PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwen onthoofd en doodgeschoten na sluierbevel



JobHopper
20-12-02, 09:22
Bron nu.nl:

JAMMU - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.

Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd. De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches opgehangen.

Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische kledingregels zouden hebben overtreden

Bas
20-12-02, 09:31
hier word je toch kotsmisselijk van

barfly
20-12-02, 09:50
Verder is het best een leuke godsdienst... :droef:

MokroMike II
20-12-02, 10:30
Geplaatst door barfly
Verder is het best een leuke godsdienst... :droef:

Deze daden heb niets met godsdienst te maken, in ieder geval niet met de Islam. Lieden die dit op hun geweten hebben kunnen zich niet beroepen op islamitische regels.

Marsipulami
20-12-02, 10:42
Geplaatst door JobHopper
Bron nu.nl:

JAMMU - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.

Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd. De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches opgehangen.

Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische kledingregels zouden hebben overtreden

Mensen wat een onzin toch. In Kashmir woedt al jaren een bijtend conflict tussen India en Pakistan. Dat de Indiase politie militante moslimorganisaties (die oppositie voeren tegen het Indiase bewind) proberen in discrediet te brengen door hen te linken aan allerlei gruwelijkheden. Dat lijkt me aannemelijk. Propaganda is nu eenmaal een onderdeel van de strijd.

Wat me verwondert is dat de Nederlandse pers dat soort éénzijdige propaganda kritiekloos overneemt en als waarheid presenteert. :droef:

Arvid
20-12-02, 10:49
Geplaatst door Marsipulami
Mensen wat een onzin toch. In Kashmir woedt al jaren een bijtend conflict tussen India en Pakistan. Dat de Indiase politie militante moslimorganisaties (die oppositie voeren tegen het Indiase bewind) proberen in discrediet te brengen door hen te linken aan allerlei gruwelijkheden. Dat lijkt me aannemelijk. Propaganda is nu eenmaal een onderdeel van de strijd.

Wat me verwondert is dat de Nederlandse pers dat soort éénzijdige propaganda kritiekloos overneemt en als waarheid presenteert. :droef:

Marsupilami jij weet niks over het conflict daar.
Bovendien ben jij zeer pro-moslim en anti-India.

DUS

doe geen uitspraken daarover ok?

barfly
20-12-02, 10:53
JAMMU (RTR) - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat
Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had
opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei
vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep
heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.
Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen
huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd.
De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig
bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches
opgehangen.
Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir
opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen
negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur
over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische
kledingregels zouden hebben overtreden.
Elders in Kashmir, in de stad Pampore, schoten separatische
rebellen een nieuw parlementslid neer. Abdul Aziz Mir van de
Democratische Volkspartij (PDP) raakte zwaargewond. Niemand heeft
de daad opgeëist.

Het is niet alleen de Nederlandse pers die dit bericht serieus neemt, bovenstaande komt bij Reuters vandaan

barfly
20-12-02, 10:55
JAMMU, India, Dec 20 (Reuters) - Suspected Muslim militants
killed three young women in their homes just days after posters
appeared in India's Jammu and Kashmir state ordering women to
wear a veil, police said on Friday.
Two of the women, both aged 21, were shot dead in their
house in Rajouri district in the south of the revolt-torn
Muslim-majority state on Thursday night. The third woman, 22,
was taken away and beheaded, an official said.
"There is a possibility these killings are linked with the
diktat on dress code. We have sent a police party," he said.
Posters signed by a little known group, Lashkar Jabbar,
appeared in Rajouri town and neighbouring villages asking women
not to step out of their homes without a veil, the official
said.
More than a dozen guerrilla groups are fighting Indian rule
in Jammu and Kashmir, which is at the heart of more than 50
years of hostility with Pakistan. A few groups in the past have
ordered women in the Kashmir valley to wear a veil, but the
order was largely ignored.
The Lashkar Jabbar sprayed acid on two women in Kashir's
main city, Srinagar, last year for defying its Islamic dress
code.
The group then had threatened to shoot Muslim women if they
failed to wear veils. It ordered women from the minority Hindu
community to wear a traditional "bindi", the coloured dot on
the forehead, and those in the Sikh community should cover
their heads with saffron-coloured cloth.
Elsewhere in Kashmir, shops and businesses in Srinagar
remained shut for a second straight day on Friday to protest
against a court order to execute three men convicted of an
attack on the Indian parliament in December last year.
The three men -- Mohammad Afzal, Shaukat Hussain and Abdul
Rehman Geelani -- had pleaded innocent and their lawyers said
an appeal would be filed within a month.
Police say Afzal and Hussain are members of the outlawed
Pakistan-based, militant group Jaish-e-Mohammad.
India accuses Pakistan arming and sending sending Islamic
militants across the border into Jammu and Kashmir. Pakistan,
an Islamic country, denies the charge and says it provides only
moral and diplomatic support to a Kashmiri freedom struggle
that has so far claimed more than 35,000 lives.

En nog iets completer

magden_david
20-12-02, 11:27
Geplaatst door MokroMike II
Deze daden heb niets met godsdienst te maken, in ieder geval niet met de Islam. Lieden die dit op hun geweten hebben kunnen zich niet beroepen op islamitische regels.

jaaa jaaaa zelfde lul verhaal weer, als een moslim iets fout doet is hij geen moslim als een niet moslim en dan speciaal eenjood iets fout doet bevestigd dat alleen maar dat het een jood is.
hypocritie ten top.maar aangezien jij er zo over denkt mokromike, spreek dan in het vervolg alleen over israelische soldaten, en niet meer over joden, want elke israleische soldaat die iets fout doet is geen jood meer.

Marsipulami
20-12-02, 11:31
Geplaatst door Arvid
Marsupilami jij weet niks over het conflict daar.
Bovendien ben jij zeer pro-moslim en anti-India.

DUS

doe geen uitspraken daarover ok?

Ik weet inderdaad weinig over het conflict ginder. Jij bent wellicht de zoveelste autodidactische Hollandse Kashmirdeskundige die anderen het recht wil ontzeggen om een beetje kritisch te kijken naar de berichtgeving in de pers.

Marsipulami
20-12-02, 11:44
Geplaatst door J.M.T.
Marsipulami,

Dit heeft echt niets met "propaganda" te maken! Het waren moslims die die trein in brand staken vol met vrouwen en kinderen.

Het moeten dragen van een sluier is wel degelijk verbonden met de islam. Denk terug naar Afghanistan vele vrouwen zijn ook daar doodsbang om de chador af te doen i.v.m. de zedenpolitie, en als zij in gesprek met mannen worden gezien dan kunnen zij gearresteerd worden en wordt er nagegaan of zij sex gehad heeft of niet!

Pfff!!

