PDA

Bekijk Volledige Versie : ...voor alle W.Bos fans...



plexus
09-01-03, 18:00
De Hond: PvdA nadert CDA tot op 2 zetels 09-01-2003


Als er nu verkiezingen worden gehouden, zou de PvdA twee zetels minder dan het CDA halen. Dit blijkt uit de dagelijkse peiling van Maurice de Hond voor het SBS6-programma Stem van Nederland. In de peiling zou de PvdA uitkomen op 38 zetels.

De kiezers zijn sterk in beweging, aldus De Hond. De positieve trend van de PvdA sinds vrijdagavond zet zich duidelijk voort. Het CDA verliest twee zetels ten opzichte van de peiling van gisteren en komt uit op 40 zetels.

De VVD is zich aan het herstellen ten opzichte van het dieptepunt kort na het lijsttrekkersdebat van 3 januari. Deze partij staat inmiddels 6 zetels hoger in de peiling van De Hond en komt uit op 30 zetels, drie zetels meer dan in de peiling van gisteren.

In vijf dagen tijd zijn de grote partijen ieder meer dan 6 zetels verschoven. Met name de SP is sterk aan het verzwakken, en staat nu op 15 zetels in de peiling. De daling van GroenLinks en SP ten opzichte van de vorige dagen is grotendeels toe te schrijven aan de stijging van de PvdA, aldus De Hond. GroenLinks staat nu op 8 zetels in de peiling.

-------------

volgende week weer nieuwe uitslagen en nieuwe winnaars! :nijn:

Jubelientje
09-01-03, 18:12
Hier een Wouter Bos fan!

:lole:

---> volgende week weer nieuwe uitslagen en nieuwe winnaars! <---

Of nieuwe uitslagen en dezelfde (alleen dan met nog meer zetels) winnaar:)!

De Rode Roos
09-01-03, 18:16
Ik ben ook Wouter Bos fan, maar we hebben van Wouter het advies gekregen om vooral bescheiden te reageren. Dat doen we dus ook, het zijn maar peilingen...maar Jan Peter Balkenende....eat your heart out! :D

Dutchguy
09-01-03, 20:10
Ik vind dat de PvdA nog niet 'straf' genoeg gehad heeft en zich hypocriet opstelt. De PvdA voert oppositie tegen een regering die er maar een half jaar gezeten heeft en vergeet dat de wantoestanden in de zorg, het onderwijs en de veiligheid mede onder Paars 1 en 2 tot stand zijn gekomen. Met medewerking van de PvdA dus.

De PvdA dient eerst zijn roots terug te vinden en een te snelle opmars lijkt me voor de partij niet goed maar is mijns inziens ook onverdiend.

De Rode Roos
09-01-03, 20:24
Geplaatst door Dutchguy
Ik vind dat de PvdA nog niet 'straf' genoeg gehad heeft en zich hypocriet opstelt. De PvdA voert oppositie tegen een regering die er maar een half jaar gezeten heeft en vergeet dat de wantoestanden in de zorg, het onderwijs en de veiligheid mede onder Paars 1 en 2 tot stand zijn gekomen. Met medewerking van de PvdA dus.

De PvdA dient eerst zijn roots terug te vinden en een te snelle opmars lijkt me voor de partij niet goed maar is mijns inziens ook onverdiend.

Niet mee eens. Het land heeft een stabiele partij nodig. Het land heeft een sociale partij nodig. Sterk en sociaal: PvdA! De PvdA heeft nooit straf verdiend. De PvdA kan regeren, had de PvdA maar van 1977 tot 1990 kunnen regeren toen het de hele tijd in de oppositie zat. Het zijn de VVD en het CDA geweest die verantwoordelijkheid dragen voor het falen van het bieden van kansen aan nieuwkomers, door geen taalcursussen of inburgeringscursussen te bieden waardoor de migranten in armoedige wijken kwamen die we nu zwarte wijken noemen.

De maanden van LPF chaos en wantoestanden en asociale maatregelen van Pimpelpaars is niet wat de Nederlanders willen of gewild hebben. Iedereen die een eigen ziektenkostenverzekering heeft, merkt dat de premies het dubbele zijn geworden. Ik betaal als student al een hoop aan premie, en dat wordt dus nog meer. Dat wordt z'on 50 euro per maand wat ik veel te veel vind. Het is een onnodige stijging om de premies nominaal te maken, dat betekent dat een WAO'ers evenveel betaalt als meneer Heinsbroek.

In de tijden van sterke polarisatie is het nodig dat de bevolkingsgroepen bij elkaar gehouden worden. De PvdA is een bindend factor tussen de bevolkingsgroepen, de PvdA kan de kloof overbruggen. Immers, op de PvdA stemmen allerlei mensen, allochtoon/autochtoon, rijk of arm. Het is een partij die goed is voor iedereen en een stabiele partij is. Dus sterk.

