PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn wij uberhaupt klaar voor solidariteit en gemeenschapszin?



rafiq
09-01-03, 19:27
Voor mij is zelfbeschikkingsrecht zeer belangrijk.. En dat geldt zowel voor individueel- als voor cultureel zelfbeschikkingsrecht . Daarmee maak je geen onderscheid, maar wel en zeker in europa eigen identiteit . Maar dat is op persoonlijke titel . Een moskee maakt ook geen identiteit maar hoort je wel de mogelijkheden te geven voor het zoeken en helpen naar kennis. Hetzelfde geldt voor een bibliotheek. Ik vindt moskee en bibliotheek aan elkaar verbonden. Dat moskees tegenwoordig opereren als priveclubs..Sja.. Moet daar geen start worden gemaakt?

Zonder nuancering loop je snel in een racistische c.q extremistische val..Al dan niet opgezet door "eigen"Marokanen of een vijandig gezinde media. Als je denkt dat de persoonlijke vrijheid groter is in de VS dan in de karikatuur van de islamitische wereld is dat al een racistische opmerking. Nog geen tijdje geleden zijn er een kleine duizend arabieren opgepakt in het "land of the Free". En mogen vingerafdrukken genomen worden..Vertrouwen? Er bestaat geen "islamitische wereld" als homogeen geheel. Zeker is dat "wij" ons mogen organiseren met moslim groepen.Er zijn zo'n 750 moslimgroepringen, stichtingen...Maar hebben allemaal gefaald. Ik ken er nauwelijks een uit mijn hoofd! Wat doen die mensen toch? Ik hoor graag tegens over de stichtingen. Ik hoop dat ik ongelijk heb. Probeer me te overtuigen!

Dan komt er 11-09. Opeens is Nederland "geinteresseerd" in Moslims
terwijl men daarvoor al jaren langs elkaar heen leefde en bar weinig afwist over wat de Islam nou eigenlijk is. Zelfs dat Nederland een grote moslim kolonie had, Indonesie , was niet van belang en was vergeten. Zegt veel over de "betrokkenheid" van Nederlanders bij een deel van hun eigen gemixte bevolking. Als er iets aan elkaar hangt van onderdrukking, armoede, massamoord, repressie, angst, verraad, valse retoriek, onrecht, nepotisme, imperialisme en dictatuur dan is dat het doo velen zo bejubelde "vrije westen" wel. . J.M.T. en anderen verwijten ons dat "wij "onze geschiedenis niet kennen. Nou dan wordt dat een speerpunt voor de jeugd. Ken u zelf, begin met een schoon blad en leer!

Die praatjes over individuele vrijheid in de Nederlandse samenleving blijkt toch een dode letter. Bij moslims is er schijnbaar stevige repressie en staat er een sanctie op het mogelijke gedachtengoed van een imaam.Want "die"zijn "anders". Er zijn 6 imaams in opspraak.. Hoeveel imaams zijn er in Nederland. Deel die door die 6 en dan moet er maar eens gekeken worden als dat representatief is. Maar ja dat zijn moslims en "verdienen "het om "verdacht of gewantrouwd" te worden. Maar een Nederlandse Imaam opleiding..Nee, neee!!!

Dan komt er een groepering genaamd AEL die zegt de stem van het Arabisch nationalisme in België en mogelijk Nederland te vertegenwoordigen ,
Wie vertegenwoordigen ze mogelijk dan eigenlijk? De meeste moslims in België zijn geen Arabieren, het zijn Turken, Koerden, Berbers en hier en daar een enkele Arabier. Daarom...Moslims Verenigt U. Nederland is toch anders dan Belgie..Dat Nederlanders bang zijn voor deze AEL zegt mij dat ze mogen komen. Dan is er toch iets schijnbaars"scheef". Of wil men het rustig houden in Nederland? Ik vindt het verre van rustig als ik de mediamoet geloven. Msar ja die neem ik met een korreltje zout. Ook hier laat ik mij verleiden om papagaaiengedrag te vertonen.

Alleen het hameren op nationalistische elementen binnen de Marokaanse/Arabische gemeenschap zal niet tot een oplossing bij dragen. Zeker door de ernstige onderlinge verschillen .< moet nu iedere gestudeerde moslim op de VVD gaan stemmen?> Juist de diversiteit is een van de krachtpunten en zou een goed voorbeeld zijn voor het moederland.
Voor info. Vraag het bij de AIVD. Die weten schijnbaar zoveel. Die weten ook dat de "organisatiestructuur"zo goed is .
De Marokanen moet zich niet in een hoek laten dwingen..ook niet door 3 naieve meisjes uit A'dam.


Ik houd de Genootschap van Hoofdredacteuren mede aansprakelijk voor de buitengewone hetze die "on-Nederlands" voordoet.
Volgens mij wordt door dit soort discussie de huidige machthebbers precies in de kaart gespeeld.
Het opblazen van het vreselijke incident in Venlo dat nu gekoppeld is aan; uitkeringen, taalachterstand toevallig alles wat met Veiligheid heeft te maken en integratie kwam in die vechtpartij tot uiting. Khalid L en zijn familie zijn representatief voor schijnbaar de gehele oemma! Dat terwijl hij naar Nederlandse scholen is geweest, met Nederlandse leerkrachten.. En toch gaat het fout? Er is ECHT iets mis in die gemeenschappen. De media word ontzettend gemanipuleerd (bewust en onbewust) en daarmee wij ook. de overload aan informatie dagelijks zorgt voor nog meer verwarring en onbegrip.

Hoe kunnen we het sectarisme en enorme versplintering binnen de oemma aanpakken? Arabish Nationalisme is veelal een reactie op het racistische zionisme. Allebei vergangkelijk . En de moslims van de AEL zouden mij daar in moeten steunen. Het onstaan van de beweging "De jonge Turken" was een van de inzetten van het verval van het Ottomaanse Rijk. Ik ben oprecht blij dat de MHP in Turkije is weggevaagd. Blind nationalisme is een lege dop. Heidegger zei het al: Die Philosophie ist am ende .

Meteen worden pogingen tot communicatie weer de kop in gedrukt met hypocriet borrelpraat over de onderdrukking in de moslim wereld en in het moslimgezin. Daarom geen dialoog ! Laat dat maar over aan Ajaan en haar eigen strijd met de Opzij onder haar arm.
Maak eerst je eigen huis op orde voordat je naar een ander wijst is mijn advies .

Met respect voor elkaar en het geven van keuze en discussie kom je verder dan mensen dit soort demagogische keuzes voor te leggen van of je bent voor of je bent tegen de komst van b.v. de AEL. dit houd tenminste in dat mensen zelf nadenken en er hun eigen ideen op na houden en uitdragen. Schijnbaar is hiervoor de tijd lang niet rijp . Het AEL stelt systematisch de islam met het Arabisme op een lijn. Mag van mij. Maar vergeet niet..Wij zijn even minderwaardig!

