PDA

Bekijk Volledige Versie : Noord-Korea smokkelde kernuitrusting in lijkkist



MO_NL
29-12-02, 12:38
TOKIO (ANP) - Noord-Korea heeft in 1998 materialen voor zijn nucleaire programma in een lijkkist uit Pakistan naar eigen land gesmokkeld. De Japanse krant Mainichi Shimbun schreef dat zondag

Die kist was bestemd voor het transport van de vermoorde vrouw van een Noord-Koreaanse diplomaat in Islamabad, zo meldde het Japanse persbureau Kyodo.

Onder de in het geheim getransporteerde materialen bevond zich een centrifuge voor de verrijking van uranium, nodig voor het vervaardigen van kernwapens, meldde de krant op gezag van bronnen in Islamabad. Weliswaar is voor de verrijking van uranium een groot aantal van die centrifuges nodig, maar aan de hand van een voorbeeld en de blauwdrukken is Noord-Korea in staat de centriguges zelf te bouwen, zei een kernwapendeskundige tegen de krant.

Speciale vlucht

De lijkkist werd in juni 1998 met een speciale vlucht van Islamabad naar de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang gebracht. Bij het geheime transport was het hoofd van de Pakistaanse organisatie voor nucleaire ontwikkeling direct betrokken, aldus de Mainichi Shimbun. Hij zou voor zijn diensten een groot bedrag in contacten hebben gekregen.

Al geruime tijd doen verhalen de ronde over de hulp van Pakistan aan Noord-Korea bij de ontwikkeling van kernwapens. Maar Pakistan heeft altijd ontkend dat het Noord-Korea heeft voorzien van ontwerpen en materialen voor het nucleaire programma dat het land in strijd met een akkoord met de VS uit 1994 in het geheim voortzette.

bron: ANP/Volkskrant

BiL@L
29-12-02, 12:41
Het is dan ook heel dom om dat soort dingen met alle geweld geheim te willen houden. Tis gewoon uitstel van executie. Ik blijf het zeggen, de VS zal voor mijn kinderen verleden tijd zijn.

Petrus
29-12-02, 14:23
Aangezien Pakistan mede aan zijn kernwapenprogramma is gekomen door een ongelofelijke stommiteit van Nederland (sukkeltjes zijn we toch in de grote boze buitenwereld) zijn we dus ook medeschuldig aan eventuele kernwapens in handen van Noord Korea. En voor de Amerika haters onder ons: Noord Korea is wellicht het land waar de meeste mensenrechten worden geschonden. In het noorden van Noord Korea bevinden zich martelkampen voor iedereen die wel eens wat kritiek op het regime gehad heeft. Het land wordt geleid door een megalomane gek en het is het laatste land waar het communisme (religie-vijand nummer 1) op een bizarre rigide manier in stand word gehouden. En net als elders heeft het gewone volk daar niks aan: Die blijven arm eb worden wreed onderdrukt. Wees maar blij dat je er niet woont.
Vergeleken met de dictator van Noord Korea zijn Bush en Saddam nog brave ventjes (nou ja....bijna dan).

BiL@L
29-12-02, 14:40
Voor alle duidelijkheid. Ik koester geen haat jegens de VS. Ik hecht alleen wel een extreem hoge waarde aan rechtvaardigheid, thats all.

Petrus
29-12-02, 14:47
Miljoenen, zo niet miljarden, zijn er al verweest, vermoord, verminkt, veroordeeld, gehangen, onteigend, geroofd, verkocht en gemarteld in de naam van rechtvaardigheid. Mao, Stalin, Pol Pot, ze hadden er allemaal de mond van vol.
Wat er rechtvaardig is en wat niet, ik laat het oordeel niet graag aan de mensen over.

