PDA

Bekijk Volledige Versie : Integreren of vertrekken!



Orakel
07-01-03, 21:59
Oudkerk: wie niet meewerkt kan vertrekken
(Van een verslaggever)

AMSTERDAM - PvdA-wethouder Rob Oudkerk wil nieuwkomers dwingen tot inburgering. 'Wie verwijtbaar aan de kant blijft staan en geen bijdrage levert aan de gezamenlijke welvaart moet streng worden aangepakt,' schrijft hij vandaag in deze krant. Maximale straf voor wie niet meewerkt: het weigeren van een permanente verblijfsvergunning.


De Wet Inburgering Nieuwkomers moet volgens Oudkerk ingrijpend worden herzien. Behalve de Nederlandse taal moet nieuwkomers affiniteit worden bijgebracht met 'de geschiedenis van Nederland en zijn rechtskader'. Het Amsterdams Historisch Museum kan daar in de hoofdstad volgens Oudkerk voor zorgen.

Ook de Algemene Bijstandswet is aan herziening toe, vindt de PvdA-wethouder. 'Geen uitkeringen, maar lonen,' schrijft hij.

'Een aangeboden baan weigeren? Niet mogelijk. Werk is zo belangrijk voor integratie dat juist migranten baat hebben bij een dergelijke strakke benadering.'

Om segregatie in het onderwijs tegen te gaan wil Oudkerk spreiding van witte en zwarte scholen bespreekbaar maken. 'Redenerend vanuit wat goed is voor betrokkenen zelf moet met onder meer de woningbouwverenigingen, de onderwijssector, de ouders en de belangenorganisaties worden gesproken over dit duivelse dilemma. Tot nu toe werd gedacht dat het met kwalitatief goed onderwijs niet uitmaakt of een school zwart, wit of gemengd is. Dat maakt wél uit.'

Scholen mogen volgens Oudkerk alleen nog maar geld krijgen als zij zich onderwerpen aan 'periodieke gemeentelijke visitaties'.


© Het Parool, 7-1-2003

HijabiLady
07-01-03, 22:55
Het begind echt steeds erger te worden

Orakel
07-01-03, 22:59
Rob Oudkerk hoeft die test van de Volkskrant niet meer te doen, want hij lijkt aardig te verrechtsen. Of het is verkeizingspraat, dat kan ook.

Tegelijkertijd die ik bij bepaalde aspecten wel de winst voor de samenleving, zoals de strijd tegen de zwarte scholen.

Sven_DP
08-01-03, 00:22
Wel wel, het verstand komt met de jaren. Dat had men in Europa al decennia geleden moeten doen.

Lady, kan je ook vertellen welke passage je precies ongepast vindt?

Want wat die mens voorstelt wordt in de meeste echte immigratielanden al jaaaren toegepast.

HijabiLady
08-01-03, 00:55
Ik zie als wenselijk een land waar we getolereerd worden. Waar mensen de islam en zijn standpunten kennen, dit om onbegrip te voorkomen.
Ik zou ook graag willen dat er eesn wat werd gedaan aan de dalende moreel. Ik word zo langzamerhand een beetje ziek van al die akelige dingen om me heen.
Ik woon in Nl omdat ik hier geboren ben, omdat mijn familie hier woont, omdat ik nog steeds een Nederlander ben. Als ik de mogelijkheden zou hebben zou ik wel eens hier weg willen. Maar ach, het landschap wat ik vanuit de trein bewonder kan me toch ook wel weer bekoren.
Ik ken overigens geen landen waar ik me prima zou voelen, dus stel eens wat voor.

HijabiLady
08-01-03, 01:34
SA
dat gaat helaas niet, om in saudie arabie te mogen wonen heb je er eerst werk nodig. als jij me daar werk kan bezorgen zou ik je erg deankbaar zijn.

irak
irak??? ja hoor ik ga vlak voor de oorlog nof ff snel naar irak verkassen. overigens is irak net zo islamitisch als nederland, nauwelijks.

marokko
ja das een mogelijkheid ja. helaas spreek ik geen frans of arabisch. dus dat zal niet gaan.


turkije
nou als je dat islamitusch land ziet..... je mag daar niet eens een hoofddoek dragen, in een land dat serk verwesterd, sorry hoor, geen turkije voor mij.

palestina
is dat een land? nou nou
maar nee dat lijkt me ook niet zo'n goed toekomstperspectief

sudan
hmmz.
ik ken sudan eigenlijk niet. is dat islamitisch?
als dat zo is zou het kunnen

iran
ik ben een sunni muslim, wat ze daar in iran allemaal uitspoken met die shiah versie van islam, dat kan echt niet.

yemen
ow ja nog zon islamitsch land, ahum
ik heb eens gelezen hoe ze daar met hun vrouwen omgaan, dat lijkt me niet erg islamitisch

qatar
joh als je daar eens binnen zou kunnen komen
het paradijs op aarde voor de toerist en rijke stinkerd. niet erg islamitisch met alle drank en dingen die daar gebeuren.

afganistan
??????? sinds wanneer is dat een islamitisch land?\


pakistan
ook niet islamitisch, maar voornamelijk hindoestaans

malesie
daar zag ik laatst iets over op tv, en dat leek me best aardig


nou sudan en maleisie houden we erin
heb je misschien ook reisbrocherus en weet je toevallig welke taal ze daar spreken?

