PDA

Bekijk Volledige Versie : Kijk Belgische net: Aljazeera



Bakslita
01-01-03, 23:23
;)

-Y-

Bakslita
01-01-03, 23:37
Geplaatst door Bakslita
;)

-Y-

Weer een herhaling ;)

-Y-

Sven_DP
02-01-03, 00:12
Inderdaad, ik heb met open mond (!) naar Ter Zake zitten kijken. Wat een openheid, wat een evolutie in Qatar, wat een openbaring vanwege bvb. die reporter Faycal ... (vergeten)...ongelooflijk. Als ik nog maar de helft hier zou suggeren wordt ik onmiddellijk of levenslang verbannen of uitgekreet voor racist, kakkerlak, enz... Verplichte kost voor een aantal forumgangers, van alle strekkingen.

En wat een mooie, intelligente vrouwelijke reporters...en nog wel zonder sluier...tssssss... (sorry, ik kon het niet laten :o )

lennart
02-01-03, 02:03
Geplaatst door Sven_DP
Inderdaad, ik heb met open mond (!) naar Ter Zake zitten kijken. Wat een openheid, wat een evolutie in Qatar, wat een openbaring vanwege bvb. die reporter Faycal ... (vergeten)...ongelooflijk. Als ik nog maar de helft hier zou suggeren wordt ik onmiddellijk of levenslang verbannen of uitgekreet voor racist, kakkerlak, enz... Verplichte kost voor een aantal forumgangers, van alle strekkingen.


Er is een groot verschil, hij is een arabier en weet waar hij het over heeft. Jij bent een blanke belg. Het is precies waar ik achter sta, ontwikkeling, emancipatie en hervormingen vanuit de eigen gemeenschap en niet opgedrongen door blanke wijsneuzen. Je kan je eigen waarden en normen niet opdringen aan andere mensen, op zijn hoogst kan je je eigen waarden en normen verdedigen. En als wij in het westen ons eens wat minder hypocriet opstellen door geen handel te drijven met dictoriale regimes en alleen met mensen uit de samenleving dan hadden deze ontwikkelingen al een lange tijd eerder plaats gevonden. Al weet ik niet of Israel daar zo blij mee moet zijn, want wat dat betreft zag je heel duidelijk wie de schuld voor het conflict kreeg. Ik vond vooral het stukje wel grappig dat Sharon zeg "I am a man of peace" terwijl er een Israelische tank op palestijnen begint te schieten.

mulan
02-01-03, 09:31
Vooral de arabische leiders moeten niets van deze zender hebben,die Faisal bijv. kan zich echt niet vertonen in Syrie........ :fplet:
Een goed voorbeeld was die Algerijnse man die als vertegenwoordiger van zijn regering daar kwam,die wist niet hoe gauw hij daar weg kon komen.Daar zijn tenminste nog echte discussie's(zal wel komen omdat er daar nog veel te discussiëren valt)...........

Oh en Sven_DP.......er werken daar genoeg intelligente vrouwen met een sluier.

Marsipulami
02-01-03, 09:52
Knappe objectieve reportage op de Belgische tv. Daar kunnen die stiekeme voyeuristische Hollanders met hun heimelijke geluisopnames van imams in de moskee nog wel wat van leren. :belgie: :zwaai:

Pixelshade
02-01-03, 10:25
Geplaatst door Marsipulami
Knappe objectieve reportage op de Belgische tv. Daar kunnen die stiekeme voyeuristische Hollanders met hun heimelijke geluisopnames van imams in de moskee nog wel wat van leren. :belgie: :zwaai:

:fucyc:

HNKL
02-01-03, 13:27
Geplaatst door Marsipulami
Knappe objectieve reportage op de Belgische tv. Daar kunnen die stiekeme voyeuristische Hollanders met hun heimelijke geluisopnames van imams in de moskee nog wel wat van leren. :belgie: :zwaai:


Jammer voor Sven dat er nog Belgen als jou zijn.

