PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerstmis het feest van de hypocrisie



limpio
26-12-02, 07:59
Kerstmis is in oorsprong absoluut geen Christelijk feest. De eerste 200 jaren hielden de Christenen zich zelfs niet bezig met zaken als “het kindje Jezus” of het vieren van zijn geboortedag, daar de prille kerk zich vooral diende te concentreren op de uitwerking van een eigen geloofsbasis. Ze diende een bepalende identiteit uit te bouwen te midden van de Romeinse samenleving. Wie zijn Christenen? In wat geloven ze? En waarom?

Maar net omdat deze kerk ontstond in een “vreemde” cultuur, diende men eveneens aandacht te hebben voor de eigen riten en gebruiken van de heidense volkeren, zoals het vieren van verjaardagen, wat niet gebruikelijk was bij Joden of Christenen, maar wel bij Romeinen. En wanneer zij zich bekeerden tot het Christendom, bleek al gauw dat dit gebruik gewoon werd “overgenomen”.

Dat bracht in 221 Julius Africanus (160 – 240), een vooraanstaand Romeins legerofficier die zich bekeerd had, op het idee om ook de geboortedag van Jezus zelf te vieren, als een eerbetoon aan de “jarige”. En omdat op 25 december de Romeinse God Mitras gevierd werd, de onoverwinnelijke zonnegod (cf. de winterzonnewende), vond Julius het goed om op diezelfde datum als “tegenpool” de Christelijke god te herdenken.

Daarmee was echter Kerstmis nog niet ingesteld als een feestdag, zoals wij het vandaag kennen. Verschillende bisschoppen hadden het immers moeilijk met het gegeven dat een “heidense” feestdag “zomaar” werd overgenomen. Daarbij kwam eveneens het praktische probleem dat niet iedereen eenzelfde kalender hanteerde. De Joodse en Romeinse kalenders liepen vb. helemaal niet parallel, zodat door sommigen Kerstmis, door allerlei rekenfouten, zelfs gevierd werd op 20 april! Het duurde dan ook eeuwen (letterlijk en figuurlijk) tot men, vooral onder druk van de Christelijke keizer Constatijn, die een eenheid in zijn rijk nastreefde, tot een zekere eensgezindheid kwam. En in 354 besloot paus Liberius dat de geboorte van Jezus voortaan op 25 december zou gevierd worden met een speciale kerst mis (Christelijke viering).

De oosters Orthodoxe Kerk, die het primaatschap van de bisschop van Rome ondertussen verworpen hadden, negeerden dit besluit volledig en vieren tot op heden de “verschijning van Christus aan de wereld” (Epifanie) op 6 december, een feestdag die in de Rooms-katholieke kerk een heel andere betekenis heeft gekregen door de herdenking van de bisschop van Myra: St. Nicolas!

En zo blijkt dat de viering van Kerstmis niet toevallig is. Echter, de geschiedenis van deze dag is doorheen de tijd meer en meer op de achtergrond verloren gegaan, ten voordele van de viering in zijn inhoudelijke betekenis: een feestdag van licht in de duisternis!
http://www.pretparken.be/NL/Info/Winter/2002/Kerstmis.asp

Niet alleen viert men een heidens feest, tevens gebruikt men dit feest om te vreten en te zuipen.
Een waar El Dorado voor de middenstand die de gekke kooplustige mensen in grote massa's over de vloer krijgen.
Zelfs als we het bovenstaande over het hoofd zien, komen we tot de conclusie dat er maar een klein deeltje van de mensen ook effectief kerstmis als een religieus feest zien en het aldus ook op gepaste wijze vieren, in alle sereniteit.
Neen hoor, vrede op aarde aan alle mensen van goede wil..gedurende de kerstperiode. Daarna is daar geen sprake meer van.
Degenen die zich wat schuldig voelen door het decadente gedrag van vele zgz christenen, richt men een maaltijd in voor de behoeftigen.
Mogen zij ook eens een keer een beetje opsnuiven van de overdaad van anderen, om daarna terug te keren naar de karige maaltjes die ze het ganse jaar nuttigen. En de goede christen heeft weeral zijn goede daad gedaan, gedurende de kerstperiode, tot het volgende jaar.
Wijl op de hele wereld mensen creperen van de honger, gaan wij rustig door te doen alsof er niets aan de hand is..want Jezus is geboren..denkt men. Een goed excuus om een vrije dag te hebben en ons eens lekker te laten gaan als voorspel op het komende nieuwe jaar.
Als iedereen van hetgeen hij uitgeeft aan deze decadentie 10% moest afstaan aan de armen, zouden velen al een iets aangenamer bestaan hebben.
Maar tja, de hypocrisie en het egoïsme van de gelukkigen is De Heer wel bekend.
Amen.

Kadija
26-12-02, 08:14
Waar maak je je druk om Limpio? Bij mij op mijn werk in het verpleeghuis proberen we de mensen sfeervolle gezellige dagen te geven en ze genieten ervan. Mijn schoonzusje een hollandse versiert het huis en zet een kerstboom neer. Gewoon gezellig. Ze knutselt met mijn neefje en leest hem van die grappige oud hollandse kerstverhaaltjes voor. Ik zie het probleem niet! Em mijn broer (moslim) ook niet. :(
Nadia

Simon
26-12-02, 10:06
Wat een moralistisch verhaal limpio. Voor veel mensen is Kerstmis een midwinterfeest wat het al veel langer is dan het Christendom bestaat. Daar is toch niks mis mee? En naastenliefde kan je altijd hypocriet noemen zolang de gever meer heeft dan de ontvanger. Maar iets doen is beter dan niets doen.

Simon

plexus
26-12-02, 10:55
...limpio is gewoon 1zaam en Bitter!

limpio
26-12-02, 11:35
Geplaatst door Kadija
Waar maak je je druk om Limpio? Bij mij op mijn werk in het verpleeghuis proberen we de mensen sfeervolle gezellige dagen te geven en ze genieten ervan. Mijn schoonzusje een hollandse versiert het huis en zet een kerstboom neer. Gewoon gezellig. Ze knutselt met mijn neefje en leest hem van die grappige oud hollandse kerstverhaaltjes voor. Ik zie het probleem niet! Em mijn broer (moslim) ook niet. :(
Nadia
Waar merk jij op dat ik me druk maak?
Wat ik wel merk is dat vele mensen de kerstperiode zien als een periode om het gezellig te maken.
Zo ook voor de oudjes die gedumpt worden in tehuizen, en waar we onze goedheid eens laten zien door ze het in deze periode eens gezellig te maken. Ik zou eerder de neiging hebben het voor hen gezellig te maken het hele jaar door.
Ik heb geen uitvlucht nodig als kerstmis....ik heb geen kerstboom nodig om het gezellig te maken. Ik maak het het ganse jaar door gezellig.
Ik heb geen nept of artificiële toestanden nodig om het aangenaam te maken, en de rest van het verhaal kan je echt niet schelen.
Maar het is nu steeds zo als mensen op dit soort toestanden gewezen wordt en men de idiotie ervan naar boven brengt ze op hun achterste poten gaan staan...waarom? Omdat ze aan deze massahysterie meedoen...simpel.
Vriendelijke groeten.. :D

limpio
26-12-02, 11:37
Geplaatst door plexus
...limpio is gewoon 1zaam en Bitter!
Dat is nu eens een repliek van niveau ...
Maar laat me stellen dat jij mijn vrienden niet wil uitnodigen..gaat je veel geld kosten.. :D

limpio
26-12-02, 11:39
Geplaatst door Simon
Wat een moralistisch verhaal limpio. Voor veel mensen is Kerstmis een midwinterfeest wat het al veel langer is dan het Christendom bestaat. Daar is toch niks mis mee? En naastenliefde kan je altijd hypocriet noemen zolang de gever meer heeft dan de ontvanger. Maar iets doen is beter dan niets doen.

Simon
Rest enkel nog de vraag "Waarom doet men het enkel tijdens deze periode..en niet voor iedereen....en waarom zijn we zo blij over onszelf als we een aalmoesje gegeven hebben?

limpio
26-12-02, 11:46
Geplaatst door J.M.T.
Hallo,
Kerst is bijna achter de rug. Ik heb geprobeerd mijn oude moeder een gezellige kerst te geven. Wij zijn samen naar de mis gegaan (gebeurt een keer per jaar!) en vanavond gaan wij nog even lekker ergens in een mooi restaurant 'dineren'!

Ondanks al dat heidense en ondanks alle commerciële uitingen is het toch een geweldig en inspirerend dat voor velen ook een spirituele betekenis heeft . Ik kan mij voorstellen dat vooral kleine kinderen al die lichtjes prachtig vinden, en het verhaal van het kindje Jezus is ook inspirerend. Ik maak echter bezwaar tegen de 'onbevlekte' ontvangenis van Maria omdat het weer eens zegt dat er iets mis is met sex/het menselijk lichaam en dat 'maagdelijkheid' iets buitengewoons is.