BiL@L
29-12-02, 15:04
Geplaatst door Petrus
Miljoenen, zo niet miljarden, zijn er al verweest, vermoord, verminkt, veroordeeld, gehangen, onteigend, geroofd, verkocht en gemarteld in de naam van rechtvaardigheid. Mao, Stalin, Pol Pot, ze hadden er allemaal de mond van vol.
Wat er rechtvaardig is en wat niet, ik laat het oordeel niet graag aan de mensen over.

Ik ook niet. Daarom ben ik moslim.

BiL@L
29-12-02, 16:39
Geplaatst door J.M.T.
Een lijkkist is wel de enige juiste verpakking voor zo'n lugubere lading!

Ja, maar zo'n lading kunnen andere landen gewoon openlijk ontwikkelen en diverse zaakjes mee vervaardigen.

Vind je dat de landen die dat doen het recht hebben om landen die dat niet doen/deden te verbieden het ook te doen?

Donna
29-12-02, 16:49
Geplaatst door BiL@L
Ja, maar zo'n lading kunnen andere landen gewoon openlijk ontwikkelen en diverse zaakjes mee vervaardigen.

Vind je dat de landen die dat doen het recht hebben om landen die dat niet doen/deden te verbieden het ook te doen?


Wel als die landen waar dat verbod voor zou gelden worden gerund door megalomane gestoorden die een groot gevaar voor hun omgeving vormen.

Daar reken ik de VS trouwens tegenwoordig ook bij.

Eigenlijk ben ik voor 100 % ontmanteling van nucleaire wapens waar ook ter wereld. Oprotten met die troep.

BiL@L
29-12-02, 17:45
Geplaatst door Donna
Wel als die landen waar dat verbod voor zou gelden worden gerund door megalomane gestoorden die een groot gevaar voor hun omgeving vormen.

Daar reken ik de VS trouwens tegenwoordig ook bij.

Eigenlijk ben ik voor 100 % ontmanteling van nucleaire wapens waar ook ter wereld. Oprotten met die troep.

Ja, en wat als de landen die er een verbod op hebben, ook de landen zijn waardoor de andere landen hun eigen nucleaire zaakjes kunnen vervaardigen en steeds verder ontwikkelen, kunnen bekostigen?

Petrus
29-12-02, 18:01
Daar reken ik de VS trouwens tegenwoordig ook bij.

Call me crazy, maar ik verwacht wellicht een kernbom van Pakistaanse, Noord Koreaanse of Iraanse makelij op mijn kop maar zeker niet 1 van de US. Ik zou niet weten waarom.

Kernwapens kunnen wellicht dienen om een balans te handhaven maar zullen denk ik eerder door mensen gebruikt worden met een vreemde verwarde missie dan door supermachten.
Recht op wapens heeft mi niemand, maar dat in deze wereld alleen het recht van de sterkste geldt is mij wel duidelijk. He who holds the gun makes the rules. Is het niet de US, dan wel een andere mogendheid en voorlopig vind ik de troonpretendenten een stuk enger dan de US.

Tomas
29-12-02, 18:50
Geplaatst door Donna
Wel als die landen waar dat verbod voor zou gelden worden gerund door megalomane gestoorden die een groot gevaar voor hun omgeving vormen.

Daar reken ik de VS trouwens tegenwoordig ook bij.

Eigenlijk ben ik voor 100 % ontmanteling van nucleaire wapens waar ook ter wereld. Oprotten met die troep.

Ja, weg ermee. 't is alleen jammer dat het slechts een illusie is, een wensdroom.

Weg krijg je het niet, extra energie steken in het nietverspreidingsverdrag is het maximaal haalbare.

Bush is misschien megalomaan, maar hij is wel met handen en voeten gebonden door een redelijk functionerend democratisch systeem. Als hij het te gek maakt is hij zijn macht kwijt en dat motiveert denk ik wel een beetje.

Donna
29-12-02, 19:59
Geplaatst door Petrus
Call me crazy, maar ik verwacht wellicht een kernbom van Pakistaanse, Noord Koreaanse of Iraanse makelij op mijn kop maar zeker niet 1 van de US. Ik zou niet weten waarom.



