PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Seksueel misbruik in bijna elke bisdom VS'



Shaheed
12-01-03, 17:27
'Seksueel misbruik in bijna elke bisdom VS'

Uitgegeven: 12 januari 2003 14:22

NEW YORK - Het schandaal over seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten strekt zich uit tot in bijna alle diocesen. Meer dan 1200 geestelijken zijn genoemd in aanklachten waarbij meer dan 4000 kinderen waren betrokken. Dit meldde de Amerikaanse krant The New York Times zondag op basis van een onderzoek van rechtbankgegevens, publicaties in de media en kerkelijke documenten en gesprekken met betrokkenen waarin namen werden genoemd.

Op basis van haar onderzoek concludeert de NYT dat 1,8 procent van de priesters die in de periode van 1950 tot 2001 zijn gewijd, beschuldigd zijn van seksueel misbruik. Dat beeld is niet compleet omdat veel bisschoppen slechts gedeeltelijke lijsten van beschuldigde priesters hebben gepubliceerd. In diocesen die zeggen complete lijsten openbaar te hebben gemaakt liggen de percentages een stuk hoger: in Baltimore (Maryland) gaat het om 6,2 procent van de priesters die de laatste halve eeuw zijn gewijd, in Manchester (New Hampshire) om 7,7 procent en in Boston om 5,3 procent.

Shaheed
12-01-03, 19:20
Dat hoeft Shaheed dan niet te doen, dan staan de kranten koppen daar vol mee,om nog maar niet te spreken over het journaal en alle discussie programma's.
Barend en van Dorp, Knevel, 11e uur enz..

Wel gek dat wanneer het over christendom gaat dat er haast geen aandacht aan wordt besteed.
Ik bedoel waar blijven nou de geheime camera's in de kerken , en waar blijven de verhalen van die kinderen die sexueel misbruikt zijn.
Waarom word de drama achterwege gehouden?
Ik wil huilende kinderen zien op T.V. die gaan vertellen dat ze misbrukt zijn door de dominee zodat er een soort haat gekweekt jegens de christelijke geestelijken.
Ik wil dat de dominees in de media worden afgeschilderd als criminelen als tuig.
Net als hoe de media met onze imams zijn omgegaan, vanwege bepaalde uitspraken die ze gedaan hebben.

Ik vraag me af wat er gebeurt zou zijnals dit imams waren geweest die zulke ziekelijke vergrijpen hadden uitgevoerd

Dutchguy
12-01-03, 19:44
Dit zoveelste voorbeeld geeft voor mij alleen maar aan dat als men krampachtig met sexualiteit omgaat, mensen hier niet mee om kunnen gaan. Laat priesters gewoon samenleven met een partner en ik denk dat dit soort uitspattingen drastisch in aantal omlaag zouden gaan.

Shaheed
12-01-03, 19:59
Geplaatst door Puk
Als je nou niet de hele dag naar de schotel zou kijken dan had je gezien dat daar weldegelijk op de Nederlandse T.V. over bericht is.

Noem mij wanneer en welke discussie programma het erover heeft gehad?

bman
12-01-03, 21:13
Geplaatst door Shaheed
Noem mij wanneer en welke discussie programma het erover heeft gehad?

2vandaag ook goed? Het journaal? etc.etc. Helaas hebben wij geen Amerikaanse priesters of slachtoffers van deze gevallen in de States die gezellig bij BvD kunnen aanschuiven, maar ik heb LEGIO interviews met slachtoffers gezien. Ook losse docu's. Vooral bij de publieke omroepen, maar ook bij CNN (oa Larry King) en de BBC. De kranten (ik lees NRC en AD), nu.nl en fok hebben ook RUIM aandacht hieraan besteed met redelijk wat ongezouten kritiek op christenen en katholieken door deze of gene. Ik herinner me zelfs een docu over vergelijkbare rotzooi in Ierland.

Maar ook vergelijkbare incidenten met een gereformeerde dominee en een priester in Nederland(remember Willibrord!) heb ik weet van dankzij kranten en TV.

Je kletst dus weer een beetje uit je nek. Het gekke is inderdaad dat je dit soort gevallen uit bijvoorbeeld Iran of SA niet hoort....maar ja, als die meisjes en jongens in de VS er al 30 jaar over doen om dit openbaar te maken, kan ik me retegoed voorstellen waarom dat zo is.

En ja Dutchguy en anderen, het celibaat moet m.i. per direkt worden afgeschaft. Ik ken 2 priesters die verliefd zijn geworden op een vrouw en ermee getrouwd en het is van de zotte dat beide mannen hierdoor hun mooie vak hebben moeten verlaten. Overigens moeten ook vrouwen tot het priesterschap worden toegelaten. Maar dat is weer een ander verhaal.

Simon
12-01-03, 23:36
Geplaatst door Shaheed
Noem mij wanneer en welke discussie programma het erover heeft gehad?

In Amerika is het natuurlijk volop in de media geweest. En vorige week stond er nog een uitgebreid artikel over polygamie in Utah (onder mormonen) in Vrij Nederland. In Nederland zijn overigens dit soort schandalen ook wel in de media geweest. Ik geloof dat het dan meer aandacht krijgt omdat het in Nederland is.

Simon

Simon
12-01-03, 23:40
Geplaatst door bman
Het gekke is inderdaad dat je dit soort gevallen uit bijvoorbeeld Iran of SA niet hoort....maar ja, als die meisjes en jongens in de VS er al 30 jaar over doen om dit openbaar te maken, kan ik me retegoed voorstellen waarom dat zo is.


Als in Iran een meisje van 9 met een man van 50 trouwt is dat legaal dus dat komt dan niet in de media. Als in SA een man zijn huishoudster verkracht en zij gaat naar het politiebureaus dan wordt haar baas gebeld of hij haar kan komen ophalen.

Simon

limpio
13-01-03, 06:58
Het celibaat is een menselijke fout, gecreeërd door mensen die denken te weten wat God wil.
Maar God heeft de mens geschapen met vleselijke lusten, die wiillen onderdrukken is tegen Gods wil, net zoals het bedekken van de haren tegen Gods wil is.
God heeft de vrouw niet geschapen om ze te bedekken, de vrouw is eveneens een schepping van God en mag gezien worden.
De schrijver/s van de Koran hebben ook hier de bal misgeslagen, net als de geestelijke achterlijken die menen de natuur buiten spel te kunnen zetten.
Niks van, de natuur eist zijn normale gang van zaken.
De rest is bullshit van zieke geesten.