PDA

Bekijk Volledige Versie : President Mubarak roept kerstmis uit tot een vrije dag in Egypte.



Marsipulami
08-01-03, 23:08
Kerstmis vrije dag in heel Egypte


Cairo (ANP) 8 januari 2003 - Voor het eerst in de moderne geschiedenis was het orthodoxe kerstfeest gisteren een nationale feestdag in Egypte. President Mubarak heeft dat bepaald. Naar schatting een vijfde van de 67 miljoen Egyptenaren is christen en verreweg de meeste van hen koptische orthodoxen. Islamitische feestdagen zijn automatisch een nationale feestdag.

Mubarak wil volgens waarnemers de nationale eenheid versterken met de erkenning van het koptische feest. Bij de bekendmaking van het besluit sprak hij eerder uitdrukkelijk over de Egyptische identiteit. De regering wil dat de nationale identiteit de boventoon dient te voeren boven persoonlijke religieuze overtuigingen.

De kopten zijn verguld met het presidentiële besluit, maar hopen dat hun belangrijkste religieuze feestdag, de paaszondag, ook snel tot nationale feestdag wordt uitgeroepen.

De kopten waren al lang van werk vrijgesteld op al hun feestdagen, maar door de nieuwe wetgeving kunnen kwaadwillende islamieten geen belangrijke evenementen meer op deze christelijke feestdag plannen. Dit gebeurde bijvoorbeeld op sommige onderwijsinstellingen.

Kerst is in Egypte geen uitbundig familiefeest, maar voornamelijk een kerkelijk gebeuren met een vijf uur durende nachtmis en het breken van een vastenperiode. Cadeautjes worden meestal beperkt tot nieuwe kleren voor kinderen. Het verschijnsel kerstboom verrijst sinds korte tijd ook in een kleine bemiddelde groep westers denkenden

http://www.katholieknederland.nl/nieuws/index_15242.html

BiL@L
08-01-03, 23:18
*Prachtig*

Marsipulami
08-01-03, 23:22
Geplaatst door BiL@L
*Prachtig*

Het zou helemaal mooi zijn als men nu nog in Europa van het islamitisch offerfeest een vrije dag zou maken. Zo werkt integratie, dus net het omgekeerde van wat men nu bezig is in Europa.

Tomas
09-01-03, 09:55
Ik denk dat dit over niet al te lange tijd in NL ook voor de Islamitische feestdagen zal gelden. Nu is de tijd nog niet rijp is, omdat dit erg veel negatieve sentimenten zal versterken. Maar die Kopten zijn dan ook al redelijk ingeburgerd in Egypte vermoed ik.

Pixelshade
09-01-03, 10:17
IEDER EEN BLIJFT MET ZIJN ROT POTEN VAN MIJN EGYPTE AF

:rolleyes:

Marsipulami
09-01-03, 10:29
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat dit over niet al te lange tijd in NL ook voor de Islamitische feestdagen zal gelden. Nu is de tijd nog niet rijp is, omdat dit erg veel negatieve sentimenten zal versterken. Maar die Kopten zijn dan ook al redelijk ingeburgerd in Egypte vermoed ik.

Ik denk dat het precies de bedoeling is in Egypte om spanningen weg te nemen en polarisering tegen te gaan. De tijd is er nooit rijp voor, zeker niet in Egypte op dit moment voor zover ik op de hoogte ben.

Negatieve sentimenten, spanningen en polarisering zijn het resultaat van het niet erkennen van het pluralisme in een samenleving en dus het niet-erkennen van de culturele en religieuze rechten van de anderen.

Tomas
09-01-03, 10:44
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat het precies de bedoeling is in Egypte om spanningen weg te nemen en polarisering tegen te gaan. De tijd is er nooit rijp voor, zeker niet in Egypte op dit moment voor zover ik op de hoogte ben.