Ik had het ook niet over ons, hier in Nederland. En ik kan me vergissen, maar Bush en de VS slaan de laatste tijd aardig wat oorlogszuchtige taal uit. Maar nogmaals, niet tegen ons nee.

Maar ze zeggen dat kernwapens niet-europeanen ook heel erg kunnen verwonden, en dan heb ik het nog niet eens over fall out ensjow.......

Donna
29-12-02, 20:09
Geplaatst door Tomas
Bush is misschien megalomaan, maar hij is wel met handen en voeten gebonden door een redelijk functionerend democratisch systeem. Als hij het te gek maakt is hij zijn macht kwijt en dat motiveert denk ik wel een beetje.

Tsja, democratie, hoera. Mag die ook onder de categorie wensdromen?

Werd Kennedy afgezet na de Cuban Missile crisis? Hoe lang heeft de Vietnam oorlog geduurd voordat de Amerikanen de zinloosheid inzagen? En wat was ookalweer het enige land ter wereld dat ooit een nucleaire bom op burgers heeft ingezet?

De VS heeft ook zat goeie dingen gedaan hoor. Maar democratie en buitenlandse politiek gaan niet goed samen in een land waar 80 % van de bevolking Irak niet eens op de kaart kan aanwijzen of denkt dat Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen is.

BiL@L
29-12-02, 20:24
Geplaatst door J.M.T.
Ja, ik vind dat de grootmacht Amerika ook enge vormen aanneemt. Trouwens Nixon was ook van plan atoomwapens te gebruiken. Gelukkig heeft men hem ervan kunnen weerhouden.

Het enige wat wij kunnen doen is BIDDEN! Ik kan aan een komende oorlog in Irak niet denken zonder half ziek te worden. Arme mensen in Irak!

En in Afghanistan? (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=52281)

Tomas
29-12-02, 20:38
Geplaatst door Donna
Tsja, democratie, hoera. Mag die ook onder de categorie wensdromen?

Werd Kennedy afgezet na de Cuban Missile crisis? Hoe lang heeft de Vietnam oorlog geduurd voordat de Amerikanen de zinloosheid inzagen? En wat was ookalweer het enige land ter wereld dat ooit een nucleaire bom op burgers heeft ingezet?

De VS heeft ook zat goeie dingen gedaan hoor. Maar democratie en buitenlandse politiek gaan niet goed samen in een land waar 80 % van de bevolking Irak niet eens op de kaart kan aanwijzen of denkt dat Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen is.

Nee, democratie is geen wensdroom.

Misschien dat de perfecte staatsvorm een wensdroom is. Ik denk dat een Otheistocratie daar wel heel dichtbij in de buurt komt. Ja, dat denk ik wel eens...

Maar het gemiddelde staatkundige kennisniveau van de Amerikanen als laag te bestempelen doordat ze vaak niet de hoofdstad van NL kennen...

Ken jij alle hoofdsteden van de oostelijke staten? Ik niet. Ee ik ben niet eens slecht in aardrijkskunde. Ik ken zelfs de hoofdstad van Moldavie.

Echt.

BiL@L
29-12-02, 20:48
Geplaatst door Tomas
Nee, democratie is geen wensdroom.

Misschien dat de perfecte staatsvorm een wensdroom is. Ik denk dat een Otheistocratie daar wel heel dichtbij in de buurt komt. Ja, dat denk ik wel eens...

Pffffffff. Het is dat ik mezelf niet wil lek prikken, anders... Straks kom je ons nog wijsmaken dat jij premier moet worden zeker? Daaaaaaaaaaaaag Tomas, achteraan sluiten.

Donna
29-12-02, 20:54
Geplaatst door Tomas
Nee, democratie is geen wensdroom.

