PDA

Bekijk Volledige Versie : Qoraan en 'kerstfeest'



Malcolm_X
25-12-02, 01:08
Erg gepast om nu met het kerstfeest te kijekn wat de qoraan eigenlijk zegt over de geboorte van Jezus

16. En vermeld Maria in het Boek. Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats,

17. En zich aan hlm blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zeide: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (God) vreest."

19. Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."

20. Zij zeide: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

21. Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt, 'het is gemakkelijk voor Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.

23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij zeide: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."

24. Dan riep (Gods boodschapper) haar van beneden toe, zeggende: "Treur niet. Uw Heer heeft een beekje aan uw voet doen ontstaan;"

25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"

26. "Eet en drink en koel uw oog. En indien gij iemand ziet, beduid hem dan: 'Ik heb de Barmhartige gelofte gedaan te vasten; derhalve zal ik heden met niemand spreken.'"

27. Alsdan bracht zij het kind tot haar volk. Dit zeide: "O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan."

28. "O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."

29. Dan wees zij naar het kind. Zij zeiden: "Hoe kunnen wij tot een wiegekind spreken?"

30. Hij (Jezus) zeide: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"

31. "Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."

32. "En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."

33. "Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."

34. Aldus was Jezus, de zoon van Maria. En (dit is) het ware woord waaraan zij twijfelen.

35. Het past niet bij Allah Zich een zoon te verwekken, Heilig is Hij. Wanneer Hij een beslissing neemt, zegt Hij daartoe slechts: "Wees", en het wordt.

36. "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

37. Doch (sommige) partijen verschillen (hierover) onderling van mening; maar wee de ongelovigen bij hun aanwezigheid op de grote Dag.

38. Hoe helder zal hun horen en hun zien zijn op die Dag wanneer zij tot Ons zullen komen. Waarlijk, de onrechtvaardigen zijn in duidelijke dwaling.

39. En waarschuw hen voor de Dag der Smart wanneer het oordeel zal worden geveld. Thans zijn zij achteloos en geloven niet.

40. Wij zijn het, Die de aarde en alles wat zich daarop bevindt zullen erven en tot Ons zullen zij worden teruggebracht.
(sura Maryam)



42. Toen zeiden de engelen: "O, Maria, Allah heeft u uitverkoren en u gereinigd en u boven de vrouwen aller vollkeren uitverkoren."

43. "O, Maria, wees uw Heer gehoorzaam en werp u neder en aanbid met degenen, die aanbidden."

44. Dit is een van de tijdingen van het ongeziene, die wij u openbaren. En gij waart niet bij hen toen zij lootten (om te zien), wie hunner de voogd van Maria zou zijn, noch waart gij bij hen, toen zij met elkander redetwistten.

45. Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

46. En hij zal tot het volk spreken in de wieg en op middelbare leeftijd en hij zal één der rechtvaardigen zijn."

47. Zij zeide: "Heer, hoe zal ik een zoon hebben, daar geen man mij heeft benaderd?" Hij zeide: "Zo schept Allah, wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, zegt Hij daartoe slechts: "Wees" en het wordt.

48. "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."

49. En hij zal een boodschapper voor de kinderen Israëls zijn. "Ik kom tot u met een teken van uw Heer; ik zal u uit klei de vorm van een vogel maken, dan adem ik daarin en hij zal een vogel worden, door Allah's gebod. En ik genees de blinden en de melaatsen en doe de doden herleven en ik deel u mede, wat gij zult eten en wat gij in uw huizen zult opslaan. Voorzeker, daarin is voor u een teken, indien gij gelovigen zijt."

50. Ik kom tot u met een teken van uw Heer bevestigende wat vóór mij was, namelijk, de Torah en om u iets, van wat u was verboden toe te staan; vreest daarom Allah en gehoorzaamt mij.

51. Voorzeker, Allah is mijn Heer en uw Heer; aanbidt Hem daarom, dit is het rechte pad."
(surah al imraan)

Marsipulami
25-12-02, 02:07
Geplaatst door Malcolm_X
Erg gepast om nu met het kerstfeest te kijekn wat de qoraan eigenlijk zegt over de geboorte van Jezus

16. En vermeld Maria in het Boek. Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats,

17. En zich aan hlm blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zeide: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (God) vreest."

19. Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."