Dat daar gelaten. Ik zie gedurende Kerstmis weer eens hoe in onze samenleving mannen en vrouwen openlijk van alles samendoen en ervan genieten - ze zingen luidkeels en maken muziek samen in concertgebouwen en kerken en dat is geweldig omdat er geen krampachtig scheiding bestaat tussen wat mannen of vrouwen wel of niet mogen doen. Dat dit kan - daar ben ik trots op en het maakt mij blij!
Dus, om naar de kerk te gaan heb je kerstmis nodig..de rest van het jaar kan de kerk je gestolen worden, en met kerst mag je moeder eens lekker mee uit eten! Leuk hoor.
Het verhaal van kindeke Jezus, al de lichtjes..een samenleving waar mensen alles samen gaan doen..waar ze luidkeels zingen.
Het zijn en blijven nog steeds kunstmatige opgefokte toestanden waar men het menselijke gevoel werkt dat niet samenwerkt met het verstand...en wat uiteindelijk 1 grote commerciële bedoening is waar enkel de handelaars dik geld mee verdienen.
Kerst voorbij...gezelligheid voorbij...weg liefde en vrede op aarde.
Maar zo diep zullen we maar niet in onze harten kijken....
Laat ons maar als een kudde schapen achter elkaar lopen..
Tja, en de rest van het verhaal zullen we maar vergeten... :rolleyes:

Simon
26-12-02, 12:01
Geplaatst door limpio
Rest enkel nog de vraag "Waarom doet men het enkel tijdens deze periode..en niet voor iedereen....en waarom zijn we zo blij over onszelf als we een aalmoesje gegeven hebben?

Altijd feest? Ik moet er niet aan denken. Het klinkt als een kind dat altijd jarig wil zijn. En ik ben niet zo blij over mijzelf als ik een aalmoesje gegeven heb. Dat doe ik overigens ook helemaal niet zo vaak. Dit jaar alleen nog maar aan dit project omdat ik het simpel en symphatiek vind:
http://www.sweelinck.nl/able.html
Binnen de meeste culturen en religies is het een deugd om iets voor de armen en behoeftigen te doen. Wat is daar nu hypocriet aan? Dat is het alleen als de gever hypocriet is.

Simon

limpio
26-12-02, 12:09
Geplaatst door J.M.T.
Limpio,




Waarom niet? Suikerfeest is er niet om de gezelligheid (of om het "vreten'?).



Ik vind dit zo'n verdomde opmerking! Nederland heeft een van de beste sociale voorzieningen in de wereld (waar velen van 'jullie' gebruyuik van maken!). Kom er maar eens om in het MO!!!!!!!! Ik teken voor een rustige oude dag - weg van drukke kinderen Bovendien wonen de meeste Nederlanders te klein om hun ouders te herbergen! Wij wonen nu eenmaal niet in kleine dorpjes met veel zon waar wij onze ouders in de tuin kunnen zetten! Bovendien MOETEN (om te kunnen leven) vele mensen elke dag werken en KUNNEN zij niet op hun ouders passen. BOVENDIEN zorgen vele, vele Nederlanders wel degelijk voor hun ouders - waaronder ik!!!!! Dus kijk even verder dan je neus lang is. Ik noch mijn moeder zouden het prettig vinden om bij elkaar te wonen omdat mijn en haar smaak (in muziek/t.v./levensstijl) anders zijn - en dan wordt het gewoon te moeilijk. Je kunt ook je eigen vrienden niet ontvangen want dat is dan gewoon te druk voor haar.



"Massahysterie" is de islam niet vreemd! Verder ben je gewoon jaloers want onze feesten zijn geweldig leuk!

Hihihi, een goeie hoor. Laat ik nu de indruk krijgen dat jij je druk maakt en een en ander door elkaar slaat.
Wat heb ik als rasechte Belg geboren en getogen uit Belgische ouders te maken met het MO of het suikerfeest.
Wat heb ik met massahysterie te maken..en die leuke feesten waar ik als Belg jaloers op zou moeten zijn?
Dus kijk even verder dan je neus lang is
Het gaat er maar om dat je zelf aangeeft dat je je moeder eens een plezier doet met kerstmis om haar eens 1 keer per jaar mee naar de kerk en naar het restaurant te nemen.
Vraag ik jou, waarom doe je dit niet gewoon het hele jaar door?
Zij heeft toch ook jou op de wereld gezet en jou in liefde groot gebracht.
Wat het in huis nemen van je moeder betreft, vraag ik jou hoe het komt dat men in andere culturen/landen dit wel kan.
Zelfzucht, gemakzucht, nonchalanche..en daarom dat eens per jaar eens lekker gezellig maken voor moeder, en daarna?
Is je geweten nu ontlast?

limpio
26-12-02, 12:19
Geplaatst door Simon
Altijd feest? Ik moet er niet aan denken. Het klinkt als een kind dat altijd jarig wil zijn. En ik ben niet zo blij over mijzelf als ik een aalmoesje gegeven heb. Dat doe ik overigens ook helemaal niet zo vaak. Dit jaar alleen nog maar aan dit project omdat ik het simpel en symphatiek vind:
http://www.sweelinck.nl/able.html
Binnen de meeste culturen en religies is het een deugd om iets voor de armen en behoeftigen te doen. Wat is daar nu hypocriet aan? Dat is het alleen als de gever hypocriet is.

Simon
Moet deze link mij overtuigen van de oneindige goedheid van mijn medemensen?
En het is altijd goed om te geven, maar laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand gedaan heeft.
Geven doet men in stilte, dan pas heeft men iets gegeven.
Het gaat er maar om dat in deze periode de valse sentimenten aangekweekt worden om in te werken op de mensen om zogezegd goed te doen. Iets wat men normaal een heel jaar door zou moeten doen, jaar na jaar na jaar.
En het het hele jaar gezellig maken heeft niks te maken met het hele jaar door feesten, is gewoon een levensstijl die wij Belgen waarschijnlijk beter beheersen dan de Nederlanders.
En...vrede op aarde aan alle mensen van goede wil, moet ook het hele jaar door geldig zijn. Niet enkel tijdens kerstmis.
Straks worden de kerstbomen verbrand, de kerstballen opgeborgen en het leven gaat zijn zelfde gang....tot we volgend jaar weer met zen allen aan vrede en liefde beginnen denken.
Het is en blijft een opgefokte bedoening.

Simon
26-12-02, 14:57
Limpio: je zeurt.

Simon

Simon
26-12-02, 15:07
De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en sloten direct aan op de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.
Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop brandoffers werden gebracht aan de goden, godinnen, schimmen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van heksen, geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten en symboliek, ook Romeinen, Egyptenaren en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht.'
Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' versmolt vervolgens met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden.

Advent
Kerstmis wordt voorafgegaan door Advent (=Nadering). Tijdens de Advent zijn Christenen in afwachting van de komst van Jezus. Advent begint op de vierde zondag voor Kerstmis (het begin van het kerkelijk jaar) en duurt tot Kerstavond. Kinderen krijgen een adventskalender met voor elke dag een 'deurtje' waar iets lekkers achter verstopt zit. Er wordt een adventskrans met vier rode of gele kaarsen neergezet. De eerste kaars wordt op adventszondag aangestoken en elke zondag erna wordt er een kaars extra aangestoken.
Tijdens de adventsperiode worden overal Kerstmarkten gehouden. Zo vertrekken er dagelijks bussen vol Nederlanders naar de beroemde Kerstmarkt in Dusseldorf. Al met al bezoeken jaarlijks vele tienduizenden Nederlanders de kerstmarkten in Nederland en Duitsland.

Van Kerstnacht tot Driekoningen

Tegenwoordig zijn de twaalf nachten van het joelfeest vervangen door de 'Kerstkring'. Dit is een groep kerkelijke feesten rondom Kerstmis. De Kerstkring begint met de feestelijke nachtmis in de nacht van 24 op 25 december en eindigt met Driekoningen op 6 januari. Wie na die datum nog Kerstversiering in huis heeft, roept onheil over zich af.

Niet vreemd, maar anders
In Engeland en Amerika hangt men een mistletoe op in huis. De mistletoe (ook vogellijm of maretak genoemd) is het symbool van vriendschap. Een meisje dat per ongeluk (?) onder de mistletoe staat, mag door een jongen worden gekust. En vice versa natuurlijk.
In Oost-Europa vasten mensen de dag voor Kerstmis, zodat het kerstmaal extra goed smaakt. Men gaat aan tafel als de eerste ster aan de hemel verschijnt en er wordt bij het diner 1 stoel vrijgelaten voor het kerstkind.
In Polen legt men stro op de vloer en op tafel als herinnering aan de stal van Bethlehem. Er wordt optalek (een plat brood waarin kerstfiguren zijn gedrukt) gegeten. Het brood gaat rond zodat iedereen een stukje af kan breken. Wie niet thuis is, krijgt een stukje opgestuurd.
In Brazilië worden geen echte, maar plastic kerstbomen in huis gezet. Men gaat naar de nachtmis, er wordt gegeten, gedronken en cadeautjes uitgepakt. Vervolgens wordt er tot de volgende dag twaalf uur knalvuurwerk afgestoken.
In Scandinavië speelt de geit een grote rol in de kerstviering. De geit zou boze geesten die rond de jaarwisseling te voorschijn komen, verdrijven. Men geeft elkaar geitjes van stro en kinderen verkleden zich als geit.

bron:
http://www.vanharte.nl/kal-kerst_achtergrond_kerstfeest.htm

limpio
26-12-02, 15:25
Geplaatst door Simon
Limpio: je zeurt.

