PDA

Bekijk Volledige Versie : Jasmin mag met hoofddoek de klas in



KomMaar
14-01-03, 17:33
De 12-jarige Jasmin Bensid, die de toegang tot de klas was ontzegd vanwege het dragen van een hoofddoekje, mag vanaf morgen weer les volgen in haar klas van basisschool Timotheus uit Amsterdam; inclusief een doekje op haar hoofd.

Volgens een verklaring van het bestuur van de school was het niet toestaan van de hoofddoek in strijd met de wettelijke voorschriften. Het Meldpunt Discriminatie Amsterdam, wat zich namens de vader van Bensid met de zaak bemoeide, is tevreden over deze uitkomst: ,,We hebben de maximale score bereikt. Alle kinderen die dat willen mogen nu weer hoofddoekjes dragen op school. Het is alleen jammer dat er zolang beraadslaagd moest worden'', aldus een woordvoerster van het meldpunt.

Jasmin volgde sinds vorige week apart haar lessen in de directiekamer van de school.

bman
14-01-03, 17:43
Dat is erg fijn voor dat meisje. Toch is het jammer dat nu *weer* niet door een rechter aan de wet getoetst is of een (christelijke) school hoofddoekjes mag verbieden. Persoonlijk vind ik het daarom een knieval van de school die ze m.i. niet hadden hoeven maken.

plexus
14-01-03, 17:45
Geplaatst door KomMaar
De 12-jarige Jasmin Bensid, die de toegang tot de klas was ontzegd vanwege het dragen van een hoofddoekje, mag vanaf morgen weer les volgen in haar klas van basisschool Timotheus uit Amsterdam; inclusief een doekje op haar hoofd.

Volgens een verklaring van het bestuur van de school was het niet toestaan van de hoofddoek in strijd met de wettelijke voorschriften. Het Meldpunt Discriminatie Amsterdam, wat zich namens de vader van Bensid met de zaak bemoeide, is tevreden over deze uitkomst: ,,We hebben de maximale score bereikt. Alle kinderen die dat willen mogen nu weer hoofddoekjes dragen op school. Het is alleen jammer dat er zolang beraadslaagd moest worden'', aldus een woordvoerster van het meldpunt.

Jasmin volgde sinds vorige week apart haar lessen in de directiekamer van de school.

Anno 2003!

barfly
14-01-03, 17:47
Geplaatst door bman
Dat is erg fijn voor dat meisje. Toch is het jammer dat nu *weer* niet door een rechter aan de wet getoetst is of een (christelijke) school hoofddoekjes mag verbieden. Persoonlijk vind ik het daarom een knieval van de school die ze m.i. niet hadden hoeven maken.

Ik vind het een goede zaak, het lijkt me nogal traumatiserend voor een 12 jarig meisje. Afgezien dat ik me afvraag of je de "hoofddoek discussie" moet gaan voeren over het hoofd van een 12 jarig meisje?!

Simon
14-01-03, 19:39
Ik zag haar vanavond op lokale televisie met haar vader en ik ben blij voor haar.

Simon

Orakel
14-01-03, 19:42
Geplaatst door barfly
Ik vind het een goede zaak, het lijkt me nogal traumatiserend voor een 12 jarig meisje. Afgezien dat ik me afvraag of je de "hoofddoek discussie" moet gaan voeren over het hoofd van een 12 jarig meisje?!

Yesss! Blij dat het zo afgelopen is. Nu mogen ze van mij de discussie voeren over het wel of niet toestaan van de hoofddoek, zolang het inderdaad maar niet gebeurt over het hoofd van een klein kind heen.

bman
14-01-03, 19:46
Geplaatst door Orakel
Yesss! Blij dat het zo afgelopen is. Nu mogen ze van mij de discussie voeren over het wel of niet toestaan van de hoofddoek, zolang het inderdaad maar niet gebeurt over het hoofd van een klein kind heen.