Ik twijfel niet aan het feit dat er overal ter wereld gruwelijkheden plaatsvinden vooral in gebieden met (burger)oorlogen. Het waren moslims die die trein in brand staken en het waren christenen die zes miljoen joden hebben vermoord en het waren christenen die in Rwanda met een hakmes meer dan 500 000 Tutsi's en gematigde hutu's hebben vermoord. Gruwelijkheden zijn er genoeg, maar ik stoor me aan de link die er gemaakt wordt tussen de gruwelijke moord op die meisjes en een religieus voorschrift als het dragen van de sluier. De reactie van Barfly: "verder is het een leuke godsdienst" zegt wel voldoende over het effect van dergelijke berichtgeving waar men geweld rechtstreeks in verband probeert te brengen met religie.

barfly
20-12-02, 12:05
Geplaatst door Marsipulami
Ik twijfel niet aan het feit dat er overal ter wereld gruwelijkheden plaatsvinden vooral in gebieden met (burger)oorlogen. Het waren moslims die die trein in brand staken en het waren christenen die zes miljoen joden hebben vermoord en het waren christenen die in Rwanda met een hakmes meer dan 500 000 Tutsi's en gematigde hutu's hebben vermoord. Gruwelijkheden zijn er genoeg, maar ik stoor me aan de link die er gemaakt wordt tussen de gruwelijke moord op die meisjes en een religieus voorschrift als het dragen van de sluier. De reactie van Barfly: "verder is het een leuke godsdienst" zegt wel voldoende over het effect van dergelijke berichtgeving waar men geweld rechtstreeks in verband probeert te brengen met religie.

Misschien had ik moeten zeggen: jammer dat er mensen uit naam van de islam zulke gruweldaden begaan.
Ik vraag me trouwens af of de nazi's christenen waren. En die gruwelijkheden in Rwanda heb ik dus echt nooit begrepen was dat in naam van het christelijke geloof?

MokroMike II
20-12-02, 12:14
Geplaatst door magden_david
jaaa jaaaa zelfde lul verhaal weer, als een moslim iets fout doet is hij geen moslim als een niet moslim en dan speciaal eenjood iets fout doet bevestigd dat alleen maar dat het een jood is.
hypocritie ten top.maar aangezien jij er zo over denkt mokromike, spreek dan in het vervolg alleen over israelische soldaten, en niet meer over joden, want elke israleische soldaat die iets fout doet is geen jood meer.

- Ik heb nergens gezegd dat deze mensen geen Moslims zijn. Ik zeg dat ze hun daden niet kunnen verantwoorden met de Islam.

-En ik spreek nooit slecht over joden...dat weet je toch ? Als we het over zionisten hebben daarin tegen...heheheh...die mogen van mij inderdaad aan de hoogste boom opgehangen worden.

jaja
20-12-02, 12:25
Geplaatst door Marsipulami
Ik weet inderdaad weinig over het conflict ginder. Jij bent wellicht de zoveelste autodidactische Hollandse Kashmirdeskundige die anderen het recht wil ontzeggen om een beetje kritisch te kijken naar de berichtgeving in de pers. Maar hoe weet jij dan dat het bericht NIET waar is? Hoe weet je zeker dat het propaganda van de andere kant is? Als er iets gepubliceerd wordt dat positief is over moslims of waar moslims slachtoffer zijn hoor ik je nooit zeggen : "dit is propaganda" , zelfs als duidelijk is dat het propaganda is!

Arvid
20-12-02, 12:41
Geplaatst door Marsipulami
Ik weet inderdaad weinig over het conflict ginder. Jij bent wellicht de zoveelste autodidactische Hollandse Kashmirdeskundige die anderen het recht wil ontzeggen om een beetje kritisch te kijken naar de berichtgeving in de pers.

Wellicht ook niet.
Neemt niet weg dat jij geen ongenuanceerde uitspraken moet doen over zaken waar jij geen weet van hebt.
Jij hoort mij toch ook niet eendimensionale uitspraken doen over quantummechanica terwijl ik er niks vanaf weet.
Snappie?

Marsipulami
20-12-02, 12:43
Geplaatst door barfly
Misschien had ik moeten zeggen: jammer dat er mensen uit naam van de islam zulke gruweldaden begaan.
Ik vraag me trouwens af of de nazi's christenen waren. En die gruwelijkheden in Rwanda heb ik dus echt nooit begrepen was dat in naam van het christelijke geloof?

Nee, noch de volkerenmoord in Rwanda, noch de genocide op de joden had iets met het christelijk geloof te maken, wel integendeel. Het neemt echter niet weg dat de plegers van deze misdrijven van christelijke origine waren. Net zoals het mogelijk is dat mensen van islamitische signatuur misdrijven plegen zonder dat men dan meteen naar hun religie moet verwijzen als achterliggende oorzaak.

Marsipulami
20-12-02, 12:45
Geplaatst door Arvid
Wellicht ook niet.
Neemt niet weg dat jij geen ongenuanceerde uitspraken moet doen over zaken waar jij geen weet van hebt.
Jij hoort mij toch ook niet eendimensionale uitspraken doen over quantummechanica terwijl ik er niks vanaf weet.
Snappie?

Nee, ik snap het niet. Waar heb ik ergens ongenuanceerde uitspraken gedaan ?

magden_david
20-12-02, 12:54
Geplaatst door Marsipulami
Nee, noch de volkerenmoord in Rwanda, noch de genocide op de joden had iets met het christelijk geloof te maken, wel integendeel. Het neemt echter niet weg dat de plegers van deze misdrijven van christelijke origine waren. Net zoals het mogelijk is dat mensen van islamitische signatuur misdrijven plegen zonder dat men dan meteen naar hun religie moet verwijzen als achterliggende oorzaak.

marsipulami jij donald duck encyclopedie.
hou je mond.
de moord op de joden had alles met het christendom te maken. de christelijke leiders van duitsland zeiden nog" hitler is de soldaat van jezus", en dat als men in het leger ging men vocht voor behoud van het christendom, de anti semitische propaganda die de nazis gebruikten kwam rechtstreeks van de voornamelijk katholieke kerk af.

de nazis hebben niets uitgevonden , ze hebben alleen gecombineerd en ge-effectueerd.
dat jij zegt dat het niets met het chriostendom te maken had is onzin, echt een getuigenis van stupiditeit van de bovenste plank.

wat was de dominante religie in duitsland, polen en oostenrijk ?
waarom warende polen zo antismeitisch als de ziekte ?

DE KERK MIJN VRIEND, CHRIISTENDOM !
DOE NIET ZO GODVERGETEN ACHTERLIJK.


HITLER VOERDE UIT WAT DE KERK AL 2000 PREDIKTE.

Tomas
20-12-02, 13:05
Geplaatst door magden_david
marsipulami jij donald duck encyclopedie.
hou je mond.
de moord op de joden had alles met het christendom te maken. de christelijke leiders van duitsland zeiden nog" hitler is de soldaat van jezus", en dat als men in het leger ging men vocht voor behoud van het christendom, de anti semitische propaganda die de nazis gebruikten kwam rechtstreeks van de voornamelijk katholieke kerk af.

de nazis hebben niets uitgevonden , ze hebben alleen gecombineerd en ge-effectueerd.
dat jij zegt dat het niets met het chriostendom te maken had is onzin, echt een getuigenis van stupiditeit van de bovenste plank.

wat was de dominante religie in duitsland, polen en oostenrijk ?
waarom warende polen zo antismeitisch als de ziekte ?

DE KERK MIJN VRIEND, CHRIISTENDOM !
DOE NIET ZO GODVERGETEN ACHTERLIJK.


HITLER VOERDE UIT WAT DE KERK AL 2000 PREDIKTE.


Ahum...

Wil je het christendom bepreken tot Katholieken. Want volgens mij heb je het over die schofterige achterbakse achterlijke Katholike cultuur. En dus niet over de superieure protestante cultuur, ja?