20. Zij zeide: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

21. Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt, 'het is gemakkelijk voor Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.

23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij zeide: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."

24. Dan riep (Gods boodschapper) haar van beneden toe, zeggende: "Treur niet. Uw Heer heeft een beekje aan uw voet doen ontstaan;"

25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"

26. "Eet en drink en koel uw oog. En indien gij iemand ziet, beduid hem dan: 'Ik heb de Barmhartige gelofte gedaan te vasten; derhalve zal ik heden met niemand spreken.'"

27. Alsdan bracht zij het kind tot haar volk. Dit zeide: "O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan."

28. "O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."

29. Dan wees zij naar het kind. Zij zeiden: "Hoe kunnen wij tot een wiegekind spreken?"

30. Hij (Jezus) zeide: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"

31. "Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."

32. "En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."

33. "Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."

34. Aldus was Jezus, de zoon van Maria. En (dit is) het ware woord waaraan zij twijfelen.

35. Het past niet bij Allah Zich een zoon te verwekken, Heilig is Hij. Wanneer Hij een beslissing neemt, zegt Hij daartoe slechts: "Wees", en het wordt.

36. "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

37. Doch (sommige) partijen verschillen (hierover) onderling van mening; maar wee de ongelovigen bij hun aanwezigheid op de grote Dag.

38. Hoe helder zal hun horen en hun zien zijn op die Dag wanneer zij tot Ons zullen komen. Waarlijk, de onrechtvaardigen zijn in duidelijke dwaling.

39. En waarschuw hen voor de Dag der Smart wanneer het oordeel zal worden geveld. Thans zijn zij achteloos en geloven niet.

40. Wij zijn het, Die de aarde en alles wat zich daarop bevindt zullen erven en tot Ons zullen zij worden teruggebracht.
(sura Maryam)



42. Toen zeiden de engelen: "O, Maria, Allah heeft u uitverkoren en u gereinigd en u boven de vrouwen aller vollkeren uitverkoren."

43. "O, Maria, wees uw Heer gehoorzaam en werp u neder en aanbid met degenen, die aanbidden."

44. Dit is een van de tijdingen van het ongeziene, die wij u openbaren. En gij waart niet bij hen toen zij lootten (om te zien), wie hunner de voogd van Maria zou zijn, noch waart gij bij hen, toen zij met elkander redetwistten.

45. Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

46. En hij zal tot het volk spreken in de wieg en op middelbare leeftijd en hij zal één der rechtvaardigen zijn."

47. Zij zeide: "Heer, hoe zal ik een zoon hebben, daar geen man mij heeft benaderd?" Hij zeide: "Zo schept Allah, wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, zegt Hij daartoe slechts: "Wees" en het wordt.

48. "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."

49. En hij zal een boodschapper voor de kinderen Israëls zijn. "Ik kom tot u met een teken van uw Heer; ik zal u uit klei de vorm van een vogel maken, dan adem ik daarin en hij zal een vogel worden, door Allah's gebod. En ik genees de blinden en de melaatsen en doe de doden herleven en ik deel u mede, wat gij zult eten en wat gij in uw huizen zult opslaan. Voorzeker, daarin is voor u een teken, indien gij gelovigen zijt."

50. Ik kom tot u met een teken van uw Heer bevestigende wat vóór mij was, namelijk, de Torah en om u iets, van wat u was verboden toe te staan; vreest daarom Allah en gehoorzaamt mij.

51. Voorzeker, Allah is mijn Heer en uw Heer; aanbidt Hem daarom, dit is het rechte pad."
(surah al imraan)

Is wel sympathiek deze verzen. Meestal hoor ik alleen maar moslims die nergens wat van afweten ofwel allerlei lui die prediken dat goede moslims zich in alle opzichten moeten distantiëren van de christenen en hun feesten. Ik denk dat het beter is aandacht te besteden aan wat mensen kan verbinden dan altijd maar aandacht te geven aan wat hen scheidt. :(

Couscousje
25-12-02, 14:45
Geplaatst door Kidon2
Ja ik weet het niet hoor...het schijnt dat niet iedereen er zo over denkt matt..

http://www.telegraaf.nl/krant/wereldfotos/fotos/25.jpg

Matt_ttie zei dat "wij" een liefdevolle samenleving nastreven. Dat wil zeggen: mensen met het hart op de juiste plek. Daar val jij, Kidon2, volledig buiten.

