PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer kerkgebouwen te koop



Marsipulami
03-01-03, 17:42
Steeds meer kerkgebouwen te koop

van onze redactie kerk

AMSTERDAM - Als gevolg van de secularisatie krijgen steeds meer kerkgebouwen steeds minder bezoekers. Eens komt dan het onvermijdelijke moment dat een plaatselijke gemeente het gebouw niet meer kan betalen en er nog maar één optie rest: verkopen.

De kerk krijgt vaak een nieuwe functie als appartementencomplex, atelier, museum, discotheek of congrescentrum. Makelaardij Reliplan heeft sinds 1991 al tweehonderd kerken 'opnieuw ingevuld'. Op dit moment staan er 52 te koop.


Meneer Zwaan uit Stavoren heeft er een tijdje wakker van gelegen, maar nu niet meer. Het was een knus, klein kerkje, vol van geschiedenis, sinds 1888 in gebruik van de Gereformeerde Kerk (synodaal). ,,Maar je moet reëel blijven. We zaten in financiële nood en het aantal kerkgangers werd almaar minder. Dus uiteindelijk moesten we wel verkopen.''

Ach, zegt hij, het kwam natuurlijk niet onverwacht. De gereformeerden maakten al lange tijd gebruik van de plaatselijke hervormde kerk. Die is groter en bovendien makkelijker te verwarmen. Maar toen het moment daar was dat de kosten voor beheer en onderhoud niet meer opgebracht konden worden, kregen sommigen het toch te zwaar. ,,De mensen zijn grootgebracht met het kerkje, ze zijn er gedoopt. Dus ja, dan is het logisch dat de verkoop ze aan het hart gaat.''

Maar dan: hoe verkoop je een kerk? Zwaan had nog een folder liggen van Reliplan, de enige makelaar in kerkelijk onroerend goed. Die was hem ooit toegestuurd omdat hij lid was van de commissie van beheer van de kerk. Hij had de folder niet weggegooid; iets zei hem dat die nog wel eens van pas zou kunnen komen. ,,Toen hebben we dus eens gebeld.''

Bijzonder

Het telefoontje kwam binnen in een prachtig dijkpand in Amsterdam-Noord: Café Noord-Holland, dat dateert uit 1907. ,,Tjsa, dat moet wel'', zegt Mickey Bosschert, directeur van Reliplan. ,,Als je handelt in zulk bijzonder onroerend goed kun je niet ergens drie hoog achter gaan zitten.''

Het is er rustig en licht. In een grote kast staan tientallen fotoboeken, met daarin alle 13.500 kerkgebouwen van Nederland, ,,alle foto's zelf gemaakt''. Bosschert: ,,Dus als er iemand belt, dan zeg ik: 'Als u even wacht, kijk ik wat voor gebouw het is'. Vervolgens maken we een afspraak. Ik ga dan langs voor een gesprek met het kerkbestuur, maakt niet uit waar, al is het in Friesland. Ik wil als eerste weten wat ze willen en wat er leeft. Ik peil welke mogelijkheden er zijn met het gebouw en dan gaan we aan de slag. We nemen de tijd, het gaat niet snel-snel, zo werkt het niet. Het besluit moet gefundeerd zijn.''

Op dit moment is Reliplan - ,,Die naam? Religie en een nieuw plan voor kerken, vandaar'' - bezig met 52 kerken. En sinds het begin in 1991 zijn er zo'n tweehonderd 'opnieuw ingevuld'. ,,De zaken gaan goed'', zegt Bosschert.

Toch was het zakelijke aspect voor haar niet de reden om deze markt op te gaan. Eind jaren tachtig overleed haar tienjarige dochtertje aan kanker. ,,Ik ben niet echt gelovig, maar na haar dood ging ik vaak naar de kerk. 'Misschien is ze daar', dacht ik. In die tijd hoorde je steeds vaker dat kerken werden afgebroken. En omdat ik toen al deed in onroerend goed, dacht ik dat ik het best kon combineren. Ik wilde gewoon niet dat die kerken verdwenen.''