Simon
Zeeeer sterk argument, ergens en tere plaats geraakt?

limpio
26-12-02, 15:28
Geplaatst door J.M.T.
Dank je Simon ik kan wel enige steun gebruiken onder de omstandigheden!!!!!!!
Dat is wel een zeer stevige steun.
"Limpio, je zeurt"
Ergens een zere plek geraakt, heb ik de waarheid wat opgerakeld? :rolleyes:

limpio
26-12-02, 15:30
Geplaatst door Puk
Ramadan maakt dik!



Vond ik op het Girlsbord.

Het is allemaal maar gekkigheid mensen!
Nou, die zal zichzelf wel moeten reppen..ze heeft nog net 5 dagen om een strak lichaam te bekomen.
Is de grot in Lourdes niet een betere idee?
En een fitness center met enkel vrouwen, waar denkt de meid eigenlijk dat ze is? :lol:

limpio
26-12-02, 15:36
Geplaatst door J.M.T.
limpio,



Om je te bevredigen dat doe ik het hele jaar door! Alleen kan ik niet het hele jaar door naar dure restaurants gaan = te duur. Bovendien werk ik en ook dat vraagt 'enige tijd' mag ik wel zeggen! Elke zaterdag kom ik uitgeput thuis middels de verzorging van mijn moeder, dus al jarenlang heb ik geen zaterdagavond waar ik van kan genieten - gewoon doodmoe naar bed! Meer kan ik niet aan! Af uit!

Ik vind dat achter het "op de wereld" zetten geen absolute dwang mag zijn om voor iemand te moeten zorgen. Elk leven is belangrijk en ouders kunnen een grote domper zetten op het ontplooien en leven van een kind/mens en daar hebben zij het recht niet toe! Ik vind het walgelijk wat jij zegt omdat het emotionele chantage is!
Ik besluit kinderen te nemen als garantie voor een verzorgde ouderdom? Kom nou! Dat vind ik eng! Ik zou tegen mijn kinderen zeggen dat zij niet aan mijn voeten moeten blijven zitten en vele ouders zeggen dat gelukkig ook.

Je zou dus ook kunnen zeggen dat "zelfzucht", "gemakzucht" ook aan de kant van ouders kan liggen! En hoe!!! Sommigen gaan zo ver hun kind te vermoorden omdat HUN eer aangetast is!

Jij vindt dus dat ik mijn leven in dienst van mijn moeder moet stellen want dat is waar het op neer zou komen - je blijft kind - zij blijft de baas - en dat verloopt dan niet zonder conflicten.Het is nu al zo dat als ik op vakantie ga zij zich verlaten voelt - een moeilijk keurslijf om te dragen! Of vind je dat ik of niet op vakantie moet gaan of haar mee moet nemen (wat zij fysiek niet aan kan)!

In andere landen? Je bedoelt het MO. Daar wonen mensen anders. Ik ben in Libanon geweest bij een familie die steeds maar bij elkaar over de vloer kwamen - dan naar die broer, dan naar die zus en dan weer terug. Maar ze hadden verder weinig te doen - gewoon samen 'babbelen' maar ook kijven, dan weer babbelen of weer kijven! Ik moet er niet aan denken zo te leven! Bovendien zijn ouders van kinderen in die landen afhankelijk omdat er bijna geen sociale voorzieningen bestaan!
Ja hoor, verontschuldigingen zijn er gemaakt om je te dienen..trouwens wat je hierboven plaatst is wat jij ervan maakt..meer niet.
Je trekt een en ander uit zijn verband, heb ik allemaal niet beweerd.
Het lijkt alsof je jezelf schuldig voelt en hiervoor een reeks verontschuldigingen naar voor schuift om uit te leggen waarom je jezelf schuldig voelt.
Begin nou niet direkt te huilen hoor. Spijtig dat je zo hard moet werken dat je zo weinig tijd hebt voor je moeder....die zoveel tijd en energie in jou heeft gestoken. :maf3:

sil
26-12-02, 17:55
limpio,

wat is er met jou aan de hand,Heb je een kater,of teveel gegeten?
Of doe je aan eindejaars filosofie

limpio
26-12-02, 19:16
Geplaatst door sil
limpio,

wat is er met jou aan de hand,Heb je een kater,of teveel gegeten?
Of doe je aan eindejaars filosofie
Alle drie misschien :D
Neen hoor, heb alleen wat problemen met de hypocrisie van vele mensen in deze tijd.
Opgeklopt gedoe...niks spontaans, kuddegeest en dergelijke.
Om te zwijgen over het eindeloze gelul over vrede op aard, gedurende twee dagen.
Las net in de krant dat de kerken met kerstmis stampvol zaten met de middernachtsmis.
Allemaal mensen die je de rest van het jaar niet meer in de kerken zal tegenkomen. Waarom niet?
Je bent gelovig en gaat het ganse jaar naar de kerk...maar enkel met kerstmis, kom nou. Wat een comedie!
Dan heb ik aardig wat meer respect voor moslims die minder komedie spelen dan al die zgz gelovigen.
Maar schijnbaar is de westerse mens een meelopertje....
Soit, gelukkig behoor ik niet bij deze schapen. :maf3:

Kadija
26-12-02, 20:45
Geplaatst door limpio
Waar merk jij op dat ik me druk maak?
Wat ik wel merk is dat vele mensen de kerstperiode zien als een periode om het gezellig te maken.
Zo ook voor de oudjes die gedumpt worden in tehuizen, en waar we onze goedheid eens laten zien door ze het in deze periode eens gezellig te maken. Ik zou eerder de neiging hebben het voor hen gezellig te maken het hele jaar door.
Ik heb geen uitvlucht nodig als kerstmis....ik heb geen kerstboom nodig om het gezellig te maken. Ik maak het het ganse jaar door gezellig.
Ik heb geen nept of artificiële toestanden nodig om het aangenaam te maken, en de rest van het verhaal kan je echt niet schelen.
Maar het is nu steeds zo als mensen op dit soort toestanden gewezen wordt en men de idiotie ervan naar boven brengt ze op hun achterste poten gaan staan...waarom? Omdat ze aan deze massahysterie meedoen...simpel.
Vriendelijke groeten.. :D

Je kletst over zaken waar je geen verstand van hebt!!!!!!!!
Mijn collega's en ik werken keihard met vaak veel te weinig personeel om de mensen een goede en huiselijke omgeving te bieden!!!!!!!
GEDUMPT. Ongelofelijk. Wij verzorgen mensen met MS hersenbloedingen, zware reuma, kanker en regelmatig in de laatste stervende fase. En dan heb ik het nog niet eens over dementerende mensen die voor hun eigen veiligheid niet meer thuis kunnen wonen. Sorry hoor maar dit vereist wel enige beroepskennis.
GEDUMPT!!!!!! Wat weet jij daarvan? Wat weet jij van bewoners die al rond de negentig zijn dus hun kinderen zijn vaak ook op leeftijd. Sommige komen bijna elke dag op bezoek. Zijn vaak helemaal afgedraait van jarenlange mantelzorg. Zijn vaak kapot van alle ellende die ze al hebben meegemaakt.
Als je de wereld inzicht wilt geven kijk dan eerst eens zelf beter in de maatschappij rond voor je een kleinzielig bekrompen oordeel geeft!!!!!!!!!
Nadia :boos:

sil
26-12-02, 20:58
Ik hou ook niet van schijnheilig gedoe,kan door het jaar niet naar de kerk,dus ook met kerst niet.Maar wat is er op tegen als je een heel jaar voor iemand zorgt,om het met Kerst net een ietsje extra te doen??
En dan heb ik het niet over de carriere makers,die een heel jaar geen tijd hebben,en dan denken dat ze het in een dag goed kunnen maken,nee dan heb ik het over de gewone man of vrouw.
Over de moslims denk ik nog hetzelfde als voor kerst,
En een meeloper(als ik dat kon) ben ik ook niet.
Maar Kerst is voor mij nog altijd wel een beetje feestelijk,het is toch de geboorte van Jezus,en de geboorte van een kind is toch iets feestelijks

limpio
26-12-02, 22:36
Geplaatst door Kadija
Je kletst over zaken waar je geen verstand van hebt!!!!!!!!
Mijn collega's en ik werken keihard met vaak veel te weinig personeel om de mensen een goede en huiselijke omgeving te bieden!!!!!!!
GEDUMPT. Ongelofelijk. Wij verzorgen mensen met MS hersenbloedingen, zware reuma, kanker en regelmatig in de laatste stervende fase. En dan heb ik het nog niet eens over dementerende mensen die voor hun eigen veiligheid niet meer thuis kunnen wonen. Sorry hoor maar dit vereist wel enige beroepskennis.
GEDUMPT!!!!!! Wat weet jij daarvan? Wat weet jij van bewoners die al rond de negentig zijn dus hun kinderen zijn vaak ook op leeftijd. Sommige komen bijna elke dag op bezoek. Zijn vaak helemaal afgedraait van jarenlange mantelzorg. Zijn vaak kapot van alle ellende die ze al hebben meegemaakt.
Als je de wereld inzicht wilt geven kijk dan eerst eens zelf beter in de maatschappij rond voor je een kleinzielig bekrompen oordeel geeft!!!!!!!!!
Nadia :boos:
Ach mens, jij weet niet waar je over praat.
Lees in het vervolg nog maar eens aandachtig en probeer de juiste gevolgtrekkingen te maken inplaats als een kip zonder kop te reageren..
Niks kleinzielig, maar jij wel hoor.
Droom lekker verder, en tracht nog eens aandachtig te lezen en te begrijpen wat ik bedoel. Goh zeg, die bekrompen leuters met hun lange teentjes ook. :rolleyes:
Begin eens terug van het begin. :D