Dus even wat nuance graag.

Marsipulami
20-12-02, 13:09
Geplaatst door jaja
Maar hoe weet jij dan dat het bericht NIET waar is? Hoe weet je zeker dat het propaganda van de andere kant is? Als er iets gepubliceerd wordt dat positief is over moslims of waar moslims slachtoffer zijn hoor ik je nooit zeggen : "dit is propaganda" , zelfs als duidelijk is dat het propaganda is!

Ik heb niet gezegd dat het bericht 'niet waar is'. Het zou best kunnen dat er militante moslimorganisaties zijn die oproepen om de sluier te dragen. Het zou ook best kunnen dat er op gruwelijke wijze mensen werden vermoord in de context van een burgeroorlog in dat gebied. Ik stoor me vooral aan de link die tussen beide wordt gemaakt. En het is precies die link die aan het artikel een propagandistisch karakter geeft.

Die link wordt gemaakt door de Indiase politie die geen neutrale partij is in het conflict tussen moslims en hindoes in kashmir. Het artikel zegt: "De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars." Men heeft dus niet eens daders gevonden en men weet al te vertellen wat hun preciese motieven zijn. (Het niet dragen van de sluier is dan de aanleiding voor een beestachtige moordpartij). Die motieven stellen de militante moslimorganisaties die de oppositie vertegenwoordigen in Kashmir in een kwaad daglicht.

Een andere mogelijke (en meer plausibele) verklaring voor de moord op de drie vrouwen zou bv. kunnen zijn dat ze -al dan niet ten onrechte- door die moordenaars verdacht werden van collaboratie met de vijand in dit grensconflict. Mensen die van collaboratie verdacht worden in een gewapend conflict worden wel eens vaker onheus behandeld. Lees wat dat betreft de geschiedenis van je eigen volk maar eens na. Echter als het artikel in die termen was opgesteld -zonder verwijzing naar die sluieraffaire- dan zou het artikel ook nooit door de Europese media zijn opgepikt. Het artikel wordt maar opgepikt omdat het de vooroordelen binnen de eigen cultuur t.a.v. de islam lijkt te bevestigen.

Verder had een objectieve berichtgeving over die zaak (waar dan toch naar het moslimvoorschrift m.b.t. sluiers wordt verwezen), ook wel meteen mogen verwijzen naar andere islamitische voorschriften die -zoals Mokromike terecht zegt- volstrekt uitsluiten dat iemand wordt vermoord omwille van het niet naleven van dat sluiervoorschrift.

limpio
20-12-02, 13:11
Geplaatst door Marsipulami
Ik weet inderdaad weinig over het conflict ginder. Jij bent wellicht de zoveelste autodidactische Hollandse Kashmirdeskundige die anderen het recht wil ontzeggen om een beetje kritisch te kijken naar de berichtgeving in de pers.
Het is niet enkel het conflict in Kashmir, maar op vele plaatsten in India zijn problemen tussen Moslims en Hindoes dagelijkse kost.
Ik ben drie maal in India geweest, van Leh in de Himalaya tot Cochin in het zuiden. Ik ben in Jaisalmer geweest tegen de Pakistaanse grens en daarbij Jodhpur gepasseerd waar daags voordien 14 doden waren gevallen tijdens onlusten tussen beide groepen.
In Leh in het noorden, waar men overwegend Boeddhisten aantreft..vluchtelingen uit china, is ook een gemeenschap Moslims die door de Boeddhisten alles behalve gewaardeerd worden door hun agressiviteit ten overstaan van de Boeddhisten.
Wil daarom niet zeggen dat alle moslims agressief zijn en onverdraagzaam, maar men kan er zeker niet naast kijken.
Moslims kijken neer op die koeien-aanbidders en laten dat ook duidelijk blijken, en de Hindoes laten dat dan weer niet over hun kap gaan.
Spijtig, maar het is zo dat de Islam door dit soort fanatiekers een negatieve klank krijgt.

Marsipulami
20-12-02, 13:18
Geplaatst door magden_david
marsipulami jij donald duck encyclopedie.
hou je mond.
de moord op de joden had alles met het christendom te maken. de christelijke leiders van duitsland zeiden nog" hitler is de soldaat van jezus", en dat als men in het leger ging men vocht voor behoud van het christendom, de anti semitische propaganda die de nazis gebruikten kwam rechtstreeks van de voornamelijk katholieke kerk af.

de nazis hebben niets uitgevonden , ze hebben alleen gecombineerd en ge-effectueerd.
dat jij zegt dat het niets met het chriostendom te maken had is onzin, echt een getuigenis van stupiditeit van de bovenste plank.

wat was de dominante religie in duitsland, polen en oostenrijk ?
waarom warende polen zo antismeitisch als de ziekte ?

DE KERK MIJN VRIEND, CHRIISTENDOM !
DOE NIET ZO GODVERGETEN ACHTERLIJK.


HITLER VOERDE UIT WAT DE KERK AL 2000 PREDIKTE.

Ik vind het niet de moeite om op dit soort racistische leugens van een domme jood in te gaan. Het zijn precies zulke ziekelijk bevooroordeelde ventjes zoals jij die een klimaat gecrëerd hadden waarin de holocaust kon plaatsvinden. Het maakt niet uit of zulke zieke geesten jood, christen of moslim zijn. :aftel:

amane
20-12-02, 13:24
Geplaatst door JobHopper
Bron nu.nl:

JAMMU - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.

Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd. De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches opgehangen.

Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische kledingregels zouden hebben overtreden



heb je ooit in dat ziek hoofdje van jou bij nagedacht om een meer positieve berichtje te plaatsen over de islam?en by the way DIT IS GEEN ISLAM dus stop met de media te helpen met jullie verziekelijke spelletje.Verkeerde informatie naar buiten brengen heeft deze werled verkloot en jij help je eigen graf mee te graven..goedsho..doe zo verder :knife_hea

magden_david
20-12-02, 13:26
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind het niet de moeite om op dit soort racistische leugens van een domme jood in te gaan. :aftel:


het christendom is een religier geen ras dus hoe kan ik nu een racist zijn, het is ook zooooo moeilijk he ? al die letters.
als je meer van plaatjes houdt had je 5 minuten geleden op nederland 1 kunnen zien dat mijn punten niet enkel door mij maar door zeer velen worden onderstreept.

conclusie van het programma:
hitler voerde uit wat de kerk al 2000 jaar predikte, de kerk protesteerde niet en moedigde zelfs aan.
WAarom vekrlaarde het vaticaan in 33 het regime van hitler legitiem en acceptabel terwijl zij WISTEN wat de man wilde ??

verspilde moeite.

Marsipulami
20-12-02, 13:46
Geplaatst door magden_david
WAarom vekrlaarde het vaticaan in 33 het regime van hitler legitiem en acceptabel terwijl zij WISTEN wat de man wilde ??

verspilde moeite.

Een gesprek over Paus Pius XII en de holocaust

In het kader van de onlangs wederom opgelaaide discussie omtrent de houding van paus Pius XII tijdens de Tweede Wereldoorlog valt het volgende artikel sterk op. Het verscheen oorspronkelijk in het Duitse tijdschrift PUR-Magazin (mei 1997). Met instemming van de redactie hebben wij het vertaald en willen wij het gaarne onze lezers ter kennis brengen.