Can you spell:

M I N D E R W A A R D I G H E I D S C O M P L E X


Dag frustie,irritant hè,Nederland

Shaheed
02-01-03, 14:45
Geplaatst door Marsipulami
Knappe objectieve reportage op de Belgische tv. Daar kunnen die stiekeme voyeuristische Hollanders met hun heimelijke geluisopnames van imams in de moskee nog wel wat van leren. :belgie: :zwaai:

Ja het is mij ook opgevallen dat de belgen een veel objectievere media hebben dan de nederlanders.
Ik kijk ook eerder het belgische nieuws dan het NOS als het om het midden oosten gaat.

Sven_DP
02-01-03, 14:53
Geplaatst door lennart
Er is een groot verschil, hij is een arabier en weet waar hij het over heeft. Jij bent een blanke belg. Het is precies waar ik achter sta, ontwikkeling, emancipatie en hervormingen vanuit de eigen gemeenschap en niet opgedrongen door blanke wijsneuzen. Je kan je eigen waarden en normen niet opdringen aan andere mensen, op zijn hoogst kan je je eigen waarden en normen verdedigen. En als wij in het westen ons eens wat minder hypocriet opstellen door geen handel te drijven met dictoriale regimes en alleen met mensen uit de samenleving dan hadden deze ontwikkelingen al een lange tijd eerder plaats gevonden.

Nu wordt het mooi, wij weten dus niet waarover we het hebben? En wat dat opdringen betreft, wel in de Arabische landen moeten ze inderdaad zelf maar evolueren zo snel of zo traag ze zelf willen en kunnen. Maar kritiek of opmerkingen mogen we zoveel, zolang en zo hard maken als we zelf willen. Wat de Westerse wereld betreft zou je er inderdaad kunnen vanuit gaan dat vrijwilligheid de beste manier van integratie is, maar indien dit mislukt heeft een land/staat perfect het recht EN de plicht indien nodig om een aantal zaken wel degelijk te verplichten.

Het Westen is hypocriet? Nu wordt het helemaal mooi. Probeer toch voor 1 keer wat minder het linkse euro-pessimistische discours te volgen,voor 1 keer???? Hoe meer de hele wereld evolueert naar een overname van de Westers-humanistische democratische vrije markt principes, hoe meer sommigen zich toch maar blijven wentelen in een 'wij hebben de schuld van alles' theorie. Well, I've got news, die dictatoriale regimes en hun bevolkingen hebben zelf hun toekomst in handen, die zogenaamde handel en steun is slechts een secundair element. Als je trouwens handel wil beperken tot de democratische wereld, dan wordt het een wel heeel beperkt clubje...dus beste wereldverbeteraar, grow up en wordt een beetje realistischer aub.

MokroMike II
02-01-03, 15:12
Staat die uitzending van "Ter Zake" nog ergens op het net ? Of komt er een herhaling op TV ?

Sven_DP
02-01-03, 15:31
Geplaatst door MokroMike II
Staat die uitzending van "Ter Zake" nog ergens op het net ? Of komt er een herhaling op TV ?

Niet op het net. Soms zie je later de Ter Zake reportages nog eens terug in Histories of Koppen... of herhalingen op BBC zijn ook frequent, vermits VRT dikwijls bij BBC aankoopt.

Pytaghoras
02-01-03, 16:33
Ik geniet elke dag van objectief nieuws van al jazeera. Ik ben goed in arabisch, al ben ik zelf geen arabier. Aljazeera is echt een doorn in de ogen van de dictaturen in de arabische wereld. Zelfs Amerika is er minder blij mee. Ze hebben meedere malen bedreigd de zender te bombarderen.

Al jazeera heeft echt veel bereikt. Het doel van al jazeera is de democratie verspreiden in de arabiche wereld. Het is voor een deel wel gelukt door ware beeld te brengen hoe de dictaturs zich gedragen als er kritiek op hen komt.