Malcolm X de man deed eerst ook de hand in eigen boezem steken voordat hij en de zijnen naar buiten kwamen. En hij was een halfbloed maar sprak toch voor zovelen!

The_Reporter
10-01-03, 22:52
Hmmmm. Ja ik ben het wel met je eens, behalve op 1 punt niet. Voor jou is religie misschien niet identiteitsgebonden, maar ik kan je verzekeren dat hett voor veel anderen wel degelijk duidelijk het geval is. Het is ook te onderbouwen, bovendien staat religie ook sterker dan cultuur. Cultuur kan veranderen van tijd tot tijd. Echter een religie, en dan heb ik het over de Islam in het bijzonder, doet dat bij lange na niet zo snel als dat het geval is bij een cultuur. Daar komt nog eens bij dat iedere innovatie binnen de Islam als een zonde wordt beschouwd, hierdoor zijn de veranderingen dan wel teloorgang zeer beperkt.

Verder kun je cultuur zien als een goed dat iets is wat de mens zelf heeft ontwikkelt. Het is dus als het ware van mens tot mens overgebracht zonder het geloof dat het ontstaan is vanuit een goddelijk boodschap, dan wel niet als zodanig door een meerderheid erkend word. Het is dan ook niet raar dat veel culturele eigenschappen kunnen botsen met het geloof. Denk aan het levend begraven van baby meisjes toentertijd, of aan het buikdansen of maraboets tot op de dag van vandaag.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Er bestaat geen 1 land waar echte rechtvaardigheid geschied. Volledige vrijheid in spirituele, politieke, economische als in de sociale zin, bestaat vandaag de dag helaas nergens waar het volledig tot zijn recht komt.

Hmmmm, wat ben ik toch blij te kunnen zeggen dat de bladeren hier NL nog schoner zijn dan in menig land. Met name hen die religie als hoofd-identiteit aanvaard hebben, dat zal er 1 zijn van een heeeeeeeeeeeeeeele lange adem:).

Het is beangstigend voor een land die onlangs met veel leed afstand heeft gedaan van veel religieuze hoedanigheden om dan weer nadrukkelijk geconfronteerd te worden met een nieuwe godsdienst die eigenlijk alleen een nieuw jasje heeft, maar verder voor een groot deel op zijn oudere broer lijkt. Die wil je liever niet kennen. Maar toch denk ik dat de tolerantie die natuurlijk niet helemaal verdwenen is, voortvloeit uit het Christendom. 49% van de NL'se bevolking zit namelijk nog steeds aangesloten bij een kerkgenootschap.

Ik ben het met je eens dat de nationalistische gedachtengoed niet veel winst zal behalen wanneer alleen daar de nadruk op komt te liggen. Echter dit is bij lange na niet het geval. Hun speerpunt is dat iedere persoon op een waardige manier als gelijkwaardige burger beschouwd moet worden. Dat betekent dus o.a. dat de mensen worden gerespecteerd om wie ze zijn en dat mensen elkaar kunnen aanspreken juist doordat ze elkaar kennen. Ze staan voor dialoog, echter zetten zij nog een stap verder, wat ik een hele goede stap vind, namelijk; dat er alleen dialoog zal plaats vinden wanneer men elkaar als gelijkwaardig ziet en dus ook respecteert om wie men is.

Ik vind dat Ayaan moet praten met die 3 onderdrukte meiden die onlangs voor ophef hebben gezorgt;).

The_Reporter
11-01-03, 10:51
Sorry JMT, ik heb geen zin om met vooringenomen mensen in discussie te gaan die op basis van hun eigen halve ongenuanceerde waarheden wensen te communiceren. Veel te vermoeiend.

Prettige dag verder.

rafiq
11-01-03, 11:55
Beste J.M.T.

De titel is wat ongelukkig gekozen. Ik beloof beterschap. Maar het is wel stil rond de AEL! En Ik denk dat afdeling Belgie teveel hooi op vork neemt. Ook met hun solidariteitsverklaring c.q. toenadering met de "vele gezindten in de antiglobaliserings beweging".
Glad ijs hoor..

Maar willen ze het hard spelen...Van mij mag het, maar met mate. En zeker nu het hoofdoekjes verhaal helemaal opnieuw begint . Daar is echt een sterke zaak tegen te maken.
Donner en zijn identificatie plicht.. Welke terreur? De terreur in de wereld? Of juist de straatterreur van enkele Marokaantjes en Antilianen ?
Zie het debat tussen Remkes en Halsema. Meer duidelijkheid graag.
De media hetze tegen Gretta... wie controleerd hier de media?
Maar ook het verval van het politiek correcte. Dan moet dat maar opgeheven worden. Maakt communicatie een stuk makkelijker.

Het aanbod van jou over de heer Elian sla ik liever af, als je het mij niet kwalijk neemt. Het gekke is dat juist de "andere zijde" zoals de verstokte marxist Elian juist een "harde en onverzoenlijke houding" heeft t.o.v. enkele elementen in de samenleving. Hij weet zich zelf gesterkt door de "publieke opinie" en een geile media die alles bespreekbaar wil maken, en het liefst voor de verkiezingen!
Hij was laatst inzake de niqaab affaire uiterst gereserveerd mar als het aan hem ligt gaat de hele hoofddoek dragend Nederland in de ban.

The Reporter;
Het wordt geleid door zeer geintegreerde voormannen. Zo geintegreerd dat ze zich in de maatschappij nog beter uit de voeten doen komen dan menig oorspronkelijke landgenoot.

Ik heb juist altijd daar een groot vraagteken bij. Menig Marokaan die "het gemaakt heeft" krijgen bij mij geen Carte Blanche en zijn vaak zelfs de grote stokers zoals die heerschap Oussama van de VVD of Ali Lazrak van de SP. Eigenlijk de polarisering van Marokanen geschiedt eigenlijk meer op t.v . dan< denk ik> ik in de samenleving.

Vreemd dat Marokanen en buitenlanders in de publiciteit vaak zo hard zijn tegen "hun eigen achterban" als die al bestaat wordt weergegevan als zijnde "representatief". Ik wantrouw iedereen voordat ze het tegendeel hebben bewezen. Waarom? ook met Abu Jahjah.. Pas met een ontmoeting face to face weet je wat ze in hun harten hebben, en kun je echt een organisatie maken dan dat gesoebat via de t.v. met teveel parvenu's als je het mij vraagt.

Een beweging wordt van onderen gemaakt en niet van boven . Zo als ik al schreef. Eerst je eigen huis op orde maken voordat je naar buiten treedt. En het is een smeerboel in dat huis. Grondig schoonmaken!

Ashfoura
11-01-03, 11:58
Een interessant onderwerp om over na te denken. Jammer dat JMT geen constructieve bijdrage aan dit onderwerp kan leveren, gevangen als hij zit in het Hollandse 'ubermens'-denken.

Volgens mij moet er een andere invalshoek worden genomen. Eerst moet er uitgezocht worden waarom de Islamitische wereld economisch en wetenschappelijk zo achteraan is gebleven.