Negatieve sentimenten, spanningen en polarisering zijn het resultaat van het niet erkennen van het pluralisme in een samenleving en dus het niet-erkennen van de culturele en religieuze rechten van de anderen.

De tijd is wel eens rijper geweest en zal ook wel weer rijper worden.

Maar volgens mij ben jij heus wel in staat om in te zien dat dergelijke beslissingen in onrijpe tijden een heel tegenovergesteld effect kunnen hebben.

Dus ik ga er maar vanuit dat je dit bedoelt als "hoe het zou moeten" zijn en niet als "hoe het is"..

jaja
09-01-03, 11:08
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat het precies de bedoeling is in Egypte om spanningen weg te nemen en polarisering tegen te gaan. De tijd is er nooit rijp voor, zeker niet in Egypte op dit moment voor zover ik op de hoogte ben.

Negatieve sentimenten, spanningen en polarisering zijn het resultaat van het niet erkennen van het pluralisme in een samenleving en dus het niet-erkennen van de culturele en religieuze rechten van de anderen. dit is één belangrijk aspect van Mubaraks beslissing. (Zie ook het artikel: "De kopten waren al lang van werk vrijgesteld op al hun feestdagen, maar door de nieuwe wetgeving kunnen kwaadwillende islamieten geen belangrijke evenementen meer op deze christelijke feestdag plannen. Dit gebeurde bijvoorbeeld op sommige onderwijsinstellingen."
Overigens zit er ook een politieke dimensie aan dit besluit. Mubarak heeft de steun nodig van de Koptische minderheid. Het feit dat hij voor het Kerstfeest kiest, niet het Paasfeest, geeft aan dat hij weliswaar een gebaar heeft willen maken om de kritiek van de Kopten over de toenemende rechteloosheid te verzachten, maar dat hij geen botsing met de radicalere moslims in zijn land wil. Het Kerstfeest stelt als feest in Egypte niet zoveel voor. (Is niet te vergelijken met de Westerse beleving!) Voor de Koptische kerk is het Paasfeest HET centrale feest, waar het christendom zijn identiteit aan ontleent. Als dat een nationale feestdag zou worden, zou die identiteit veel prominenter naar voren komen, en zouden die radicale elementen gaan protesteren (of erger).
Naar Nederland omgezet, zou het betekenen dat de geboortedag van Mohammed of de hemelreis van Mohamed een officiele feestdag zou worden, maar juist niet het Suikerfeest.

Marsipulami
09-01-03, 11:30
Geplaatst door jaja
dit is één belangrijk aspect van Mubaraks beslissing. (Zie ook het artikel: "De kopten waren al lang van werk vrijgesteld op al hun feestdagen, maar door de nieuwe wetgeving kunnen kwaadwillende islamieten geen belangrijke evenementen meer op deze christelijke feestdag plannen. Dit gebeurde bijvoorbeeld op sommige onderwijsinstellingen."
Overigens zit er ook een politieke dimensie aan dit besluit. Mubarak heeft de steun nodig van de Koptische minderheid. Het feit dat hij voor het Kerstfeest kiest, niet het Paasfeest, geeft aan dat hij weliswaar een gebaar heeft willen maken om de kritiek van de Kopten over de toenemende rechteloosheid te verzachten, maar dat hij geen botsing met de radicalere moslims in zijn land wil. Het Kerstfeest stelt als feest in Egypte niet zoveel voor. (Is niet te vergelijken met de Westerse beleving!) Voor de Koptische kerk is het Paasfeest HET centrale feest, waar het christendom zijn identiteit aan ontleent. Als dat een nationale feestdag zou worden, zou die identiteit veel prominenter naar voren komen, en zouden die radicale elementen gaan protesteren (of erger).
Naar Nederland omgezet, zou het betekenen dat de geboortedag van Mohammed of de hemelreis van Mohamed een officiele feestdag zou worden, maar juist niet het Suikerfeest.