Amen. Helaas had ik toch graag gezien dat eea door een rechter werd getoetst: 'Mag een school een kledingcode handhaven?' (dus mogen scholen hoofdoekje verplichten danwel verbieden, mogen scholen meisjes verplichten een rok en geen broek te dragen etc.)

barfly
14-01-03, 20:12
Geplaatst door bman
Amen. Helaas had ik toch graag gezien dat eea door een rechter werd getoetst: 'Mag een school een kledingcode handhaven?' (dus mogen scholen hoofdoekje verplichten danwel verbieden, mogen scholen meisjes verplichten een rok en geen broek te dragen etc.)

Dat toetsen vind ik prima, maar niet ten kosten van een kind. Maar wat ineens in me opdoemt is de schoolkleding... Voorschriften wat je aan moet als je naar school gaat. Met alle respect maar als we zover gaan is er een hoop mis. Ik zat vroeger in de schoolbanken met uiterlijke kenmerken waar de honden geen brood van lusten (denk aan punk, new wave) En dan moet je, vind ik, niet zaniken over een hoofddoek.
Het riekt een beetje naar populisme van zo'n school.

Orakel
14-01-03, 20:27
Geplaatst door bman
Amen. Helaas had ik toch graag gezien dat eea door een rechter werd getoetst: 'Mag een school een kledingcode handhaven?' (dus mogen scholen hoofdoekje verplichten danwel verbieden, mogen scholen meisjes verplichten een rok en geen broek te dragen etc.)

Een school mag wat kledingvoorschriften betreft een zekere drempel opwerpen in die zin dat de kleding of het uiterlijk voorkomen "de grenzen van de zedelijkheid en betamelijkheid niet over schrijdt". Ik meen dat het (ongeveer) als zodanig geformuleerd is.
Ik geef onmiddelijk toe dat het een duidelijk kader of criterium lijkt te zijn, maar het in de praktijk wel eens een stuk lastiger zal kunnen zijn.
Als gevolg van tal van factoren kunnen de begrippen zedelijkheid en betamelijkheid nogal verschillend en meer of minder stringent gehanteerd worden.
Over een aantal basale dingen zal iedereen het gauw eens zijn: je verschijnt niet in je ondergoed op school, je kleding geeft geen blijk van maatschappelijk of mondiaal onaanvaarde uitingen (hakenkruizen b.v.) en dergelijke evidenties.
Voor "de rest" lijkt het me vrij lastig omdat dat per persoon en per school en de grondslag daarvan kan verschillen.
Bij de ene school mag er wel gerookt worden op het plein, bij de andere niet. Op de ene school mogen shirtjes die een deel van de buik ontbloot laten wel, op de andere niet.
Dat zal mede afhangen van de grondslag van de school, de doelgroep, de vakrichtingen waarin de school opleidt, ja misschien zelfs wel van de directie.
De regels die de school stelt zijn voor een deel begrensd door (grond)wettelijke en andere juridische drempels en mogen voor een ander deel door de school ingevuld worden.
Als het volgens een goed democratisch principe verloopt, moet er niet zoveel aan de hand zijn want dan moet/mag een medezeggenschapsraad of een ouderraad meebeslissen als het gaat beleidsbepaling of -wijziging.
Het schijnt echter wel lastig te zijn om mensen te porren voor de dergelijke inspraakorganen en deze ook nog eens een afsiepegeling van de leerlingensamenstelling te laten zijn.

sadeeQ
14-01-03, 20:42
http://www.kn.pacbell.com/wired/nonviolence/graphics/punk.jpghttp://www.bbc.co.uk/london/yourlondon/unitedcolours/images/Jewishmen1.jpg http://www.thescriptorium.net/punk.gif


zo kom je elke school en instelling binnen zonder geen enkele probleem.maar een hoofddoek?? dat moet getest worden aan de wet??hoezo meten met twee maten??