De (onlangs overleden) joodse professor Pinchas Lapide heeft zestig boeken geschreven. Een van de belangrijkste daarvan is al bijna vergeten en kwam deze zomer opnieuw op de markt: Rome en de Joden. Daarin maakt hij de balans op van wat paus Pius XII gedurende de Nazi-holocaust gedaan heeft en van wat op zijn uitdrukkelijk bevel en onder zijn toezicht door de kerkelijke instanties en personen in de bezette landen gedaan is. Aan de hand van de feiten waarop Lapide wijst, vraagt The Jewish Chronicle (Londen) terecht: "Hadden Pius XII en zijn Kerk nog meer kunnen doen?" Sinds Hochhuths Stellvertreter (De Plaatsbekleder) geldt Paus Pius XII als iemand die moreel tekortgeschoten is tegenover de jodenmoordende nazi's. Tot op de dag van vandaag worden steeds weer opnieuw de verwijten opgehaald tegenover de katholieke Kerk in het `Derde Rijk'. Intussen is er een nieuwe generatie opgegroeid, die de oude vragen stelt omtrent schuld en verantwoordelijkheid. Deze generatie heeft er recht op kennis te nemen van alle feiten en documenten.

De PUR-medewerkers Bernhard Müller en Horst Wörner spraken, naar aanleiding van het opnieuw verschijnen van zijn boek Rome en de Joden, met de bekende joodse geleerde, die zestien talen beheerste en die aan talrijke internationale universiteiten gastcolleges heeft gegeven, alsmede met zijn vrouw Ruth Lapide, die geschiedkundige is en specialiste op het gebied van het jodendom.

Vraag: Meer dan dertig jaar geleden heeft Rolf Hochhuth zijn boek Der Stellvertreter (De Plaatsbekleder) uitgegeven. Daarin verwijt hij Paus Pius XII tijdens de holocaust tekort te zijn geschoten en de joden verraden te hebben.

Pinchas Lapide: Hochhuths boek is als `t ware een karikatuur van een min of meer vrome protestant omtrent datgene wat men hem verteld heeft dat de pausen zouden zijn. Maar dat heeft met de werkelijkheid omtrent Pius XII zo goed als niets te maken. Ik ben kort vóór Kerstmis '44 meer dan een uur bij Pius XII geweest. Hij zei mij toen o.m.: "Mijnheer Lapide, ik ben ervan overtuigd dat men in een toekomstig tijdperk omtrent mij zal menen dat ik méér had kunnen doen, en wellicht hád ik ook meer kunnen doen. Maar wat ik gedaan heb om de met de dood bedreigde joden te redden blijft een feit."

Ruth Lapide: Het is vooral belangrijk vast te stellen dat Hochhuth niet over nieuwe bronnen beschikte, die tot dan toe niet aan andere geschiedkundigen bekend waren. Met zijn vermenging van waarheid en verzinsel bracht hij de mensen in de war en creëerde hij in hun hoofden vooroordelen tegen de paus die niet gerechtvaardigd zijn.

Vraag: In uw boek Rome en de Joden, dat nu wederom verschijnt, hebt u diepgaand aandacht besteed aan Paus Pius XII. Hoe was zijn relatie met de joden?

Pinchas Lapide: Met Pius XII is in onze eeuw dé verandering gekomen in het denken van de katholieke Kerk omtrent het jodendom. Pius XII had reeds gedurende de Eerste Wereldoorlog wezenlijk bijgedragen aan de redding van de joden in het Heilige Land. In 1917, toen hij nog als Pacelli nuntius was in Beieren, had Dschemal Pascha in Constantinopel de joden in Palestina een `Armeniërs-lot' toebedacht, d.w.z. een massamoord: Men was er reeds aan toe om de joden uit te moorden. Toen sprak Pacelli de autoriteiten in München aan, met het verzoek om in Berlijn ten behoeve van de joden tussenbeide te komen. En hij had succes! Er gingen dienovereenkomstig instructies naar de Duitse generaal Von Falkenhayn in Jeruzalem. In die tijd hadden de Duitsers nauwe betrekkingen met de Ottomaanse moslims. Aldus kon, door de stappen van de latere paus Pius XII, de lijdensweg van de joden in het Heilige Land gestopt worden.

Ruth Lapide: Er is aan deze prestatie van Pacelli in de historische literatuur weinig aandacht besteed en door Hochhuth helemaal niet. Het is zelfs verregaand onbekend. Ook dat moet gezegd worden.

Vraag: Waarom meent u, zijn deze feiten Hochhuth en vele tijdgenoten die vandaag deze paus nog steeds onverschilligheid tegenover de vermoorde joden verwijten, niet bekend?

Pinchas Lapide: Achter Hochhuth en zijn gedachtenwereld staan meer dan 500 jaar anti-papisme. Dat is de politiek-maatschappelijke achtergrond. Hochhuth vond het een geschikt middel om de paus en de katholieke Kerk eens een uitbrander te geven. Niemand vroeg zich af hoeveel waarheid er werkelijk achter de laster van de schrijver zat. Daarbij geeft de geschiedenis het bewijs dat de verwijten tegen Rome en de paus niet gerechtvaardigd zijn. Ze zijn een simplificatie en gedeeltelijk ook kwaadsprekerij.

Ruth Lapide: Voor de journalisten is de paus altijd een dankbaar object om er zijn pijlen op af te schieten. Daardoor heeft het anti-paus boek van Hochhuth jarenlang zo'n prima weerklank bij de media gevonden.

Vraag: Heeft paus Pius XII dan werkelijk zoveel voor de Joden gedaan?

Pinchas Lapide: Ja, zeker heeft hij dat gedaan, in ieder geval meer dan welke christelijke organisatie of instituut ook in het toenmalige Europa - hetzij in het Oosten, hetzij in het Westen.

Ruth Lapide: Men zou ter vergelijking ook eens de houding en de werkelijkheid moeten onderzoeken van andere personen en instellingen tijdens die verschrikkelijke tijd. De gevestigde Evangelische kerken en zelfs het internationale comité van het Rode Kruis hebben oneindig veel minder gedaan voor de redding van de Joden dan wat er van Rome uit is gedaan. Dat moet men goed in gedachten houden.

Pinchas Lapide: Men kan natuurlijk ook in het geval van Pius XII zeggen dat hij nog meer had kunnen doen. Maar dat is een geheel andere zaak. De allereerste vraag is: heeft hij iets voor de joden gedaan? Het antwoord is ondubbelzinnig: ja! De tweede vraag luidt: kloppen de zware verwijten die tegen hem worden ingebracht? Het antwoord daarop is even ondubbelzinnig: deze kwaadsprekerij klopt niet!

Vraag: In uw boek Rome en de Joden brengt u veel feiten naar voren die Pius XII en andere hoogwaardigheidsbekleders van de katholieke Kerk in een beter daglicht plaatsen en hun actieve inzet voor de redding van de bedreigde joden aantonen. Hoe verdedigt u zich tegen het verwijt daarmee achteraf vergoelijkende kerkelijke uitspraken na te streven..

Pinchas Lapide: Ik heb mijn boek aan de hand van joodse uitspraken en getuigenissen samengesteld en ben daarmee immuun voor dat verwijt. Ik was aldus beslist niet aan het gevaar blootgesteld excuserende kerkelijke verklaringen na te lopen. Mijn getuigen zijn de overlevende slachtoffers, mijn bewijsstukken komen van de gedupeerden zélf en zijn boven elke twijfel verheven.