limpio
26-12-02, 22:44
Geplaatst door sil
Ik hou ook niet van schijnheilig gedoe,kan door het jaar niet naar de kerk,dus ook met kerst niet.Maar wat is er op tegen als je een heel jaar voor iemand zorgt,om het met Kerst net een ietsje extra te doen??
En dan heb ik het niet over de carriere makers,die een heel jaar geen tijd hebben,en dan denken dat ze het in een dag goed kunnen maken,nee dan heb ik het over de gewone man of vrouw.
Over de moslims denk ik nog hetzelfde als voor kerst,
En een meeloper(als ik dat kon) ben ik ook niet.
Maar Kerst is voor mij nog altijd wel een beetje feestelijk,het is toch de geboorte van Jezus,en de geboorte van een kind is toch iets feestelijks
Wat de geboorte van Jezus betreft, ik ben er zeker van dat je niet vanaf het begin gelezen hebt..anders moest je weten dat de geboortedatum van jezus een lacher is.
En schijnbaar zijn er weinig mensen die kunnen of niet willen begrijpen wat ik bedoel.
Er is geen kerst nodig om vriendelijk te zijn voor anderen, er is geen kerst nodig om wat meer te doen voor een ander, er is geen kerst nodig om van mening te zijn dat ieder recht heeft op vrede.
Heel de kerstperiode is 1 grote opgefokte boel waar het gros van de mensen blindelings in meelopen.
Dat is al wat ik bedoel....je moet het hele jaar vriendelijk zijn voor elkaar..en zonder kerst kan je ook wat extras doen voor diegenen die je lief hebt.
Waarom is dat gebonden aan welke datum dan ook.
Maar ik begrijp het hoor, het beeld in de spiegel die ik voor houd bevalt sommigen niet. Ik begrijp ook waarom.
Lelijk beeld he....iet en 't wat hypocriet en belachelijk.
En kinderen worden het ganse jaar geboren, je zegt het zelf.
Reden om het ganse jaar als iets feestelijks te bezien en daar ook naar te handelen...tegen iedereen.
Begrijp je?

sil
26-12-02, 23:32
Geplaatst door limpio
Wat de geboorte van Jezus betreft, ik ben er zeker van dat je niet vanaf het begin gelezen hebt..anders moest je weten dat de geboortedatum van jezus een lacher is.
En schijnbaar zijn er weinig mensen die kunnen of niet willen begrijpen wat ik bedoel.
Er is geen kerst nodig om vriendelijk te zijn voor anderen, er is geen kerst nodig om wat meer te doen voor een ander, er is geen kerst nodig om van mening te zijn dat ieder recht heeft op vrede.
Heel de kerstperiode is 1 grote opgefokte boel waar het gros van de mensen blindelings in meelopen.
Dat is al wat ik bedoel....je moet het hele jaar vriendelijk zijn voor elkaar..en zonder kerst kan je ook wat extras doen voor diegenen die je lief hebt.
Waarom is dat gebonden aan welke datum dan ook.
Maar ik begrijp het hoor, het beeld in de spiegel die ik voor houd bevalt sommigen niet. Ik begrijp ook waarom.
Lelijk beeld he....iet en 't wat hypocriet en belachelijk.
En kinderen worden het ganse jaar geboren, je zegt het zelf.
Reden om het ganse jaar als iets feestelijks te bezien en daar ook naar te handelen...tegen iedereen.
Begrijp je?


Ik begrijp je heel erg goed,maar ik vind als ik een heel jaar goed voor iemand ben(ik heb al 18 jaar een zieke man) dat ik hem met kerst net ietsje meer mag verwennen.Ik heb de Kerst nooit als een freetfeest gezien,maar ik leg wel elke maand iets weg,om met kerst iets extra's te doen,want voor mij betekend kerst wel iets.En jij hebt het recht om het een opgefokte boel te vinden,maar dan ga je volgens mij ervan uit wat je op t.v ziet en de hoge bedragen die de mensen uit geven om grote geschenken te kopen,maar dat is voor mij geen kerst.Ik vind mezelf niet hypocriet,omdat ik nog kan genieten van kerst.
:) Ik heb net op internet een normen en waarde test gedaan,en ik kwam er goed van af :) :)

limpio
27-12-02, 06:34
Geplaatst door sil
Ik begrijp je heel erg goed,maar ik vind als ik een heel jaar goed voor iemand ben(ik heb al 18 jaar een zieke man) dat ik hem met kerst net ietsje meer mag verwennen.Ik heb de Kerst nooit als een freetfeest gezien,maar ik leg wel elke maand iets weg,om met kerst iets extra's te doen,want voor mij betekend kerst wel iets.En jij hebt het recht om het een opgefokte boel te vinden,maar dan ga je volgens mij ervan uit wat je op t.v ziet en de hoge bedragen die de mensen uit geven om grote geschenken te kopen,maar dat is voor mij geen kerst.Ik vind mezelf niet hypocriet,omdat ik nog kan genieten van kerst.
:) Ik heb net op internet een normen en waarde test gedaan,en ik kwam er goed van af :) :)
Neen hoor Sil, ik ga gewoon uit van de logica die me vertelt dat er iets mis is met het menselijke gedrag in deze dagen.
Ik tracht het te vermijden dezer dagen in de buurt van winkelcentra te komen waar massa's mensen rondlopen met allen maar één doel, het kopen van geschenken. En er zullen zeker mensen zijn die kerst op een gepaste wijze vieren, maar het grootste gedeelte koopt enkel geschenken omdat dat van hen verwacht wordt, niet spontaan uit liefde of vriendschap voor een ander. Om maar niet uit de toon te vallen.
Daarom ook de verwijzing naar het commerciële en kunstmatige karakter van dit feest, althans voor de meesten.
Het hersenloos achternalopen van de rest van de massa waar iedereen iedereen naloopt.
En het beste bewijs dat het kunstmatig en onder algemene maatschapplijke dwang gebeurt, is het moment dat mensen zeggen.."Ik ben weeral blij dat het voorbij is" Heb ik reeds meerdere malen gehoord. En al diegenen die eenzaam zijn, diegenen die het zich niet kunnen permiteren geschenken te kopen, die vallen uit de boot en voelen zichzelf als buitenstaanders in deze waanzinnige maatschappij waar schijn belangrijker is dan de realiteit.
Daarom ook in deze periode een toename aan zelfmoorden.
Niet dat ik daarom afkeur wat jij doet, ik richt me meer tot de massa dan tot het individu. Jij lijkt me een gezond denkend mens, en ik wens je in elk geval sterkte met je man. Iemand die achtien jaar lang voor een zieke man zorgt heeft mijn volste respect..
Verzorg hem met Nieuwjaar nog maar eens extra... :zwaai:

akram
27-12-02, 11:11
Geplaatst door J.M.T.
Limpio,




Waarom niet? Suikerfeest is er niet om de gezelligheid (of om het "vreten'?).



Ik vind dit zo'n verdomde opmerking! Nederland heeft een van de beste sociale voorzieningen in de wereld (waar velen van 'jullie' gebruyuik van maken!). Kom er maar eens om in het MO!!!!!!!! Ik teken voor een rustige oude dag - weg van drukke kinderen Bovendien wonen de meeste Nederlanders te klein om hun ouders te herbergen! Wij wonen nu eenmaal niet in kleine dorpjes met veel zon waar wij onze ouders in de tuin kunnen zetten! Bovendien MOETEN (om te kunnen leven) vele mensen elke dag werken en KUNNEN zij niet op hun ouders passen. BOVENDIEN zorgen vele, vele Nederlanders wel degelijk voor hun ouders - waaronder ik!!!!! Dus kijk even verder dan je neus lang is. Ik noch mijn moeder zouden het prettig vinden om bij elkaar te wonen omdat mijn en haar smaak (in muziek/t.v./levensstijl) anders zijn - en dan wordt het gewoon te moeilijk. Je kunt ook je eigen vrienden niet ontvangen want dat is dan gewoon te druk voor haar.



"Massahysterie" is de islam niet vreemd! Verder ben je gewoon jaloers want onze feesten zijn geweldig leuk!

Zulke opmerkingen had ik wel verwacht van een vuile racist als jij
Limpio is een rasechte belg. ik bergijp je link met het MO en de Islam niet. Je grijpt elke gelegenheid om je racistische opmerkingen hier op dit form te spuien. Is dat ook een onderdeel van de normen en waarden die jij aanhangt

Donna
27-12-02, 11:36
Ach ja. Kerst hypocriet? Waarschijnlijk wel ja. En nu?

Limpio, moet ik uit jouw schrijfsels opmaken dat jij elke zondag twee keer naar de kerk gaat, je ouwe moeder de hele godsganselijke dag zit voor te lezen en te voederen, je halve salaris aan liefdadigheid besteedt en een groot edoch nog totaal onbekend vredesactivist bent?

Dat je je zo laatdunkend uit kunt laten over hoe andere mensen met hun ouders, hun geloof of hun leven omgaan?

Wat maakt jou zo veel minder hypocriet? Bovenstaande prikkers doen in ieder geval met kerst nog wat aan liefde en genegenheid, van jou zie ik alleen maar ultracynische kille stukjes voorbij komen hier, het hele jaar door. Niks naastenliefde, maar een en al (negatief) oordeel over het leven van anderen. Volgens jou stramien moeten we ons met kerst gedragen zoals we ons het hele jaar gedragen: lullige stukjes plaatsen en mensen afzeiken dus? Omdat je niet hypocriet wilt zijn?

Ook zo frappant: compleet anti-godsdienst, je zet het altijd neer als iets belachelijks, en als iets irrationeels, maar als mensen dan maar 1 keer per jaar naar de kerk gaan is dat ineens hypocriet? Mag je niet naar de kerk als je niet ultra orthodox bent ofzo? Moet je perse de hele dag in de kerk zitten van jou om daar met kerst ook te mogen zijn?

Ik ga zelf een keer of 6 per jaar naar de kerk. Meestal als er geneens dienst is, dan kan ik lekker rustig zitten en een beetje nadenken enzo. Met kerst ga ik soms, als ik zin heb. Dit omdat ik geloof dat je niet perse in een kerk hoeft te zitten om iets aan je geloof te doen. Mag dat? Of heb je daar ook al zo'n vernietigend fundamentalistisch oordeel over?

Ik erger me ook wel eens aan dat complete overspannen gedoe met superdure cadeaus en koks aan huis en weet ik veel. Maarja, rijke mensen moeten zichzelf maar vermaken, anders gaan ze de hele tijd met hun bentleys door mijn straat rijden en herrie schoppen. Dat gesmijt met geld houdt ze van de straat. Is ook een goed doel. Verwijder de rijken uit het straatbeeld.

Verder geef ik Simon gelijk. Je zeurt.

limpio
27-12-02, 12:13
Geplaatst door Donna
Ach ja. Kerst hypocriet? Waarschijnlijk wel ja. En nu?

Limpio, moet ik uit jouw schrijfsels opmaken dat jij elke zondag twee keer naar de kerk gaat, je ouwe moeder de hele godsganselijke dag zit voor te lezen en te voederen, je halve salaris aan liefdadigheid besteedt en een groot edoch nog totaal onbekend vredesactivist bent?

Dat je je zo laatdunkend uit kunt laten over hoe andere mensen met hun ouders, hun geloof of hun leven omgaan?

Wat maakt jou zo veel minder hypocriet? Bovenstaande prikkers doen in ieder geval met kerst nog wat aan liefde en genegenheid, van jou zie ik alleen maar ultracynische kille stukjes voorbij komen hier, het hele jaar door. Niks naastenliefde, maar een en al (negatief) oordeel over het leven van anderen. Volgens jou stramien moeten we ons met kerst gedragen zoals we ons het hele jaar gedragen: lullige stukjes plaatsen en mensen afzeiken dus? Omdat je niet hypocriet wilt zijn?

Ook zo frappant: compleet anti-godsdienst, je zet het altijd neer als iets belachelijks, en als iets irrationeels, maar als mensen dan maar 1 keer per jaar naar de kerk gaan is dat ineens hypocriet? Mag je niet naar de kerk als je niet ultra orthodox bent ofzo? Moet je perse de hele dag in de kerk zitten van jou om daar met kerst ook te mogen zijn?

Ik ga zelf een keer of 6 per jaar naar de kerk. Meestal als er geneens dienst is, dan kan ik lekker rustig zitten en een beetje nadenken enzo. Met kerst ga ik soms, als ik zin heb. Dit omdat ik geloof dat je niet perse in een kerk hoeft te zitten om iets aan je geloof te doen. Mag dat? Of heb je daar ook al zo'n vernietigend fundamentalistisch oordeel over?

Ik erger me ook wel eens aan dat complete overspannen gedoe met superdure cadeaus en koks aan huis en weet ik veel. Maarja, rijke mensen moeten zichzelf maar vermaken, anders gaan ze de hele tijd met hun bentleys door mijn straat rijden en herrie schoppen. Dat gesmijt met geld houdt ze van de straat. Is ook een goed doel. Verwijder de rijken uit het straatbeeld.

Verder geef ik Simon gelijk. Je zeurt.
Ik ga nooit naar de kerk, ik ben niet gelovig en hoef dus ook niet te doen alsof.
Ik heb nergens aangehaald dat men d godganse dag zijn moeder moet gaan zitten voorlezen noch voederen.
En zeker mijn moeder niet daar ze twee jaar geleden gestorven is.
Er zijn meer mensen die hun ouders in een tehuis steken omdat zulks het gemakkelijkste is, en eens ze daar zitten zie je ze soms eens in de 14 dagen. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van zulk een hoogstaand en hoogontwikkelde samenleving als de onze waar kilheid en hebzucht de boventoon voert.
Om nog maar eens duidelijk te maken, er zijn uiteraard ook uitzonderingen..hoef jij het me niet te vertellen.
Ik pretendeer nergens beter te zijn dan anderen, ben enkel nogal scherp, maar tracht steeds bij de waarheid te blijven, heeft te maken dat ik niet steeds mijn best tracht te doen om als een vriendelijk mens naar boven te komen. Wat niet wil zeggen dat ik niet vriendelijk ben. :D
Nergens haal ik aan dat je de hele dag in de kerk moet zitten om met kerst naar de kerk te gaan.
Maar het is en blijft een hypocriete zaak als mensen beweren gelovig te zijn en eens in het jaar zichzelf laten zien in het huisvan God.
Gemakzuchtige gelovigen noem ik dat.
En nergens merk ik op dat ik het enkel over rijken had.
Ik had het over de massa...daar behoren alle mensen toe...rijk of arm.
Draai jij maar gerust verder door.
Ik gun het jou.
Verder moet ik zeggen, ik blijf erbij dat het gros van de westerse samenleving een stel opgefokte komdianten zijn..de uitzonderingen daarbuiten gelaten natuurlijk.
Ik weet dat ik met deze waarheid velen tegen de schenen stamp, laat het zo zijn. Ik ben er niet om sympathiek gevonden te worden.
Ik tracht enkel de waarheid te laten drijven.
O ja, prettige feestdagen. :)

limpio
27-12-02, 15:38
Geplaatst door J.M.T.
limpio,



De massa is een abstract gegeven en bestaat nog altijd uit allerlei verschillende mensen die allerlei verschillende omstandigheden op allerlei verschillende manieren aanpakken.

Misschien zou je er beter aan doen achter je computer vandaan te komen en je tijd geven aan het verbeteren van die westerse samenleving in plaats van erover te zeuren want tot nu toe ben je zelf "een opgefokte comediant"!

Als ik ergens een hekel aan heb is het aan mensen die morele hoogstandjes maken!
Ja hoor, de waarheid kwetst.
En meteen wilde je er effe een moslimzaak van maken zoals Akram
duidelijk opgemerkt had.
Dus, in het vervolg ook eens duidelijk lezen voor je furieus reageert. :D
Ik hoor hier zo dikwijls praten over zelfkritiek waar de moslims volgens sommigen een schrijnend gebrek hebben.
Maar als de wind uit de andere hoek komt merk ik wonderbaarlijk net hetzelfde....
We gaan zo nog dichter bij elkaar komen, moslims en Nederlanders hebben meer met elkaar gemeen dan we dachten. :D
Weet ik nog steeds niet waarom mensen eens occasioneel naar de kerk gaan om daar effe devoot te gaan doen wijl de rest van het jaar God hen niks kan schelen.
Dit wijl moslims het ganse jaar naar de moskee gaan.
Ik ben het soms grondig oneens met bepaalde moslims hier, maar om eerlijk te zijn moet ik wel tot het besluit komen dat ze veel eerlijker zijn in hun geloof en het ook intenser en eerlijker beleiden dan het gros van de zogenaamde gelovigen in de westerse cultuur.
Als buitenstaander (niet gelovige) heb ik daar een betere en onafhankelijker kijk op zou ik zeggen. :)
Een moslim staat achter zijn religie en zijn God, en daar blijven de weinige gelovigen in het westen al dik in gebreke.
Niet allemaal natuurlijk..er zullen vast veel oprechte gelovigen zijn in Nederland...maar ik ben er zeker van dat ze in de minderheid zijn.

mulan
27-12-02, 16:20
Vier kerst of vier het niet.............zijn je eigen zaken.
Alleen wil ik 1 ding zeggen,ik ben het eens met akram............J.M.T leer eens de Islam niet overal bij te betrekken als het NIETS met het onderwerp te maken heeft.