Mubarak wil de eenheid onder de bevolking versterken. Het klopt wel dat hij niet het meest geprofileerde (paas)feest eruit pikt waarschijnlijk om de redenen die jij aanhaalt. Toch denk ik dat men de anti-westerse (en voor veel Egyptenaren dus ook anti-christelijke) tendenzen in Egypte ook niet moet onderschatten. Dus als Mubarak de denktrant van Tomas zou hanteren nl.: geen dingen doen die controverse kunnen uitlokken, dan had hij er beter geen vrije dag van gemaakt. Ik denk dat het echter een bewuste keuze is van Mubarak om tegen een aantal sentimenten in te gaan precies omdat hij er van overtuigd is dat hij daarmee op termijn het vredevol samenleven van de Egyptenaren kan bevorderen.

Marsipulami
09-01-03, 11:53
Geplaatst door Tomas
De tijd is wel eens rijper geweest en zal ook wel weer rijper worden.

Maar volgens mij ben jij heus wel in staat om in te zien dat dergelijke beslissingen in onrijpe tijden een heel tegenovergesteld effect kunnen hebben.

Dus ik ga er maar vanuit dat je dit bedoelt als "hoe het zou moeten" zijn en niet als "hoe het is"..

Ik geloof in democratie en niet in emocratie. Democratie vertrekt van beginsels en principes, rechten en plichten waarbij aan elke mens evenveel waardigheid wordt toegekend. Politici moeten maar eens ophouden met opiniepeilingen achterna te hollen.

Nauwelijks een aantal maanden geleden was Fortuyn een nationale held die voor een politieke aardverschuiving zorgde en nu blijft er nauwelijks nog wat over van zijn geesteskind LPF. Hoe kan men nu op basis van wispelturige sentimenten en emoties een land besturen ? Beleidsmensen met visie zijn er nodig die even verder durven kijken dan de dichtstbijzijnde verkiezingen of opiniepeiling.

Voorlopig zijn er waarschijnlijk nogal wat Amerikanen die voorstander zijn van een oorlog tegen Irak. De eerste verminkte dode Amerikaanse soldaat echter die in close up op CNN gebracht wordt is voldoende om de stemming bij de publieke opinie te doen omslaan. Zou dat dan een reden zijn om de oorlog stop te zetten of zou het een reden moeten zijn om hem helemaal niet te beginnen ?

Verder twijfel ik er aan of de tijd 'rijper' zal gaan worden. Wat de moslims in Europa betreft, die zijn aan een emancipatiestrijd begonnen die nog wel op zijn minst enkele decennia zal aanhouden. Daar is geen weg terug. Concreet betekent het dat de autochtonen zich zullen moeten leren aanpassen aan de nieuwe realiteit dat moslims medeburgers zijn geworden en niet langer gasten die zich welwillend schikken naar de wens van de gastheer. De emancipatie van de ene groep roept ergernis op bij de andere groep die altijd al vond dat het mocht blijven zoals het was.

In jouw zienswijze zou de klukluxclan een argument geweest zijn om de slavernij in de VS in stand te houden. Nee hoor, gelijke rechten voor iedereen en degenen die daarin een argument zien om zich gewelddadig te gedragen tgo allochtonen, nou die moet je dan opsluiten in de gevangenis.

Tomas
09-01-03, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
Ik geloof in democratie en niet in emocratie. Democratie vertrekt van beginsels en principes, rechten en plichten waarbij aan elke mens evenveel waardigheid wordt toegekend. Politici moeten maar eens ophouden met opiniepeilingen achterna te hollen.

Nauwelijks een aantal maanden geleden was Fortuyn een nationale held die voor een politieke aardverschuiving zorgde en nu blijft er nauwelijks nog wat over van zijn geesteskind LPF. Hoe kan men nu op basis van wispelturige sentimenten en emoties een land besturen ? Beleidsmensen met visie zijn er nodig die even verder durven kijken dan de dichtstbijzijnde verkiezingen of opiniepeiling.