Doei doei.

Cc

Pixelshade
25-12-02, 15:58
Geplaatst door Kidon2
Ja ik weet het niet hoor...het schijnt dat niet iedereen er zo over denkt matt..


komt van iemand die de talmud als bedtime story aan zn kinderen voorleest

Ansari
25-12-02, 18:00
Punk, soms kan je je echt domme vragen stellen


Geplaatst door Pixelshade
komt van iemand die de talmud als bedtime story aan zn kinderen voorleest

:haha:

Couscousje
25-12-02, 18:11
Geplaatst door Pixelshade
komt van iemand die de talmud als bedtime story aan zn kinderen voorleest

:hihi:

Aan Puk dus.

Nighty night!

Cc

BiL@L
25-12-02, 18:21
Geplaatst door Kidon2
Ja ik weet het niet hoor...het schijnt dat niet iedereen er zo over denkt matt..

http://www.telegraaf.nl/krant/wereldfotos/fotos/25.jpg

God is de Nederlandse (ook andere talen) vertaling van Allah. In feite staat daar dus, er is geen god dan God. Dat heeft niet te maken met de naam of whatsoever. Het heeft te maken met de eenheid van God. Dus dat God geen kind heeft verwekt nog verwekt is. En dat er geen deelgenoten bestaan.
:baard:

Malcolm_X
25-12-02, 23:21
Voor degene die de satelietzender AlManar ontvangen, A.s donderdag, 26 december, zal almanar de film over maryam almoqadasa uitzenden. In de ramadan was nog onlangs de gehele serie uitgezonden. Maar op de tweede kerstdag zal almanar de film uitzenden over de heilige Maryam(Maria) en de geboorte van de masih(mesias). De film begint om 20:00 uur.


over de geboorte van Isa, oftewel Jezus verwijs ik naar de onderstaande tekst.



The Miraculous Birth of I`sa



The Quran has shed light on the birth of I`sa with thorough detail, emphasizing the fact that his birth was supernatural and extraordinary. It is proof that Allah can do whatsoever He wills - for Him, the Lord of the Worlds, nothing is impossible. The Quran also implies that I`sa’s death will also be out of the ordinary as it will take place after his descent from the heavens. This is in contrast to the Christian belief that he is already dead and will be resurrected prior to Doomsday. Whereas in Islam we believe that I`sa is not dead at all, but will remain with Allah until his descent is decreed, whereafter he will reside in this world like any normal human being and suffer a normal death.

"So she conceived him and she withdrew with him to a far remote place. The pains of child birth drove her to the trunk of a date-palm. She said in her anguish, "Ah, would that I had died before this and had been a thing forgotten and out of sight!"
19/22-23

Imam Qurtubi has stated that Maryam’s questions were how she could become expectant, would she need to get married in the future or would it occur without marriage, yet she accepted that Allah has the Power to give a child if He so wishes and she therefore had no doubt in its occurrence. Then Jibrael blew in her sleeve and in the open neck of her cloak and she became pregnant at that very moment."
Imam Ibn Kathir(d.774/1352) has recorded from Ibni Abbas(d.68/646) that when the mother of Yahya (John) was expectant she said to Maryam, who was expectant also, "I can feel that which is in my womb to be bowing down to that which is in your womb.

Imam Qurtubi has stated that the period of pregnancy and birth was altogether only three hours. Imam Ibn Kathir(d.774/1352) opposes this opinion and says, "This is a strange view and the view of the majority is that the pregnancy was for nine months."

Imam Qurtubi says that after receiving the glad tidings of the pending birth of her son, Maryam became anxious as the people were not aware of the true situation concerning the conception of the child. She thus feared the accusations and allegations which would be thrown her way. When the time of the birth came close, she left the sanctuary and retired to a valley about four to six miles far from Jerusalem, called Baytul-lahm. After a few days she began to feel the pangs of child birth.

