PDA

Bekijk Volledige Versie : Priesters betwijfelen maagdelijkheid Maria



dir_HAMster
22-12-02, 11:41
Priesters betwijfelen maagdelijkheid Maria

Uitgegeven: 22 december 2002 09:40

Een op de vier Anglicaanse priesters in Groot-Brittannië gelooft niet dat Maria, de moeder van Jezus, nog maagd was toen ze haar zoon kreeg. Dat meldde The Sunday Telegraph zondag.

Volgens de krant gaf een kwart van vijfhonderd ondervraagde priesters aan niet te geloven in de onbevlekte ontvangenis. Dat verhaal is voor christenen een van de grondbeginselen van hun geloof. Veel priesters zien de maagdelijke geboorte als een verkeerde interpretatie of foute vertaling van een Hebreeuwse bijbelse passage.



Bron: www.nu.nl

Tomas
22-12-02, 11:44
Geplaatst door dir_HAMster
Priesters betwijfelen maagdelijkheid Maria

Uitgegeven: 22 december 2002 09:40

Een op de vier Anglicaanse priesters in Groot-Brittannië gelooft niet dat Maria, de moeder van Jezus, nog maagd was toen ze haar zoon kreeg. Dat meldde The Sunday Telegraph zondag.

Volgens de krant gaf een kwart van vijfhonderd ondervraagde priesters aan niet te geloven in de onbevlekte ontvangenis. Dat verhaal is voor christenen een van de grondbeginselen van hun geloof. Veel priesters zien de maagdelijke geboorte als een verkeerde interpretatie of foute vertaling van een Hebreeuwse bijbelse passage.



Bron: www.nu.nl

Wat zou de Katholieke kerk met die priesters moeten doen, denk je?

Ik voel wel wat voor een oproep aan alle Katholieken om ze te doden. Maar ik heb dan vandaag ook een vrij bloedorstige bui.

Couscousje
22-12-02, 11:45
Geplaatst door dir_HAMster
Priesters betwijfelen maagdelijkheid Maria

Uitgegeven: 22 december 2002 09:40

Een op de vier Anglicaanse priesters in Groot-Brittannië gelooft niet dat Maria, de moeder van Jezus, nog maagd was toen ze haar zoon kreeg. Dat meldde The Sunday Telegraph zondag.

Volgens de krant gaf een kwart van vijfhonderd ondervraagde priesters aan niet te geloven in de onbevlekte ontvangenis. Dat verhaal is voor christenen een van de grondbeginselen van hun geloof. Veel priesters zien de maagdelijke geboorte als een verkeerde interpretatie of foute vertaling van een Hebreeuwse bijbelse passage.



Bron: www.nu.nl

:haha:

Wat een nonsens!

Cc

Tomas
22-12-02, 11:51
Geplaatst door Couscousje
:haha:

Wat een nonsens!

Cc

Ik vind deze wel errug leuk.

Ik neem dan ook aan dat je bedoelt dat je deze opmerking op alle niveau's in het artikel kunt betrekken.

Of niet?

Couscousje
22-12-02, 11:54
Geplaatst door Tomas
Ik vind deze wel errug leuk.

Ik neem dan ook aan dat je bedoelt dat je deze opmerking op alle niveau's in het artikel kunt betrekken.

Of niet?

?

Tomas, ik mis je one-liners...

Cc

Tomas
22-12-02, 11:56
Geplaatst door Couscousje
?

Tomas, ik mis je one-liners...

Cc

Zocht ik er weer teveel achter?

Tweede zinloze zin.

Couscousje
22-12-02, 12:02
Geplaatst door Tomas
Zocht ik er weer teveel achter?

Tweede zinloze zin.

Ja/Nee.

Cc

Tomas
22-12-02, 12:05
Geplaatst door Couscousje
Ja/Nee.

Cc

Dan moet je je opmerking nader preciesieren (of zoiets)/Wel

Two-liner filler.

p.s. Weet jij nog leuke kerstnummers, ik ben een cd aan het branden, maar het vol krijgen lukt niet erg.

