PDA

Bekijk Volledige Versie : Gretta Duisenberg niet vervolgd



mrz
23-12-02, 12:56
Gretta Duisenberg niet vervolgd

Uitgegeven: 23 december 2002 10:08
Laatst gewijzigd: 23 december 2002 13:17

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam zal Gretta Duisenberg niet vervolgen wegens het aanzetten tot discriminatie of haat tegen joden. Dat blijkt uit een brief van Openbaar Ministerie in Amsterdam aan de Federatie Joods Nederland.

Officier van justitie P. Velleman concludeert in de brief dat de uitspraak van de vrouw van de president van de Europese Centrale Bank Wim Duisenberg, krenkend en kwetsend is, maar dat is niet genoeg om haar wegens antisemitisme te vervolgen, meent justitie.

Volgens het OM heeft Duisenberg zich niet minachtend over joden uitgelaten en ook niet aangezet tot discriminatie of haat. "Wat zij wel heeft gedaan, is bijdragen aan het vergiftigen van de atmosfeer waarin in Nederland het publieke debat moet plaatsvinden."

Federatie Joods Nederland

De Federatie Joods Nederland deed op 3 oktober aangifte tegen Duisenberg. Aanleiding was een radiointerview over een handtekeningenactie tegen de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden. Toen Gretta Duisenberg de vraag kreeg voorgelegd hoeveel handtekeningen ze dacht op te halen, zei ze "zes miljoen". Deze uitspraak werd gezien als verwijzing naar de holocaust. Gretta Duisenberg zelf zegt dat dat niet zo was.

De uitspraak werd ook bewust gedaan, meent de aanklager. "Mevrouw Duisenberg noemt na enig nadenken een getal in het kader van haar handtekeningenactie", motiveert Velleman. "Het getal is in relatie met Israël zonder twijfel het holocaust-getal. Ze noemt dit getal opzettelijk, want ze noemt het na enig nadenken. Tevens is zij zich kennelijk bewust van de speciale betekenis van dit getal, gezien haar lachje achteraf."

"Het noemen van dit getal is krenkend, omdat dit getal door mevrouw Duisenberg gebruikt wordt in een actie gericht tegen de joodse staat."

Moszkowicz

Advocaat A. Moszkowicz gaat bij het gerechtshof in Amsterdam een klacht indienen tegen de beslissing van het OM om Gretta Duisenberg niet te vervolgen. In een zogenoemde artikel-12-procedure kan het hof justitie alsnog dwingen om iemand te vervolgen. "Ik ben tevreden over de uitgebreide motivering van het Openbaar Ministerie", zei Moszkowicz maandag in een reactie.



http://www.nu.nl/news.jsp?n=91100&c=10

Maarten
23-12-02, 15:55
Hier dienen ogenblikkelijk Kamervragen over gesteld te worden!!!
Het OM gaat hier zijn boekje ZWAAR te buiten!!


Geplaatst door mrz Officier van justitie P. Velleman concludeert in de brief dat de uitspraak van de vrouw van de president van de Europese Centrale Bank Wim Duisenberg,

Als de officier dit werkelijk vermeld heeft, dan is die info totaal overbodig, en wordt de Nederlandse President van de Europese Centrale Bank volkomen onterecht betrokken in een zaak die hem niet betreft!
Een ding is zeker: Vanuit joodse kringen wordt met alle mogelijke middelen geprobeerd om hem in de zaak te betrekken!


krenkend en kwetsend is, maar dat is niet genoeg om haar wegens antisemitisme te vervolgen, meent justitie.

Het OM dient zich volledig te onthouden van moraliserende uitspraken, aangaande zaken die geen strafbaar feit zijn!!
Bij mijn weten doen zij dat ook nooit, en zeker niet naar een individu gericht.


"Wat zij wel heeft gedaan, is bijdragen aan het vergiftigen van de atmosfeer waarin in Nederland het publieke debat moet plaatsvinden."

1. Het OM gaat zijn competentie hier vér te buiten! Het OM is als zodanig op geen enkele manier capabel om uitspraken te doen over de wenselijkheid van bepaalde uitingen in politieke debatten, en al helemáal niet over zaken zoals Israël, die geen enkel verband met het werkterrein van het OM hebben.

2. Het ontbreekt geheel aan elke aanwijzing, dat het debat een schade zou kunnen ondervinden.

3. Het gebruik van het woord “vergiftigend” is uitermate subjectief en beladen, en kan niet volgen uit iets wat zij objectief gezien deed.


"gezien haar lachje achteraf."

Sinds wanneer staat het OM in officiële publieke verklaringen iets te bazelen over lachjes??!


"Het noemen van dit getal is krenkend, omdat dit getal door mevrouw Duisenberg gebruikt wordt in een actie gericht tegen de joodse staat."

Dit is zelfs laster ! Mevr. Duisenberg keert zich in haar acties in het geheel niet tegen de joodse staat als zodanig!
Juist dit sluit aan bij de grote joodse lastercampagne, die op geen enkel feit gebaseerd is, en enkel insinuaties en stemmingmakerij betreft!


. "Ik ben tevreden over de uitgebreide motivering van het Openbaar Ministerie", zei Moszkowicz maandag in een reactie.

De gehele motivering lijkt wel rechtstreeks van zijn kantoor te komen ja!

Een perfecte joodse actie!
Nog nooit heb ik het OM zó misbruikt zien worden voor buitenlandse politiek.
Deze uitermate suggestieve en buitensporige reactie, als zijnde afkomstig van de objectieve Nederlandse overheid, kan- en zál nationaal en internationaal weer uitstekend gebruikt worden, om mevr. Duisenberg én haar man verder in discrediet te brengen!
Dit is uitermate laakbaar!
Zelden slaagt een politieke organisatie er in om het OM zó voor zijn karretje te spannen!
Hier is maximale munt uit de zaak geslagen: buiten dit had het OM absoluut niets kunnen doen om de politieke partij meer ter wille te zijn.

Hier dienen Kamervragen gesteld te worden.
Hier dienen ontslagen te vallen.

Maarten
23-12-02, 16:00
Oh ja.. het wachten hier is op Simon, die met een "zie je wel" meer problemen heeft met een lachtje, dan dat het hele OM verkracht wordt voor deze zaak. Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Tomas
23-12-02, 16:24
Ik hoorde net een telefonisch interview met Gretta, waarin ze de 6 mln uitspraak uitlegde. Klonk wel plausibel. Ze heeft mijn vertrouwen weer terug. Snap alleen nog niet waarom ze daar zo lang over heeft gedaan. Waarom niet gelijk een plausibele verklaring geven? Maar goed. Ik hou het hierbij.

Simon
23-12-02, 16:45
Geplaatst door Maarten
Oh ja.. het wachten hier is op Simon, die met een "zie je wel" meer problemen heeft met een lachtje, dan dat het hele OM verkracht wordt voor deze zaak. Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Nou ik vind de uitspraak van het OM vlees noch vis en ik snap dat Moszkowicz baat kan hebben bij de motivering. Gevoelsmatig ben ik het wel met het OM eens maar juridisch vind ik de conclusie niet helder. Immers, waarom niet vervolgen als zij wel opzettelijk kwetsend is geweest? Dat zal Moszkowicz ook aanvoeren. Maar ik denk dat het OM het als een stomme uitglijder ziet die niet ernstig genoeg is om te vervolgen. Daar kan ik mij ook wel in vinden. Het is een complex incident.

