PDA

Bekijk Volledige Versie : Mandela haalt keihard uit naar regering Bush



Shaheed
15-01-03, 00:08
Mandela haalt keihard uit naar regering Bush

Nelson Mandela heeft de Verenigde Staten fel bekritiseerd. De Zuid-Afrikaanse oud-president vindt dat de Amerikaanse benadering van het Midden-Oosten een bedreiging vormt voor de wereldvrede.

Mandela heeft dat gezegd in een interview met het Amerikaanse weekblad Newsweek.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2002/09_september/11/buitenland/mandela1.jpg

Aartsconservatieve dinosaurussen
Hij laakt de plannen om Irak aan te vallen. De Amerikaanse president Bush wil volgens Mandela vooral de olie- en wapenindustrie in zijn land van dienst zijn. Hij wordt omringd door 'aartsconservatieve dinosaurussen', vooral vice-president Dick Cheney.

Massavernietiginsgwapens
Mandela is fel tegenstander van aanvallen op Irak. Volgens de voormalige Zuid-Afrikaanse president is er geen enkel bewijs dat Irak massavernietigingswapens heeft. "Wat we wel zeker weten is dat Israël massavernietiginsgwapens heeft, maar daar zegt niemand wat van".

Islamitische Revolutie
Mandela brengt extremisme in het Midden-Oosten en Voor-Azië in verband met de Amerikaanse politiek van weleer. Hij wijst erop op dat vooral de steun van de VS aan de shah van Perzië leidde tot de Islamitische Revolutie in Iran.

Colin Powell
De Amerikaanse steun aan fundamentalistische strijders in Afghanistan tegen de communisten leidde er volgens Mandela toe dat de Taliban er de macht konden grijpen. Van de Amerikaanse regering is minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell de enige die Mandela's sympathie heeft.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/2251067.stm

Dx_
15-01-03, 00:33
Amerikanen azen al 80 jaar op Irak:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=53003

Het blijkt maar weer dat Bush zit te trappelen om Irak binnen te vallen.
Om wille van de olie zal en moet Amerika Irak binnen vallen, vele onschuldige doden zullen het slachtoffer zijn. De radicalisering zal in beide kampen toenemen.

Mandela heeft een krachtige stem die gehoord wordt, helaas is hij een roepende in de woestijn en besteden slechts weinigen, tijdens het nuttigen van een kop thee, weinig waarde aan deze wijze woorden.

Het is een ver van mijn bed show, dat was het 12 jaar geleden ook al. Alleen komt het nu steeds dichterbij.

Simon
15-01-03, 07:57
Geplaatst door Shaheed
Mandela haalt keihard uit naar regering Bush


Goede onafhankelijk denkende man! Ik ben benieuwd of hij nog steeds een staande ovatie zou krijgen als hij in het Congres verschijnt in de USA.

Overigens schijnt de populariteit van Bush te dalen in de USA omdat hij Irak wil aanvallen dus volgens mij staan de Amerikanen er zelf ook niet achter.

Simon

Zara
15-01-03, 12:06
Overigens schijnt de populariteit van Bush te dalen in de USA omdat hij Irak wil aanvallen dus volgens mij staan de Amerikanen er zelf ook niet achter.

Simon [/B][/QUOTE]


Wat een voorbarige conclusie. Alleen al de plotselinge populariteit van Bush zegt al genoeg over de steun van de amerikaanse bevolking op de aanval op Irak. Door zijn oorlog retoriek en propaganda wist hij de massa naar zijn hand te spelen. Daarbij de amerikaanse nationalisme en de supeririteitgevoelens opgeteld zorgt voor de wens dat Irak moet worden aangevallen. Dat zijn populariteit daalt heeft meer te maken denk ik met de economische recessie, met de uitgestelde daadkracht en ook omdat de Amerikaanse bevoking het gevoel krijgen dat de buitenlandse politiek veel belangrijker is dan henzelf. Maar het meerendeel zou een aanval niet onaanvaardbaar vinden om morele redenen. Simpelweg denk ik omdat zo een aanval een ver-weg-van mijn bedshow is

En zelfs het meerdendeel van de Nederlandse bevolking steunt een aanval tegen Irak, ik dacht zo een 80%. Dus laat staan de Amerikanen.