Dilemma's

De ontwikkelingen rond het kerkje in Stavoren, de dilemma's en de aarzelingen, komen Bosschert maar al te bekend voor. Het is een algemeen beeld, zegt ze, en het speelt bij alle kerken. Op dit moment staan er zo'n veertig leeg. ,,Het grootste probleem is dat het ledenaantal terugloopt. Maar je ziet bijvoorbeeld ook dat de kerkelijke gemeenschap verandert. Stel je eens een van oudsher rooms-katholieke wijk voor waar in de loop der jaren steeds meer buitenlanders zijn komen wonen. Dan verliest zo'n kerkgebouw uiteindelijk zijn functie. Meestal is verkoop dan onvermijdelijk, en de kerkbesturen zien dat ook aankomen, maar het is natuurlijk toch triest. Het enige wat ze dan nog willen is een goede invulling van hun kerk en een mooie opbrengst.''

Ze bewandelt een vast traject. ,,Allereerst kijk ik of er een andere kerk is die het gebouw wil kopen. En de geloofsrichting moet dan wel een beetje aansluiten. Dan kijk ik of er andere maatschappelijke instellingen zijn die interesse hebben, zoals kinderdagverblijven of seniorenorganisaties. Ten slotte - en dat komt het meest voor - gaan we kijken of het bestemmingsplan veranderd kan worden in bijvoorbeeld woningbouw.''

Een koper vinden is vaak niet zo'n probleem, Reliplan heeft een hele lijst van zoekende instanties en projectontwikkelaars. In de meeste gevallen wordt een kerk omgebouwd tot appartementencomplex.

Gereformeerd geld

Zwaan en zijn kerkbestuur hadden destijds slechts twee voorwaarden: er mocht geen bordeel in hun kerkje komen en ook geen kroeg. Uiteindelijk is het gereformeerde kerkje van Stavoren gekocht door de buurman, een kunstenaar. Die maakt er nu een museum van. Hij mocht de hele inboedel hebben, behalve de doopvont en de kansel. Zwaan heeft er vrede mee. Zeker omdat het veel meer opbracht dan gedacht: zo'n 145.000 euro. ,,Nee, we zijn er niet van gaan eten. Het blijft natuurlijk gereformeerd geld.''


© Nederlands Dagblad 1/2/2003

De Rode Roos
03-01-03, 17:49
en de Islam groeit (voorlopig), misschien dat die Kerken opnieuw kunnen worden ingericht tot Moskee? Heeft het toch nog een goed doel.

Marsipulami
03-01-03, 17:54
Geplaatst door De Rode Roos
en de Islam groeit (voorlopig), misschien dat die Kerken opnieuw kunnen worden ingericht tot Moskee? Heeft het toch nog een goed doel.

Ja, daar ben ik ook wel voorstander van. Persoonlijk verwondert het me wel dat het niet gebeurt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat in Frankrijk de katholieke kerk veel gebouwen overdraagt aan de moslims. In België is er (voorlopig) niet echt een probleem omdat de staat voor zover ik weet eigenaar is van de kerken. Het onderhoud valt dus in feite ten laste van de belastingbetaler en niet van de gelovigen die er komen.

barfly
03-01-03, 18:02
In Hilversum hebben ze al een kerk omgebouwd tot woonruimte voor de zogenaamde starters. Wat ik een heel goed initiatief vind in een land waar woonruimte schaaaaars is.

De Rode Roos
03-01-03, 18:18
of studentenflats, gewone flats...meer woonruimte. In de steden kun je geen woning krijgen en moet je minstens 2 jaar wachten om uberhaupt een kans te maken. Al die kerken dus opdoeken en ombouwen tot woonruimte :D

barfly
03-01-03, 18:30
Geplaatst door De Rode Roos
of studentenflats, gewone flats...meer woonruimte. In de steden kun je geen woning krijgen en moet je minstens 2 jaar wachten om uberhaupt een kans te maken. Al die kerken dus opdoeken en ombouwen tot woonruimte :D

Helemaal mee eens! Je noemt 2 jaar? In sommige steden kan dat al makkelijk oplopen tot 8 jaar, en kopen? Voor € 150.000,- koop je net een kippehok!?
Dus inderdaad ombouwen die zooi! :)

Marsipulami
03-01-03, 18:45
Geplaatst door De Rode Roos
of studentenflats, gewone flats...meer woonruimte. In de steden kun je geen woning krijgen en moet je minstens 2 jaar wachten om uberhaupt een kans te maken. Al die kerken dus opdoeken en ombouwen tot woonruimte :D

Het ombouwen van een kerk tot bruikbare appartementen voor bewoning is volgens mij een pak duurder dan gewoon nieuwe appartementen te bouwen. Als het woonruimte moet zijn kan men beter de kerken eerst met de grond gelijk maken en dan er een volledige nieuwbouw opzetten.