Veel mensen noemen het de arabische CNN. Dat is helemaal niet waar. Al jazeera is objectief en CNN niet!!

Sven_DP
02-01-03, 16:48
Geplaatst door Pytaghoras
Ik geniet elke dag van objectief nieuws van al jazeera. Ik ben goed in arabisch, al ben ik zelf geen arabier. Aljazeera is echt een doorn in de ogen van de dictaturen in de arabische wereld. Zelfs Amerika is er minder blij mee. Ze hebben meedere malen bedreigd de zender te bombarderen.

Al jazeera heeft echt veel bereikt. Het doel van al jazeera is de democratie verspreiden in de arabiche wereld. Het is voor een deel wel gelukt door ware beeld te brengen hoe de dictaturs zich gedragen als er kritiek op hen komt.

Veel mensen noemen het de arabische CNN. Dat is helemaal niet waar. Al jazeera is objectief en CNN niet!!

Qatar bombarderen? En Elvis leeft? Voor de rest heb je wel gelijk, hopelijk spuien ze wat minder haat dan de rest van de Arabische media.

En geloven mag je uiteraard wat je wil, maar het is wel degelijk een Arabische CNN hoor, het grootste deel zijn trouwens ex-BBC mensen met een Westerse opleiding en de bijbehorende 'nuchterheid' en zakelijkheid.

Het is niet omdat een zender dingen toont die je niet aanstaan, dat het dan ook subjectief zou zijn. Een zender zou altijd moeten streven naar objectieve zakelijkheid, wat op zich al geen evidentie is in de Arabische wereld, sommige accenten in de verpakking zijn dan weer land/cultuur-gebonden.

Orakel
02-01-03, 18:19
Sven DP: Maar kritiek of opmerkingen mogen we zoveel, zolang en zo hard maken als we zelf willen.

In navolging van een schrijver hierboven:

Hoe spel je wederkerigheid? :hihi:

000NobelPrizes
02-01-03, 18:40
Geplaatst door mulan
Vooral de arabische leiders moeten niets van deze zender hebben,die Faisal bijv. kan zich echt niet vertonen in Syrie........ :fplet:
Een goed voorbeeld was die Algerijnse man die als vertegenwoordiger van zijn regering daar kwam,die wist niet hoe gauw hij daar weg kon komen.Daar zijn tenminste nog echte discussie's(zal wel komen omdat er daar nog veel te discussiëren valt)...........

Oh en Sven_DP.......er werken daar genoeg intelligente vrouwen met een sluier.


Nou jaaaa... discussie. Die Algerijnse meneer begon meteen te gillen & te krijsen dat het bedrog was en stapte op.

000NobelPrizes
02-01-03, 18:43
Ik vond het trouwens wel behoorlijk creepy dat die ene reporter van Al Jazeera (Faisal? Ben even zijn naam kwijt) uitlegde hoe de Arabische cultuur geen democratie kent of zal kennen. Pa commandeert de zonen, zonen commanderen zussen, moeders commanderen dochters, politici commanderen het volk en de imam commandeert de moskeegangers. Geen dialoog, geen discussie. Dus: wat Arabieren doen is klakkeloos accepteren en liegen, en hieruit kan nooit dialoog en democratie ontstaan (Faisal's woorden zijn dit).

Sven_DP
02-01-03, 22:16
Zoals ik al zei Nobel, mocht ik dit gezegd hebben, het internet zou te klein geweest zijn. Weet je, ik geloof echt wel dat democratie een leerproces is dat bevolkingen en hun leiders met vallen en opstaan moeten leren. Als je nooit anders gekend hebt dan een verstikkende implementatie van een godsdienst, een keiharde dictatuur en een har patriarchaal sociologisch model, is het niet verwonderlijk dat je niet echt beseft wat een democratie is, wat vrij denken is, wat ECHTE vrijheid is. Je wordt echt niet geboren als democraat!!!