Simon

Simon
23-12-02, 16:48
Geplaatst door Tomas
Ik hoorde net een telefonisch interview met Gretta, waarin ze de 6 mln uitspraak uitlegde. Klonk wel plausibel.

Ze heeft het nog nooit plausibel uitgelegd. Alleen voor degenen die de gehele geluidsband niet gehoord hebben is het plausibel. Voor zij die het wel in zijn geheel gehoord hebben is zij leugenachtig want haar verklaringen zijn niet in overeenstemming te brengen met de geluidsband.

Simon

Tomas
23-12-02, 17:09
Geplaatst door Simon
Ze heeft het nog nooit plausibel uitgelegd. Alleen voor degenen die de gehele geluidsband niet gehoord hebben is het plausibel. Voor zij die het wel in zijn geheel gehoord hebben is zij leugenachtig want haar verklaringen zijn niet in overeenstemming te brengen met de geluidsband.

Simon

Er is geen volledige geluidsband vanaf de 2000 handtekkingen tot aan de 6 mln opmerking. Dat is wat ik begrijp. En daartussen heeft zich de 6000 handtekeningen opmerkingen plaats gevonden.

mrz
23-12-02, 17:32
Wat een gezeik, laat ze hier maar eens 6 miljoen advocaten opzetten :rolleyes:

God niet alleen een kleuterklasjniveau in de kamer maar nu ook al bij de rechterlijke macht. Waar als klap op de vuurpijl ook ineens een vacaturestop is! Als je normaal gesproken niks van complottheorieen wilt weten is dit het moment om je toch eens goed achter de oren te gaan krabben...

Maarten
23-12-02, 17:41
Simon, goede vriend, wordt nou toch eens een beetje wakker…
Het OM is heel duidelijk: ze zien geen reden tot vervolging.
De rest is absoluut bollocks, en dat weten ze daar.

Het gaat om de commotie! Moet ik je dat nou nog honderd keer uitleggen?
Gisteren was het Frequin.
Vandaag was het het OM.
Morgen is het moskoviedelietsch die in hoger beroep gaat..
En overmorgen is er weer wat…

Ik bedoel, herken je een goed geoliede joodse machine zodra het over Israël gaat of niet?
Snap je echt niet hoe belangrijk ze het vinden, dat Nederland zeer pro-Israël en pro- Amerikapolitiek in deze blijft??
Snap je echt niet, dat ze daarvoor met alle middelen het grootste boegbeeld voor de Palestijnse zaak pakken, en het werken onmogelijk proberen te maken?
Ontgaat het je ook, dat ze zelfs het OM zover weten te krijgen?? Razend knap hoor!

Ik heb echt een beetje met je de dóen hoor!
Je praat ook over opzet, terwijl het OM dat niet doet. Opzet, Simon, is uiterst cruciaal in het Strafrecht.. Ze zijn er zelfs in getraind om dat te bewijzen! Als ze dat hier niet geconstateert hebben (zeker met deze Officier..hahaha…) dan IS het er niet! OK?..
En ook hoe je rondneuzeld over wat mosfiets zal gaan doen.. Voor de honderdste keer Simon: niemand vind het interessant wat hij doet, ZOLANG hij maar wat doet! Dáar gaat het om! Vervélend wezen! En daar PR omheen bakken! Dáár gaat het om!
Simon, moet ik je nou een keer privé-les over dit soort dingen geven, of hoe zit dat?

Vraagje hoor: Hoe lang deed jij er bij de Lewinski-affaire precies over, voor je begreep wat er aan de hand was??!..
Intussen begrijpt iedereen dat precies, inclusief allerlei republikeinen, die het openlijk toegeven.
Hoe lang gaat het bij jou nou duren eer je snapt, dat het nu helemaal niet om antisemitisme gaat, of om genuanceerde meningsvorming daar over, maar om de Hokus Pocus er om héen, die haar naam voortdurend met antisemitisme in verband brengt!!..
Dacht je dat het kleine jongens waren die niet weten wat ze dóen of zo??!….

(ik had al in verband met jou over Srebrenica-militairen willen beginnen.. Hopeloos naief.. Maar ik laat het even, als je het niet erg vindt..hihi…) Groet!

Maarten
23-12-02, 17:50
Thomas, Gretta had groot gelijk met niet eerder reageren. Heeft namelijk totaal geen zin.. Die machinerie is gewoon aan het werk, en het maakt niet uit of je je verantwoordt. Het heeft alleen zin, als er geluisterd wordt, en dat doet de tegenpartij niet. Die willen commotie zien! En die gaan gewoon door.
Ook een reactie is namelijk aandacht voor een klein prutszaakje, en daar werk je dus niet aan mee. Die bedreigingen met pistolen houden namelijk ook op, als je geen aandacht aan die dingen geeft, en ze buiten de media houdt. Heel simpel. Dat geldt ook voor die joodse tamtam.

Het is al erg zat, dat mensen een lachje belangwekkender vinden, en er méer aandacht aan besteden, dan aan honderd door hun kop geschoten kinderen waar Gretta bijvoorbeeld over zou praten…. En het heeft allemaal de bedoeling om de aandacht van de werkelijke zaken af te leiden, en dat lukt ze met die schapen van Nederlanders óok nog..

Maarten
23-12-02, 18:05
Geplaatst door mrz
..Als je normaal gesproken niks van complottheorieen wilt weten is dit het moment om je ...

Een compote-theorie over het OM misstaat ook niet, gezien de onduidelijke soep die ze hier staan op te dienen!...
Kosjer zou ik die brei niet noemen, wel?

000NobelPrizes
23-12-02, 18:34
Wat een onzin om er een joodse complottheorie tegenaan te gooien.

Gretta flapte er wat al te makkelijk 6 miljoen uit en lachte daarop. Da's niet strafbaar, maar wel dubieus. Dan blijft de vraag over of ze neutraal genoeg is om de acties te voeren die ze voert.