Geen PvdA is voortzetting van Pimpelpaars. In de moeilijke economische tijden die komen, moet de klap eerlijk opgevangen worden. De sterkste schouders moeten dus de zwaarste lasten dragen. Dus eerlijk delen en eerlijk bezuinigen als het moet. Dus niet bezuinigen op stadswachten en onderwijsassistenten, maar handhaving kwartje van Kok, geen lastenverlichting bij rijke mensen en tegelijkertijd investeren in de publieke sector. Dus sociaal.

Sterk en sociaal. Stem Wouter Bos, stem op de PvdA!

-einde zendtijd politieke partijen- :D

Dutchguy
09-01-03, 20:45
Mooi verhaal Rode Roos, en tot op zekere hoogte ben ik het niet met je oneens. Maar ik blijf het hypocriet vinden dat de PvdA zich nu als oppositiepartij profileert terwijl de partij een half jaar geleden nog aan de macht was.

Ik ben zeker geen tegenstander van de PvdA als regeringspartij, liever dat dan de VVD (persoonlijke mening). Maar toch, een half jaar geleden zat de partij in zak en as en was het de ideologische koers volledig kwijt. Toen kwam het rapport van De Boer dat veel stof deed opwaaien. En nu ziet het er alweer naar uit dat de PvdA weer een serieuze regeringskandidaat is. Ik heb dan toch sterk het gevoel dat de hele discussie die zo broodnodig is om een nieuwe koers te vinden dan gewoon niet plaats kan hebben. En alleen een nieuw boegbeeld kiezen is dan niet genoeg!

De Rode Roos
09-01-03, 20:50
Geplaatst door Dutchguy
Mooi verhaal Rode Roos, en tot op zekere hoogte ben ik het niet met je oneens. Maar ik blijf het hypocriet vinden dat de PvdA zich nu als oppositiepartij profileert terwijl de partij een half jaar geleden nog aan de macht was.

Ik ben zeker geen tegenstander van de PvdA als regeringspartij, liever dat dan de VVD (persoonlijke mening). Maar toch, een half jaar geleden zat de partij in zak en as en was het de ideologische koers volledig kwijt. Toen kwam het rapport van De Boer die veel stof deed opwaaien. En nu ziet het er alweer naar uit dat de PvdA weer een serieuze regeringskandidaat is. Ik heb dan toch sterk het gevoel dat de hele discussie die zo broodnodig is om een nieuwe koers te vinden dan gewoon niet plaats kan hebben. En alleen een nieuw boegbeeld kiezen is dan niet genoeg!

De PvdA vaart al een nieuwe koers olv. Bos. De PvdA is haar ideologische koers nooit volledig kwijtgeraakt. Wat is dat voor doemscenario? Maar de PvdA heeft haar band met een groot deel van de kiezers verloren en was op bepaalde punten achterhaald.

Bovendien hadden we Melkert, die niet echt geschikt was als lijsttrekker. Kok die wegging en Pim Fortuyn die opkwam en de moord op hem die Nederland schokte. De PvdA heeft het grootste verlies geleden bij stemmers die op 15 mei niet meer gingen stemmen, wat ze daarvoor wel gedaan hebben. Dus gewoon PvdA stemmers die niet gingen stemmen.

De Rode Roos
09-01-03, 21:01
Geplaatst door kaassietoch
Juist Dutch, veel meer dan een cosmetische poetsbeurt heeft de PvdA nog steeds niet ondergaan, het slechte contact met de achterban, de achterkamertjes cultuur, de versleten ideologieeen, de neiging tot betutteling, het onvermogen bijzaken te onderscheiden van belangrijke hoodflijnen, het regenteske, ik heb dat allemaal nog niet opgeknapt zien worden. Het Nederlandse volk is lijkt echter al weer massaal vergeten hoe woedend ze wel niet waren op die dekselse club betweters.

Dan moet je vooral niet met achterkamertjespolitiek komen, daar weet de LPF alles van. Laatst nog bij het TweeVandaag lijsttrekkersdebat tot de microphonen nog aanstonden. Herben die stiekem en in het geniep aan Zalm zijn gedoogsteun uitspreekt! Terwijl de kiezers dat niet wisten. Dat is pas achterkamertjespolitiek. En geef mij maar liever achterkamertjespolitiek, dan ruziende kamerleden die uit fracties stappen, ruziende ministers en frauderende partijvoorzitters. Of asociale maatregelen en opruiende taal onder de noemer van "proefballonetjes". Versleten ideologien? De PvdA is inhoudelijk veel sterker dan het CDA en de LPF. Balkenende die lucht aan het verkopen is onder de noemer "normen en waarden" en tijdens debatten absoluut niets zegt en met meel in zijn mond praat. De LPF die Pim Fortuyn erbij sleept voor extra zeteltjes en Herben die ook niks zegt en alleen maar afgeeft op links. Die eenzijdige kritiek op de PvdA is echt onterecht.