Kijk naar het Westen, hoeveel millennia hebben we d'er hier over gedaan om een alles behalve perfect systeem te krijgen. Maar dan wel een systeem dat uniek is in de geschiedenis van de mensheid en waar de rest van de wereld met afgunst naar opkijkt, en terecht. Wat dus ook eens mag gezegd worden, tussen al het euro-pessimisme van een aantal zelf-verklaarde pseudo-intellectuelen.

Sven_DP
02-01-03, 22:24
Geplaatst door Orakel
In navolging van een schrijver hierboven:

Hoe spel je wederkerigheid? :hihi:

Goh, moest ik even opzoeken wat ik nu weer uitgekraamd had. :moe:

Ik snap het niet helemaal, maar als je bedoelt dat je kritiek mag uiten op meningen, overheden, wetten, mensen, geloofsovertuigingen, teksten, boeken, ... NATUURLIJK. Ik ben net naar dit forum gekomen omdat ik wel wat hou van 'opposing opinions'. Dit gebeurt volgens mij ook veel te weinig in onze politiek. Een forum zoals dit had al lang opgericht moeten worden door de grote persgroepen, kranten, zenders,... Zo'n forum is een moderne vorm van wat de oude Grieken al toepasten enkele duizenden jaren geleden.

Marsipulami
02-01-03, 22:33
Geplaatst door Sven_DP
Goh, moest ik even opzoeken wat ik nu weer uitgekraamd had. :moe:

Ik snap het niet helemaal, maar als je bedoelt dat je kritiek mag uiten op meningen, overheden, wetten, mensen, geloofsovertuigingen, teksten, boeken, ... NATUURLIJK. Ik ben net naar dit forum gekomen omdat ik wel wat hou van 'opposing opinions'. Dit gebeurt volgens mij ook veel te weinig in onze politiek. Een forum zoals dit had al lang opgericht moeten worden door de grote persgroepen, kranten, zenders,... Zo'n forum is een moderne vorm van wat de oude Grieken al toepasten enkele duizenden jaren geleden.

Ik vind het wel goed dat je naar dit prikbord bent gekomen Sven. Tot dusver waren ik en Mas (Limpio) de enige autochtone Belgen hier. Mas (Limpio) doet niet anders dan provocaties en beledigingen tgo de Marokkanen en de moslims lanceren. Als ik jouw posts zie dan lijk je me wel een ruimdenkende persoon. Je bent zelfs zo dapper om de linksen aan te vallen. Dat maakt wel indruk op een rechtse Belg als ik. Ik ben het meestal oneens met jou maar dat neemt niet weg dat ik toch wel waardering heb voor je manier van argumenteren. :)

Marsipulami
02-01-03, 22:51
Geplaatst door HNKL
Jammer voor Sven dat er nog Belgen als jou zijn.

Can you spell:

M I N D E R W A A R D I G H E I D S C O M P L E X


Dag frustie,irritant hè,Nederland

Ik ben alvast blij dat ik niet zo een zelfgenoegzame Hollander ben zoals jij. Maar je hebt gelijk dat Belgen een pak bescheidener zijn dan de Hollanders.

Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal verklaart het woord frustratie als volgt : "frus·´tra·tie (de ~ (v.)) emotionele toestand van iem. die belemmerd wordt in de verwezenlijking van zijn verwachtingen of behoeften => teleurstelling".