Mill
14-01-03, 20:45
Geplaatst door sadeeQ
http://www.kn.pacbell.com/wired/nonviolence/graphics/punk.jpghttp://www.bbc.co.uk/london/yourlondon/unitedcolours/images/Jewishmen1.jpg http://www.thescriptorium.net/punk.gif


zo kom je elke school en instelling binnen zonder geen enkele probleem.maar een hoofddoek?? dat moet getest worden aan de wet??hoezo meten met twee maten??

Niet jokken nou. Op veel gereformeerde scholen komen de meisjes er niet in als ze geen rok tot op de enkels dragen. Laat staan wanneer ze eruit zien als op de foto's die je plaatst. Onzin-reply dus.

bman
14-01-03, 21:01
Geplaatst door Orakel
Een school mag wat kledingvoorschriften betreft een zekere drempel opwerpen in die zin dat de kleding of het uiterlijk voorkomen "de grenzen van de zedelijkheid en betamelijkheid niet over schrijdt". Ik meen dat het (ongeveer) als zodanig geformuleerd is.
Ik geef onmiddelijk toe dat het een duidelijk kader of criterium lijkt te zijn, maar het in de praktijk wel eens een stuk lastiger zal kunnen zijn.
Als gevolg van tal van factoren kunnen de begrippen zedelijkheid en betamelijkheid nogal verschillend en meer of minder stringent gehanteerd worden.
Over een aantal basale dingen zal iedereen het gauw eens zijn: je verschijnt niet in je ondergoed op school, je kleding geeft geen blijk van maatschappelijk of mondiaal onaanvaarde uitingen (hakenkruizen b.v.) en dergelijke evidenties.
Voor "de rest" lijkt het me vrij lastig omdat dat per persoon en per school en de grondslag daarvan kan verschillen.
Bij de ene school mag er wel gerookt worden op het plein, bij de andere niet. Op de ene school mogen shirtjes die een deel van de buik ontbloot laten wel, op de andere niet.
Dat zal mede afhangen van de grondslag van de school, de doelgroep, de vakrichtingen waarin de school opleidt, ja misschien zelfs wel van de directie.
De regels die de school stelt zijn voor een deel begrensd door (grond)wettelijke en andere juridische drempels en mogen voor een ander deel door de school ingevuld worden.
Als het volgens een goed democratisch principe verloopt, moet er niet zoveel aan de hand zijn want dan moet/mag een medezeggenschapsraad of een ouderraad meebeslissen als het gaat beleidsbepaling of -wijziging.
Het schijnt echter wel lastig te zijn om mensen te porren voor de dergelijke inspraakorganen en deze ook nog eens een afsiepegeling van de leerlingensamenstelling te laten zijn.

Je hebt gelijk met die kanttekening dat deze school de regel over hoofddoeken (en hoofddeksels) al had voordat dit begon te spelen en dat dit dus een uitgesproken kasn was om deze regels te toetsen.

We weten nu nog steeds niet of een school dit mag, omdat voordat er een echte uitspraak is gedaan door een bevoegd orgaan de school onder druk van buiten/ouders/de politiek etc. heeft besloten de hoofdoeken te gedogen (of de regels aan te passen, dat is me niet duidelijk)

Persoonlijk heb ik er geen enkele reden dat scholen op basis van eigen overtuiging kledinregels hanteren. Ouders staat het vrij een andere school voor hun kinderen te zoeken. Daarom is het jammer dat door 1 geval deze school door de knieen is gegaan, terwijl haar regels al jarenlang op een bepaalde wijze werden gehanteerd (getuige ook het eerdere gedrag van dit meisje). Immers als er scholen zijn die rokken of hoofddoekjes verplichten dan moet het verbieden van hoofdoekje m.i. ook kunnen. Stel nu dat een katholieke school og een islamitische school begint met verplicht gebed: hoe zou er op zo'n school gereageerd worden als er een leerling dit opeens besloot te weigeren? Is de conclusie dan niet: "Kies dan in vredesnaam een andere school, er is in dit land keuze genoeg?"


