PDA

Bekijk Volledige Versie : VS willen dat Belgie wet aanpast.



Orakel
11-01-03, 12:44
VS willen dat België wet aanpast

De Verenigde Staten willen dat België zijn omstreden genocidewet aanpast of intrekt. De wet maakt het mogelijk om mensen in België te vervolgen voor mensenrechtenschendingen elders in de wereld.
De Verenigde Staten vrezen dat dit problemen kan opleveren voor Amerikaanse politici en militairen. De Amerikaanse minister van Justitie Ashcroft heeft Brussel gezegd dat hij 'grote zorgen' heeft over de genocidewet.
De wet leidde in 2001 tot lange gevangenisstraffen voor vier Rwandezen wegens misdaden tegen de menselijkheid, begaan in Rwanda. Ook werd de Israëlische premier Sharon aangeklaagd, net als 25 anderen, onder wie de Chileense oud-dictator Pinochet.
In België zélf is de wet ook omstreden; de tekst is inmiddels zo aangepast dat alleen mensen die zich in België bevinden voor de rechter kunnen komen. Daardoor werd de zaak tegen Sharon, mede na zware druk van Israël, ingetrokken.
Zie ook: 'Sharon niet vervolgd in België' (26 juni 2002)

http://www.rnw.nl/nieuws/internationaal.html#3462313


:handbang: Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Chickens.....

Waterval
11-01-03, 12:50
Tja, iemand aanklagen past niet binnen de Amerikaanse politiek. Gewoon iemand meteen als schuldige aanwijzen past beter in het Amerikaanse straatje.

BiL@L
11-01-03, 13:10
Wat een belachelijk, stomme, idiote schaamteloze vraag. Gatver! *WalG*

Ik vind dat IEDER land een genocide wet behoort te hebben. Jakkes, wat een schijnheilige PIEEEEEEEEEEEP-terroristen. Ielg!!!!!!

Pytaghoras
11-01-03, 13:11
Amerika en Israel staan boven de wet. Amerika en Israel maken gebruik daarvan om de hele wereld te onderwerpen. Kan iemand mij vertellen wat nou de functie is van genocidewet en de VN?

Sharon mag niet vervolgd worden en zoveel VN resoluties worden niet uitgevoerd door Israel en toch volgen er geen sanacties.

lennart
11-01-03, 13:15
Judge: Kazaa can be sued in U.S.

A Los Angeles federal judge has ruled that record companies and movie studios can proceed with a lawsuit against the parent company of Kazaa--the most popular online file-swapping service--in the United States.
In a 46-page decision that became public Friday, U.S. District Judge Stephen Wilson said a lawsuit against Sharman Networks could proceed, since Kazaa software had been downloaded and used by millions of Californians.

Sharman Networks is headquartered in Australia and incorporated in the Pacific island nation of Vanuatu. The company had filed a motion to dismiss the lawsuit, arguing it was not bound by U.S. laws since it did not have substantial contacts with California.



Toch merkwaardig he. Als het de Amerikaanse interesses dient dan mag er wel internationaal worden aangeklaagd, zoals in het voorbeeld hierboven.

plexus
11-01-03, 13:28
God Bless America....state of AGGRESSION
:maf3:

bman
11-01-03, 13:50
Natuurlijk is het eigenbelang van de VS (ik neem aan dat je dat bedoeld met 'interesses' om niet aan zo'n wet mee te werken. De VS zou zich namelijk aan elk verzoek moeten houden tot uitlevering van haar soldaten of politici. Hetgeen betekent dat elke malloot met een hekel aan de VS mensen aan kan gaan klagen (en laten we wel wezen, hoge bomen vangen veel wind). Ik herinner met trouwens ook dat een bepaald land een bepaalde misdadiger (of verdachte zo je wilt) niet wilde uitleveren naar aanleiding van 9-11. Eh..Osama bin nogwat heette de beste man.

De VS hebben natuurlijk zelf heel wat dingen gedaan die niet bepaald netjes zijn, rond uit smerige dingen, en worden daar door nagenoeg niemand voor op de vingers getikt. Een sterker en eengeworden Europa zou mogelijk die rol kunnen vervullen, niet een dwerg als Belgie.

Het initiatief van de Belgen was natuurlijk erg lovenswaardig, maar zoiets kan je alleen bereiken met een breed internationaal draagvlak. En mensen, niet met die grote letters schrijven, je zou denken dat je de boel probeert te overschreeuwen.

limpio
11-01-03, 13:56
GOD BLESS BELGIUM, THE STATE OF FRITES WITH MAYO AND DEVIL

mrz
11-01-03, 14:18
Net nu ik zo met veel plezier me tot Belgie aangetrokken voelde, al was het maar vanwege de interessante invalshoek t.o.v. het nieuws dat maar al te vaak hergekauwde amerikaanse propaganda is of ontzielde prietpraat :(.
We moeten echt met zijn allen (iedereen die jood of amerikaan is) een beetje tegengas gaan geven tegen de Adolf Hitler kloonapen Bush en Sharon. Ik bedoel VN en NAVO kun je inderdaad wel opheffen op deze manier. Het is toch slechts Pax America welke blijkbaar regeert.

Orakel
11-01-03, 18:04
Amerika, of beter gezegd Bush, krijgt veel te weinig tegenspel van Europa en kan zich derhalve gedragen als de bully van de klas.
Vind het wel strak van Schroder dat die nu stelt niet mee te zullen werken aan een oorlog tegen Irak.
Ik vind het van Belgie erg dapper. Er is (was) sprake van een internationaal draagvlak, dat tegenwoordig meer op een continentaal draagvlak lijkt, getuige de perikelen rondom het interationale strafhof in Den Haag.
Tegen het Verdrag van ROme in, ging Bush bilaterale accoorden sluiten met landen die daar geen nee tegen durfden te zeggen, b.v. uit vrees niet tot de NAVO toegelaten te worden.
Onlangs heeft Billy the Kid weer werk gemaakt van het antiraket schil, ondanks eerdere afspraken hieromtrent. Daarnaast nog eens zijn houding t.o.v. het Kyoto-verdrag.....

Ach, het mannetje weet dat de rest van de wereld slappe knieën heeft en maakt daar dankbaar gebruik van.
Is het in dat licht bezien niet mooi dat hij door Korea in zijn hemd wordt gezet? :fpuh:
En wat doen ze in NL? Beetje liggen drammen over landbouwsubsidies en eisen stellen aan de toetreding van Turkije tot de EU.