Het heeft dus te maken met verwachtingen en behoeften. Eerlijk gezegd verwacht ik van de Hollanders absoluut niks en ik heb al helemaal geen behoefte aan betweterige Hollanders zoals jij. Kan je me nou uitleggen waarover je het hebt als je als je spreekt over frustratie ? Of.... heb je het alleen maar over jouw eigen ingebeeld Hollandse superioriteitsgevoel tgo de rest van de wereld als je op dit prikbord Belgen en Marokkanen zit uit te schelden ? :engel:

lennart
02-01-03, 23:00
Geplaatst door Sven_DP
Nu wordt het mooi, wij weten dus niet waarover we het hebben? En wat dat opdringen betreft, wel in de Arabische landen moeten ze inderdaad zelf maar evolueren zo snel of zo traag ze zelf willen en kunnen. Maar kritiek of opmerkingen mogen we zoveel, zolang en zo hard maken als we zelf willen. Wat de Westerse wereld betreft zou je er inderdaad kunnen vanuit gaan dat vrijwilligheid de beste manier van integratie is, maar indien dit mislukt heeft een land/staat perfect het recht EN de plicht indien nodig om een aantal zaken wel degelijk te verplichten.


Als je goed gelezen heb, zeg ik niet dat jij niet weet waar je het over hebt maar dat buitenlanders onze normen en waarden niet zomaar gaan overnemen en zeker niet wanneer een blanke wijsneus dit komt vertellen. Verdedigen van je eigen waarden en normen dat is waar ik het over heb. En ik snap bij mijn leven niet hoe je je eigen normen en waarden verdedigt als je aardgas gaat kopen van het dictoriale regime in Algerije bijvoorbeeld of olie van het dictoriale regime in Saoudi-Arabië en dat is dus wat ik bedoel met hypocriet.



Het Westen is hypocriet? Nu wordt het helemaal mooi. Probeer toch voor 1 keer wat minder het linkse euro-pessimistische discours te volgen,voor 1 keer???? Hoe meer de hele wereld evolueert naar een overname van de Westers-humanistische democratische vrije markt principes, hoe meer sommigen zich toch maar blijven wentelen in een 'wij hebben de schuld van alles' theorie. Well, I've got news, die dictatoriale regimes en hun bevolkingen hebben zelf hun toekomst in handen, die zogenaamde handel en steun is slechts een secundair element. Als je trouwens handel wil beperken tot de democratische wereld, dan wordt het een wel heeel beperkt clubje...dus beste wereldverbeteraar, grow up en wordt een beetje realistischer aub.

En nou wordt die helemaal mooi, wat is er in mijn verhaal links euro-pessimistisch? Ik ben van mijzelf uit helemaal geen links euro pessimist. Ik ben een liberaal en humanist, wat dus wil zeggen dat ik mij interesseer voor andere mensen en misstanden niet zal verzwijgen. Hoe denk jij dat een bevolking in opstand zal komen? De bevolking is in opstand gekomen in een land als Algerije, daar vallen vele duizenden slachtoffers nadat de eerlijke verkiezing van het FIS gekaapt is door een dictoriaal regime en wat doet het westen, rustig aardgas kopen van deze machtswellustigen. Dat is dus hypocriet, ja! Waar ik het over heb met boycotten, is het boycotten van regimes die hun bevolking niet vertegenwoordigen, en dus niet het boycotten van de mensen in die landen die streven naar democratie. Dus alleen handel drijven met mensen die het regime niet vertegenwoordigen.

Als ik je een voorbeeld mag geven, de Filipijnen en Marcos. De filipijnen waren een kolonie van de Verenigde Staten tot de 50'er jaren. Daarna werd Marcos als President "gekozen" en toen communisten een verzets oorlog begonnen in 1969 kondigde Marcos de staat van beleg af en hierop volgde een dictatuur gesteund overigens door de V.S. Dit duurde zo voort tot midden jaren 80. De volksopstand werd echter steeds groter door het grote verschil tussen arm en rijk. Maar pas toen de V.S. haar steun aan Marcos opgaf kwam het einde van Marcos heel snel nabij omdat hierna het leger de kans koos van de bevolking.

Marsipulami
02-01-03, 23:06
Geplaatst door Shaheed
Ja het is mij ook opgevallen dat de belgen een veel objectievere media hebben dan de nederlanders.
Ik kijk ook eerder het belgische nieuws dan het NOS als het om het midden oosten gaat.

