PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk / Een mooie moskee maakt goede burgers



De Rode Roos
29-12-02, 01:05
Frankrijk / Een mooie moskee maakt goede burgers
door Pieter van den Blink
2002-12-28

Net als Rotterdam worstelt Frankrijk met de vestiging van moskeeën. Volgens het Elysée zorgen goede gebedshuizen voor geïntegreerde moslims.


PARIJS - ,,De minaret die u gaat bouwen, zal slechts een gebed temeer naar de hemel zenden, en de torens van de Nôtre Dame zullen daar niet jaloers om zijn'', sprak een Franse hoogwaardigheidsbekleder bij de steenlegging voor de Grote Moskee van Parijs. Die werd in 1926 de eerste grote moskee van Europa.

Maar het Franse enthousiasme is sindsdien bekoeld. De Abba'wa moskee in de Rue de Tanger heeft vijftien jaar op een bouwvergunning moeten wachten om van de oude lakenhal waarin de moslims knielen een gebedshuis te maken dat die naam waardig is. De vorige burgemeester vond het ontwerp voor de minaret 'te pronkzuchtig'. Pas kortgeleden, onder de nieuwe burgemeester, is de vergunning verleend. In een enquête eind vorig jaar verklaarde 22 procent van de Franse bevolking zich tegenstander van de bouw van moskeeën.

Het is niet altijd de plaatselijke politiek die de bouw verhindert. Aan de legendarische verdeeldheid binnen de Franse moslimgemeenschap komt misschien een eind nu er eindelijk een landelijk orgaan is opgericht. Maar de verdeeldheid tussen Marokkaanse en Algerijnse moslims is in Straatsburg de reden dat men het nog niet eens over het ontwerp van de moskee. De Turken, ook ruim vertegenwoordigd in Straatsburg, waren eerst voor het Marokkaanse ontwerp, toen voor het Algerijnse, en willen het liefst een eigen moskee.

De enige instantie die altijd voorstander is gebleven van de bouw van moskeeën is het Elysée. ,,Zorg dat ze goede moslims worden, zodat ze goede burgers kunnen zijn'', zei de oud-bewoner van het presidentiële paleis generaal De Gaulle. De wens om van de 'islam in Frankrijk' een 'Franse islam' te maken is onder zijn opvolgers alleen maar dringender geworden, en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort.

Het belang van een zichtbare aanwezigheid van de islam wordt echter anders gevoeld op de plaatsen waar de minaretten daadwerkelijk verrijzen, ver van de Champs Elysées. In Libercourt (Pas-de-Calais) schreef de burgemeester een referendum uit, wetend dat de bevolking tegen zou stemmen. De minister van binnenlandse zaken verbood het referendum, de moskee staat er inmiddels. Bekend is ook de sloop, zogenaamd per ongeluk, van een verlaten fabriek die als moskee diende, in Charvieu (Isère). De burgemeester die dat op zijn geweten had, moest het met zijn carrière bekopen. Dezelfde avond kondigde in Lyon de moslimgemeenschap de bouw aan van wat inmiddels de tweede moskee (na Parijs) is.

Maar nog steeds hebben de vijf miljoen Franse moslims slechts acht grote moskeeën uit de grond weten te stampen, wat niet veel is zelfs als maar anderhalf miljoen van hen (dertig procent) praktiserend gelovig zijn. In totaal hebben zij 1500 gebedsplaatsen in gebruik, het merendeel gevestigd in oude fabrieken of loodsen. Opmerkelijk is de ruime mate waarin de katholieke kerk ruimtes afstaat aan de moslims, een doorn in het oog van de extreem-rechtse partijen die een algeheel verbod op het bouwen van moskeeën willen. En van Brigitte Bardot, die onlangs veroordeeld werd omdat ze in haar 'Open brief aan mijn verloren Frankrijk' (2000) klaagde over het grote aantal moskeeën.

De bouw van moskeeën in Frankrijk wordt grotendeels gefinancierd met geld uit Algerije, Marokko en Saoedi-Arabië. De invloed die dat heeft, valt moeilijk vast te stellen. De rector van de moskee van Lyon, voor tachtig procent met Saoedisch geld gefinancierd, verklaart: ,,We zien hier nooit Saoediërs, ze vragen geen enkele rekenschap.'' Er zijn voorzover bekend geen Saoedische imams in Frankrijk actief, en het wahabitisme -de dominante, streng islamitische stroming in Saoedi-Arabië- is er nauwelijks verspreid. Wel maakte een recentelijk uitgelekte brief van de Marokkaanse ambassadeur gewag van het plan om door de vestiging van vijf nieuwe moskeeën het voortbestaan van de 'Marokkaanse islam' in Frankrijk te verzekeren. In Evry bij Parijs heeft de door Rabat gefinancierde moskee de bijnaam 'Hassan II moskee'.