Enfin, ik ben wel blij voor het meisje in kwestie aangezien een stortvloed van mediaaandacht nu niet bepaald bevorderend kan zijn voor haar jonge leventje.

i love israel
14-01-03, 21:25
toch blijf ik zitten met een aantal vragen. maar voordat ik die voorleg wil ik wel zeggen dat ik blij ben dat het voor dit meiske opgelost en dat ze de lessen gewoon weer met haar klasgenootjes kan gaan volgen.

waarom kiezen moslim ouders die zich kennelijk redelijk strikt aan het geloof houden een christelijke school uit? waarom niet de veel makkelijkere keuze namelijk een openbare school?

dan de omgekeerde stelling. stel een christelijk meisje gaat op een islamitische school. en ze weigert daar met een hoofddoekje te lopen. wat dan? mag dat wel dan?

barfly
14-01-03, 21:29
Zit ik de verkeerde te replyen...

barfly
14-01-03, 21:33
Geplaatst door sadeeQ
http://www.kn.pacbell.com/wired/nonviolence/graphics/punk.jpghttp://www.bbc.co.uk/london/yourlondon/unitedcolours/images/Jewishmen1.jpg http://www.thescriptorium.net/punk.gif


zo kom je elke school en instelling binnen zonder geen enkele probleem.maar een hoofddoek?? dat moet getest worden aan de wet??hoezo meten met twee maten??

:lol: overdrijven is waarlijk een vak :)

i love israel
14-01-03, 21:38
Geplaatst door splijtstof
nee ILI een echt christen meisje moet ook een hoofdoek hebben
volgens de christelijke bijbel net als de nonnen ,
en dan is ze zeker welkom tussen de moslims dat kun je niet zeggen van Israel, toch I LOVE KADAVERSTAAT.

hoe kom je bij die onzin? maar oke ik ga en klein stukje met je mee. nu willen de ouders van een gewoon nederlands meisje dat ze naar de islamitische school gaat.

maar ze wil geen hoofddoekje op wat dan?

sadeeQ
14-01-03, 21:45
Geplaatst door i love israel
hoe kom je bij die onzin? maar oke ik ga en klein stukje met je mee. nu willen de ouders van een gewoon nederlands meisje dat ze naar de islamitische school gaat.

maar ze wil geen hoofddoekje op wat dan?


zal ff de moeite nemen om een antwoord te geven op je domme vraag.



het is niet verplicht om een hoofddoek te dragen op die school !!!!!

barfly
14-01-03, 21:46
Geplaatst door i love israel
hoe kom je bij die onzin? maar oke ik ga en klein stukje met je mee. nu willen de ouders van een gewoon nederlands meisje dat ze naar de islamitische school gaat.

maar ze wil geen hoofddoekje op wat dan?

Wat kan jou het nou schelen of ze dat wel of niet wil?

i love israel
14-01-03, 21:49
Geplaatst door sadeeQ
zal ff de moeite nemen om een antwoord te geven op je domme vraag.



het is niet verplicht om een hoofddoek te dragen op die school !!!!!

is dat zo? een kennis van mij is jarenlang lerares geweest op een islamitische school in amsterdam, en die moest absoluut gesluierd werken. anders werd ze ontslagen.

BiL@L
14-01-03, 22:02
Geplaatst door i love israel
is dat zo? een kennis van mij is jarenlang lerares geweest op een islamitische school in amsterdam, en die moest absoluut gesluierd werken. anders werd ze ontslagen.

En terecht. Een Moslima die als lerares op een Gereformeerd Christelijke school wilt werken moet ook een rok of jurk dragen. Een lerares kun je niet vergelijken met leerling. Een leerling heeft geen voorbeeld functie en moet op iedere school aangenomen kunnen worden.