Dutchguy
22-12-02, 12:08
Geplaatst door Tomas
Dan moet je je opmerking nader preciesieren (of zoiets)/Wel

Two-liner filler.

p.s. Weet jij nog leuke kerstnummers, ik ben een cd aan het branden, maar het vol krijgen lukt niet erg.

Heb je '2000 miles' van The Pretenders al? Of dat nummer van Fay Lovsky? Is ook errug leuk.

Tomas
22-12-02, 12:12
Geplaatst door Dutchguy
Heb je '2000 miles' van The Pretenders al? Of dat nummer van Fay Lovsky? Is ook errug leuk.

Ik heb Have yourself a merry little... van The Pretenders en die van Fay heb ik ook. Ik zal 2000 miles nog even zoeken, maar ik zie het verband met kerst niet zo snel.

Couscousje
22-12-02, 12:14
Geplaatst door Tomas
Dan moet je je opmerking nader preciesieren (of zoiets)/Wel

Two-liner filler.

p.s. Weet jij nog leuke kerstnummers, ik ben een cd aan het branden, maar het vol krijgen lukt niet erg.

*Wel/niet doorhalen wat wel/niet van toepassing/of niet is.

Cc

P.S.: The Kelly Family.

Tomas
22-12-02, 12:16
Geplaatst door Couscousje
P.S.: The Kelly Family.

Dank je.

Nu kan ik de vloer hier dwijlen en opnieuw gaan ontbijten.

Verder nog iets?

Couscousje
22-12-02, 12:18
Geplaatst door Tomas
Dank je.

Nu kan ik de vloer hier dwijlen en opnieuw gaan ontbijten.

Verder nog iets?

.

Cc

Dutchguy
22-12-02, 12:22
Geplaatst door Tomas
Ik heb Have yourself a merry little... van The Pretenders en die van Fay heb ik ook. Ik zal 2000 miles nog even zoeken, maar ik zie het verband met kerst niet zo snel.

2000 miles had toen een kerstclip waarin Godhoeheetzeookalweer rondsjokt in de sneeuw met een legerdesheilspakkie aan.

Nog eentje: Driving home for Xmas van Chris Rea, de titel kan trouwens anders zijn.
Oh, en Christmas will be magic again van Kate Bush.

Tomas
22-12-02, 12:24
Geplaatst door Dutchguy
2000 miles had toen een kerstclip waarin Godhoeheetzeookalweer rondsjokt in de sneeuw met een legerdesheilspakkie aan.


Chrissy Heyens zelf? Wat een stem heeft die vrouw toch ook...



Nog eentje: Driving home for Xmas van Chris Rea, de titel kan trouwens anders zijn.

Heb ik ook al. Maar nog steeds veel teweinig dus.

Cc,

Ik zou daar heel veel op kunnen zeggen, maar ik doe het niet.

Couscousje
22-12-02, 12:31
Geplaatst door Tomas
Chrissy Heyens zelf? Wat een stem heeft die vrouw toch ook...



Heb ik ook al. Maar nog steeds veel teweinig dus.

Cc,

Ik zou daar heel veel op kunnen zeggen, maar ik doe het niet.

It's gonna be a long long Xmas without you - Weet ik ut.
Last Xmas - WHAM
All I want for Xmas - Mariah Carey
Hutseflutsliedje van vorige Kerst - Destiny's Child
Rudolph the rednosed Reindeer - Dinges
Jingle Bells - Ook van Dinges
Silent night - Dinges Gospel Versie

Cc

Tomas
22-12-02, 12:31
Geplaatst door Dutchguy
Oh, en Christmas will be magic again van Kate Bush.

Thanks.

Couscousje
22-12-02, 12:32
Oh!

Flashback!

Hutseflutsliedje van Destiny's Child heet geloof ik 8 days of Xmas.

