PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister Nawijn wijst bezwaar advocaat Nawijn af



Zwarte Schaap
20-12-02, 15:27
Minister Nawijn wijst bezwaar advocaat Nawijn af
Van onze verslaggever Toine Heijmans


AMSTERDAM - Minister Hilbrand Nawijn heeft een bezwaarschrift afgewezen dat was ingediend door advocaat Hilbrand Nawijn. Het moest een keer gebeuren dat de twee elkaar tegenkwamen, maar de Surinaamse Nederlandse Natascha Adama 'zit er maar mooi mee'.

Jarenlang procedeert ze al voor een verblijfsvergunning en het lot leek haar gunstig gezind sinds de Zoetermeerse advocaat zich over haar ontfermde, maar nu diezelfde advocaat minister voor Vreemdelingenzaken is, moet ze alsnog het land uit.

Adama (38) is Nederlandse van geboorte, verhuist als 10-jarige met haar vader naar Suriname en krijgt als 18-jarige de Surinaamse nationaliteit. Ze keert terug naar Nederland, studeert er politieke wetenschappen en vraagt in 1998 een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Ruim drie jaar later komt het antwoord: afgewezen. Na 'een stuk of wat advocaten die niks deden' komt Adama terecht bij Nawijn, die werk maakt van haar zaak. 'Zelden heb ik zo'n schrijnend geval meegemaakt', zei Nawijn vorig jaar in het Algemeen Dagblad. Hij stelt een bezwaarschrift op en ziet, aldus Adama, een redelijke kans van slagen. Een kans, omdat de IND meer dan drie jaar nodig had om tot een beslissing te komen, en vanwege Adama's slechte gezondheid. Ze lijdt aan de zeldzame ziekte van Behçet (ontsteking van huid, ogen en gewrichten, lijkend op reuma) en kan daarvoor niet goed behandeld worden in Suriname.

Aldus, schrijft Nawijn in het bezwaarschrift, is Adama een medisch noodgeval en zou ze op humanitaire gronden een verblijfsvergunning moeten krijgen. Hoop gloort als medisch adviseur D. Matulessy van de IND bevestigt dat de voorzieningen in Suriname voor een Behçet-patiënt onvoldoende zijn. De medicijnen die Adama nodig heeft, zijn er niet altijd voorhanden; Nederland komt als eerste in aanmerking als behandelend land.

Jammer dus: afgelopen vrijdag oordeelt de immigratiedienst in een beschikking opnieuw dat Adama Nederland binnen vier weken moet verlaten. 'Bij gebreke hiervan kan zij worden uitgezet.' Was getekend De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, in casu Hilbrand Nawijn.

Reden voor de afwijzing is dat Adama niet in een acute medische noodsituatie verkeert en bovendien niet goed verzekerd zou zijn. Want ze heeft een uitkering en zit dus in het ziekenfonds, dat uit 'publieke middelen' wordt betaald en daar neemt de IND geen genoegen mee. 'Een nogal gezochte redenering', zegt Adama's huidige advocaat Jeroen Maas, die beroep zal aantekenen bij de rechter. 'Zonder verblijfsvergunning mag je niet werken, maar om zo'n vergunning te krijgen, moet je wel een dure verzekering kunnen betalen.'

Minister Nawijn wil 'geen enkel commentaar' geven, aldus zijn woordvoerder. Onduidelijk blijft daarom of hij persoonlijk op de hoogte is van de afwijzende beslissing. Natascha Adama: 'Ik bescheur me. Het is vreselijk triest, ik vrees voor mijn leven als ik straks terug moet naar Suriname, maar ik bescheur me dat mijn advocaat me laat vallen nu hij minister is.'

Bron: Volkskrant 20/12/2002

plexus
20-12-02, 15:37
...heeft deze man ook iets positiefs bijgedragen...Kan niemand nawijn het land uitzetten!!!