Misschien dat de perfecte staatsvorm een wensdroom is. Ik denk dat een Otheistocratie daar wel heel dichtbij in de buurt komt. Ja, dat denk ik wel eens...

Maar het gemiddelde staatkundige kennisniveau van de Amerikanen als laag te bestempelen doordat ze vaak niet de hoofdstad van NL kennen...

Ken jij alle hoofdsteden van de oostelijke staten? Ik niet. Ee ik ben niet eens slecht in aardrijkskunde. Ik ken zelfs de hoofdstad van Moldavie.

Echt.


Heb je wel eens met Amerikanen over buitenlandse politiek gesproken? Ik wel. Redelijk lang zelfs. Ook met (erg veel) mensen die er zogenaamd voor hebben doorgeleerd.

Het discours is ongeveer: 'Sadam = evil'. 'VS = Good'. 'VS must nuke Sadam'. Maar wat als het uit de hand loopt? Dan nuken we ze nog harder! Maar wat als dat destabiliserend werkt in de rest van de wereld?

De-wattuh?

Wereld?

Natuurlijk is democratie verreweg de beste bestuursvorm die we hebben, maar ik ben er niet van overtuigd dat die democratie ervoor gaat zorgen dat Bush geen gekke dingen doet. Er is geen enkel historisch precedent dat dat ondersteunt. Op welke informatie moeten de Amerikanen baseren dat het echt fout gaat? En dat e.e.a. niet 'collateral' is of 'unavoidable?' Naar wie denk je dat ze luisteren? Koffi Anan? Sadam Hussein die pleit voor gratie? De paus?

Ze hebben een president gekozen die Grieken Grecians heeft genoemd en openlijk toegeeft per dag 3 uur autorace spelletjes te doen op zijn playstation. En ze nemen hem serieus als hij spreekt over axis-en of evil.

Het is namelijk net een hollywoodfilm en zeker na 11 september is het toverwoord: security.

'It's for security'.

Oh, in that case......... nuke 'm till they glow, shoot 'm in the dark.....

Tomas
29-12-02, 20:54
Geplaatst door BiL@L
Pffffffff. Het is dat ik mezelf niet wil lek prikken, anders... Straks kom je ons nog wijsmaken dat jij premier moet worden zeker? Daaaaaaaaaaaaag Tomas, achteraan sluiten.

Jij hebt geen kennis van zaken blijkt maar weer.

Een Otheistocratie heeft helemaal geen premier, maar een Otheostocrator. En ja, eigenlijk ben ik dat al.

En dat is een heel leuk baantje.

Maar eerst nog de revolutie winnen.

Tomas
29-12-02, 21:03
Geplaatst door Donna
Heb je wel eens met Amerikanen over buitenlandse politiek gesproken? Ik wel. Redelijk lang zelfs. Ook met (erg veel) mensen die er zogenaamd voor hebben doorgeleerd.

Het discours is ongeveer: 'Sadam = evil'. 'VS = Good'. 'VS must nuke Sadam'. Maar wat als het uit de hand loopt? Dan nuken we ze nog harder! Maar wat als dat destabiliserend werkt in de rest van de wereld?

De-wattuh?

Wereld?

Natuurlijk is democratie verreweg de beste bestuursvorm die we hebben, maar ik ben er niet van overtuigd dat die democratie ervoor gaat zorgen dat Bush geen gekke dingen doet. Er is geen enkel historisch precedent dat dat ondersteunt. Op welke informatie moeten de Amerikanen baseren dat het echt fout gaat? En dat e.e.a. niet 'collateral' is of 'unavoidable?' Naar wie denk je dat ze luisteren? Koffi Anan? Sadam Hussein die pleit voor gratie? De paus?

Ze hebben een president gekozen die Grieken Grecians heeft genoemd en openlijk toegeeft per dag 3 uur autorace spelletjes te doen op zijn playstation. En ze nemen hem serieus als hij spreekt over axis-en of evil.