HijabiLady
08-01-03, 01:36
sorry trouwens dat ik het moet zeggen maar uit je teksten blijkt een kennis van de islam van nul komma noppes.


en hoezo getolereerd?
als ik een hoofddoek draag is het zogenaamd normaal dat je niet aangenomen word.
als die baas haren wil zien dan zet hij maar een foto van zn vrouw op zn bureau.

rafiq
08-01-03, 11:30
Ach ja...

Integreren of vertrekken . Ach ja..


Kijk wat is nu integratie? Is Nederland het land dat we zien via de t.v. of wat?
Ik ken zat gebieden waar de Nederlandse mensen nog niet eens zijn geintegreerd of de Nederlandse taal machtig zijn. Zelfs bij mijn stage bij een van de grote banken moest ik in het Nederlands mensen te woord staan die mij in zwaar dialect antwoorden.

Het "Marokanenenprobleem" wordt schromelijk overdreven. Amsterdam, helaas voor mijn beste Ome Ron, wil nog niet zeggen dat het representatief is voor Nederland in general .

Het probleem is eigenlijk meer iets voor de lagere overheid , gemeentelijk. In Eindhoven hebben we geen Marokanen probleem, al wil de media mij daarvoor wel conditioneren en aanpraten dat ER wel degelijk een marokanen probleem is . Kom op!

plexus
08-01-03, 11:41
Geplaatst door J.M.T.

....
Ik weet genoeg van de islam: het is een totaal systeem niet alleen een religie die oorlog verklaren kan, die eigen wetten heeft, geen scheiding van Kerk en Staat kent en ondemocratisch is, zij is ook iconoclastisch.
Daaruit kun je het cultuurverschil met Nederland al zien.



....inderdaad je hebt genoeg kennis van de Islam namelijk: 0.000000 pico verstand heb je wat betreft de Islam!

jaja
08-01-03, 12:07
Geplaatst door rafiq
Ach ja...

Integreren of vertrekken . Ach ja..


Kijk wat is nu integratie? Is Nederland het land dat we zien via de t.v. of wat?
Ik ken zat gebieden waar de Nederlandse mensen nog niet eens zijn geintegreerd of de Nederlandse taal machtig zijn. Zelfs bij mijn stage bij een van de grote banken moest ik in het Nederlands mensen te woord staan die mij in zwaar dialect antwoorden. daar begint de discussie over het Nederlands. Ik vind dat iedereen die langere tijd in Nederland (of welk land dan ook) woont de taal van het land moet kunnen begrijpen en gebruiken. Dat is wat anders dan een 9 op Nederlands voor elke test of 4 fout voor het nationaal dictee.
Oudkerk heeft het over "niet langs de zijlijn zitten" en enige kennis van de cultuur en geschiedenis van het land, waar je langere tijd woont. Daar kan ik inkomen. Dat wil niet zeggen een eenheidsworst, maar wel een zekere basis kennis en een begin van groepsgevoel na 10 of 15 jaar. Dat wil niet zeggen in alles met iedereen eens zijn, maar waardering kunnen opbrenging voor het feit dat men hier woont en leeft, een bijdrage levert aan de maatschappij (ik zou het niet vernauwen tot economie).
Het is best mogelijk (zou moeten zijn) om Nederlander te zijn met een hoofddoekje. Alleen zul je altijd in een niet-islamitische samenleving leven, en dat heeft consequenties (zoals zelfs de Koran al zei). Dat geldt overigens ook voor andere groepen, die op basis van hun geloof of levensovertuiging "herkenbaar" zijn. Ook voor hun werkt dat soms tegen hen als ze solliciteren of andere activiteiten in de samenleving proberen te doen. Daar moeten soms anderen ook nog wat leren. Soms zal die keuze voor religie of levensovertuiging bepaalde carrieremogelijkheden rationeel gezien afsluiten. Dat geldt niet alleen voor moslims.
Overigens is tollerantie niet een zwart wit begrip. Het is niet 100% aanwezig of 0%. De ene maatschappij is tolleranter dan de ander, maar GEEN ENKELE maatschappij haalt de volle 100%. Hetzelfde geldt voor mensen. Het is wel iets waar steeds aan moet worden gewerkt- vanuit alle groepen. Zonder nu al te hard op mijn borst te willen kloppen, heb ik wel het idee dat de West-Europese, en zeker de nederlandse samenleving redelijk tollerant is. Nogmaals 100% is ver weg. En er zijn veel punten van kritiek te noemen, maar alleen het fiet dat er kritiek is maakt het beeld van 0% tollerantie nog niet reeel. Geef maar eens een paar voorbeelden van samenlevingen die meer tollerantie tonen.


