PDA

Bekijk Volledige Versie : Dyab Abou Jahjah, een gesprek met Vlaanderens meest gevreesde allochtoon

Marsipulami
29-12-02, 10:59
INTERVIEW. Dyab Abou Jahjah, een gesprek met Vlaanderens meest gevreesde allochtoon
,,Ik ben Ayatollah Khomeini niet''

Mark Eeckhaut

,,Ik ben een democraat met respect voor de instellingen van dit land. Als ik alles wat ik de voorbije weken gezien en meegemaakt heb als norm mag nemen, heb ik meer respect voor die instellingen dan veel ministers en politici. Ik ben Ayatollah Khomeini niet.'' Zijn kort verblijf in de gevangenis heeft AEL-leider Dyab Abou Jahjah niet minder militant gemaakt. ,,Ik weet dat ik de Vlamingen een ongemakkelijk gevoel geef, maar waarom? Ik eis toch alleen mijn democratische rechten op.''

Dyab Abou Jahjah, voorzitter van de Arabisch Europese Liga (AEL), is in geen tijd uitgegroeid tot Vlaanderens meest gevreesde allochtoon. Politici verdrongen elkaar in het parlement om hem te verketteren en zijn kortstondige aanhouding toe te juichen. Voor hen is Abou Jahjah het Arabische equivalent van Filip Dewinter.

Een week na zijn vrijlating uit de gevangenis, praat Dyab Abou Jahjah voor het eerst met de Vlaamse pers over de moord op Mohammed Achrak, de rellen in Borgerhout en het politieke programma van de AEL. Hij deed dat zonder stoere lijfwachten aan zijn zijde.

-- Waarom ben je de dag van de moord op Mohammed Achrak naar Borgerhout gekomen, terwijl je zelf in Deurne woont. Was dat om jezelf en de AEL te doen gelden in de wijk?

Neen. Ik weet dat het zo in de media voorgesteld werd, maar dat klopt niet. Satif Achrak, de broer van de vermoorde Mohammed, is een vriend. Tot een maand geleden trainde ik de zaalvoetbalploeg Antwerpen-Noord waarin hij speelde. Ik was vier jaar zijn trainer.

Toen een vriend me die dinsdagavond belde om te zeggen wat er gebeurd was, was ik boos en bedroefd. Ik ben meteen naar Borgerhout gereden. Wat had ik anders moeten doen? Mijn schouders ophalen terwijl iemand die ik kende vermoord was? Zo zit ik niet in elkaar. Bovendien vertelde mijn vriend dat de situatie in Borgerhout uit de hand liep. Veel jonge AEL-leden wonen daar. Omdat ik vond dat ik ook tegenover hen een verantwoordelijkheid had, ben ik naar Borgerhout gegaan. Met politiek had dat niets te maken.

-- De Antwerpse politie en het parket zeggen dat jij de rellen in Borgerhout aangestookt hebt.

Dat zeggen ze en daarvoor hebben ze me in de cel gestopt. Maar het klopt niet. Ik heb geprobeerd de gemoederen te bedaren. Toen ik arriveerde waren op sommige plaatsen al relletjes bezig. Die jongeren waren boos. Ze zeiden me dat de moordenaar van Mohammed Achrak ,,Taliban'' naar Mohammed had geroepen vlak voor hij schoot. De politie heeft verkeerd gereageerd. Hun Robocops stonden veel te dicht bij de jongeren. Ik ben zelf bij Luc Lamine gaan pleiten om zijn agenten weg te halen en de jongeren een vreedzame betoging te laten houden naar de moskee. Lamine heeft toegezegd, maar heeft zijn woord niet gehouden. Daar zijn de jongeren nog bozer van geworden. Ik ben dan een tweede keer gaan pleiten bij een andere commissaris, maar agenten spoten plots pepperspray in mijn ogen. Natuurlijk ben ik kwaad geworden. Wie zou dat niet?

Lamine kwam later terug met een glimlach op zijn lippen. Toen heb ik hem gezegd wat alle media gezien en gehoord hebben. ,,Dat ik een betoging zou organiseren met 10.000 man en dat hij dan reden zou hebben om te lachen.'' Ik heb me in de gevangenis afgevraagd hoe het kwam dat ik zo kalm ben gebleven: op het toppunt van mijn woede heb ik hem nog altijd bedreigd met iets legaal en democratisch. En dat voor een extremist. Ze hebben me opgepakt omdat een agent zou begrepen hebben dat ik in het Arabisch opriep tot geweld. Dat is te gek om los te lopen. Als ik Arabisch spreek, verstaat tachtig procent van die gasten mij niet eens. Die praten ,,Antwaarps'', geen Arabisch.

-- De woede om de dood van Achrak is begrijpelijk. Maar moet je daarom café's kort en klein slaan en auto's vernielen? Provocatie door de politie is daar een flauw excuus voor.

Ik praat de rellen niet goed. Ik heb alles gedaan om ze te vermijden. Maar stel mij niet verantwoordelijk voor wat iedere snotneus die avond heeft uitgespookt. Dat is oneerlijk.

Ik blijf erbij: de mensen zijn niet op straat gekomen om vandalenstreken te plegen, maar om te rouwen. En die provocatie van de politie was er. Of noem het gebrek aan tact voor mijn part. Zo wist burgemeester Leona Detiège al meteen na de feiten dat het geen racistische moord was. Daarmee heeft ze op het hart van mensen getrapt.

-- Jij beweert dat het wel een racistische moord is, terwijl je daar ook geen enkel bewijs van hebt?