De leerling, is het islamitisch gezien nooit toegestaan om dwangmatig een hoofddoek te laten dragen. Is dat wel het geval, dan zal een zaak via de rechter dit op lossen.

HijabiLady
15-01-03, 00:41
Waar mensen zich al niet druk om maken.
Een doekje van 70x70 cm......................


http://understandingislam.tripod.com/Three_Hijab_Ladies.jpg

HijabiLady
15-01-03, 00:48
Euhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh NEE!

Ga jij in je onderbroek bij de Appie Hein boodschappen doen?
Want zo voelt het een beetje als mensen je uit je hoofddoek proberen te praten.
Mijn lichaam is mijn prive.

lennart
15-01-03, 01:01
nu ILI zich zorgen maakt over de welzijn van een arische christen,
in tegen stelling tot de Israelische apachehelikopter die de christenen
in phalestina neer maaien zal ik jouw een antwoord geven.


Nou nou, hoewel ze misschien rascistische vooroordelen heeft over gehouden door de rascitische vooroordelen uit de Israelische media en politiek, is ze nog altijd een Nederlandse.

Verder ben ik tegen religieuze scholen, die geven alleen maar problemen.

HijabiLady
15-01-03, 01:21
Och overdrijven is ook een vak.
Er zijn maar weinig meisjes die een hoofddoek dragen als statement. Ikzelf kan daar ook nooit zo goed tegen. Dat kwam bijv wel voor in Egypte in de tijd dat de Engelsen aan populariteit verloren, het witte hoofddoekje won toen immens aan populariteit. En dat was toen een politiek statement. Zelf heb ik dat soort neigingen alleen als ik per ongeluk bij mn ouders zit te zappen en op MTV terecht kom, waar een of andere rapper in bad zit met 5 bikinidames om hem heen, en daar rustig verteld dat vrouwen alleen goed zijn voor 'cooking, cleaning, sucking dick'. (en dat citeer ik letterlijk)

Wat betreft meisjes die een hoofddoek dragen alleen omdat het 'moet', maar er eigenlijk van balen, die ken ik niet. Over het algemeen is het in Nederland nog steeds zo dat meisjes erg bewust kiezen voor een hoofddoek en daar voor 100% achter staan. Er is namelijk moed voor nodig. Zo schreef een Amerikaanse vrouw een keer een stukje over hoe je je moet voorbereiden als je een hoofddoek wil gaan dragen. Ze schreef daarin dat je erop voorbereidt moet zijn dat mensen je aan gaan staren, ruzie met je zoeken, naar je gaan schreeuwen of op je spugen. Ik vind dat erg triest, maar het is helaas wel realiteit. Zo hebben veel nieuwe moslims bijv ook de ervaring dat ze na hun toetreding tot de Islam, ontslagen worden. En dat is zowel bij mannen als vrouwen, met of zonder hoofddoek.
Ik vind dat gewoon immens jammer en triest.
Ik zou dat graag anders zien.


http://www.islamfortoday.com/FLMuslimaAmericanflagicna.jpg Niet alle Moslims juichen over 11 september

HijabiLady
15-01-03, 01:52
Ik draag een hoofddoek omdat ik me er prettig bij voel.

Ik draag een hoofddoek omdat ik mezelf wil bedekken.
Omdat ik geen zin heb 'boeiend' ( gaaaaaaaaap) commentaar als ik op straat loop.


En bovendien is Amel zonder hoofddoek volstrekt overantwoordelijk. Toen ik nog geen hoofddoek droeg vielen de mensen flauw op straat, verblind door mn schoonheid. Ik was een gevaar voor de verkeersveiligheid. Dus ja toen moest het wel. :wink:

bman
15-01-03, 06:45
De leerling, is het islamitisch gezien nooit toegestaan om dwangmatig een hoofddoek te laten dragen. Is dat wel het geval, dan zal een zaak via de rechter dit op lossen.