Orakel
09-01-03, 21:45
Dutchguy: Maar ik blijf het hypocriet vinden dat de PvdA zich nu als oppositiepartij profileert terwijl de partij een half jaar geleden nog aan de macht was.

De pvda zit niet in de regering en is derhalve gedoemd tot de oppositie. Ze proifileren zich dus niet als zodanig, maar zijn het gewoon.

Ze hebben onder leiding van Kok en Melkert, en als gevolg van de compromissen binnen paars, hun ideologie wat vergeten.

Ik denk dat het huidige boegbeeld echter authenthiek is. Zegt echter niet veel over de partij als zodanig.

Het vervelende is dat je vroeger op een partij kon stemmen vanwege de ideologie van die partij.
De huidige partijen opereren m.i. echter niet meer vanuit deze ideologie maar veel meer op conjuncturele basis en op basis van uitgevoerde marktonderzoeken: wat leeft er onder de kiezers en wat vinden zij nu belangrijk.
Is op zich niks mis mee, ware het niet dat het erg grillig is.

De Rode Roos
10-01-03, 00:49
Geplaatst door kaassietoch
Niks daarvan omdat die kritiek nog steeds opgaat. Dat de LPF ook niet deugt heeft daar niet zo veel mee te maken behalve dan dat ik me verwonder over al die kiezers die nu al weer vergeten lijken te zijn waarom ze tegen de PvdA waren.

Maar goed wellicht vergis ik me. Over die versleten ideologieeen: Wat doet de PvdA bijvoorbeeld nou echt concreet voor nieuws aan het minderhedenbeleid. Er is er maar één die voor de PvdA op een frisse manier de kar trekt en dat is Rob Oudkerk. Bos heb ik daarentegen over it onderwerp bijzonder weinig nieuws en interessants horen vertellen tijdens het debat gisteren.

De kritiek gaat niet op, omdat het oude kletskoek is. De PvdA kamerlijst voor de verkiezingen is bij de eerste 23 voor 1/3 vernieuwd, veel meer mensen uit alle regio's. Inhoudelijk heeft de PvdA zich ook geprofileerd en is mbt tot het integratievraagstuk met een sociaal en rechtvaardig oplossing gekomen, dat wil zeggen voor die mensen waarom het gaat, de migranten, zelf. Verder deponeer je een paar opmerkingen die niet kloppen. Natuurlijk heb je nog steeds een groepje mensen dat tegen de partij, of tegen welke andere linkse partij is, en dat is de LPF. Maar ja, wat is het? 5 zetels? Die komen overal vandaan en de haat die zulke mensen tentoonspreiden tegen links is stuitend en ik hoop dat die mensen vooral wegblijven. Tijdens het debat heeft Wouter Bos mbt het minderhedenbeleid datgene gezegd wat Rob Oudkerk die dag in de krant had gezegd, namelijk mensen die zich vrijwillig in Nederland willen vestigen, moeten integreren en er werk van moeten maken, en als ze dat niet doen, je als ontvangend land die persoon een verblijfsvergunning kunt ontzeggen.

Geschokt stemden de mensen op 15 mei met de hoop op zgn. Nieuwe Politiek. We weten waar dat allemaal naar toe geleid heeft. Puinhopen, achterkamertjespolitiek en zakkenvullerij in het kwadraat. Dan verwijs ik naar de LPF en hun kamerleden die hun zetel gekocht hadden, wat een goede investering lijkt vanwege het wachtgeld dat ze ervoor terugkrijgen. De partij van de gewone man, werd de partij van de ondernemers en ander louche lui. Dus mensen moeten niet met kritiek op de PvdA komen, die problemen zijn niets vergeleken met die van de LPF of Leefbaar Nederland. Om kritiek te spuien hoor je ook zelfkritiek te hebben. Je kunt niet je buurman van belastingontduiking beschuldigen, als je zelf tonnen naar Zwitserland sluist. Om maar een vergelijking te trekken.

De Rode Roos
10-01-03, 02:29
Dat is de kamerlijst. Hoe zit het nou met de partij? Zijn de overlegstructuren al opgeschoond? Hoe krijgen we dan inzicht in de interne behandeling van maatschappelijke vraagstukken, hoeveel inzicht heeft de PvdA echt in maatschappelijke vraagstukken, hoe wordt dit inzicht vastgesteld, welke methoden van monitoring past de partij nu dan toe? Allemaal relevante vragen waar geen enkele PvdA politicus tot nu toe naar mijn smaak bevredigend antwoord op heeft gegeven. We weten pas precies hoe dit zit op het moment dat de PvdA ministers gaat leveren en dan kan het alweer te laat zijn.

Alsof de kiezer dat wat interesseert. Serieus, dit is veel te technisch en detaillistisch. De PvdA website publicieert de activiteiten van de PvdA in de kamer en buiten. Er is een besloten PvdA site voor leden. Leden krijgen een mailingslijst. PvdA politici zijn per email bereikbaar en je krijgt altijd wel een reactie. De mondige burger die echt antwoord wil hebben op zulke irrelevante vragen, kan die antwoorden altijd krijgen.