Pixelshade
15-01-03, 14:43
schitterende man die Mandela, petje af!

mrz
15-01-03, 17:58
US threatens world peace, says Mandela


Wednesday, 11 September, 2002, 11:31 GMT 12:31 UK
US threatens world peace, says Mandela

One of the world's most respected statesmen, Nelson Mandela, has condemned United States intervention in the Middle East as "a threat to world peace".
In an interview with the US magazine, Newsweek published on Wednesday, the former South African president repeated his call for President George Bush not to launch attacks on Iraq.

And Mr Mandela, 84, called some of Mr Bush's senior advisers, including Vice President Dick Cheney "dinosaurs".

He said that the United States' backing for a coup by the Shah of Iran in 1953 had led to that country's Islamic revolution in 1979.

On Afghanistan, Mr Mandela said that US support for the mujahideen (including Osama Bin Laden) against the Soviet Union and its refusal to work with the United Nations after the Soviet withdrawal led to the Taleban taking power.

"If you look at those matters, you will come to the conclusion that the attitude of the United States of America is a threat to world peace," he said.

No evidence

Mr Mandela said that the US was clearly afraid of losing a vote in the United Nations Security Council.

Israel has weapons of mass destruction. Nobody mentions that

Nelson Mandela

"It is clearly a decision that is motivated by George W Bush's desire to please the arms and oil industries in the United States of America," he said.

He said that no evidence had been presented to support the claim that Iraq possesses weapons of mass destruction, while former UN weapons inspector in Baghdad Scott Ritter has said there is no such evidence.

"But what we know is that Israel has weapons of mass destruction. Nobody mentions that," he said.

The former South African leader made it clear that the only member of the Bush team he respects is Colin Powell.

He called Mr Cheney a "dinosaur" and an "arch-conservative" who does not want Mr Bush "to belong to the modern age."

Mr Mandela recalled that Mr Cheney had been opposed to his release from prison.


http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/2251067.stm

Simon
15-01-03, 20:51
Geplaatst door Zara

En zelfs het meerdendeel van de Nederlandse bevolking steunt een aanval tegen Irak, ik dacht zo een 80%. Dus laat staan de Amerikanen.

Als je daar onderzoeken over leest - zelfs gesponsord door instituten die de president willen steunen - dan valt mij nu juist op dat Amerikanen hem steunen MITS ..... voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. En dat is met name dat de VN de oorlog goedkeurt en dat de bondgenoten meedoen. Welnu, zover is het nog lang niet. Bush en Blair lopen echt ver uit voor de troepen. In wezen zijn ze niet democratisch bezig.

Simon

Bahmed
16-01-03, 12:03
Geplaatst door Simon
Als je daar onderzoeken over leest - zelfs gesponsord door instituten die de president willen steunen - dan valt mij nu juist op dat Amerikanen hem steunen MITS ..... voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. En dat is met name dat de VN de oorlog goedkeurt en dat de bondgenoten meedoen. Welnu, zover is het nog lang niet. Bush en Blair lopen echt ver uit voor de troepen. In wezen zijn ze niet democratisch bezig.

Simon

Daarom ook is de westerse democratie een farce. De bevolking, helemaal de miljoenen wereldvreemde Amerikanen, worden als een stel kippen een korreltje informatie gevoerd die ze dankbaar in ontvangst nemen als de ultieme waarheid.
Tuurlijk allemaal voor de vrijheid van de land of the free. :maf3:

VOC
16-01-03, 14:03
Geplaatst door Bahmed
Daarom ook is de westerse democratie een farce. De bevolking, helemaal de miljoenen wereldvreemde Amerikanen, worden als een stel kippen een korreltje informatie gevoerd die ze dankbaar in ontvangst nemen als de ultieme waarheid.
Tuurlijk allemaal voor de vrijheid van de land of the free. :maf3:

Juist. Saddam is geen bedreiging voor Bush, wel voor de olie van Bush. Door het aanhalen van de aanwezigheid van massavernietingingswapens en de Hitlers opvolger Bin Laden verschaft Bush zich een reden om Irak aan te vallen, terwijl de werkelijke oorzaak het minder afhankelijk worden van de olie van Saudi Arabie is. Dit land heeft momenteel verreweg de grootste olievoorraden ter wereld, is dus marktleider en Amerika is er voor een groot deel afhankelijk van, ondanks olievoorraden in Alaska en in..... juist, Irak. Als Saddam valt, komt die olie vrij. Momenteel ligt het ongebruikt in de Irakese velden. Opmerkelijk is dus meteen de neutrale rol die de Saudi's zich toedichten. Zij staan weliswaar toe dat Amerika bij een eventuele aanval gebruik mogen maken van Saudisch terrein en territoriale wateren, om hun grootste olie-afnemer niet teveel strobreed in de weg te leggen. In werkelijkheid wil Saudi-Arabie uiteraard niet dat dat de olievelde in Irak beschikbaar komen voor Amerika. Dat verklaart misschien ook meteen dat relatief veel extremisten van Saudische komaf zijn..
Bovendien, een militaire aanval is niet geschikt om een dictatuur ten val te brengen, zoals Bush beweert dat dat de reden is. Een staatscoupe of het sturen van commando-eenheden die de familie uiroeit zou veel geschikter zijn.

Het is wachten op de dag dat de olievelden uitgeput raken of dat nieuwe brandstof zijn intrede doet: waterstof. Vanaf dat moment zal de 'angst' voor Irak en andere schurkenstaten verdwenen zijn en zal Saudi-Arabie als ontwikkelingsland te boek komen te staan. Lang leve de vooruitgang!

Cheers :cola:

lennart
17-01-03, 01:07
width=550 height=400

www.awolbush.com

Zara
21-01-03, 15:04
80% ? Ik wil wel eens weten waar men dat cijfer vandaan haalt. Ik ken NIEMAND in mijn omgeving die een aanval op Irak wil.

Ed [/B][/QUOTE]

Dat was mij nog bijgebleven van wat ik las op teletekst 101 een tijdje terug. Dus ik kan het eerlijk niet bekrachten met een of ander bron. Maar goed omzoiets treurigs zou ik niet liegen. Dat jij niemand kent in je omgeving die een aanval steunt kan best, ze hebben ook niet bij iedere nederlander een enquete afgelegd. Of misschien zaten ze bij het overige precentage die tegen een oorlog is.
Overigens was dit ten tijde waarin bush pas met zijn oorlogsretoriek begon en volgens mij zijn er in de tussentijd heel wat meningen herzien.

ps: hey lennart geeeinig hoor

Ansari
21-01-03, 18:03
shaheed man,

Dit bericht is oud. Dateert van 11 september 2002. (zie bron: Wednesday, 11 September, 2002, 11:31 GMT 12:31 UK)

En daarnaast is er al wat gevonden in Irak. Dus zijn argument over dat er geen bewijs is dat Irak massavertietigingswapens in bezit heeft valt af. (afgezien daarvan ben ik het helemaal eens met hem)

wel up to date blijven he ;)

mrz
24-01-03, 09:00
Ansari, een eventueel argument over dat er geen bewijs is dat Irak massavertietigingswapens in bezit heeft is irrelevant.

Voor de 1000ste keer Amerika heeft zelf o.a. beestjes om oorlog te voeren geleverd aan Iraq kleine 20 jaar geleden. Natuurlijk heeft Iraq massavernietigingswapens Israel heeft die troep ook en zo zijn er meer.
De grote vraag is waarom wil Amerika het kleine kindje dat ze (zelf opgeleid) lekker gemaakt hebben met (echte) pistooltjes en ander wapentuig nu willen platbombarderen, ik bedoel wie is dan schuldig, het kind of de ouder.
Voor de goede orde ik ben nu net zo vaag over of ik het over Osama of Saddam heb als Bush...

btw erg leuk die Chickenhawk flash :D