PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Strakkere teugels op het ROC'



Jubelientje
07-01-03, 18:50
Naast het chador verbod nu ook een verbod op het spreken van de 'eigen, voor Nederlanders vreemde, taal' binnen het schoolgebouw.

Niet alleen in de klas niet (dit is nog te begrijpen)..

Nee, in het hele gebouw niet!

Beetje ver gezocht?


Bron: het RTLnieuws van half 8

Simon
07-01-03, 19:00
Ja ik las het ook in het Parool. Nou het is misschien niet zo gek. Ik weet dat veel van die kinderen ook vinden dat ze te slecht nederlands spreken en dan toch weer klitten met landgenoten waardoor ze minder goed nederlands leren. Het zou wel eens een pre voor zo'n school kunnen worden want veel allochtonen leerlingen stranden in een vervolgopleiding door te slechte beheersing van het nederlands. Dat is toch jammer !

Simon

Waterval
07-01-03, 20:19
Het ROC mag eerst even zichzelf op orde stellen. Ze zijn zelf 1 groot zooitje ongeregeld. Als ze een beleid zouden hebben en dat ook echt zouden uitvoeren, inclusief de sancties, zou er geen hond meer aan die instelling verbonden zijn.

Orakel
07-01-03, 20:42
Geplaatst door J.M.T.
Half Nederland spreekt met een buitenlands accent, ook velen die hier geboren zijn. Ook niet gewoon in één land!

Strakkere teugels dus overal.

Strakkere teugels, bitje in, zadel erop en de zweep er over. Zero tolerance en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Dan gelijk ook effe bij de Friezen en de Tukkers het dialect er uit rammen en we komen aardig dicht in de buurt van de Ubermensch.

HijabiLady
07-01-03, 23:49
Nou lijkt me handig voor de lessen Engels, Duits, Frans, Latijns enzovoort.
Op sommige scholen zijn er ook nog de keuzevakken, Grieks, Spaans, Arabisch en Turks.

Nee een prima voorstel, daar is echt over nagedacht.

bman
08-01-03, 14:23
Het lijkt me een perfect voorstel. Eigenaardig dat niet meer scholen dit hebben. Het praten van Turks of Somalisch op school is slecht voor de groep als geheel, slecht voor de integratie en slecht voor het individu (het leren van Nederlands).

Uiteraard geldt zo'n regel niet tijdens de lessen vreemde talen of op scholen in Friesland waar het Fries immers een officiele taal is.

p.s. Volgens mij geldt zo'n regel ook gewoon op dit forum. Het vergemakkelijks namelijk de communicatie als we allemaal de officiele taal van dit land spreken en niet in halfbakken Arabisch of een van de vele berber-dialecten moeten ouwehoeren.

Orakel
09-01-03, 21:34
Geplaatst door J.M.T.
Orakel



Die spreken behalve hun dialecten ook a.b. Nederlands.

Iets anders lijkt mij. Je zult in Marokko ook ver verscheidene dialecten kennen in één land neem ik aan.

Vindt jij het niet normaal dat je er alles aan doet de taal te leren van het land waarin je leeft en die als je eerste taal ziet?

Ik zag ooit een Marokkaanse vrouw op t.v. die arabisch leerde. Toen men haar vroeg waarom niet Nederlands zei zij 'eigen taal eerst'. Ik stond paf!

Iemand die zich (permanent) vestigt in NL moet de taal beheersen. No arguement here.
Dat er in de klas uitsluitend Nederlands gesproken moet worden, is ook geen enkel probleem.
Maar om mensen buiten de klas (in de gangen, kantine, schoolplein) te verbieden een andere taal te spreken, voert echt te ver.
De klas / de les is een collectief gebeuren waarbij alle betrokkenen ook participanten zijn en dan is een eenduidige taal een must.
Als ze het buiten de klas verbieden is het hek van de dam. Wat volgt is het schoolplein, de straat waar de school zich in bevindt, etc. Als ik in een restaurant of kroeg zit dan bepaal ik ook zelf welke taal ik spreek, zeker als het een 1 op 1 gesprek is.
Naast de gedachtenpolitie krijgen we nu ook de taalpolitie.

Orakel
09-01-03, 22:41
Geplaatst door J.M.T.
Orakel

Ik kan het toch niet helemaal met je eens zijn en ik begrijp het ook niet. Als je in Nederland GEBOREN bent dan wil je toch de taal daar spreken, dan wil je toch één zijn met dat land. Waar anders ligt jouw thuisland?

Het komt waarschijnlijk omdat men thuis de 'vreemde' taal blijft spreken. Het probleem is dat Nederlands dan de tweede taal blijft - een 'officiële taal die je op school en je werk spreekt. Maar taal ligt aan de basis van iedere cultuur ook de Nederlandse. Daarin moet je je dus bewegen, altijd in denken, alles aan relateren anders behoor je 'deep down' niet bij die cultuur.

Zijn er drie 'problemen'?
a) dat jullie uit een volslagen andere cultuur komen uit warme landen;
b) dat de islam als religie en als totaal-systeem zo anders is dan hoe men in Nederland denkt.
c) die andere etniciteit wat ook weer een punt van associatie en identiteit is voor mensen. [/QUOTE]

Ik ben niet in Nl geboren maar ook al was ik dat wel, dan nog doen zich de volgende problemen voor.
Ik heb een vaderland en een moedertaal. Ik ben al wel zo lang in NL dat ik niet meer in mijn moedertaal denk, maar in het Nederlands. Niks mis mee.
De eerste generatie allochtonen spreken in de meeste gevallen wel nederlands, variërend van gebrekkig tot goed. Om met hun kinderen te kunnen blijven communiceren is het noodzakelijk dat deze laatste hun eigen taal spreken. Daarnaast is er de factor identiteit. Je bent en blijft een Marokkaan, wat niet wegneemt dat je je Nederlander of Nederlands staatsburger kunt voelen. Daarnaast word je door de Nederlandse samenleving vaak genoeg op je allochtonn-zijn teruggeworpen: discriminatie, uitsluiting, "hoe werkt dat bij jou thuis of in jou cultuur?".
We weten waar twijfel over de eigen identiteit toe kan leiden, de meest bekende is wel "het leven met of tussen 2 culturen".
Daarnaast is er nog het vaderland waar velen periodiek naar terugkeren en ook daarbij is de taal weer erg handig.
Het klopt dat taal aan de basis van iedere cultuur ligt, maar wel in de zin dat het een voorwaarde is om de cultuur te begrijpen en je in een samenleving te kunnen bewegen.
Iemand verbieden zijn eigen taal te sprken voert dus verder dan het verbod op het produceren vn woorden en het verplaatsen van lucht.
Nogmaals: in de klas, op de werkvloer, in een gesprek met "anderstaligen" dient men zich niet te bedienen van de moedertaal.
Welke taal iemand in andere situaites spreekt, is aan diegene zelf.