Imam Ibn kathir (d.774/1352) has stated that Maryam became pregnant like normal women over a period of nine months and there was a pious person who was the caretaker of the mosque and was related to Maryam. He was called Yusuf An-Najjar (Josepth the carpenter). When he noticed the signs of pregnancy on her he was confused and said to Maryam, "I am going to ask you a question, do not be quick in replying. Could there be a plant or tree without a seed or a son without a father?" She replied, "Yes! The first plant and tree which God created was without a seed. The answer to the second question is that Allah created Adam, not only without father, but without father and mother." Yusuf the carpenter understood that this birth would be similar to Adam’s birth and a divine miracle. From Yusuf’s question Maryam noticed and realized that the people would not understand this miraculous birth and would direct false allegations towards her. Due to this fear she went away from the people towards the east."

Imam Ibn Kathir(d.774/1352) also stated that when the people missed Maryam for a few days, they went out looking for her. They came to a shepherd and asked him, "Have you seen a woman of such and such description and appearance?" He replied, "No, but I have noticed at night something which I have never experienced before." They asked him, "What is that?" He replied, "I saw my sheep facing the valley of Baytul-lahm as if they were prostrating towards it and I saw a bright light from the skies directed towards the valley of Baytul-lahm (Bethlehem)." The people then went quickly to the valley of Baytul-lahm where they found Maryam with a child in her lap. They said to Maryam, "Oh Maryam you have brought a strange thing."

Once again an angel was sent to Maryam during her moment of anxiety and helplessness in labor, giving her the welcome news of special arrangements for her, so that she would not suffer hunger or thirst. The Quran expounds upon this arrangement in the following verse :

"Then cried unto her from below her, saying, "Grieve not your Lord has provided a stream beneath you. And shake the trunk of the date-palm towards you, it will let fall ripe dates upon you. So eat and drink and cool your eye and if you see any human being, say, "Verily I have vowed a fast unto the most Gracious, so this day I shall not talk with any human being." 19/24-26
Imam Qurtubi has stated upon the authority of Ibn Abbas, concerning the voice mentioned in this verse, that it belonged to the angel Gabriel.
Imam Ibn Kathir states that the verse can be read as, "m`an tahtahu" meaning literally, "he who was beneath her." According to this interpretation, the caller would be Jesus.

"Then she brought him (the baby) to her people, carrying him. They said, ‘O Maryam (Mary)! Indeed you have brought a mighty strange thing. O Sister of Harun , your father was not a man of evil, neither was your mother an unchaste woman.’" 19/27-28

Imam Qurtubi and Imam Ibn Kathir(d.774/1352) have mentioned that Jesus was safeguarded from the devil’s pricking at the time of birth. Imam Qurtubi has supported his view by stating the Hadith mentioned by Imam Muslim(d.261/839) in the Book of Virtues, upon the authority of Abu-Hurayrah(d.57/635) that the prophet Muhammad has stated, "No child is given birth to, but the devil pricks it so that it weeps due to the pricking of the devil, except Maryam and her son." Qurtubi has adopted the explanation given in this particular Hadith, as is mentioned previously.

Maryam was ordered not to speak or reply to the people and to indicate that she had vowed a fast. Fasting in those days meant abstinence from talking. The child was to answer their queries and to satisfy their curiosities. The Quran has expounded upon the accusations and allegations in the above mentioned verse.

Imam Qurtubi has stated differing views as to why the people addressed Maryam as the sister of Harun, when Maryam did not possess any brothers. This leaves us to infer the identity of Harun and the reason for his being referred to. Some scholars (whose names have not been specified by Qurtubi), have taken the Harun named in this verse to be the brother of Musa (alay his salaam). Maryam was called sister of this Harun u for either of the following three reasons. Firstly, this was due to the similarity in purity and piety i.e. "O you who we thought to be pious and virtuous like Harun ." Secondly, because Maryam was descended from the offspring of Harun, and thirdly, this was a common and popular manner of addressing one another within the Israelite community, as Harun was one of their Prophets.

Imam Qurtubi quoting from Qatadah(d.117/695), presents the view that Harun is the name of a pious person during Maryam’s time and Maryam being similar to him in status of piety, was referred to as the sister of that particular Harun.

Another view is that that Harun is the name of an impure person during that period of time and due to Maryam suddenly producing a son, she was placed in the same sinful category as him, by being referred to as the sister of the unchaste Harun. But this view contradicts the well known chastity of Maryam, therefore this opinion is not thought to carry much weight. Similar accounts have also been recorded by Imam Alusi(d.127/705) and Imam Ibn Kathir(773) in their tafsirs.

