PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders lopen niet warm voor aanval Irak



mrz
27-12-02, 02:19
Nederlanders lopen niet warm voor aanval Irak

Uitgegeven: 26 december 2002 18:10

HILVERSUM - Nederlanders zijn sceptisch over een oorlog tegen Irak. Bijna eenderde van de bevolking vindt dat ons land zich helemaal afzijdig moet houden van een eventuele aanval. Nederland zou alleen vanaf de zijlijn mee mogen doen, vindt iets meer dan de helft van de ruim vijfhonderd ondervraagden in een enquête van Intomart in opdracht van RTL Nieuws.

Aan een aanval op Irak moet een besluit van de Verenigde Naties ten grondslag liggen, vindt 56 procent van de ondervraagden, terwijl 27 procent van mening is dat het land überhaupt niet aangevallen moet worden.

Slachts 6 procent van de ondervraagden vindt dat Nederland een actieve rol bij een aanval moet spelen. Een nog kleinere minderheid (3 procent) denkt dat de Verenigde Staten op eigen houtje het sein tot aanval mogen geven.

Ruim driekwart van de Nederlanders heeft niet of nauwelijks vertrouwen in Amerikaanse beweringen over Irak: 70 procent hecht er zelden of soms geloof aan, 6 procent helemaal nooit.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=92007&c=10

Hmm nu moet alleen nog even Jaap de Hoop Scheffer tot inzicht komen en niet meer als een mak lammetje achter die Bush aanhobbelen maar de stem van het volk verwoorden... :rolleyes:

<edit> oeps dubbelpost :/ Sorry Orakel</edit>

Simon
27-12-02, 09:16
Het grappige is dat op teletekst van de publieke zenders was te lezen:

NOS-TT 104 vr 27 dec 71% Nederlanders voor oorlog Irak HILVERSUM Een meerderheid van 71% van de Nederlanders steunt een mogelijke oorlog tegen Irak,maar slechts 6% ziet een actieve rol weggelegd voor ons land,blijkt uit een RTL Nieuws-enquete. Ruim de helft van de ondervraagden,56%, keurt een oorlog alleen goed als de VN daartoe besluit.3% vindt dat de VS alleen mag optreden,terwijl 12% zegt dat Irak sowieso aangepakt moet worden. De helft van de bevolking wil alleen "steun vanaf de zijlijn" geven.29% wil geen bemoeienis met het conflict. Overigens zegt 70% van de ondervraagden informatie van de VS over Irak slechts "soms of zelden" te geloven.

Tomas
27-12-02, 09:37
Ik kan heel slecht tegen de mentaliteit: Ik sta achter de oorlog, maar laat Amerika het maar doen.

Bah.

Je staat er achter en dan neem je de consequenties voor lief, of je bent er tegen.

Jakkes.

Gatver.

mrz
27-12-02, 11:22
Nou, dan is teletekst duidelijk geinfiltreerd door de CIA. Of er zitten daar gewoon mensen te slapen :/

Tomas
27-12-02, 12:07
Geplaatst door mrz
Nou, dan is teletekst duidelijk geinfiltreerd door de CIA. Of er zitten daar gewoon mensen te slapen :/

Volgens mij hebben beide artikelen dezelfde cijfertjes gebruikt, maar kleden ze deze verschillend in.

"71% voor" (TT) is hetzelfde als "bijna een derde tegen" (nu.nl).

't is maar hoe je het wilt zien.

Sven_DP
27-12-02, 13:35
Na Bosnië-Herzegovina misschien beter de Nederlanders voor 1 keer thuis houden? :stout:

Sven_DP
27-12-02, 14:08
JMT, 't was maar een grapje hoor die vergelijking.

Wat de VS betreft? Je hebt in de Westerse wereld 3 soorten landen :
1. Diegenen die het vuile werk mogen, willen en kunnen opknappen.
2. Diegenen die ervoor betalen (zoals Japan).
3. Diegenen die er op termijn van profiteren (vul zelf maar in).

Hoe je't ook draait of keert, geen enkel land/staat is perfect en zal ooit perfect zijn. Een staat/land doet altijd aan machtspolitiek en niet aan naastenliefde en goeie bedoelingen. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een land een dergelijk mondiaal economisch, technologisch en militair overwicht, voor het eerst in de geschiedenis maakt een staat met een dergelijk overwicht er geen gebruik van door zoals steeds in de geschiedenis de rest simpelweg onder de voet te lopen.

Ik ben persoonlijk dolgelukkig dat dit overwicht zich bevindt in een (niet perfecte) parlementaire democratie met een oneindig aantal checks & balances EN dat ik mezelf in dat democratische Westerse kamp bevind.

akram
27-12-02, 14:23
Geplaatst door Sven_DP
JMT, 't was maar een grapje hoor die vergelijking.

