tot deze wetenschap. Dus dat is net zo logisch als dat je engels of duits moet leren om toegang te hebben tot de wetenschap van dit moment.

Helaas heeft dit voor een 2deling gezorgd in marokko die de dictator, en de imperialisten handig in stand houden. Ook heb je zogenaamde vrome gelovigen die alleen de taal van de Koran accepteren terwijl vroomheid niet van taal afhankelijk is, ik denk dan aan het feit overgrote meerderheid van de moslims geen arabisch spreekt.

In deze cirkel van onwetendheid is de bevolking van Marokko en de rest van Noord-Afrika een speelbal van meedogenloze hebzuchtige monsters. Helaas hebben zich zogenaamde berberisten ook in deze strijd gemengd. Veel van hen hebben ook de realiteit uit het oog verloren. In haar zorg voor zogenaamde minderheden steunt het westen haar oude politiek van verdeel en heers maar dan in een andere jasje. ( zie ook IMPERIAL IDENTITIES, Stereotyping, Prejudice, and Race in Colonial Algeria by: Patricia M. E. Lorcin)

Mijn oproep aan mijn landgenoten is wees niet blind en laat je niet door één van deze groepen misbruiken neem kennis van je geschiedenis zodat je geen onzin napraat want allen zijn alleen uit op controle van jouw vrijheid. Wie zijn verleden niet kent heeft geen toekomst.

Oow ja als er een Marokkaan is die zegt dat ie arabier is dan kun je er vrijwel 99 % zeker van zijn dat het gewoon gebaseerd is op een mythe, genetisch gezien zijn we vrijwel allemaal berbers. Verder raad ik iedereen aan om zoveel talen te leren als dat je kan, en zeker het berbers als dat mogelijk is.

Over het AEL kan ik kort en bondig zijn. Theoretisch en juridisch kan ik mij in hun opvattingen vinden. Ze geven precies aan waar de schoen wringt. Het gaat maar om één ding, namelijk dat democratie is dat we binnen een kader van de grondwet onze eigen weg mogen uitstippelen zonder gezeur van valse discussies van integratie en dergelijke. Meneer abu Jah Jah is een arabier en ik vind het niet raar dat hij zijn arabische identiteit niet wil verliezen en dat hij zijn vereniging of wat het ook is opricht. Jah Jah strijdt niet tegen de berbers maar strijd tegen de gedwongen assimilatie die op slinkse wijze wordt doorgevoerd. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nooit lid van ze zou kunnen worden en een email sturen omdat ik tegen ze ben is helemaal uit den boze.

Zwarte Schaap
19-12-02, 16:31
Geplaatst door Puk
Dat bedoel ik dus. Genetisch, historisch, cultureel, religieus en weet ik het allemaal. En er is een macht die je verdeelt en het is aan jou om daar mee te kappen. Wat maakt het uit. Weet je hoeveel nationaliteiten ik door mijn bloed heb stromen? Chinees, Indonesisch, Duits, Frans... men is er nog niet uit. En oh ja... ook Hollands bloed natuurlijk. Dat is waar ik me het meest identificeer. Want ik ben hier geboren en opgegroeid. En ik ben ook nog trots op mijn land. Echt wel. Verdorie... er is in Nederland een maroc.nl site. Een holland.mar site ofzo moet nog geboren worden. Snap je? Of een berber.mar site for that matter. Ja toch? En dan moet er in Nederland van alles en nog wat worden uitgevochten. Turken tegen Koerden, Berbers tegen Arbabieren, Palestijnen tegen Israeliers, en ga zo maar door. Ik krijg er verdorie een sik van! Heb ik niet om gevraagd. Zoek het ff lekker uit! Of hou er mee op! Dan gaan we gewoon een biertje drinken ofzo. Snap je nou wat ik bedoel? En dan krijgen we het Zio-Christo-Moslimmo complot er nog eens overheen. Voor mij allemaal 1 pot nat, dank U. Ze geloven allemaal in 1 en dezelfde God dus wat een gezeur. Let's party!

Wat sta jij nou te zeuren? Kun je het niet volgen? Ga jij nou maar lekker partyen met je biertje en laat ons nou maar lekker discusseren over onze identiteit, doen wij het zelf niet dan doen anderen het wel met allerlei statistieken om ons juist in een hoekje te drijven.

Shaheed
19-12-02, 16:59
P.S. zijn jullie het wel eens met de AEL ga dan naar deze website

http://www.arabeuropean.org


En word ook betalend lid.







(is jouw topic toch nog ergens goed voor karim :hihi: )