Maar de kiezers willen de hoofdlijnen en willen weten waar de PvdA voorstaat. Die boodschap lijkt door Wouter Bos aan te slaan. De idealen van de sociaal-democratie zijn onverslijtbaar. Het is maar hoe je het uitlegt en communiceert.

De plannen van de PvdA zijn onderscheidend doordat het om de mensen gaat. Een goed integratiebeleid, en niet om uiting te geven aan het gevoel van xenofobie waarop de VVD en LPF op inspelen, maar voor de migrant zelf, opdat hij/zij een goede positie kan krijgen en opbouwen en dus niet door gebrek aan taal en inburgering in een achterstandspositie terecht komt. Dat is geen betutteling, want de PvdA is ook streng, en dat voorbeeld heb ik al gegeven. Het is sowieso onzin om enige overheidsbemoeienis als betutteling te betitelen. Burgers willen dat de privatisering van de NS teruggedraaid wordt, kennelijk willen die ook "betutteling". Burgers willen nog altijd de verzorgingsstaat, is dat ook betutteling? Dus geen betutteling is "weg met de overheid!" en laat de mensen maar in de kou staan?

De PvdA heeft zeker veel van het verleden geleerd. Heb je Wouter Bos gezien bij Nova?

En aan Mat: ik zou je graag willen uitzwaaien bij Schiphol op 23 januari. :D

GroteWolf
10-01-03, 08:32
Ik heb Wouter Bos helaas nog niks zinnigs horen zeggen. Net Balkenende een maand terug. In Nederland wordt je als politicus populair als je een gezellige kop hebt en leeg lvlt.

Kijk, als je geen oplossingen hebt voor de problemen dan moet je het maar zeggen. En niet komen met een € 40 ( he, Zalmsnip?) pretpakketje voor alle burgers voor het ongemak. Huh? We moesten toch bezuinigen? Weet je wat, trek het maar af van mijn ziektekostenpremie.

En dat gedoe met die hypotheek. Eerst introduceert de overheid de hypotheekaftrek waardoor meer mensen schaarse huizen kunnen kopen die daardóór duurder en duurder worden. Tot een punt, nu, waarop de hypotheekaftrek niet meer een stimulans voor eigen woningbezit is, maar een vóórwaarde om een huis te kunnen kopen.
Dus nu hebben mensen net voor veel te veel geld een huis moeten kopen (dankzij een overheidsregeling die ook gold onder Paars) en nu wil Bos de hypotheekaftrek beperken in een al mindere markt.
Gevolg, de huizenprijzen dalen sterker dan nodig en mensen met een hoge hypotheek krijgen te maken met ONDERWAARDE oftewel een extra schuld aan de bank.
Als ze dan ook nog hun baan kwijtraken omdat de PvdA geld weghaalt bij de bedrijven die dan dus personeel gaan ontslaan heb je dus geen inkomen, geen huis meer en wel een schuld van laten we zeggen 50.000 Euro. Bos, bedankt jongen!

Inderdaad, net Den Uyl: De man van 1 miljoen werkelozen en een staatsschuld waarvoor we nu nog moeten bezuinigen.

plexus
10-01-03, 08:48
Geplaatst door GroteWolf
Ik heb Wouter Bos helaas nog niks zinnig horen zeggen. net Balkenende een maand terug. In Nederland wordt je als politicus populair als je een gezellige kop hebt.

...oh ja sinds wanneer is dat belangrijk dat een politicus werkelijk iets zinnigs moet melden! W.Bos speelt het spelletje gewoon goed en dat is ook politiek!

GroteWolf
10-01-03, 10:04
Hmm, we zullen zien of hij het volhoudt. Hij speelt het spel zeker goed, nu. Maar daarom heeft Balkenende hem nu al buitenspel gezet voor de formatie. Nog eerder VVD/CDA kabinet gedoogd door 5 LPF zetels dan een PvdA/CDA kabinet. Nu is W Bos weer aan zet. Ben benieuwd.

GroteWolf
10-01-03, 13:14
De PvdA is nog steeds de partij die haar achterban verkwanseld heeft. Ik als VVD stemmer kan me daar niet erg druk om maken maar ik kan me heel goed de woede van 'de gewone man' voorstellen. Ik stel de PvdA dan ook in eerste instantie verantwoordelijk voor witte en zwarte wijken en witte en zwarte scholen. Zij hebben het beleid bepaald waarbij 'nieuwkomers' meer rechten kregen dan autochtonen en massaal deze wijken met autoclaims op de goedkope huurwoningen overnamen. En daar komt ook voor een groot deel de woede van die autochtonen vandaan die graat solidair zijn maar dan wel als ze er zelf beter van worden. Want zo is de mens.