Het "Marokanenenprobleem" wordt schromelijk overdreven. Amsterdam, helaas voor mijn beste Ome Ron, wil nog niet zeggen dat het representatief is voor Nederland in general. we hebben ook andere steden en stadjes, die zeggen een Marokkanenprobleem te hebben. Maar ik vind wel dat je in een ander opzicht gelijk hebt. Het Marokkanenprobleem is een probleem met bepaalde Marokkanen (of Marokkaanse Nederlanders), niet met alle of zelfs maar de meerderheid der Marokkanen / Marokkaanse Nederlanders. Echter die probleem groepen binnen de Marokkaanse groep moet wel in goede banen geleid worden, mede door andere leden van de Marokkaanse totaalgroep.


Het probleem is eigenlijk meer iets voor de lagere overheid , gemeentelijk. In Eindhoven hebben we geen Marokanen probleem, al wil de media mij daarvoor wel conditioneren en aanpraten dat ER wel degelijk een marokanen probleem is . Kom op! Gemeenten zijn heel belangrijk, maar moeten door de centrale overheid gesteund worden. Sommige gemeenten hebben niet de creativiteit die andere gemeenten wel hebben. Ook dan heeft de centrale overheid een taak. Verder is een probleem zoals criminaliteit weldegelijk OOK een taak van de centrale overheid.
Nogmaals op bepaalde gebieden zijn bepaalde Marokkaanse groepen een probleem. En dat blijkt, ook volgens Marokkaanse hulpverleners, mede met hun marokkaanse afkomst en opvoeding te maken. Er zijn andere groepen, waarvoor dat ook geldt (Antillianen, bepaalde autochtone jeugdgroepen etc). Daar wordt in bepaalde gemeenten extra aandacht aan besteed, met als gevolg geen Marokkanenprobleem (o.i.d.). Let wel, het vergt dus meer aandacht dan de gemiddelde groep .. zoals bijvoorbeeld Enschede het probleem heeft opgelost door een striktere begeleiding van de Turkse jeugd. Er is daar dus van de gemeente meer inzet dan normaal nodig voor een speciale groep, en dat an sich is al een teken dat er dus intern in die groep een probleem is om binnen de nederlandse samenleving te functioneren. (Normen en waarden van vroeger bereiden die groep blijkbaar niet goed genoeg voor op DEZE samenleving.)

Bart
08-01-03, 13:46
Geplaatst door HijabiLady
Ik zie als wenselijk een land waar we getolereerd worden. Waar mensen de islam en zijn standpunten kennen, dit om onbegrip te voorkomen.
Ik zou ook graag willen dat er eesn wat werd gedaan aan de dalende moreel. Ik word zo langzamerhand een beetje ziek van al die akelige dingen om me heen.
Ik woon in Nl omdat ik hier geboren ben, omdat mijn familie hier woont, omdat ik nog steeds een Nederlander ben. Als ik de mogelijkheden zou hebben zou ik wel eens hier weg willen. Maar ach, het landschap wat ik vanuit de trein bewonder kan me toch ook wel weer bekoren.
Ik ken overigens geen landen waar ik me prima zou voelen, dus stel eens wat voor.

Ik zie in het bericht over Oudkerk nergens het woord "islam" genoemd. Waarom toch altijd gelijk die slachtofferrol aannemen? Oh ja, ik weet het al, dat is om weer aan te kunnen tonen dat er een hetze tegen de islam gaande is. Hetgeen allemaal prima past in het grotere geheel: de hetze tegen het westen die gevoerd wordt momenteel!

Het punt van Oudkerk heeft niets maar dan ook niets met de islam te maken. Hij zegt gewoon dat immigranten zo snel mogelijk moeten integreren in de Nederlandse maatschappij en daarbij niet alleen de taal moeten leren, maar ook onze geschiedenis, niets meer en niets minder.