Cc

Tomas
22-12-02, 12:36
Geplaatst door Couscousje
It's gonna be a long long Xmas without you - Weet ik ut. - Kan ik niet vinden
Last Xmas - WHAM - heb ik
All I want for Xmas - Mariah Carey - Heb ik
Hutseflutsliedje van vorige Kerst - Destiny's Child - Net weer weggegooid
Rudolph the rednosed Reindeer - Dinges - Zal ik proberen
Jingle Bells - Ook van Dinges - Idem
Silent night - Dinges Gospel Versie - Lijkt me niet zo veel aan

Cc

Thanks

* Kusje *

Dutchguy
22-12-02, 12:36
Chrissie ja! Jammer dat ik haar eigenlijk nooit meer hoor.

Couscousje had ook al een flinke lijst zag ik.

Hmmm, Band Aid met Do They Know It's Christmas Time maar daar moet je tegen kunnen.... ik niet dus.
En 'Peace on Earth' misschien van U2, alhoewel ik twijfel of dat echt een kerstnummer is. Komt wel in de tekst voor.
En de versie van 'Little Drummer Boy' van Bowie misschien?

Tomas
22-12-02, 12:38
Geplaatst door Dutchguy
Chrissie ja! Jammer dat ik haar eigenlijk nooit meer hoor.

Couscousje had ook al een flinke lijst zag ik.

Hmmm, Band Aid met Do They Know It's Christmas Time maar daar moet je tegen kunnen.... ik niet dus.
En 'Peace on Earth' misschien van U2, alhoewel ik twijfel of dat echt een kerstnummer is. Komt wel in de tekst voor.

Band aid kan ik tegen. Met kerst althans.

Van U2 heb ik New years day erbij zitten. Of slaat dat nergens op?

Ik ben wel vrij fundamentalistisch op dit vlak, zoals je ziet.

Dutchguy
22-12-02, 12:43
Geplaatst door Tomas
Band aid kan ik tegen. Met kerst althans.

Van U2 heb ik New years day erbij zitten. Of slaat dat nergens op?

Ik ben wel vrij fundamentalistisch op dit vlak, zoals je ziet.

Ach, tegen het einde van het jaar is natuurlijk wel een mooie tijd om een beetje fundamentalistisch te zijn toch? Tradities enzo?

Hmmmm, twijfel over New Years Day. Zat daar geen politieke lading achter eigenlijk? Weet niet.

Dat nummer uit de 70's, volgens mij van Status Quo... weet de titel niet. tekst gaat van 'so here we are merry christmas, everybody's having fuuuuunnn' :)

Tomas
22-12-02, 12:46
Geplaatst door Dutchguy
Ach, tegen het einde van het jaar is natuurlijk wel een mooie tijd om een beetje fundamentalistisch te zijn toch? Tradities enzo?

Hmmmm, twijfel over New Years Day. Zat daar geen politieke lading achter eigenlijk? Weet niet.

Dat nummer uit de 70's, volgens mij van Status Quo... weet de titel niet. tekst gaat van 'so here we are merry christmas, everybody's having fuuuuunnn' :)

Nee joh! Hoe kom je nou bij Status Quo? Dat is MUD! En die heb ik er ook bij zitten! Volgens mij zou jij dezelfde CD maken. ;)

Status Quo heeft maar 1 deuntje. En die gaat een beetje als: tadadadadadadadadadadadadadadadadadadada

En daar hebben ze ongeveer 20 nummers van gemaakt.

U2 heeft alleen maar politieke ladingen: Bloody sunday. Maar daarom niet minder goed. Bere goed. Ijzer sterk. En dat soort dingen.

Dutchguy
22-12-02, 12:49
Geplaatst door Tomas
Nee joh! Hoe kom je nou bij Status Quo? Dat is MUD! En die heb ik er ook bij zitten! Volgens mij zou jij dezelfde CD maken. ;)

Status Quo heeft maar 1 deuntje. En die gaat een beetje als: tadadadadadadadadadadadadadadadadadadada

En daar hebben ze ongeveer 20 nummers van gemaakt.

U2 heeft alleen maar politieke ladingen: Bloody sunday. Maar daarom niet minder goed. Bere goed. Ijzer sterk. En dat soort dingen.