Maar inderdaad, nu de LPF niks meer voorstelt kan de PvdA ongestoord haar gekonkel voortzetten en de mensen alles beloven en dan onder het mom van internationale solidartiteit weer afpakken.

De Rode Roos
10-01-03, 14:11
Geplaatst door GroteWolf
De PvdA is nog steeds de partij die haar achterban verkwanseld heeft. Ik als VVD stemmer kan me daar niet erg druk om maken maar ik kan me heel goed de woede van 'de gewone man' voorstellen. Ik stel de PvdA dan ook in eerste instantie verantwoordelijk voor witte en zwarte wijken en witte en zwarte scholen. Zij hebben het beleid bepaald waarbij 'nieuwkomers' meer rechten kregen dan autochtonen en massaal deze wijken met autoclaims op de goedkope huurwoningen overnamen. En daar komt ook voor een groot deel de woede van die autochtonen vandaan die graat solidair zijn maar dan wel als ze er zelf beter van worden. Want zo is de mens.

Maar inderdaad, nu de LPF niks meer voorstelt kan de PvdA ongestoord haar gekonkel voortzetten en de mensen alles beloven en dan onder het mom van internationale solidartiteit weer afpakken.

Ik moet zeggen dat ik het opvallend vind dat vooral veel Turken op de VVD stemmen. Toch is de VVD te beroerd om een Turkse hoog op de lijst te zetten, maar gaven ze Ayaan Hirsi Ali de voorkeur. De PvdA is niet verantwoordelijk voor de zwarte en witte scholen, omdat de PvdA dat beleid nooit gemaakt heeft.Vergis je niet dat de PvdA van 1977 tot 1990, met uitzondering van het jaar 1982 altijd in de oppositie heeft gezeten. Het beleid is uitgestippeld door zowel het CDA als de VVD. Het CDA onder de mom van godsdienstvrijheid op scholen en soevereiniteit binnen eigen kring. De VVD met het liberalisme en de terugtredende overheid zodat migranten in praktijk gewoon in de steek werden gelaten en het zelf moesten uitzoeken. Paars II heeft pas echt een beleid gemaakt. Het CDA dat al die jaren in de regering zat, wordt helemaal niets verweten terwijl er leugens en insinuaties verspreid worden over de PvdA alsof die verantwoordelijk zou zijn geweest voor al die ellende. Datzelfde CDA staat torenhoog in de peilingen...en de VVD die nu stoere taal spreekt, heeft al die jaren ook niets gedaan.

De LPF was vooral concurrent van de VVD, en Pim Fortuyn had de VVD vroegtijdig uitgeschakeld. Verder moet je me uitleggen wat je bedoelt met: "de mensen alles beloven en dan onder het mom van internationale solidartiteit weer afpakken". Jouw voorkeur gaat naar het zgn. liberalisme met als verhulde thema: ikke, ikke ikke en de rest kan stikken?

De Rode Roos
10-01-03, 14:38
kaassietoch,


Gelul, op het moment dat er een regeerakkoord moet worden opgesteld en er ministers moeten worden geleverd zijn de door mij aangestipte problemen relevanter dan ooit. Ik hoop echt vurig dat we nu gespaard blijven voor politieke carrieremakers als Netelenbos die van departement nog makkelijker wisselde als van onderbroek en in haar regeerperiode een stuitende onbekwaamheid aan de dag heeft gelegd behalve dan voor het oplaten van onzinnige proefballonnetjes. Nog steeds is het partijklimaat voor dat soort bestuurlijke rampen niet verbeterd. Maar electoraal niks aan de hand inderdaad.

Daar weten ze bij de LPF alles van....De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet?


Ik hoef die antwoorden niet, ik weet al haast bijna zeker dat de strekking erevan beslist niet veel anders zal zijn dan wat jij me hier nu voorschotelt. Ik zou graag zien dat de PvdA heeft geleerd van zijn bestuurlijke, bestuurderlijke en ideologische fouten uit het verleden. Dat weet ik dus pas als het alweer eventueel te laat is. En in een half jaar een partij grondig reorganiseren en verbeteren, sorry dat geloof ik gewoon niet.

De PvdA heeft goede bestuurders en het was een ideologische fout om met de VVD te regeren. Die zelfde vraag zou je ook aan de VVD, aan de LPF en het CDA kunnen stellen. Het CDA van nu is hetzelfde als die van 1994. Nog steeds onduidelijk, vaag en extreem midden.


Hmmm, ja...vooruit ik doe het toch maar: Gaat het zo niet in de richting van kiezersbedrog? Verkoop je tijdens de verkiezingen je boodschap, naderhand moet het eventueel beleid worden, daar blijf je constant een beetje omheen draaien, zo illustratief. Tsja en die sociaal democratie. D kern daarvan deugt wel, maar de PvdA heeft dat de afgelopen jaren toch wel in een danig achter de feiten aanhollende manier neergezet. Grote wolf heeft daat al een aantal rake punten over neergezet ik herinner me dan nog de regelgroei, bezuinigingen op het onderwijs, kwartje van Kok, schipholtunnel (vooral de geweldige supervisie van Netelenbos) het merkwaardige gerommel bij de samenstelling en keuze van het partijbestuur, het verkwanselen van het talent van Felix Rottenberg. Dat liet allemaal aan duidelijkheid qua uitleg en communicatie niets te wensen over.


