PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijspraak en boete voor AH-medewerkers



Simon
10-01-03, 13:03
Goede rechter !!!

Vrijspraak en boete voor AH-medewerkers

Uitgegeven: 10 januari 2003 12:16
Laatst gewijzigd: 10 januari 2003 12:39

AMSTERDAM - De politierechter in Amsterdam heeft vrijdag de Albert Heijn-medewerker die een overvaller heeft geslagen, een geldboete opgelegd van 600 euro, waarvan 300 euro voorwaardelijk.

Volgens de rechter is de 30-jarige S.L. degene geweest die de overvaller op zijn neus heeft geslagen. Ten onrechte, vindt de rechter, want de dief was al aangehouden. Een aanhouding gaat weliswaar meestal met enig geweld gepaard, maar de klap op de neus - die brak - was onnodig en buiten proportie, meent politierechter T. van Os van Abeelen.

"Veel kan, maar niet alles." L. werd twee keer eerder veroordeeld voor geweldpleging, zo bleek tijdens de zitting. Hiermee hield de rechter in zijn vonnis rekening.

De politierechter sprak de tweede verdachte, de 30-jarige L.P., eveneens uit Amsterdam, vrij. Volgens de politierechter was er in zijn geval geen sprake van strafbare geweldpleging. Hij hield de dief in een armklem en gaf hem een schop en een stomp. P. heeft geen strafblad.

Officier van justitie J. Develing had tegen L. een voorwaardelijke celstraf van zes weken en een werkstraf van 60 uur geëist. Tegen P. luidde de eis 400 euro boete.

Eind augustus werd het Albert Heijn-filiaal aan de Eerste van Swindenstraat in Amsterdam-Oost overvallen door een man die de caissière onder bedreiging van een mes geld afhandig maakte. Daarop zetten twee personeelsleden de achtervolging in en overmeesterden de verdachte.

De vervolging van het AH-tweetal deed veel stof opwaaien. Verschillende mensen, onder wie prins Bernhard en diverse politici, spraken hierover hun verontwaardiging uit. De overvaller kreeg zelf zes maanden cel.

bron: nu.nl

Tomas
10-01-03, 13:22
Geplaatst door Simon
Goede rechter !!!


De rechter heeft weinig keus om iets anders te oordelen.

Deze zaak had naar mijn mening dan ook nooit voor de rechter moeten komen. Een waarschuwing zou voldoende moeten zijn.

MokroMike II
10-01-03, 13:39
De rechter had ook een boeten van 50 Euro kunnen geven. Uit de straf die nu is gegeven kan ik toch opmaken dat het allemaal veel ernstiger was dan in de naar buiten is gekomen.

Ook wetsovertreders zijn niet vogelvrij.

Simon
10-01-03, 13:53
Geplaatst door Tomas
De rechter heeft weinig keus om iets anders te oordelen.

Deze zaak had naar mijn mening dan ook nooit voor de rechter moeten komen. Een waarschuwing zou voldoende moeten zijn.

Je eerste zin en je tweede zin spreken elkaar volgens mij tegen. Immers de rechter is tot een veroordeling gekomen en jij zegt dat hij weinig anders had kunnen doen maar toch .... had het niet voor de rechter moeten komen? Dat is tegenstrijdig.

Simon

Tomas
10-01-03, 13:59
Geplaatst door Simon
Je eerste zin en je tweede zin spreken elkaar volgens mij tegen. Immers de rechter is tot een veroordeling gekomen en jij zegt dat hij weinig anders had kunnen doen maar toch .... had het niet voor de rechter moeten komen? Dat is tegenstrijdig.

Simon

Nu het eenmaal voor de rechter is gekomen, kan er niet zo heel anders meer geoordeeld worden. Wat de verdachte gedaan heeft is volgens het recht fout. Dus...

Maar net zoals ik wel eens een waarschuwing heb gekregen van een agent om wat rustiger aan te doen op de snelweg, had dit ook in dit geval misschien kunnen gebeuren.

Dus ik bedoel niet dat die waarschuwing van de rechter had moeten komen, maar van de politie.

En jusitie heeft ook wel eens de neiging om zwaarder te straffen in zaken waar het recht in eigen hand is genomen. Want dat spreekt ze nogal erg aan: broodroof.

Simon
10-01-03, 14:05
Geplaatst door Tomas
Nu het eenmaal voor de rechter is gekomen, kan er niet zo heel anders meer geoordeeld worden. Wat de verdachte gedaan heeft is volgens het recht fout. Dus...


Het is voorgekomen omdat de persoon wiens neus gebroken is een aanklacht wegens mishandeling heeft ingediend. En dat recht kan je iemand nooit ontzeggen.

Simon

Warg
10-01-03, 14:08
Het is ook niet echt slim van die AH medewerker om een verdachte (die zich al over heeft gegeven) in het BIJZIJN van de politie nog eens in zijn gezicht te beuken. Als je echt zo dom bent verdien je gewoon een flinke boete. Wees effe tactisch en beuk die gozer in elkaar vóór de politie arriveert en kneus zijn ribben ofzo, is veel pijnlijker en is ook minder dramatisch in het oog springend als een bloedende gebroken neus. Gemiste kans, volgende keer beter. :stomp:

Tomas
10-01-03, 14:10
Geplaatst door Simon
Het is voorgekomen omdat de persoon wiens neus gebroken is een aanklacht wegens mishandeling heeft ingediend. En dat recht kan je iemand nooit ontzeggen.

Simon

Tja, dat kan inderdaad niet.

Maar om dat dan een goede rechter te noemen op basis van wat we weten, ontgaat mij nog wel.