De buitenlandse financiering bestaat al sinds de bouw van de eerste moskee in Parijs, in 1926. Een Algerijnse minister merkte tijdens een bezoek aan de moskee eens op: ,,Wij zijn hier thuis, dit is een Algerijnse moskee. Als de Franse moslims een eigen moskee willen, kan de Franse staat die voor hen bouwen.''

Bron: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1040969761779.html

barfly
29-12-02, 01:15
Beste Rooie Roos,

Heb je wel enig inzicht in Moskeën en Frankrijk? :)

De Rode Roos
29-12-02, 01:39
Geplaatst door barfly
Beste Rooie Roos,

Heb je wel enig inzicht in Moskeën en Frankrijk? :)

Nee, maar het leek me wel een geschikt artikel voor hiero. Enlight me!

Simon
29-12-02, 09:10
Laatst was er een documentaire over Marseille en daaruit bleek dat er simpelweg geen bouwvergunning wordt afgegeven. In heel Marseille is geen moskee te bekennen hoewel er veel moslims wonen die zelfs noodgedwongen op straat moeten bidden. Dus wat het Elysée verkondigt heeft in de praktijk weinig invloed.

Simon

barfly
29-12-02, 10:03
Geplaatst door Simon
Laatst was er een documentaire over Marseille en daaruit bleek dat er simpelweg geen bouwvergunning wordt afgegeven. In heel Marseille is geen moskee te bekennen hoewel er veel moslims wonen die zelfs noodgedwongen op straat moeten bidden. Dus wat het Elysée verkondigt heeft in de praktijk weinig invloed.

Simon

Waarschijnlijk heb ik dezelfde documentaire gezien, er worden inderdaad nauwelijks moskeen gebouwt in Frankrijk. En de Algerijnen die in de jaren 60 naar Frankrijk zijn gekomen, zijn vakkundig weggemoffelt in "woon-batterijen". Het vuil wordt er voor t gemak niet opgehaald en lag opgestapeld tussen die flats. Ik schrok er van dat mensen onder dat soort omstandigheiden werden geacht te leven. Laat ik het zo zeggen de Bijlmer is er Grand Dorado bij vergeleken.

Marsipulami
29-12-02, 10:44
Geplaatst door De Rode Roos
De Abba'wa moskee in de Rue de Tanger heeft vijftien jaar op een bouwvergunning moeten wachten.

Ja, zo gaat dat en dan maar zeuren dat moslims er stilaan hun buik van vol krijgen. Als men de democratische en grondwettelijke rechten van moslims niet respecteert dan is het niet te verwonderen dat er spanningen ontstaan in een samenleving.

Het is niet altijd de plaatselijke politiek die de bouw verhindert. Aan de legendarische verdeeldheid binnen de Franse moslimgemeenschap komt misschien een eind nu er eindelijk een landelijk orgaan is opgericht. Maar de verdeeldheid tussen Marokkaanse en Algerijnse moslims is in Straatsburg de reden dat men het nog niet eens over het ontwerp van de moskee. De Turken, ook ruim vertegenwoordigd in Straatsburg, waren eerst voor het Marokkaanse ontwerp, toen voor het Algerijnse, en willen het liefst een eigen moskee.

Ja, ik vind ook dat moslims nu maar eens moeten leren om met elkaar samen te werken. Ik vind dat er in elke regio waar moslims wonen fatsoenlijke moskeeën moeten komen. Maar geen bouwvallige huisjes en loodsen met één Turkse en één Marokkaanse en één Algerijnse moskee afzonderlijk naast elkaar in dezelfde straat. Een moskeebestuur zou multi-etnisch (niet multi-religieus natuurlijk) moeten worden samengesteld. Ik stel voor dat dit de basisvoorwaarde is om de bouw van moskeeën fors te subsidiëren door de overheid.


De enige instantie die altijd voorstander is gebleven van de bouw van moskeeën is het Elysée. ,,Zorg dat ze goede moslims worden, zodat ze goede burgers kunnen zijn...en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort."

Daar geloof ik wel in. Om een gezonde multi-culturele samenleving te bevorderen die vertrekt vanuit tolerantie en wederzijds respect moeten er meer moskeeën komen.

