PDA

Bekijk Volledige Versie : Koranische Islam??

Basco
06-01-03, 16:35
Laatst werd er in de nieuwsbrief van het ISIM (Institute for the Study of Islam in the Modern world) gesproken over een Islam zonder Hadith, die door nogal wat jongere europese moslims werd nagestreefd. Dus een Islam ALLEEN gebasseerd op de Koran. Nu wilde ik 's een balletje opgooien, wat zijn jullie ideëen hierover? Er zijn nogal wat regels binnen de Islamitische levensstijl die nergens in de Koran staan, vind je ze daarom minder belangrijk? Of wil je vast blijven houden aan de traditie uit de tijd van de profeet?

Ik ben voor alle duidelijkheid geen moslim, kom niet eens uit Marokko (ben wel allochtoon!) maar ik vraag mij af of er inderdaad Europese moslim jongeren zijn die de Hadith opzij willen leggen en zich alleen richten op de Koran.

Aicha19
07-01-03, 12:00
Salaam

Ik vind het door en door triest, Islam zonder Hadith bestaat gewoon niet!
We hebben de Koran en de overleveringen, en we moeten allemaal proberen om volgens de soenna te leven, na het voorbeeld van onze profeet Mohamed (saw).

Er zijn inderdaad Koranieten (Sjieten) die beweren dat de Islam = alleen de Koran volgen...Astagfirullah hoe ze erbij komen weet ik niet, wat ik wel weet is dat ze volkomen verkeerd denken.

Wa salaam
groetjes Aicha!

Basco
07-01-03, 15:25
Duidelijk.
maaruh... SjiŽieten houden echt wel een Hadith aan hoor. In weze zijn nog een behoorlijk stuk ŽstrengerŽdan SunniŽs

Ismail2
11-01-03, 00:37
Assalaam
Als ik mijn niet vergis dan heeft de profeet in zijn afscheidsrede gezegd
dat hij ons de Koraan EN de Sounna achterliet.
Ik denk dat hij niet duidelijker had kunnen zijn.
Zowel de Sounna als de Koraan zijn dus belangerijke elementen in de Islam.
groeten

rebelgirl
04-02-03, 13:01
Geplaatst door Ismail2
Assalaam
Als ik mijn niet vergis dan heeft de profeet in zijn afscheidsrede gezegd
dat hij ons de Koraan EN de Sounna achterliet.
Ik denk dat hij niet duidelijker had kunnen zijn.
Zowel de Sounna als de Koraan zijn dus belangerijke elementen in de Islam.
groeten

Als ik mij niet vergis wordt er zelfs in de koran zelfs gezegd het voorbeeld van de profeet te volgen. Het bekende voorbeeld is de wijze waarop we de salaat verrichten. De salaat staat niet uitgebreid in de koran beschreven, we volgen hierbij de soennah, het voorbeeld van de profeet.

Wa allahoe3lem

Joesoef
05-02-03, 20:26
Geplaatst door rebelgirl
we volgen hierbij de soennah, het voorbeeld van de profeet.

Wa allahoe3lem

Als jij zo graag de sounna wil volgen waarom gebruik jij dan dat plaatje van die half blote juffrouw als avatar?

rebelgirl
06-02-03, 08:58
Geplaatst door Joesoef
Als jij zo graag de sounna wil volgen waarom gebruik jij dan dat plaatje van die half blote juffrouw als avatar?

Gelukkig staat er nergens in mijn tekst dat ik perfect ben. Ook ik heb mijn zonden.
Als jij de soenna niet wil volgen, dan is dat tussen jou en Allah (swt). Ik volg de soenna wel, zoals de koran ons dit duidelijk maakt en zoals de profeet ons heeft gezegd.