Het MO-conflict is al ernstig genoeg om er nog anti-joodse of anti-moslim mensen op te zetten.

indygirl_roosje
23-12-02, 19:09
Beste mensen,
alhoewel er niets is wat ik meer afwijs dan racisme, heb ik nog niets antisemitisch aan Gretta ontdekt. Het feit dat ze het getal "zes miljoen" noemde, is mijns inziens niet anti-semitisch. Ik bedoel, als je zou zeggen:400 jaar geleden, verwijst dat toch ook niet automatisch naar de slavernij? En sinds wanneer baseert het OM zich op "suggestieve lachjes"? Please, laten die buren van Gretta ophouden met die trieste acties. Ze kunnen het gewoon niet hebben dat iemand van Gretta's invloed actievoert voor de Palestijnen en succes heeft daarin. Kennelijk staan zij achter de walgelijke politiek van Sharon en consorten. Nou, Gretta dus niet. En om haar vleugellam te maken, trekken ze het wapen van het al dan niet aanwezig zijnde anti-semitisme van Gretta van stal. Ik geloof er niets van, hoor. Heel zwak. Maar ja, ik begrijp ze wel. Ze kunnen natuurlijk niet openlijk bestrijden dat Gretta's ijver om de bezetting een halt toe te roepen verkeerd is en dus komen ze met dergelijke vuilspuiterij. En trouwens Maarten, doe me een lol en bedien je niet van taalgebruik als "de joodse tamtam". Racisten bestaan er al genoeg en ik hoop niet dat jij er ook een bent. Die buren van Gretta deugen niet omdat ze haar belasteren, daar heeft hun afkomst niets mee te maken.

Groeten,

Roos.

Simon
23-12-02, 20:38
Geplaatst door Tomas
Er is geen volledige geluidsband vanaf de 2000 handtekkingen tot aan de 6 mln opmerking. Dat is wat ik begrijp. En daartussen heeft zich de 6000 handtekeningen opmerkingen plaats gevonden.

Jawel hoor, de volledige uitzending staat gewoon online (realplayer nodig):
http://www.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/avro/1opdemiddag/20020930.ra?start=00:23:53&end=00:47:00

En dan wordt duidelijk dat er alleen gesproken is over 10.000 handtekeningen die zijn opgehaald en niet over 6000. Dat is een smoes die ze achteraf heeft verzonnen en telkens herhaald.

Simon

Simon
23-12-02, 20:47
Geplaatst door Maarten
Je praat ook over opzet, terwijl het OM dat niet doet.

Het OM zegt dat de uitspraak bewust werd gedaan, daarom noem ik het opzet. Dat is ook wel duidelijk anders zou ze er niet zo om liegen. Verder mag jij een beetje hysterisch gaan doen over joodse complotten maar de geluidsband van de uitzending spreekt voor zichzelf en het zijn haar eigen uitspraken. En uiteraard is het wel van belang wat Moszkowicz gaat doen. Dat levert immers nog meer slechte publiciteit op voor die handtekeningen actie. Ze had moeten aftreden als boegbeeld van die actie. Maar daar voelt ze zich blijkbaar te goed voor.

Simon

Tomas
23-12-02, 20:56
Geplaatst door Simon
Jawel hoor, de volledige uitzending staat gewoon online (realplayer nodig):
http://www.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/avro/1opdemiddag/20020930.ra?start=00:23:53&end=00:47:00

En dan wordt duidelijk dat er alleen gesproken is over 10.000 handtekeningen die zijn opgehaald en niet over 6000. Dat is een smoes die ze achteraf heeft verzonnen en telkens herhaald.

Simon

Kut...

10.000...

Tussen 10.000 en 6 mln past geen 6000...

Tering! Ik wil er niks meer over horen. Ik kap ermee!

indygirl_roosje
24-12-02, 11:10
Ik ben het niet met je eens, Simon. Het laatste wat Gretta zou moeten doen, is aftreden. Dat zou betekenen dat ze ze zou zwichten voor die kinderachtige lastercampagne jegens haar, die is georkestreerd door die twee buren van haar, die eerder dit jaar al wilden dat ze haar Palestijnse vlag verwijderde. En natuurlijk voelt ze zich te goed hiervoor, aangezien ze weet dat die aantijgingen onterecht zien. Ach, laten ze maar praten, ze kunnen toch niet tegen haar op, want ze staat namelijk voor een goede zaak!

:) :wink: :cool: :D :knipoog: :fpetaf: :fparty: :zwaai: :Iluvu:
voor Gretta! Eindelijk een invloedrijk persoon die de morele moed heeft om de misdaden van Israel aan de kaak te stellen! Go, go, Gretta!

Groetjes,

Roos.

Simon
24-12-02, 11:33
Geplaatst door indygirl_roosje
want ze staat namelijk voor een goede zaak!


Dat ben ik wel met je eens. Maar juist daarom moet ze aftreden.

Simon

indygirl_roosje
24-12-02, 11:40
Hey Simon,
waarom zou Gretta moeten aftreden? Dat zou betekenen dat ze zou zwichten voor de druk en bovendien ook een bekentenis inhouden, terwijl dit niet terecht is, aangezien ze geen anti-semiet is!! Nee, wie zouden moeten ophouden zijn die treiste buren van haar. Laten ze hun tijd beter gebruiken, want van Gretta kunnen ze toch niet winnen. Zij heeft het recht aan haar kant in deze, en niemand anders!


Groeten,

Roos.

jaja
24-12-02, 11:45
Geplaatst door indygirl_roosje
Hey Simon,
waarom zou Gretta moeten aftreden? Dat zou betekenen dat ze zou zwichten voor de druk en bovendien ook een bekentenis inhouden, terwijl dit niet terecht is, aangezien ze geen anti-semiet is!! Nee, wie zouden moeten ophouden zijn die treiste buren van haar. Laten ze hun tijd beter gebruiken, want van Gretta kunnen ze toch niet winnen. Zij heeft het recht aan haar kant in deze, en niemand anders!


Groeten,

Roos. Lees nog eens wat het OM schrijft. Dat is het beeld wat het boegbeeld uitstraalt. Dat straalt ook af op de beweging die zij representeert. De beweging wil zoveel mogelijk steun uit de bevolking. Als het boegbeeld dan beschadigd is, krijg je niet zoveel steun als wanneer dat boegbeeld weg is.
Zelfs als je denkt dat ze niets fout gedaan heeft - volgens mij heeft ze wel iets fout gedaan - blijft zij toch mensen afschrikken omdat men niet met haar in verbinding wil worden gebracht. Als zij wil dat de beweging floreert, en zij is de reden dat een groep mensen niet de beweging steunt, dan is het slimmer om terug te treden, zodat ook deze groep toetreedt tot de beweging.

indygirl_roosje
24-12-02, 11:58
Hee Jaja, wat zou Gretta verkeerd hebben gedaan dan? Die opmerking over "zes miljoen handtekeningen"? Als iemand zou zeggen "400 jaar geleden", is dat toch ook niet meteen een verwijzing naar de slavernij. En sinds wanneer baseert een advocaat van het kaliber van Mosckowitz (ik hoop dat ik zijn naam goed gespeld heb) zijn bewijsvoering op "suggestieve lachjes" ? En trouwens, ook al was ze veroordeeld vanwege deze opmerking, dan nog zou ik het flauwekul vinden. Anti-semitisme is een irrationele haat tgen alle joden, puur en alleen omdat zij joden zijn. En daar valt een opmerking over "zes miljoen handtekeningen " niet onder. Punt uit.

Groeten,

Roos.

Simon
24-12-02, 12:03
Geplaatst door indygirl_roosje
Hee Jaja, wat zou Gretta verkeerd hebben gedaan dan?