Vraag: Hoe taxeren de joodse historici en politici de houding van Pius XII in de tijd van het nationaal-socialisme?

Ruth Lapide: Ook de joodse kritiek jegens Pius XII is pas met Hochhuth begonnen.

Pinchas Lapide: Golda Meïr, toenmalig minister van buitenlandse zaken van Israël, schreef reeds op de dag na de dood van Pius XII, dat honderdduizenden met de dood bedreigde joden hun leven dankten aan de directe of indirecte interventies van deze paus en dat dit feit 'met gouden letters' in de geschiedenis van Israël genoteerd zou blijven.

Ruth Lapide: Op dezelfde manier hebben ook de andere leidende Israëlische politici zich toentertijd geuit.

Vraag: Waarom moet uw boek na dertig jaar opnieuw worden uitgegeven?

Pinchas Lapide: De oude verwijten tegen de katholieke Kerk en paus Pius XII wegens hun zogenaamd tekortschieten ten aanzien van de holocaust zijn tot vandaag de dag nog niet uit de wereld geholpen. Het gaat mij niet om een zuivering van Pius XII, maar om een zakelijk herstel van de feiten naar aanleiding van de Stellvertreter van Rolf Hochhuth en allen die hem naäpen. Nadat de noodzakelijke discussie over de schuldvraag in het Derde Rijk altijd nog - en vooral door het boek van Goldhagen nog sterker - actueel is gebleven, lijkt het mij belangrijk de door mij verzamelde bewijsstukken over het handelen van het Vaticaan in die moeilijke tijd opnieuw onder de aandacht te brengen. Vooral omdat deze feiten over het algemeen worden doodgezwegen of onbekend zijn.

Ruth Lapide: Veel mensen staan hier tegenwoordig onverschillig tegenover. Wij willen met de heruitgave van dit boek op zijn minst diegenen helpen, die werkelijk erin geïnteresseerd zijn tot de reële feiten door te dringen. Wij, die de geschiedenis kennen, zijn het de mondige burgers verplicht hun de middelen te verschaffen om zelf hierover na te denken. Een nieuwe generatie stelt weer de oude vragen. En zij heeft recht op historisch-waarheidsgetrouwe antwoorden.

Vraag: De holocaust - zo zegt men in naar antisemitisme neigende christelijke kringen - is een verdiende straf voor de kruisiging van Christus.

Pinchas Lapide: Eens heeft Jezus ondubbelzinnig gezegd: `Niemand ontneemt Mij het leven, want Ik leg het uit eigen beweging af'. Een andere keer zei Hij: 'als degenen die Jezus kruisigden gestraft zouden moeten worden, dan komt Rome op de eerste plaats en niet Jeruzalem.' Overigens, wie mag zich hoe dan ook met een dergelijke wraak inlaten?

Ruth Lapide: Als God zó zou denken, wat zou Hij dan met het Duitse volk moeten doen na de `kruisiging' van zes miljoen joden? Voor mij geldt het woord van Abraham: 'leder van ons staat alleen voor God met zijn zonden en zijn goede daden; hij alleen voor Gods aangezicht.' Een collectieve beschuldiging haalt niets uit. Waar blijft dan toch het christelijke geloof van deze mensen, terwijl Jezus zich toch vrijwillig voor de mensheid heeft overgegeven?! Waar zou het christendom blijven zonder Jezus' vrijwillige dood? De Duitsers zouden thans nog steeds Wodan en Freia aanbidden, indien niet een joodse leraar zijn leven gegeven had! Wie zoiets zegt of denkt, zoals u in uw vragen hebt aangeroerd, zondigt tegenover Jezus, niet tegenover de Joden.

http://home.wanadoo.nl/iki/pXII-1.htm

limpio
20-12-02, 13:49
Geplaatst door amane
heb je ooit in dat ziek hoofdje van jou bij nagedacht om een meer positieve berichtje te plaatsen over de islam?en by the way DIT IS GEEN ISLAM dus stop met de media te helpen met jullie verziekelijke spelletje.Verkeerde informatie naar buiten brengen heeft deze werled verkloot en jij help je eigen graf mee te graven..goedsho..doe zo verder :knife_hea
Dommertje dom heeft gesproken..... :lol:

magden_david
20-12-02, 14:28
zelfs de huidige paus heeft een mea culpa van de rk kerk uitgesproken voor 2000 jaar antisemitisme. paus pius xii positie is op zijn best nogal twijfelachtig beide kanten op en het laatste woord is daar nog niet over gezegd. Waar het om gaat is dat duitsland polen rusland oostenrijk theologisch anti semitsch waren , christelijk theologisch. verdomme man er waren priesters van het vaticaan die kamp commandant waren in concentratiekampen in kroatie. de hele volkerenmoord in de woII is doordrenkt van relgie en was niet mogelijk ZONDER religie, dat dat niet in jouw agenda past is niet het probleem van de geschiedenis dus probeer die ook niet te veranderen.

Marsipulami
20-12-02, 14:34
Geplaatst door magden_david
dat dat niet in jouw agenda past is niet het probleem van de geschiedenis dus probeer die ook niet te veranderen.

Het past blijkbaar ook niet in de agenda van een aantal joodse historici:


Pius XII gerehabiliteerd door joods historicus
Nieuwe documenten bewijzen dat de Nazi's hem wantrouwden wegens hulp aan de joden.

--------------------------------------------------------------------------------

Rome, Juli 7 (ZENIT).- 'Hitler wantrouwde de Heilige Stoel omdat deze joden verborg', stelde de joodse historicus Richard Breitman. Hij heeft vijf boeken geschreven, waarvan een over de holocaust en een ander over het nazisme. Breitman bevestigt de rol die Pius XII speelde in het verdedigen en redden van de vervolgden gedurende het Nazi-regime.

Richard Breitman is hoogleraar aan de Amerikaanse Universiteit in Washington en tevens consultant van de werkgroep voor de teruggave van joods bezit. Deze groep heeft inzage gekregen in het OSS dossier. Breitman is tot op heden de enige die toestemming heeft om de OSS documenten betreffende de spionage van de geheime dienst van de Verenigde Staten van Amerika gedurende de Tweede Wereldoorlog te bestuderen. In een interview met de Italiaanse blad Corriere della Sera van 29 Juni 2000 legt Breitman uit dat de documenten nog maar 'het topje van de ijsberg' vormen. Gedurende de komende drie jaren zullen er nog eens miljoenen bladzijden openbaar worden gemaakt. Maar wat met betrekking tot Italië de meeste indruk op hem maakte was de Duitse vijandigheid jegens de Paus en het plan van september 1943 om Italië te 'germaniseren'. Breitman 'vond ook de stilte van de geallieerden opmerkelijk. Hun eerste getuigenissen dateren vanaf het einde 1942...'.

Op een vraag naar de verhouding tussen Pius XII en de Duitsers antwoordde Breitman 'dat de Duitsers de Paus in het algemeen als een vijand beschouwden. In een telegram stelde iemand voor in te spelen op zijn oude anticommunistische houding, zodat hij het nazisme beter zou begrijpen. Hij zou vanuit Rome naar het noorden moeten worden gebracht. Het Vatikaan en Duitsland zouden een gemeenschappelijk front kunnen vormen tegen de USSR en het Vatikaan zou onder de controle van Berlijn vallen. Maar het voorstel werd verworpen omdat de meerderheid wist dat Pius XII Rome nooit zou verlaten en dat het Vatikaan aan de zijde van de geallieerden stond.'