Naar mijn idee is de oorzaak hiervan het feit dat staatsbestuur en geloof niet gescheiden zijn. Juist doordat de Islam zo onveranderlijk is (wat dus zijn voor- en nadelen heeft) grijpt zij eerder terug op het (roemrijk-maar wellicht nu utopisch) verleden in plaats van naar de toekomst te kijken. En door de stringente regelgeving van de Islam is men, door angst (de straf van Allah) minder geneigt buiten het eigen denkkader te treden, iets wat een voorwaarde is voor vooruitgang.

Het Christendom was voorheen (in tegenstelling tot wat JMT beweert) natuurlijk geheel hetzelfde. De Christelijke leiders hadden een grote vinger in de regeringspap, hetgeen tot veel onderdrukking en bloedvergieten heeft geleid in de geschiedenis.

De belangrijkste stap naar de (economische) vooruitgang was de scheiding van staat en religie. De nadelen (die in deze tijd zo duidelijk voor het voetlicht komen) het gebrek aan handvatten met betrekking tot waarden en normen.

Ik zou als moslim en minderheidsgroep in Nederland niet proberen mijn groepsidentiteit te zoeken in religie. Indien een individu wil wonen in een ander land dan zijn/haar voorouders, lijkt het mij logisch dat er een zekere mate van integratie aan de gewoontes, normen en waarden van dat land plaatsvindt. In Nederland is religie een individuele keuze, een prive-aangelegenheid. Dat kan Christelijk, Hindoeistisch, Atheistisch of Islamitisch zijn. De democratie bestaat doordat er geen religie mee gemoeid is. Prive houden dus die religie. Het belangrijkste van de religie is toch de persoonlijke band met God. Het opperwezen dat alles weet, elke intentie, goed of slecht, waarom zou je dit in het openbare leven moeten integreren.

Maar wat blijft er dan over om een groepsidentiteit mee te maken? Duidelijk is dat de belangen van bevolkingsgroepen behartigt moeten worden omdat er sinds 11 september een openlijke hetze tegen de Islamitische bevolkingsgroep aan de gang is. Ik pleit ervoor een groepering op te richting die opkomt voor de belangen van deze groep, maar die de nadruk meer legt op de achtergestelde positie, veroorzaakt door al dan niet openlijke discriminatie, dan op de Islamitische identiteit. Dat past meer in het Hollandse model. Het is makkelijker resultaten te behalen als men met de stroom mee roeit.

Met vriendelijke groet,

Ashfoura

rafiq
11-01-03, 12:49
Beste Ashfoura,

Het ubermens denken is ook stevig verankerd in de mens an sich.

Over dat die Islamitische wereld zo achter is gebleven kan ik kort zijn. Men hield niet vast aan de Islam.Vasthouden wil niet zeggen dat je niet reageerd wat er om je heen gebeurd. De Islam kan zich prima aanpassen aan alle tijden en met de problemen die die tijden meenemen. Leiders lieten zich corrupteren. Ik heb ook geen medelijden met de Islamitische wereld, wie dat ook mogen zijn.
Ik voel me niet verbonden met menig Arabische leider of een of andere rijkeluis zoontje ergens verscholen, maar wel erge populistische praat uitkraamt. Problemen die grotendeels door mismanagement in Aristocratie en Arabische "upperclass" zelf zijn veroorzaakt. Terwijl zij leven in het geld en in gezelschap verkeren van op coke en champagne levende hoeren. Terwijl menig arabier nog geen geld heeft voor een simpele oogoperatie om staar weg te halen. zover de "pan Arabische solidariteit".

Christendom is nooit hetzelfde geweest als de Islam . Het was juist de Islam die alle filosofische tradities deed bewaken en beschermde tegen vernietiging. Binnen het Christendom waren vroeg al gevaarlijke tegensstrijdigheden en vele bloedige incidenten tot laat in de vorige eeuw.

Christendom verenigde niet de landen in een soort van onderlinge broederschap . Dat gebeurd en nog steeds wel in de Islamitische wereld. Dat sinds inmenging van anderen de "identiteit" aardig is bezoedeld. Kijk maar eens naar de Egyptische T.V. Al voordat wij waren geboren was er al alcohol en schaarsgeklede vrouwen op t.v..
Kijk ik stoor me niet eraan, ik ben hier opgegroeid. Maar het is veelzeggend. In vele opzichten is de Arabische wereld "veel progressiever" dan wij denken.

Met dit citaat ga jij links en ik rechts :

"Ik zou als moslim en minderheidsgroep in Nederland niet proberen mijn groepsidentiteit te zoeken in religie. Indien een individu wil wonen in een ander land dan zijn/haar voorouders, lijkt het mij logisch dat er een zekere mate van integratie aan de gewoontes, normen en waarden van dat land plaatsvindt. In Nederland is religie een individuele keuze, een prive-aangelegenheid".

De situatie in Nederland is nu zo ernstig onder marokanen dat er er helemaal geen solidariteit is of gemeenschapszin is. Wat doet denkt die AEL wel te doen hier?

De Islam is de schakel tussen de verscheidenheid tussen de moslims an sich en zeker de Marokanen. Maar dan moeten de moskeen , moskeebesturen hun drempel verlagen en niet opereren als priveclubs. Een flinke reorganisatie is broodnodig. B.v. In Helmond zijn er 2 moskeeen langselkaar(!) de een wordt bevolkt door Rifi's en gelijkdenkenden. Al het andere zit in die andere moskee. Hoe wil je hun bereiken? SCHANDALIG!

Hoe wil je criminele marokanen bereiken? In amsterdam en in rotterdam heb je dezelfde trekken< naar verluidt>
We moeten juist breken met "de groepsidentiteit" Het begint met de opbouw van het individu< klinkt marxistisch> maar toch.

Vanuit daar kun je actief een vuist maken en tevens een handreiking .
Als de moskee goed zou functioneren, hadden we niet de niqaab problematiek en de jongeren problematiek. Inzekere zin wij allemaal betrokken als jongeren oftwel in de prostitutie gaan of in het gevang. Maar waar ligt de verantwoordelijkheid? Ook bij het individu?

Bij de Jehova Getuigen is er duidelijke sociale controle. als je daar iets flikt lig je eruit. Bij de marokanen lig je er bij voorbaat al uit en hoef je weinig tot niks te flikken. Dus dat gezwam over "sociale controle"is meer " sociaal in de moskee over elkaar roddelen".

Ik vindt dat er helemaal geen sociale controle is omdat er geen hechte groep is. Punt uit. Sociale controle verkrijg je alleen door een hechte groep . Marokanen zijn mijn inziens geen hechte groep.

Daarom de Islam breekt met alle etnische lijnen en kan een katalysator zijn voor kennis en identiteiten en een voorbeeld en handreiking voor anderen.
Zoals Heidegger al schreef:

Die Philosopfie ist am Ende!