Ze heeft in ieder geval gelogen. Ze verklaart die opmerking over 6 miljoen handtekeningen vanuit haar bewering dat het eerder in het gesprek over 6.000 reeds opgehaalde handtekeningen ging. Dat is echter niet waar want het ging over 10.000 reeds opgehaalde handtekeningen. Dus haar verklaring deugt niet en is leugenachtig. Dat maakt haar voor mij onbetrouwbaar.

Simon

indygirl_roosje
24-12-02, 12:17
Leugenachtig.....dit is zeker humor ofzo? Ja tuurlijk, Gretta is leugenachtig en dat zijn Bush, Sharon en consorten zeker niet! Lariekoek, Simon! Je leidt de aandacht af van waar het om gaat. Sorry hoor, maar ik lig eerder wakker van Palestijnse kinderen die worden doodgeschoten in de straten dan om een vermeend leugentje om bestwil van Gretta. De woorden van Gretta worden door jou op een goudschaaltje gewogen, terwijl ik je nergens hoor over de misdaden van Israel, of over de mensen die deze misdaden steunen, zoals bijvoorbeeld schrijver Leon de Winter, medewerkers van het CIDI, ja, zelfs onze eigen gewetenloze regering! En voordat ik ook van anti-semitisme word beschuldigd, de afkonst van mensen interesseert mij niet, hun daden wel. Zo denkt Gretta erover en dat zouden meer mensen moeten doen.

Groeten,

Roos.

jaja
24-12-02, 14:17
Geplaatst door indygirl_roosje
Hee Jaja, wat zou Gretta verkeerd hebben gedaan dan? Die opmerking over "zes miljoen handtekeningen"? Als iemand zou zeggen "400 jaar geleden", is dat toch ook niet meteen een verwijzing naar de slavernij. En sinds wanneer baseert een advocaat van het kaliber van Mosckowitz (ik hoop dat ik zijn naam goed gespeld heb) zijn bewijsvoering op "suggestieve lachjes" ? En trouwens, ook al was ze veroordeeld vanwege deze opmerking, dan nog zou ik het flauwekul vinden. Anti-semitisme is een irrationele haat tgen alle joden, puur en alleen omdat zij joden zijn. En daar valt een opmerking over "zes miljoen handtekeningen " niet onder. Punt uit.

Groeten,

Roos. Dat het geen anti-semitisme is, is jouw mening. Het punt is dat veel joden en niet-joden in Nederland dat wel vinden. Zeker de verwijzing naar 6 miljoen is een duidelijke verwijzing naar WOII. (Zeker niet iets om over te lachen) Haar verweer dat het een uitvergroting van 6000 was, is op basis van het gehele interview duidelijk een poging om iets recht te praten, omdat die 6000 niet in het interview voorkomt. Ze zegt heel duidelijk 10.000. Als zij wilde uitvergroten op basis van de al binnengehaalde handtekeningen had ze logischerwijs 10 miljoen moeten zeggen, als ze zo dacht als ze zegt te hebben gedacht.
En wellicht irriteert jou het lachje niet, maar een groot deel van potentiele ondersteuners van de actie wel! En daarmee staat Greta dus het succes van de actie in de weg.

Maarten
24-12-02, 14:22
Geplaatst door indygirl_roosje
.....Maarten, doe me een lol en bedien je niet van taalgebruik als "de joodse tamtam". Racisten bestaan er al genoeg en ik hoop niet dat jij ...

Bespaar me je vingertje, en denk aan het volgende. Onder joden heeft het begrip antisemitisme nogal eens een veel bredere betekenis dan bij ons. Zelfs joden worden antisemiet genoemd, en de complete VN, iedereen die kritisch is t.o.v. Israel enz. Verdiep je er in, en je slaat er stijl van achterover wat sommige joden antisemitisch durven te noemen. Ook op deze site heeft het geregend van die beschuldigingen, en er is absoluut sprake van een kermis op dit punt.
In Israël zelf bestaat een sterke neiging om élke gedachte die het zoinistische ideaal niet dient, a-priori als antisemitisch aan te merken, totdat het tegendeel overtuigend bewezen is! Zó erg is het!

Binnenkort stuurt iemand me een boekje, geschreven door een kritische jood, die in geuren en kleuren beschrijft wat een enorme cultus de joden rond het begrip antisemitisme maken. Zelf heb ik er inmiddels genoeg van gezien.. Het gaat niet om incidenten, maar bijna om een complete geloofsstroming. Dit denken keert zich tegen élke kritiek op Israël, zowel van buitenaf als van binnenuit. Het maakt nauwelijks uit of de kritiek goed of slecht is: de hoofdzaak is dat die bestreden wordt. In feite gaat het om een enorm zondebok-denken, welk vooral intern-psychologisch van betekenis is, en cruciaal is bij het handhaven van het gedachtegoed. Noem het joods Fundamentalisme. Ze hebben geen wereldveroveringsplannen, maar verder is het denken aardig vergelijkbaar met extremere moslimfundamentalisten. De hardliners zijn natuurlijk in de minderheid, maar delen van het gedachtegoed vind je terug in vele gelederen in Israël en in Nederland, en net zo goed op deze site.

Vergis je niet! Het complete denken over de staat Israël is gekoppeld aan ideeën over antisemitisme. Voor Nederlanders gaat het over racisme, maar voor vele joden gaat het réchtstreeks over het bestaansrecht van Israël, en dus over alles wat dat belang dient.

Waar je het vooral aan merkt, dat is de absolute eenzijdigheid in-, en het vertekende beeld van hun eigen geschiedenis van de afgelopen 80 jaar. De factor "we willen het niet weten" is onwaarschijnlijk groot. En het aantal zaken, dat zij in discussies wensen te betrekken, is bijna schaamteloos klein. En de enorme mate waarin dat gebeurt, doet me al bijna de term Culturele Vaatvernauwing introduceren. Zo erg is het! Verbíjsterend vind ik het.

Maar ten tweede merkt de buitenwereld het aan de plompverloren beschuldigingen van antisemitisme. Alles wordt beschuldigd hoor! Kofi Anan, de halve EU enz! Ik kan de optelsom van alles niet eens meer maken! Het gaat hier echt over een verschijnsel dat al druk besproken wordt, en onder joden is het ook echt bekend hoor. De vraag of de joden de Shoa en de gevoeligheid voor antisemitisme niet ontzettend uitbuiten in hun PR, ten bate van de eigen politiek, die wordt al lang en breed in allerlei kringen (ook in joodse!) gesteld.

De grote regel bij dit misbruik is, dat méer moeite gedaan wordt om iemands naam aan antisemitisme te binden, naar mate deze gevaarlijker voor de zaak is. Nou, ga maar na… Nog nooit zijn er in Nederland zó veel pro-Palestijnse geluiden geweest als nu. Ik spreek toch echt mensen uit állerlei lagen van de bevolking, maar de mening over de misdadigheid in de Israëlische politiek lopen echt niet zoveel uiteen. Noem Israël, en je krijgt doorgaans een kritisch verhaal terug. Maar deze mensen hebben géen spreekbuis! De politiek brandt zich er evenmin aan, want die vreest enkel stemmen kwijt te raken. Prominenten durven het ook nauwelijks, want die kunnen in diskrediet raken. Hun positie is altijd kwetsbaar.