Voorlopig zijn er waarschijnlijk nogal wat Amerikanen die voorstander zijn van een oorlog tegen Irak. De eerste verminkte dode Amerikaanse soldaat echter die in close up op CNN gebracht wordt is voldoende om de stemming bij de publieke opinie te doen omslaan. Zou dat dan een reden zijn om de oorlog stop te zetten of zou het een reden moeten zijn om hem helemaal niet te beginnen ?

Verder twijfel ik er aan of de tijd 'rijper' zal gaan worden. Wat de moslims in Europa betreft, die zijn aan een emancipatiestrijd begonnen die nog wel op zijn minst enkele decennia zal aanhouden. Daar is geen weg terug. Concreet betekent het dat de autochtonen zich zullen moeten leren aanpassen aan de nieuwe realiteit dat moslims medeburgers zijn geworden en niet langer gasten die zich welwillend schikken naar de wens van de gastheer. De emancipatie van de ene groep roept ergernis op bij de andere groep die altijd al vond dat het mocht blijven zoals het was.

In jouw zienswijze zou de klukluxclan een argument geweest zijn om de slavernij in de VS in stand te houden. Nee hoor, gelijke rechten voor iedereen en degenen die daarin een argument zien om zich gewelddadig te gedragen tgo allochtonen, nou die moet je dan opsluiten in de gevangenis.

Jij bent jezelf nog ietsje verder aan het ingraven in je stelling "zo zou het moeten zijn", zonder nieuwe argumenten, maar nu met een aanzienlijke dosis demagogie.

Je quote mij dus niet om een constructieve reactie te krijgen.

Wat dan wel? Misschien schik in je eigen demagogisch talent?

Marsipulami
09-01-03, 12:36
Geplaatst door Tomas
Jij bent jezelf nog ietsje verder aan het ingraven in je stelling "zo zou het moeten zijn", zonder nieuwe argumenten, maar nu met een aanzienlijke dosis demagogie.

Je quote mij dus niet om een constructieve reactie te krijgen.

Wat dan wel? Misschien schik in je eigen demagogisch talent?

Hmmm, jouw argument was:

"Ga (voorlopig) niet in op de (gerechtvaardigde) verzuchtingen van moslims, want het zou wel eens negatieve sentimenten kunnen versterken bij de bevolking t.a.v. de moslims. Dus laat maar zoals het was."

Dat is de reden waarom sommige moslimgemeenschappen al tientallen jaren zitten te wachten op een bouwvergunning voor hun moskee.

Jouw pleidooi -voor uitstel omwille van de lieve vrede- leidt alleen maar tot nog meer frustraties (en op termijn tot meer racisme, agressie van alle betrokkenen) Ik ben van mening dat men de confrontatie met de publieke opinie moet durven aangaan om principiële redenen.

Ik verwacht niet dat de tijden rijper zullen worden, wel integendeel. Als jij dat dan demagogie van mijn kant noemt. Nou, dat moet je dan maar zelf weten. :fpuh:

jaja
09-01-03, 12:54
Geplaatst door Marsipulami
Mubarak wil de eenheid onder de bevolking versterken. Het klopt wel dat hij niet het meest geprofileerde (paas)feest eruit pikt waarschijnlijk om de redenen die jij aanhaalt. Toch denk ik dat men de anti-westerse (en voor veel Egyptenaren dus ook anti-christelijke) tendenzen in Egypte ook niet moet onderschatten. Dus als Mubarak de denktrant van Tomas zou hanteren nl.: geen dingen doen die controverse kunnen uitlokken, dan had hij er beter geen vrije dag van gemaakt. Ik denk dat het echter een bewuste keuze is van Mubarak om tegen een aantal sentimenten in te gaan precies omdat hij er van overtuigd is dat hij daarmee op termijn het vredevol samenleven van de Egyptenaren kan bevorderen. Ik wil best geloven dat zijn keuze mede is ingegeven om de moslims te tonen dat de Kopten er echt bij horen, een stellingname in het "stille" conflict binnen de samenleving. Het idee dat die spanning alleen terug te voeren is op een anti-westerse stemming is echter op z'n minst te beperkt. Deze spanning is al ouder. (Bijv. In de jaren 70 zat de paus der Kopten in ballingschap in de woestijn. Aanslagen op koptische bezittingen zijn niet pas gebeurd in de jaren 90, maar al veel langer. Op het Egyptische plaateland heerst al eeuwen een patroon-client relatie, waarbij de kopten per definitie in de zwakkere positie verkeren. Ze (hele dorpen!) hebben de bescherming nodig van een moslim. Dat heeft veel kwaad bloed gezet bij de kopten.

