PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimorganisatie lanceert sigarettenmerk



lennart
13-01-03, 00:40
JAKARTA - De grootste moslimorganisatie van Indonesië, Nahdlatul Ulama (NU), heeft een eigen sigarettenmerk op de markt gebracht. Ze hoopt met de verkoop de kas te spekken, aldus The Straits Times (Singapore) in de jongste editie. NU, overigens ook de grootste moslimorganisatie ter wereld, telt liefst veertig miljoen leden.

De organisatie werd lange tijd geleid door de Indonesische ex-president Wahid. Ze is al actief in onder meer de bankensector en de voedselproductie. Sigaretten behoorden tot dusver niet bij de 'islamitische activiteiten'.

Volgens de krant zijn veel hoge functionarissen van NU verstokte kettingrokers. Een zegsman van NU zegt in de krant dat kreteksigaretten een "integraal onderdeel" zijn van het leven van NU-leden en daarom ook door de organisatie zelf aangeboden mogen worden. NU had eerder al aandelen in een kleine sigarettenfabriek.

(c) nu.nl
--------------

Mag dit?

bman
13-01-03, 01:25
Ja, ik wilde dit net zelf plaatsen...Welke organisatie gaat haar eigen leden nu dodelijke drugs verkopen? Zijn sigaretten volgens de meeste moslims eigenlijk wel Halal (ze zijn immers verslavend en dodelijk?)

Een lekker kretekje lust ik trouwens wel, al ben ik officieel al jaren gestopt met roken. In Indenesie is dat trouwens heel gezellig: lekker sigaretje en een flink glas met koud indonesisch bier (waar een brok ijs in gegooid wordt) doen het goed na de geiten-sateh!

De Rode Roos
13-01-03, 03:13
Ik vind roken een vieze, dure en ongezonde bezigheid. En wie betaalt er nou vrijwillig voor om eerder dood te gaan? Volgens mij mag roken niet van fundi's en ik geef ze op dit punt gelijk. Maar ik heb dan wel een andere motivatie, maar als het doel maar bereikt wordt...namelijk een wereld zonder rokers...:D

plexus
13-01-03, 09:07
Geplaatst door J.M.T.
Ik hoorde dat er nu ook 'Mohammed-coca-cola' geproduceert wordt. Kan mij niet herinneren in welk land. Het MO?

"Zam Zam cola" heet het. Geproduceerd in Iran!

bman
13-01-03, 09:27
Geplaatst door plexus
"Zam Zam cola" heet het. Geproduceerd in Iran!

Is het lekker? Ze hebben in Iran toch ook Islamitische 'Barbies'? Maar, allez, hoe zit dat nu met dat roken? Ik vind het op zijn minst bijzonder apart (zeg maar, hypocriet) dat een religieuze organisatie de kas spekt met het verkopen van dodelijke (hard-)drugs.

Ashfoura
13-01-03, 10:54
Ik vind het een schande dat een islamitische organisatie deelneemt aan de productie van sigaretten. Maar ik kan me voorstellen dat de rupiahtekens in hun ogen verschenen. In Indonesie rookt iedereen overal. Zelfs in de bus!

Volgens een boekje dat ik hier heb liggen; 'halal en haram', is alles dat schadelijk is voor de gezondheid 'haram'.

Hierover kan dus geen twijfel bestaan, een islamitische organisatie die geld verdient aan een haram product kun je als moslim eigenlijk niet serieus nemen.

Groet, Ashfoura

lennart
13-01-03, 14:12
Hierover kan dus geen twijfel bestaan, een islamitische organisatie die geld verdient aan een haram product kun je als moslim eigenlijk niet serieus nemen.


Tijd voor een Jihad lijkt me.

BiL@L
13-01-03, 14:41
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest barmhartige

het verkopen van wijn en ander bedwelmende producten en producten die tot verboden zijn verklaard behoort tot de grote zondes die verricht kunnen worden.

Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan om mensen aan te moedigen tot het goede: "Ondersteunt elkaar bij het goede (Al Birr) en Tawqa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding" (Quran, vertaling van Soerat Al Ma'iedah, ayah 2)

En er is geen twijfel dat het verkopen van wijn, drugs, sigaretten en bedwelmende producten behoort tot de categorie "En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding"

En Allah de Verhevene zegt ook: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. hopelijk zullen jullie welslagen! * Voorwaar, de satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de salat: houdt ermee op!" al ma-iedah 90-91

Ibn ‘Abbas (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Ik heb de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) horen zeggen; 'Djbriel is naar mij gekomen en zei tegen mij: "O Mohammed! Allah de verhevene heeft wijn vervloekt, en degene die het maakt, degene die vraagt om het te maken, degene die het opdrinkt, degene die het transporteert, degene voor wie het getransporteerd wordt, degene die het verkoopt, degene die het schenkt, en degene voor wie het geschonken word"' Ahmed onder nummer: 2747

wat betreft het islamitische oordeel over het persoon die wijn verkoopt, hij is een fasiq ofwel en grote zondaar. Maar wanneer hij ziet dat het toegestaan is (halal) om wijn te verkopen, te drinken...etc dan valt hij buiten de oever van de islam. Omdat hij Allah de verhevene en Zijn profeet ziet als leugenaars.

En Allah weet het het beste.

Bron: Mokhtaaraat mien kietaab Madjmo'at fatawa wa maqaalaat moetanawie'ah van de geleerde Sheikh Abdelaziz ben baaz Rahiemahoe Allah. blz 445-446

Ps. Iedereen kan zich moslim noemen, zelfs OBL.

Tijn
13-01-03, 14:52
Geplaatst door plexus
"Zam Zam cola" heet het. Geproduceerd in Iran!

:cola: Naast Zam Zam heb je volgens mij ook Mekka Cola (zereneus), dacht dat dit in Frankrijk wordt geproduceerd.

BiL@L
13-01-03, 15:10
Geplaatst door kaassietoch
Daar ben ik het nou helemaal mee eens

Fijn. :) Zo lang jij maar, net zoals dat ik OBL afkeur, de Hiroshima bom afkeurt, is er niets aan de hand.

Vrede op aarde Insha'Allah.