PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende nog geen geboren SBS'er



De Rode Roos
10-01-03, 23:38
Balkenende nog geen geboren SBS'er
Van onze verslaggever Bert Wagendorp

DEN HAAG - Ook de CDA-boodschap moet tegenwoordig in gewone taal worden verpakt. Voor SBS 6 bestoken Tiny en Willie Balkenende met vragen. Simpele uitleg kost hem moeite. Er wordt flink geklaagd: 'Die euro is een gulden.'

Tiny van der Linden is van Kapsalon Tiny aan de Amsterdamse Louis Couperusstraat en Willie Vermie is haar beste vriendin. Ze zweven donderdag het werkverblijf van demissionair premier Balkenende aan de Hofvijver binnen: Tiny en Willie zijn de Zwevende Kiezers die voor het Hart van Nederland van SBS 6 lijsttrekkers aan de tand voelen - uitzending vanaf 12 januari. Een ochtend in het Torentje.
'U bent sinds mei een stuk rijper geworden in het gezicht', deelt Tiny de premier mee. 'Wat wil je nou', zegt Willie, ''t Is een zware baan.' Balkenende speelt het spel met verve mee. Hij weet ook dat dagelijks 1,2 miljoen mensen afstemmen op Het Hart, onder wie veel zwevers. De premier bevestigt dat het een zware baan is, vooral nu het financieel-economisch niet goed gaat, wat wel blijkt uit het dreigende financieringstekort. 'Alsjeblieft in gewone taal', zegt Willie, 'al die cijfers.'

De premier legt het uit in gewone taal - hij doet althans zijn best. Want als er iets is dat alle lijsttrekkers, en dus ook Balkenende, van de vorige verkiezingen hebben geleerd, is dat de boodschap voor de gewone mensen in gewone taal moet worden verpakt: dit heet aan het Binnenhof inmiddels SBS'en. Balkenende is geen geboren SBS'er: steeds dreigt de academicus de bondige populist te overvleugelen.

Voor het bezoek van Tiny en Willie heeft Balkenende donderdagochtend in het Torentje drie abonnees en journalist Bijlsma van het Dagblad van het Noorden op bezoek gehad. De regionale media zijn in de CDA-campagne tot speerpunt uitgeroepen. Een uur lang komen zeer diverse vragen aan de orde. Wat iemand beweegt premier te worden ('Het is een roeping'), de bijbel ('De bijbel is géén links boek'), dorpsvoorzieningen en winterschilders, de benarde positie van vluchtelingen, een verzoek tot ondertiteling van tv-programma's voor doven ('Ik zal het doorgeven') en de kwestie van de enkelwandige olietankers.

Tiny en Willie stellen de veiligheid aan de orde. Tiny vreest dat strenger politieoptreden op straat haar 'privileges' in gevaar zullen brengen. 'Je privacy bedoel je', zegt Willie. Zelf vreest Willie (56) de toenemende kans op willekeurig fouilleren minder, mits zulks door een 'jong agentje' wordt uitgevoerd. Balkenende kan hier wel om lachen en wijst erop dat de bescherming van de maatschappij enige druk op de privacy wel rechtvaardigt.

Mevrouw Van Bergen wil weten of Balkenende als gereformeerde een aanhanger is van de steeds goddelozer Kuitert. 'Ik heb zijn boeken gelezen', zegt Balkenende, 'maar ik ben geen aanhanger.' Van Bergen vindt dit een geruststellende gedachte en weet nu zeker dat zij op 22 januari haar stem aan Balkenende zal schenken.

Zij heeft nog een cadeautje meegenomen: een door haarzelf volgens Russisch-orthodoxe tradities geschilderde icoon van de Emmaüsgangers. 'Ik ben ontroerd', zegt Balkenende, en het heeft er alle schijn van dat hij dat meent.

Tiny van SBS acht het een schande dat het parkeren overal duurder wordt. Nu moet je zelfs op Zorgvlied een rib uit je lijf in de automaat gooien, 'als je iemand moet begraven'. Hiervoor heeft Balkenende zo gauw geen oplossing. Volgens Willie komt het door de euro. 'Een rampenplan, die euro', zegt ze. 'Die euro, dat is gewoon een gulden hoor.'

Balkenende grijnst zijn Balkenende-grijns. 'Mooi stel', zegt hij. Maar of hij ook dat oprecht meent, is de vraag.

Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042092824418.html

--------------------
Mijn mening: Balkenende praat met meel in zijn mond. Hij verkoopt gebakken lucht, ook wel normen en waarden geheten. Hij probeert daarmee de werkelijke problemen te verdoezelen en de aandacht af te leiden. Hij weet niet wat er leeft bij de normale man en vrouw. Harry Potter gelooft namelijk in sprookjes.

http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/1398816-127686.jpg

Dutchguy
10-01-03, 23:54
Arme jongen... :D

De Rode Roos
11-01-03, 00:05
Nou, ik voel er meer voor om Balkenende inhoudelijk te analyseren. Ik ben meer geinteresseerd in de campagne van de andere partijen dan die van de PvdA zelf.

Zo kwam ik dit tegen:


Balkenende zegt radio-optreden af
Premier Balkenende heeft vrijdagmiddag op het laatste moment afgezegd voor een live-uitzending bij Radio Rijnmond. Hij zou te gast zijn in het programma 'Met wie?' waarin luisteraars vragen kunnen stellen aan de premier. Volgens de CDA-campagneleiding werd de afspraak afgezegd omdat Balkenende niet samen met presentatrice Natascha Kuit in de studio wilde.

Zij presenteerde afgelopen woensdag een IKON-programma waar ook de bewindsman te gast was en Kuit zou hem daar te kritisch hebben ondervraagd. De CDA-campagneleiding vindt dat Balkenende daar onheus en onbehoorlijk is bejegend. De minister-president wilde wel komen, als er een andere presentator op het programma zou worden gezet.

Bron: http://www.planet.nl/news/0,2031,80_1620_1364163_4984,00.html

Dit getuigt van enorme zwakte, Balkenende kan niet tegen teveel kritiek. Ik heb Voor je kiezen deels gezien en de inhoudloosheid van de retoriek van Balkenende werd uitstekend doorprikt. Zijn schermmutseling met Pieter Hilhorst was nogal beschamend voor DE premier. Voor beelden zie: http://www.omroep.nl/ikon/voorjekiezen/

Zie voor reactie van de redactie van TV Rijnmond: http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=10512