Ik vind de moskeebestemming de beste. Gewoon alle stoelen uit de kerk...kruisbeeld weg...en tapijten er in. Klaar is kees. Zo krijgen die kerken een waardige bestemming en het kost niet veel. Bovendien een sympathieke geste naar de moslims toe, zoals het hoort in een multiculturele samenleving. Is natuurlijk het probleem met de oriëntatie naar Mekka. Hoe dat precies zit met kerken weet ik niet maar ik geloof dat die ook wel naar het oosten geoöriënteerd zijn, maar zeker weet ik het niet.

Donna
03-01-03, 18:54
Iedere kerk kan naar het oosten georienteerd worden, kwestie van jezelf omdraaien :D

Ik ben er ook wel voor dat de kerken moskeeen worden. Het heeft allerlei voordelen. De originele functie van gebedshuis blijft intact, de moslims hebben extra ruimte, en je bent van dat gezeur over 'afwijkende bouwstijl' van nieuwbouwmoskeeen af.

Maarten
04-01-03, 03:18
Ik blijf het een treurig verhaal vinden.
Er is vaak veel moeite gedaan om die kerken te bouwen.
Het geld er voor kwam vaak van de mensen zelf, die niet veel hadden..
Er is hoop mee verbonden geweest, die in de afgelopen 50 jaar een langzame en pijnlijke dood gestorven is...
En nou ook nog moslims er in?
Zelf kan ik daar makkelijk een positief verhaal over schrijven, maar hoe de mensen er over denken die echt met die kerken verbonden zijn geweest?? Ik weet niet of ik daar wel vrolijk van wordt.. De tijd is er nog niet rijp voor, geloof ik...

barfly
04-01-03, 09:36
Geplaatst door Maarten
Ik blijf het een treurig verhaal vinden.
Er is vaak veel moeite gedaan om die kerken te bouwen.
Het geld er voor kwam vaak van de mensen zelf, die niet veel hadden..
Er is hoop mee verbonden geweest, die in de afgelopen 50 jaar een langzame en pijnlijke dood gestorven is...
En nou ook nog moslims er in?
Zelf kan ik daar makkelijk een positief verhaal over schrijven, maar hoe de mensen er over denken die echt met die kerken verbonden zijn geweest?? Ik weet niet of ik daar wel vrolijk van wordt.. De tijd is er nog niet rijp voor, geloof ik...

Ik vraag me af of er wel moslims in willen? En ik kan me voorstellen dat je het jammer vind van de inspanningen die er zijn gedaan maar als die kerken nu leeg staan en vind je het een beter plan om er mensen in te laten wonen?

Marsipulami
04-01-03, 09:57
Geplaatst door Maarten
Ik blijf het een treurig verhaal vinden.
Er is vaak veel moeite gedaan om die kerken te bouwen.
Het geld er voor kwam vaak van de mensen zelf, die niet veel hadden..
Er is hoop mee verbonden geweest, die in de afgelopen 50 jaar een langzame en pijnlijke dood gestorven is...

Het behoud van kerken is een cultuurhistorisch probleem, geen religieus probleem. Er zijn weinig 'religieuze' argumenten te vinden in de bijbel of de christelijke leer om te stellen dat christenen voor het onderhoud van 's lands cultureel patrimonium moeten instaan als ze die gebouwen zelf niet meer nodig hebben.

Je hebt gelijk dat er veel meer met die kerken verbonden is en dat kerken de getuigen zijn van eeuwenlange evoluties en tradities in de Europese beschaving. Men heeft zich echter zowel buitenkerkelijk als binnenkerkelijk ingespannen, om zichzelf en de samenleving los te maken van de traditionele religie.

Die evolutie gaat nog steeds door. Het uiteindelijke doel is het volledig verbannen van religie uit het openbare leven. Het aangeboden alternatief is, een burgerlijke niet-confessionele ideologie en gedragscode die door overheid wordt opgelegd aan de bevolking. Men verkoopt dit verhaal onder de noemer 'neutraliteit' van de staat. Maar die neutraliteit is veel minder neutraal en anti-pluralistischer dan men over het algemeen denkt. Als het dan toch gelukt is om los te komen van de traditie dan moet men ook weer niet gaan treuren over de gevolgen daar van.