Shit ja, je hebt gelijk. Dat was Mud. Leuk nummer wel. Denk dat ik inderdaad op veel dezelfde nummers uit zou komen. Leuke outfit hadden die gasten, waren toch mijnwerkers uit Wales? Of was dat nou weer Status Quo? Hmmm.

U2 draai ik niet zo vaak maar ze hebben best lekkere nummers. Unforgettable Fire blijft mijn favoriet.

Hazes met 'Eenzame kerst' had je zeker al?

Tomas
22-12-02, 12:52
Geplaatst door Dutchguy
Shit ja, je hebt gelijk. Dat was Mud. Leuk nummer wel. Denk dat ik inderdaad op veel dezelfde nummers uit zou komen. Leuke outfit hadden die gasten, waren toch mijnwerkers uit Wales? Of was dat nou weer Status Quo? Hmmm.

Dat weet ik niet meer...



U2 draai ik niet zo vaak maar ze hebben best lekkere nummers. Unforgettable Fire blijft mijn favoriet.

Nou, ik draai ze nog regelmatig. Dat nummer van de OS in australie die vond ik ook neit te versmaden trouwens.



Hazes met 'Eenzame kerst' had je zeker al?

Je kent me. ;)

Dutchguy
22-12-02, 12:55
Geplaatst door Tomas
Dat weet ik niet meer...



Nou, ik draai ze nog regelmatig. Dat nummer van de OS in australie die vond ik ook neit te versmaden trouwens.



Je kent me. ;)

Denk dat je hier wel wat aan hebt, zag ik op amazon:

1. Happy Christmas (War Is Over) - John Lennon
2. Santa Claus Is Coming To Town - Bruce Springsteen
3. Do They Know It's Christmas - Band Aid
4. Wonderful Christmastime - Paul McCartney
5. Love Is A Holiday - Michael Bolton
6. It Must Have Been Old Santa - Harry Connick Jr.
7. Jingle Bells - Diana Krall
8. Away In A Manger - Mannheim Steamroller
9. Deck The Halls - Ottmar Liebert
10. Love On Layaway - Gloria Estefan
11. Don't Save It All For Christmas Day - Celine Dion
12. This Christmas - Joe
13. Special Gift - Isley Brothers
14. Christmas In The Yard - Shaggy
15. My Only Wish (This Year) - Britney Spears
16. You Don't Have To Be Alone - 'N Sync
17. O Come All Ye Faithful - Luther Vandross
18. Silent Night - Boyz II Men

Couscousje
22-12-02, 12:58
Santa Claus is coming to town - Weet ik ook niej, kben moslim, khoef da allemaal niej te wete.
I'm dreaming of a white Xmas - Elvis "The King" Presley of Frank Sinatra
Jingle Bell Rock - Elvis Presley
Joy to the world - Hutsefluts, zoek maar op titel.
Little Drummer Boy - The Temptations
Let it snow - Ook van iemand, wederom zoek maar op titel.

Cc

Tomas
22-12-02, 13:02
Geplaatst door Couscousje
Santa Claus is coming to town - Weet ik ook niej, kben moslim, khoef da allemaal niej te wete. - Heb ik van The pointer sisters, maar ik ben dan ook een atheist. ;)
I'm dreaming of a white Xmas - Elvis "The King" Presley of Frank Sinatra - Khou niezo van elvis...
Jingle Bell Rock - Elvis Presley - Idem
Joy to the world - Hutsefluts, zoek maar op titel. - Te kristelijk.
Little Drummer Boy - The Temptations - Thanks.
Let it snow - Ook van iemand, wederom zoek maar op titel. - Bing Crosby? Ietsje te zoet.

Cc

Thanks anyway.

* Kusje op je hijaab *

Tomas
22-12-02, 13:03
Geplaatst door Dutchguy
Denk dat je hier wel wat aan hebt, zag ik op amazon:

1. Happy Christmas (War Is Over) - John Lennon
2. Santa Claus Is Coming To Town - Bruce Springsteen
3. Do They Know It's Christmas - Band Aid
4. Wonderful Christmastime - Paul McCartney


Heb ik.