Ashfoura
11-01-03, 13:50
Beste Rafiq,

"De Islam kan zich prima aanpassen aan alle tijden en met de problemen die die tijden meenemen".

Ik waag het toch bovenstaande stelling in twijfel te trekken. 'Men' zegt dit altijd, maar in de praktijk is er toch weinig van te merken. De meeste imams houden -net als de Paus en andere religieuze leiders- rigide vast aan ouderwetse opvattingen en bieden veel te weinig alternatieve oplossingen voor de hedendaagse problematiek waarmee de jongeren worden geconfronteerd.

"Leiders lieten zich corrupteren. "

Ik zou deze zin in de tegenwoordige tijd willen zetten. Veel van de regimes (ik kan ze helaas niet anders benoemen) laten zich corrupteren door Westerse machten. Deze regimes houden uitverkoop in de veelal olierijke landen. Zij pikken het geld in ten koste van de bevolking en als je niets hebt, heb je altijd nog je geloof. Maar...ik ben het Marx eens dat "geloof opium van het gewone volk is". Een religieuze bevolking komt de regimes prima uit, omdat ze daarmee uitstekend onder de duim te houden en te controleren is. Schuif een paar duizendjes naar een arme en daardoor corruptiegevoelige imam en de gelovige moskeebezoekers worden op vrijdag door middel van de preek (of hoe noemt men dat in de Islam) die het regime weer prima in de kaart speelt. Zo houdt men het volk eronder met angst en schuldgevoel.

Zie hier het gevaar van de combinatie religie en regering.

Door de enorme verschillen in opvattingen binnen de Islam, lijkt het me heel moeilijk om hier een homogene groep van te maken. De Marokkaanse moslims hebben weinig gevoel met de Turkse, Indonesische en Surinaamse. Waar ze wel vaak allemaal mee te maken hebben is dat ze niet worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek omdat hun naam te 'uitheems' klinkt, dat ze geweigerd worden aan de discotheekdeur omdat hun haar en ogen 'zo donker' zijn en dat ze te maken hebben met schizofrene gevoelens omdat hun eigen (Islamitische) identiteit zo botst met de ongeschreven normen en waarden van dit land. Dit is waarom ik denk dat de identiteit verder moet gaan dan de Islamitische identiteit.

"We moeten juist breken met "de groepsidentiteit" Het begint met de opbouw van het individu< klinkt marxistisch> maar toch." "Inzekere zin wij allemaal betrokken als jongeren oftwel in de prostitutie gaan of in het gevang. Maar waar ligt de verantwoordelijkheid? Ook bij het individu?"

Let op, hier bega je dezelfde fout die de autochtone Nederlander vanaf de jaren zestig heeft begaan en waardoor we nu met een normeloze maatschappij zitten! Als ieder voor zich gaat denken ben je inderdaad uitstekend geintegreerd, maar waak voor wat er onderweg verloren gaat! Misschien kan het niet anders hoor, misschien moet het huis eerst wel helemaal afgebroken worden voor het opnieuw kan worden gebouwd op nieuwe fundamenten. De tijd zal het leren, want we zijn nu bezig vast te stellen hoe die fundamenten er voor Nederland in het algemeen er dan uit moeten zien...

"Als de moskee goed zou functioneren, hadden we niet de niqaab problematiek en de jongeren problematiek."

Een voorvaarde voor het goed functioneren van de moskee binnen de Nederlandse samenleving is dat de imam bekend is met de Nederlandse maatschappij. Iemand die hier is geboren zou het mooist zijn. Een oude man die alleen de koran kan reciteren en alles vertaalt naar jaren 50 waarden en normen daar zijn ook de hedendaagse Islamitische jongeren niet mee gebaad, nog afgezien van Nederlanders die graag moslim willen worden en momenteel nauwelijks aansluiting vinden door de etniciteit van de moskeeen.

"In vele opzichten is de Arabische wereld "veel progressiever" dan wij denken".

Dit is een stelling. Zijn hiervan concrete maatschappelijke voorbeelden te geven?

Ik verdiep me in de Islam omdat ik ook last kreeg van een gemis aan duidelijke normen en waarden. De regels zijn rigide, maar de soefistische filosofie is weer fantastisch. Het is echter wel zo dat de regels geheel indruisen tegen het Nederland zoals het is. Als moslim moet je dus haast wel schizofreen worden. Alles wat goed is in de Islam is hier niet welkom en omgekeerd. Daarom blijf ik me verzetten tegen het idee dat de Islam het middel is om het groepsgevoel te initieren.

Ten slotte. Vergis je niet in 'sociale controle'. Dit is slechts in heel beperkte mate aardig. Maar het wordt al snel 'opleggend' en dwingend. Persoonlijke vrijheid is ook veel waard. Heb geloof in het onderscheidend vermogen van het individu zelf. Sociale controle wordt al snel dictatoriaal. Als je buren je lopen te bespieden voel je je echt niet lekker. De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid t.o.v. jongeren is een heel andere kwestie...

Belgie heeft voor een deel wel dezelfde taal als de Nederlanders, maar er heerst toch een geheel andere cultuur dan hier, hoewel dat niet meteen te zien is. Zie het als het verschil tussen Marokkanen en Algerijnen. Ik denk niet dat het AEL zoals die in Belgie bestaat in staat is een grote groep in Nederland te homogeniseren. Ook niet in Belgie trouwens, want hoe groot is die groep nou helemaal.

Het is belangrijk dat de Islamitische bevolking van Nederland solidair met elkaar wordt en zo een stabiele zuil naast de andere zuilen in Nederand kan vormen. De Islam kan alleen als middel worden gebruikt als die geschoeid wordt op het poldermodel; de zogenaamde 'polderislam'. Als zij op mediterane leest geschoeid blijft, heb ik er weinig vertrouwen in dat de verschillende etnische islamitische bevolkingsgroepen in staat zullen zijn een homogene Islamitisch-Nederlandse zuil te vormen.

Groet, Ashfoura

rafiq
11-01-03, 19:10
Beste Ashfoura,

De Islam is niet modern noch ouderwets . Dat er imaams zijn die wal noch kant halen is een menselijk iets. We moeten proberen deze lieden te overtuigen en proberen inzicht te geven dat sommige dingen niet kunnen of ongewenst zijn.
Daarmee breek ik niet met de "radicale imaams". Een imaam mag zelf invullen wat hij verteld in de preek . Scheiding van machten. Wij als achterban mogen best kritiek leveren. Maar wel in harmonie, niet opsplitsen in groepen.
De meeste imaams ( er zijn zo'n 500 actief in Nederland) weet ik niet als ze zo rigide vasthouden aan " culturele tradities" . Het gaat vooral om inzicht en een goede houding. Het zijn maar een handvol die in opspraak raken, maar ja..Noam Chomsky zegt bijna precies hetzelfde. Alsof een imaam invloed heeft op mijn leven? Bij jou wel?