En nou ook nog moslims er in?
Zelf kan ik daar makkelijk een positief verhaal over schrijven, maar hoe de mensen er over denken die echt met die kerken verbonden zijn geweest?? Ik weet niet of ik daar wel vrolijk van wordt.. De tijd is er nog niet rijp voor, geloof ik...

Ik ben eens gaan kijken of er bronnen waren in het Nederlands die spraken over de overdracht van kerken in Frankrijk aan de moslims. Ik heb er toch eentje gevonden. Zij het dan een bron die tegen die gang van zaken is.


In Lille hebben de Dominicanen de moslims een kapel aangeboden, opdat ze daarvan een moskee kunnen maken. In Versailles heeft men in de kerken gecollecteerd voor «de aankoop van een cultusplaats voor de moslims». Twee andere kapellen werden aan hun afgestaan in Roubaix en in Marseille, evenals een kerk in Argenteuil...

http://www.stpiusx.nl/dossiers/radelozeK/hoofds10.htm

Marsipulami
04-01-03, 10:07
Geplaatst door barfly
Ik vraag me af of er wel moslims in willen? En ik kan me voorstellen dat je het jammer vind van de inspanningen die er zijn gedaan maar als die kerken nu leeg staan en vind je het een beter plan om er mensen in te laten wonen?

In de loop van de geschiedenis zijn er vaker kerken omgebouwd tot moskeeën. Het beroemdste voorbeeld is de Aya Sofia in Turkije. In Spanje zie je ook veel kerken die moskee geworden zijn in de loop van de geschiedenis.

http://db-www.aist-nara.ac.jp/~tomohi-f/Travel/99/Bulgaria/img/travel/aya_sofia_icon.jpg

De Aya Sofia
De "kerk van de heilige wijsheid" (Haghia Sophia) is het beroemdste en belangrijkste bouwwerk van Istanbul. De Aya Sofia is in 536 na Chr. gebouwd als Byzantijnse domkerk. Ruim 900 jaar vervulde het gebouw die functie totdat het onder de Osmanen in een moskee werd veranderd. In 1934 verloor het bouwwerk zijn religieuse functie en werd het een museum.

Arvid
04-01-03, 12:39
Geplaatst door Marsipulami
In de loop van de geschiedenis zijn er vaker kerken omgebouwd tot moskeeën. Het beroemdste voorbeeld is de Aya Sofia in Turkije. In Spanje zie je ook veel kerken die moskee geworden zijn in de loop van de geschiedenis.

http://db-www.aist-nara.ac.jp/~tomohi-f/Travel/99/Bulgaria/img/travel/aya_sofia_icon.jpg

De Aya Sofia
De "kerk van de heilige wijsheid" (Haghia Sophia) is het beroemdste en belangrijkste bouwwerk van Istanbul. De Aya Sofia is in 536 na Chr. gebouwd als Byzantijnse domkerk. Ruim 900 jaar vervulde het gebouw die functie totdat het onder de Osmanen in een moskee werd veranderd. In 1934 verloor het bouwwerk zijn religieuse functie en werd het een museum.

Waarom denk je alleen maar aan moslims?
Kerken kunnen net zo goed omgebouwd worden tot een synagoge voor Joden of een tempel voor hindoes/boeddhisten

Marsipulami
04-01-03, 13:51
Geplaatst door Arvid
Waarom denk je alleen maar aan moslims?
Kerken kunnen net zo goed omgebouwd worden tot een synagoge voor Joden of een tempel voor hindoes/boeddhisten

Principieel zou daar misschien ook weinig op tegen zijn. Maar het aantal joden (van de boeddhisten en hindoes weet ik niks) daalt en het aantal moslims stijgt exponentieel. (In Nederland 800 000 dacht ik) Het zijn vooral de moslims die op zoek zijn naar gebedsruimtes die naam waardig.

Donna
04-01-03, 14:09
Geplaatst door Marsipulami
Principieel zou daar misschien ook weinig op tegen zijn. Maar het aantal joden (van de boeddhisten en hindoes weet ik niks) daalt en het aantal moslims stijgt exponentieel. (In Nederland 800 000 dacht ik) Het zijn vooral de moslims die op zoek zijn naar gebedsruimtes die naam waardig.



Mars......


Waarom lees je mijn PM niet? :(