Hoe ze dat wisten? 'De nazi's hadden spionnen in het Vatikaan. Onder de berichten die door onze geheime dienst werden ontcijferd was er een betreffende een plan van de geallieerden om te landen op Sardinië en een ander over het vertrek van een diplomatieke trein met joden Rome naar Spanje. Alleen het Vatikaan was op hoogte, vertelden de nazispionnen aan generaal Karl Wolff, bevelvoerder van de SS in Italië. Berlijn wantrouwde de Paus en het Vatikaan, omdat men wist dat ze joden verborgen.

Breitman's verklaringen ontkennen onderdelen van de stelling van degenen die tegenwoordig over Pius XII spreken als 'Hitlers Paus'. Tegelijkertijd bevestigen ze de veronderstellingen die indertijd door katholieke en andere onderzoekers naar buiten werden gebracht, dat de documenten van de OSS en de Britse geheime dienst aan zouden kunnen tonen hoe groot en verdienstelijk het Vatikaan handelde ten gunste van de vervolgden. Jammer genoeg werd tot op heden aan katholieke historici toegang geweigerd tot de betrokken berichten van de USA en het Verenigd Koninkrijk, maar vroeger of later zal het publiek de waarheid te weten komen.

ZE00070704

http://home.wanadoo.nl/iki/zen2.htm

sil
20-12-02, 14:43
Geplaatst door magden_david
zelfs de huidige paus heeft een mea culpa van de rk kerk uitgesproken voor 2000 jaar antisemitisme. paus pius xii positie is op zijn best nogal twijfelachtig beide kanten op en het laatste woord is daar nog niet over gezegd. Waar het om gaat is dat duitsland polen rusland oostenrijk theologisch anti semitsch waren , christelijk theologisch. verdomme man er waren priesters van het vaticaan die kamp commandant waren in concentratiekampen in kroatie. de hele volkerenmoord in de woII is doordrenkt van relgie en was niet mogelijk ZONDER religie, dat dat niet in jouw agenda past is niet het probleem van de geschiedenis dus probeer die ook niet te veranderen.

Ik heb heel toevallig die uitzending ook gezien.Wist niet dat de katholieken daar zo'n grote rol in gespeeld hadden.Zelf schaam ik me er niet voor,want wat ze toen gedaan hebben,kan ik nu niets meer aan doen,ik vind het wel terecht dat de paus zijn excuus heeft aangeboden.
Terwijl ik zelf nooit op school of in de kerk haat tegen de joden heb geleerd,of uit horen spreken.

amane
20-12-02, 14:56
Geplaatst door limpio
Dommertje dom heeft gesproken..... :lol:


heb je attentie nodig?heb ik jou soms aangesproken..?heb ik jou soms beledigt of zo?
ik denk het niet..dus ga je frustraties die je al sinds je geboorte hebt opgelopen op iemand anders afreageren,doeiiiii

Pako
20-12-02, 15:05
Geplaatst door JobHopper
Bron nu.nl:

JAMMU - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.

Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd. De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches opgehangen.

Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische kledingregels zouden hebben overtreden

Dit is denk ik zwaar bullshit. India probeert elke daad op te schuiven naar de moslims in kashmir. De politie heeft geen bewijs geleverd dus men kan nog niet oordelen. Ik ben zelf in Kasmir geweest. Vrouwen lopen gewoon op straat zonder burqa. Daarom klinkt dit verhaal erg ongeloofwaardig. Misschien waren het wel 3 vrouwen die lastig werden gevallen door de indiase politie. En om er onderuit te komen hebben ze 1 groot onzinverhaal geplubliceerd. Net als bij de 2 marokkanen die naar kashmir waren afgereisd. Er is zeker wel wat mis met de indiase politie dus de mogelijkheid bestaat er. Zulke verhalen zijn ook eerder voorgekomen waaruit bleek dat de indiase politie het verkeerd had, maar die halen het nieuws niet in nederland. Want ja dat soort nieuws is negativiteit voor india. En India en het westen zijn 2 grote holmaatjes.

J.M.T>>>

Vertel ook eens verhalen over moslims die uitgemoord worden in India. Vertel eens de gebeurtenissen van de afgelopen jaren in ahmedabad waar honderden moslims werden afgeslacht door hindu nationalisten. Vertel eens over die terroristen die langs elk huis gaan dat bewoond is door moslims en die in koele bloede worden vermoord. Of hoort dat niet bij je hetze tegen de Islam?

jaja
20-12-02, 15:14
Geplaatst door Tomas
Ahum...

Wil je het christendom bepreken tot Katholieken. Want volgens mij heb je het over die schofterige achterbakse achterlijke Katholike cultuur. En dus niet over de superieure protestante cultuur, ja?

Dus even wat nuance graag. van de teksten van Luther en Calvijn over het jodendom word je ook niet vrolijk. Protestanten hebben ook boter op hun hoofd, tot en met protestanten tijdens WOII.
In naam van het Christendom is er veel antisemitisme in de wereld gezet en zijn veel antisemitische daden verricht. Het is onzin dat te ontkennen. En geen kerk is er vrij van, inclusief de kerken in het MO.

jaja
20-12-02, 15:17
Wat betreft Pius:


Hoe schuldig was Pius XII?

MAURITS SCHMIDT

http://boekrecensies.parool.nl/recensie?id=15b105a4d2df-9050184340

Na de deportatie van vijftienduizend Nederlandse joden in 1942 laat aartsbisschop J. de Jong van Utrecht een herderlijke brief voorlezen vanaf de kansels met een duidelijk protest. Gevolg is dat de Duitsers alle - al of niet uit lijfsbehoud - tot het katholicisme bekeerde joden oppakt en afvoert. De protestantse joden bleef dit lot bespaard, omdat de hervormde kerken na aanvankelijk protest hun mond hadden gehouden.

De actie in Nederland moet voor Eugenio Pacelli, Paus Pius XII, reden temeer zijn geweest de deportaties niet openbaar te veroordelen. Volgens zijn huishoudster Pasqualina kwam Pacelli in de keuken vertellen dat als de Nederlandse brief veertigduizend joodse levens had gekost, zijn eigen, scherpere brief die klaar lag misschien wel tweehonderdduizend joden naar de gaskamers zou voeren. 'Het is beter in het openbaar te zwijgen en in stilte zoveel mogelijk goed te doen,' aldus Pius XII.

De geschiedenis staat opgetekend in Hitlers Paus, de verborgen geschiedenis van Pius XII, een spraakmakende publicatie van John Cornwell, wetenschappelijk onderzoeker in het Engelse Cambridge, die nu in vertaling is verschenen. Hij toont aan dat Pacelli, als kind van een antisemitische katholieke traditie en opvoeding, door machtsbelustheid voor de katholieke kerk en angst voor en haat tegen het communisme, te dicht bij Hitler en het fascisme op schoot is gekropen. Door zijn strategie van in het openbaar zwijgen zouden volgens Cornwell miljoenen joden meer ten prooi zijn gevallen aan Hitler.