Volk is volk. Niks gewoons aan. Daarmee klassificeer je mensen. Islam leert ons dat wij allen evenminderwaardig zijn. Een religieuze bevolking is juist niet onder de duim te houden. Een religieuze bevolking is juist wel degelijk betrokken met wat er gebeurt in hun omgeving, land, gemeenschap etc etc.Dat de Islam door de media en anderen als een karikatuur wordt neergezet als equavalent aan onderdrukking, geweld, etc.. heeft op mij mijn invloed dat ik me juist door middel van studie breek met deze leugens.Daarvoor is echt geen polderislam voor nodig. Ik heb al enkele landen bezocht en ook de broeders in het geloof aldaar. Ik had niet de indruk dat zij een op maatgemaakte Islam beleefde. O.K. voertaal was er naast Fusaa Arabia, het Thais, Cambodjaans en Yunanees. Maar verder? Mai pen rai= geen probleem.

Polderislam geeft juist aan dat de Islam hier niet thuis zou horen . Dan maken ze maar een Islam dat dicht bij de Nederlandse samenleving staat. Als je de BVD rapporten erop na leest zijn er geen probleme n tussen moslims en integratie. En zker niet tussen Islam en integratie. Dat er nu een andere wind waait dus ook op die stoffige geheime BVD zoldertjes is niet mijn fout. Ze praten ons fundamentalisme aan.
En dat zouden er meer moeten doen. Een religieuze bevolking zou al die rotzooi niet pikken en al die leugens meteen verwerpen van hun leiders. C 'est ca.
Islam ziet mensen als wetenschappers en leert ons dat wat je weet c.q. kennis moet overbrengen aan degenen die het niet weten.
Wat Marx vergat te vertellen en later Lenin is niet dat de Partij de revolutie maakt maar het volk .
Mensen zijn geen robots, maar individueen. Mensen kun je niet zo als Pol Pot dacht; 3 maanden naar het platteland sturen en dat ze daarna "ineens" veranderen. Het besef moet in de mensen zijn .
Een oprechte imaam laat zich niet corrumpteren. Valt vanzelf door de mand. Hetzelfde als de zgn. huichelaars onder de gelovigen. Allahoe Allem.

Als je voor jezelf leert te denken, ben je actief bezig met een ontwikkeling. Dit maal je eigen ontwikkeling. Jezelf ontwikkelen wil niet zeggen dat je moet breken met de Islam. Islam kan ons uitstekend helpen met de opbouw van de nieuwe identiteit. De normeloze maatschappij zou dan juist geen kans van slagen hebben. Normeloos is een gebrek aan . Je bouwt juist meer op op wat je al hebt aan geestelijke baggage.

Soefisme ben ik duidelijk geen voorstander van, al is elke moslim mijn broeder of zuster. Ik ben niet om te oordelen. Maar insh Allah komt er meer kritiek op ons, en op wie we zijn. Wij is hun en zij zijn ons. Door een interne dialoog. Ik ben zelf geintereseerd in Taoisme, taalfilosofie en og andere dingen. Maar ik focus me zelf daar niet blindelings op. Hetzelfde is met de Islam. Het leven is echt geen makkelijke opgave. Maar door verdieping in het geloof is starheid juist geen optie. Religie is dus geen opium voor het volk. Marx wel. Marx was overigens niet zo'n trendy persoon in zijn tijd, Bakoenin wel. Misschien moet je eerst iets lezen over Bakoenin dan over Marx!

Over sociale controle zeg ik dit; niemand is er om te oordelen over elkaar. Laat ze zelf eerst naarzich zelf kijken.

BiL@L
11-01-03, 19:14
Welke imaams vinden jullie zo radicaal dan? Wat voor radicaals hebben ze gezegt dan? Hmmmm, ik moet mijn papegaai voederen, ben zo terug.

BiL@L
11-01-03, 19:43
Zo, ben ik weer. Ik moet toegeven dat er wel wat verkeerde dingen zijn gezegt, althans, zoals ze op tv verschenen kwamen ze verkeerd over op mij. Hier heb ik het over dat 1 van de imaams pleitte voor een park dat ALLEEN voor gelovigen bestemd zou zijn, en niemand anders. Sorry hoor, maar als dat echt hetgeen is hij zei en bedoelde, dan wil ik wel eens weten hoeveel moslims zo'n imaam nou serieus nemen???

BiL@L
11-01-03, 20:04
Geplaatst door J.M.T.
Halo Rafiq

Dank voor je antwoord.



Dat is omdat JULLIE vanuit je EIGEN cultuur niet kunnen begrijpen hoe hoofddoekjes binnen die van ons gezien worden. Omdat jullie ouders noch jullie deelnamen aan de lange strijd om het juk van een dominerende godsdienst van ons af te werpen. Omdat jullie vrouwen geen deel hebben gehad in de strijd voor de rechten van vrouwen Nederland.


http://www.rnw.nl/special/nl/html/hoofddoeken021223.html

rafiq
12-01-03, 13:48
Beste J.M.T.

Ik vindt het toch merkwaardig dat jij spreekt over jullie en wij. Dat getuigd mijn inziens dat je niet bekend bent met "ons".

Je spreekt ook over "het juk van de dominerende godsdienst". In feite geef je daarmee je rancune aan tegen godsdienst an sich . Dat is mooi, maar dan verspeel je je kansen als een serieuze gesprekspartner.

Mensen met een zelfingenomen standpunt, zoals je zelf het voorbeeld geeft zoals broeder Yehi, meen ik geen verschil te zien tussen jou en Yehi.
Als jij meent namens "de Nederlander "te spreken over de hoofddoeken vraag ik mij af als jij niet uit de Veluwe komt. De wereld is ECHT veranderd, kameraad.
De hoofddoek is nu breed geaccepteerd op een paar verstokte feministen na en een paar arrogante schooldirecteurtjes. Dat er nu een revival komt op eerder genomen besluiten is puur stemmingmakerij en kinderachtig. Over progressief gesproken.

In feite sluit jij de dialoog uit met je vooringenomen standpunten over de hoofdoek .
Jij wil zelf niet de moslim leren kennen. Omdat je mening wordt beinvloed door schijnbaar uiterlijke kenmerken. Ik zou jou niet graag als ambtenaar in functie zien.
De discussie over onkerkelijking ligt niet achter "ons", zeker met het oog op schijnbaar de stuurloze discussie over normen en waarden. Een geschiedenis c.q. godsdienttraditie van meer dan 1000 jaar kun je niet in 20 jaar "afserveren".

Over Elian ben ik kort. Een prutser met hele nare ervaringen in zijn moederland. Wil zich zelf graag overschreeuwen, maar schuwt directe confrontatie c.q. dialoog. Als de BVD jaar in en jaar uit geen gevaren ziet met extreme varianten van de Islam is er ook niks . Dat er nu een andere wind draait is een ander. We worden met angst geconditioneerd en ik denk waardige kameraad dat jij door je uitspraken geen uitzondering bent. En daadwerkelijk het papagaaien gedrag overneemt inzake de angst of arrogantie t.o.v. mensen die zich onderscheiden. Dat is juist een jaren 50 bekromte houding .