Het is namelijk net een hollywoodfilm en zeker na 11 september is het toverwoord: security.

'It's for security'.

Oh, in that case......... nuke 'm till they glow, shoot 'm in the dark.....

Euhm.. Betekent dit dat je niet gaat vragen: Oh, en wat is de hoofdstad van Moldavie dan wel?

Donna
29-12-02, 21:26
Geplaatst door Tomas
Euhm.. Betekent dit dat je niet gaat vragen: Oh, en wat is de hoofdstad van Moldavie dan wel?

Euhm.. Betekent dit dat je geen argumenten meer hebt?

BiL@L
29-12-02, 21:33
Geplaatst door Tomas
Jij hebt geen kennis van zaken blijkt maar weer.

Een Otheistocratie heeft helemaal geen premier, maar een Otheostocrator. En ja, eigenlijk ben ik dat al.

En dat is een heel leuk baantje.

Maar eerst nog de revolutie winnen.

O, met linux enzo. Ja dat heb ik al op mijn bureau gehad, van de Otheistische-inlichtingen dienst, Modderman om precies te zijn. Het schijnt te zijn naar ik vernomen heb dat u al alles heeft afgesloten? Fijn, dan kunt u nu echt achter aansluiten. Hou er wel rekening mee dat 1880 nog even belangrijk is als anno 2003, zelfs met ietwat kleine blundertjes hier en daar, die 'gelukkig' dankzij de overlevingsdrang van de natuur wel weer gecorrigeert zijn. Hmmm, niet echt gelukkig eigenlijk, zullen we er maar lering uit trekken?

Tomas
29-12-02, 21:50
Geplaatst door BiL@L
O, met linux enzo. Ja dat heb ik al op mijn bureau gehad, van de Otheistische-inlichtingen dienst, Modderman om precies te zijn. Het schijnt te zijn naar ik vernomen heb dat u al alles heeft afgesloten? Fijn, dan kunt u nu echt achter aansluiten. Hou er wel rekening mee dat 1880 nog even belangrijk is als anno 2003, zelfs met ietwat kleine blundertjes hier en daar, die 'gelukkig' dankzij de overlevingsdrang van de natuur wel weer gecorrigeert zijn. Hmmm, niet echt gelukkig eigenlijk, zullen we er maar lering uit trekken?

Hier heb ik niks aan toe te voegen. Behalve dan dat ik denk dat gecorrigeerd met een d is. En dat linux ook niet alles is. En Mozilla een vervelend lettertype default heeft. En traag. traag. dat wil je niet geloven.

BiL@L
29-12-02, 22:08
Geplaatst door Tomas
Hier heb ik niks aan toe te voegen. Behalve dan dat ik denk dat gecorrigeerd met een d is. En dat linux ook niet alles is. En Mozilla een vervelend lettertype default heeft. En traag. traag. dat wil je niet geloven.

Zo lang schoonheidsfoutjes in de bovenkamer voorkomen kunnen worden, is traagheid een vereiste. Want zeg toch zelf, nobody is perfect. Toch?
:confused:

Alvast een fijne jaarwisseling;).

Tomas
29-12-02, 22:14
Geplaatst door BiL@L
Zo lang schoonheidsfoutjes in de bovenkamer voorkomen kunnen worden, is traagheid een vereiste. Want zeg toch zelf, nobody is perfect. Toch?
:confused:

Alvast een fijne jaarwisseling;).

Ach de traagheid zittum op de verkeerde momenten, maar dat hoort nu eenmaal in een inperfecte wereld.

Bedankt. Jij ook. En wees voorzichtig.

Donna
29-12-02, 22:21
Geplaatst door Tomas
Ach de traagheid zittum op de verkeerde momenten, maar dat hoort nu eenmaal in een inperfecte wereld.

Bedankt. Jij ook. En wees voorzichtig.


Nou, dat is een mooie afsluiter.

Hoe kwamen we van kernwapens op linux? :confused:

Maaktnieuit.