Cornwells aanvankelijke doel was, zegt hij, Pius XII te zuiveren van de blaam die hij vooral had opgelopen door het stuk De Plaatsbekleder van Rolf Hochhut uit 1963. Daarin werd deze oorlogspaus afgeschilderd als iemand die zich meer zorgen maakte om de financiën van het Vaticaan dan om het lot der joden. Door archiefonderzoek - of daar zoveel nieuws bij zat als hij beweert is de vraag - kwam Cornwell tot een tegenovergesteld standpunt. De schrijver gebruikt daar erg veel suggestieve woorden voor die eerder, en zeker zo degelijk onderzoek onnodig overschreeuwen.

Omtrent Pius XII (1876-1958, paus vanaf 1939) zijn in elk geval twee waarheden te vertellen: die van de vrome, ingetogene, 'pastor angelicus' (engelachtige) zoals hij is genoemd, en die van de rücksichtsloze machtsuitbreider. Beide waarheden hebben hun getuigen.

De angelicus is de lieveling van de conservatief-katholieke wereld. Merkwaardigerwijs valt ook de Nederlandse kardinaal Alfrink voor hem in de jaren vijftig op de knieën, op het idolate af. 'Roemrijk regerend' noemt hij deze paus, die zonder twijfel zal worden gerangschikt onder de grote pausen van de kerk. Alfrinks biograaf Ton van Schaik verklaart dat laconiek: 'De kritiek op (Pacelli's) beleid werd slechts in kleine kring gehoord, en ook zijn zwijgen over de sjoah was nog geen gespreksonderwerp.'

Alfrink haalt zijn gelijk in elk geval niet bij de Amerikaanse theoloog Richard McBrien, die in de waarderingslijstjes in zijn De Pausen (Gottmer 1998) Pacelli keer op keer passeert: bij de uitstekende, de bovengemiddelde en de historisch belangrijke, maar ook bij de slechtste pausen. Net als Cornwell stelt McBrien Pacelli, dan nog nuntius in Duitsland, verantwoordelijk voor het Concordaat met Hitler. Dat geeft de laatste vrij spel om zonder noemenswaardig katholieke protest te moorden wat hij maar wil.

McBrien komt, voorzichtiger dan Cornwell, tot de conclusie dat het oordeel over hulp door het Vaticaan aan joden lijkt te zijn overgeheld ten nadele van Pius XII: had hij niet de rassenpolitiek kunnen veroordelen, zoals zijn voorganger deed in de encycliek Mit brennender Sorge (1937) ? Nee, dat kon hij niet, omdat hij in het communisme een groter kwaad zag dan in het nazisme.

Wie het tout court opneemt voor Pius XII is het IKI, een in 1997 opgericht Nederlands Instituut voor Katholieke Informatie dat tegenwicht wil bieden aan de, als discriminerend ervaren, onevenwichtige informatie over het katholicisme. Het IKI publiceert ronkende teksten over de heldhaftigheid van Pius XII, waarin staat dat de media hersenspoelen, dat monsterachtige lastercampagnes enorm kwaad aanrichten en dat Pacelli hevig geschrokken was door het lezen van Hitlers Mein Kampf. Wie het deze paus verwijt dat hij de holocaust niet tot staan bracht, is bezig met geschiedvervalsing: 'Het is tijd deze paus met rust te laten.' Want - schrijft de Fransman René Cassin bij het IKI in 1998 - 'Voor het internationale communisme is Pius XII de man die neergehaald moest worden.'

Groepjes als deze vinden steun bij Pius-verdedigers, die er na publicatie van Hitlers Paus op wezen dat Pacelli nog niet van de nazi's hield omdat hij van de Duitsers hield, en dat Pius wel achthonderdduizend joden heeft gered langs diplomatieke weg en door de hulp van kloosters in te roepen.

Verrassend is dat bij de laatste aankondiging van zaligverklaringen door het Vaticaan wel de populaire Johannes XXIII staat, maar niet Pius XII, van wie Rome al jarenlang beweert dat zijn zaligverklaring eraan komt. Protest van vooral joodse zijde heeft daar kennelijk nog enig uitstel aan verleend. En als er dan in 1998 een excuus komt van het Vaticaan aan de joden, berouwt Rome 'de zonde die zij ontkent', zoals deze krant kopte: niet Christus' plaatsbekleder, maar de kudde heeft het laten afweten.

Er zijn ook schrijvers bij wie de kritiek van Cornwell nog verbleekt. Historicus Maarten-Jan Dongelmans wijst in Zonden van de kerk (Walburg Pers, 1994) op de onderbelichte houding van Pius XII tegenover de gewelddadigheden van (katholieke) Kroatiërs tegen (orthodoxe) Serviërs en joden: 'Franciscaner monniken specialiseren zich daar in onthoofdingen'.

Dongelmans herinnert er zoals anderen ook aan dat tientallen nazi-misdadigers, onder wie Eichmann en Mengele, via het Vaticaan een veilig heenkomen konden vinden, met paspoort en al. Met de joden van Rome was het voordien de andere kant opgegaan; onder het pauselijk raam langs werden ze naar de gaskamers getransporteerd. Al moet gezegd dat de paus zich wel degelijk heeft ingespannen iets voor deze stadgenoten te doen.

De Belgische priester Rik Devillé gaat nog een stap verder. Hij stelt de jodenhaat van het Vaticaan door de eeuwen heen op één lijn met de rassenwetten van Hitler. De zwijgzame houding van Pius XII en de oproep aan zijn bisschoppen tot eenzelfde gematigdheid verklaart Devillé uit angst voor machtsverlies voor het Vaticaan, en voor het communisme.

De Britse schrijver John Hogue klinkt bepaald cynisch als hij in De laatste paus (Tirion 1999) Pius XII niet wil veroordelen als antisemitische lafaard: 'Ik zie hem als een slachtoffer van eeuwenlange katholieke conditionering.' Sterker nog, Hogue ziet ook Hitler en trawanten, nooit geëxcommuniceerde katholieken, als slachtoffer van de grote leugen dat de schuld van joden aan de moord op Christus een collectieve straf rechtvaardigde.

Veel afgewogener, maar des te beklemmender beschrijft journalist Tad Szulc in zijn biografie Paus Johannes Paulus II (Anthos 1995) het dilemma van Pius XII, hier aangaande 'de verschrikkelijke dingen' die in 1940 in Polen gebeurden: 'Dat de hoogste instantie van de Kerk nooit iets heeft gezegd, staat bekend als 'de stilte van Pius XII'. Het is een van de grootste morele pauselijke controverses van de eeuw.' Zoals vele anderen geeft Szulc als reden: 'Omdat hij tot elke prijs de katholieke eenheid wilde bewaren.'

Eind 1998 is in het Vaticaan een brief gevonden van aartsbisschop De Jong aan Pius XII met het verzoek al het mogelijke te doen tegen de jodenvervolging in Nederland. De paus zou hebben gereageerd 'dat men reeds al het mogelijke deed en dat andere stappen onmogelijk zijn'. Cornwell stelt dat Pius' uitspraak dat er veertigduizend Nederlandse joden waren omgebracht na het protest van De Jong niet klopt. De BBC kwam in 1996 uit op de deportatie van 92 tot het katholicisme bekeerde Nederlandse joden. In totaal zouden er in september 1942 ruim twintigduizend joden zijn weggevoerd.