Mubarak heeft anderzijds ook de steun van de rijke kopten in de steden (en in het Westen) nodig (er zijn ook heel veel arme kopten in de steden, maar die tellen niet mee) om zijn politieke positie overeind te houden. De laatste tijd (jaren) zijn er enkele groffe uitspattingen geweest waarbij Kopten op het platteland steeds uiteindelijk aan het kortste eind trokken - ook in de rechtbanken (waar recht "islamitisch" werd ingekleurd, waardoor het soms behoorlijk krom werd). Deze actie - Kerstfeest is nationale feestdag - is ook bedoeld om deze rijke kopten weer aan zich te binden (vooral de kopten in het Westen hebben een zware campagne tegen Egypte op poten gezet, die zelfs in het Amerikaanse Congres begon te werken - minder geldelijke steun voor Egypte!!)

Kortom: het is een bewuste keuze van Mubarak, maar niet ingegeven door maar één motivatie, maar - zoals bij bijna elke politieke beslissing waar ook ter wereld - door een verzameling van verschillende redenen.


Verder twijfel ik er aan of de tijd 'rijper' zal gaan worden. Wat de moslims in Europa betreft, die zijn aan een emancipatiestrijd begonnen die nog wel op zijn minst enkele decennia zal aanhouden. Daar is geen weg terug. Concreet betekent het dat de autochtonen zich zullen moeten leren aanpassen aan de nieuwe realiteit dat moslims medeburgers zijn geworden en niet langer gasten die zich welwillend schikken naar de wens van de gastheer. De emancipatie van de ene groep roept ergernis op bij de andere groep die altijd al vond dat het mocht blijven zoals het was.Een emancipatie strijd levert aanpassingen op bij de anderen, maar stelt ook eisen aan de groep die emancipeert. Zij kunnen ook niet gelijk blijven, maar zullen zich moeten aanpassen om die positie die zij claimen in de samenleving ook naar behoren te kunnen invullen. Dat heeft ook culturele gevolgen voor die groep, die emancipeert. De "cultuur van vrouwen" in het westen verandert vanaf het begin van de 20ste eeuw drastisch ten gevolge van hun nieuwe psoitie (en nog meer rond de WOII). Hetzelfde verhaal geldt voor de "zwarten" in de VS of de homo's in Nederland. Die verandering gaat parallel aan de verandering in de algemene cultuur van de betreffende samenleving, maar de emancipatiegroep behoudt nooit dezelfde cultuur en structuur die ze had voor de emancipatie - zeker niet een gesloten en isolationistische cultuur (hoewel dat vaak wel geldt voor een minderheid van de emanciperende groep, die de veranderingen allemaal niet meer kunnen bijbenen.).

Emancipatie en integratie hebben hun effect op (en stellen eisen aan) beide groepen!

Tomas
09-01-03, 12:55
Geplaatst door Marsipulami
Hmmm, jouw argument was:

"Ga (voorlopig) niet in op de (gerechtvaardigde) verzuchtingen van moslims, want het zou wel eens negatieve sentimenten kunnen versterken bij de bevolking t.a.v. de moslims. Dus laat maar zoals het was."