GroteWolf moet beseffen dat ook de VVD in die regering zat, dus in plaats van naar de ander te wijzen, zou ik zeggen: een betere partij, begin bij jezelf. De verwijten die GroteWolf maakt slaan vooral op Paars. Ik geef toe dat ik Netelenbos ook niet super vond. Op het onderwijs is niet bezuinigd, er was minder regelgeving door de privatiseringsdrang van de VVD, het kwartje van Kok was nodig om het financieringstekort terug te dringen en moet alsnog niet teruggegeven worden, maar geinvesteerd in meer groen en meer openbaar vervoer. De automobilisten moeten vooral niet meer en goedkoper gaan rijden, maar er moet meer groen komen en betere openbaar vervoer.
Over gerommel in de partij gesproken, de LPF met hun illegale bestuur en oneerlijke manier waarop het gekozen is, achterkamertjespolitiek, gebakken lucht oftewel proefballonetjes, staatssecretaris Phoa die dankzij schoonzoon Varela zijn baan heeft, Ed Maas die miljoenen pompt in de partij en weigert bekend te maken hoe de partij aan het geld komt, kamerleden die hun zetels gekocht hebben, fractievoorzitter Wijnschenk die zonder dat het bestuur en de rest weet Heinsbroek tot partijleider bombardeert, ruziende ministers, kamerleden die zich afscheiden, lijsttrekker in spe Nawijn die 24 uur voor de doodstraf was, of de Tweede Kamer een grote ritueel vindt....sorry hoor, maar al die dingen kwamen bij de PvdA niet voor! :D


Ik zou tochngaan zweren dat ik met een campagnemedewerker van de PvdA in discussie ben....


Nou, die hebben echt wel wat belangrijkere dingen te doen dan op een internetforum te zitten.


Dus wel, het is de bedoeling dat de migrant gesanctioneerd wordt in uitkering of verblijfsvergunning als het om wat voor reden dan ook niet lukt met de inburgering. Oftewel van iemand zijn schamele inkomen wordt nog een deel afgepakt of deze persoon wordt gedwongen in de illigaliteit gedrukt.


Dat willen de VVD en LPF juist.

Iemand die vrijwillig naar Nederland komt en die pertinent een inburgering weigert en wel GRATIS aangeboden krijgt, heeft geen recht op een verblijfsvergunning vind ik. Dan lijkt mij expliciet genoeg. Over uitkering wordt gedacht, maar dat is niet zeker. Terwijl het CDA, VVD en LPF dat al zeker weten en de LPF en VVD ook nog willen komen aan de WAO. Dat is absoluut voor de PvdA onbespreekbaar.
De PvdA doet dit vanuit een geheel andere oogpunt. De LPF wil vooral allochtonen het moeilijk maken, het land uitwerken en bij de grens tegenhouden. De VVD en LPF doen dit uit het oogpunt: "Nederland is vol". Terwijl linkse partijen dit doen ten behoeve van de migrant en het bieden van optimale kansen op een goed bestaan. Die doen dit uit oogpunt van emancipatie en solidariteit, en niet vanuit het oogpunt: "Nederland is vol".


Zie je wel, de stoot onder de gordel komt toch weer van links!

Onzin.

Shaheed
10-01-03, 15:22
He rode roos geef ze ervan langs..................de PVDA bljft de beste partij in Nederland. :)


http://pvda.nl/popup/libDownload.do/flyerachter.gif

plexus
10-01-03, 19:07
...bij verkiezingen nu zou de PVDA de grootste partij worden :eek: 41 zetels en cda zou 39 zetels krijgen.....volgens M.de Hond peilingen

bye bye JP :zwaai:

Dragon_Khan
10-01-03, 19:43
Holy ****.

Het is ook zo op de volkskrant peiling van PAM dat de PvdA vet wint.

Ik dacht die SBS6 peiling moet men niet al te serieus nemen. Echter als men ook al zo'n resultaat te zien krijgt op PAM dan lijkt het mij toch een redelijk betrouwbare peiling.

Als dit zo doorgaat en het CDA helemaal onderuit gaat wie moet dan Premier worden? Wouter wil nie.

Ik vraag me trouwens af hoe het komt. Het CDA zette zich sterk af tegen een coalitie met PvdA, misschien komt het daardoor.

SP heeft trouwens ook sterk verloren de afgelopen dagen.

Dragon_Khan
10-01-03, 19:45
Oh en stel nou je nou eens voor dat ze meer dan 46 zetels halen.