Gelukkig nieuwjaar alvast ja!

En niet te veel vuurwerk enzo. Of oliebollen.

En welterusten.

Sven_DP
29-12-02, 23:27
Geplaatst door Donna
Tsja, democratie, hoera. Mag die ook onder de categorie wensdromen?

Werd Kennedy afgezet na de Cuban Missile crisis? Hoe lang heeft de Vietnam oorlog geduurd voordat de Amerikanen de zinloosheid inzagen? En wat was ookalweer het enige land ter wereld dat ooit een nucleaire bom op burgers heeft ingezet?

De VS heeft ook zat goeie dingen gedaan hoor. Maar democratie en buitenlandse politiek gaan niet goed samen in een land waar 80 % van de bevolking Irak niet eens op de kaart kan aanwijzen of denkt dat Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen is.

- Gelukkig heeft Kennedy het machtspel met Chroetsjev gewonnen. De andersdenkenden mochten en mogen naar een arbeidersparadijs naar keuze vertrekken. Wel haasten, want de keuze wordt stilaan beperkt.
- De VS hebben de Vietnam oorlog helemaal niet verloren. De USSR en de Vietcong hadden gewoon een betere PR terwijl de VS een democratie is en was met de nodige checks en balances. Iets waar gekken als ho Chi Minh en het hele Politbureau helemaal geen last van hadden. DAT is de reden waarom de VS zich teruggetrokken hebben.
- Kritiek op de nucleaire inzet tegen Japan is vandaag hypocriet. Waar was Europa? Hoeveel tienduizenden doden in de Pacific moest de VS noch verantwoorden tegenover het kiespubliek? Hoe lang zou het nog duren om de religieuze kamikaze doctrine van het Japanse Keizerrijk eronder te krijgen? Japan blijft als medeaanstoker van WOII nog steeds slachtoffer spelen wat betreft de A-bommen. Vraag eens even aan zijn buurlanden hoeveel schadevergoedingen en vooral nederige excuses ze al gekregen hebben van Japan! We mogen allemaal van geluk spreken dat de VS de A-bom eerst hadden en niet 1 of andere wansmakelijke dictatuur.
- En wat de geografische kennis van de gemiddelde Amerikaan betreft : Laat eens de gemiddelde Nederlander (of Europeaan) antwoorden op de vraag naar alle hoofdsteden van alle Amerikaanse staten EN aanduiden waar die staten en hoofdsteden gelegen zijn. Kunnen ze daar ook eens heel hard lachen.

Sven_DP
29-12-02, 23:31
Geplaatst door BiL@L
Ja, maar zo'n lading kunnen andere landen gewoon openlijk ontwikkelen en diverse zaakjes mee vervaardigen.

Vind je dat de landen die dat doen het recht hebben om landen die dat niet doen/deden te verbieden het ook te doen?

JA, JA en nog eens JA.

lennart
29-12-02, 23:34
- Kritiek op de nucleaire inzet tegen Japan is vandaag hypocriet. Waar was Europa? Hoeveel tienduizenden doden in de Pacific moest de VS noch verantwoorden tegenover het kiespubliek? Hoe lang zou het nog duren om de religieuze kamikaze doctrine van het Japanse Keizerrijk eronder te krijgen? Japan blijft als medeaanstoker van WOII nog steeds slachtoffer spelen wat betreft de A-bommen. Vraag eens even aan zijn buurlanden hoeveel schadevergoedingen en vooral nederige excuses ze al gekregen hebben van Japan! We mogen allemaal van geluk spreken dat de VS de A-bom eerst hadden en niet 1 of andere wansmakelijke dictatuur.


De atoombommen waren helemaal niet nodig geweest. Japan heeft geprobeerd te capituleren, echter wat niet mocht gebueren is dat de keizer afgezet zou worden. Dit wilden de jappen voorkomen. Echter de Amerikanen weigerde een dergelijke overgave, maar niet omdat ze het niet wilden, maar omdat de atoombom gebruikt moest worden. Immers een dergelijk wapen zou de VS de machtigste natie ter wereld maken.