Ik denk dat ik nu toch wel een CD begin te krijgen.

* Hand *

Dutchguy
22-12-02, 13:14
Geplaatst door Tomas
Heb ik.

Ik denk dat ik nu toch wel een CD begin te krijgen.

* Hand *

You're welcome, nu de sneeuw nog.

Simon
22-12-02, 13:36
In het Nieuwe Testament staat een geslachtsregister van Jezus langs vaderlijke (jozef) lijn die helemaal nergens op slaat als er geen zaadcel van Jozef aan te pas is gekomen. Op dit fragment volgt weliswaar het verhaal over de onbevlekte ontvangenis maar als dat waar is dan klopt dit geslachtsregister niet:

Mattheüs 1
1 Abraham en David waren de belangrijkste voorouders van Jezus.
2 Abraham was de vader van Isaäk; Isaäk de vader van Jakob; Jakob de vader van Juda en zijn broers;
3 Juda was de vader van Perez en Zerah (hun moeder heette Tamar). Perez was de vader van Hezron; Hezron de vader van Ram;
4 Ram was de vader van Aminadab; Aminadab de vader van Nahesson;
5 Nahesson was de vader van Salmon; Salmon de vader van Boaz (Rachab was zijn moeder). Boaz was de vader van Obed (Obeds moeder was Ruth).
6 Obed was de vader van Isaï; en Isaï de vader van David die koning werd. David was de vader van Salomo (Salomo's moeder was de vrouw van Uria).
7 Salomo was de vader van Rehabeam; Rehabeam de vader van Abia.
8 Abia was de vader van Asa; Asa de vader van Josafat; Josafat de vader van Joram;
9 Joram was de vader van Uzzia; Uzzia de vader van Jotham; Jotham de vader van Achaz; Achaz de vader van Hizkia;
10 Hizkia was de vader van Manasse; Manasse de vader van Amon; Amon de vader van Josia;
11 Josia was de vader van Jechonia en zijn broers, die geboren werden in de tijd van de verbanning naar Babel.
12 Daarna werd Jechonia vader van een zoon, die Sealthiël heette.
13 Sealthiël was de vader van Zerubabel; Zerubabel de vader van Abiud;
14 Abiud was de vader van Eljakim; Eljakim de vader van Azor; Azor de vader van Zadok; Zadok de vader van Achim; Achim de vader van Eliud;
15 Eliud was de vader van Eleazar; Eleazar de vader van Matthan;
16 Matthan was de vader van Jakob; Jakob de vader van Jozef, die getrouwd was met Maria, de moeder van Jezus, die Christus genoemd wordt.

Tomas
22-12-02, 13:41
Geplaatst door Simon
3 Juda was de vader van Perez en Zerah (hun moeder heette Tamar). Perez was de vader van Hezron; Hezron de vader van Ram;


Al deze nummers heb ik verders al.

Maar kwistnie dat Perez al zo oud was. Oud wist ik. Maar zo oud!

Marsipulami
22-12-02, 14:31
Geplaatst door dir_HAMster
Priesters betwijfelen maagdelijkheid Maria

Uitgegeven: 22 december 2002 09:40

Een op de vier Anglicaanse priesters in Groot-Brittannië gelooft niet dat Maria, de moeder van Jezus, nog maagd was toen ze haar zoon kreeg. Dat meldde The Sunday Telegraph zondag.

Volgens de krant gaf een kwart van vijfhonderd ondervraagde priesters aan niet te geloven in de onbevlekte ontvangenis. Dat verhaal is voor christenen een van de grondbeginselen van hun geloof. Veel priesters zien de maagdelijke geboorte als een verkeerde interpretatie of foute vertaling van een Hebreeuwse bijbelse passage.



Bron: www.nu.nl

Hmm, ik merk dat er hier nogal wat Nederlandse theologen prikken op dit forum :p .

Ik zou toch willen opmerken dat de auteur van dit artikeltje twee dingen door elkaar haalt waarvan hij zelf denkt dat het hetzelfde betekent. 'Onbevlekte ontvangenis' en 'Maagdelijke geboorte' zijn twee verschillende dingen in tegenstelling tot wat de auteur van dit artikeltje suggereert.