(heb je altijd een groep nodig om op te zeiken). :verward:

sil
27-12-02, 17:11
Geplaatst door limpio
Neen hoor Sil, ik ga gewoon uit van de logica die me vertelt dat er iets mis is met het menselijke gedrag in deze dagen.
Ik tracht het te vermijden dezer dagen in de buurt van winkelcentra te komen waar massa's mensen rondlopen met allen maar één doel, het kopen van geschenken. En er zullen zeker mensen zijn die kerst op een gepaste wijze vieren, maar het grootste gedeelte koopt enkel geschenken omdat dat van hen verwacht wordt, niet spontaan uit liefde of vriendschap voor een ander. Om maar niet uit de toon te vallen.
Daarom ook de verwijzing naar het commerciële en kunstmatige karakter van dit feest, althans voor de meesten.
Het hersenloos achternalopen van de rest van de massa waar iedereen iedereen naloopt.
En het beste bewijs dat het kunstmatig en onder algemene maatschapplijke dwang gebeurt, is het moment dat mensen zeggen.."Ik ben weeral blij dat het voorbij is" Heb ik reeds meerdere malen gehoord. En al diegenen die eenzaam zijn, diegenen die het zich niet kunnen permiteren geschenken te kopen, die vallen uit de boot en voelen zichzelf als buitenstaanders in deze waanzinnige maatschappij waar schijn belangrijker is dan de realiteit.
Daarom ook in deze periode een toename aan zelfmoorden.
Niet dat ik daarom afkeur wat jij doet, ik richt me meer tot de massa dan tot het individu. Jij lijkt me een gezond denkend mens, en ik wens je in elk geval sterkte met je man. Iemand die achtien jaar lang voor een zieke man zorgt heeft mijn volste respect..
Verzorg hem met Nieuwjaar nog maar eens extra... :zwaai:

Doe ik

limpio
27-12-02, 17:32
Geplaatst door J.M.T.
limpio,

Makkelijk antwoord. Ik voel mij niet "schuldig". Ik ga naar de Kerk (als agnost) om te voelen hoe ik op de poppenkast reageer. "Net theater" zei mijn moeder en ik was het met haar eens - mooi, inspirerend theater - met hier en daar een beetje achterlijkheid zoals in alle geloven - meer niet!
Tja, theater, zo kan je het het omschrijven.
En nog gratis ook, buiten het stoelengeld.
De kerk.... één en al theater met weinig toeschouwers, slecht theater dus! :D
Behalve met kerstmis, dan valt de show nog te pruimen.
Nu versta ik het beter... :melig2:

Kadija
27-12-02, 23:16
Geplaatst door limpio
Ach mens, jij weet niet waar je over praat.
Lees in het vervolg nog maar eens aandachtig en probeer de juiste gevolgtrekkingen te maken inplaats als een kip zonder kop te reageren..
Niks kleinzielig, maar jij wel hoor.
Droom lekker verder, en tracht nog eens aandachtig te lezen en te begrijpen wat ik bedoel. Goh zeg, die bekrompen leuters met hun lange teentjes ook. :rolleyes:
Begin eens terug van het begin. :D

In welk opzicht weet ik niet waar ik over praat?
Wie redeneerd hier als een kip zonder kop?
Mijn dromen zijn beter dan jouw cynische waandenkbeelden!
Laat mij asjeblieft mijn idealisme behouden. Bekrompen! Uit welke zin leid je dat af? Ha ha. Leuk ik ben al voor van alles uitgemaakt maar bekrompen is nieuw.
Je gaat trouwens helemaal niet in op wat ik schrijf. Leeghoofd!
Nadia :nijn:

Simon
27-12-02, 23:39
Geplaatst door EdV
Voor de jonge lezertjes onder ons: de "Onbevlekte Ontvangenis" van Maria betekent dat zij zonder Erfzonde was, een constructiefout waaraan de mensheid al leed sinds de uitglijder (zondeval) van Adam en Eva. Het heeft niet te maken met enige maagdelijkheid maar bijna iedereen denkt dat.

Ed

Sinds wanneer bestaat die duiding eigenlijk? Ik ben het wel met J.M.T. eens dat het weer zo nadrukkelijk van sex zou moeten afleiden en in het nieuwe testament lijken deze teksten vrij letterlijk te slaan op het zwanger worden zonder ontmaagd te zijn gezien alle commotie die het gevolg is.

Simon

Marsipulami
28-12-02, 00:08
Geplaatst door Simon
Sinds wanneer bestaat die duiding eigenlijk? Ik ben het wel met J.M.T. eens dat het weer zo nadrukkelijk van sex zou moeten afleiden en in het nieuwe testament lijken deze teksten vrij letterlijk te slaan op het zwanger worden zonder ontmaagd te zijn gezien alle commotie die het gevolg is.

Simon

Het is een dogma sedert 1854 (dat van de onbevlekte ontvangenis). Nogal wat beschouwingen over Jezus zijn geneigd te zeggen dat Jezus zonder zonde is. Als dat waar is, wat doet men dan met een ander christelijk twistpunt (of beginsel), nl. dat elke mens per definitie zondig is ? Niemand is helemaal goed (erfzonde) in de ogen van God. Om de tegenstrijdigheid tussen de onvervreemdbare zondigheid van de mens te kunnen rijmen met de eventuele zondeloosheid van Jezus verwijst men naar de onbevlekte ontvangenis die betekent dat Maria in tegenstelling tot de rest van de mensen niet belast was met erfzonde (en ze dus ook niet kon doorgeven). Het dogma dateert van de 19e eeuw. Wat niet noodzakelijk betekent dat het toen is 'uitgevonden', in historisch opzicht werden dogma's meestal afgekondigd als een bepaalde opvatting in vraag werd gesteld of het begon te begeven. Maar het staat uiteraard los van de maagdelijke conceptie van Jezus. Dat is een bijbels gegeven, ook al kan men discussiëren over de interpretatie ervan.


Het ANP bracht het schokkende nieuws dat een kwart van de Anglicaanse priesters in Groot Brittannië niet gelooft dat Maria maagd was toen ze Jezus kreeg.

Dit is natuurlijk leuk nieuws, zo vlak voor de kerstdagen, dus in vrijwel alle kranten kreeg het een plaatsje. Helaas maakte het ANP de zo vaak gemaakte fout de maagdelijke geboorte van Jezus te verwarren met de onbevlekte ontvangenis van Maria.

Van Dale legt het duidelijk uit:

2 a onbevlekte ontvangenis (immaculata conceptio) in 1854 door de katholieke kerk afgekondigd dogma (herdenking op 8 december), dat leert dat Maria, de moeder van Jezus Christus, zonder erfzonde geboren is; ten onrechte vaak opgevat als de maagdelijke geboorte van Christus

In het KRO programmablad Studio (nr. 51-52), dat deze week geheel geweid is aan Maria (en vol staat met schitterende afbeeldingen) staat een vrij goed artikel van Wilfred Kemp over de maagdelijkheid van Maria. De titel is De oorsprong van geluk. Waarom Maria altijd maagd moet blijven. Een paar citaten: Wat mij opvalt is de platheid van die discussie. Het gaat steeds over de vraag: was het maagdenvlies van Maria nu wel of niet intact na de geboorte van Jezus? Zelden stijgt de discussie uit boven deze biologische werkelijkheid. En daarmee doe je volgens mij het verhaal over de maagdelijke geboorte van Jezus onrecht [...] Want als geluk enkel het resultaat is van eigen inspanning, dan zou Jozef gewoon de vader zijn geweest. Als het goede daarentegen alleen van boven komt, was er een prachtig verhaal geweest over een klein kind dat uit de hemel neerdaalt. Rechtstreeks de kribbe in. Nee, lijkt dit verhaal te zeggen: alleen de wilskracht van de mens noch louter de goedheid van God is verantwoordelijk voor mijn geluk. Het is een geraffineerd samenspel van beide [...] Het heil wordt niet zomaar geboren, daar moet je wat voor doen.


http://www.xs4all.nl/~davar/

Simon
28-12-02, 00:15
Maar Jezus heeft toch ook alle zonden voor ons op zijn schouders genomen? Hij zou voor ons gestorven zijn aan het kruis, zo gaat het gerucht. Dus op een bepaald moment was hij zondiger dan ons allen? Dat is theologie waar ik verder weinig mee kan maar is die in dezelfde tijd rond 1850 tot dogma geworden?

Simon

Marsipulami
28-12-02, 00:26
Geplaatst door Donna
Wat maakt jou zo veel minder hypocriet? Bovenstaande prikkers doen in ieder geval met kerst nog wat aan liefde en genegenheid, van jou zie ik alleen maar ultracynische kille stukjes voorbij komen hier, het hele jaar door. Niks naastenliefde, maar een en al (negatief) oordeel over het leven van anderen. Volgens jou stramien moeten we ons met kerst gedragen zoals we ons het hele jaar gedragen: lullige stukjes plaatsen en mensen afzeiken dus?

Omdat het nog maar pas kerstmis is geweest wil ik niks onaardig zeggen tegen Limpio :D Daarom beperk ik met tot het uitdrukken van mijn waardering voor dit stukje van Donna. Dit stukje is een beetje een illustratie bij het verschil dat ikzelf soms merk tussen gelovigen en ongelovigen (waarvan ik de naam niet zal noemen omdat ik niks onaardig wil zeggen tegen Limpio.) :p

Marsipulami
28-12-02, 00:43
Geplaatst door Simon
Maar Jezus heeft toch ook alle zonden voor ons op zijn schouders genomen? Hij zou voor ons gestorven zijn aan het kruis, zo gaat het gerucht. Dus op een bepaald moment was hij zondiger dan ons allen? Dat is theologie waar ik verder weinig mee kan maar is die in dezelfde tijd rond 1850 tot dogma geworden?

Simon

Dat Jezus 'is gestorven voor onze zonden' en dat hij al onze zonden op zijn schouders heeft geladen. Dat is meer protestants dan katholiek (ook al spreken katholieken dat punt niet echt tegen). Het is 'offerdenken', door iets te geven (cadeau=onverdiend=gratis=ongevraagd) aan een ander (bv zichzelf) kan men relaties op peil houden (cfr. cadeautjes met kerst) of herstellen. De gave van Jezus (zichzelf) herstelt de relatie tussen God en mens. Jezus als het onschuldige lam dat geofferd werd om de band tussen God en mens te herstellen. Maar het 'op zijn schouders laden van zonden' spreekt niet noodzakelijk dat Jezus zelf zondig moest zijn.