Sven_DP
29-12-02, 23:42
Geplaatst door lennart
De atoombommen waren helemaal niet nodig geweest. Japan heeft geprobeerd te capituleren, echter wat niet mocht gebueren is dat de keizer afgezet zou worden. Dit wilden de jappen voorkomen. Echter de Amerikanen weigerde een dergelijke overgave, maar niet omdat ze het niet wilden, maar omdat de atoombom gebruikt moest worden. Immers een dergelijk wapen zou de VS de machtigste natie ter wereld maken.

Het spijt me, maar dat scenario maakt dan weer deel uit van DE grote samenzweringstheorie van de laatste eeuw. Wist je trouwens dat Elvis leeft? :haha: :haha: :haha:

lennart
30-12-02, 00:39
Geplaatst door Sven_DP
Het spijt me, maar dat scenario maakt dan weer deel uit van DE grote samenzweringstheorie van de laatste eeuw. Wist je trouwens dat Elvis leeft? :haha: :haha: :haha:

Mjah, de V.S. is weldegelijk geinformeerd over de mogelijkheid dat Japan zich zou overgeven, op voorwaarde dat de positie van de Keizer gehandhaaft zou worden. Bovendien heeft Generaal MacArthur na de oorlog gezegd dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki geen enkel militair nut had.

Tomas
30-12-02, 08:58
Geplaatst door lennart
Mjah, de V.S. is weldegelijk geinformeerd over de mogelijkheid dat Japan zich zou overgeven, op voorwaarde dat de positie van de Keizer gehandhaaft zou worden. Bovendien heeft Generaal MacArthur na de oorlog gezegd dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki geen enkel militair nut had.

Er is een vrij magere theorie dat na de eerste atoombom Japan zijn capitulatie zou hebben aangeboden, maar dat dit door miscommunicatie nooit in Amerika is aangekomen. En dat de 2e bom dus absoluut onnodig was.

Achteraf zeggen dat beide bommen niet nodig waren lijkt mij erg moeilijk hard te maken. Klinkt mij meer in de oren als een loze kreet. En dat was toen der tijd absoluut niet aan de orde.

Verder zijn de atoombommen op Japan om duidelijke redenenen populairder bij de anti-Amrikanisten dan de veel te veel gebombardeerde Duitse steden. Daar zijn veel meer slachtoffers gevallen. En dat was toen ook al duidelijk als onnodig.

Sven_DP
30-12-02, 11:58
Geplaatst door lennart
Mjah, de V.S. is weldegelijk geinformeerd over de mogelijkheid dat Japan zich zou overgeven, op voorwaarde dat de positie van de Keizer gehandhaaft zou worden. Bovendien heeft Generaal MacArthur na de oorlog gezegd dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki geen enkel militair nut had.

Japan was bereid om, zoals op sommige eilanden in de Pacific, tot de laatste man met een kamikaze mentaliteit door te vechten. Aan de bevolking moest uiteraard, zoals in elke dictatuur, geen verantwoording afgelegd worden over vernielingen en doden.

De gealliëerden eisten de ONVOORWAARDELIJKE overgave van Japan en gelijk hadden ze. Ook van Irak had men trouwens de onvoorwaardelijke overgave moeten afdwingen 10 jaar geleden...had ons vandaag heel wat 'unfinished business' bespaard.

Nadien is Japan door en dankzij de VS heel menselijk en vooral strategisch verstandig behandeld, net zoals Duitsland trouwens.

Petrus
30-12-02, 15:35
Ik had het ook niet over ons, hier in Nederland. En ik kan me vergissen, maar Bush en de VS slaan de laatste tijd aardig wat oorlogszuchtige taal uit.

Ze zijn niet de enigen helaas.