Haha, dank je Shaheed. :duim:


Kijk nou HNKL, hier heb je het oordeel van een neutrale en onafhankelijke waarnemer van de Belgisch/Nederlandse berichtgeving. Shaheed is beter geplaatst dan jij om daar over te oordelen. Jij HNKL bent vast zo een Hollander die een tijdje geleden sexueel opgewonden geraakte van Pim Fortuyn die vond dat Marokkanen achterlijk waren en dat men een koude oorlog moest voeren tegen de moslims.

Al die pseudo-tolerante Nederlanders moeten maar eens leren dat er ook mensen zijn die er een andere mening op na houden dan de doorsnee Hollander die alleen maar zichzelf kan bewonderen. ;)



Dus beste HNKL, oogkleppen af en dan kunnen we verder praten. :wohaa: :wohaa:

Sven_DP
02-01-03, 23:19
Lennart, ik volg je wel hoor. De in het Westen ontwikkelde humanistische waarden en normen worden vandaag door zowat de hele wereldbevolking aanvaard en bewonderd en zijn daardoor ook vrij universeel geworden.

Wat je idealistische kijk op de wereld betreft heb je gelijk, maar politiek zeker op wereldschaal is meestal 'machtspolitiek' waarbij idealisme soms ver te zoeken is. Uiteindelijk moeten bevolkingen er ZELF uitkomen, met of zonder steun van buitenuit. Dictaturen kunnen heus wel verdwijnen van binnenuit. Ik kan je evenveel voorbeelden geven waar het wel lukte of waar de evolutie toch positief is. Rusland is op weg en China zal ook niet eeuwig een dictatuur blijven. Wanneer opleiding en welvaart en secularisatie toeneemt, dan zijn de dagen van een dictatuur geteld, met vallen en opstaan. Ik krijg het bvb. verschrikkelijk op mijn heupen van mensen die alle miserie van het Afrikaans continent afschuiven op het Westen, net zoals wel eens de tendens is in de Arabische wereld.

Wat die hypocriete handel betreft? Onze wereld heeft nu eenmaal verschrikkelijk behoefte aan petroleum en aardgas. Niks aan te doen. :(

Nog even over die waarden en normen : Ik blijf ervan overtuigd dat een overheid het recht en de plicht heeft om die op te leggen, ook al zou vrijwilligheid natuurlijk ideaal zijn...maar deze wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit idealisten en goede mensen, anders hadden we evenmin wetten nodig.

Sven_DP
02-01-03, 23:37
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind het wel goed dat je naar dit prikbord bent gekomen Sven. Tot dusver waren ik en Mas (Limpio) de enige autochtone Belgen hier. Mas (Limpio) doet niet anders dan provocaties en beledigingen tgo de Marokkanen en de moslims lanceren. Als ik jouw posts zie dan lijk je me wel een ruimdenkende persoon. Je bent zelfs zo dapper om de linksen aan te vallen. Dat maakt wel indruk op een rechtse Belg als ik. Ik ben het meestal oneens met jou maar dat neemt niet weg dat ik toch wel waardering heb voor je manier van argumenteren. :)

Verdorie Mars....sjjjjjjjjtttttt...daar gaat mijn reputatie. :bril:

000NobelPrizes
02-01-03, 23:43
Geplaatst door Sven_DP
Zoals ik al zei Nobel, mocht ik dit gezegd hebben, het internet zou te klein geweest zijn. Weet je, ik geloof echt wel dat democratie een leerproces is dat bevolkingen en hun leiders met vallen en opstaan moeten leren. Als je nooit anders gekend hebt dan een verstikkende implementatie van een godsdienst, een keiharde dictatuur en een har patriarchaal sociologisch model, is het niet verwonderlijk dat je niet echt beseft wat een democratie is, wat vrij denken is, wat ECHTE vrijheid is. Je wordt echt niet geboren als democraat!!!