Zo, zo.. Dit allemaal uit mijn "tijd is rijp" opmerking gehaald... Knap.

Ik zal je mijn standpunt dus maar wat duidelijker voor je opschrijven. Eigenschuld natuurlijk, moet ik maar niet zo kort aangebonden zijn.

Zonder enige voorbereiding op dit moment alle Islamitische feestdagen tot nationale feestdagen bombarderen heeft meer negatieve gevolgen dan positieve gevolgen.

A. Omdat op dit moment daar de anti-stemming gigantisch mee wordt gevoed.

B. Omdat tot nu toe iedere discussie over nationale vrijedagen een cigaar uit eigen doos is geweest. Dit zomaar even doen voor de Islamitsiche feestdagen riekt naar dictatoriale beslissingen.

Eerst moet de Islam weer als normale geloofsovertuiging zijn geaccepteerd, zonder allerlei negatieve bijklanken.

Ik zeg niet dat dit alleen aan de Islam ligt, ook aan de media, de goedkope politiek en het decennium.

Dan kan je vorozichtig beginnen met Christelijke feestdagen inruilen voor Islamitische feestdagen b.v.



Dat is de reden waarom sommige moslimgemeenschappen al tientallen jaren zitten te wachten op een bouwvergunning voor hun moskee.


Haal je hier niet te veel onderwerpen door elkaar? Of is dit in Belgie inderdaad het geval? Geen feestdag, dus geen Moskee.



Jouw pleidooi -voor uitstel omwille van de lieve vrede- leidt alleen maar tot nog meer frustraties (en op termijn tot meer racisme, agressie van alle betrokkenen) Ik ben van mening dat men de confrontatie met de publieke opinie moet durven aangaan om principiële redenen.


De moslims in NL, zullen denk ik echt wel blij zijn als hun feestdagen ook nationale feestdagen worden. Of als de christelijke feestdagen worden afgeschadft. Whatever.

Maar om dit nu als toprioriteit te zien of het dingetjetegenalles, slaat echt helemaal nergens op.

Moslims wordt nu nauwelijks iets in de weg gelegd om zijn feestdagen te kunnen vieren.



Ik verwacht niet dat de tijden rijper zullen worden, wel integendeel.


Ik niet. Als OBL zich in toom weet te houden en Amerika niet te gek gaat doen.


Als jij dat dan demagogie van mijn kant noemt. Nou, dat moet je dan maar zelf weten. :fpuh:

Zelfs in dit korte stukje gebruik je demagogie. Door onzinnige verbanden te leggen. Maar gelukkig niet zo erg als in je vorige stuk. Blijkbaar ben je wel voor rede vatbaar, ook al heb je dat zelf niet door.

Marsipulami
09-01-03, 13:33
Geplaatst door Tomas
Zo, zo.. Dit allemaal uit mijn "tijd is rijp" opmerking gehaald... Knap.

Ik zal je mijn standpunt dus maar wat duidelijker voor je opschrijven. Eigenschuld natuurlijk, moet ik maar niet zo kort aangebonden zijn.

Zonder enige voorbereiding op dit moment alle Islamitische feestdagen tot nationale feestdagen bombarderen heeft meer negatieve gevolgen dan positieve gevolgen.

A. Omdat op dit moment daar de anti-stemming gigantisch mee wordt gevoed.

Ja, dat wist ik ondertussen en die vrees ligt helemaal vervat in de manier waarop ik jouw argumentatie hierboven heb samengevat.

B. Omdat tot nu toe iedere discussie over nationale vrijedagen een cigaar uit eigen doos is geweest.

Hier begrijp ik niks van.

Dit zomaar even doen voor de Islamitsiche feestdagen riekt naar dictatoriale beslissingen.