Die houding die jij zo veroordeeld!

bman
13-01-03, 10:24
Geplaatst door J.M.T.
Geen antwoord van Rafiq? Ik hoop het nog wel. Ookal ben je vanwege je vooringenomenheid gediskwalificeerd als gesprekspartner door laatstgenoemde. ;)

Een puik stukje en ik kan me er voor 95% wel in vinden. Ik weet niet zeker of dat 12-jarige meisje zo geindoctrineerd is: haar eigen ouders stonden zelf een beetje te kijken. Ik denk dat het typisch puber-gedrag is en dat die hoofddoekjes van vandaag de dag eerder een mode-verschijnsel zijn, een gril, compleet naar de huidige tijdsgeest. Zo zat ik gisteren tegenover een jongeman van een jaar of 24 in de trein, compleet met woeste baard, gehaakte topi en witte kaftan (met dit weer!). Ik kan me alleen voorstellen dat deze kerel dit doet om zich te onderscheiden, apart te zijn, zijn eigen identiteit te benadrukken en tegelijk zijn (gespeelde) minachting voor de westerse kleding te etaleren. Erg vrolijk keek hij niet om zich heen. En zo lopen er wel meer rond in Rotterdam. Het probleem is dat zodra eea geaccepteerd wordt er altijd mensen zijn die weer een stapje verder willen, net even meer shockeren. Vergelijk het maar met punk of korte rokjes. Ieder mens mag zich in principe kleden zoasl hij of zij wil, maar zelfs daar liggen grenzen.

rafiq
13-01-03, 12:43
De religie zegt niet de Ware religie te zijn volgens mij. De religie spoort mensen aan om God te volgen. Macho en opgedrongen religie is mij vreemd. God is dus de enigste Waarheid. Daarvan de ontkenning is de grootste Haraam! Maar ik heb geen zin in een theologisch debat, daar zijn anderen op deze site beter dan ik.

als ik jou mail lees heb je juist geen tijd voor de spiritualiteit van mensen. Want je oordeeldt al bij uiterlijk. Dat getuigt van weinig begrip. Een pre voor de filosofie is het begrip of dialoog met jezelf maar okk met anderen.Als je al spreekt over "indoctrinatie" vindt ik dat je een echte verkeerde kijk hebt op dingen. Of je bent zo arrogant dat je dat als indoctrinatie wilt zien . De neiging in de Nederlandse media om moslims als één homogene groep te zien en bijvoorbeeld de uitspraken van enkele imams op te vatten als 'de' islamitische visie op homoseksualiteit etc etc etc, strookt niet met de religieuze meerstemmigheid onder moslims in Nederland.

Citaat: In vele islamitische landen komt onderdrukken van vrouwen voor en de hoofddoek/sluier/Niqaab (het MOETEN bedekken) is daar een symbool van. Een hoofddoek is 'after all' een kleine versie van een sluier. En nu wil men ook die sluier dragen en de Niqaab, en dan komt er ........ afgescheiden parkjes voor vrouwen?

Dit is een typische weergave van hoe mensen worden geconditioneerd in angst voor het onbekende.
Is het zelfde als ik zeg..

In vele Westerse landen zitten de Blijf van lijf huizen vol. In belgie was mishandeling van de eigen autochtone vrouw met 25% gestegen. Alcoholisme zijn er in Nederland 800.000 mensen. Ongeveer evenveel als moslims!De prostitutie is gelegaliseerd in Nederland. Vrouwenuitbuiting ( natuurlijk uit "vrije"wil) is verheven tot "entertainment branche". Etc etc etc etc. Alleen wat ik zeg is waarheid. Die parkjes...Ach ja. Het recht op organisren mag. Hetzelfde als bij een nudistenpark. Denk niet dat jij ooit in die parkjes zult komen op een zondag middag.

Dat zou jij toch moeten weten!
het stigmatiseren en problematiseren van moslims;
- het generaliseren van voorvallen (in het buitenland) naar de hele islam en alle moslims; Jouw vriend Elian is daar echt goed in.
- het onverantwoord gebruik van belastende c.q. provocerende termen;
- Karikatuur van de islam als godsdienst;
- moslims als een solide blok voorstellen;
- het in stand houden van het kromme beeld van islam en moslims door het niet erkennen van eigen onwetendheid ter zake.

Een ander aspect van de multiculturele samenleving is de verslaggeving betreffende moslims en de Islam. Alloctone journalisten zijn er nauwelijks.Tijdens een thema avond Islam en de Media vertelde producenten dat hun kennis van de Islam marginaal en op een enkeling nihil was. en is. Met name in de berichtgeving over de Islam en moslims de Nederlandse media (vermeende) verschillen tussen de autochtone en moslimcultuur onnodig overdrijven en problematiseren.
De sfeer wordt er niet beter op. Maar als men het hard wil spelen, dan moet dat maar. als Islamitische vrouwen met de hoofddoek worden geweigerd dan wil ik mijn bijdrage leveren. En dat is gegrond!

Ik heb zowie zo een hekel aan morele hoogstandjes, dus ook die van Elian. Niemand hoeft mij te vertellen hoe ik mijn leven inricht. En zeker niet via de media. Scheiding van machten weet je wel. Religie het straatbeeld gaat bepalen? Man je klinkt als een ranzige LPF'er. Wat ben je Islamofoob ofzo?
Apartheid systemen?. Nou je je doet het zelf. je stigmatiseert moslims en je stuurt zelf aan op apartheid. Want jij ziet die verschillen maar al te graag. Ik kijk niet naar de hoofddoek maar naar de mens die de hoofdoek draagt. Hetzelfde geldt voor die fijne kerel Bman; Ik kan me alleen voorstellen dat deze kerel dit doet om zich te onderscheiden, apart te zijn, zijn eigen identiteit te benadrukken en tegelijk zijn (gespeelde) minachting voor de westerse kleding te etaleren. Erg vrolijk keek hij niet om zich heen.

Wat is dit voor een gordijnen cultuur? Kijken wat de buren doen? Te simpel om echt op in te gaan. OEI OEI! Jij hebt juist een minachting voor die knaap. Praat dan met hem. Of durf je zoals veel Nederlanders niet de confrontatie aan? Maar dat iszeker te links. Gedogen? Dialoog? Ignorant. Schei toch uit!

bman
13-01-03, 13:23
Geplaatst door J.M.T.
Hallo bman



Gevluchtte Taliban? "met dit weer" bedoelde je 'met geweer'?

Nou nee, dat bedoelde ik dus niet. Het gaat erom dat deze jongeman zich kleedt volgens een code die haaks staat op hoe de rest van dit land eruit ziet. Dat is natuurlijk zijn keuze. Maar waarom doet de beste jongeman dit? Omdat hij zich anders voelt dan anderen en dit wil uitdragen. Niks mis mee toch? Nee, in principe niet. Maar als je je kleedt als een malloot (mening) en op een manier die veel mensen lelijk vinden en associeren met rare radicale figuren in Pakistan of elders dan *vraag* je er natuurlijk om dat sommige mensen even slikken als ze je zien, hun wenkbrouwen fronsen of erger.