Kijk naar het Westen, hoeveel millennia hebben we d'er hier over gedaan om een alles behalve perfect systeem te krijgen. Maar dan wel een systeem dat uniek is in de geschiedenis van de mensheid en waar de rest van de wereld met afgunst naar opkijkt, en terecht. Wat dus ook eens mag gezegd worden, tussen al het euro-pessimisme van een aantal zelf-verklaarde pseudo-intellectuelen.

Welnee. Internet is nooit te klein: laat je niet opjutten door gedachtegoed dat zo bekrompen is als een kringspier.
Eeuwenlang is hier gevochten voor vrijheid. Het zal niet gebeuren dat de vrijheid die wij daardoor anderen gunnen, ertoe zal leiden dat de eeuwen weer worden teruggedraaid.

Pytaghoras
03-01-03, 01:39
Sven,

Hoe zou je willen dat er democratie komt in landen zoals Marokko en Algerij, terwijl het gevaar vormt voor belangen van de landen zoals Frankrijk en Spanje? Voor jou klinkt het raar, maar de realiteit is dat de dictaturen in Marokko en Algerij in stand worden gehouden door de WESTERSE landen. De Marokkanen zijn ervan bewust dat het allleen maar negatieve gevolgen heeft als ze in opstand komen. Er zullen duizenden mensen het slachtoffer worden. Het kan zijn dat Marokko ook weer bezet gaat worden door Spanje en Frankrijk. Daarom heeft men in Marokko afstand genomen van het geweld als middel en is hopeloos opzoek naar andere middelen om die dictaturen aan te kunnen pakken.

Een klein voorbeeldje hoe dat allemaal begon...........

In de jaren vijftig is het verzet toegenomen en de ondergrondse cellen van de opstandelingen plegen in twee jaar tijd maar liefst zesduizend aanslagen op de Franse bezetters en hun bezittingen. Die reageren met een bloedige terreur, en slachten duizenden en duizenden mensen af. Maar ook buurland Algerije staat in brand vanwege een onafhankelijkheidsoorlog. Aangezien repressie een hoop geld kost wordt al snel besloten Marokko formeel 'onafhankelijk' te maken. De grote kapitaalsgroepen zien in dat 'onafhankelijkheid' niet hun vertrek uit het land hoeft te betekenen en geven hun fiat. Ze zetten in 1956 koning Mohammed V op de troon en laten de onderdrukking van het Marokkaanse verzet aan hem over. De koning eigent zich het beste deel van de landbouwgrond toe en tachtig procent van alle rijkdom in het land blijft in handen van enkele honderden rijke families. Mohammed V neemt de teugels strak in handen en zijn zoon Hassan II, die hem in 1961 opvolgt, overtreft hem nog in wreedheid.

Je zult het niet geloven, er zijn zoveel activisten in Marokko gemarteld en omgebracht door de overheid met hulp van de CIA. Misschien moet je een Marokkaan zijn om het te kunnen begrijpen. De macht van de koning strekt zich uit tot in Europa. Tegenstanders van zijn regime die naar het buitenland gevlucht zijn verdwijnen daar. Dat lot wacht soms ook vooraanstaande politici. Een daarvan was de internationaal vermaarde socialist Mehdi Ben Barka. Hij was de leider van het Marokkaanse socialistische verzet tegen de neo-koloniale verhoudingen. In 1965 was deze internationalist in Parijs bezig een conferentie te organiseren toen hij in het openbaar werd ontvoerd. Het ging om een conferentie van Derde Wereld-landen met als doel een beweging op te zetten tegen het imperialisme. Het werd duidelijk dat Hassan bij de verdwijning hulp heeft gekregen van de Franse geheime dienst OAS en de Amerikaanse CIA. Ben Barka stond ook op hun dodenlijsten.

Misschien is de zender al-jazeera wel een middel om het volk bewust te maken van democratie!!