Juist, en daarom had ik dat in dit geval ook *graag* zien gebeuren. Ik ben namelijk van mening dat een (Christelijke) school best hoofddoekjes mag verbieden, omdat ze dat on-christelijke, on-waardig, aanstootgevend of anderzijds storend vinden. Nu weten we nog steeds niet of dit mag.

ps. Gezeik over het beloofde land en de phalus svp in andere draadjes.

bman
15-01-03, 06:48
Geplaatst door HijabiLady
Ik draag een hoofddoek omdat ik me er prettig bij voel.

Ik draag een hoofddoek omdat ik mezelf wil bedekken.
Omdat ik geen zin heb 'boeiend' ( gaaaaaaaaap) commentaar als ik op straat loop.


En bovendien is Amel zonder hoofddoek volstrekt overantwoordelijk. Toen ik nog geen hoofddoek droeg vielen de mensen flauw op straat, verblind door mn schoonheid. Ik was een gevaar voor de verkeersveiligheid. Dus ja toen moest het wel. :wink:

Tja, mijn sarong bedekt me, ik voel me er prettig in en in commentaar heb ik ook geen zin. Zonder sarong zie ik er best goed uit. (ahum) Mag ik nu ook in mijn sarong op mijn werk verschijnen? Ik dacht het niet he.

Ok, je noemt geen enkel religieus argument dus. Een werkgever heeft bij jou het recht om een hoofddoekje te verbieden.

Simon
15-01-03, 07:44
Geplaatst door i love israel
waarom kiezen moslim ouders die zich kennelijk redelijk strikt aan het geloof houden een christelijke school uit? waarom niet de veel makkelijkere keuze namelijk een openbare school?


De grootste vraag in de politiek is juist hoe komen we van die 'witte'en 'zwarte'scholen af !!! Ik heb zelf op een katholieke school gezeten omdat het een goede school was die dichtbij was en niet omdat ik iets met het katholieke geloof heb (mijn ouders ook niet). Ik heb nooit spijt van die keuze gehad en heb er een prettige tijd gehad.

Simon

Simon
15-01-03, 07:49
Geplaatst door i love israel
is dat zo? een kennis van mij is jarenlang lerares geweest op een islamitische school in amsterdam, en die moest absoluut gesluierd werken. anders werd ze ontslagen.

werkelijk? dat zou ik erg vreemd vinden. ik vraag mij af hoe vaak dat voor komt.

Simon

Simon
15-01-03, 07:52
Geplaatst door Puk
Was dat een witte of een zwarte school?

Toen een witte. Maar goed deze Jasmin doet dus goed aan integratie door als moslim tussen de protestants christelijke leerlingen te gaan zitten en dan vraagt 'i love israel' met verbazing waarom ze dat doet. Dat snap ik dus weer niet.

Simon

Simon
15-01-03, 08:38
Geplaatst door Puk
Vanuit integratie-overwegingen is er inderdaad wat voor te zeggen. Hoewel ik weer niet weet of die bewuste school nou een witte of een zwarte school is. Is jou dat bekend? En ergens hou ik toch het gevoel dat het een 'opzetje' is. Heel raar. Als een kind van twaalf wordt gezegd dat dat hoofddoekje af moet dan doet zo'n kind van twaalf dat toch? Tenzij pappa dat haar uitdrukkelijk heeft verboden...

Ik vind dat die school trouwens wel erg snel is om gegaan. Het schoolbestuur schijnt onder druk van bedreigingen gezwicht te zijn. Mwah...

Nee ik weet niet of het een witte of zwarte school is. Nou ja wat haar geloof ik ook stak is het feit dat het personeel wel een hoofddoek mag dragen. En de school heeft denk ik juridisch advies ingewonnen en te horen gekregen juridisch zwak te staan. Of misschien een uitbrander van wethouder Oudkerk gekregen die nogal boos leek om deze affaire toen hij in B&W op TV verscheen.