Maar Gretta Duisenberg was een gevaar! Waarom? Op zich doet ze niet eens veel. Die is echt niet met grootscheepse acties bezig. Hangt een vlagje uit.. Zegt hier en daar eens wat.. that’s all!.. So what?.. Heel simpel: Ze is als vrouw van.. een tikje prominent, en voorál: ze vertegenwoordigt héel Nederlandse waarden, en verdedigt haar standpunt ook met heel herkenbare en normale Nederlandse waarden! En als HIER (!) ruimte voor komt in Nederland, dan is het hek van de dam! Dan gaan meerderen dat doen, en is Nederland mogelijk binnen de kortste keren óok in de politiek om inzake Israël! Dát is wat gevreesd wordt, en dáarom wordt zij voortdurend gepakt, beschuldigd en geïntimideerd in een poging dat proces te stoppen, of op zijn minst te vertragen! (om maar te zwijgen van de doodsbedreigingen, waar je vooral niet van moet suggereren dat ze uit joodse hoek komen.)
Die 6 miljoen? Fixeer je daar maar niet op. De beschuldigingen van antisemitisme waren al lang en breed nationaal en internationaal aan de gang, en daar heeft ze niet meer voor hoeven doen dan een vlagje buiten hangen, en wijzen op de Amerikaans-joodse liga als machtsfactor in de zaak! Meer niet! Hahaha..

Is het je een beetje duidelijk wat er aan de hand is?
Is het je óok duidelijk waarom prominenten graag over de zaak zwijgen?? En geloof ook maar, dat de joden graag een voorbeeld stellen van wat er met je gebeurt, als je in gematigde termen iets ten gunste van Palestijnen zegt! En dan zwijg ik nog maar helemaal over mensen die zich openlijk pro-palestijns wensen uit te laten! De eerste politicus die dat waagt, die wordt echt ongenadig gepakt! Dat wordt geen tamtam meer, dat wordt een Jihad!..
Tot zover de feitelijke vrijheid van meningsuiting in Nederland!!..

Terug naar het woord “joodse tamtam” welk ik hierboven gebruik… Dat is niet zozeer bedenkelijk, als wel nog een vriendelijke weegave van wat er gebeurt. Alsof het gaat om groeperingen die wat eenzijdig roepen (wie mag dat niet?), en dus wat relativerende correctie verdienen.
Maar de werkelijkheid is dus een stuk grimmiger.
De hele discussie draait intussen om de bedenkelijkheid van de gebruikte methoden, de gevoerde politiek, en zelfs de vraag naar de mate van kwaadaardigheid daarbij..

Wat deze discussie vooral tegenhoudt, dat is de sesamstraat-achtige setting van waaruit Nederlanders graag met moraal bezig zijn. De positie van relatieve welvaart en onkunde van wat er in feite gebeurt. Het blijft iets houden van de oude aristocraten over de boeren: het is betreurenswaardig dat zij creperen, maar verder gaat het gesprek vooral over George, die zijn thee slurpt. Men slurpt níet met thee!
In dezelfde lijn ligt het vemanende vingertje over de “joodse tamtam” (compleet al, met verwijzing naar racisme!), of die 6 miljoen bij Gretta. Wijt het ook maar aan gebrek aan besef van de ómvang van de enorme onderdrukking op de Westbank. Als je dat een keer ziet, dan snap je echt niet meer waar de discussies in Nederland over gaan.
Geloof me: Om in het moralistische Nederland een hetze te creëren via de morele stelsels, dat is nogal eens een makkie.

Tot slot: Het interview werd meen ik gedaan door een relatief knullig radiozendertje.. (sorry locale omroep.) Intussen heeft dat nieuws werkelijk álle Nederlandse topmedia bereikt! Noem me een krant of TV station, dat er Níet uitvoerig over bericht heeft!
Wou je nog een schoolvoorbeeld van TamTam??.. hahaha.. Hele scrípties kun je er over maken!..

Wou je ook nog een schoolvoorbeeld van scheefhangende media? Dan heb ik hier de zelftest voor je: Vertel me maar wat Gretta nou eigenlijk precies vind van de Palestijnse kwestie!
En als je dan merkt, dat het je moeite kost om dat te formuleren, dan mag je gerust even bedenken wat je daar uit de media Níet van hebt meegekregen.. Groet!..

Petrus
24-12-02, 15:28
leugentje om bestwil

Bestwil? Dat begrijp ik niet.

Simon
24-12-02, 15:51
Geplaatst door indygirl_roosje
Leugenachtig.....dit is zeker humor ofzo? Ja tuurlijk, Gretta is leugenachtig en dat zijn Bush, Sharon en consorten zeker niet! Lariekoek, Simon! Je leidt de aandacht af van waar het om gaat. Sorry hoor, maar ik lig eerder wakker van Palestijnse kinderen die worden doodgeschoten in de straten dan om een vermeend leugentje om bestwil van Gretta. De woorden van Gretta worden door jou op een goudschaaltje gewogen, terwijl ik je nergens hoor over de misdaden van Israel, of over de mensen die deze misdaden steunen, zoals bijvoorbeeld schrijver Leon de Winter, medewerkers van het CIDI, ja, zelfs onze eigen gewetenloze regering! En voordat ik ook van anti-semitisme word beschuldigd, de afkonst van mensen interesseert mij niet, hun daden wel. Zo denkt Gretta erover en dat zouden meer mensen moeten doen.

Nergens heb ik Gretta beschuldigt van anti-semitisme. En verder heb ik gisteren een interview met haar gelezen in Vrij Nederland en ik ben het met vrijwel alles eens wat ze zegt over de Midden Oosten problematiek.

Ik vind het echter geen leugen 'om bestwil' van Gretta zoals jij het noemt.

Verder heb ik mij al zo vaak tegen de politiek van Israel uitgesproken en recent nog tegen een hetserig stukje van Naftaniel. Dus er ontgaat je wel wat (hetgeen ik je niet kwalijk neem).

Groeten,

Simon

Maarten
24-12-02, 17:06
Geplaatst door Simon
Dat ben ik wel met je eens. Maar juist daarom moet ze aftreden.

Simon

HAHAHAHAHAA!!!… Bespottelijk gewoon!!..
Wat je volgens de moraal van Simon dus niet meer mag, dan is een klein particulier initiatiefje hebben (veel meer is het namelijk niet), om dan tijdens het rondlopen op een festival een zeer kleine opmerking te maken, terwijl iemand daar een microfoon aan heeft staan!!
WHO - FOR GODS SAKE - IS SHE???.. The POPE??!!!!…
Hahahahaha….
Hier kunnen die Imams nog wat van leren!!!
Djiezus Christ man, waar haal je het vandaan!
Hoever gaat die controle op privé-personen bij jou eigenlijk??..