HNKL
03-01-03, 08:04
Tuurlijk Marsipulami,tis weer Hollanders dit en Hollanders dat met jou.En nee ik was niet kapot van Fortuyn.

Marsipulami
03-01-03, 09:32
Geplaatst door HNKL
Tuurlijk Marsipulami,tis weer Hollanders dit en Hollanders dat met jou.En nee ik was niet kapot van Fortuyn.

Je hebt gelijk. Vandaag ben ik in een goede bui. Ik zal proberen tot vanavond niks onaardigs meer te zeggen van Hollanders ;)

HNKL
03-01-03, 10:10
Ach je doet maar,het staat gewoon sneu dat continue gefrustreerde afgeven van sommige Belgen op Nederland.

Sven_DP
03-01-03, 11:56
Geplaatst door HNKL
Ach je doet maar,het staat gewoon sneu dat continue gefrustreerde afgeven van sommige Belgen op Nederland.

30 augustus 1830 (operette staatsgreep van de rijke katholieke klerus en bourgeoisie) en 4 oktober 1830 (de wansmakelijke grap van de onafhankelijkheid) zijn wat mij betreft de zwartste dagen uit de geschiedenis van de lage landen. :huil::huil::huil::huil::huil:

Marsipulami
03-01-03, 12:31
Geplaatst door Sven_DP
30 augustus 1830 (operette staatsgreep van de rijke katholieke klerus en bourgeoisie) en 4 oktober 1830 (de wansmakelijke grap van de onafhankelijkheid) zijn wat mij betreft de zwartste dagen uit de geschiedenis van de lage landen. :huil::huil::huil::huil::huil:

Als Vlaanderen bij Holland moet dan word ik suicide-bomber ;)

Sven_DP
03-01-03, 12:43
Geplaatst door Marsipulami
Als Vlaanderen bij Holland moet dan word ik suicide-bomber ;)

En ik dacht nog wel dat jij wel tekenen van intelligentie vertoonde, in tegenstelling tot boven vermelde ontkenningen van het Darwinisme.

Waar is er toch gebeurd met m'n mensenkennis???? :knife_hea

Kadija
03-01-03, 21:07
Wij volgden toen die ellende in Afghanistan op Aljazeera (via sateliet) en het was erg interessant vooral om hen te vergelijken met CNN. Al spreek ik geen Arabisch. Inderdaad tot grote woede van de meeste Arabische leiders maar inderdaad ook sommige westerse, is het de meest bekeken zender.
Er wordt volgens mij achter de politieke schermen heel wat afgekonkeld ook tussen de democratische en niet democratische landen.
Trouwens Sven het staat me erg tegen dat op het politieke verlanglijstje eerst handelsbelangen staan en dan pas mensenrechten. Volgens mij zullen we hoe dan ook ooit een hoge prijs betalen voor dit alles. Denk maar aan het milieu enzo wat ook opgeofferd wordt in onze hang naar luxe en welvaart.

Wasalaam Nadia :verdriet:

Sven_DP
03-01-03, 21:37
OK, onze drang naar luxe en comfort is soms overdreven. Dus, wie laat als eerste zijn wagen, GSM en laat ons zeggen centrale verwarming voor wat het is? Wie? :maf3:

Kadija
03-01-03, 21:51
Geplaatst door Sven_DP
OK, onze drang naar luxe en comfort is soms overdreven. Dus, wie laat als eerste zijn wagen, GSM en laat ons zeggen centrale verwarming voor wat het is? Wie? :maf3:

Niemand Sven. Ik denk ook dat het iets is als no place to return! We kunnen niet meer terug naar de middeleeuwen ik weet het. Verder weiger ikzelf mijn rijbewijs te halen, al rij ik heel hypocriet wel eens met anderen mee. Fiets, ben lid van Amnesty, greenpeece en het WNF.
Ik beweer dus alleen dat we ooit een hoge prijs zullen moeten betalen.
Niet zo sacastisch hé jochie?
:hihi: :boer: Nadia