Dat laatste zal bij deze baarmans natuurlijk weer alleen maar de stelling in zijn kop ondersteunen van "zie je wel, ze zijn allemaal tegen ons. het is 'wij' tegen 'zij'". Baardmans onderscheidt zich dus bewust en roept bewust reacties op. Net als bijvoorbeeld de gabbers, de punkers uit de jaren 70 of de nozems en de hippies.

Een volkomen belachelijk gezicht dus zo'n jongen en het heeft *niets* religieus of spiritueels om je zo te kleden. Hooguit is het militant en onaangepast. Vrije keuze? Jazeker. Dat *mag* namelijk in Nederland. Maar ga AUB niet verwachten dat mensen er nooit iets van zeggen of dat je op die manier gekleed kunt gaan solliciteren bij Mees-Pierson of een kleuterschool.

rafiq
13-01-03, 14:12
mister B man.

Dan zal ik jou een voorbeeld geven over een andere groep die zich haaks kleed op "een code die haaks staat op hoe de rest van dit land eruit ziet".

Neem even "de" Antilianen en een groep Surinamers die zich klaarblijkelijk laat inspireren door een of andere cultuur uit amerika dat geweld verheerlijkt. De t.v. laat mij altijd "lastige negers zien met champagne, dure auto's en hoerige en gewillige vrouwen zien"
Crime does Pay ! Dat meer dan de helt onder het minimum leeft ja..Dat laten ze niet zien.

Als men in Rotterdam komt of uberhaupt waar "negers"komen .En men denkt in een of andere rapclip te komen komt men er bedrogen uit. Deze lieden willen juist "anders" zijn met hun vervaarlijke blikken,gehettopraatjes en dito houding en Gangsta Rap kleding en soms voorzien van een loopje die menig autochtoon niet na kan doen.

Schijnbaar staat hun cultuur echt haaks op die van de Nederlandse!

Die "negers" onderscheiden zich dus bewust en roepen bewust reacties op.Zij willen anders zijn. Zie Michel Smit! die oordeelt ook op uiterlijk. Er zijn zelfs Witte "negers"!Niks mis mee toch?
De reactie kan als volgt zijn;
A) Ik loop met een grote boog rondom die lieden
B) Ik ga zezien als dom en gevaarlijk
C) Ik ga ze zien als "inferieur", en "achterlijk"
D) Bij de volgende komst van een "neger" bij een sollicitatie denk ik wel 2x na als ik hem wil aannemen . Met of zonder gouden tand.

En de vooroordelen over 15 jarige moeders, alleenstaande in de steekgelaten moeders laat mij zien dat deze lieden "onbetrouwbaar"zijn en een kostenhoop voor de samenleving.

Dat verteld de media mij namelijk. Het schijnt ook in die cultuur te zitten dat bedriegen en geen verantwoordelijkheid hebben onderdeel is van de "eilanden macho cultuur" . En die media is schijnbaar Alwetend. En dat deze lieden verantwoordelijk zijn voor veel criminaliteit en samen met de Marokanen ONZE gevangenisssen bevolken is toch een schande. En dat de antiliaanse regering "hun " probleemjongeren een enkeltje geven naar Nederland . Wij zijn echt te tolerant Bman.
Als agent zou ik zo'n knaap meteen om de identiteit vragen, want als je niks verbergt..Is toch alles goed?

Ron Haleber
13-01-03, 14:35
Rafiq noemt hierboven en elders duidelijk een aantal voorbeelden naar twee kanten waar het voor wat betreft de islam de mist ingaat:

1. van de kant van jongeren die zich als Pakistaan gaan verkleden, meiden die de niqaab etc. gaan dragen.

Ik kan daar net als Rafiq niet in mee gaan (uitgezonderd misschien binnen de muren van een moskee of puur privé thuis)

Het lijkt me voor een moslim, een Marokkaan al moeilijk genoeg om in een Nederlandse omgeving je basis-plichten als moslim na te komen, bij voorbeeld de ramadan. Om als moslim je tegenover je eigen mensen en met name tegenover Nederlanders zo te gedragen dat ze respect voor je hebben als mens. Dat je net iets meer uitstraalt dan de gemiddelde voorbijganger op straat... Zodat je omgeving van je zegt: dat is nu eens een echt aardig, vriendelijk en behulpzaam persoon die je maar weinig tegenkomt...!

En als ze dan toevallig doorvragen, zullen ze horen dat die jongen of dat meisje moslim is... Pas op die manier krijgen mensen respect voor de islam (en stappen ze heus wel heen over alle berichten in de media waarvan ze ook wel weten dat dat erg gekleurd nieuws is).

Van een godsdienst moet je geen show maken, dan klopt er iets niet... als je van 100 meter afstand moet laten zien "kijk mij eens, hoe ik uitgedost ben, daar komt een moslim aan"... Dan wordt islam folklore: "kijk ik kom uit Staphorst of uit Marken of ik doe aan het Carnaval mee"...

2. De minachting van zogenaamde intellectuelen als Afshin Ellian, Paul Cliteur is verwerpelijk. In hun kielzog ziet de publieke opinie de kans stemming te kweken. Dit werpt barrières op om als moslim te kunnen integreren, gewoon Nederlander te kunnen zijn vanuit je eigen levensvisie.

Dit soort stemmingmakerij zou door moslimjournalisten actief bestreden moeten worden, maar daar zijn er te weinig van... En de media zijn nu eenmaal tuk op sensatie.

De enige effectieve manier op de lange termijn is dan ook dat Turken en Marokkanen moed hebben opleidingen te volgen en af te maken zodat ze op alle belangrijke posten in de maatschappij aanwezig zullen zijn. En of ze dan als moslim nog praktiserend zijn of niet, alleen al hun naam zal hun afkomst duidelijk maken en daar respect voor inboezemen inclusief de islam...

Uiteindelijk komt het natuurlijk op een persoonlijke invulling neer...