Democratie betekent niet dat de bevolking met elke kleine stap of beslissing moet akkoord gaan. Democratie betekent dat men om de vier of vijf jaar naar de stembus gaat, zijn vertegenwoordigers kiest. Na een regeerperiode kan de bevolking de plus- en minpunten van het hele beleid afwegen en evalueren. Belastingverhogingen en/of besparingen door de overheid. Daarover wordt ook geen referendum gehouden. Dat is hooguit een onderdeel in de eindevaluatie van het hele pakket bij nieuwe verkiezingen.

Eerst moet de Islam weer als normale geloofsovertuiging zijn geaccepteerd, zonder allerlei negatieve bijklanken.

Ahum,... hoe meer de islam wordt onderdrukt door de overheid. Des te meer sectarische en extreme groeperingen zullen ontstaan die een steeds radicalere koers zullen varen. Geef de islam de kans om zich op een normale manier te ontwikkelen in het westen. Dan krijg je zoiets als communicerende vaten. Extremen en gematigden, progressieven en conservatieven zullen elkaar dan wel vanzelf in bedwang houden. Jij vraagt van de islam dat hij zich zou aanpassen aan de overheersende opinies die leven in het westen. Ik geloof nooit dat dat zal gebeuren, daarvoor is de islam mondiaal een veel te sterke stroming.

Ik zeg niet dat dit alleen aan de Islam ligt, ook aan de media, de goedkope politiek en het decennium.

Dan kan je vorozichtig beginnen met Christelijke feestdagen inruilen voor Islamitische feestdagen b.v.

Inruilen hoeft zelfs niet eens. Er zijn veel creatievere oplossingen mogelijk. Als ik me niet vergis zit een doorsnee werknemer 130 dagen thuis per jaar. 52 weekends= 104 dan nog eens +/- 20 vakantiedagen en 10 feestdagen (in België). Men hoeft dus niet noodzakelijk Kerstdag in te leveren om van een islamitische feestdag een vrije dag te maken. Van mij mogen zelfs de atheïsten een feestdag hebben. En dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid om een extra feestdag te bedenken die niet gecompenseerd hoeft te worden. Dat is goed voor de arbeidsherverdeling.


Haal je hier niet te veel onderwerpen door elkaar? Of is dit in Belgie inderdaad het geval? Geen feestdag, dus geen Moskee.

Het weigeren van bouwvergunningen voor moskeeën verloopt precies volgens dezelfde gedachtengang als degene die jij hanteert (angst voor negatieve reacties). Of dacht je nu werkelijk dat dat was omwille van de estetische kenmerken van die gebouwen ? :maf2: Deze vergelijking gaat dus wel degelijk op.


De moslims in NL, zullen denk ik echt wel blij zijn als hun feestdagen ook nationale feestdagen worden. Of als de christelijke feestdagen worden afgeschadft. Whatever.

Maar om dit nu als toprioriteit te zien of het dingetjetegenalles, slaat echt helemaal nergens op.

Het is één van de vele prioriteiten of het erg belangrijk is weet ik niet. Het zou in ieder geval een sterk signaal zijn naar de moslims om aan te geven dat ze er ook bijhoren.

Moslims wordt nu nauwelijks iets in de weg gelegd om zijn feestdagen te kunnen vieren.

Ik niet. Als OBL zich in toom weet te houden en Amerika niet te gek gaat doen.

OBL heeft het anti-moslimisme niet uitgevonden in het westen evenmin als hij de anti-westerse sentimenten in de islamitsche wereld heeft uitgevonden. Het probleem is ruimer dan dat. OBL is alleen een symptoom van een onderliggende malaise.

Zelfs in dit korte stukje gebruik je demagogie. Door onzinnige verbanden te leggen. Maar gelukkig niet zo erg als in je vorige stuk. Blijkbaar ben je wel voor rede vatbaar, ook al heb je dat zelf niet door.

Hmm, zo demagogisch zal het toch allemaal niet zijn. Ik zie in ieder geval weinig argumenten van jouw kant die verder gaan dan het klassieke rond de pot draaien van bange autochtonen die niet voor racist willen versleten worden.