Tot slot, Pakistan is wel degelijk (overwegend) islamitisch hoor, het is het islamitische deel van Brits India dat in 1947 onafhankelijk werd, de hindoes "kregen" het huidige India.

piano
08-01-03, 14:08
hallo,allemaal

intergeren,intergeren en nog eens intergeren,

zo heb ik het een paar keer geschreven,wat is dat eigenlijk?

ik zelf woon al mijn hele leven in nederland, 30jr ,maar ik heb een hoofdoek op en en meeste mensen die me niet kennen,denken dan gelijk o, die spreekt de taal niet of ze verstaat ons niet enz enz,
maar zodra ik mijn mond open doe schrikken ze gelijk,je spreek met een rotterdamse accent hoe kan dat nu? en als ik ze vertel dat ik hier opgegroeit ben begrijpen ze het.

maar iemand die zonder een hoofdoek op,er net uit ziet als een van de niet moslimse meiden hier in nederland daar wordt niet naar gevraagt hoe ze de taal hebben geleert of waar ze zijn opgegroeit.

intergratie wordt niet aan een engelsman gevraagt die hier bij een bedrijf werk,en de nederlandse taal niet spreekt maar alleen engels en intergratie wordt niet aan al die kinderen gevraagt die hier uit china en amerika komen om verder te studeren.

intergratie wordt allen gevraagt aan die gene die uit de middelandse zee komen en willen werken om een beter toekomst voorzich op te bouwen.

luister op een dag is geen intergratie meer nodig,zodat iedereen kan gaan en staan waar hij/zij wil de wereld is van iedereen er moeten geen grenzen komen van jij wel en jij niet.

groetjes,

mrz
08-01-03, 18:04
Oudkerk is een beetje van god los. Integratie ok. Maar het is helaas een feit dat integratie hier effectief vaak weinig meer is dan desintegratie. Vervaging verloedering etc enz. Die kutmarrokanen van die Oudkerk zijn behoorlijk geintegreerd als je het mij vraagt. Houden mooie spiegel voor. Ze voeren gewoon uit wat iedere nederlander stiekum denkt/voelt etc.

En dan dat hij de chador wil verbieden geeft wel aan hoever heen die arme sukkelaar is. :/

BiL@L
08-01-03, 19:32
Geplaatst door J.M.T.
mrz

Op het politieke debat vanavond: alle politiekern partijen zijn tegen het toestaan van het dragen van een chador.

En wat is daar de reden van, met de kennis dat de gezicht gewoon net zo goed zichtbaar kan zijn als bij een hoofddoek?



Zullen we de zwarte kousen en rokken dan ook maar verbieden, als we toch bezig zijn...........

Mill
08-01-03, 19:36
Geplaatst door BiL@L
En wat is daar de reden van, met de kennis dat de gezicht gewoon net zo goed zichtbaar kan zijn als bij een hoofddoek?



Zullen we de zwarte kousen en rokken dan ook maar verbieden, als we toch bezig zijn...........

Het ging om de niqaabs (bivakmutsen), niet om de chador.

Orakel
08-01-03, 21:56
quote:
ik zelf woon al mijn hele leven in nederland, 30jr ,maar ik heb een hoofdoek op en en meeste mensen die me niet kennen,denken dan gelijk o, die spreekt de taal niet of ze verstaat ons niet enz enz,

O ja? Hoe weet jij wat die mensen denken? Ik denk altijd 'heb je weer zo'n hoofddoek'.

Ja precies, dat zegt ze toch! :schok:

De Rode Roos
08-01-03, 21:56
Mensen die vrijwillig naar Nederland willen komen, moet integeren en dus de Nederlandse taal leren. Het kan niet zo zijn dat iemand hier komt en gelijk in de WW belandt. Mensen die hun bestaan willen opbouwen en willen werken voor een goed leven zijn wel welkom vind ik.

Integreren of vertrekken is ongenuanceerd. Nieuwe migranten, dus mensen die zich in Nederland willen vestigen moeten opgenomen worden in de Nederlandse samenleving. Dat is geen assimilatie, maar participatie en emancipatie.

Het Romeinse Rijk is uit eindelijk uiteengevallen doordat de cohesie wegviel. Germanen, de Hunnen en andere volken konden zich daar vestigen met behoud van eigen cultuur zolang ze de grenzen maar verdedigden. Het leger vervreemde en germaniseerde. Het rijk verbrokkelde en viel uit elkaar.

Nu zie ik zo iets nooit in Nederland op grote schaal voorkomen, maar op microniveau komt dit wel voor in gebieden wat wij zwarte wijken noemen. Het is geen multiculturaliteit en diversiteit meer daar, maar pure eenzijdigheid, achterstand en segregatie. Er is maar 1 partij die door haar geschiedenis en traditie en daarvoor is opgericht en kan bevechten en dat is de PvdA. Velen verwijten de PvdA dat zij die zwarte wijken hebben laten ontstaan, maar het zijn de VVD en het CDA geweest die van 1977 tot 1990 aan het bewind zijn geweest en het mislukte minderhedenbeleid van toen hebben ontwikkeld.

-einde politieke zendtijd- :D