Ook waar je de grenzen wilt trekken - ik geef daar een voorbeeld van:

Een stel meiden wil een vrouwendag organiseren - mede om te laten blijken dat ze het niet eens zijn met Ayaan. Ik raakte daarbij betrokken, maar toen ik merkte dat het naar mijn persoonlijke mening de verkeerde kant op ging haakte ik af (n.a.v. de niqaab citeerde ik mijn brief daarover)... Ik ontving van één van die meiden de volgende reactie daarop:

--------------------------------------------------------
hoi ron,
ik respecteer je aanzet tot het vertrekken uit onze groep.
Maar ik vind je manier van overbrengen van je gedachte absoluut
achterlijk,zoals je dat nu geformuleerd hebt. En als je altijd al met hirsi
ali eens was waarom ben je je dan gaan verenigen met ons ik begrijp het niet
en zie het als een soort verraad als ik het zo mag zeggen.
Ik adviseer je om nog wat dieper in de boeken te duiken want het verwijderen
van de clitoris en de vrouw hierbij verminken is
geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen islamitische wetgeving of soenna. Ik moet je eerlijk zeggen dat de attitude die je hierbij naar voren brengt een erg vervelend gevoeln van onbehagen achterlaat!
ik ben operaties ass. en heb genoeg van dit soort operaties ongedaan gemaakt
ik bedoel de vrouw weer zondanig reconstrueren dat ze er weer als mens uitziet.
Dit is puur een traditie van de somalieres en ethiopiers om hun vrouw op deze manier te verminken!en dat hirsi ali hier gebruik van maakt en het koppelt aan het moslim zijn is hooguit belachelijk!wachtende op je reactie
verblijf ik,
mounira!

-----------------------------------------

Mijn antwoord daarop is het volgende:

Ten eerste ben ik het absoluut niet met Ayaan eens voor wat betreft de manier waarop zij via de media de islam manipuleert... Ik heb daar een heel duidelijk artikel over geschreven op Zeeburgnieuws.nl
Maar als Ayaan tegen de cliterodectomie protesteert, steun ik dergelijke acties. Dat is mijn plicht en geen verraad aan moslima's...!

Als ik Nawal Sadawi tegenkomt vallen wij ons in de armen. Nawal strijdt als arts al tientallen jaren in Egypte tegen dat soort verminken... Voor haar acties werd zij als "kafira" door de rechter als gescheiden van haar man verklaard net als Nasr Abu Zeid... Haar leven staat op het spel... Zij zal niet de eerste zijn die in Egypte door een vrome islam-fanaat wordt neergeschoten...

Voor jou persoonlijk is die verminking wel geen Sunna, maar de Sjeik-al Azhar - één van de meest gezaghebbende autoriteiten in de moslimwereld deed er heel andere uitspraken over...! Laat die dus maar eens "in de boeken duiken"...!

Het gevaar dat dit soort gebruiken zich over de gehele moslimwereld verspreidt is geen verhaaltje maar realiteit! De Somaliërs geven nu hier al het slechte voorbeeld - het is maar een kleine stap of sunna-geile meiden In Nederland gaan het ook bij elkaar uitproberen...


Als ik onraad ruik, dan trek ik zelf mijn rode lijn: tot zover en niet verder...! Respecteer dat a.u.b.

Met vriendelijke groeten, succes met jullie manifestatie...!

Ron Haleber.

Oorspronkelijk geplaatst door Ron Haleber op Vandaag 15:35

rafiq
14-01-03, 11:43
Kameraden,


Ik vindt het ook overbodig als "jongeren zich gaan kleden en vooral de mannen in Islamitische kledij. Eigenlijk een punt waar ik niet aan heb gedacht. Omdat kleding mij niet interesseerd. Van mij mogen ze hoor. Maar ze maken het "onnodig moeilijk" voor hen zelf..En dat wewrkt stigmatisering en jawel racisme in de hand.

Het woord racisme is zoveel gebruikt dat het nu geen enkele waarde meer heeft.

Laten we de niqaab tot geen karikatuur verworden !
Kijk zoals ome ron ook stelt met kleding maak je nog geen identiteit. Ik kan er morgen ook uitzien als Ighwan..Maar wie houd ik voor de gek als ik me er nog niet na gedraag? Kijk met een baard en westerse kleding is het ook al goed hoor.

Ik vindt dus dat kleding geen statemunt moet maken. Meiden in niqaab , goed. Echt geen probleem mee. Maar ontrek je dan wel voor het wereldse leven. als je er eenstatemnt van maak, dan ontkracht je de niqaab en wijs je jammerlijk zoals Dehmed het zegt "anderen op de feiten" Kortom je wijst anderen op "iets " wat ze zelf niet "zijn". Wat die iets is ? Allahoe Allem!

3 meiden van 16 jaar hoeven mij niet te wijzen op hoe ik mij ga kleden, of hebben noch de autoriteit om mij tot inkeer te komen. Ik laat hun met rust en zij moeten mij met rust laten!
Van godsdienst moet je dus geen goedkope show maken . Period!

BiL@L
14-01-03, 13:52
Geplaatst door rafiq
Kameraden,

Ik vindt het ook overbodig als "jongeren zich gaan kleden en vooral de mannen in Islamitische kledij. Eigenlijk een punt waar ik niet aan heb gedacht. Omdat kleding mij niet interesseerd. Van mij mogen ze hoor. Maar ze maken het "onnodig moeilijk" voor hen zelf..En dat wewrkt stigmatisering en jawel racisme in de hand.

Het is belangrijk dat er nauwkeurig om wordt gegaan als er in de perceptie van religie gesproken wordt.

Islamitische kledij bestaat niet. Kleding is gewoon kleding, en dient o.a. als bescherming. Voor de men is het een voorwaarde om kleding te gebruiken, maakt dus niet uit wat voor soort, die tenminste vanaf de navel tot aan de knieen bedekt. Kijk uit dat je geen gevaar voor jezelf gaat worden rafiq, je bedoelt het namelijk wel goed.


Het woord racisme is zoveel gebruikt dat het nu geen enkele waarde meer heeft.

Laten we de niqaab tot geen karikatuur verworden !
Kijk zoals ome ron ook stelt met kleding maak je nog geen identiteit. Ik kan er morgen ook uitzien als Ighwan..Maar wie houd ik voor de gek als ik me er nog niet na gedraag? Kijk met een baard en westerse kleding is het ook al goed hoor.

Ja, maar dat krijg je als je uitgekotst wordt om wie je bent.


Ik vind dus dat kleding geen statemunt moet maken. Meiden in niqaab , goed. Echt geen probleem mee. Maar ontrek je dan wel voor het wereldse leven. als je er eenstatemnt van maak, dan ontkracht je de niqaab en wijs je jammerlijk zoals Dehmed het zegt "anderen op de feiten" Kortom je wijst anderen op "iets " wat ze zelf niet "zijn". Wat die iets is ? Allahoe Allem!

Nee, je hoeft je niet te ontrekken, wat is dat voor belachelijks? Ga op pad, werk, sticht een bedrijf op. Ik wacht op de eerste zakenvrouw met niqaab!


3 meiden van 16 jaar hoeven mij niet te wijzen op hoe ik mij ga kleden, of hebben noch de autoriteit om mij tot inkeer te komen. Ik laat hun met rust en zij moeten mij met rust laten!
Van godsdienst moet je dus geen goedkope show maken . Period!

Nee, niemand kan een ander wijzen op hoe diegene zich zou moeten kleden, hoogstens adviseren. Het gaat niet meer om een verhaaltje die je opponent tevreden stelt, enkel de waarheid zal tot emancipatie leiden, onthoud dat goed. Ook al bedriegt de schijn, schijnen zul je toch.