Onbevlekte ontvangenis heeft met erfzonde te maken. Erfzonde is een opvatting binnen verschillende christelijke strekkingen die stelt dat een mens per definitie zondig is en nood heeft aan genade en vergeving. Maria was volgens deze strekkingen niet belast met deze erfzonde. Het komt er dus op neer dat zijzelf vrij van deze erfzonde was en ze ook niet doorgaf aan haar kind. 'Onbevlekt ontvangen' heeft dus niets met de conceptie van Jezus te maken.

Maagdelijke geboorte betekent dat Jozef niet de vader was van Jezus, maar dat Jezus een schepping was van God. Of je dat strikt biologisch moet interpreteren laat ik hier even in het midden.

Voor de geïnteresseerden: de maagdelijke geboorte van Jezus wordt ook vermeld in de koran.


45. Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

46. En hij zal tot het volk spreken in de wieg en op middelbare leeftijd en hij zal één der rechtvaardigen zijn."

47. Zij zeide: "Heer, hoe zal ik een zoon hebben, daar geen man mij heeft benaderd?" Hij zeide: "Zo schept Allah, wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, zegt Hij daartoe slechts: "Wees" en het wordt.

48. "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen." (Al Imraan: 3,43-48

Ter vergelijking ook nog de evangelietekst:


30 Maar de engel zei: `Schrik niet, Maria, u hebt genade gevonden bij God. 31 U zult zwanger worden en een zoon baren, die u de naam Jezus moet geven. 32 Hij zal een groot man zijn, en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. God, de Heer, zal Hem de troon van zijn vader David geven. 33 Hij zal eeuwig koning zijn over het huis van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.' 34 `Maar hoe moet dat dan?' zei Maria tegen de engel. `Ik heb geen omgang met een man.' 35 De engel antwoordde haar: `Heilige Geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overdekken (Lucas 1, 30-36).

lennart
22-12-02, 15:39
Persoonlijk vind ik deze wel toepasselijk bij kerstmis.

Absolute Hatred - Cannibal Corpse

Simon
22-12-02, 16:21
Geplaatst door Marsipulami
'Onbevlekt ontvangen' heeft dus niets met de conceptie van Jezus te maken.


Qua conceptie lijkt het mij wel degelijk biologisch bedoelt. Jozef heeft volgens het evangelie van Matteüs geen geslachtsgemeenschap gehad met Maria voor de geboorte van Jezus. Ook was er sprake van mogelijke schande daar Jozef nog niet met Maria getrouwd was en zij wel zwanger bleek te zijn. :

18 Aan de geboorte van Jezus Christus gingen enkele bijzondere gebeurtenissen vooraf. Toen Zijn moeder Maria met Jozef verloofd was (en dus nog niet met hem samenwoonde) bleek zij in verwachting te zijn door de Heilige Geest.
19 Jozef wilde de verloving verbreken. Maar omdat hij een goed man was, besloot hij het in stilte te doen om haar de schande te besparen.
20 Terwijl hij hierover lag na te denken, kreeg hij een droom en zag een engel van God naast zich staan. "Jozef, zoon van David", zei de engel, "u kunt gerust met Maria trouwen.
21 Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent 'God redt'.
22 Want Hij zal Zijn volk redden van de zonden. Daardoor zal in vervulling gaan wat God door de profeet Jesaja heeft gezegd:
23 Een maagd zal een kind krijgen! En zij zal het kind Immanuël noemen. Dit betekent 'God is met ons."
24 Daarna werd Jozef wakker.
25 Hij deed wat de engel had gezegd en trouwde met Maria. Maar hij had geen gemeenschap met haar tot na de geboorte van het kind. En Jozef noemde Hem Jezus.