De dader is misschien gek, misschien haat hij gewoon iedereen. Maar misschien is hij mee gek gemaakt door de Vlaams Blok-pamfletten in zijn bus die de islam des duivels noemen en Marokkanen naar huis willen sturen. Die man in Schaarbeek die onlangs een Marokkaanse familie doodschoot was ook een gek, als ik de pers mag geloven. Al wie een Marokkaan doodschiet, is gek, geen racist. Vergeet het, wij weten beter. Wij voelen dat aan, iedere dag op straat. Wij zien de moord op Mohammed Achrak als iets dat moest gebeuren door alle vormen van uitsluiting waar migranten slachtoffer van zijn.

-- Ben jij de Arabische Filip Dewinter?

Helemaal niet. AEL is voor een multiculturele samenleving. Dewinter niet, want hij pleit voor eigen volk eerst. Hij pleit voor uitsluiting, wij voor gelijke rechten. Dialoog tussen de gemeenschappen kan en moet, vinden wij. Ik twijfel eraan of hij dat ook vindt.

De vergelijking met het Blok gaat niet op, maar sommigen blijven ze maken omdat wij -- net als zij -- militant en soms niet politiek correct zijn. Onze standpunten over vrouwen en homo's lijken meer op die van de conservatieve liberalen en CD&V'ers dan op die van het Vlaams Blok. Er is nog een verschil tussen mij en Dewinter: ik vlieg in de gevangenis voor opruiende taal, Dewinter niet.

-- Wat is het politiek programma van het AEL?

We gaan naar de verkiezingen met een open democratische lijst waarop mensen van de AEL, marxisten, ecologisten en anders-globalisten zullen staan. Het klinkt misschien vreemd, maar de AEL zal ook opkomen voor het milieu, bijvoorbeeld voor het behoud van het Lappersfortbos.

We willen quota voor migranten op de arbeidsmarkt. Verplichte quota want de rest werkt niet. Ik heb bij het ABVV gewerkt en daar heb ik gemerkt dat er niets mogelijk is op vrijwillige basis. De werkgevers willen geen Marokkanen. Punt. Ze zijn bang ,,voor wat hun klanten zullen denken''. Ik verzin dat niet. De VDAB zegt dat ook.

Onderwijs is nog belangrijker. Het onderwijs moet zich dringend pedagogisch aanpassen aan de multiculturele realiteit. Als het katholieke net blijft bestaan, vinden we dat er ook moslimscholen moeten bestaan waar de islam wordt onderwezen naast de andere vakken. Die scholen staan ook open voor Vlaamse kinderen. Wij gaan niet discrimineren. Van ons mag het confessioneel onderwijs ook afgeschaft worden. Dan vragen wij dat in het gemeenschapsonderwijs de Marokkaanse kinderen de eerste twee jaar onderwezen zouden worden in Arabisch of Berbers om ze geleidelijk voor te bereiden op het Nederlands. Zo leer je vlotter Nederlands. In de Verenigde Staten gebeurt dat met de Spaanssprekenden en het werkt. Het derde punt in ons programma is de huisvesting. Wij willen geen getto's. Wij willen niet allen samenkruipen in Borgerhout. Daarom zeggen we: verplicht de huisbazen om op papier te verantwoorden waarom ze een huurder weigeren. Misschien gaan vele huisbazen dan nog op zijn Belgisch een achterpoortje zoeken, maar anderen zullen misschien twee keer nadenken.

-- VLD-voorzitter Karel De Gucht vindt dat u een extremist bent. Hij zegt dat hij niet wil onderhandelen met de AEL. Er wordt zelfs over een ,,cordon sanitaire'' gesproken.

Ik weet dat ik een ongemakkelijk gevoel bij de mensen oproep. Een gevoel van ,,Waar komt die zich mee moeien?'' Maar daarom moeten ze mij nog geen extremist noemen. De AEL wil praten met iedereen in wederzijds respect. Maar wel over de inhoud van ons programma. Wij willen een kritische dialoog. En als ze een cordon sanitaire willen, laat ze maar doen. We zullen zien hoe dat uitdraait.

-- Wat is de ambitie van Dyab Abou Jahjah zelf. Een grote, politieke carrière?

Als ik politieke carrière willen maken, ben ik wel heel slecht bezig. Dan was ik beter bij het ABVV gebleven in mijn goed betaalde kaderfunctie. Ik was daar verantwoordelijk voor de migrantenwerking in vijf provincies. Het enige wat ik moest doen, was braaf meedraaien in hun systeem als ''versiering''. Want vergis u niet: ook het ABVV wil zich niet inzetten voor migranten op de werkvloer. Ze zijn bang dat hun leden dat niet pikken. Ik heb niet voor de gemakkelijke weg gekozen. Ik kan al drie maanden de huur van mijn appartement niet betalen omdat ik er het geld niet voor heb. Tot zover mijn grote politieke toekomst. Ik wens ze veel succes met hun financieel onderzoek naar de AEL. Ze zullen ver moeten zoeken naar geld.''

29-12-02, 11:25
Borgerhout: racistische fotoleugens ontmaskerd (http://ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABG&obid=16845)

ZwYgStErr
29-12-02, 12:06
Geplaatst door [email protected]
Borgerhout: racistische fotoleugens ontmaskerd (http://ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABG&obid=16845)

Enkele reacties die ik wel amusant vond..:

flik moet eigenlijk zijn flic komt uit Parijs en is de afkorting voor "fédération libre d' imbeciles cascés" het is dus een scheldwoord.

Ik vind Flikken anders nog een veel te mooi woord. (Er is zelfs een tv-reeks naar genoemd.) "Klootzakken" of "fascisten" is politiek correcter.

Denk je dat het woord flikker in de Nederlandse taal dan ook van 'flic' komt? :vreemd: