PDA

Bekijk Volledige Versie : De Hond zet kwaad bloed met late analyse



plexus
16-01-03, 10:29
CDA: geen peiling op 22 januari
DEN HAAG - Het CDA is verbolgen op Maurice de Hond. De opiniepeiler maakt op 22 januari, de dag van de verkiezingen, twee uur voor het sluiten van de stembureaus, in het SBS-programma Stem van Nederland zijn laatste peiling bekend. CDA-campagneleider Meus van der Pol denkt dat zo'n late peiling de verkiezingsuitslag kan beïnvloeden. Hij wil samen met andere campagneleiders overleggen over eventuele stappen tegen De Hond.

De Hond zet kwaad bloed met late analyse

Zijn collega en PvdA-partijleider Ruud Koole voelt daar niets voor. 'Je moet het niet willen verbieden. Peilingen kunnen ook via internet bekendgemaakt worden.' Koole roept De Hond op zorgvuldig te zijn en aan te geven wanneer en hoe is gepeild. Ook moet hij volgens Koole aangeven wat de betrouwbaarheidsmarge van de peiling is.

VVD-campagneleider Hans van Baalen zit er niet mee dat De Hond zo laat nog een peiling publiceert. 'Ik denk dat de kiezer zelf wel uitmaakt wat hij stemt.' Dat er kiezers zouden wegblijven omdat de partij van hun keuze bij De Hond hoog uit de bus komt, gelooft van Baalen niet.

Volgens Maurice de Hond is zijn peiling geen exit-poll. 'Er wordt niet bij de stemlokalen gevraagd wat mensen hebben gestemd. Ik doe woensdagochtend een peiling om te kijken of het lijsttrekkersdebat en de uitzending van Freek de Jonge verschuivingen laten zien ten opzichte van de peiling voor dat debat.'

De Hond is van plan dat ook bij de uitslag, die woensdagavond om zeven uur wordt uitgezonden, te vermelden. 'Ik wil gewoon worden afgerekend op een peiling waarin het effect van alle tv-optredens zijn meegenomen. Anders zeggen ze straks: die De Hond zat er weer naast.'

De Kiesraad laat desgevraagd weten dat de Kieswet niet verbiedt een peiling te houden op de dag van de verkiezingen. Het enige dat wordt verboden om te voorkomen dat stemgerechtigden worden beïnvloed, is dat de radio aanstaat in het stemlokaal of dat daar posters zijn opgehangen.

...gehele artikel..volkskrant...
-------

zou persoonlijk het liefst iedere uur op 22 jan tussenstand wel willen weten ...vis sms :lekpuh:

Simon
16-01-03, 10:49
Gaat Interview/NSS ook nog exit-polls doen? Die zijn ongetwijfeld meer betrouwbaar en dan weet je een uur na het sluiten van de stembus al wat de uitslag is (met zeer geringe marge).

Verder moet Maurice de Hond gewoon doen waar hij zin in heeft. Ik heb het idee dat veel van die kritiek voortkomt uit het feit dat Interview/NSS en het NIPO en Maurice de Hond elkaars concurrenten zijn en elkaar in de wielen trachten te rijden.

Simon

jaja
16-01-03, 14:25
Geplaatst door Simon
Gaat Interview/NSS ook nog exit-polls doen? Die zijn ongetwijfeld meer betrouwbaar en dan weet je een uur na het sluiten van de stembus al wat de uitslag is (met zeer geringe marge).

Verder moet Maurice de Hond gewoon doen waar hij zin in heeft. Ik heb het idee dat veel van die kritiek voortkomt uit het feit dat Interview/NSS en het NIPO en Maurice de Hond elkaars concurrenten zijn en elkaar in de wielen trachten te rijden.

Simon nou, ik vind het ook principieel niet zuiver als menop de dag van de verkiezingen terwijl de verkiezingen nog aan de gang zijn een opiniepoll te publiceren.

Tijn
16-01-03, 16:29
Geplaatst door jaja
nou, ik vind het ook principieel niet zuiver als menop de dag van de verkiezingen terwijl de verkiezingen nog aan de gang zijn een opiniepoll te publiceren.

Mee eens, valt alleen weinig tegen te ondernemen........Net als de krantenkoppen van die dag. Deze zullen het subtiel aankaarten van gevoelige onderwerpen ook niet schuwen.....Hoewel subtiel....geloof dat het Rotterdams Dagblad op 15 mei een kop had als "Aantal straatroven blijkt minder dan gedacht".....daar denk ik dan een beetje `t mijne van :wink:

Tomas
16-01-03, 16:37
Mmmm....

Het lijkt mij dat als je tegen dergelijke mogelijkheden van de media bent, dat je er vanuit gaat dat de media tegen jouw partij is.

Dat klinkt als paranoia.

Tijn
16-01-03, 17:01
....Klinkt inderdaad een beetje paranoia, maar ik zou het ook niet waarderen als de krant op zo`n dag het tegenovergestelde (..meer straatroven) zou schrijven. Dat paranoia heb ik dus waarschijnlijk meer in de media zelf, dan in de kleur die er achter schuild. Als je verschillende koppen van verschillende kranten over hetzelfde bericht met elkaar vergelijkt, dan wordt je vanzelf een beetje paranoia, altans ik wel...

En zonder nou meteen kranten met elkaar te vergelijken, heb ik nou niet bepaald een blind vertrouwen in de media nee. "Koppen" zeggen veel, maar ondertussen vaak ook erg weinig. Aan de inhoud wordt misschien niet zoveel sleuteld, maar de kopkeuze van sommige artikelen wil me nog wel eens verbazen. Tis bijvoorbeeld erg gemakkelijk om iets te roepen als "Uitstoot CO2 groeit minder snel", maar zonder verder gegevens (cijfers, jaartallen etc.) zegt me dat erg weinig.

Tomas
16-01-03, 17:05
Geplaatst door Tijn
....Klinkt inderdaad een beetje paranoia, maar ik zou het ook niet waarderen als de krant op zo`n dag het tegenovergestelde (..meer straatroven) zou schrijven. Dat paranoia heb ik dus waarschijnlijk meer in de media zelf, dan in de kleur die er achter schuild. Als je verschillende koppen van verschillende kranten over hetzelfde bericht met elkaar vergelijkt, dan wordt je vanzelf een beetje paranoia, altans ik wel...

En zonder nou meteen kranten met elkaar te vergelijken, heb ik nou niet bepaald een blind vertrouwen in de media nee. "Koppen" zeggen veel, maar ondertussen vaak ook erg weinig. Aan de inhoud wordt misschien niet zoveel sleuteld, maar de kopkeuze van sommige artikelen wil me nog wel eens verbazen. Tis bijvoorbeeld erg gemakkelijk om iets te roepen als "Uitstoot CO2 groeit minder snel", maar zonder verder gegevens (cijfers, jaartallen etc.) zegt me dat erg weinig.

Euh.. Ja... Maar waarom is dat allemaal opeens zo belangrijk op de dag van de verkiezingen? Ik krijg hier toch een vreemde smaak bij. Alsof iedereen, of althans een groot deel stemt op basis van de laatst gelezen kop....?

ik denk wel dat veel mensen op basis van koppen (lees telegraaf) stemmen, maar niet op basis van de laatste die gelezen is voor het aankruizen.

Tijn
16-01-03, 17:22
Geplaatst door Tomas
Euh.. Ja... Maar waarom is dat allemaal opeens zo belangrijk op de dag van de verkiezingen? Ik krijg hier toch een vreemde smaak bij. Alsof iedereen, of althans een groot deel stemt op basis van de laatst gelezen kop....?

ik denk wel dat veel mensen op basis van koppen (lees telegraaf) stemmen, maar niet op basis van de laatste die gelezen is voor het aankruizen.


Denk dat er weldegelijk mensen zijn die de keus nog niet hebben bepaald voordat ze vertrekken richting stemhok (was 15 mei zelf ook zo`n patient)....voor hun zijn die laatste meters wellicht erg bepalend...

En de sigaretten en de snoepies liggen niet zomaar bij de kassa :wink:

Tomas
16-01-03, 17:25
Geplaatst door Tijn
Denk dat er weldegelijk mensen zijn die de keus nog niet hebben bepaald voordat ze vertrekken richting stemhok (was 15 mei zelf ook zo`n patient)....voor hun zijn die laatste meters wellicht erg bepalend...

En de sigaretten en de snoepies liggen niet zomaar bij de kassa :wink:

Dus jij hebt zelf gekozen op basis van je laatst gelezen kop? En daar heb je nu spijt van?

Tijn
16-01-03, 17:35
Geplaatst door Tomas
Dus jij hebt zelf gekozen op basis van je laatst gelezen kop? En daar heb je nu spijt van?

...je trekt wel erg graag je conclusies....Maar nee, heb voor het eerst blanco gestemd en dat had niets met de a4-tjes in m`n printer te maken :wink:

Er wordt gezegd dat 30-40% van de kiezers nog sweeft, lijkt me erg lucratief als je deze op het laatste moment nog ff kan bereiken. Kan je de krantenkoppen van vorige week nog herinneren? Ik niet, maar die van vandaag misschien nog wel.

Tomas
16-01-03, 17:43
Geplaatst door Tijn
...je trekt wel erg graag je conclusies....Maar nee, heb voor het eerst blanco gestemd en dat had niets met de a4-tjes in m`n printer te maken :wink:

Er wordt gezegd dat 30-40% van de kiezers nog sweeft, lijkt me erg lucratief als je deze op het laatste moment nog ff kan bereiken. Kan je de krantenkoppen van vorige week nog herinneren? Ik niet, maar die van vandaag misschien nog wel.

Ik dacht het omdat je je wel erg goed kon identificeren met deze laatste-koppen-stemmers.

Ik kan me de koppen van vanmorgen al niet meer herinneren.

Dus je standpunt is: Geen kranten op de dag van de verkiezingen, want 30-40% stemt op basis van juist die krantenkoppen en daar kan wel eens iemand of een organisatie achter zitten die op deze wijze slinks invloed wil uitoeffenen op de verkiezingsuitslag. Je maakt het namelijk te gemakkelijk. 1 oplage beinvloeden en je hebt 30-40% van de stemmers beinvloed.

Zo heb ik het goed begrepen?