PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkende weigert een op een debat tegen Bos



sil
05-01-03, 04:21
'Jan Peter kan niet met iedereen in debat'



Wouter Bos, de lijsttrekker van de PvdA, heeft alles geprobeerd, maar zijn CDA-collega, premier Jan Peter Balkenende, blijft weigeren de degens met hem te kruisen in een één tegen één debat op televisie. Alleen in het lijsttrekkersdebat op 8 januari bij TweeVandaag, waar ze allemaal zullen optreden, treffen zij elkaar kort.



Bos nodigde Balkenende voor de eerste keer uit op 11 december vorig jaar tijdens een speech aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daar daagde Bos de premier uit voor een debat, omdat hij zich had geërgerd aan een aantal beschuldigende opmerkingen van Balkenende.

Balkenende had onder meer gezegd dat Bos vergenoegd zat te wachten op de tegenvallende loonstrookjes in januari. 'Het vergenoegt mij niet, ik maak me er zorgen over', aldus Bos. Ook had Balkenende gezegd dat de stijging van de ziektekostenpremies en de daling van de koopkracht aan Paars te wijten zijn. Bos: 'Dat is gewoon niet waar.'

Op 18 december stuurde Bos de CDA-voorman een open brief om hem er nogmaals op te wijzen dat er stof genoeg is om van gedachten te wisselen. 'Omdat ik niks van je heb gehoord, stuur ik deze brief', getekend Wouter Bos. Maar op die brief kwam evenmin een antwoord.

Intussen waren de coördinatoren van de diverse tv-programma's druk in de weer om de verschillende lijsttrekkers in hun shows te krijgen. NOVA diende een verzoek in voor een tweegesprek Balkenende-Bos, maar kreeg nul op het rekest bij het CDA-campagneteam.

Ook Netwerk lukte het niet de CDA-lijsttrekker aan tafel te krijgen, niet met Zalm, maar ook niet met Bos. En dus krijgen de tv-kijkers tweemaal in één week Zalm-Bos, zowel op 15 januari bij NOVA als 19 januari bij Netwerk.

Een dag eerder, de 18e,zullen Zalm en Balkenende bij NOVA met elkaar debatteren.

Het lijsttrekkersdebat bij Buitenhof op 5 januari werd afgeblazen nadat Balkenende had geweigerd mee te doen. 'Te veel van het goede, te kort op elkaar', voerde zijn campagneteam aan.

RTL heeft vanavond de lijsttrekkers van de vier grootste partijen aan tafel. Balkenende zei wel ja tegen de uitnodiging om op zondag 19 januari vlak voor de verkiezingsdag als enige gast in Buitenhof te zitten.

Dat alles werd campagneleider Ruud Koole van de PvdA te gortig. Twee dagen voor Kerstmis pakte hij de telefoon om zich bij zijn CDA-collega Meus van de Poel te beklagen. 'Waarom komt er geen stevige openbare confrontatie tussen Bos en Balkenende?', vroeg hij bij die gelegenheid.

Van de Poel verklaarde donderdag dat er heus geen grand design achter zit dat Balkenende Bos niet treft. Als argument voert hij de volle agenda van de premier aan. 'Jan Peter kan gewoon niet met alles en iedereen in debat gaan', aldus CDA-campagneleider Van de Poel.

Koole denkt dat Balkenende de nieuwe PvdA-lijsttrekker bewust mijdt. 'Ik vermoed dat het CDA hem niet in een kwetsbare positie wil brengen.'


© de Volkskrant