PDA

Bekijk Volledige Versie : OM Rusland onderzoekt boeken Harry Potter



BiL@L
27-12-02, 08:34
Russisch onderzoek naar 'occulte propaganda' in Harry Potter

Het openbaar ministerie in Rusland onderzoekt of de boeken over Harry Potter aanzetten tot religieuze haat. Dat maakte een woordvoerster woensdag bekend.

Aanleiding voor het onderzoek is de aangifte die een vrouw uit Moskou onlangs deed wegens 'occulte propaganda' in het tweede deel van de Harry Potter-serie. Zodra het onderzoek is afgerond besluit het openbaar ministerie of de uitgever moet worden vervolgd. Hoe lang het onderzoek gaat duren kon de woordvoerster niet zeggen.

In andere landen hebben mensen zich ook beklaagd over de boeken van J.K. Rowling, waarin tovenarij als religie zou worden voorgesteld. Rusland is echter het enige land waar de autoriteiten bij de kwestie betrokken zijn geraakt, constateert Tatjana Oespenskaja van uitgeverij Rosman, die de boeken in Rusland uitgeeft.


http://www.gva.be/nieuws/in_de_rand/default.asp?art={B076DEDB-B5DE-407C-AF5D-555C68624AB2}

Ik heb de film (nog) niet gezien.

Simon
27-12-02, 09:13
:) komisch. In rusland zijn volgens mij ook genoeg sprookjesboeken waarin draken, heksen, geheime toverformules etc. een rol spelen. Is dat occulte propaganda?

Simon

Donna
27-12-02, 11:44
Wat een bizarre onzin! Ik heb alle Harry Potters gelezen, heb er geen propaganda in kunnen ontdekken.

Hele leuke kinderboeken vol bizarre fantasieen die kinderen nou eenmaal hebben, dat wel.

Als Harry Potter propaganda is, dan zou ik de russische definitie van de sprookjes van Grimm wel eens willen zien.

Die Russen moeten eens voor hun straatkinderen gaan zorgen in plaats van dit soort rare onderzoekjes doen.

lennart
27-12-02, 13:16
Haha, er is op dit moment een russische antwoord (vette plagiaat) op de boeken van Harry Potter, namelijk Tanya Grotter. De verhalen zijn vrijwel hetzelfde, maar omdat het goedkoper is, verkoopt het stukken better.

http://www.bn.nl/news/oth_news_fullarticle/0,3046,83065,00.html