Katholieken spreken in tegenstelling tot protestanten meer over het feit dat een mens geoordeeld wordt naar zijn daden en dat dood en opstanding van Jezus geen vrijbrief is voor gelovigen om er op los te zondigen. Wat dat betreft leunt het katholicisme weer wat sterker aan bij de islam. Op ander punten leunen de protestanten weer wat sterker aan bij de moslims.

Orakel
28-12-02, 01:00
"Limpio: Er zijn meer mensen die hun ouders in een tehuis steken omdat zulks het gemakkelijkste is, en eens ze daar zitten zie je ze soms eens in de 14 dagen. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van zulk een hoogstaand en hoogontwikkelde samenleving als de onze waar kilheid en hebzucht de boventoon voert.
Om nog maar eens duidelijk te maken, er zijn uiteraard ook uitzonderingen..hoef jij het me niet te vertellen".

Ik kan je redenering voor een deel volgen, als het gaat om het huidige overwaarderen en vercommersialiseren van Kerst e.a. feestdagen ( in april al chocoladeletters). Ook als het gaat om de kerstgedachte gedurende 2 dagen per jaar en die je inderdaad eigenlijk het hele jaar zou moeten uitdragen.
Toch meen ik (en anders hoop ik) dat er voldoende mensen zijn die evenwichtig omgaan met hun eigen en andermans behoeften. Zoek in deze tijd echter niet naar altruïsten, want die zijn er denk ik inderdaad niet meer.

In bovenstaand citaat vrees ik echter dat je de zaken omdraait. Het zijn de uitzonderingen die vinden dat hun ouders niet in hun carriere of hypotheek passen en ze daarom "dumpen" in het bejaardenhuis.

In Marokko en onder de Marokkanen in NL neemt het begrip grootfamillies, waarbij er meerdere generaties in een huis wonen, ook steeds meer af. Dat brengt het probleem met zich mee dat onze oude ouders niet meer bij ons dreigen te kunnen wonen (te kleine behuizing), maar ook niet naar een bejaardentehuis kunnen of willen (cultuurverschillen). Dat betekent haast dat we weer naar categorale voorzieningen toe moeten, maar of dat een oplossing is?

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Ik denk dat cynisme prima is, als het maar een constructief effect heeft.

limpio
28-12-02, 06:59
Geplaatst door Marsipulami
Omdat het nog maar pas kerstmis is geweest wil ik niks onaardig zeggen tegen Limpio :D Daarom beperk ik met tot het uitdrukken van mijn waardering voor dit stukje van Donna. Dit stukje is een beetje een illustratie bij het verschil dat ikzelf soms merk tussen gelovigen en ongelovigen (waarvan ik de naam niet zal noemen omdat ik niks onaardig wil zeggen tegen Limpio.) :p
Ik waardeer dit gevoel van vrede in deze tijd uitgaande van een gelovige ten overstaan van een ongelovige zeer zeker.
Tracht het nog vol te houden tot volgend jaar.
Dan kan je weer even rusten tot 25/12/2003. :D

limpio
28-12-02, 07:13
Geplaatst door Orakel
"Limpio: Er zijn meer mensen die hun ouders in een tehuis steken omdat zulks het gemakkelijkste is, en eens ze daar zitten zie je ze soms eens in de 14 dagen. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van zulk een hoogstaand en hoogontwikkelde samenleving als de onze waar kilheid en hebzucht de boventoon voert.
Om nog maar eens duidelijk te maken, er zijn uiteraard ook uitzonderingen..hoef jij het me niet te vertellen".

Ik kan je redenering voor een deel volgen, als het gaat om het huidige overwaarderen en vercommersialiseren van Kerst e.a. feestdagen ( in april al chocoladeletters). Ook als het gaat om de kerstgedachte gedurende 2 dagen per jaar en die je inderdaad eigenlijk het hele jaar zou moeten uitdragen.
Toch meen ik (en anders hoop ik) dat er voldoende mensen zijn die evenwichtig omgaan met hun eigen en andermans behoeften. Zoek in deze tijd echter niet naar altruïsten, want die zijn er denk ik inderdaad niet meer.

In bovenstaand citaat vrees ik echter dat je de zaken omdraait. Het zijn de uitzonderingen die vinden dat hun ouders niet in hun carriere of hypotheek passen en ze daarom "dumpen" in het bejaardenhuis.

In Marokko en onder de Marokkanen in NL neemt het begrip grootfamillies, waarbij er meerdere generaties in een huis wonen, ook steeds meer af. Dat brengt het probleem met zich mee dat onze oude ouders niet meer bij ons dreigen te kunnen wonen (te kleine behuizing), maar ook niet naar een bejaardentehuis kunnen of willen (cultuurverschillen). Dat betekent haast dat we weer naar categorale voorzieningen toe moeten, maar of dat een oplossing is?

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Ik denk dat cynisme prima is, als het maar een constructief effect heeft.
Dit is een evenwichtig en doordacht antwoord op mijn posting die eigenlijk verder is uitgedeind buiten mijn wil, en zoals altijd ligt de waarheid wel ergens tussen twee dingen in.
Ik beken dat ik net als vele andere mensen wel eens iets te ver uit de bocht ga, en dat ik het soms iet verkeerd formuleer zodat het lijkt alsof zoals in bovenstaand citaat het gros van de mensen hun ouders wegsteken. Ik besef ook dat in deze maatschappij vele mensen te klein behuisd zijn of door hun werk niet de mogelijkheid hebben om hun ouders op te vangen.
Wat wel is, is dat vele mensen hun ouders dikwijls te vroeg naar een ouderlingen tehuis brengen. Met wat inspanning en zolang ze geen extreme verpleegkundige zorgen nodig hebben, is het dikwijls perfect mogelijk ze thuis oud te laten worden.
Maar het is eigenlijk begonnen met de opmerking van jmt die schijnbaar fier was dat hij met zijn moeder eens per jaar naar de kerk ging, en eens per jaar naar het restaurant...in de kerstperiode.
En dat was voor mij het hoofdpunt....de hypocrisie van deze periode.
En soms is het wel eens moeilijk de waarheid te zeggen, die zoals gewoonlijk ergens tussen 2 dingen inligt :D en voor iedereen constructief te zijn.
Dat .........beste Orakel, is een schier onmogelijke taak.
Mvg

Kadija
28-12-02, 17:18
Geplaatst door Orakel
"Limpio: Er zijn meer mensen die hun ouders in een tehuis steken omdat zulks het gemakkelijkste is, en eens ze daar zitten zie je ze soms eens in de 14 dagen. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van zulk een hoogstaand en hoogontwikkelde samenleving als de onze waar kilheid en hebzucht de boventoon voert.
Om nog maar eens duidelijk te maken, er zijn uiteraard ook uitzonderingen..hoef jij het me niet te vertellen".

Ik kan je redenering voor een deel volgen, als het gaat om het huidige overwaarderen en vercommersialiseren van Kerst e.a. feestdagen ( in april al chocoladeletters). Ook als het gaat om de kerstgedachte gedurende 2 dagen per jaar en die je inderdaad eigenlijk het hele jaar zou moeten uitdragen.
Toch meen ik (en anders hoop ik) dat er voldoende mensen zijn die evenwichtig omgaan met hun eigen en andermans behoeften. Zoek in deze tijd echter niet naar altruïsten, want die zijn er denk ik inderdaad niet meer.

In bovenstaand citaat vrees ik echter dat je de zaken omdraait. Het zijn de uitzonderingen die vinden dat hun ouders niet in hun carriere of hypotheek passen en ze daarom "dumpen" in het bejaardenhuis.

In Marokko en onder de Marokkanen in NL neemt het begrip grootfamillies, waarbij er meerdere generaties in een huis wonen, ook steeds meer af. Dat brengt het probleem met zich mee dat onze oude ouders niet meer bij ons dreigen te kunnen wonen (te kleine behuizing), maar ook niet naar een bejaardentehuis kunnen of willen (cultuurverschillen). Dat betekent haast dat we weer naar categorale voorzieningen toe moeten, maar of dat een oplossing is?

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Ik denk dat cynisme prima is, als het maar een constructief effect heeft.

Thuiszorg is misschien een oplossing alleen het personeelstekort is daar helemaal erg. Tegenwoordig wil iedereen snel en zo jong mogelijk veel geld verdienen en tja bij ons wordt je niet echt rijk.
Limpio, ik blijf erbij dat je de neiging heb om iedereen over één kam te scheren. Het valt echt niet mee om je ouders te dumpen hoor. Wachtlijsten zijn er nl niet alleen in het ziekenhuis en mensen worden eerst uitgebreid gescreend voor ze bij ons kunnen komen. Kost nl een hoop van ieders belasting centen om bij ons te liggen.
Wat ik wel met je eens ben is dat de hele samenleving hypocriet is maar niet alleen met kerst. Verder zit geloof niet in je hart? Daar kan toch niemand een waardeoordeel aan geven? Dat ziet alleen God. En als je niet in God geloofd dan hoef je je ook niet druk te maken over anderen die wel geloven zolang ze jou met rust laten.
Grappig, als illustratie heb jij een detail van 'de schepping van Adam' bij je reply's Limpio. Toch een detail van de zeer christelijke plafondschildering in de sixtijnse kapel, of niet?
Nadia : :fpimp:

NIS
28-12-02, 17:48
Zit nu in Barcelona, lekker op vakantie, en wilde toch even op Maroc.nl kijken. De hele westerse beschaving is gebaseerd op leugens en hypocrisie. Vond het wel mooi om deze uitspraak uit Spanje te doen...