Malcolm_X
25-12-02, 23:27
Ook is bekend dat Isa(jezus) kon praten als baby. Dit wat de meeste christenen niet weten. Dit was namelijk ook een van de wonderen van de Masih. voor meer lees hieronder:


I`sa’s dialogue in childhood
Maryam was ordered by the Lord not to speak, thus she declined to answer the people, but as the Lord intended, the child replied in her stead.

The incident concerning I`sa’s speech has been mentioned in the Quran as follows:

"Then she pointed to him. They said, "How can we talk to one who is a child in the cradle?" He (Jesus) said, "Verily, I am a worshipper of Allah, He has given me the book and made me a prophet. He has made me blessed wherever I may be and enjoined upon me prayer and zakaat as long as I live. And made me obedient to my mother and has not made me arrogant and unblessed. And peace be upon me the day I was born, the day I shall die and the day I shall be resurrected alive."
19/29-33

This verse enlightens the reader as to Jesus’ speech in childhood and what he said exactly. He claimed to be given four attributes and qualifications :
Abdullah, the first words he spoke, were a declaration of himself as a slave of Allah and recognition of Allah as Lord."

Nabiyya, the responsibility of prophethood had been imposed upon him.

Mubaraka, which means blessed. Mujahid, a great exegesis, says it means Naffa`a, a beneficial person and some of Jesus’ benefits are that he cured the blind and the leper. Sufyan (61) says it means that he will ordain the good and forbid the bad, guide the misled, help the oppressed and comfort the grieved. Sawri(61) and Mujahid(103) have also stated it to mean a preacher of good. Dhahhak(105) says it means one who will fulfill the people’s needs.

The fourth attribute is [n]Barran-bi-walidati[/b], "obedient to my mother," as Jesus was born from a mother only, without the requirement of a father, thus only his mother has been mentioned concerning this attribute, says Ibn Abbas(d.68/646) as recorded by Imam Qurtubi.

There is also a Hadith presenting evidence upon Jesus’ speech in childhood, narrated by Imam Bukhari in his Sahih -al-Bukhari, on the authority of Abu Hurayrahh, that the prophet Muhammad said,

"None spoke in the cradle, but three : (the first was) Jesus, (the second was) a man from Bani Israel called Zuraij. While he was offering his prayers, his mother came and called him. He said (to himself), "Shall I answer her or keep on praying?" (He went on praying and did not answer her.) His mother said, :O Allah! Do not let him die till he sees the faces of prostitutes." So while he was in his hermitage, a lady came and sought to seduce him, but he refused. So she went to a shepherd and presented herself to him to commit illegal sexual intercourse with her and then later she gave birth to a child and claimed that it belonged to Zuraij. The people, therefore, came to him and dismantled his hermitage and expelled him out of it and abused him. Zuraij performed the ablution and offered prayer and then came to the child and said, "O child! Who is your father?" The child replied, "The shepherd." (After hearing this) the people said, "We shall rebuild your hermitage of gold." But he said, "No of nothing, but mud."
(The third to speak in childhood was : )A lady from Bani Israel was nursing her child at her breast when a handsome rider passed by her. She said, " O Allah! Make my child like him!" On that the child left her breast and facing the rider said, " O Allah! Do not make me like him!" The child then started to suck her breast again.

After a while the people passed by with a lady slave and she (i.e. the child’s mother) said, "O Allah! Do not make my child like this (slave girl)!" On that the child left her breast and said, "O Allah! Make me like her." When she asked why, the child

replied, "The rider is one of the tyrants, while this slave girl is falsely accused of theft and illegal sexual intercourse."

BiL@L
25-12-02, 23:31
Heeft die film een engelse ondertiteling?

Malcolm_X
26-12-02, 00:18
denk het wel....serie was in ieder geval wel ondertiteld dus ga er vanuit dat het weer wordt ondertiteld

Malcolm_X
26-12-02, 19:48
overgenomen van het christendom, dacht het even niet.....volgens mij heb je het stuk niet eens gelezen, want wat er in de qoraan staat over de geboorte van jezus is neit hetzelfde als het kerstverhaal dat in de bijbel staat. In de bijbel staat niets over de wonder dat Jezus kon praten als baby. Om maar een voorbeeld te noemen.