Simon

Marsipulami
22-12-02, 16:38
Geplaatst door Simon
Qua conceptie lijkt het mij wel degelijk biologisch bedoelt. Jozef heeft volgens het evangelie van Matteüs geen geslachtsgemeenschap gehad met Maria voor de geboorte van Jezus. Ook was er sprake van mogelijke schande daar Jozef nog niet met Maria getrouwd was en zij wel zwanger bleek te zijn. :

18 Aan de geboorte van Jezus Christus gingen enkele bijzondere gebeurtenissen vooraf. Toen Zijn moeder Maria met Jozef verloofd was (en dus nog niet met hem samenwoonde) bleek zij in verwachting te zijn door de Heilige Geest.
19 Jozef wilde de verloving verbreken. Maar omdat hij een goed man was, besloot hij het in stilte te doen om haar de schande te besparen.
20 Terwijl hij hierover lag na te denken, kreeg hij een droom en zag een engel van God naast zich staan. "Jozef, zoon van David", zei de engel, "u kunt gerust met Maria trouwen.
21 Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent 'God redt'.
22 Want Hij zal Zijn volk redden van de zonden. Daardoor zal in vervulling gaan wat God door de profeet Jesaja heeft gezegd:
23 Een maagd zal een kind krijgen! En zij zal het kind Immanuël noemen. Dit betekent 'God is met ons."
24 Daarna werd Jozef wakker.
25 Hij deed wat de engel had gezegd en trouwde met Maria. Maar hij had geen gemeenschap met haar tot na de geboorte van het kind. En Jozef noemde Hem Jezus.


Simon

Ik begrijp jouw uitleg helemaal niet. :confused: Onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria niet belast was met erfzonde. Maria was volgens deze opvatting dus al onbevlekt ontvangen toen ze zelf nog een peuter was :p

Maagdelijke geboorte betekent dat Jezus werd geboren zonder tussenkomst van een man. De uitdrukking 'onbevlekte ontvangenis' betekent dus iets anders dan 'maagdelijke geboorte'. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn. :(

Strikt genomen zou men dus kunnen geloven dat er sprake van de onbevlekte ontvangenis van Maria en niet geloven in maagdelijke geboorte of vice versa. Of men kan ook ook geen van beide geloven natuurlijk ;)

Tomas
22-12-02, 16:44
Geplaatst door Marsipulami
Ik begrijp jouw uitleg helemaal niet. :confused: Onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria niet belast was met erfzonde. Maria was volgens deze opvatting dus al onbevlekt ontvangen toen ze zelf nog een peuter was :p

Maagdelijke geboorte betekent dat Jezus werd geboren zonder tussenkomst van een man. De uitdrukking 'onbevlekte ontvangenis' betekent dus iets anders dan 'maagdelijke geboorte'. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn. :(

Strikt genomen zou men dus kunnen geloven dat er sprake van de onbevlekte ontvangenis van Maria en niet geloven in maagdelijke geboorte of vice versa. Of men kan ook ook geen van beide geloven natuurlijk ;)

Goh! Ik heb bij onbevlekte ontvangenis altijd gedacht aan die vervelende vlekken van geslachtsgemeenschap. Stom dus.

Dank je.

Simon
22-12-02, 17:02
Geplaatst door Marsipulami
De uitdrukking 'onbevlekte ontvangenis' betekent dus iets anders dan 'maagdelijke geboorte'.

Ja ik begreep je wel ! Uiteraard heeft "onbevlekt ontvangen" letterlijk te maken met het bloed dat (niet) vrijkomt bij de ontmaagding. Maar je mag het zo symbolisch duiden als je wil. Daar is de Katholieke Kerk heel goed in. Zeker als het om kromme theologie gaat :) zoals in Matteüs.

Simon

Mark
23-12-02, 13:23
Geplaatst door lennart
Persoonlijk vind ik deze wel toepasselijk bij kerstmis.

Absolute Hatred - Cannibal Corpse

of: "Hammer smashed face" :)

Persoonlijk vind ik immortal rites van Morbid Angel of Sacrificial suicide van deicide ook erg toepasselijk

:haha:

magden_david
23-12-02, 13:46
Geplaatst door Couscousje
:haha:

Wat een nonsens!

Cc


...zei de onbevangen bevlekkenis.