Aftreden???!!… Van WAT in godsnaam?.. Moet ze haar telefoon inleveren, or Whát?..
Jongen, volgens jou moraal had het voltallige Kabinet moeten aftreden vanaf het moment waarop de éerste LPF minister zijn mond open deed!! En daar kom je nou mee aan bij een burger?? Big Brosimon is watching you??..

Maak je toch niet gek man! De eerste de beste die voor Gretta in de plaats zou komen zou hetzelfde overkomen! Lees mijn verhaal hierboven maar, en wordt een keer wakker. Is je nou na ál de vroegere discussier er over, plús nu nog een keer WF én het OM, nou NOG niet duidelijk hoe dat werkt??? Hoe lang blijft een prominent met palestijns-vriendelijke opmerkingen precies “onberispelijk”?? Drie dagen?? Schei uit man, daar ligt een kluit Imams op de loer, dat redt Niemand!! Noem die situatie maar gerust een besnijdenisritueel!
Engeltje, die vlag en die liga waren al genoeg voor een internationale hetze.. Waar dacht jij eigenlijk mee bezig te zijn??
Je hebt er nata bene zelf mee te maken gehad. Volgens mij kan er bij jou wel 10x een bulldozer over je staart rijden voor je in de gaten hebt dat het geen verontschuldigbare passant is!

Wie wou je als vervanger? Mijn buurman Marokkaoui, die in de hele straat aanzien geniet? Oh, het maakt je niet uit?? Dat is genereus van je.. Vervanger van WAT simon??

En nog wat. Hierboven maakt iemand een duidelijke grap met 6 miljoen Advocaten.. Wie hier je niet? Simon! Wie hoor je nog meer niet? Iedereen dus! Dit is internet hoor, hartstikke openbaar. Minstens 5 joden die er aanstoot aan kunnen nemen hier. Gretta deed iets voor een lokale omroep. Graag laat ik me de les lezen over wat het verschil is!
Sorry dat ik het zeg hoor, maar je maakt de indruk van een autist, die maar naar het vlekje op zijn blaadje blijft staren, terwijl er achter zijn rug een complete rioolbibliotheek is.

Ik hoor jou ook maar niet over het OM, de intimidaties en de hele rataplan. Je hoeft maar op te kijken, en het stikt van de rotzooi. Maakt niet eens uit welke kant je op kijkt! Je zit hier nota bene al een jaar op de site man! Zie je dan echt niets? En onschuldig vind ik het ook niet meer. Dankzij mensen als jij, gaat die opkomende barbarij in Nederland gewoon door. Die leg jij geen stróbreed in de weg! Zelfs op deze site doe je nog niks, laat staan de rest. Zo, ik ga even naar een krant schrijven. Ik pik die barbarij namelijk niet.

Moet jij niet eens ergens een nieuw boegbeeld gaan mobiliseren? Waarom zou het oude trouwens weg moeten? Is twee een beetje veel voor Palestina? Simon, het is allemaal pulp bij jou, volgens mij lachen de joden op de site zich hier rot! Jij bent namelijk precies het gewenste brave schaapje..

indygirl_roosje
24-12-02, 17:15
Beste mensen, het laatste wat ik wil, is me mengen in polemische twistgesprekken. Maar goed, ik zal het noog maar eens proberen.

1. Anti-zionisme is niet gelijk aan anti-semitisme.

2. De holocaust is geen excuus voor de fascistische staatspolitiek van Israel.

3. Ieder racisme is te veroordelen.

4. Het getal "6 miljoen" hoeft geen verwijzing naar de holocaust te zijn.

5. Lachen of lachjes van mensen zijn zo subjectief en multi-interpretabel, dat zij niet kunnen fungeren als serieus bewijsmateriaal en helemaal niet in deze zaak.

6. Er zijn inderdaad joden die de holocaust als chantagemiddel misbruiken. Dit doen is volkomen onaanvaardbaar en een klap in het gezicht van de slachtoffers van het racistische geweld in WO 2. Bovendien staat het een zuivere discussie in de weg.

7. Tegenstrijdigheden in verklaringen hoeven niet meteen als leugens te worden opgevat.

Groeten,

Roos.

Simon
24-12-02, 22:52
Geplaatst door Maarten
Zo, ik ga even naar een krant schrijven. Ik pik die barbarij namelijk niet.


Neem eerst een valiumpje.

Simon

Simon
24-12-02, 22:55
Geplaatst door indygirl_roosje
7. Tegenstrijdigheden in verklaringen hoeven niet meteen als leugens te worden opgevat.


Het is geen tegenstrijdigheid maar een leugen. Ze heeft het nooit over 6.000 handtekeningen gehad zoals ze beweert. Het is dus geen 'leugen om bestwil' en geen 'tegenstrijdigheid' het is gewoon ... een leugen. That's all.

Simon

mrz
25-12-02, 08:30
Ik vind het ook maar een beetje zwak van Gretta. Ik zou zeggen MAAK ER DAN TER PLEKKE 6 miljoen van als ze dat willen horen... Maar nee hoor gretta is daar teveel een weldenkend mens voor en trapt geen doortrapte deuren in...

Voor de simpele zielen onder ons zoals tot mijn spijt blijkbaar ook Mosckowitz die meent voor een "goede" zaak te staan: Als ik bijv. zeg dat ze 6 miljoen advocaten op deze zaak moeten zetten wie zegt dan dat ik niet 6 miljoen rednecks bedoel? Sterker nog het is juist antisemitisch als ik GEEN joden bedoel. Want dan zouden ze weleens de DUPE kunnen worden en in ongelijk gesteld! En als ik 6 miljoen joden bedoel is het helemaal antisemitisch natuurlijk want dan zeg ik meteen dat er nog eens 6 miljoen joden dood moeten... :rolleyes:

Pak een willekeurige mop over advocaten en de dood en het cirkeltje is rond.

Ik bedoel jeminee waar gaat het nog over... Nergens over lijkt het wel. Of de kunst het maar nergens over te hebben. Kom maar op hoor, klaag me maar aan voor "discriminerende" uitlatingen en ik krijg het O.M. wel zover dat ze artikel 1 een beetje zinniger maken.

En dat Meldpunt Discriminatie tzt nog eens leert discrimineren tussen discriminatie en racisme, en stopt zich verantwoordelijk te voelen voor de zionisten en elke nederlander te willen hersenspoelen.

ARG ik wordt gek van die hypocriete hersenspoelmethoden!!@!$!@
Ow wacht ik mag natuurlijk niet discrimineren. Hypocrisie is gewoon een ander woord voor poging tot hersenspoeling. :schok:

Maarten
25-12-02, 11:55
Geplaatst door mrz


En dat Meldpunt Discriminatie tzt nog eens leert discrimineren tussen discriminatie en racisme, en stopt zich verantwoordelijk te voelen voor de zionisten en elke nederlander te willen hersenspoelen.