Dan hebben ze niet eens genoeg mensen, lol. :)

De Rode Roos
10-01-03, 23:05
GroteWolf,


Inderdaad, net Den Uyl: De man van 1 miljoen werkelozen en een staatsschuld waarvoor we nu nog moeten bezuinigen.


Dat is een historische leugen. De staatsschuld is niet veroorzaakt door Den Uyl, maar zijn voorganger Van Agt (CDA). Den Uyl was een econoom en terugkijkend kun je hem weinig verwijten. Sterker nog, hij is een inspirator voor velen geweest, zoals Wouter Bos.

Ik weet niet of je bekend bent met Keynes, maar in tijden waarin het moeilijk gaat, moet je juist als overheid veel investeren en veel geld uitgeven, zodat de economie een impuls krijgt. (George Bush doet dat ahv lastenverlichtingen, waar alleen de rijken van profiteren, dus heeft geen zin, maar dat terzijde.) Het idee van de maakbare samenleving was levendig. De verzorgingsstaat kreeg poten. Toen adepten van Friedman, zoals de Engelse gruwel Thatcher, aan de macht kwamen en hun neoliberale beleid met sterke bezuinigen inzette, bleek dat ook nauwelijks de economie te helpen. Dingen werden niet beter, maar veel slechter, onder andere veel sociaal verdriet met de afbraak van de verzorgingsstaat. Dat VVD'ers Den Uyl op alle manieren proberen zwart te maken vind ik hypocriet. Dat zij Van Agt voor het gemak buiten beschouwing laten, is omdat de VVD afhankelijk is van het CDA. Bovendien zijn er in die kringen de meest fervente aanhangers van Thatcher en Friedman.

Marsipulami
11-01-03, 00:00
Pff wat een domme Hollanders toch allemaal. Een paar maanden geleden holden ze allemaal kritiekloos een kale praatjesmaker achterna. Nou zitten ze alweer te dwepen met een andere gladde mooiprater. Waar zijn toch al die 'At your service' onderschriften gebleven op dit prikbord ? Democratie is verworden tot emocratie.

Ik heb hier van (soms van dezelfde) prikkers megabytes aan commentaren gelezen over de standpunten van Fortuyn (de ergste tegenstander van het PVDA-gedachtengoed -naar zijn eigen zeggen althans, weet ik veel) waar die prikkers het roerend mee eens waren. En nou hollen ze alweer achter iemand aan die diametraal het tegenovergestelde zegt.

Als een half jaar geleden de pvda door en door slecht en verdorven was, dan is ze dat nu nog steeds, volgens mij. (en vice versa natuurlijk) Is er nou iemand die me kan vertellen wat er au fond veranderd is binnen de pvda ? Volgens mij absoluut niets, alleen de woordvoerder, de verpakking en de strik er omheen.

De Nederlandse (ex-)politicus waar ik het meest respect voor heb is Ad Melkert. Die man vertelde op een zakelijke en nuchtere wijze waarover het eigenlijk ging. Niks demagogie maar een man die trouw bleef aan een aantal fundamentele waarden en principes, ondanks de hetze waarvan hij -mede door toedoen van Fortuyn- het slachtoffer was en het populisme van andere politici die allerlei opiniepeilingen achternaholden.

Ik heb veel respect voor de sociale bewogenheid waaraan de pvda oorspronkelijk haar bestaansrecht ontleende. Ik ben noch voorstander van een strenge, noch voorstander van een softe aanpak van criminaliteit. Ik ben eerder voorstander van een rechtvaardige aanpak van criminaliteit. Ik geloof niet in slechte mensen en op economisch vlak heb ik wel eerbied voor het gedachtengoed van de rechtse partijen. Op etisch vlak wens ik eerder de moslims/christenen te volgen.

Verder denk ik dat het mijn (onze) plicht is om elke mens waar hij ook vandaan komt, wat zijn persoonlijke geschiedenis ook moge zijn, en wat hij ook moge gedaan hebben, moeten erkennen als onze gelijke en aan hem of haar gelijke waardigheid en rechten moeten toekennen als we onszelf toekennen. Tenslotte denk ik dat het een individuele en gezamenlijke plicht is om op te komen voor de sociaal zwakkeren in onze samenleving en jawel ook voor een beter milieu opdat komende generaties niet zouden belast worden met onze fouten.

Petrus
11-01-03, 11:47
Dat is een historische leugen. De staatsschuld is niet veroorzaakt door Den Uyl, maar zijn voorganger Van Agt (CDA). Den Uyl was een econoom en terugkijkend kun je hem weinig verwijten. Sterker nog, hij is een inspirator voor velen geweest, zoals Wouter Bos.