Bij Pasqualina in de keuken zou de paus door toedoen van De Jong zijn eigen, scherpere protestbrief hebben verbrand. Het is waar, zijn enige openbare protest klonk in de kersttoespraak van 1942. Maar daar komt hij juist met een laag aantal joodse slachtoffers, hoewel hij beter weet. Pius heeft het internationaal over 'honderdduizenden die geheel buiten hun eigen schuld, soms alleen vanwege hun religie of ras, worden uitgekozen om vermoord of geleidelijk uitgeroeid te worden'.

Cornwell: 'Het enigszins ridicule verhaal over de protestbrief die in de keuken werd verbrand, is belangrijk omdat het altijd als excuus is gebruikt door de verdedigers van Pacelli's zwijgen. Het is interessant dat Pacelli het aantal slachtoffers groter maakt om zijn zwijgen voor Pasqualina te rechtvaardigen, terwijl hij dit aantal tijdens zijn kersttoespraak juist zou bagatelliseren.' Het is symptomatisch voor de kerk die de macht van het instituut hoger aanslaat dan het welzijn van de kudde.


© Het Parool, 14 januari 2000

Pius heeft, zeker door het concordaat dat hij met Nazi-Duitsland sloot, toen hij nog Nuntius was, de schijn tegen.
Een andere vraag blijft wat zijn houding was ten opzichte van het werk van mnsg Hugh o'Flaherty, die in het Vaticaan een hulproute voor geallieerde krijgsgevangenen en joden heeft opgezet. Achteraf heeft Pius hem geprezen, maar zijn houding tijdens WOII ten opzichte van o'Flaherty's activiteiten was, naar wat ik gelezen heb, een herhaaldelijke oproep niet de reputatie van de kerk te schaden ....

limpio
20-12-02, 15:18
Geplaatst door amane
heb je attentie nodig?heb ik jou soms aangesproken..?heb ik jou soms beledigt of zo?
ik denk het niet..dus ga je frustraties die je al sinds je geboorte hebt opgelopen op iemand anders afreageren,doeiiiii
Ach, de waarheid mag toch verteld worden he...
Je bijdrage was nu 1maal superdom, hoe dikwijls jij ook doeiiii mag zeggen. :D

Zwarte Schaap
20-12-02, 15:27
Geplaatst door jaja
Wat betreft Pius:



Pius heeft, zeker door het concordaat dat hij met Nazi-Duitsland sloot, toen hij nog Nuntius was, de schijn tegen.

En wat moet ik dan denken van de zionistische leiders die vollop onderhandelden met De Nazi's en gunstige voorwaarden weigerden ten gunste van hun ideologie, waardoor miljoenen Joden hun einde hebben gevonden? Men kan gerust stellen dat Zionisten actiever betrokken zijn bij het uitmoorden van hun broeders dan de Christelijken.

jaja
20-12-02, 15:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
En wat moet ik dan denken van de zionistische leiders die vollop onderhandelden met De Nazi's en gunstige voorwaarden weigerden ten gunste van hun ideologie, waardoor miljoenen Joden hun einde hebben gevonden? Men kan gerust stellen dat Zionisten actiever betrokken zijn bij het uitmoorden van hun broeders dan de Christelijken. men kan gerust stellen dat dit totale kolder is. Er zijn contacten geweest met zionistische leiders en ze hebben soms mensen gered, soms niet. Zeker is wel dat de invloed van christelijke leiders veel groter was. En ook dat sommige christelijke leiders - niet Pius, wel andere- verantwoordelijk zijn voor de dood van grote aantallen joden. Daarnaast waren er christelijke leiders die weerstand boden en joden gered hebben. Maar de schande dat christelijke leiders mede verantwoordelijk zijn voor de dood van grote aantallen joden, zigeuners en anderen staat buiten kijf. De "bijdrage" van de joodse leiders in deze valt in vergelijking daarbij in het niets.
WOII heeft bij sommige Christenen het beste boven gebracht, maar bij anderen het slechtste. Sommige leiders waren daarbij, deels door hun niets doen, deels door hun actieve doen, de oorzaak van heel veel leed.

Tomas
20-12-02, 15:40
Geplaatst door jaja
van de teksten van Luther en Calvijn over het jodendom word je ook niet vrolijk. Protestanten hebben ook boter op hun hoofd, tot en met protestanten tijdens WOII.
In naam van het Christendom is er veel antisemitisme in de wereld gezet en zijn veel antisemitische daden verricht. Het is onzin dat te ontkennen. En geen kerk is er vrij van, inclusief de kerken in het MO.

No shit!

En de gereformeerden dan, als subcultuurtje? Die ook?

Joesoef
01-05-03, 09:43
Zou dit ook binnen de sharia van Cheppig vallen?

~Panthera~
01-05-03, 10:54
conclusie: er wordt wat afgemoord in naam van "het geloof", welke dat ook mag wezen. :mad:

Als ik God was, had ik er allang een bom op gegooit, en de hele mensheid opgedoekt.
Waarom? omdat dat alles in MIJN naam zou moeten gebeuren ? Don't think so. :aftel:

jaja
01-05-03, 14:43
Geplaatst door ~Panthera~
conclusie: er wordt wat afgemoord in naam van "het geloof", welke dat ook mag wezen. :mad:

Als ik God was, had ik er allang een bom op gegooit, en de hele mensheid opgedoekt.
Waarom? omdat dat alles in MIJN naam zou moeten gebeuren ? Don't think so. :aftel: heeft ie al een keer gedaan ... heette Zondvloed ... en hij schrok zo van zichzelf dat hij beloofd heeft het nooit weer te doen (behalve op de laatste dag). Het kan zijn dat ie nu een beetje spijt heeft van z'n belofte ... alhoewel het aan de andere kant toch ook niet zo slecht gaat. We leven allemaal (inclusief Afrika!) langer dan een paar eeuwen geleden. We hebben allemaal (inclusief Afrika) meer te eten dan een paar eeuwen geleden. Zelfs het religieus en niet-religieus moorden is procentueel zeker niet toegenomen, mogelijk zelfs een tikkie gedaald!!!

850
12-05-04, 16:21
Geplaatst door JobHopper
Bron nu.nl:

JAMMU - Drie jonge vrouwen zijn in de Indiase deelstaat Kashmir gedood, daags nadat een militante moslimgroep had opgeroepen tot een sluierplicht voor vrouwen. De politie zei vrijdag te vermoeden dat de moord op de drie vrouwen met die oproep heeft te maken. Zij is op zoek naar de moordenaars.

Twee vrouwen, allebei 21 jaar, zijn donderdagavond in hun eigen huis doodgeschoten. De derde (22 jaar) is weggevoerd en onthoofd. De oproep buitenshuis alleen gesluierd te gaan, kwam van de weinig bekende groepering Lashkar Jabbar. De groep had overal affiches opgehangen.

Eerder hebben ook andere militante bewegingen vrouwen in Kashmir opgeroepen gesluierd over straat te gaan, maar veel vrouwen negeerden dat. Aanhangers van Lashkar Jabbar goten vorig jaar zuur over twee vrouwen in de stad Srinagar omdat zij de islamitische kledingregels zouden hebben overtreden

Ooh....koppen afhakken komt dus vaker voor.......