PDA

Bekijk Volledige Versie : Deelgemeente Noord slaat alarm over Marokkaanse jeugd



limpio
23-12-02, 07:33
Deelgemeente Noord slaat alarm over Marokkaanse jeugd

De deelgemeente Noord slaat alarm: het broeit in het Oude Noorden van Rotterdam. Grote groepen Marokkaanse jongeren gaan niet naar school en houden zich bezig met criminele activiteiten.
Een grootscheeps programma om de jongeren en de bijbehorende gezinnen op het rechte pad te brengen heeft nauwelijks resultaat gehad. Andries van der Wal is voorzitter van de deelgemeente Noord. Hij ziet de problemen dagelijks om zich heen, zonder dat er iets verbetert.
http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=10126

taouanza
23-12-02, 17:17
ik heb naar het interview geluisterd en ik weet niet zo goed waar ik nou daar mee moet
ik krijg het altijk benauwd van zulke praatjes
ten eerste
wat bedoelt hij nou met we weten wie ze zijn maar we staan machteloos'.
hoezo?
als een wet wordt overtreden en je wie wie het heeft gedaan bestaat er toch zoiets als justitie.
of
er is veel geld en tijd ingestoken
waarin?
noem iets concreets.

waarom kan een jongenman van 18jaar in de kracht van zijn leven een uitkering aanvragen en het nog krijgen ook?

waarom wordt het mensen mogelijk gemaakt om hun hele gezinsleven van geboorte tot volwassene te onderhouden met een uitkering.
je begint toch geen gezin als je je zelf nog niet eens kan onderhouden?

als je echt moslim bent bewijs het dan neem verantwoordelijkheid voor je zelf en je kinderen.
geef je kind een voorbeeld.

dan roepen ze dat ze niet worden aangenomen.
mooi dan heb je een goed excuus om je leven in de coffeeshop door te brengen.

en de nederlandse regering die dit allemaal 'stimuleert' dat begrijp ik ook niet.

Sven_DP
23-12-02, 17:51
Tja Taouanza, ik denk dat dit 1 van de uitwassen is van onze permissieve westerse maatschappij (o.a. Nederland, Zweden, België, op kop). Voor zover ik weet zijn de uitkeringen in Nederland nog steeds niet echt in de tijd beperkt. Zag ooit een uitzending op de Nederlandse TV waar mensen serieus 'recht op niet-werken' zaten te eisen, uiteraard mits een uitkering van de overheid. Er zijn heus niet alleen voordelen aan verbonden aan de vooral Europese 'verzorgingsstaat'. Grootste nadeel is volgens mij dat het mensen lui maakt.

BiL@L
24-12-02, 00:30
Criminaliteit onder allochtonen is veel minder te wijten aan cultuurverschillen dan tot nu toe wordt aangenomen. De aanpak van deze criminaliteit, waarbij de nadruk ligt op het bijbrengen van Nederlandse normen en waarden, is daardoor onjuist.

Dat schrijven onderzoekers in opdracht van het Programma Politie en Wetenschap. Dat is een 'denktank', die door het ministerie van Binnenlandse Zaken is ingesteld om de komende vier jaar de kennis over politie en veiligheid te vergroten.

De onderzoekers komen tot hun conclusie nadat zij hebben bekeken met wie criminele allochtonen omgaan. Volgens hen raken allochtonen op het slechte pad doordat zij vaak sterk geïsoleerd leven en maar weinig contacten hebben. Het grote verschil tussen de cultuur in het land van herkomst en Nederland speelt slechts een geringe rol. Juist dit cultuurverschil wordt bij de huidige aanpak gezien als een van de belangrijkste oorzaken.

,,Veel allochtone jongeren hebben een moeilijke relatie met hun ouders'', stellen de onderzoekers. Daardoor is er geen rem als zij afglijden in de criminaliteit als zij in de gewone maatschappij moeilijk meekomen.

De onderzoekers hebben in kaart gebracht in hoeverre allochtone jongeren sinds 1985 vaker in de misdaadstatistieken voorkomen dan hun Nederlandse leeftijdgenoten. Turkse jongens komen gemiddeld 1,5 keer vaker voor, Surinaamse jongens 2,6 keer. Antilliaanse en Marokkaanse jongens scoren het hoogst: 3,4 en 4 keer zo vaak als jongeren van Nederlandse komaf.

Volgens directeur F. Vlek van het Programma Politie en Wetenschap had de belangrijkste conclusie eerder kunnen worden getrokken, want het onderzoek is voor een groot deel gebaseerd op eerdere onderzoeken. Hij pleit voor aanvullend onderzoek. Als de conclusies juist zijn, moet het huidige beleid drastisch om, vindt hij.

Bron: AD