ARG ik wordt gek van die hypocriete hersenspoelmethoden!!@!$!@
Ow wacht ik mag natuurlijk niet discrimineren. Hypocrisie is gewoon een ander woord voor poging tot hersenspoeling. :schok:

Dat meldpunt is van origine een joods initiatief. Er is driftig verkeer geweest tussen de joden op deze site en dat meldpunt, over elke dubieuze letter in dit forum. Dat heeft (eveneens) absurde consequenties gehad.
Ik heb twee dikke brieven aan het MDI geschreven met een complete uitleg van de hele situatie, met wat pittige vragen. Daar kreeg ik een antwoord van een regel op terug, waarbij alles afgewimpeld werd.
Donna heeft daar een soortgelijke ervaring.

Mijn slotconclusie was, dat ze daar dolgraag zoveel mogelijk (schijnbaar) anti-joodse opmerkingen verzamelen, en dat het ze een rotzorg is of daar antisemitisme achter zit of niet. Het was weer precies hetzelfde: het accent ligt niet op racisme maar op het anti-joodse waarbij het onderscheid tussen kritiek op Israel en antisemitisme tamelijk relatief is, of zelfs van geen betekenis.

Nou mogen ze, want ze zijn een particulier initiatief. Alleen moet je er - in tegenstelling tot de gewekte schijn - geen organisatie tegen racisme in het algemeen in zien. Het lijkt vooral een joodse belangenbehartigingsclub.
Ergerniswekkend is natuurlijk de schijnbaar algemene doelstelling, terwijl de uitvoering duidelijk politiek gekleurd is.

Maarten
25-12-02, 12:16
Geplaatst door Simon
Neem eerst een valiumpje.

Ik bedank. Gezien die commotie rond Gretta lijkt half Nederland al aan de drugs.

Maarten
25-12-02, 12:29
Geplaatst door indygirl_roosje

6. Er zijn inderdaad joden die de holocaust als chantagemiddel misbruiken. Dit doen is volkomen onaanvaardbaar en een klap in het gezicht van de slachtoffers van het racistische geweld in WO 2. Bovendien staat het een zuivere discussie in de weg.


En daar hebben we hier werkelijk een schoolvoorbeeld van!

Vergelijking met Stalin..

Mijn vader was Amsterdammer. Maar mijn moeder was Russisch, en kwam met het volgende verhaal uit de Stalinistische tijd:
Een timmerman moest eens een klusje doen in een ruimte zonder meubilair, maar wel met een borstbeeld van Stalin. Hij moest zijn jas kwijt, en hing die bij gebrek aan andere mogelijkheid maar over dat beeld. Die achteloze handeling leverde hem de doodstraf op.

Met de groeten aan Moczskmisfits.

Petrus
25-12-02, 15:26
Ik heb dat interview met G Duisenberg in Vrij Nederland ook gelezen. En inderdaad, inhoudelijk gezien kan ik het zeker op een aantal punten met haar eens zijn. Maar als persoon komt ze me (juist in dat artikel) niet erg positief over. Ik vertrouw haar niet. Volgens mij wil ze liever rellen dan vrede.
voldoende organisaties die al lang dezelfde standpunten hebben en heel wat prominentere leden. Dus waarom ze zich dan niet daarbij aansluit....(en dan de publiciteit aan symapthiekere mensen overlaat).

Maarten
26-12-02, 11:33
De zaak is veel te serieus, om verder nog stil te staan bij personen, en wat je nou precies vindt van hoe ze overkomen. Dit is een soort misplaatste Nederlandse romantiek.
Ook de vraag of ze nou rellen of vrede wil, mist een realistische kijk op de zaak. Het is namelijk totaal onduidelijk waar die vrede vandaan moet komen. Ook hier neigt Nederland naar een soort van kaarsjes-romantiek, die ook aansluit bij het joodse standpunt, dat vooral die aanslagen eens moeten ophouden. Dit is een totale miskenning van wat daar aan de hand is, en wat de oorzaak ervan is, en wat de ellende in stand houdt.

Ik sluit zelfs niet uit, dat het voor een echte vrede, en een echte weg daar naar toe, erg noodzakelijk is, dat Nederland en masse voor Gretta Duisenberg kiest, en zowel bij de EU als bij de VN, als bij de Amerikanen ontzettend aan de weg gaat timmeren over terugtrekking uit de bezette gebieden. Die bezetting is een ongelofelijke bron van conflict en rotzooi. We danken er zelfs OBL aan. En dan bedoel ik niet hemzelf, maar de ongelofelijke steun die hij krijgt. De ontruiming is misschien nog niet alles, maar wel een noodzakelijke eerste stap.
Zonder dat duurt de zaak nog 80 jaar, en danken we er misschien nog een WO III aan..

Gretta voor rellen? Ik heb het artikel niet gelezen, maar ze heeft ongetwijfeld meer realisme dan jij: Het stikt namelijk van de woede over de zaak in de samenleving. En als Nederland niets beters weet, dan sus- of kaarsjes-brand benaderingen, of ivoren-toren moralisme met onpartijdigheidspretenties die enkel naiviteit weerspiegelen, dan kan het nog wel eens tot grote uitbarstingen komen ja. Compleet ook met aanslagen. En dan praat ik nog niet over de splijtzwam met moslims, die al ontzettend aan de gang is. Dat kan nog een ellende geven die niet te overzien is, en die we ons echt niet kunnen permitteren. Gretta kan echt de reddende engel voor Nederland zijn hoor, als ze tenminste voldoende steun en gevolg krijgt. Hier is echt geen plaats meer voor theekrans-bezwaartjes tegen Gretta.
Als straks de bom barst, dan mag je je echt wel afvragen of je het niet hebt kunnen zien aankomen. Hoog tijd voor steun aan Gretta.

Ik snap echt niet, dat Nederland nog over lachjes van Gretta bezig kan zijn. Nederland doet zelfs wapenleveranties, en steunt Israël in velerlei opzicht. Er wordt tegengewerkt in de EU, en er wordt voortdurend met de Amerikanen meegelopen, terwijl juist die de ellende mede in stand houden, en daar absoluut niets van te verwachten is. Nederland helpt absoluut om de rotzooi mede in stand te houden, en daar dient de discussie allereerst over te gaan.

Vrede? Ik zie maar éen weg daar naar toe: Er zal duidelijk moeten worden dat Israël en de VS met hun onvruchtbare vredespolitiek volkomen alleen staan tegenover de EU, de VN en de rest van de wereld. Dat is de enige manier om Bush om te krijgen, en Bush is de enige factor, waarmee je Israël om krijgt.
Hoe ver die twee wel niet van de realiteit af zitten blijkt wel uit hun nadruk op het “terrorisme”, terwijl er op de Westbank en Gaza ongeveer een factor vijftig maal zoveel onderdrukkingsellende plaats vindt. Ik vrees dat de Amerikanen pas wakker worden, als hen grondig duidelijk wordt, dat de rest van de wereld hen als bedreiging voor de wereldvrede ziet.

Ook je bezwaartje dat ze zich niet bij anderen aansluit.. Hoezo moet ze dat?? Mag je in Nederland niet meer een privé-initiatiefje hebben?? Is wat ze doet soms overbodig?? Gebeurt er genoeg dan?? Geen flíkker gebeurt er! Tenminste in de politiek niet. Enkel pappen en nat houden. De kwestie was al geen item bij de verkiezingen, en dat wordt het in januari óok niet. Ze dúrven niet! Nou, misschien is het Nóu tijd, dat een partij voor die zaak gaat staan! Dat kan in deze tijden flink wat stemmen opleveren. Bestook ze liever met vragen!..