Wat de VS betreft? Je hebt in de Westerse wereld 3 soorten landen :
1. Diegenen die het vuile werk mogen, willen en kunnen opknappen.
2. Diegenen die ervoor betalen (zoals Japan).
3. Diegenen die er op termijn van profiteren (vul zelf maar in).

Hoe je't ook draait of keert, geen enkel land/staat is perfect en zal ooit perfect zijn. Een staat/land doet altijd aan machtspolitiek en niet aan naastenliefde en goeie bedoelingen. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een land een dergelijk mondiaal economisch, technologisch en militair overwicht, voor het eerst in de geschiedenis maakt een staat met een dergelijk overwicht er geen gebruik van door zoals steeds in de geschiedenis de rest simpelweg onder de voet te lopen.

Ik ben persoonlijk dolgelukkig dat dit overwicht zich bevindt in een (niet perfecte) parlementaire democratie met een oneindig aantal checks & balances EN dat ik mezelf in dat democratische Westerse kamp bevind.

ik denk dat je perceptie incorrect is. De helft van deze aardbol wordt namelijk wel onder de voet gelopen alleen niet op de traditionele wijze
Het gebeurt op een slinkse manier onder het mom van verspreiding van democratie en het globaliseringsproces.
Dat jij in een land woont dat "niet" onder de voet wordt gelopen is omdat het land waarin jij woont waarschijnlijk ongeveer dezelfde levenswijze op nahoudt.

mrz
27-12-02, 14:35
Ruim driekwart van de Nederlanders heeft niet of nauwelijks vertrouwen in Amerikaanse beweringen over Irak: 70 procent hecht er zelden of soms geloof aan, 6 procent helemaal nooit.

Heel erg kwalijk dat 30 procent van de nederlanders de Irakezen blijkbaar Chernobyl/Hiroshima etc praktijken gunnen. Voorlopig heeft Amerika in Japan nog altijd meer troep aan de mensheid geschonken dan Saddam. Alhoewel, een olieveldje hier of daar in de fik. Is ook niet helemaal lekker natuurlijk. Maar ik eet nog altijd liever drop dan strontium.

akram
27-12-02, 14:40
Geplaatst door Bouchra A
29% wil de Irakese bevolking NIET bevrijden.
Heel erg kwalijk dat soort mensen dat alleen aan zichzelf denkt.

71% van de Ned. bevolking denkt dat zij op een veilige afstand van het front zitten en daarom steunen ze een oorlog warrbij duizenden en duizenden burgerslachtoffers zullen vallen. Maar wat ver lijkt kan akelig dichtbij zijn

Sven_DP
27-12-02, 15:02
Geplaatst door akram
71% van de Ned. bevolking denkt dat zij op een veilige afstand van het front zitten en daarom steunen ze een oorlog warrbij duizenden en duizenden burgerslachtoffers zullen vallen. Maar wat ver lijkt kan akelig dichtbij zijn

Laat maar komen Akram. They are welcome. Ik denk dat heel wat mensen de weerbaarheid onderschatten van het Westen. Zelfs van het vermoeide Europa.

Enne..Akram, wat 'traditioneel' onder de voet lopen betekent, DAT wil je niet weten, echt niet. Heel het 'slinkse' verhaal van de Amerikaanse Satan is gewoon de favoriete X-file van de Arabische wereld, erin gepompt door haatspuiende (staats)media die gretig afzet vindt bij de grote 'niet ontwikkelde' (en dit is NIET slecht bedoeld, 'k vond geen ander woord) massa.

Mrz, als je het over WOII wil hebben en de motieven voor Hiroshima en Nagasaki, dan hoort dat op een andere thread. Ik wil maar 1 ding zeggen en dat is dat bepaalde stromingen in Europa hier altijd heel hypocriet op gereageerd hebben. Oorlog is altijd iets verschrikkelijks geweest, maar het systeem om van daders slachtoffers te maken komt me eerlijk gezegd intellectueel oneerlijk over.

akram
27-12-02, 15:31
Geplaatst door Sven_DP
Laat maar komen Akram. They are welcome. Ik denk dat heel wat mensen de weerbaarheid onderschatten van het Westen. Zelfs van het vermoeide Europa.

Enne..Akram, wat 'traditioneel' onder de voet lopen betekent, DAT wil je niet weten, echt niet. Heel het 'slinkse' verhaal van de Amerikaanse Satan is gewoon de favoriete X-file van de Arabische wereld, erin gepompt door haatspuiende (staats)media die gretig afzet vindt bij de grote 'niet ontwikkelde' (en dit is NIET slecht bedoeld, 'k vond geen ander woord) massa.