Fortuyn had ongelijk, er moet geen koude oorlog tegen de islam komen -die was er trouwens al lang voordat Fortuyn erover begon- Men moet de moed hebben om de moslims en hun overtuiging ernstig te nemen en hen een evenwaardige plaats geven in onze samenleving, zonder hypocrisie of discriminatie.

Bekend is ook de sloop, zogenaamd per ongeluk, van een verlaten fabriek die als moskee diende, in Charvieu (Isère). De burgemeester die dat op zijn geweten had, moest het met zijn carrière bekopen. Dezelfde avond kondigde in Lyon de moslimgemeenschap de bouw aan van wat inmiddels de tweede moskee (na Parijs) is.

De ironie van de zaak is dat met het slopen van die moskee meteen de aanzet gegeven is om een veel groter project te doen slagen. Hoe meer de moslims gediscrimineerd worden, met des te meer kracht zullen ze gaan opkomen voor hun eigen zaak. Ik vind wel dat die burgemeester er goedkoop van af gekomen is. Een langdurige gevangenisstraf voor de verantwoordelijke leek me hier wel op zijn plaats.

Opmerkelijk is de ruime mate waarin de katholieke kerk ruimtes afstaat aan de moslims.

Zo zie je maar dat de katholieke christenen de slechtsten nog niet zijn ;) Ze geven aan de atheïsten tenminste het goede voorbeeld van hoe een echte multiculturele samenleving zou moeten werken. Dat is wat anders dan de 'verplichte inburgeringscursussen' om boerenkool met spruitjes te leren maken.

Wel maakte een recentelijk uitgelekte brief van de Marokkaanse ambassadeur gewag van het plan om door de vestiging van vijf nieuwe moskeeën het voortbestaan van de 'Marokkaanse islam' in Frankrijk te verzekeren. In Evry bij Parijs heeft de door Rabat gefinancierde moskee de bijnaam 'Hassan II moskee'.

De buitenlandse financiering bestaat al sinds de bouw van de eerste moskee in Parijs, in 1926. Een Algerijnse minister merkte tijdens een bezoek aan de moskee eens op: ,,Wij zijn hier thuis, dit is een Algerijnse moskee. Als de Franse moslims een eigen moskee willen, kan de Franse staat die voor hen bouwen.''

Ik ben tegen de bouw van moskeeën die gelinkt zijn aan een bepaald buitenland. Moskeeën moeten niet dienen om etnische breuklijnen in stand te houden. Ik dacht dat de islam het tegenovergestelde verkondigde.

Orakel
29-12-02, 12:25
Geplaatst door Marsipulami:

"De enige instantie die altijd voorstander is gebleven van de bouw van moskeeën is het Elysée. ,,Zorg dat ze goede moslims worden, zodat ze goede burgers kunnen zijn...en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort."

Daar geloof ik wel in. Om een gezonde multi-culturele samenleving te bevorderen die vertrekt vanuit tolerantie en wederzijds respect moeten er meer moskeeën komen".

Op het gevaar af van haarkloverij beticht te worden, moet met toch het volgende van het hart:

...en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort."

Lees en interpreteer ik het goed dat een Moslim er dan nog niet bij hoort, maar slechts dat idee moet hebben? In dat geval is er inderdaad slechts sprake van tolerantie en niet van acceptatie.
Tolereren staat gelijk aan dulden. Een hond duldt een luis in zijn pels, tot het gaat jeuken. Zijn we zover gekomen dat we in een samenleving anderen dulden?

:huil2:

Marsipulami
29-12-02, 12:57
Geplaatst door Orakel

...en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort."

Lees en interpreteer ik het goed dat een Moslim er dan nog niet bij hoort, maar slechts dat idee moet hebben?

Om mensen het gevoel te geven dat ze er bij horen moet je er voor zorgen dat ze er ook metterdaad werkelijk bijhoren. Ik heb een hekel aan mensen die beweren dat ze anderen willen aanvaarden maar dat ze tegen de bouw van moskeeën, islamitische scholen, het dragen van een sluier, enz zijn. De ander aanvaarden, dat kan men doen door rekening te houden met hun wensen en verzuchtingen en door hun onvervreemdbare eigenheid te respecteren. Concreet kan zich dat veruitwendigen in de bouw van mooie moskeeën. Verder ben je veel te negatief ingesteld. De aanwezigheid van moslims in Europa is in historisch opzicht een splinternieuw gegeven. Geef de autochtonen ook wat tijd om uit te zoeken hoe ze met dit gegeven moeten leren omgaan.

In dat geval is er inderdaad slechts sprake van tolerantie en niet van acceptatie.