Simon

i love israel
15-01-03, 11:35
integratie heeft niets te maken met de schoolkeuze. als je als moslim kiest voor een christelijke school is het een legitieme vraag om te vragen waarom. wat doet zo een meisje bijvoorbeeld met de godsdienstlessen?

en simon niet alle openbare scholen zijn wit of zwart, er zijn nog steeds meer dan genoeg gewone gemengde scholen.

KomMaar
15-01-03, 11:57
Geplaatst door i love israel
wat doet zo een meisje bijvoorbeeld met de godsdienstlessen?




Naar gebakke lucht luisteren, dat deed ik ook op een Christelijke school :) en daarmee haalde ik altijd goede cijfers.

HijabiLady
15-01-03, 20:19
Geplaatst door Puk
Ik dacht dat je een religieus motief had... niet dus.

Ik waardeer het overigens dat je je inzet voor de Algemene Verkeersveiligheid. Ben intussen wel benieuwd naar je oogverblindende schoonheid. :knipoog:

Maar stel dat je nu als griffier bij de rechtbank wilt werken en je mag dat doekje niet op. Wat dan? Haak je dan af of ga je er een zaak van maken?

Natuurlijk heb ik ook religieuze motieven, maar ik geloof dat die al vaak genoeg uitgelegd zijn, of niet?

Ik zou er waarschijnlijk wel een zaak van maken, als me werk geweigerd werd om een hoofdoek. Mensen vergeten vaak dat hoofddoek voor de meesten niet zozeer een reliegieuze uiting, maar meer een onderdeel van de religieuze beleving is.

oemmi
15-01-03, 21:35
Ik moet bepaalde personen inderdaad gelijk geven het is namenlijk inderdaad zo dat een bijzondere school met katholiek ,protestants ,joods, christelijk, islamitisch onderwijs er andere regels op na kunnen houden dan een openbare school.
als een school het duidelijk in het schoolreglement heeft opgenomen en ook duidelijk op papier heeft staan met goedkeuring van de ouders
MOETEN ouders en leerlingen zich daar aan houden.
als je je kinderen naar een katholieke school wil sturen best maar daar ligt de katholieke grondslag als geloof.
Net als de andere scholen.
niet alle ouders maar wel veel sturen hun kinderen naar een katholieke christelijke, islamitische school omdat ze dat geloof ook daadwerkelijk aanhangen.
dus ik vind het WEL terecht dat leerlingen geweigerd kunnen worden als ze zich NIET aan bepaalde schoolregels willen voldoen.
maar in deze kwestie denk ik dat deze school het NIET duidelijk in hun reglement hadden staan!
Mijn kinderen zitten op een islamitische school en meisjes dragen vanaf groep 4 een hoofddoekje .
jongens mogen niet met een korte broek op school komen vanaf die klas etc.
Ouders hebben het recht om hun kind naar een bepaalde school te sturen maar dienen zich wel te houden aan het schoolreglement!
Ook kinderen raken in de war als ze al Naar een bijzondere school worden gestuurd vanwege hun geloof maar zien dat bepaalde kinderen zich dan niet aan hoeven te houden!
Er zijn ook openbare scholen .
Genoeg aanbod zou ik zeggen.
Ik heb ook een school op de hoek zitten maar ik heb bewust mijn kinderen naar een islamitische school gestuurd die een heel stuk verder op zit!
voor mij geen probleem !
maar als ouder moet je toch ook een beetje moeite willen doen voor een school en niet zeggen
O erg makkelijk die school om de hoek daar stuur ik mijn kind naar toe.
maar als het bijzonder onderwijs betreft met een duidelijk schoolreglement ook duidelijk op papier staat
MOETEN ouders en leerlingen zich daar aanhouden .
En niet achteraf gaan zitten klagen!
Anders moet je een andere school kiezen.
want goed en PRETTIG onderwijs krijgen moeten we toch over hebben voor onze kinderen.
Oemmi