Mrz, als je het over WOII wil hebben en de motieven voor Hiroshima en Nagasaki, dan hoort dat op een andere thread. Ik wil maar 1 ding zeggen en dat is dat bepaalde stromingen in Europa hier altijd heel hypocriet op gereageerd hebben. Oorlog is altijd iets verschrikkelijks geweest, maar het systeem om van daders slachtoffers te maken komt me eerlijk gezegd intellectueel oneerlijk over.

Iedreen die een andere mening heeft en niet in jouw straatje past is niet-ontwikkeld, dat spreekt van arrogantie.
Kan het niet zo zijn dat juist mesnen zoals jij vergiftigd wordendoorwesterse media en dat zij jouw een mening hebben opgedrongen?
Enne wat is dat met laat maar komen?? ik laat niemand komen maar feit is dat als men weet dat er consequenties verbonden zijn aan iets dat men niet gaauw een mening vormt gebaseerd op slechts sentimenten pro-merika en anti de " schurk" saddam.

ik heb me vergist in de traditionele manier van onder de voet gelopen.
Momenteel worden nl vele staten onder de voet gelopen door de verenigde satan en wel op de traditionele wijze

akram
27-12-02, 15:59
ik heb niets of niemand aangehaald.
al dit soort wapens moet vernietigd worden wat mij betreft maar het kan toch niet zo zijn dat een land deze wapens wel heeft en de rest van de wereld loopt te terroriseren en zichzelf als beschermheer heeft uitgeroepen (HET kenmerk van een dictator/terrorist)

akram
27-12-02, 16:09
Geplaatst door J.M.T.
Akram,

Ja dat is allemaal tegenstrijdig en af te keuren maar ze zijn niet de eerste in de wereldgeschiedenis die onder het mom van 'wij zijn jullie beschermers' oorlog voeren.

En ze zullen waarschijnlijk niet de laatste zijn. door de eeuwen heen zijn vele bschvingen ten onder gegaan en meestal is dat door hoogmoed en door onrecht dat andere volkeren is aangedaan.

Sven_DP
27-12-02, 16:21
Geplaatst door akram
ik heb niets of niemand aangehaald.
al dit soort wapens moet vernietigd worden wat mij betreft maar het kan toch niet zo zijn dat een land deze wapens wel heeft en de rest van de wereld loopt te terroriseren en zichzelf als beschermheer heeft uitgeroepen (HET kenmerk van een dictator/terrorist)

Het kan best wel dat een aantal landen deze wapens heeft. Gelukkig zijn het landen waar niet direct godsdienstige gekken à la OBL het voor het zeggen hebben. Zal ik je eens vertellen wat ons hier (gelukkig) al enkele decennia van oorlog behoed? De atoomparaplu, secularisering, democratie, welvaart...in die volgorde.

Als je het niet kan vinden met onze beschermheer en/of onze manier van leven/denken/werken, ga je toch gewoon even op visite in 1 van de overblijvende arbeiders- en/of islam-paradijzen. Noord-Korea staat in promotie evenals SA. Echte aanraders.

De samenzwering van de Westerse media is nog zo'n X-file verhaal. Wordt toch volwassen jongen.

Straks ga je nog beweren dat 'de' bevolkingen van het MO een even grote mate van opleiding hebben genoten als de gemiddelde 'westerling' en dat die mensen door jaren in democratieën geleefd te hebben de gewoonte aangeleerd hebben om zo objectief mogelijk en vrijdenkend tegen de gebeurtenissen in eigen land en daarbuiten aan te kijken??????????? Dit zegt uiteraard niet zozeer iets over die mensen als wel over de regimes die hen 'dom' en 'braaf' houden. Heeft niks te maken met arrogantie of 'eigen straatje', dit is alleen een vaststelling die ik echt niet alleen maak!

Enne...ik vind het van weinig historisch besef, laat staan enige vorm van dankbaarheid, getuigen dat een aantal mensen het nodig vinden om hypocriet te reageren op de paraplu waaronder we hier inderdaad al decennia onder mogen vertoeven.

Sven_DP
27-12-02, 16:26
Geplaatst door akram
En ze zullen waarschijnlijk niet de laatste zijn. door de eeuwen heen zijn vele bschvingen ten onder gegaan en meestal is dat door hoogmoed en door onrecht dat andere volkeren is aangedaan.
Bullshit. Beschavingen gaan niet ten onder door zaken als hoogmoed of zogenaamd onrecht. Beschavingen gingen ten onder door :

- veroveringen en uitroeien (je weet wel, te zwaard en zo...)
- epidemieën
- natuurrampen incl. hongersnood

De eerste zijn meestal van puur economische aard, zoals zowat alle oorlogen ooit waren en zullen zijn. Zelfs die onder het mom van godsdienst.