Orakel
28-12-02, 18:57
[QUOTE]Geplaatst door limpio
[B].

En soms is het wel eens moeilijk de waarheid te zeggen, die zoals gewoonlijk ergens tussen 2 dingen inligt :D

:fplayer:

By the way, heeft iedereen vandaag van die grote braille-letters of is mijn kampjoeter weer raar aan het doen?

Donna
28-12-02, 22:35
Geplaatst door J.M.T.
NIS,



Je woont hier, je leeft hier, je wordt hier rijk (met huis in Marokko).

Ook hypocriet?


Ik vind het westen ook best vaak hypocriet. Maar op de een of andere manier wordt er aan mij nooit gevraagd waarom ik dan niet in Saoudi Arabie ga wonen ofzo.

Immigranten mogen geen kritiek hebben op de westerse samenleving?

Waar moeten we al dat langharige werkschuwe linkse tuig dat hier gewoon geboren is dan naartoe schoppen?

Tietjerkstradeel? Schiermonnikoog?

limpio
29-12-02, 06:49
Geplaatst door Kadija
Thuiszorg is misschien een oplossing alleen het personeelstekort is daar helemaal erg. Tegenwoordig wil iedereen snel en zo jong mogelijk veel geld verdienen en tja bij ons wordt je niet echt rijk.
Limpio, ik blijf erbij dat je de neiging heb om iedereen over één kam te scheren. Het valt echt niet mee om je ouders te dumpen hoor.

Ofwel begrijp je het niet goed, ofwel formuleer ik me verkeerd. Maar ik spreek niet over iedereen. Ik wilde enkel zeggen dat het in deze tijd zo is dat vele mensen eigenlijk het ouderlingentehuis dikwijls als een gemakkelijke oplossing kiezen. En daar bedoel ik niet de ganse Nederlandse bevolking mee.Wachtlijsten zijn er nl niet alleen in het ziekenhuis en mensen worden eerst uitgebreid gescreend voor ze bij ons kunnen komen. Kost nl een hoop van ieders belasting centen om bij ons te liggen.
Wat ik wel met je eens ben is dat de hele samenleving hypocriet is maar niet alleen met kerst. Verder zit geloof niet in je hart? Daar kan toch niemand een waardeoordeel aan geven? Dat ziet alleen God. En als je niet in God geloofd dan hoef je je ook niet druk te maken over anderen die wel geloven zolang ze jou met rust laten.

Waarom heb jij altijd de indruk dat ik me druk maak? Dit is een discussieforum waar ieder zijn mening kan etaleren, en waar anderen zoals jij nu doet kunnen op reageren. Het is de bedoeling dat men van gedachten wisselt, zelfs al komen de gedachten van de andere niet overeen met de jouwe bvb. En soms komt daar wel eens een bitsig antwoord op naargelang wie het leest. Ik ben niet gelovig, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat de hypocrisie in deze me niet opvalt.
Dat liet ik maar effe weten. Ik heb nergens gezegd dat men kerstmis niet mag vieren. Ik heb er enkel mijn visie opgegeven.
Grappig, als illustratie heb jij een detail van 'de schepping van Adam' bij je reply's Limpio. Toch een detail van de zeer christelijke plafondschildering in de sixtijnse kapel, of niet?

Grappig :D inderdaad, dat wist ik wel..had Mars me ook al duidelijk gemaakt. Ik vond het mooi, het illustreerde zowat een vorm van toenadering. Twee vingers die naar elkaar gaan en een vonk veroorzaken. Heeft niks met religie te maken. Maar ik begin er toch over na te denken een ander plaatje te plaatsen
Nadia : :fpimp:

BiL@L
29-12-02, 11:53
Geplaatst door Donna
Ik vind het westen ook best vaak hypocriet. Maar op de een of andere manier wordt er aan mij nooit gevraagd waarom ik dan niet in Saoudi Arabie ga wonen ofzo.

Immigranten mogen geen kritiek hebben op de westerse samenleving?

Waar moeten we al dat langharige werkschuwe linkse tuig dat hier gewoon geboren is dan naartoe schoppen?

Tietjerkstradeel? Schiermonnikoog?

Volgens mij is dat Anna van Bjbvm?.

limpio
29-12-02, 13:12
Geplaatst door J.M.T.
Limpio.



Nee hoor ikke was niet "fier" en ik ging naar de kerk omdat mijn moeder dat graag wilde. Verder heb ik reeds gezegd dat "dure restaurants" 'out' zijn voor wekelijks gebruik maar dat wij wel elke week naar een terasje gaan om iets te gebruiken en verder winkelen wij samen en dan kom ik uitgeput thuis want een rolstoel door de straten en winkels duwen is heel vermoeiend.

Het is een moeilijk probleem dat natuurlijk schuldgevoelens inhoudt. Ook nu heb ik het gevoel dat ik eigenlijk naar mijn moeder toe moet maar dat helpt haar eenzaamheid uiteindelijk maar eventjes. Eenzaamheid kennen de meeste oude (maar ook jonge) mensen, en een naderende dood daar moet eenieder persoonlijk vrede of niet-vrede mee vinden. Daar kan niemand iemand anders bij helpen, in feite voel je je hulpeloos - en dat ben je ook.

Misschien dat mensen gewoon te oud worden tot het punt waar het leven nog weinig betekenis heeft maar het lichaam standhoudt? Dat wordt in onze maatschappij op kunstmatige wijze bevorderd door de geneeskunde en daar ben ik het dan niet mee eens. Mijn moeder woont nog alleen maar ik denk dat zij meer afleiding in een bejaardenhuis zou hebben. Langzamerhand heeft zij zoveel verzorging nodig dat het voor iemand die ook werkt en op enige afstand woont niet bij te benen is zonder dat zij er zelf aan onderdoor gaat zelfs mét de thuiszorg die mijn moeder krijgt. Het verzorgen van mensen is zwaar lichamelijk en geestelijk.

Het spijt mij te horen dat je je moeder verloren hebt.
Zo bedoelde ik het werkelijk niet, ik weet dat het zwaar kan zijn als je een moeder of vader hebt die afhankelijk of behoeftig is.
Als ik antwoordde was ik daar trouwens ook niet van op de hoogte, zodat het een iets andere klank krijgt.
Soms zou ik beter eens op mijn tong bijten. :rolleyes:
Het was niet mijn bedoeling je te kwetsen en te suggereren dat je niet voor je moeder zorgt.
Als dit zo is overgekomen bied ik je mijn verontschuldigingen aan.
Ik ben er zeker van dat je doet wat mogelijk is, en ben op de hoogte van de problemen die mensen in hun jachtige leven van heden ten dage hebben.
In elk geval bedankt voor je medeleven.
Gelukkig leeft mijn vader nog en is hij zowel lichamelijk als geestelijk nog bekwaam om thuis te wonen.
Ik hoop dat hij dat nog lang mag doen.
Mvg

Kadija
29-12-02, 16:17
Geplaatst door limpio
Zo bedoelde ik het werkelijk niet, ik weet dat het zwaar kan zijn als je een moeder of vader hebt die afhankelijk of behoeftig is.
Als ik antwoordde was ik daar trouwens ook niet van op de hoogte, zodat het een iets andere klank krijgt.
Soms zou ik beter eens op mijn tong bijten. :rolleyes:
Het was niet mijn bedoeling je te kwetsen en te suggereren dat je niet voor je moeder zorgt.
Als dit zo is overgekomen bied ik je mijn verontschuldigingen aan.
Ik ben er zeker van dat je doet wat mogelijk is, en ben op de hoogte van de problemen die mensen in hun jachtige leven van heden ten dage hebben.
In elk geval bedankt voor je medeleven.
Gelukkig leeft mijn vader nog en is hij zowel lichamelijk als geestelijk nog bekwaam om thuis te wonen.
Ik hoop dat hij dat nog lang mag doen.
Mvg

Limpio, ook ik reageer vaak veel te snel. Lastige eigenschap zeker in het dagelijks leven.
Dit stukje was niet voor mij maarre ik geef veel om mijn jobje enne als ik het gevoel heb dat iemand aan 'mijn' bewoners of hun familie komt vlieg ik op als eh ja als wat, een vuurpijl ofzo.
:fplet: Nadia
Ik vind die schildering trouwens erg mooi hoor.

limpio
29-12-02, 19:05
Geplaatst door Kadija
Limpio, ook ik reageer vaak veel te snel. Lastige eigenschap zeker in het dagelijks leven.
Dit stukje was niet voor mij maarre ik geef veel om mijn jobje enne als ik het gevoel heb dat iemand aan 'mijn' bewoners of hun familie komt vlieg ik op als eh ja als wat, een vuurpijl ofzo.
:fplet: Nadia
Ik vind die schildering trouwens erg mooi hoor.
haha, niks hoor meid, zolang we maar beseffen dat we af en toe eens de bocht uit gaan is alles nog goed.
We gingen beiden de bocht uit, en daarnahebben we er spijt van.
En dan is het leven nog zo uitzichtloos niet he.. :wink:
Ik zou zeggen "vrede op aarde aan alle mensen van goede wil." :D