Hoe kom je daar toch bij? Die ontkenning lijkt mij eerder een leugen. Den Uyl was inderdaad een fervent aanhanger van Keynes (net als Bush, alleen die ziet meer in particulier spenden) en heeft dus met onze economie geexperimenteerd tot ie opgeblazen was. Er is een heel eenvoudige regel: Wat je niet hebt moet je ook niet uitgeven. Den uyl speelde voor Sinterklaas, helaas uit andermans zak.
Dat Den Uyl een inspirator voor Wouter Bos is doet mij eerder aan de laatste twijfelen. De man die ons aardgas voor een appel en een ei aan de Russen verkocht omdat de toekomst toch in Kernenergie lag zou voor niemand een inspirator mogen zijn.

En Mars, die polls waarin Bos het goed doet worden bepaald door 60% van het electoraat. De andere 40% weet nog niet waar ie op gaat stemmen en daar zitten de voormalige volgelingen van die kale bij.

BiL@L
11-01-03, 11:55
Geplaatst door De Rode Roos
Niet mee eens. Het land heeft een stabiele partij nodig. Het land heeft een sociale partij nodig. Sterk en sociaal: PvdA! De PvdA heeft nooit straf verdiend. De PvdA kan regeren, had de PvdA maar van 1977 tot 1990 kunnen regeren toen het de hele tijd in de oppositie zat. Het zijn de VVD en het CDA geweest die verantwoordelijkheid dragen voor het falen van het bieden van kansen aan nieuwkomers, door geen taalcursussen of inburgeringscursussen te bieden waardoor de migranten in armoedige wijken kwamen die we nu zwarte wijken noemen.

De maanden van LPF chaos en wantoestanden en asociale maatregelen van Pimpelpaars is niet wat de Nederlanders willen of gewild hebben. Iedereen die een eigen ziektenkostenverzekering heeft, merkt dat de premies het dubbele zijn geworden. Ik betaal als student al een hoop aan premie, en dat wordt dus nog meer. Dat wordt z'on 50 euro per maand wat ik veel te veel vind. Het is een onnodige stijging om de premies nominaal te maken, dat betekent dat een WAO'ers evenveel betaalt als meneer Heinsbroek.

In de tijden van sterke polarisatie is het nodig dat de bevolkingsgroepen bij elkaar gehouden worden. De PvdA is een bindend factor tussen de bevolkingsgroepen, de PvdA kan de kloof overbruggen. Immers, op de PvdA stemmen allerlei mensen, allochtoon/autochtoon, rijk of arm. Het is een partij die goed is voor iedereen en een stabiele partij is. Dus sterk.

Geen PvdA is voortzetting van Pimpelpaars. In de moeilijke economische tijden die komen, moet de klap eerlijk opgevangen worden. De sterkste schouders moeten dus de zwaarste lasten dragen. Dus eerlijk delen en eerlijk bezuinigen als het moet. Dus niet bezuinigen op stadswachten en onderwijsassistenten, maar handhaving kwartje van Kok, geen lastenverlichting bij rijke mensen en tegelijkertijd investeren in de publieke sector. Dus sociaal.

Sterk en sociaal. Stem Wouter Bos, stem op de PvdA!

-einde zendtijd politieke partijen- :D

Sterk betoog.
:chinees:

Petrus
11-01-03, 12:09
Sterk betoog.

En een stemadvies, blijkbaar. Ik verwacht een CDA/VVD kabinet gedoogd door de LPF maar als stemadvies geef ik D66. Wellicht wordt het dan VVD/CDA/D66 en dat haalt de scherpe kantjes er af. Een CDA/PvdA kabinet komt er duidelijk niet en daar heeft Balkenende gelijk in. Ook in de oppositie is D66 denk ik sterker dan de PvdA.

In tegenstelling tot het sterke betoog van Rode Roos (what's in a name?) is het zo dat de PvdA talloze maatregelen heeft tegengewerkt en geinitieerd tegen het sentiment onder de bevolking en haar achterban in. Daar kun je het mee eens zijn maar daarmee zijn ze wel degelijk mede verantwoordelijk voor de onrust die er nu heerst. Of je over 'straf'moet spreken weet ik niet, maar de LPF was wel het monster wat ze zelf hebben gecreeerd.

BiL@L
11-01-03, 12:22
Ik vind en vond de LPF ook monsterlijk. Mag je het beestje niet bij zijn naam noemen? Dacht dat PF en wijlen daar zo ernstig voor pleitten, wat grappig dat als de pijlen zich keren er ineens sprake is van demonisering. Kom nou, het is geen eenrichtingsverkeer. Denken doe je met je hoofd, niet met je buik.

De onterechte dood van PF heeft te maken met de schijterige houding van het gerecht. Als het gerecht niet optreed neemt men het recht in eigen handen.

Iemand die de Islam als politicus openlijk als achterlijke cultuur kan bestempelen om vervolgens later te zeggen dat er geen Marokkaan meer in komt en na zijn dood zelfs nasissers over in NL geboren jongeren om die terug te sturen naar het land waar de ouders geboren zijn... Tjaaaaaah... Whats in the name?

Retoriek is leuk, maar om aan de hand daarvan te gaan regeren? Volgens mij zit er dan echt iets heel goed mis in de boven(1e)kamer.