PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-semitische soap



Ali G
07-01-03, 16:19
Een `antisemitische' Egyptische soapserie trekt miljoenen kijkers in Arabische landen. Ook in Nederland is `Ruiter zonder Paard' te ontvangen. Minister De Hoop Scheffer roept de Egyptische ambassadeur op het matje.

Aan weerszijden van het televisietoestel in het lokaal van de Marokkaanse vereniging hangen de Palestijnse vlag en de beroemde foto van Mohammed Durra, het Palestijnse jongetje dat door Israëlische soldaten werd doodgeschoten. Het toestel is geluidloos afgestemd op de Marokkaanse staatstelevisie MRT. Farisson Bila Jawad? Nee, het zegt de groep Marokkaanse tieners buiten helemaal niets. Ook de twintig oudere bezoekers binnen, die aan drie tafels fanatiek dominosteentjes achter elkaar zetten, kijken vragend uit hun ogen. Een Egyptische televisieserie? Nee, het spijt hen werkelijk. Niemand heeft van de soapserie `Ruiter zonder Paard' gehoord, laat staan dat ze haar hebben gezien.

Wacht, zegt iemand die zich Abdel noemt. Is dat niet de serie waar nu zoveel om te doen is? ,,Ja, ik heb er iets over gezien'', zegt hij, ,,op de Nederlandse televisie.'' De schotel van deze vereniging kan de commerciële zender die de serie uitzendt niet ontvangen. En de Marokkaanse staatstelevisie heeft de uitzending na de eerste aflevering al stopgezet om de joodse burgers in Marokko niet onnodig te kwetsen. De serie is door de Egyptische staatstelevisie geproduceerd en verkocht aan zeventien zenders in de Arabische wereld. Zo komt de serie alsnog de Marokkaanse huiskamers in Nederland binnen. Ook hier te ontvangen Tunesische, Algerijnse en Jordaanse zenders en het televisiestation Al-Manar van de Libanese Hezbollah zenden de serie via de satelliet uit.

De 41 delen tellende serie Ruiter zonder paard `onthult' de zionistische samenzwering om het christendom te vernietigen, om uiteindelijk over de hele wereld te kunnen heersen. De serie is gebaseerd op de omstreden Protocollen van de Wijzen van Zion', een antisemitisch pamflet dat eind negentiende eeuw opdook in Rusland.

Die `haat' komt via Arabische zenders en de vele schotelantennes in vooral achterstandswijken de Marokkaanse huiskamers in Nederland binnen. Zo wakkeren Arabische zenders het antisemitisme onder Marokkaanse jongeren aan, zegt Naftaniël. ,,Onzin'', reageert Abdel in het lokaal van de Marokkaanse vereniging. De serie is hooguit antizionistisch maar zeker niet anti-joods, oordeelt Abdel op basis van berichtgeving op de Nederlandse televisie over ,,deze commotie''.

Abdel begrijpt niet waar Naftaniël zich zorgen om maakt. Marokkaanse jongeren kijken niet naar Arabische zenders. Ze kunnen die taal niet eens begrijpen. Oudere allochtone tv-kijkers stemmen wel af op zenders uit het land van herkomst, maar jongeren kijken inderdaad vooral naar Nederlandse televisieprogramma's, zo bleek in 1999 al uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Abdel: ,,Ze zien elke avond op het achtuurjournaal hoe Israël het Palestijns volk vernedert en onderdrukt. Ze hebben de Arabische series niet nodig om anti-Israël te zijn'', zegt hij.

Het is bijna onmogelijk een fan van `Ruiter zonder Paard' te traceren. Ene `Souad' schrijft op maroc.nl dat hij de serie ondersteunt. ,,Ik heb de serie één keer gezien.(...) Deze serie laat de waarheid zien.'' Niemand reageert. Uiteindelijk lukt het een `trouwe' kijker van `Ruiter zonder Paard' te vinden. Ophef om niets, stelt Abdel Ghafour Ahalli (36), sociaal raadsman in Alphen aan den Rijn. ,,O jazeker, de serie is anti-joods. Joden worden op een zo belachelijk amateuristische wijze belachelijk gemaakt, dat neem je toch niet serieus!'', lacht hij. Ahalli zelf, zweert hij, heeft niets tegen joden. ,,Ik veroordeel wel het optreden van het Israëlisch leger tegen Palestijnen.''

Ahalli beseft dat het verhaal verzonnen is, een fabel. Hij kan zich niettemin voorstellen dat de serie invloed heeft op veel kijkers in Arabische landen. ,,Voor veel Arabieren is de serie een opluchting, een wraak op Sharon die dagelijks Palestijnen onderdrukt en kinderen en vrouwen vermoordt.'' Marokkaanse jongeren in Nederland? ,,Die kijken liever naar Big Brother.'' Dat zo'n slecht gemaakte soap zo veel heeft teweeggebracht doet hem blijven kijken. ,,De serie wordt elke dag vijf keer herhaald op de Iraakse televisie. Het is een middel geworden in de oorlog tussen Arabieren en Israël'', schaterlacht Ahalli weer.

--------------------------------------------------------------------------------

Pixelshade
07-01-03, 17:47
oudddddd nieuws :roker:

Egypte rules!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :fplet:

mrz
07-01-03, 17:50
Erg oud nieuws ja. Maar ik vraag me nou af. Wat bezielt Jaap de Hoop Scheffer nu precies om zo pro-amerikaans en pro-zionistisch te zijn?

Ali G
07-01-03, 20:36
Geplaatst door mrz
Erg oud nieuws ja. Maar ik vraag me nou af. Wat bezielt Jaap de Hoop Scheffer nu precies om zo pro-amerikaans en pro-zionistisch te zijn?

Oeps! :hihi: Wist ik niet, stond geen datum bij het stuk.

Ik denk dat de hoop-scheffer zo pro-israel is omdat veel christenen die op het CDA stemmen een belangrijke band hebben met het jodendom en israel. Ook de VVD is zo pro-israel omdat veel (beter bedeelden) Joden van oorsprong bij de VVD zitten.
T gaat dus allemaal weer om stemmen!