Donna
26-12-02, 12:22
Ik vind dat Maarten en Simon alletwee gelijk hebben.

Het OM gaat zijn boekje echt te buiten met al die moraliserende opmerkingen in die verklaring. Het is zeker niet aan het OM om te bepalen wat een gezond discussieklimaat is aangaande buitenlandse politiek.

Moskoviz kan middels die artikel 12 procedure de verklaring waarom ze NIET vervolgd wordt, inzetten om haar toch veroordeeld te krijgen. Althans, dat probeert hij nu. Dat moet het OM geweten hebben, dat kan niet anders, ze zijn niet achterlijk.

Los daarvan vind ik Gretta Duisenberg niet een echt goed boegbeeld voor de Palestijnse strijd. Ik ben het sec wel eens met haar argumentatie, maar haar stijl van opereren vind ik pathetisch en niet bevorderlijk voor de Palestijnse strijd. Ik zag niet zo lang geleden een heel lang interview met haar op TV, ze sprak alleen maar over zichzelf, over haar etentjes en hoe ze dan altijd over maatschappelijk betrokken thema's wil discussieren met haar semi-adelijke gasten, en over haar man, en iets van 10 minuten over hoe erg het is dat ze telkens over haar man moet praten (wat ze daar vrijwillig op eigen initiatief zeer lang ging zitten doen) en toen in de laatste minuut nog iets van: wat er met de Palestijnen gebeurt is onacceptabel.

Daarom snap ik ook niet waarom de joodse federatie Nederand zich zo druk maakt. In haar communicatie naar buiten toe komen de Palestijnen niet eens aan bod, dus steun voor hun vergroot ze ook niet.

indygirl_roosje
27-12-02, 20:45
Beste mensen,
ik heb het helemaal gehad met deze discussie! No offence hoor, maar ik kan me kapot ergeren aan die paranoide en tendentieuze houding van Moszckowitz en consorten. Anti-semitisme is, net als alle vromen van racisme, een groot kwaad, maar wordt, zoals ik al eerder heb gezegd, door sommige joden misbruikt om critici van Israel monddood te maken. Dergelijke chantagemethoden werken eerlijk gezegd meer op mijn maag dan op mijn gevoel en ik heb het idee dat dat bij steeds meer mensen het geval is. En verder ben ik het met Maarten eens, hoewel ik wel vind dat hij zijn taalgebruik wat zou kunnen inperken. Maar ja, dat is van secundair belang. Anyhow, dit wordt mijn laatste posting bij deze discussie, ik wens jullie nog veel discussieplezier toe!

Groeten,

Roos.

Maarten
28-12-02, 01:38
OK Donna, toch maar een valiumpje dan..
Heeft de Torah niks op dat gebied? Zou het dáar aan liggen?..

Maar dat interview.. Meestal zijn die dingen behoorlijk geregisseerd. Goed mogelijk dat die Palestijnen er bewust buiten gelaten zijn, en mogelijk omdat die omroep dat wilde. Ik vraag me erg af wie er spreekbuis voor de Palestijnse zaak wil zijn hoor. Mogelijk wilden ze haar voor het voetlicht. Maar ik kan echt niet zeggen dat ze niets te vertellen heeft. Misschien wil ze zelf niet vanwege die doodsbedreiging. Politici genoeg, die om die reden hun mond houden..

Donna
28-12-02, 11:34
Geplaatst door Maarten
OK Donna, toch maar een valiumpje dan..
Heeft de Torah niks op dat gebied? Zou het dáar aan liggen?..

Maar dat interview.. Meestal zijn die dingen behoorlijk geregisseerd. Goed mogelijk dat die Palestijnen er bewust buiten gelaten zijn, en mogelijk omdat die omroep dat wilde. Ik vraag me erg af wie er spreekbuis voor de Palestijnse zaak wil zijn hoor. Mogelijk wilden ze haar voor het voetlicht. Maar ik kan echt niet zeggen dat ze niets te vertellen heeft. Misschien wil ze zelf niet vanwege die doodsbedreiging. Politici genoeg, die om die reden hun mond houden..


Het kan inderdaad heel goed dat die omroep dat wilde, maar zij is woordvoerder dus zij beslist uiteindelijk waar ze wel en niet aan meedoet. Ze weet prima met media om te gaan en heeft ook geen last van gene of verlegenheid, dus ze zou best in staat moeten zijn om tegen zo'n interviewer te zeggen: ik ben hier niet om over mezelf te praten, ik ben hier om over de Palestijnen te praten. Je kunt een interview best in je 'voordeel' ombuigen, zeker als de interviewer sympathiek tegenover je staat en dat was hier zeker het geval. Het was dat programma studio 2 ofzo.

Nogmaals, ik ken haar argumentatie en ga er voor 90 % in mee, ze heeft in vrijwel alles wat ze zegt gelijk volgens mij. Maar haar presentatie irriteert me mateloos. Ze is dik in de 50, maar krijgt als ze het over de Palestijnen heeft iets kinderlijks over zich. Een soort: kom niet aan mijn Palestijntjes! En praat voornamelijk over zichzelf. En over dat ze niet over haar man wil praten, maar ze doet er vervolgens wel dik 10 minuten over om dat te zeggen.

Ik moet er wel bijzeggen dat dit een risico is dat alle vrouwen die ergens voor staan lopen. Een waarheid als een koe is dat de meeste interviewers en redacteuren mannen zijn (nee, maak je niet druk, dit wordt geen feministisch praatje) en die benaderen vrouwen met een mening over het algemeen anders dan mannen. Vrouwen met een mening oogsten altijd meer lof omdat het VrouweN met een mening zijn. Dus hoe gaat dat, je uit 1 keer je mening, en vervolgens zit je een paar maanden interviews te geven over hoe hardstikke leuk en goed het is dat je een mening hebt. Dat is heel subtiel. Dat is Hirsiali ook overkomen. Voor je het weet gaat het niet meer over je mening maar over jou, en dat wordt met name gestimuleerd door goedbedoelende mannen van middelbare leeftijd die het vooral zo hardstikke goed en leuk en pittig vinden dat je zo'n eigen willetje hebt. Vervolgens wordt je zo doodgeknuffeld dat je niet eens meer doorhebt dat niemand zich meer afvraagt wat die mening nou eigenlijk is, ze vinden vooral jou zo leuk.

Ik denk dat zoiets ook met haar is gebeurd. Ze heeft een beetje activisme-sterallures gekregen. Daar had ze voor moeten waken vind ik, nu is de Palestijnse kwestie in haar organisatie namelijk eenGretta Duisenberg kwestie geworden en dat had ze kunnen weten en dat had ze kunnen voorkomen.

Maar ik blijf er ook bij dat het een slechte idiote uitspraak is van het OM.