Tolereren staat gelijk aan dulden. Een hond duldt een luis in zijn pels, tot het gaat jeuken. Zijn we zover gekomen dat we in een samenleving anderen dulden?

Tolerantie is een mooi woord, maar niet als je er zulk een negatieve invulling van geeft als jij doet. Tolerantie staat voor de ander aanvaarden zoals die is ondanks de verschillen. Tolerantie betekent dat de autochtonen moeten ophouden met de ander naar het eigen beeld en gelijkenis te willen kneden alvorens ie kan worden aanvaard in de samenleving.

Orakel
29-12-02, 13:33
Geplaatst door Marsipulami

quote:
Geplaatst door Orakel

...en een mooie moskee in de stad geeft de moslim het idee dat hij erbij hoort."

Lees en interpreteer ik het goed dat een Moslim er dan nog niet bij hoort, maar slechts dat idee moet hebben?

Om mensen het gevoel te geven dat ze er bij horen moet je er voor zorgen dat ze er ook metterdaad werkelijk bijhoren. Ik heb een hekel aan mensen die beweren dat ze anderen willen aanvaarden maar dat ze tegen de bouw van moskeeën, islamitische scholen, het dragen van een sluier, enz zijn. De ander aanvaarden, dat kan men doen door rekening te houden met hun wensen en verzuchtingen en door hun onvervreemdbare eigenheid te respecteren. Concreet kan zich dat veruitwendigen in de bouw van mooie moskeeën. Verder ben je veel te negatief ingesteld. De aanwezigheid van moslims in Europa is in historisch opzicht een splinternieuw gegeven. Geef de autochtonen ook wat tijd om uit te zoeken hoe ze met dit gegeven moeten leren omgaan.

In dat geval is er inderdaad slechts sprake van tolerantie en niet van acceptatie.

Tolereren staat gelijk aan dulden. Een hond duldt een luis in zijn pels, tot het gaat jeuken. Zijn we zover gekomen dat we in een samenleving anderen dulden?

Tolerantie is een mooi woord, maar niet als je er zulk een negatieve invulling van geeft als jij doet. Tolerantie staat voor de ander aanvaarden zoals die is ondanks de verschillen. Tolerantie betekent dat de autochtonen moeten ophouden met de ander naar het eigen beeld en gelijkenis te willen kneden alvorens ie kan worden aanvaard in de samenleving.

Mijn negativiteit komt voort uit de eenzijdige manier waarop er bericht en gesproken wordt over integratie in de breedste zin en de wijze waarop verbale professionals als journalisten zich uiten, zonder klaarblijkelijk de strekking van hun woorden te overzien.

Tolerantie staat niet voor aanvaarden, maar voor verdragen en dat impliceert een zekere tijdelijkheid. Aanvaarding staat gelijk aan acceptatie.

En zo nieuw als de Islam in Europa is, zoveel nieuwer zijn de Islam en allochtonen in NL. Als de autochtoon dan tijd nodig heeft om te wennen aan dit betrekkelijk nieuwe fenomeen, hoeveel tijd is dan de allochtoon gegund om zich aan te passen aan en te integreren in zijn nieuwe omgeving. De eerste generatie kwam in de jaren 60, de tweede en derde generatie bestaat sinds de jaren 70. In historisch-integratief perspectief geplaatst is er dan sprake van een monsterprestatie, als je kijkt naar wat de 2e en 3e generatie bereikt hebben.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het grotendeels met je eens maar ik ben af en toe de eenzijdigheid en de negativitei in het integratiedebat beu en mis in NL de wederkerigheid in het publieke en politieke debat.

Marsipulami
29-12-02, 16:34
Geplaatst door Orakel
Mijn negativiteit komt voort uit de eenzijdige manier waarop er bericht en gesproken wordt over integratie in de breedste zin en de wijze waarop verbale professionals als journalisten zich uiten, zonder klaarblijkelijk de strekking van hun woorden te overzien.

Tja, minderheden zullen het altijd wel moeilijk hebben om zich gewaardeerd en begrepen te voelen in een samenleving. Dat geldt niet alleen voor moslims, maar eigenlijk voor iedereen die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt omdat hij op één of andere manier anders is of wil zijn dan de meerderheid.

Tolerantie staat niet voor aanvaarden, maar voor verdragen en dat impliceert een zekere tijdelijkheid. Aanvaarding staat gelijk aan acceptatie.

De meeste moslims balen van woorden als integratie, tolerantie enz. Dat heeft weinig te maken met de betekenis van die woorden maar omdat ze veelvuldig werden misbruikt. Dat is de hypocrisie. Op papier klinkt het allemaal zo mooi, maar in werkelijkheid dienen die mooie woorden alleen maar om de realiteit te verhullen van een samenleving waarin racisme, discriminatie en vooroordelen de dienst uitmaken.

En zo nieuw als de Islam in Europa is, zoveel nieuwer zijn de Islam en allochtonen in NL. Als de autochtoon dan tijd nodig heeft om te wennen aan dit betrekkelijk nieuwe fenomeen, hoeveel tijd is dan de allochtoon gegund om zich aan te passen aan en te integreren in zijn nieuwe omgeving.

Dat is volgens mij de kern van het hele probleem. De moslims die hier zijn komen wonen. De tweede, maar vooral de eerste generatie is dag op dag gedropt in een omgeving waar men gedwongen was om zich aan te passen om te kunnen overleven als mens. Niemand stond stil bij het feit dat de eerste generatie ook nog wel wat andere verlangens en noden hadden dan een inkomen en huisvesting. Als gast moest men beleefd zijn en tevreden zijn om wat de gastheer in al zijn goedgunstigheid wilde geven. De allochtonen hielden hun mond en de autochtonen wisten niet eens dat er ergens een probleem aan het groeien was.

De tweede generatie is veel assertiever en dat is goed. Twintig jaar geleden wisten alleen oriëntalisten dat moslims geen varkensvlees eten. Nu weet iedereen dat ondertussen wel. Dat is een goede zaak. De tegenstellingen en de problemen komen duidelijker in het vizier. Dat geeft aanleiding tot spanningen met de meerderheid maar is positief bekeken ook een eerste stap naar een oplossing. Immers hoe kunnen autochtonen nu weten wat allochtonen wensen als ze elkaar niet kennen en als elk conflict voortdurend uit de weg wordt gegaan omwille van de lieve vrede ?

Maar het heeft allemaal tijd nodig om een samenleving in beweging te krijgen. Die tijd wordt de allochtonen zelf echter niet gegund. Maar er is hoop. Europa zal in de komende vijftig jaar steeds verder evolueren naar een multi-etnische en een multi-religieuze samenleving. Niemand ter wereld zal dat kunnen tegenhouden. De autochtonen kunnen in een hoekje gaan zitten kniezen en verbitterd treuren dat het vroeger beter was, ofwel proberen constructief mee te werken aan een toekomst die door iedereen zal gemaakt worden; autochtonen en allochtonen, moslims, christenen en atheïsten samen.

De eerste generatie kwam in de jaren 60, de tweede en derde generatie bestaat sinds de jaren 70. In historisch-integratief perspectief geplaatst is er dan sprake van een monsterprestatie, als je kijkt naar wat de 2e en 3e generatie bereikt hebben.

Ik denk dat er inderdaad al enorm veel bereikt is. De integratie van de moslims is spectaculair geweest. Het is volgens mij te snel gegaan -dat is oorzaak van veel problemen- maar men had geen andere keuze. Er komt een maatschappelijk debat op gang waar de allochtonen zelf een rol in gaan spelen en dat is nieuw. Er zijn wel een aantal loosers die onderweg verongelukt zijn en op een zijspoor terecht kwamen. Maar er zit ondertussen ook een legertje Europese moslims klaar die een hogere opleiding hebben afgemaakt. Zij zullen het veranderen.

Orakel
29-12-02, 18:19
Ik denk dat er inderdaad al enorm veel bereikt is. De integratie van de moslims is spectaculair geweest. Het is volgens mij te snel gegaan -dat is oorzaak van veel problemen- maar men had geen andere keuze. Er komt een maatschappelijk debat op gang waar de allochtonen zelf een rol in gaan spelen en dat is nieuw. Er zijn wel een aantal loosers die onderweg verongelukt zijn en op een zijspoor terecht kwamen. Maar er zit ondertussen ook een legertje Europese moslims klaar die een hogere opleiding hebben afgemaakt. Zij zullen het veranderen.

Ik hoop het van ganser harte. Ik hoop tevens dat het debat wat meer bevolkt zal worden door 2e en 3e generatie jongeren, omdat die (getuige de reacties hier op het PB) een boel zinnings te vertellen hebben.
Ik hoop dan ook dat de media deze generaties een platform willen bieden, want jongeren die wat zinnigs te melden hebben komen niet tegemoet aan de kijkcijfergeilheid van Hilversum.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het recentelijk hier gelanceerde idee om een soort Maroc.nl-lagerhuis te organiseren. Lijkt me in ieder geval een beter alternatief dan de uitzendingen van de SMO. Die zijn waarlijk om te :huil: